'Ik ben muzikant en dat
achtervolgt mij overal'
Luisterrijke campagne rond de presentatie van album 'Duets'
P
Broedse hen legt leeg ei
Rtv show
Hermans hangt hork
uit in Postema op Pad
VRIJDAG 19 OKTOBER 1993
De honderdduizen
den ouderen,
vrouwen en laag
opgeleiden in dit land zullen
bij de introductie van de
nieuwe zender RTL 5 op z'n
minst de wenkbrauwen heb
ben gefronst. De volgens deze
groepen toch al bevoorrechte
jongeren, mannen en hoog
opgeleiden kregen een eigen
TV-zender, helemaal voor
zichzelf.
Het gefrons was voor niets,
want al na enkele weken
RTL 5 kan de conclusie wor
den getrokken dat de zender
erin is geslaagd het laagst
haalbare niveau te bereiken.
Jongeren, mannen en hoog
opgeleiden zullen zich be
hoorlijk genept voelen, want
de programmering van RTL 5
pleit niet voor de verstandelij
ke vermogens van de doel-,
groepen.
Maar misschien is dit wel te
recht. Misschien willen jonge
ren na een saaie dag op
school, mannen na een zware
werkdag en hoogopgeleiden
na een dag geestelijke arbeid
wel lekker onderuitgezakt op
de bank naar het Bewegende
Niets kijken. Misschien werkt
het wel inspirerend en geest
verruimend om urenlang de
ene herhaling na de andere
voorbij te zien trekken. Mis
schien zweept RTL 5 jonge
ren, mannen en hoogopgelei
den wel op tot een ongekend
intellectueel niveau.
Ouderen, vrouwen en laagop
geleiden zullen de laatste we
ken wel volslagen in een deuk
hebben gelegen als zij ge
heel tegen de regels in na
tuurlijk een blik hebben
geworpen op het aanbod van
de nieuwe zender. Ze zullen
zich, na te zijn uitgelachen, in
ernst hebben afgevraagd wat
de bevoorrechte categorieën
aan moeten met Stnds, Lenfe-
rink, Tropical Heat, De
Draagmoeder, Terlingen en
Schrijver, Family Ties en de
reality-soap Sylvania Waters.
Voor een 'gewoon' mens is
deze opeenhoping van ether
vervuiling in elk geval teveel
van het goede.
De programmering van RTL 5
is met gemak in twee woor
den samen te vatten: oudbak
ken en oubollig. Geen enkele
andere TV-zender heeft het
voor elkaar gekregen on
danks verwoede pogingen in
die richting zo'n verzame
ling blabla bijeen te brengen.
In dat opzicht mag RTL 5 zich
uniek noemen.
Vooral op het terrein van de
herhaling heeft de nieuwe
zender'meesterspeurneuzen'
aangezocht. Want hoe kom je
anno 1993 nog aan eerste af
leveringen van MASH, The
Streets of San Francisco, Twi
light Zone, Miami Vice en Fa
mily Ties, waarin hoofdrol
speler Michael J. Fox eruit ziet
alsof hij zojuist met succes
een dagje zonder luiers heeft
doorgebracht.
Maar de meesterspeurneuzen
hebben niet louter in de
diepste spelonken van de pro
gramma-archieven hun slag
geslagen, maar ook in de
meer recentere archiefbak-
ken. Twin Peaks, nauwelijks
een jaar geleden op de buis,
mag bij RTL 5 op herhaling.
Met dezelfde superlatieven
als destijds brengt de nieuwe
zender het mysterie rond
Laura Palmer de huiskamer
in. Op de totale gekte die een
jaar geleden uit de serie
voortvloeide, hoeft de zender
nu niet meer te rekenen.
Verder heeft de nieuwe zen
der nogal wat series afge
snoept van zusje RTL 4. De
fans van onder meer Studs,
Tropiccd Heat, De Draagmoe
der en Beverly Hills 90210
moeten voortaan een station-
netje verder zijn. Zo ook de
genen die dwepen met Ba
rend Van Dorp of zich aan
dat roemruchte duo willen er
geren.
Tot slot op RTL 5 'mannelijke'
actiefilms als The boys Next
Door en The Octagon. Gooi
en smijtwerk van het ergste
soort.
Maar eerlijk is eerlijk, de nieu
we zender heeft ook in posi
tieve zin geprobeerd een ei
gen gezicht te tonen. Henk
Terlingen en Loretta Schrijver
voeren wekelijks een sketch
voor twee personen op. Een
brabbelachtig radioprogram
ma waarbij jammer genoeg
camera's aanwezig zijn. En
erger nog, dat ook wordt uit
gezonden. Ook het Veronica-
gezicht Jan Lenferink is weer
terug en weer met een praat
programma. Niets nieuws,
gestampte pot. De titel van
het programma, Tévépuré,
dekt de lading tot op de mili-
meter.
Het enige draaglijke op de
nieuwe zender is I.S.C.H.A,
waarin journalist Ischa Meyer
de meest uiteenlopende on
derwerpen, sectoren en men
sen de revue laat passeren.
Maar dat had op bijna iedere
willekeurige zender kunnen
worden uitgezonden. Voor dit
programma hoef je niet per se
jong, man en hoogopgeleid te
zijn.
Afgelopen woensdag echter
zullen ook ouderen, (enkele)
vrouwen en laagopgeleiden
aan de buis gekluisterd heb
ben gezeten. Het in de wacht
slepen van de uitzendrechten
van een belangrijke voetbal
wedstrijd is een zeer slimme
zet. RTL 5 heeft gemeenten
daarmee min of meer ge
dwongen een plaatsje vrij té
maken op de overvolle kabel
netten. Want geen enkele
weldenkende gemeente ris
keert eeji volksopstand.
Toch zal de programmering
van RTL 5 de komende maan
den nog wel stof tot schrijven
geven en een dankbaar dis
cussiestuk op bruiloften en
partijen worden. Het niveau
(een enkele voetbalwedstrijd
daargelaten) kan heel simpel
worden afgedaan met de titel
van het programma waarmee
de Luxemburgers dagelijks
het avondje RTL 5 overne
men. Hei Elei, Kuck Elei Aktu-
ell. Dat klinkt een beetje als
een broedse hen die na een
uiterste krachtsinspanning
een leeg ei van Columbus
heeft gelegd.
CLOSE UP
De muzikale omzwervingen van fluittist Chris Hinze chns Hinze: „ik
volg mijn muzikale
gevoel en daardoor
kom ik op plaatsen
waar andere men
sen nooit komen."
Paul de Leeuw in was
Het evenbeeld, zo is het althans bedoeld, van Paul de Leeuw is sinds woensdag te bezichtigen in het Madame Tussaud Scenerama op de Dam in
Amsterdam. Beeldhouwer Mark Richards en wassenbeeldenkapster Yvonne Vos hadden een half jaar nodig om De Leeuw in was te vereeuwigen.
foto rob list
Hij zegt het met na
druk: ,,Het is geen
voordracht. Ik ben
muzikant en wil muziek maken.
Maar ik vind 't leuk om te pra
ten." Fluitist Chris Hinze is deze
week begonnen aan een solo
tournee door Nederland en
Duitsland. Een maand lang pre
senteert hij zich op een heel
persoonlijke wijze aan het pu
bliek onder het motto Visual
I' Concert. Hinze treedt zondag in
de Haarlemse Schouwburg op.
Hij maakt tijdens de concert
avond een muzikale reis door
landen als China, India, Tibet,
Pakistan, Bhutan en voert de
bezoeker mee aan de hand van
muziek en dia's, waarvan hij er
de afgelopen twee jaar zeven
duizend heeft gemaakt. „Ik reis
vier tot zes maanden per jaar.
Vooral de Aziatische landen
hebben mijn voorkeur. Ik hang
veel in kloosters rond. Niet van-
wege het religieuze aspect,
maar om het gezang van mon
niken te registreren. Hun ge
zongen gebeden, mantra's ge
heten, vormen voor mij de basis
tot improvisatie als ik eenmaal
weer in Nederland ben."
Chris Hinze maakt al meer
dan een kwart eeuw muziek.
Dat heeft hem veel internatio
nale waardering bezorgd. Ook
in eigen land is hij veelvuldig
onderscheiden, onder anderen
met drie Edisons. Van huisuit is
hij jazzmuzikant, maar Hinze
wil altijd meer en vooral anders.
Zijn hang naar improvisatie,
zijn neiging om muzikale brug
gen te slaan tussen klassieke en
lichte muziek heeft hem veel
bewonderaars opgeleverd. Maar
ook critici. Uit de kring van mu
zikanten werden zijn muzikale
uitstapjes niet altijd begrepen
en door sommigen als verraad
aan de jazzmuziek beschouwd.
„Ik ben nu in een stadium in
mijn leven beland, dat kritiek
mij absoluut ongevoelig laat",
benadrukt de fluitist in zijn Am
sterdamse grachtenpand, waar
hij woont en werkt.
In z'n huis heeft Hinze een
riante geluidsstudio laten in
richten. Afgelopen zomer was
hij er niet weg te slaan; speciaal
voor zijn eigen Key tone- platen
label produteerde hij een aantal
CD's, meestal met uit het bui
tenland afkomstige muzikan
ten.
Jamaica
Want Chris Hinze oriënteert
zich al een groot aantal jaren op
landen, die hem muzikaal kun
nen inspireren. „Ik reisde altijd
al veel, heb jaren geleden op Ja
maica een plaat opgenomen
met de inmiddels overleden Pe
ter Tosh. Ik heb altijd de drang
gevoeld om me te vernieuwen.
Muzikale impulsen zijn nodig
voor de juiste hartslag. Zo werkt
dat bij mij."
In 1991 ontdekte hij voor
zichzelf Azië. Een wereld ging
voor hem open, naar eigen zeg
gen. ,,Ik heb besloten er jaarlijks
enkele maanden rond te trek
ken. Waarom? Eigenlijk om een
heel eenvoudige reden: in het
Westen word je geleefd en daar
kun je leven zonder dat anderen
je voortdurend op de huid zit
ten. Geen fax en telefoon, maar
vaak alleen de stilte van het
kloosterleven. Ik beschouw me
zelf niet als kloosterling, ben
niet bovenmatig geïnteresseerd
in het Bhoeddisme, maar de
muzikale verworvenheden
boeien me mateloos. Ik wilde
aanvankelijk door Aziatische
landen reizen om afstand te ne
men van de drukte hier. Maar ik
kwam er snel achter, dat ik be
halve wereldreiziger toch vooral
muzikant ben. Dat zit in me en
achtervolgt me overal. Ik kan
het dus niet laten om muziek te
maken en muziek te registre-
Met de Dat-recorder voortdu
rend in de aanslag, struint hij
tegenwoordig kloosters en an
dere religieuze plaatsen af om
pure muziek vast te leggen.
,,Maar ook op straat, in Bombay
of Calcutta, wereldsteden waar
van alles en nog wat gebeurt leg
ik geluiden vast, die later kun
nen dienen voor composities of
gewoon ter illustratie van mijn
huidige concertreeks."
Virtuoze klanken
Chris Hinze staat nu eenzaam,
maar niet alleen op de Neder
landse podia. Want altijd weet
hij zich in het gezelschap van
zijn dwarsfluiten. Daaraan weet
hij als geen ander virtuoze klan
ken te ontlokken, die aansluiten
bij de beelden die hij de kijker
voorzet en die hij voorziet van
tekst en uiüeg.
„Dit is een experiment. Heel
kleinschalig en geboren vanuit
een zeker verlangen naar inti
miteit. Geen grote zalen, maar
kleine theaterzalen waar de
sfeer van dit programma goed
tot z'n recht kan komen. De vol
gende keer sta ik weer met een
band op het podium. Ik hou
van afwisseling."
Hij heeft zich daarom ont
trokken aan het groepsgebeu
ren en het groepsgedrag. Jaren
lang maakte Hinze furore met
zijn Combination, een stel mu
zikanten met wie hij overal op-
on the road. Met of zonder
band. En daarna weer een pe
riode voor bezinning of om in
spiratie op te doen voor nieuwe
projecten".
Na zijn Visual Concert-tour
nee vertrekt Hinze begin vol
gend jaar opnieuw naar Azië
om opnieuw te gaan trekken.
Met op zak alleen de rugzak. „Ik
had ook m'n leven lang Barok
muziek kunnen blijven spelen.
Ik schaam me absoluut niet
voor die muziek. Alleen ik wil
nu andere muziek maken, die
me meer aanspreekt. Ik volg
mijn muzikale gevoel en dat
brengt me op plaatsen, waar de
meeste mensen nooit in hun le
ven zullen komen."
trad. „Combination bestaat nog
wel, maar alleen als ik er zelf zin
in heb. Dat klinkt misschien pe
dant, maar zo bedoel ik het niet.
Ik heb er geen trek meer in om
een heel jaar lang met een en
dezelfde groep op te trekken.
Dat beperkt me in mijn muzika
le bewegingsvrijheid. Ik wil al
leen nog maar in tourverband
werken. Een of twee maanden
Sinatra komt na 10 jaar met nieuwe CD
HILVERSUM WILLEM HOOS
MEDEWERKER
I m rank Sinatra mag dan
I onderhand bejaard
zijn, de crooner' laat
nog altijd van zich horen. Van
19 lot en met 22 oktober zal op
vier, ongetwijfeld drukbezochte,
persconferenties in Europa (in
Londen, Keulen, Rotterdam en
Parijs) uitgebreide informatie
worden verstrekt over het nieuw
album van Frank Sinatra, zijn
eerste na ruim 10 jaar
Daarop is Ol' Blue Eyes, die op
12 december 78 jaar hoopt te
worden, te horen in 'duetten
met 12 collega vocalisten, onder
wie Barbra Streisand, Aretha
Franklin, Gloria Estefan, Liza
Minnelli, Tony Bennet, Julio
Iglesias, Charles Aznavour, U2's
Bono en ook met saxofonist
bekendheid verwierf vanwege
zijn produktionele betrokken
heid bij plaatwerk van andere
supersterren als Paul McCart
ney, Billy Joel en Barbra Strei
sand. Als co-producer trad op
Hank Cataneo, die tien jaar
Frank Sinatra's productiemana
ger is geweest. Verder waren er
nog drie topfiguren van de
Amerikaanse platenmaatschap
pijen EMI Music en Capitol Re
cords bij de totstandkoming van
het album betrokken. Eén van
hen is Don Rubin, al vele jaren
één van de artistieke kopstuk
ken van Capitol.
Geen van de dertien num
mers op Duets zal op single
worden uitgebracht. De nieuwe
CD van Frank Sinatra is niet
goedkoop. Volgens Hennie van
Kuyeren, directeur van EM1
Mitó/c-Holland, zal de winkelad
viesprijs in Nederland rond de
47 gulden liggen. Maar de pla
tenmaatschappij heeft besloten
de prijs tot het eind van het jaar
te verlagen tot 43 gulden. Dit in
het kader van een enorme mar
ketingcampagne, die in zeker
drie fasen tot begin volgend jaar
zal duren. Dan komt er ook nog
een luxe versie van Duets uit,
inclusief een 24 pagina's tellend
boekje met achtergrondinfor
matie en foto's. Hoeveel daar
voor betaald moet worden, is
nog niet bekend.
De marketingcampagne zal
onder meer bestaan uit adver
tenties in dag en muziekbladen,
gratis reclamemateriaal voor de
platenhandelaren, televisie- en
later misschien ook radiocom
mercials en allerlei charitatieve
activiteiten in relatie met Sina
tra's 78ste verjaardag op 12 de
cember. Verder zendt Veronica
in de eerste week van januari
een televisiespecial over Frank
Sinatra uit.
Duets opent met een duet van
Frank Sinatra met Luther Van-
dross: That's why the lady is a
tramp. Andere tracks op het al
bum onder meer: What now my
love? (met Aretha Franklin), I've
got a crush of you (met Barbra
Streisand), Summer Wind (met
Julio Iglesias), Come rain or co
me shine (met Gloria Estefan),
They can't that take away from
me (met Natalie Cole), You ma
ke me feel so young (met Charles
Aznavour), Guess i'll hang my
tears out to dry!In the wee small
hours of the morning (met Carly
Simon), I've got a crush on you
skin'(met U2's Bono) en All the
way/One for my baby en And
one more for the road (met Ken
ny G.). De meeste songs hebben
een grote rol gespeeld in de car
rière van Sinatra, die in de jaren
dertig begon.
Kenny G. Het album heet dat
ook zeer toepasselijk Duets'. Het
komt uit op het Capitol-label,
op 25 oktober in Europa en op 2
november in de Verenigde Sta
ten, Canada en andere delen
van de wereld.
Sinatra zélf zal overigens niet
op de Europese persconferen
ties verschijnen en dat geldt ook
voor de dertien collega's op het
album. Maar volgens Willen van
Starrenburg van EMI Music-
Holland bestaat de mogelijk
heid dat Sinatra via een video
scherm een boodschap zal rich
ten tot de talrijke mediaverte
genwoordigers.
Sinatra heeft het album van
begin augustus tot eind septem
ber opgenomen in Studio A van
Capitol Records in Los Angeles.
Net na de opening van deze
studio in 1956 was Sinatra de
eerste artiest die daar opnam,
ook voor Capitol. Van '53 tot '62
Frank Sinatra, na ruim tien jaar terug op de platenmarkt.
stond Sinatra onder contract bij
Capitol. In die periode nam hij
17 albums op, die volgens ken
ners tot de beste uit zijn carrière
kunnen worden gerekend.
Voor de goede orde: Sinatra
heeft de duetten niet gelijktijdig
met zijn collega-artiesten opge
nomen. Hij heeft afzonderlijk
de muziekbanden ingezongen
en zijn twaalf collega-vocalisten
en saxofonist Kenny G. hebben
dat ook zo gedaan. En van die
afzonderlijke banden hebben
de producers en technici duet
ten gemaakt. Op Duets is verder
een 46 musici tellend orkest on
der leiding van Patrick Williams
te horen. Williams is al vele ja
ren een bekend figuur in de
Amerikaanse film en muziek-in
dustrie.
Topfiguren
Duets is geproduceerd door Phil
(Pope of Pop) Ramone, die grote
W.F. Hermans scheldt op alles wat los en vast
zich in Postema op Pad en misbruikt de pre
sentator als een boodschappenjongen, foto
HILVERSUM CPD
Het lijkt een vanzelfsprekend
heid dat de schrijver W.F. Her
mans de laatste jaren een vrije
microfoon krijgt wanneer hij
wordt geïnterviewd. Zo ook in
de voorlopig laatste Postema op
Pad. Met overslaande stem tet
tert hij Koos Postema de oren
van het hoofd als deze hem
komt uithoren in zijn tegen
woordige woonplaats Brussel.
De goed onderlegde Postema
stelt weliswaar terzakekundige
vragen, tussen de zwaardere ge
spreksonderdelen in wordt Her
mans kennelijk geacht de clown
uit te hangen. En de interviewer
speelt daarbij de rol van aange
ver voor zijn soms bijtende
grofheden.
Gretig als een kleine jongen
grijpt Hermans zijn kansen. On
der anderen de volgende perso
nen krijgen ervan langs: Hugo
Brandt Corstius („Die afschu
welijke idioot"), minister Hanja
Maij-Weggen
(„Smeert gele rouge
op haar gezicht"),
minister Ien Dales
(„Hoe zij haar 125
kilo gewicht over
het spreekgestoelte
weet te draperen, is
toch geen gezicht")
en minister Hisch-
Ballin.
Hermans leidt de
kijker verder langs
zijn favoriete plaat
sen in de Belgische
hoofdstad, zoals de
plek waar Eduard
Douwes Dekker
werkte aan de Max
Havelaar en een bloemenzaak
met een Jugendstil-gevel. De
ijdele Hermans richt geregeld
het woord tot de cameraman in
plaats van tot Postema. De in
terviewer moet zich op die mo
menten een boodschappenjon
gen hebben gevoeld.
Tussen de bedrijven door krij
gen we Hermans' ideeën te ho
ren over de Tweede Wereldoor
log, het „raadsel van de rabiate
jodenvervolging", de Duitsers
die het „mooie leven in Neder
land grondig hebben verpest"
en het voormalig Nederlands-
Indië („Het mooiste koloniale
rijk dat er bestond"). Over zijn
schrijverschap zegt hij: „Het
maakt me niet uit of mensen
mijn boeken blijven lezen na
mijn dood. Bij mijn dood houdt
toch alles op. Het is alleen voor
mijn zoon wel aardig; die krijgt
dan de auteursrechten."
(RTL 4, vanavond om 21.30
uur)