Meer galeries in Leiden Topstukken Rembrandt-leerling op PAN 'Klassiek aan Zee' wil niet elitair zijn Mauritshuis verwerft bloemstilleven De Heem Cultuur Kunst Hoezen beheerst vorm tot in het uiterste Omgekeerde pyramide gaat 'open' DINSDAG 12 OKTOBER 1993 Exposities bij instellingen noordwuk/noordwijkerhoutAquarellen en acrylschilderijen van Henriëtte van Bellen (Oegstgeest) zijn van 16 oktober t/m 31 december te zien in bejaardencentrum St. Jeroen te Noordwijk. Van Bellen volgde onder meer cursussen bij Ars Aemula Naturae en K O (Leiden) en bij de Vrije Academie Dever in Sassen- heim. De laatste tijd legt zij zich vooral toe op de acryltechniek. Expressies in verf en papier van Judith Karstens worden tot half december in Congrescentrum Leeuwenhorst in Noordwijker- hout tentoongesteld. Karstens is verbonden aan de Academie Mabé te Lisse. Elckerlyc zoekt jonge acteurs alphen aan den run Jeugdtheatergroep 'Mask' zoekt voor de mu sical Aladdin jongeren in de leeftijd van 13 tot 17 jaar. Vooral om jongens zitten ze in Buurtcentrum Elckerlyc, dat de musical op touw zet, te schreeuwen. Woensdag 13 oktober is er een in loopavond van half acht tot negen uur. Informatie bij W. van Kesteren, 01720-20487. Expositie Johan van der Keuken Amsterdam In het Amsterdams Historisch Museum wordt van 16 oktober t/m 9 januari een tentoonstelling over de fotograaf- /filmer Johan van der Keuken gehouden. De expositie kent vier onderdelen: fotografie, series, film en vormgeving. Er zijn 180 fo to's in groepen die verschillende perioden uit zijn werk verte genwoordigen. De fotoseries maakte Van der Keuken tijdens zijn vele reizen. In een aparte ruimte worden enkele films vertoond. Een volgens het museum belangrijk onderdeel van de expositie is de vormgeving door gastconservator Jeroen de Vries. Johan van der Keuken ontving eerder dit jaar de Capi-Lux Alblasprijs. Wetenschapstheater in actie Amsterdam De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft t/m 16 ok tober een Festival voorWetenschapstheater georganiseerd. Doel van het festival is meer bekendheid te geven aan het begrip we- tenschapstheate. Twaalf theatergroepen en -artiesten gingen in op de uitdaging om een synopsis te schrijven voor een theater stuk over wetenschap. Uiteindelijk zullen vier genomineerde groepen strijden om een hoofdprijs van duizend gulden. De fi nale is op 16 oktober in het Muiderpoorttheater in Amsterdam. Aanvang 20.00 uur en de toegang is gratis. Drie uitvoeringen Bachvereniging Amsterdam De Nederlandse Bachvereniging opent het seizoen 93/94 met drie uitvoeringen van de Missa Cellensis van Joseph Haydn en het Magnificat van Johann Sebastian Bach. De con certen zijn op 21 oktober in Amsterdam (Beurs van Berlage), 22 oktober in Naarden (Grote Kerk) en 23 oktober in Utrecht (Jaco- bikerk). Haydn schreef de Missa Cellensis in honorem Beatissi- mae Virginis Mariae in 1766 voor de pelgrimskerk in Mariazell (Oostenrijk). Open dag Europalia-Mexico leiden In het kader van de Europalia-Mexico manifestatie deze maand, organiseert de Vereniging van Vrienden van het Rijks museum voor Volkenkunde zaterdag 16 oktober een open dag. Vanaf 11 uur is iedereen welkom. Conservator Ted Leyenaar zal om half twaalf een dialezing over de Mexicaanse ruiters geven. Na een Mexicaanse lunch vertelt RoShwita Manning over haar werk onder de Maya's. Om twee uur begint een bespreking van (door het publiek meegebrachte) Mexicaanse voorwerpen. Van af twee uur is het museum aan de kinderen: dan worden er al lerlei Mexicaanse spelletjes gespeeld. Het bestuur van de oudste Charro-vereniging van Mexico-stad. Foto gemaakt in 1921foto pr den haag anp Het Mauritshuis in Den Haag heeft afgelopen weekeinde een bloemstilleven verworven van Jan Davidsz de Heem (1606- 1684). Het is voor zover bekend het eerste bloemenschilderij van De Heem in een Neder lands museum. Het werk is ook een belangrij ke aanwinst voor de collectie chef annemiek ruygrok. 071 -356472. plv -chef jan rijsdam, 071 -356472 Eerste koffieconcert zondag 17 oktober Chris Verheugd van Cellini: „We willen deze galerie een landelijke uitstraling geven." De Rode Circel en Cellini openen deuren foto hielco kuipers De opening van het Leidse cultuurseizoen gaat gepaard met een flinke uitbreiding van het tentoonstellingsaan bod. Niet alleen opende het Centrum Beeldende Kunst onlangs zijn deuren, ook het alternatieve Kunstcentrum Haagweg bracht haar eerste exposities. Galerie Stelling presenteerde zich afgelopen vrijdag in een nieuwe am biance aan de Kruisstraat, terwijl het voormalige adres van de galerie in de Burgsteeg blijft voortbestaan als ten toonstellingsruimte. bronzen beelden en sieraden zijn er schilderijen en tekenin gen te zien, samenhangend met het ruimtelijke werk. De galerie wordt beheerd door Chris Ver heugd, die in de jaren zeventig en tachtig organisator was van vele grote exposities. Hij stelde bijvoorbeeld niet minder dan negen edities van het jaarlijkse 'Beelden in de Bilt' samen. Zijn speciale voorkeur geldt bronzen beeldhouwwerk. Verheugd heeft tien jaar geleden een ern stig sportongeluk gehad en moet zijn werk, als gevolg van een dwarslaesie, vanuit een rol stoel doen. Dat verhindert niet dat hij een krachtige indruk maakt: „We willen deze galerie een landelijke uitstraling ge ven", zegt hij. „Ik ken veel gere nommeerde kunstenaars en die bloemstukken in het Maurits huis. Dit museum bezat al wel een vroeg boekstilleven van De Heem. Het schilderij kon worden aangekocht (uit een Zwitserse particuliere collectie) dank zij de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, baron Thyssen en de Vereniging Rembrandt. Het kunstwerk is nu al in het Mau ritshuis te zien. leiden onno schilstra Leiden werd de afgelopen we ken bovendien verrijkt met de komst van twee geheel nieuwe galeries. Op Hooigracht 50 kan men nu Galerie Cellini bezoe ken, aan de Zoeterwoudse Sin gel 7 is Galerie de Rode Circel verschenen. De eerste is geves tigd op de begane grond van een monumentaal grachten pand, de tweede in de verbouw de huiskamer van een woon huis. Galerie Cellini is vernoemd naar de zestiende-eeuwse Italiaanse edelsmid-beeldhouwer Ben- venuto Cellini, een naam die veel zegt over de signatuur van de galerie. De eerste tentoon stelling is geheel gewijd aan kleinschalige plastiek. Behalve Toch subsidie voor Pepijn den haag anp De gemeenteraad van Den Haag wil niet dat de subsidie van 173.000 gulden per jaar aan theater Pepijn per 1 januari in één klap ophoudt. Maar de par tijen vinden ook niet dat de subsidie in zijn geheel kan wor den gehandhaafd. Er moet ge leidelijk worden afgebouwd om Pepijn de kans te geven andere financieringen te vinden en commerciëler te worden. Het theater heeft inmiddels een adviesbureau voor marke ting en sponsoring in de arm genomen, aldus Ferd Hugas van Pepijn. „De kans op sponsoring is niet denkbeeldig, zeker niet als de gemeente een deel blijft bijdragen." waren over het algemeen zeer enthousiast over mijn nieuwe galerie. Ze willen graag komen exposeren. We gaan ook ten toonstellingen met een interna tionaal karakter brengen. Daar voor werken we ondermeer sa- mennet het Rijksmuseum voor Volkenkunde aan een expositie over Inüit-kunst uit Canada." Kunst en psychiatrie Eigenares en initiatiefneemster van Galerie Cellini is Cobie van de Geyn-Oliehoek. Zij is van huis uit psychotherapeut, stu deert sinds twee jaar kunstge schiedenis en houdt zich al ja renlang bezig met kunst en psy chiatrie. Als directeur van een psychiatrisch ziekenhuis was zij betrokken bij de opzet van een omvangrijk netwerk van kunst zinnige werkplaatsen, waar psy chiatrische patiënten werken onder begeleiding van profes sionele kunstenaars. „Mensen die geen normaal maatschap pelijk bestaan hebben, krijgen daar de gelegenheid zich te re habiliteren. Veel van hen heb ben zich al opgewerkt tot vol waardige kunstenaars. Het is zeker de bedoeling om ook aan zulk werk aandacht te besteden in onze galerie." Dat kunst een bijzondere psy chologische functie heeft, is ook bekend bij de andere nieuwe galerie, 'De Rode Circel'. Gale riehoudster Anne-Marie Busch- man had tot voor kort een prak tijk als kinderpsychologe. In de bescheiden expositieruimte is de voormalige praktijkruimte niet zo moeilijk te herkennen. „Ik leef graag temidden van schilderijen. Ik heb geen com merciële bedoelingen met deze galerie, het gaat me erom een rustpunt in de stad te creëren, waar mensen in stilte kunnen genieten. Dit woonhuis aan de Singel is daar heel geschikt voor." Als fanatiek amateurschilder volgde Buschman gedurende zes jaar tal van lessen bij plaat selijke cursuscentra als K&O en Ars Aemula Naturae. Ze staat open voor iedereen die wil ex poseren. „De enige eis die ik stel is dat de exposanten een jaar of vijf intensief gewerkt hebben." Buschman is dus pre cies lang genoeg bezig om in haar eigen galerie te mogen ex poseren. Die is dan ook ge opend met een selectie van haar eigen gouaches. maruke den hollander De nieuw opgerichte Noord wij kse Stichting Klassiek Aan Zee (KAZ) presenteert zich ko mende zondag in de Keizerzaal van Grand Hotel Huis ter Duin met een koffieconcert. Het pro gramma vermeldt werken van Mozart, Schumann en Brahms, uitgevoerd door musici als Lex Luijnenburg, altviool, Hans Zaal, klarinet en Rudolf Krab bendam, piano. De zang wordt verzorgd door Mildred Aikema. KAZ richt zich niet specifiek op een bepaalde doelgroep, maar op iedereen die klassieke muziek een warm hart toe draagt. De initiatiefnemer van KAZ, Noordwijker Henk Veld kamp, benadrukt dat de stich ting instellingen als K O abso luut geen concurrentie aan wil doen. Wel is het de bedoeling van de stichting mensen op zondag een leuke onderbreking van het gebruikelijke program ma van 'een wandelingetje langs het strand en een kopje koffie op een terrasje' te bieden. Met 'klassieke muziek op ni veau in een ambiance van ni veau'. Waarbij overigens de term elitair volgens hem niet van toepassing is. „Huis ter Duin is een uniek hotel. Het heeft geen stinkende boulevard met af en aan rijden de auto's voor zich. Hier heerst rust en frisse lucht. Het is een hotel waar, neem ik aan. Noordwijk en de Noordwijkers trots op zijn. Juist daarom wil len we vooral de Noordwijkers van harte de gelegenheid geven om, met het bezoeken van onze concerten, kennis te maken met dit Grand Hotel." Het idee om te komen tot de oprichting van KAZ werd inge geven na een uitnodiging van vTienden voor een koffieconcert elders in het land in een kasteel. Veldkamp: "De sfeer sprak mij aan en het bracht mij op het idee zoiets ook in Noordwijk te organiseren." De directie van Huis ter Duin bleek bereid de Keizerzaal, die een prachtig uit zicht biedt op de zee en de dui nen, voor het initiatief beschik baar te stellen. De nieuwe stichting wil zich zelf bedruipen en is dus aange wezen op sponsorgelden. Het bleek volgens Veldkamp niet al te moeilijk het bedrijfsleven voor het initiatief te interesse ren. Inmiddels is het financiële plaatje voor dit jaar in elk geval rond. De prijzen van de koffie concerten worden bewust zo laag mogelijk gehouden om geen drempel op te werpen. Zo zal de toegangsprijs voor het concert op 17 oktober 25 gulden bedragen inclusief een kopje koffie en een drankje in de pau- De ontvangst van de gasten is om 11.30 uur en het concert be gint om 12.00 uur. Informatie over de Stichting Klassiek Aan Zee of is te verkrijgen bij Tineke van Eyken, telefoon 01719- 20688. In Delft gestolen schilderijen teruggevonden in Australië perth/den haag upi/anp Een aantal in 1989 uit een ge bouw van de Technische Uni versiteit Delft gestolen schilde rijen is teruggevonden in Australië. Naar de Australische politie gisteren meldde, zijn vijf door water beschadigde en als gevolg van slecht verpakken met spijkers doorboorde doe ken aangetroffen in een garage in een voorstad van Perth. De man in wiens garage de politie de doeken - na een tip van een journalist - vond, zei dat hij ze er opgeslagen had als „gunst" voor een vriend. In dit stadium wordt in Australië nog niemand in staat van beschuldiging ge steld, aldus de politie. Naar de politie van Delft indertijd zei, werden in totaal zes werken in waarde variërend van 3.000 tot 30.000 gulden, door onbekende daders uit hun lijsten gesneden. Het ging o.a. om een kopie van een door Michel Jansz. van Mierevelt geschilderd portret van Prins Willem 1 De Zwijger; een schilderij van Koning Wil lem III van Van der Hulst; een door Schmidt gemaakt schilde rij van Willem Prins van Oranje als beschermheer van de Ko ninklijke Academie en een door Pieneman geschilderd portret van W.A. Baron Schimmelpen- ninck van der Oye van de Poll. beeldende kunst parus De Carroussel, zoals deze zaal is genoemd, is onderdeel van de uitbreiding van het Louvre- museum in Parijs. De zaal, waarin de omgekeerde pyramide het meest kenmerkende architectonische onderdeel vormt, wordt vrijdag officieel geopend. De pyramide is een ontwerp van de architect Peoh MingPei. foto»epa recensie roos van put Expositie Twee facetten van Ben Hoezen perspex objecten en gemengde techniek op papier, een gecombineerde expositie Te zien t/m 7/11 bij Galerie Art Acry- laat. Nieuwstraat 53a, Leiden, woe. t/m zo. 12 00-17.00 uur en de eerste zondag van de maand. En t/m 24/10 bij Gallena Propitia, Nieuwe Rijn 93. Leiden, do t/m zo. 13.00-18.00 uur Een beeldhouwwerk, of een ob ject, gaat een dialoog aan met de omringende ruimte en de toeschouwer. Materiaal en vorm bepalen de wisselwerking. Bovendien speelt licht een be langrijke rol. De Delfste kunste naar Ben Hoezen werkt met perspex. Kenmerkende eigen schap hiervan is de doorzichtig heid. Dat maakt het tot een hel der, maar tegelijkertijd ook koel en koud materiaal. De vormen die Hoezen toe past zijn te omschrijven als strak en geometrisch (op een enkele uitzondering na). On danks de aard van het materiaal en de vormgeving zijn de beeld houwwerken koel noch koud, eerder beweeglijk en speels. Veel van zijn objecten zijn door de reactie die ze oproepen bij zonder geslaagd. De objecten van Hoezen ko men tot ontplooiing in de vrije ruimte. Deze wordt onderdeel van het werk zelf als gevolg van het materiaal. De ruimte reflec teert bijvoorbeeld doordat in sommige werken een spiegel is verwerkt. Hierdoor zie je als toeschouwer niet alleen je eigen gezicht in ettelijke delen weer spiegeld, maar ook de ruimte waarin je je bevindt komt op deze manier terug. Hoezen voert je mee in een denkbeeldige wereld, waardoor je je af en toe afvraagt, zie ik nu wat ik zie? Als je vervolgens het object een kwart slag draait, zie je opeens weer iets geheel an ders. Bij het merendeel van de geëxposeerde werken heeft hij een kleur toegevoegd, in bij voorbeeld het centrum of in de Ondanks de aard van het materiaal en de vormgeving zijn de beeldhouwwerken van Ben Hoezen koel noch koud, eerder beweeglijk en speels. vorm van subtiele, flinterdunne lijntjes die een accent geven aan een bepaalde vorm of bewe ging. De gebruikte kleuren zijn geel, blauw, rood of groen, of een combinatie hiervan. Bij Galleria Propitia zijn van de hand van Hoezen gemengde technieken op papier te zien. De kerngegevens van zijn mo numentale werk, repetering van bepaalde patronen, zie je ook hierin terug. Hij gebruikt veelal aardkleuren in combinatie met afbeelding pr zwart, waardoor deze werken een bepaalde materie suggere ren, statisch en bovendien bij zonder esthetisch zijn. Het vorm-thema beheerst Hoezen in beide disciplines tot in het uiterste. amsterdam gpd De nationale kunst- en antiekbeurs PAN Amsterdam presenteert de bezoekers dit jaar een extra grote variëteit aan kunst. Dankzij het samengaan van PAN Am sterdam met de Oude Kunst- en Antiek beurs Delft is het aantal deelnemers dit jaar gestegen van 85 naar 106 en is voor al het aanbod aan zilver en oosterse kunst verrijkt. Twee schilderijen van Rembrandt-leerling Aert de Gelder wor den aangeboden voor prijzen van meer dan een miljoen, maar de koper kan er ook terecht voor een stuk keramiek van Picasso van 2000 gulden. De werken van Aert de Gelder zijn bij belse voorstellingen. Kunsthandel Dou- wes brengt „Tobias in het huis van Ra chel" voor een vraagprijs van 1.3 mil joen; G. Cramer presenteert „Esther in haar bruidsjapon" en vraagt daarvoor 2 miljoen. Reflex Modern Art Gallery legde de hand op een grote voorraad kera- mieken schalen, vazen en tegels van Pi casso en berekent prijzen tussen de 2000 gulden en een ton. De bezoeker kan bij Reflex voor schappelijke prijzen ook te keningen van Cobra-kunstenaar Theo Wolvecamp bemachtigen. Kunsthandel Beeling brengt met een verguld Renaissance-zoutvat het kost baarste stuk zilver van de beurs. Het vaatje is 15,5 centimeter hoog en is uit gevoerd als driehoekig paviljoentje met drie zuiltjes. Omdat er in totaal zes exemplaren van bekend zijn, moet het zeker enkele tonnen opbrengen. In de vi trines van Beeling schitteren echter ook goedkopere zilverep theebusjes en le peldoosjes. Kunsthandel Aalderink wist bij een Belgische adellijke familie de hand te leggen op een 17e eeuws Japans kabinet met een bekleding van roggehuid en ko- perbeslag. Het kabinet is uniek in zijn soort en moet zeker 125.000 gulden op brengen. De houten gevleugelde Baline se leeuw uit het begin van de vorige eeuw is al verkocht, maar Aalderink heeft uit het Verre Oosten ook schitterend be werkte handvaten van Japanse zwaarden in voorraad. Ze variëren in prijsklasse van enkele duizenden tot 10.000 gulden. Voor een onbekend bedrag verkocht Betty Aardewerk al voor de opening een 17e ceuwse zeldzame vouwwaaier aan het Rijksmuseum, maar het voorwerp is nog wel op de beurs te zien. In de stand van het museum hangen de werken die door kunsthandelaren ter beschikking zijn gesteld voor de loterij voor de reno vatie van de Zuidvleugel. Het betreft een zelfportret van Rembrandtleerling Ulrich Mayer, een landschap van Marius Bauer en een aquarel van Isaac Israëls. Zeer waardevol is ook de laatste klok in een serie met slingeruurwerk die Salo mon Coster tussen 1657 en 1659 maakte naar ontwerp en met toestemming van Christiaan Huygens. Huygens had het patent op dergelijke klokken. Crijns en Stender biedt het uurwerk in een met ebbehout gefineerde kast aan voor rond de 250.000 gulden. T raditiegetrouw biedt de beurs ook een rijk aanbod aan meu belen, juwelen, tapijten en glaswerk. Als extra attractie wordt ook het kera- miekreliëf „Strandleven" van Karei Ap pel geëxposeerd. Het weegt 17.000 kilo en is tien meter breed en 2,5 meter hoog. Na de beurs verhuist het kunstwerk naar het zwembad van de particuliere op drachtgever. PAN Amsterdam in de RAI Parkhal duurt tot en met 17 oktober. De ope ningstijden zijn van tot en met vrijdag van 11.00 tot 20.00 uur en zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21