Juffrouw Bok in de schouwburg Nobelprijs-winnares gaf gewoon college Cultuur&Kunst Mieke mist uitstraling van een vedette Geen trommels en trompetten bij 80e geboortedag Carmiggelt Wildgroei van invallen bij de 'Mug...' RUYCROK. 071-356472. F Exposities in de regio regio Mady Rusche uit Leiden exposeert van 11 oktober tot en met 29 november in het restaurant van het St. Elisabeth Zieken huis in Leiderdorp. Vooral de natuur vormt voor haar een bron van inspiratie. In de trouwzaal, de hal en de gang van het ge meentehuis van Alkemade exposeren tot het einde van het jaar een aantal plaatselijke kunstenaars. Er zal heel verschillend werk te zien zijn: van schilderijen tot keramiek en objecten. Bij Baai- bergen Meubelpromenade, op het industrieterrein Het Heen aan de Ambachtsweg in Katwijk, exposeert Ien Ilgen-van Kerk- voort tot 28 oktober haar schilderijen. Micky van Keulen expo seert t/m 18 december tekeningen en schilderijen bij het Onder zoekscentrum Recht Beleid aan de Herengracht 48 in Leiden. Cursussen voor muziekmakers leiden Zeifin een pop- of jazzband spelen? Dat kan. Op jaarba sis of als cursus van 10 weken. De streekmuziekschool Leiden en Omstreken begint deze maand met verschillende bands. Deel nemers moeten wel minstens een jaar muziek maken en een ei gen instrument hebben. Voor meer informatie: 071-141041. Ook de Leidse Vereniging voor Popmuzikanten heeft weer een work shop popmuziek, bedoeld voor beginnende muzikanten die de sprorig naar een band nog niet hebben gemaakt. Gitaar, drums, bas, toetsen: ieder instrument is welkom. Ervaring is niet nood zakelijk. Informatie: 071-130984. Kaarten voor Danstheater bij K&O leiden Bij het Uitbureau van K&O, aan de Oude Vest 45 in Lei den, zijn tot en met 11 oktober kaarten te koop voor Holland Dance Festival door het Nederlands Dans Theater m.m.v. Het Nederlands Balletorkest. De voorstellingen zijn van donderdag 14 tot en met zaterdag 16 oktober. Op het programma staan Per petuum van choreograaf Ohad Naharin en Forgotten Land van jiri Kylian. Er rijdt bovendien een gratis bus naar het Haagse AT &T Dans Theater. Leiden staat aanstaande (boeken)zondag bol van lezen en luisteren Ravel en Debussy ondergesneeuwd Boeken, boeken en nog eens boeken. Leiden staat er ko mende zondag 10 oktober bol van. Want dan is het Leid se boekenzondag. Alle boekwinkels, antiquariaten, mu sea en vrijwel alle bibliotheken zijn open. Een groot aan tal activiteiten omlijst de manifestatie waardoor het niet alleen lezen is wat de klok slaat, maar ook luisteren. jong en oud bedoeld, de eerste begint om twee uur. De schrijver van 'De vrouw in het maanlicht', 'Het damesor kest' en 'De motorengel', Her man Pieter de Boer, leest in de Centrale Bibliotheek aan de Nieuwst raat voor uit eigen werk. De Boer schreef ook lied jes als 'Annabel', 'Op een onbe woond eiland' en 'Ik heb zo waanzinnig gedroomd'. Met Pat Andrea maakte hij het inmid dels befaamde Nederlands ge barenboekje. De toegang is gra tis. Aanvang: 13.30 uur. De Leidse schilder Gijsbertus Springer exposeert en schildert bij kunsthandel Hoppe, hoek Korevaarstraat/Jan van Houtka de. Vanaf twaalf uur neemt hij plaats achter de schildersezel. De meeste boekhandels en anti quariaten hebben deze zondag iets bijzonders op het program ma staan en zijn tussen een en vijf uur geopend. Boekhandel Kooyker aan de Breestraat demonstreert het nieuwe dinosaurus-spel 'Dino- Duel'. Daar wordt ook het begin van de wetenschapsweek ge vierd met een lezing door Govert Schilling over de evolu tie en ons zonnestelsel. Hij ver toont er ook dia's bij. De lezing begint om twaalf uur. Kunsthis torica Claudia Thunissen en be ëdigd taxateur Reinold Stuur man beoordelen en taxeren bij boekhandel De Kier aan de Nieuwe Rijn kunst en kitsch. Tussen een en vier uur nemen 'zij de door het publiek meege brachte kostbaarheden onder de loep. Bij Burgersdijk en Niermans aan de Nieuwsteeg houdt drs. I. Moerman, conservator van ste delijk museum De Lakenhal, om 11.15 uureen lezing in het kader van een nieuw, 18-delig werk over Leiden. Tussen twee en drie uur kan het publiek daar boeken en preiTten laten taxe- Antiquariaat Van Padden- burgh aan de Diefsteeg expo seert kleuretsen van Marcel Schellekens. In De Lakenhal be gint om drie uur een toelichting met dia's over papierrestauratie 'Hoe voorkom ik verzuring van papier'. Dit museum zal, net als het Rijksmuseum voor Volken kunde en Museum Boerhaave. de bibliotheek voor het publiek openstellen. In de Pieterskerk is (vandaag al) een grote, driedaagse anti quarische boekenbeurs begon nen. Vanavond tot negen uur, zaterdag van elf tot zes en zon dag van tien tot zes uur kan men daar smullen van vaak waardevolle antiquarische boe ken. Tijdens de beursdagen ge ven twee boekbinders een de monstratie van hun werk. Bij het VW en alle deelneme- mende instellingen is de folder 'Leiden Boekenstad-Prenten- stad' verkrijgbaar. Hierin zijn de adressen en openingstijden van alle deelnemende boekhandels en instellingen opgenomen. Ook staat er een handig kaartje in om de weg door de binnen stad gemakkelijk te kunnen vin den. theater recensie conny van der zande De Cigantjes Jive and Alive. Zang Mieke - Stemerdink; sax Rob Kruisman; gitaar: Robbie Ruyter; piano Peter Paul Everts; trompet Fred van Straaten; bas: Rob Brondsema; drum Jan Pijnenburg. Regie- pi advies Rob Hauser Gezien: 7/10, gj schouwburg. Leiden. 3 }f|De Gigantjes, bekend van de hit aj'Yaki, Taki, Govvah' en de zan- tygeres met het suikerspinhadr, laat al jarenlang de muziek uit e.jde jaren '40 en '50 herleven e, voor volle zalen. Nu heeft de n- band besloten haar geluk te be u-proeven in de schouwburg. „Het mag wat vreemd op u J overkomen, de combinatie van - jive en rock en roll en deze keu rige pluche stoelen", zegt zan geres Mieke aan het begin van de avond, „maar wij maken ""vanavond het onmogelijke mo gelijk." Toch slagen De Gigantjes daar niet echt in. Dat komt doordat de zangeres Mieke, alle verleidelijke pakjes, corsetten, en netpantys ten spijt, de uit straling van een vedette mist. Ze lijkt niets te menen van de show die ze opvoert: met een sjag- gerijnig gezicht zingt ze de nummers en daar wil ze nog wel zwoel bij kijken en kreunen, maar dat is dan ook alles. De muzikanten lijken niet zoveel met elkaar op te hebben. De gi tarist en de bassist staan er wat verlegen bij en weten zich met hun houding geen raad. Tussen de bandleden onderling is ook nauwelijks oogcontact, er hangt een kil sfeertje. Even breekt de zon door als de trompettist en de saxofonist samen een rock en roll nummer zingen en als Rob Kruisman en Mieke een liefdesduet zingen. Dan is er wel die gein en straalt de lol er vanaf. Maar twee num mers op een hele avond is wat weinig. Bovendien is het pro gramma nou ook niet echt ge schikt gemaakt voor het theater. De bandleden missen de allure om hun nummers ook op een leuke manier aan te kondigen. Zo ontstaat er een raar sfeer tje: naar muziek waar eigenlijk op gedanst moet worden wordt nu beleefd geluisterd. Het pu bliek blijft op de stoelen zitten en klapt beleefd als een liedje is afgelopen. Met de wetenschap dat De Gigantjes hele zalen kunnen afbreken met hun mu ziek js er maar een conclusie mogelijk: De Gigantjes de schouwburg uit en terug naar de poppodia, want daar hebben ze aanmerkelijk meer succes. Met een splinternieuwe ver lichting over twee eveneens gloednieuwe Fazioli-vleugels opende de Stichting Cornelis de Vlaming het muzieksei- zoen 1993-1994 in de Ouds- hoomse Kerk. Achter deze instrumenten twee piano grootheden, Ellen Corver. die in 1988 haar pianostudie af sloot met de hoogste onder scheiding, zowel de Cuypers- prijs als de Fock Medaille, en Sepp Grotenhuis afgestu deerd in Philadelphia met ook twee blinkende 'awards'. Of het nu mede aan de klank van de Fazioli's lag of alleen aan de akoestiek van de kerk, de Haydn-variaties van Brahms overtuigden niet: als een wollige golf weerkaatste en overweldigde het geluid in de ruimte, ook in de pianissimo-delen bleef de klank omfloerst. Zo'n uit voering is zeker niet geschikt voor de Franse componisten als Ravel en Debussy, die hel vooral hebben van de klank kleur van onverwachte en sprankelende akkoorden, van stemmingen en indruk ken. 'La Valse' van Ravel en de 'Deux Nocturnes' van De bussy sneeuwden dan ook lichtelijk onder. Veel overtuigender deden in deze ambiance de Russen het. Het Concertino opus 94 van Shostakovich, ongecom pliceerd in het gehoor lig gend, niet vrij van banaliteit, werd overrompelend ge speeld door Corver en Gro tenhuis: steeds hoorde je 'in de verte de padvinders aan komen' in sprankelende staccato-akkoorden. In de 'Trois mouvements de Pe- trouchka' van Stravinsky lie ten deze twee musici vuur werk horen van de bovenste plank: razendsnelle akkoor den. pijlsnelle loopjes en glis- sandi volgden elkaar schijn baar met net grootste gemak op, in één woord fantastisch. den haag cees van hoore Zo wordt in de Leidse schouw burg de Europese Theater Voor leesdag gehouden. Duizenden kinderen in heel Europa luiste ren dan naar het verhaal 'Vreemde Juffrouw Bok' van An nie M.G. Schmidt. Onder het motto 'Laat ons onze verhalen delen' zullen die dag honderden acteurs en actrices in meer dan 180 theaters het verhaal voorle zen dat vertaald is in 25 talen. Om half twee leest Hans Croi- set, artistiek leider van Het Na tionale Toneel, 'Vreemde juf frouw Bok' in Leiden voor in het Nederlands. Een half uur later doet William Sutton het in het Engels. Om half vier wordt de Turkse versie van Juffrouw Bok voorgelezen door Sih Ali Yalci- ner en Jean Couprie van het Handtheater voor Doven ver zorgt om half vijfde Nederland se gebarentaal-versie. De Marokkaanse versie volgt om half zes door Sabri Saad El Ha- mus. De toegangsprijs tot dit eve nement bedraagt 2,50 gulden, voor kinderen van zes tot 16 jaar wordt één gulden toegang gerekend. De Bibliotheek Lei den is deze middag in de schouwburg vertegenwoordigd, er is een kijk- en luisterhoek in gericht en Anne van Delft zal twee vertel- en voorlees- workshops leiden, uitgaande van het Vreemde Juffrouw Bok- verhaal. De workshops zijn voor theater recensie wunand zeilstra Lost in Hotel Paradise van 'Mug met de gouden tand'. Spel- Joan Nederlof met medewerking van Marcel Musters. Hans Klasema en Hendrien Adams Gezien: 7/10, Parktheater, Alphen a/d Rijn. Nog te zien: 5 en 6/11LAKtheater, Leiden. Stel je voor een groots opgezet te theaterproductie in het Am sterdamse Carré over de aloude Trojaanse oorlog. Helena, ge speeld door Liesbeth List, is ge schaakt door Ben Cramer, alias Paris. Daarom trekt André Ha- zes in de rol van Agamemnon tegen Troje ten strijde. Het uitwerken van dit idee vormt een belangrijk onderdeel van 'Lost in Hotel Paradise'. Onder de paraplu van theater groep 'Mug met de gouden tand' maakt Joan Nederlof hier mee nagenoeg een solovoorstel ling. Slechts een enkele keer wordt zij door Marcel Musters geassisteerd. Nederlof, die overigens zelf de rol van zieneres Cassandra wenst te vertolken, vertelt ons over die Trojaanse oorlog, om dat daarin zo'n rijke thematiek schuilt: liefde, oorlogsgeweld, jaloezie, afscheid, leed - het is allemaal rijkelijk voorhanden. Teksten van hedendaagse smartlappen worden op die klassieke oorlog geprojecteerd. Dat is duidelijk. Via wat voor associatieve gedachtenspron- gen echter de afzonderlijke scè nes vóór en na dit verhaal met elkaar verbonden zijn, vormt een raadsel. Er is een wildgroei aan ideeën en invallen, wat bij de 'Mug...' wel vaker voorkomt. Storend is dat zelden, omdat Joan Nederlof een aandacht op eisend theaterdieris. Ruim anderhalf uur word je geconfronteerd met beelden, muziekfragmenten en een stort vloed aan woorden. Elke poging om de diepere betekenis hier van aan te geven, verzandt bijna automatisch in algemeenheden. Joan Nederlof maakt je deelge noot van haar speurtocht om met theatrale middelen iets over te brengen. Dat doet ze vol aanstekelijke overgave, zodat het zoeken daarnaar haast spannender is dan het vinden van de 'boodschap'. Morrison nog maar weinig weet van de gespannen verhoudin gen tussen blank en zwart. In een interview met The New York Times zei ze over dat racis me in haar jeugd: 'Ik heb dat ra cisme nooit goed tot me laten doordringen. Om eens te weten hoe discriminatie voelde heb ik 'The bluest eyes' geschreven. Maar ik heb nooit geloofd dat ik minder was dan een blanke. Ik heb nooit geweten dat het een voordeel was om een blanke huid te hebben totdat ik naar de universiteit ging.' Jazz 'Jazz' is het laatste boek van Morrison. Het gaat over een middelbare man die verliefd wordt op een jong meisje. Dat meisje stort zich uiteindelijk in de armen van iemand van haar eigen leeftijd. In een moment van boosheid en wanhoop wordt zij door de oudere man gedood. Het boek gaat diep in op de obsessieve kracht van de liefde. Het verhaal speelt tijdens de opkomst van de jazz in de ja ren twintig, maar die jazz staat niet echt centraal. Die jazz wordt veeleer gebruikt als meta foor voor de persoonlijke keuze en het improviseren binnen de menselijke verhoudingen en de liefde. 'Schrijven', zo zei Morrison eens, 'is net als jazz een vorm van muziek. Er is een tijd ge weest dat zwarte mensen die muziek nodig hadden ter ver troosting. Nu die jazz van ieder een is, hebben zwarte mensen iets nodig dat weer helemaal van henzelf is. Voor het leed dat hen werd aangedaan konden de zwarten een balsem vinden in de muziek. Nu probeer Ik hen die balsem te geven met mijn boeken.' Nederlandse schrijvers en vertalers genomineerd voor Europese prijzen brussel anp Cees Nooteboom en Harry Mu- lisch behoren tot de zes geno mineerden voor de Europese li teratuurprijs 1993. De prijswin naar wordt op 26 november be kend gemaakt. Ook voor de Eu ropese prijs voor de beste verta ling zijn twee Nederlanders ge selecteerd: René Kurpershoek met de vertaling van Nabokov's 'Ada' en het vertalersduo M. Wiebes en M. Berg met de ver taling van Berberova's 'Cursive ring van mij'. Van Nooteboom is het boek 'Het volgende Ver haal' en van Mulisch 'De ont dekking van de hemel' geselec teerd. Simon Carmiggelt vertrok in de jaren veertig vanuit zijn geboor testad Den Haag naar Amster dam, waar hij zijn leven lang bleef wonen. Gisteren was het 80 jaar geleden dat Carmiggelt in de residentie werd geboren. Wie denkt dat Den Haag deze gelegenheid met beide handen zal aangrijpen om een grootse hommage te brengen aan haar 'verloren zoon' heeft het mis. Alleen de Vrienden van Carmig gelt organiseren op 16 oktober in de Haagse Kunstkring een middag die in het teken staat van de auteur. De schrijvers Martin Ros, Max Nord en ex-Pa rooldirecteur Hans van Norden houden een lezing en er komt een boekje met Kronkels uit waarvan de opbrengsten gaan naar Amnesty International. En daarbij blijft het. Zelfs de fout op de plaquette aan Carmig- gelts geboortehuis is nog niet hersteld. De schrijver had een haat liefde verhouding met Den Haag. Wonen wilde hij er niet, maar toch kwam hij er nog re gelmatig, 'een vracht herinne ringen' met zich meetorsend. En in de periode dat hij nog dronk, bezocht hij er af en toe een café. 'Te 's-Gravenhage liep ik 's middags in een vermoeide straat een schemerig buurtcafé binnen dat nog maar net adem de.' F. de Jong, organisator van de Haagse Carmiggelt-middag en lid van de club Vrienden van Carmiggelt. „Carmiggelt is voor mij een schrijver die een situa tie met één zinnetje weet te ty peren. Als je zijn boeken leest, zie je de mensen en situaties voor je. En zijn humor is altijd fijnzinnig en nooit grof." „De levenshouding van Car miggelt bevalt ons. Daarom hebben we met een aantal ge lijkgestemden de Vrienden van Carmiggelt opgericht. Eens in de zoveel tijd komen we een avond bij elkaar. Toen Carmig gelt nog leefde, informeerde hij de volgende morgen altijd bij een van de 'vrienden' hoe de avond was geweest Nee, hij is Simon Carmiggelt nooit grof. zelf nooit geweest. Hij was bang dat het zou uitdraaien op een persoonsverheerlijking en daar voelde hij niks voor. Maar het streelde hem natuurlijk wel." Voor de Vrienden is Simon Carmiggelt niet van zijn voet stuk afgevallen nadat Renate Rubinstein bekend maakte dat zij jarenlang een verhouding met hem had. De Jong: „Nee, dat heeft niets met zijn werk te maken. Daarvan wordt het niet beter of slechter." Simon Carmiggelt werd op 7 oktober 1913 geboren op de 1-oosduinsekade 206 in Den Haag. Door nieuwbouw en re novatie heeft die straat inmid dels een andere nummering ge kregen. Het gerenoveerde huis dat nu op de plek staat van Car- miggelts geboortehuis heeft nummer 207 A. Aan de gevel is een plaquette bevestigd met daarop de tekst: 'Hier stond het geboortehuis van Simon Car miggelt, schrijver.' De geboorte- FOTO ARCHIEF datum, 7 oktober 1913, is juist vermeld. In de sterfdatum zit een fout. Carmiggelt is overle den op 30 november 1987. De plaquette vermeldt 28 novem ber. Den Haag heeft haar zoon dus twee dagen eerder laten sterven. Het pand 207 A zorgt voor een kleine verrassing. Er is, zo blijkt, een 'poolcentrum' in ge vestigd. waar biljart en snooker kunnen worden gespeeld. Eige naar van dit centrum is J. Ca- can. „Of ik weet wie er op deze plek werd geboren? Ja. was dat niet een schrijver? Dat staat toch op de gevel of niet?" Een horeca-gelegenheid op de plek van Carmiggelts ge boortegrond. Kan het mooier voor een schrijver die zijn ver halen zo vaak uit de kroeg heeft gehaald? Als zijn ziel ooit nog eens teruggaat naar die plek. staat er misschien wel een be dauwd glaasje jenever voor hem klaar. u Eeq Nobelprijs win je niet elke J dag en ook voor een professor aan een topuniversiteit is an derhalf miljoen gulden een hele hoop geld, maar Toni Morrison probeerde er gisteren toch een zo gewoon mogelijk dag van te maken. Een uur nadat zij te ho ren had gekregen dat zij de No belprijs voor de literatuur had gekregen, gaf de Amerikaanse schrijfster al weer college. „Wat ik hier doe is even belangrijk als die Nobelprijs", zei zij beschei den. Maar ze verklaarde ook na het horen van het nieuws samen met haar zoon het letterlijk te hebben uitgeschreeuwd van blijdschap. „Dat ik win als Ame- j rikaanse is al speciaal maar als zwarte Amerikaanse helemaal", reageerde zij vanuit de universi teit van Princeton. Morrison (62) is de eerste in Amerika geboren winnaar van de Nobelprijs voor literatuur j sinds John Steinbeck (1962) en de eerste zwarte. Zij is de acht ste vrouw die de prijs wint. De schrijfster heeft haar enga gement met de Black Power-be- weging nooit onder stoelen of banken gestoken. Maar armoe dige pamfletten zijn haar boe ken niet, zeker niet. Schrijven is voor Morrison een bloedserieu ze aangelegenheid. In een inter view zei ze eens: 'Als ik schrijf heb ik het gevoel alsof ik een heel eind onder water moet zwemmen. Ik ben doodsbang. Maar ik weet zeker dat ik boven kom.' Racisme Toni Morrison heet eigenlijk 1 Chloe Anthony Wofford. Bij de publikatie van haar debuut, de Toni Morrison: „Ik heb nooit geloot roman 'The bluest eyes' (1970), nam ze de naam aan van haar ex-man, van wie ze in 1964 is gescheiden. Om met haar twee zoons het hoofd boven water te kunnen houden, werkte ze in die periode als 'editor' bij een kleine uitgeverij. Haar baas zou woedend zijn geworden als hij te weten zou zijn gekomen dat haar boek bij een andere uitge verij verscheen. Daarom koos 1 dat ik minder was dan een blanke." de schrijfster voor dit pseudo niem. Morrison heeft nooit te kla gen gehad over belangstelling voor haar romans. Zoals gezegd: ze debuteerde in 1970 met The bluest eyes', een verhaal over een zwart meisje dat blauwe ogen wilde. In gestaag tempo volgden 'Sula' (1974), Song of Solomon' (1977), 'Tar Baby' (1981), Beloved' (1987) en 'Jazz' FOTO EPA (1992). Het grootste succes kwam met 'Beloved', waarvoor zij de Pulitzerprijs kreeg. De ro man gaat over een vrouw die haar kinderen nog liever dood maakt dan dat ze ze laat leven in slavernij. Morrison werd op 18 februari 1931 geboren in Lorain (Ohio), een stadje met ongeveer 30.000 inwoners. In haar jeugd had

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11