'Je wordt niet snel ziek van een smerig toilet' 'Er komt een tijd datje het recht in eigen hand neemt' 'Romantiek is even geen gezeur aan je kop' 'Hands up! En gauw!' Het Gesprek Kunstwerk van Leidenaar in leader Krasse Knarren Boekhandel kent Nobelprijswinnares niet VRIJDAG 8 OKTOBER! 1993 Dood Paul Nowee beëindigt Arendsoogserie mensheid gesteld, moeder! Als jk val, zal het zijn in de weten schap, dat ik mijn plicht heb ge daan!" De louche goudzoekers, de bendes postkoets- en trein- overvallers, de veedieven in het Wilde Westen waren er maar mooi klaar mee. Bob Stanhope, alias Arendsoog, schoot loep zuiver, zag scherp in het donker (vandaar zijn naam), was atle tisch, snel en explosief, de beste ruiter van de streek en daarbij zéér katholiek braaf. Vooral dat laatste gaf hem een voorsprong op de ongeschoren, zwetende smeerlappen die hij bestreed, want die hadden natuurlijk alle maal een slecht geweten. En vlekken op hun Weren. Daar kom je niet ver mee, dat weet ieder kind. De auteur van Arendsoog, Paul Nowee, overleed vorige week donderdag op 57-jarige leeftijd na een lange ziekte. Daarmee kwam een einde aan een bij zonder succesvolle serie cow- boyboeken, want een zoon had Nowee niet. Zelf was hij niet met de serie, die inmiddels 63 delen telt, begonnen. Zijn va der, de Haagse onderwijzer Jan Nowee, publiceerde in 1935 zijn eerste Arendsoog. Aanvankelijk bleven de brave boeken bijna onopgemerkt, maar nadat de KRO er in de jaren '50 een hoor spel van maakte, kwam de po pulariteit. Uitgeverij Malmberg in Den Bosch verkoopt nu nog jaarlijks 40.000 exemplaren. In totaal moeten zo'n vijf miljoen Arendsoog-boeken in de Neder landse boekenkasten staan. Arendsoog was spannend. Jan Nowee bracht vaart in zijn boe ken met zinnetjes als: 'Aha! dacht Arendsoog'. Of 'All right. All right! Laten we voortmaken!' 'Hands up! en gauw een beetje!' Bij Paul Nowee was het alle maal wat minder ronkend, maar ook bij hem is er op elke bladzijde sprake van geheim zinnig gefluister, enorme snoek- duiken en nadrukkelijk weerge geven schoten: 'PANG! PANG!' Bij het spelen probeerde ik door drie maal het krassen van de nachtuil na te bootsen, mijn vriendjes te waarschuwen. Zo communiceerde Arendsoog ook met Witte Veder. Maar hoe klonk het krassen van een nachtuil? Het vrome karakter van de boe ken stoorde niet, het stoorde mij althans niet. Wij waren thuis weliswaar protestants- christelijk en niet katholiek, maar de volgende alinea klonk mij zeer toch vertrouwd in de oren:Laten wij Onze Lieve Heer dankbaar zijn", besloot Mrs. Stanhope, ,,Dat Hij alles zo ten goede heeft willen keren. Wij morren dikwijls tegen ons lot en komën in opstand, als het niet voor de wind gaat. En we vergeten maar al te vaak dat Hij altijd over ons waakt!" (in het verhaal Witte Veder). Zo was Nowee geschikt voor alle ge zindten. Vorige week verscheen het 63- ste en laatste deel: Arendsoog- premiejager? Het vraagteken aan het eind van de titel ver raadt al het een en ander. Jaja, want premiejagers zijn al net zo erg als veedieven. Al zijn de misdadigers slecht, het gaat toch niet aan om ze voor een paar judaspenningen op te ja gen. Misdadigers vang je in naam der wet. Niet uit winstbe jag, maar als onderdeel van je plicht. Hoe moet het zonder Arendsoog nu verder in het Wil de Westen? WILFRED SIMONS Middenstand wil wel honkbalknuppel onder toonbank Overvallers, opgelet! Ik zou voortaan maar een bromfiets- helm opzetten, want uw slacht offer heeft de honkbalknuppel al ingevet voor een dodelijke klap. Dit op aanraden van de Utrechtse hoofdcommissaris Wiarda. Hij adviseert midden standers dit attribuut bij de hand te houden zodat ze de overvallers die hen bedreigen ter plekke kunnen afstraffen. Volgens de commissaris kun nen ze zich dan naderhand bij de rechter beroepen op nood weer. Wat denkt de Leidse mid denstand van deze lik-op-stuk- methode? Coby Cerdijn werkt bij het ben zine- en servicestation Rijnland aan de Vijf Meilaan. Ze zit ach ter de kassa. Zelfheeft ze nog nooit een overval meegemaakt maar een ex-collega van haar wel. ,,lk werkte toen op de Hoge Rijndijk. Daar is 'n keer een overval geweest. Ogenschijnlijk had de collega die toen dienst had er geen last van. Maar toen hij op een keer een motorrijder met een sjaal om zijn mond zag aankomen, raakte hij helemaal overstuur. Terwijl die man niets kwaads in de zin had en zich al leen maar wapende tegen de kou. Ik vind dat advies van die hoofdcommissaris dan ook per fect. Als iemand je bedreigt, moet je hem een zaaier kunnen geven. Als-ie dan doodgaat, heeft-ie pech. Maar ja, tegen een kogel of zo doe je met een honkbalknuppel ook niks." H.S. Boonstoppel van Mannen mode Amici in de Haarlemmer straat is zeer gedecideerd over het voorstel van Wiarda. „Dit is perfect. Kijk, hier valt het nog mee, maar in een van onze win kels in De Bijlmer is het bijna „Het lijkt erop dat die Wiarda de mensen aanraadt om eigen rechter te spelen", zegt Ron van der Wild, eigenaar van Sparkhill Mode in de Haar lemmerstraat. FOTO HIELCO KUIPERS elke week prijs. We hebben daar vijf knuppels achter de toon bank. Je moet niet meteen gaan beuken natuurlijk, maar als het echt ernstig wordt, als er hier een over de drempel komt die me bedreigt, sla ik meteen zijn kop eraf." „Ik hoop maar dat het nooit ge beurt", zegtT. Smit, bedrijfslei der van de Crew Adventure Store in de Haarlemmerstraat. „Volgens de wet mag je het recht niet in eigen hand nemen, maar het is wel een menselijke reactie. Het is uiteindelijk jouw geld, het zijn jouw spullen die ze komen roven. Dus als je de kans hebt om iemand voor te zijn, ja, dan doe je dat. Maar ik vraag me af hoe dit allemaal zal eindigen? Of we straks naar Amerikaanse toestanden toe gaan waar iedereen een pistool onder de toonbank heeft." „Het lijkt erop dat die Wiarda de mensen aanraadt om eigen rechter te spelen", zegt Ron van der Wild, eigenaar van Sparkhill Mode in de Haarlemmerstraat. „Maar die man is natuurlijk ook wanhopig. De politie kan nog zoveel mensen arresteren maar het duurt maanden voordat ze worden berecht en cellen zijn er niet meer. Ze staan dus zo weer op straat. Maar je moet niet met een honkbalknuppel gaan slaan. Ik zou trouwens nooit zelf iemand de eerste klap geven, dat heb ik thuis niet geleerd. Maar ik zal me wel verdedigen natuurlijk. Wat ik wil zeggen is dit: verstandelijk gezien keur ik dit af. Maar ik begrijp zo'n reac tie wel." Bij sigarenmagazijn De Kooi is het op het moment dat wij bel len net weer bingo. Deze keer geen overvaller maar twee win keldieven. Een alcoholisch echt paar dat een dure doos sigaren heeft gestolen. Eigenaar Ver- hoosel: „Helaas gaan we naar een tijd toe waarin zo'n honk balknuppel nodig is. D'r wordt door de politie niks aan gedaan. Ja, ik ga straks even een handte kening op de aangifte zetten, maar daar hoor je nooit meer wat van. Als je nu op de een of andere manier nog schadeloos werd gesteld, maar niks. En er komt een tijd dat je inderdaad het recht in eigen hand gaat ne men." CEES VAN HOORE Nee, de Leidse kunstenaar Frans de Wit wist van niets. Hij kwam dinsdagavond laat terug van een vakantie in Italië en heeft Krasse Knarren, het jong ste programma van Van Koot- en De Bie. zondagavond niet gezien. Zijn kunstwerk in re creatiegebied Spaarnwoude bij Haarlem was uitgebreid in beeld. De twee metershoge schijven met trap in het mid den zijn gebruikt in de leader en zullen het hele jaar te zien zijn aan het begin en het einde van het 'seniorenprogramma'. Pas toen Frans de Wit gis terochtend zijn post opende, hoorde hij van de gunstige tij ding. De VPRO complimen teerde de Leidenaar met zijn 'prachtige kunstwerk' en be loofde zo snel mogelijk alle fi nanciële verplichtingen te vol doen. De Wit: „Voor het in beeld brengen van kunst moet namelijk worden betaald, het zogenaamde beeldrecht. Na tuurlijk voel ik me vereerd dat ze juist mijn kunstwerk hebben uitgezocht. Nee, het is niet de eerste keer dat de schijven de tv halen. Ze waren ook al uitge breid te zien bij een mode show." Het werk van Frans de Wit in Spaarnwoude zal ongetwijfeld de komende tijd veel meer be zoekers trekken dan tot op he den. De VPRO zal namelijk binnenkort in het programma vermelden waar het object staat. Ook de naam van de kunstenaar zal niet ontbreken. Overigens zijn de twee 'krasse knarren' die in de leader de trap van het kunstwerk beklim men geen toevallige passanten. Het zijn bergwandelaars die zijn geselecteerd door de Ne derlandse Bergsportvereniging. ARNOLD AARTS Gezwijmel bij Mantovani, gou den kaarslicht en Chianti. Dat is toch nog steeds zo'n beetje het beeld dat velen onder ons hebben van romantiek. Maar net als alles is ook dat begrip aan verandering onderhevig. Hoe ziet de romantiek er anno 1993 uit? Waarvan wordt he den ten dage ons hart nog warm? In deze rubriek probe ren wij daar in een aantal afle veringen een antwoord op te krijgen. Natasja Hoeven (17), Anoeska Nagtegaal (30) en Gerda Raven- sbergen (29): drie Leidse vrou wen, drie gouden Leidse vrou wen. Ongecompliceerd. Recht voor zijn raap. Kom daar nog eens om in deze onechte, plas tic, eeuw. Ja, ook hun levens kennen romantische momen ten. Dromen hebben we alle maal. Samen, hand in hand op de bank, huilen om een mooie film. Samen op een winter avond over de boulevard, ter wijl, zoals Jacques Brei het eens zong, 'de norse vloed beukt op het zwart basalt en over dijk en duin de grijze nevel valt'. Ro mantiek - wat is dat eigenlijk, Natasja, Anoeska en Gerda? „Romantiek", zegt Natasja, „is voor mij 's avonds met mijn vriend over het strand lopen en dan kijken naar de zonsonder gang. Datje daar in die hele grote ruimte, aan de rand van het land, alleen met zijn tweeën loopt, terwijl de zee ruist en de wind door je haren speelt. Prachtig, die zon. Iets rijks heeft dat. Alsof alles even van goud wordt." „De manier waarop ik mijn vriend heb leren kennen, is mis schien niet echt romantisch. Dat was in een discotheek. Mijn vriendin ging eerst met hem praten, ik durfde nog niet goed. Hij zag er knap uit. Mooie schoenen en een leuke bloes. Ja, dat was een mooie bloes." Anoeska Nagtegaal heeft haar man ontmoet in haar ouderlijk huis. „Hij was bevriend met mijn broer en kwam al bij ons thuis. Bij onze buurvrouw, op een verjaardagsfeestje, heeft hij gevraagd of ik met hem wilde trouwen. Het was gezellig, er werd wat gedronken. Misschien dat je zoiets dan eerder durft te vragen. We hebben samen nog wel romantische momenten, nu met de kinderen erbij. Dan ste ken we thuis gezellig een kaars je aan en maken we het een beetje donker. Vooral in de win teravonden is dat mooi. Lekker bij de kachel, terwijl buiten de vrieswind om het huis huilt. Dat je dan door het flakkeren van de kaars je schaduw op de muur ziet dansen. De volgende dag, nadat mijn man me had ge vraagd, zijn we naar de bio scoop gegaan. Luxor was dat. Wat voor film er draaide? Dat weet ik echt niet meer. Die film was op dat moment niet be langrijk. We leefden zelf in een film." Gerda Ravensb'ergen is na een bezoek aan de discotheek door haar man ten huwelijk ge vraagd. „Hij bracht me op de fiets naar huis. Ik zat voorop de stang. Het was op een zomer avond. Hij was heel stil. Ik ook. Het waren ernstige dagen voor mij. Mijn vader was op dat mo ment juist erg ziek en daarover maakte ik me zorgen. Ik moest maar telkens denken aan mijn vader. Mijn man heeft me voor de deur van mijn huis afgezet. De volgende dag zijn we naar de film gegaan. Dat hoort er kennelijk bij. Geliefden gaan naar de bioscoop. We zijn eerst gaan samenwonen en nader hand zijn we getrouwd. De fo to's van ons huwelijk zijn heel mooi, maar als ik ze zie moet ik toch telkens denken dan mijn vader. Romantiek is voor mij rustig zitten bij degeen van wie je houdt. Geen gezeur aan je kop." CEES VAN HOORE „Hoe was precies die naam, kunt u het voor mij spellen?" „In welke genre schrijft die meneer?" „De naam zegt mij niets, weet u misschien een bekende titel van die schrijver?" „Nee het spijt mij, wij hebben niets van die schrij ver." Het zijn wat antwoorden van verschillende boek handels uit de Leidse regio op de vraag of zij wel licht een boek van Toni Morrison in voorraad hebben. Deze Amerikaanse vrouw, - velen dach ten dat het om een man ging - werd gistermiddag uitgeroepen tot winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur 1993. Tot nu toe was zij in dit land nog een grote onbekende, zo blijkt wel uit de ant woorden van de speciaalzaken. Een uitzondering vormt Wil van den Akker, ver koopster bij boekhandel Haasbeek uit Alphen aan den Rijn. „Ik heb genoten van haar boek Bemin den dat gaat over de slavernij in de Verenigde Sta ten van begin vorige eeuw. Het deed mij sterk denken aan De Kleur Paars van Alice Walker, dat eveneens handelt over de zwarte minderheid. Al leen graaft Morrison naar mijn gevoel nog dieper. Zij beschrijft op pakkende wijze het leven van een jonge vrouw in een wereld vol wreedheid, hoe een beschermengeltje binnenin haar, haar door de el lende heen helpt. Nee, het is een verrukkelijk boek", zegt Van den Akker die Beminden moest lezen tijdens haar vakopleiding voor de boekhan del. Van den Akker is zeer verrast door de uitverkie zing van Morrison voor de belangrijkste literaire prijs. „Ik ben haar naam bijvoorbeeld nergens te gengekomen in de lijstjes van mogelijke kansheb bers. Niettemin lijkt het mij een goede keuze". Het enige boek dat Van den Akker van Morrison in de winkel heeft is een engelstalig exemplaar van Jazz, haar laatste boek. „Wij zullen straks de boeken ongetwijfeld op de toonbank gaan uitstal len, zodra de uitgever met meer exemplaren komt. Ik denk dat dit zeker een doorbraak naar het grote publiek kan betekenen, want haar schrijftrant is zeer toegankelijk", aldus Van den Akker. Pauline Goedemaas van boekhandel Merison in Lisse krimpt hoorbaar ineen als blijkt dat ze de nieuwe Nobelprijswinnaar niet kent. „Ik ga mij diep schamen meneer." Toch heeft haar boek handel een engelstalige/azzin huis. „Daar zullen straks zeker nog vele andere titels op volgen. Bin nen een week zijn er altijd hele stapels van nieuw bakken Nobelprijswinnaars binnen. Oudere ti tels worden herdrukt, nieuwe titels komen ra zendsnel op de markt. Dat kun je wel aan ze over laten". Jazz heeft hij niet gelezen. Maar de naam Mor rison is hem. Wim Joosting, als inkoper van uni versitaire boekhandel Ginsberg natuurlijk bekend. „Wij hebben alleen Jazz 'm huis. Het verkoopt wel. maar het is bepaald geen stapelwerk. Maar met deze prijs verandert dat ongetwijfeld. Hij denkt maar even aan de winnaar van vorig jaar, de Jamaicaan dichter Derek Walcott. „Voor poëzie is altijd een veel kleinere klantenkring. Dat geldt helemaal voor de moeilijke poëzie van Wal cott. Toch verkochten wij van hem behoorlijk veel boeken. Dus ook van Morrison gaan wij boeken in display zetten. Daar haken wij beslist op in." MEINDERT VAN DER KAAL) Je gaat nergens anders zo lekker af als thuis. Je eigen WC is im mers doorgaans schoon en ruikt lekker fris, zoals we dat van de gemiddelde LD-lezer mogen venvachten. Als het er niet zo krap was zou je zelfs van de vloer kunnen eten! Buitenshuis is het een heel an der verhaal. Bij de buren gaat het nog wel, maar in het open baar kun je je blijde boodschap nauwelijks nog met goed fat soen aan het marmer kwijt. Een onderzoek van het vaktijdschrift Service Management toont dat nog eens fijntjes aan. Slechts vijfendertig procent van de openbare toiletten is schoon. Bij herentoiletten is dat zelfs maar twintig procent, zo luidt de con clusie. De openbare WC dus als doos van Pandora waar alle maal enge ziektes uitkomen? Een groot gevaar voor de volks gezondheid? C. van Boven, professor in de medische microbiologie aan de Rijksuniversiteit in loeiden, vindt dat schromelijk overdre ven. „De gevaren worden over schat", zegt hij. „Als de poep te gen de muur zit. om het zo maar eens te zeggen, is dat na tuurlijk smerig. Maar het gevaar voor de volksgezondheid is ui termate gering. Zo niet nul." Lopen we dan geen enkel ge vaar bij het betreden van open bare toiletten? „Een maag darminfectie via het toilet is uit te sluiten", zegt Van Boven. „Er zijn natuurlijk wel algemene hy giënische normen. De eerste eis is een visuele. Het toilet moet huishoudelijk schoon zijn. er niet smerig uit zien. Dat zal ook wel zo zijn met de meeste toi letten. Waar praat je verder dan nog over? De verschillen in con centratie van coli-bacteriën - want daarover hebben we het hier - is niet met het blote oog waar te nemen." Dokter W. Wijnands is werk zaam bij de Basisgezondheids dienst in Leiden. Zij sluit zich aan bij de conclusie van Van Boven. „Wat ze vinden zijn waarschijnlijk bacteriën uit de ontlasting, of bacteriën die aan de handen hebben gezeten. Het is niet zo dat je daar verschrik kelijk ziek van wordt. Behalve als er iemand met heel besmet telijke diarree naar de WC is ge weest of met een voedselinfec- We beginnen ons af te vragen waarom er dan zo'n ophef over wordt gemaakt als de gevolgen voor de volksgezondheid zo ge ring zijn?-„Gering?", reageert Wijnands „In ziekenhuizen bij voorbeeld ligt het er maar aan. Als een patiënt met een geringe weerstand bijvoorbeeld naar de WC gaat. Toiletten zijn dè plek waar bacteriën een kans krijgen. Door de mensen zelf. Want hoe komt het dat kranen en deur knoppen af en toe vol bacteriën blijken te zitten? Dat komt om dat er mensen zijn die toch niet zo schoon zijn. Die restjes ont lasting smeren aan de kraan. Die mensen zijn dus niet zo netjes bezig geweest." „Vroeger zijn er op die manier epidemieën ontstaan in Neder land. Nu gebeurt dat niet meer, omdat de rest om ons heen ge lukkig zo schoon is. Maar het is dus zeker nodig hygiëne in acht te nemen. Door je handen te wassen hijvoorbeeld. Ook al zou je haast zeggen dat je dat bij een smerig toilet beter kunt la ten. Alleen zie je doorgaans niet dat een toilet niet hygiënisch is. Sommige dingen zijn echter wel te zien. Van een kletsnatte, vie ze handdoek kun je beter afblij ven. Papieren zakdoekjes zijn veel hygiënischer. Of je kunt je handen droogwapperen." Nó het wassen mogen we aan nemen. HERMAN JOUSTRA Natasja Hoeven, Anoeska Nagtegaal en Gerda Ravensbergen (v.r.n.l.): drie Leidse gouden vrouwen. FOTO DICK HOCEWONINC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23