Museum houdt zich in bij uitstalling 25 tot 50% ÉlTE KORTING! Opmerkelijk project De Kift -•sspss* LUIDSPREpRBOXEN Cultuur Kunst Vaste grappen van 'fool' Jango Edwards Kinderboekenweek regio vol activiteiten Van der Meer stuurt personages het boek in WOENSDAG 13 OKTOBER 1993 Drie concerten voor senioren alphen aan den run» In het kader van de (gratis) Kunstbus voor Senioren presenteert de Streekmuziekschool Alphen aan den Rijn dit seizoen drie concerten. Het eerste is op vrijdag 17 de cember in de Stadsgehoorzaal te Leiden, waar het Residentie Or kest werken van Prokovieff, Elgar en Tsjaikowsky speelt. Volgend jaar volgen concerten in de Goudse Schouwburg (11 februari) en de Dr. Anton Philipszaal (7 mei). Informatie is te verkrijgen bij de Streekmuziekschool: 01720-72928. Opgave voor de concerten dient op 30 oktober binnen te zijn. Tekeningen uit de Gouden Eeuw Amsterdam Het Amsterdams Historisch Museum toont van 19 oktober t/m 9 januari tekeningen van beroemde 17de-eeuwse Nederlandse tekenaars. De tentoonstelling is getiteld Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw". Zij omvat ruim 200 tekeningen uit het bezit van het museum. De onderwerpen van de werken zijn uiteenlopend: Hollandse en Italiaanse landschappen, Hol landse zeegezichten, portretten, stillevens en figuur- en dieren- studies. Expositie kinderboekillustraties Amsterdam In het Open Haven Museum in Amsterdam zijn van 17 oktober t/m 19 december kinderboekillustraties uit Neder land en Vlaanderen te bezichtigen. De expositie heet „Grenze loos en toch op eigen benen". Deze tentoonstelling was onder deel van de Nederlandse presentatie op de Buchmesse in Frank furt. Ook wordt aandacht besteed aan winnaars van Griffels, Penselen, Vlag en Wimpels. Opera studeert'Poppea' in Amsterdam De Nederlandse Opera studeert momenteel „L'In- coronazione di Poppea" van Claudio Monteverdi (1567-1643) in. De regie is in handen van artistiek directeur Pierre Audi. De mu zikale supervisie van deze produktie berust bij de jonge Franse musicus Christophe Rousset. Het door hem opgerichte ensem ble „Les Talens Lyriques", aangevuld met een aantal Nederland se gastmusici, is dan ook van de partij. Poppea gaat op 7 novem ber in Het Muziektheater in Amsterdam in première. theater recensie wunand zeistra 'Solid Gold', programma van en door Jan- go Edwards. Gezien: 12/10, schouwburg Leiden. Hij is de 'fool of fools', en als zo danig heeft hij zich al lang een onaantastbare status verwor ven. Jango Edwards dus, die gis teren weer even back in town was. Assistentie wordt ditmaal verleend door butler/pianist Sir Thickawilly Longhampton en huishoudster Ola Mary Albright. Het repertoire van Jango Edwards bestaat uit een flink aantal vaste grappen, die hij in eindeloze variaties herhaalt. Zo stoot hij zich bijvoorbeeld niet één- maar wel zestigmaal aan de microfoon. En dat geldt in principe voor al zijn trucjes. Het is nu eenmaal zijn handels merk, waar een vaste schare fans op af komt. Niet voor niets was de schouwburg nagenoeg uitverkocht. Toch moet eerlijkheidshalve gezegd, dat de kracht van zijn optreden - zeker vóór de pauze - nog wel eens wegzakt. Nieuwe gekke invallen zijn dun gezaaid en bovendien is dit soort open- luchtvermaak in zekere zin nooit voor het theater bedoeld geweest. Na de pauze is het succes ver zekerd. Edwards brengt ver zoeknummers, die het publiek via een heus enquêteformulier kenbaar had kunnen maken. 'Oral Bob', 'Retardo' en 'Six Pack' vielen in de prijzen. Ach tereenvolgens presenteert Jango Edwards zich als een evangelist die een wonder met een con doom verricht, een blinde goo chelaar en een cowboy die met bier jongleert. De naar het schijnt vaste toe gift heet 'ITari Xmas': de naakte Edwards houdt zijn geslacht tussen zijn benen geklemd, wat vanzelfsprekend tot grote hilari teit leidt. Een plattere grap is misschien nauwelijks denkbaar, maar het hoort nu eenmaal bij het standaardrepertoire van Jango Edwards, wiens humor slechts eigen wetten stelt. Koningin heropent vernieuwde afdeling Archeologie bij Oudheden: Geen vitrines vol met vuistbijlen. Ook geen me terslange planken die doorbuigen onder het ge wicht van al het Romeinse aardewerk. En bij lange na niet alle sieraden uit de Middeleeuwen liggen ach ter glas. Bij het inrichten van de vernieuwde en ver bouwde afdeling archeolo gie heeft het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden zich sterk ingehou den. Alleen voorwerpen die vertellen hoe de mensen toen leefden in Nederland staan te kijk. Koningin Beatrix was vanmiddag de eerste bezoeker van deze permanente tentoonstel- ling. leiden letty stam RMO had met gemak een expo sitie kunnen maken met een overdonderende hoeveelheid aan voorwerpen. De collectie bodemschatten bestaat uit 65.000 stukken. Het 175 jaar ou de museum begon al heel vroeg met verzamelen. Oprichter en directeur Reuvens heeft in 1820 zelf nog staan spitten in de buurt van Arnhem. RMO kan dan ook rustig zeggen dat het museum de meest complete collectie aan archeologische vondsten heeft met unieke voorwerpen uit de vroegste Ne derlandse geschiedenis. Waar de stukken zijn gevonden en hoe is tot in de details bekend. Die bodemschatten alleen staan tegenwoordig niet langer centraal binnen de archeologie. De vakmensen trekken de lijn graag door naar de mensen die met de gevonden voorwerpen werkten of in de keuken ge bruikten. Om dat leven van toen te illustreren heeft RMO circa 2000 stukken uitgestald. De tentoonstelling begint zo'n kwart miljoen jaar terug en ein digt in de Middeleeuwen, rond 1500. Die periode is ingedeeld in de prehistorie, de Romeinse tijd en de Middeleeuwen. In elk tijdperk komen drie thema's te rug: economie, leven en dood en de materiële cultuur. Als 'voorave' krijgt de bezoe ker eerst een korte uitleg over archeologie: hoe graaf je, hoe weet je waar je moet zijn en wat doe je met je vondsten. Een paar passen verder en bijna let terlijk stap je in de voetsporen Een van de pronkstukken is deze verguld zilveren helm uit de Romeinse tijd, die begin deze eeuw in de Peel werd gevonden. foto pr deelte kreeg de kleur van perka ment mee: oker. De panelen zijn versierd met afbeeldingen en zinnen uit overgeleverde handschriften. Eén daarvan toont een man die een verkla ring voorleest van het stadsbe stuur terwijl een dief zijn zak ken rolt. Driedimensionaal Behalve sieraden toont de afde ling Middeleeuwen onder meer de opkomst van het christen dom, de diverse ambachten en de eerste steden. Een 'kijkdoos' geeft een driedimensionale visie op Dorestad, de voornaamste handelsvesting, met op de kab belende golven een schip onder vol zeil. De afdeling Middeleeu wen besluit een kwart miljoen jaar geschiedenis van de l.age Landen. Geschiedenis die archi tectenbureau Jowa en grafisch vormgeefster Gracia Lebbink ui terst aantrekkelijk en aansteke lijk vormgaven. voor Christus de Romeinen het land binnenkwamen. De bevol king maakte kennis met de ver schijnselen leger en belastin gen. De Romeinen introduceer den ook spijkers, scharnieren en dakpannen. De voorwerpen van deze tijdelijke bewoners staan opgesteld tegen steenrode pa nelen. De beschilderingen be nadrukken het idee van fresco's- De Romeinen gaven hun do den van alles en nog wat mee in hun graf. Ook waren ze nogal scheutig tegenover hun goden. Over de religie en dodencultuur van de Romeinen is dan ook vrij veel bekend. Pronkstuk is een vergulde zilveren helm van om streeks 310 jaar na Christus die in 1910 vlakbij Deurne in de Peel werd terug gevonden. Franken en Germanen maak ten rond 400 een eind aan de Romeinse heerschappij. Tever geefs werd nog getracht de in vallers af te kopen met gouden sieraden zoals op de afdeling Middeleeuwen te zien is. Dit ge- Van hout is dit 'wildevrouwtje', een deel van een hoornen kroonluchter, gedateerd omstreeks 1400 en gevon den in Dordrecht. foto»pr van die heel erg verre voorou der. De afdrukken die hij ooit maakte zijn in een plastic reliëf gegoten en in de vloer aange bracht. De blauw/grijs/groene kleuren van de afdeling prehis torie doen denken aan ijstijd, klei en het niets van lucht en land. Een paneel toont een fraaie il lustratie van een groep rennen de figuren. Van aapachtig gaan ze steeds meer in de richting van de hedendaagse mens. In zuilen voor de afbeelding is de ontwikkeling van hun schedels te zien. Een hut van rendieren huid is op ware grootte nage bouwd. Van wopingen na de ijs tijd staan maquettes. Omdat Nederland toen ook al een nat land was, leefden de bewoners van de jacht en de visvangst. Als volk dat van hot naar her trok, kenden ze nauwelijks stands verschillen. Dat veranderde toen rond 57 Prozateksten bij huilende tango 's en treurige hoempa Jip en Janneke, Saskia en Jeroen, Sietse en Hylke, Kikker en Varken. Het zijn maar een paar van die onafscheidelijke duo's in de jeugdliteratuur. De kinderboekenweek kreeg dit jaar als thema 'Vriendjes, maatjes, kameraadjes' mee. De bibliotheken in deze regio heb ben tot 24 oktober naast diver se wedstrijden tal van activitei ten op het programma staan die inhaken op die onverslijt- bare vriendschappen. In Alphen aan den Rijn is op zaterdag 16 oktober vanaf 9.30 uur in het hoofdfiliaal aan de Thorbeckestraat een wedstrijd vriendjes raden. Janneke hoort bij Jip maar wie is het maatje van Asterix? Ook zijn er boeken voor een kwartje te koop. Woensdag 20 oktober is er vanaf 14.00 uur een dia-voor stelling van het prentenboek Knuffel. Theater Ragebol be sluit op zaterdag 23 oktober vanaf 11.00 uur het feest met de poppenkastvoorstelling 'De betovering van de bibliotheek'. In Hiliegomzijn naast de vi trine met poëzie-albums de met griffels en penselen gelau werde boeken te zien en te leen. Ook is er een speurtocht uitgeschreven. Zaterdag 23 ok tober begint om 14.00 uur het voorlees-halfuurtje voor de kleintjes. Daarna kunnen de kinderen hun eigen button maken. In Katwijk lezen op woensdag 20 oktober een aan tal oudere Katwijkers voor. Ook kunnen de kinderen har- tenvriendschapskaarten ma ken. Meer informatie is te krij gen in de drie bibliotheekfilia- len. In het kader van het Europe se jaar van de Ouderen houdt mevrouw Saal-Suurveen voor de senioren in Leiden een le zing over de sociaal-histori sche betekenis van sprookjes op zondag 17 oktober om 14.00 uur in de centrale biblio theek. Op donderdag 21 okto ber is er vanaf 11.00 uur een groots kinderboekenweekfeest in de Stadsgehoorzaal met de auteurs Nannie Kuiper, Jet Boeke, Thea Dubelaar, Anke de Vries, Leonie Kooyker en Jo ke van Leeuwen. Laatstge noemde, de schrijfster van het kinderboekenweekgeschenk, geeft vanaf 14.00 uur een ver telvoorstelling. In boekhandel Silvester in Leiden komt de Turkse Halil Gür verhalen vertellen vanaf 16.00 uur. Zondag 17 oktober is er vanaf 14.30 uur een sprookjesmiddag. De schrijf ster Lydia Rood vertelt op vrij dag 22 oktober vanaf 16.00 uur over haar werk. Rikie Meijer is op zondag 24 oktober te gast vanaf 15.00 uur. Leerlingen van de Lucas van Leydenschool hebben een ge dicht van Theo van Doesburg vertaald in 24 talen. Alle tek sten zijn op een plaquette ge zet die op donderdag 14 okto ber om 14.30 uur op het schoolplein wordt onthuld. In Leiderdorp zijn er vrijdag 15 oktober en vrijdag 22 okto ber vanaf 16.00 uur twee dia voorstellingen van de boeken 'Knuffel' en 'Kleine bever en de echo'. Op woensdag 20 okto ber geeft Riet Dietz vanaf 14.00 uur een demonstratie van u t maken van stoffen knuffel beesten. In Noordwijk kunnen kinderen een gedichtje maken op hun beste vriend(in). Op dinsdag 19 oktober vertelt van af 14.30 uur Rindert Kromhout over zijn nieuwste boek 'De paljas en de vuurvreter'. De bibliotheek in Oegstgeest geeft informatie over de clubs die het dorp rijk is. Op zater dag 23 oktober kunnnen de kinderen zich vanaf 10.00 uur laten schminken. In Roelo- farendsveen komt zaterdag 16 oktober vanaf 13.30 uur Dolf Verroen vertellen over zijn werk. In Rijnsburg probeert de bibliotheek de grootste vrien denkring van hot dorp te ma ken tijdens de knutselochten den op zaterdag 16 en 23 okto ber. In Rijnwoude komt poppen theater Robhetty met de voor stelling Percival op dinsdag 19 oktober. In Sassenheim is op zaterdag 23 oktober de musical 'Kom je spelen' van Marleen van Leeuwen. In Warmond is op woensdag 20 oktober een quiz en op donderdag 21 okto ber kunnen de kinderen knut selen. haarlem peter bruyn De plaat opent met de meest triest klinkende trompet die je je voor kunt stellen. Dan neemt een pop-orkestje het over. Ke telmuziek. En dan een stem: „De avond was vochtig en kil..." Een troosteloos verhaal over een troosteloos café. Een ver haal over een violist die 'Parlez- moi d'amour' speelt. Het lijkt een wanhoopskreet. Niks liefde. En dan maan. Geen romanti sche maan die geliefden bijeen brengt. Nee. „Hij drijft als een vuile eierdooier op de bosbes- blauwe soep van de nachthe mel. Hij ziet er beschimmeld uit. Hij zal wel stinken. Zo ziek ziet de maan eruit." 'Krankenhaus' heet de nieu we cd van het gezelschap De Kift. Voortgekomen uit de punkbeweging; nu een trio ei genzinnige rockmuzikanten met een zwak voor de Neder landse taal en een broertje dood aan platte hitparadepop. Eigen wijs ook. Behalve dat ze de tek sten op 'Krankenhaus' aan het werk van de schrijvers Jan Arends, Wolfgang Borchert en Erich Maria Remarque ontle nen, kozen ze ook voor een unieke verpakking. De cd wordt verkocht in een speciaal op maat gemaakt en bedrukt siga renkistje, dat ook nog een fraai vormgegeven en geïllustreerd tekstboekje bevat. Project Meer dan een 'hebbedingetje' is 'Krankenhaus' vooral een ui terst intrigerend muzikaal pro ject. Veertien stukken muziek die het midden houden tussen Kurt Weill, een circuskapel en een rockband die oefent voor een optreden op een boeren bruiloft. Huilende tango's en treurige hoempa in havenkroe gen en plattelandscafé's waar de verf van de geelgerookte pla fonds bladdert. De koperblazers van de dorpsfanfare die na af loop van de wekelijkse repetitie een beschonken blues spelen. En de voorgedragen teksten sluiten daar naadloos bij aan. Citaten uit het werk van Jan Arends, de schrijver die zoveel jaar in inrichtingen doorbracht en zich uit het raam wierp toen hij eindelijk een literaire prijs kreeg. Citaten van Wolfgang Borchert, de jonge Duitser die vocht in de Tweede Wereldoor log en zo aangedaan was door de absurditeit van het oorlogs bedrijf, dat hij in 1945 in een sanatorium opgenomen werd. Daar overleed hij twee jaar later op zesentwintigjarige leeftijd. In die laatste twee jaar schreef hij een bescheiden oeuvre bij el kaar. Bescheiden maar indruk wekkend. Vol smart en droefe nis. En citaten uit het werk van Erich Maria Remarque, schrij ver van 'lm Westen nichts Neu- es', wiens werk getekend is door de Eerste Wereldoorlog. „Zelf ben ik niet zo'n schrij ver, maar ik wilde ook geen in strumentale plaat maken," zegt Ferry Heyne. „En ik wilde iets Nederlandstaligs. Op een gege ven moment praatte ik met een jongen uit Berlijn en die vertel de me over de boeken van Wolfgang Borchert. Die ben ik toen gaan' lezen en dat sprak me aan. De beelden die hij met zijn teksten oproept inspireer den mij wel om er muziek bij te schrijven. Erich Maria Remar que kende ik al. Borchert en Re marque hebben beiden in een wereldoorlog gevochten en alle bei hun frustraties opgeschre ven." Maarten Oudshoorn, die ook als gastvocalist aan de cd mee werkt, kwam vervolgens met teksten van Jan Arends aanzet ten. „Dat heeft ook die sanatori umsfeer. Arends was bij tijd en wijle behoorlijk malende. Dat paste wel bij de sfeer van Re marque en Borchert." De Kift deinst er niet voor te rug om in de (vertaalde) teksten van de schrijvers te knippen en andere stukken a^n elkaar te plakken. „Als je er muziek bij hebt dan heb je bepaalde beel den die in de tekst worden op geroepen niet meer nodig," zegt Ferry. „Ach, de muziek van De Kift is altijd al een beetje melan choliek geweest. Alles wat ik schrijf is in mineur." De Kift is te beluisteren: vr 15 okt Rotterdam (Teatro Po- leiden conny van der zande Hoe komt een personage tot stand? Vonne van der Meer, schrijfster van 'Het Limonade- gevoel' en 'De reis naar het kind' nam die vraag als uit gangspunt voor haar lezing gis teravond in Burcht Literair. Volgens de auteur, die ook re gisseur is, gaat het er bij het schrijven van een boek anders aan toe dan bij het maken van een film. Een scenarioschrijver moet namelijk alles weten over de figuur in de film, van zijn cu linaire voorkeur tot het beroep van zijn ouders. Maar volgens Van der Meer is een figuur in een boek meer dan een optel som van dit soort gegevens. „Ik weet van mijn personages vaak niet eens hun naam. Voor mij is het alleen belangrijk om te we ten wat hij of zij wil. De keuze die een personage maakt, legt vaak veel meer over zijn karak ter bloot dan het gegeven dat hij chaotisch is en hoe hij zijn huis heeft ingericht." De auteur/regisseuse gaf toe het boek een veel interessanter medium te vinden dan het the ater. „Bij toneel kun je nooit precies weten wat er in het hoofd van de hoofdpersoon omgaat, terwijl je in een boek zin voor zin de gedachten van de hoofdpersoon kunt volgen. Zo ontstaat er een intieme band tussen de lezer en het persona ge. Alleen zij twee zijn op de hoogte van de gedachten waar de andere personages in het boek geen weet van hebben. Le zer en hoofdpersoon delen als het ware een geheim." ■Jk reik de gegevens aan en u vult als lezer het personage ver der in. U weet niet half hoeveel u zelf doet." Zo zorgt ze ervoor dat ze niet te veel bij haar per sonages betrokken raakt. Zoals een verkoopster in een lingerie zaak haar klanten prachtig on dergoed verkoopt zonder dat ze weet in wat voor een situatie ze dat ondergoed aan zullen doen, zo stuurt Van der Meer haar personages met wat eigen schappen het boek in. Daarna laat ze hen los en vinden ze een weg in het hoofd van de lezer. Breestraat 148 Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21