Zware tocht van neuzelende dieren George Lucas kondigt nieuwe Star Wars-trilogie aan Cultuur&Kunst Film Horrorfilms met vette knipoog Mooie weemoed, made in Hong Kong DONDERDAG 7 OKTOBER 1993 De Sade-film van Paul Verhoeven? hollywood De toekomstplannen van Paul Verhoeven zijn am per meer bij te houden. Was het laatste nieuws nog dat Verhoe ven zich had teruggetrokken van de piratenfilm Mistress of the Seas om de rock 'n' roll musical Showgirls te kunnen maken, in middels wordt zijn naam ook genoemd voor de regie van een ander veelbesproken project. Carolco Pictures, waarvoor Ver hoeven zijn laatste twee films maakte, heeft de rechten gekocht van de biografie Sadevan Maurice Lever. Het is het levensver haal van de 18de-eeuwse markies D.A.F. de Sade, die vanuit een krankzinnigeninrichting een aantal obsceen-literaire werken schreef. Wanneer en öf Sade het doek bereikt, is niet te zeggen. Na Showgirlsheeft Verhoeven zijn langgekoesterde Crusaders- project met Arnold Schwarzenegger nog op stapel staan. 'Germinal' duurste Franse film parus Claude Berri's kostuumdrama Germinal, dat deze week z'n première beleeft, is met een budget van 172 miljoen franc de duurste film ooit in Frankrijk gemaakt. De maker van Jean de Floretteen Manon de Sources presenteert zijn Zola-epos drie we ken voor de première van Jurassic Park, in de hoop een publiek te hebben opgebouwd voordat Spielberg hem de wind uit de zeilen neemt. Het is niet de enige gok die Berri neemt. Zijn laatste film Le Brasier, over mijnwerkers, bleek een enorme flop. Ook de keus van de populaire zanger Renaud voor de hoofdrol is niet onomstreden. Depardieu heeft ditmaal een bijrol. Succesregisseur verbreekt jarenlange stilte met ambitieus programma RETURN'feJEEg Fans van de populaire Star IVars-cyclus (1977-1983) had den de hoop al opgegeven. On danks de beloofde voortzetting van zijn science fiction-reeks deed schepper George Lucas er jarenlang het zwijgen toe. Maar tien jaar na de voltooiing van de laatste film, Return of the Jedi, kondigt Lucas alsnog een drietal nieuwe Star Wars-films aan. Sterker nog, de meest succes volle regisseur na Steven Spiel berg heeft als producent tegelijk voortzetting van de al even po- Karakters uit 'Return of the Jedi', die waarschijnlijk niet zullen te rugkeren in de nieuwe cyclus. pulaire Indiana Jones-serie be loofd. Na overeenstemming te hebben bereikt met regisseur Spielberg en hoofdrolspeler Harrison Ford heeft Lucas sce narist Jeb Stuart The Fugitive) opdracht gegeven het script voor een vierde aflevering te schrijven. Maar het meest in het oog springende detail van Lu cas' toekomstplannen is toch wel de continuering van de Star Wars saga. De regisseur maakte de eerste episode in 1977 als onderdeel van een gepland negenluik. Het enorme succes van die film, nog altijd goed voor een derde plaats in de top tien aller tijden, stelde de maker in staat zijn ambities uit tè voeren. Maar na de onafgebroken arbeid aan de eerste drie delen, waarvan Lu cas overigens alleen deel 1 zelf regisseerde, was hij zo uitgeput dat de plannen voor de overige zes de ijskast in gingen. Sinsdien heeft Lucas zijn energie voornamelijk gestopt in de ontwikkeling van een filmimperium dat een uniek plaats inneemt binnen Holly wood. Lucas opereert volledig zelfstandig. Hij heeft een eigen produktiemaatschappij, Lucas- film, waarvan het hoofdkwartier gevestigd is in de Disneyland- achtige Skywalker Ranch. Van hieruit produceert Lucas onder meer computersoftware en tv- produkties. Het door Lucas op gezette special-effects- laborato rium Industrial Light and Magic (1LM) is uitgegroeid tot de be langrijkste leverancier van tru cage* computer- en live-action animatie in Hollywood. Lucas' terugkeer naar de ac tieve filmproductie hangt sa men met de stormachtige ont wikkelingen op het gebied van de computer-animatie, zoals te zien in films als Terminator 2 en Jurassic Park. De mogelijkhe den die deze technologie ma kers van specialeffectsfilms biedt lijkt eindeloos, terwijl de kostenverslindende traditionele trucage, die met name de Star Wars films zo duur en arbieds- intensief maakten, achterwege kunnen blijven. Lucas heeft de televisieserie The Young India na Jones Cronicles gebruikt als proeftuin voor deze digitale vorm van kostenbeperking. De opnamen voor de nieuwe Star Wars-trilogie zullen in de komende vier jaar plaatvinden. Over de inhoud is nog niets be kend, behalve dat de gebeurte nissen zich afspelen vóór die van de eerste films. Een prequel, dus eigenlijk. Een andere be langrijke reden voor de voort zetting van zowel Star Wars als Indiana Jones is het feit dat Ge orge Lucas zelf alle rechten in zijn bezit heeft. Dat geeft hem een riante onderhandelingspo sitie met potentiële studio's die geld willen steken in de projec ten. Eenzelfde tactiek heeft Ste ven Spielberg toegepast bij Jur assic Park, en diens fenomenale succes zal George Lucas zeker aan het denken hebben gezet. Disney-klassieker uit 1963 opnieuw verfilmd Vooruitlopend op de herfstvakantie en het jaarlijkse Ci- nekid-festival gaat deze week de familiefilm De Ongelofe lijke Reis in première. Een traditionele Disney-film rond twee honden en een kat die het niet pikken dat ze tijde lijk ergens worden opgeborgen en die een lange tocht door de wildernis ondernemen om terug te keren naar hun eigen mand. denken. Dat is in het begin niet alleen verwarrend omdat men sen en dieren vaak door elkaar heen praten, het is ook een ma nier van vertellen waarvan je moet houden. Je moet het voor al erg leuk vinden dat dieren zich net als mensen gedragen en er ook .dezelfde egoïstische, kleingeestige, superieure en idiote gedachten op na houden. Maar daarnaast zijn ze natuur lijk vooral ook loyaal en trouw aan hun bazen, want het blijft een Disney-film en dus per defi nitie een lesje opvoedkunde. Het verhaal van de film is snel verteld. Een gezin met drie kin deren verhuist tijdelijk naar de grote stad en kan daar geen huisdieren hebben. Tot groot verdriet van de kinderen, maar vooral ook van Mazzel (een jon ge, brutale bulldog), Nestor (een oude, wijze golden retriever) en Sissy (een bekakte Himalaya- kat, die alles beter weet). Het drietal wordt tijdelijk on- Wie dat bekend voorkomt heeft een goed geheugen, want eer der al werd hetzelfde verhaal door Disney verfilmd in 1963 onder de titel The Incredible Journey. Beide films zijn geba seerd op hetzelfde boek van Sheila Burnford uit 1960, maar ondanks de overeenkomsten in het verhaal zijn er toch ook wel de nodige verschillen. De eerste Disney-film con centreerde zich vooral op de zware tocht van de drie dieren door de wildernis, terwijl met een voice-over hun gedachten werden weergegeven. In De On gelofelijke Reis zijn ook de baas jes van het drietal nadrukkelijk in de film aanwezig, terwijl de dieren intussen hebben leren praten en zelfs hardop kunnen dergebracht op een boerderij, maar neemt al snel de benen om zelf de weg terug naar huis te vinden. De tocht gaat dwars door het hooggebergte van Ore gon, wat veel mooie natuurop namen oplevert en uiteraard ongewenste ontmoetingen met allerlei gevaarlijke dieren, waar onder een poema en een grizz- lybeer. Het camerawerk in De Onge lofelijke Reis is opvallend en soms ongelofelijk knap. Er wordt nogal eens gefilmd op hond-hoogte wat verrassende plaatjes oplevert wanneer de onstuimige woesteling Mazzel bijvoorbeeld weer eens met een noodgang achter de kippen aangaat. Of je rent zelf met de honden mee door het lage gras als er opeens een echte beer achter hen opduikt. Die identifi catie met de dieren wordt nog eens versterkt doordat ze zich als mensen gedragen, dat wil zeggen als mensen praten. In dit geval met een Vlaams ac cent, want De Ongelofelijke Reis werd in Belgie nagesynchroni seerd. Dat is op zich geen beletsel, maar de teksten die de dieren in de bek worden gelegd zijn meer dan irritant. Een leuke vertaler heeft enorm zijn best gedaan om teksten te bedenken als: 'Ik Drie viervoeters ondernemen een lange tocht, terug naar de eigen mand. ben zo moe, ik kan geen woef of zwijm, bontmuts'. Maar het Mazzel roept: 'Het lijkt Arnold hot-dog om de kater van dit ge- hield tenminste zijn bek dicht waf meer zeggen', 'Je kijkt met toppunt is wanneer er plotse- Schwarzetijger wel'. Op dat mo- neuzel te verwerken. Nee, dan *bij het filmen, je neusgaten'of'Val toch in kat- ling een poema opduikt en ment verlang je hevig naar een toch liever maar Lassie, die FILMS IN LEIDEN BIOSCOPEN overzicht letty stam LVC, Breestraat 66, Leiden: 'Nacht van bloed, pus en ingewanden' met Evil Dead part 2, Candyman en Naked Lunch, za Niet voor de mensen die elke avond voor het slapen gaan nog steeds kijken of er een monster onder het bed ligt. Ook niet voor de mensen die zich met volle maan niet op straat verto nen vanwege de weerwolven, heksen en ander gespuis. Ook niet voor de mensen die graag lieve, gezellige films zien. Wel voor mensen die lekker willen griezelen en van horror houden met een vette knipoog. Zater dag spatten bloed, darmen en andere gorigheid volop van het doek bij LVC in Leiden in de 'Nacht van bloed, pus en inge wanden'. En tussen die organen en lichaamssappen wandelen de creeps rond. De horromacht begint met Evil Dead Part 2. In deel 1 be laagden de demonen vijf jon gens in een afgelegen boshut. Nu gaan de monsters achter ie dereen aan die hun pad kruist. Griezelstuk nummer twee is Candyman, een film van Ber nard Rose. Het verhaal wil dat je in de spiegel moet kijken, vijf keer zijn naam moet uitspreken en dan verschijnt deze grote- zwarte man met een vlijmscher pe haak in plaats van een rech terhand. En daarmee rijt hij zijn slachtoffers open. Candyman is de geest van een negerslaaf die in de vorige eeuw is gelyncht wegens zijn re latie met een blanke vrouw. Hij doolt nog steeds rond op zoek naar zijn geliefde. De studente Helen Lyle (Virginie Madsen) verzamelt materiaal voor haar onderzoek naar moderne stads- legenden. Met een grote grijns Scène uit 'Evil Dead Part 2'. voegt ze de Candyman-legende aan haar collectie toe. Totdat ze zelf verdacht wordt van één van zijn lugubere moorden. Helen kan er nog steeds om lachen want wie gelooft er nu in spo ken. wel heeft ze last van black outs die samen vallen met het tijdstip waarop er weer een mens wordt open gereten. David Cronenberg verfilmde Naked Lunch van Williams S. Burroughs. Hoofdpersoon is Bill Lee, insectenverdelger in New York. In zijn stamkroeg praa^hij graag met zijn vrienden over al die grote romans die ze nooit zullen schrijven. Thuis spuit hij zijn vrouw en zichzelf insecten verdelger in, spul dat hij steelt op zijn werk. Om van zijn ver slaving af te komen, raadpleegt hij een dokter. Die adviseert hem vlees van een Braziliaanse duizendpoot te eten. Helaas, Billy Lee raakt alleen maar erger aan de insectenverdelger. Dit is natuurlijk al behoorlijk maf, maar Burroughs en dus ook Cronenberg gaan nog ver der. Plotseling belandt Billy Lee als geheim agent in Interzone. Zijn baas is een idioot groot pratend insect. Billy Lee tikt braaf rapporten voor zijn baas totdat een uitgever in beeld komt die hem vraagt hoe hij dat meesterwerk van een boek Na ked Lunch heeft geschreven. Dromen, waarheden, onwerke lijkheden en hallucinaties vloei en aangenaam verontrustend in elkaar over. Zo verontrustend dat zelfs doorgewinterde hor rorkijkers toch even over hun schouder gluren als ze eenmaal weer op straat staan na dat nachtje griezelen. 15.45, 18.45,21.30 ALFA 2 BellevanZuylena I., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 3 Mad dog and glory 16 j.. dag. 19.30, 22, do vr ma di ook 13.30, 16 ALFA 4 Reservoir dogs 16 j. 13.30, 16. 22 De tussentijd 16 j.. dag. 19 30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 The piano 12 j., dag 18.45,21.30, do vr ma di ook 13.15.16 ALHAMBRA 2 Enchanted April 16 j., dag. 18.45, 21 30. do vr ma di ook 13.15 BELLEVUE CINERAMA tel 6234876 Jurassic park a.I., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CINERAMA 2 Indecent proposal a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 tel 6234876 The piano 12 j dag. 13.15, 16, 19.15,22 CALYPSO 2 Dave a.l., dag 13 15. 16. 19.15,22 CINECENTER-CINEMA tel 6236615 Jamon jamon 16 j., dag. 14.30,17, 19.30, 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Trois couleurs: Blue 16dag. 14.30, 17. 19.30. zo ook 11.15 Les nuits fauves 16dag 22 CINECENTER-PIERROT Oeroeg 12 j., dag. 14.30, 17, 19.30, zo ook 11.15 Double vie de Veronique dag. 22.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Arizona dream 16 j., dag. 14.30, 19.15, 22. zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERN, tel 6151243 Jurassic park a.l., do vr ma di wo 15. 19. 21.45. zo ook 10.30, zazo 13.15.16.19.21 45 CINEMA 2 INTERNATIONAL The fugitive 12 i dag 18 45. 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CITY 3 Dragon the Bruce Lee story 12 j dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16 CITY 4 Fixing the shadow 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 CITY 5 Traces of red 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 6 Hotshots 12 j.. dag. 13.15,16, 18 45,21.30 CITY 7 Guilty as sin 16 j., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 KRITERION 1 tel. 6231708 Raise the red lantern 16 j., dag. 17.45 Mean streets 16 j., dag. 20, 22.15 (di met om 22.15) Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Obsessions zo 15 Paris, Texas ma 19.30 The crying game dag 19.30 (beh. ma) The cement garden 16 j dag 17.15, 21.45 (ma om 22)zoook 15 RIALTO 1 tel. 6623488 Visconti'sSensodag. 18 Autumn Moon dag. 20, 22 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Bad Lieutenant dag. 17.30, 19.45, 22, zoook 15 THE MOVIES 2 Where angels fear to tread dag. 17.30. 19 45, zoook 15 The crying game dag. 22 THE MOVIES 3 Howards end 19.30, zoook 14.45 The cement garden dag. 17.30, 22.15, zoook 15, vrzaook00.15 THE MOVIES 4 Until the end of the world dag. 21.15 Orlando dag. 17.30. 19 30 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 In the line of fire 16 j., dag. 13.15, 16. 18.45, 21.30 Our hospitality zo 10.30 TUSCHINSKI 2 Sliver 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Jurassic park dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30. za nacht 00.30 TUSCHINSKI 4 Cliffhanger 16 j dag 13.15, 16. 18 45.21.30 TUSCHINSKI 6 The fugitive 12 j., dag. 13.15.16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI CINEAC Final Analysis 16 j., doorlopende voorstelling dag 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21,45 DE UITKIJK tel. 6237460 Trois couleurs: Blue, dag. 18. 20, 22 Het programma van de Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info' Zeldzaam subtiele regie in 'Autumn Moon recensie «jos de putter Autumn Moon. Te zien: Filmhuis Den Haag Al enkele jaren wordt gezegd dat je voor de ware filmkunst in het Oosten moet zijn, in het Verre Oosten zelfs. Eerst was er de Chinese golf met als belang rijkste vertegenwoordigers .Zhang Yiou en Chen Kaige, ver volgens brak Taiwan door met Hou Hsioa-hsien en nu is de beurt aan Hong Kong. De meest commerciële film maker van die Britse kroonkolo nie heet John Woo, en hij viert inmiddels triomfen in Holly wood. Maar de artistieke film in Hong Kong staat ook op zeer hoog niveau. Dat bewijst Clara Law met Autumn Moon. Autumn Moon is een heel eenvoudig, maar buitengewoon strak vormgegeven verhaal over een ontmoeting tussen een Ja panse twintiger en een Hong- kongs meisje van vijftien. Hij is nieuw in Hong Kong en legt zijn omgeving op de videocamera vast. Zij is al bijna aan het af scheid van de stad (en daarmee van haar jeugd) toe: op de ach tergrond van het verhaal speelt de naderende emigratie naar Canada, aangezien Hong Kong Vanaf 1997 deel zal uitmaken van China. De twee communiceren in het Engels en dat verloopt niet altijd even gladjes. Clara Laws aanpak doet op het gebied van de taal enigszins denken aan de films van Jim Jarmusch en Hal Hartley: haar hoofdrolspelers uiten kurkdroge beschouwin gen over kleine zaken, die door de herhaling en door het ritme langzamerhand het karakter van poëzie krijgen. Zo zegt de jongen tegen het meisje dat hij reist omdat zijn hart beklemd is, waarop zij ant woordt dat in het Cantonees de Masatoshi Nagase (links) en Li Pui Wai in 'Autumn Moon'. uitdrukking bestaat dat je je hart open moet maken. Steeds lopen de zegswijzen, en daar mee ook de zienswijzen, van de twee nèt langs elkaar heen. Cla ra Law speelt zo een heel geraf fineerd spel met communicatie problemen en de daarmee sa menhangende vraag naar iden titeit. Datzelfde wordt ook duidelijk uit de videobeelden van de Ja panse jongen die we te zien krij gen. Hij filmt zijn omgeving en maakt geen onderscheid tussen zijn nieuwe schoenen, de sterie le high tech flatgebouwen of het naakte meisje dat uit zijn douche komt wandelen. De ver vreemding wordt langzaam doorbroken door het contact met de grootmoeder van het meisje, die de jongen eindelijk het door hem zo vurig gewenste echte Chinese eten voorzet. Dat gebeurt nadat het meisje tijdens een bezoek aan MacDonalds heeft verteld dat al haar jeugd herinneringen daar liggen. Clara Law maakt het zich ner gens gemakkelijk: ze is niet mo ralistisch in de confrontatie van het heden met de oude Chinese cultuur. Ze maakt geen drama van de ontheemde jongeman. Ze wordt niet sentimenteel, ook niet in de wondermooie scène waarin de oma naar het zieken huis wordt vervoerd en de jon gelui in de ijskast het geheim van haar kookkunst ontdekken. Clara Law weet ontroering op te roepen zonder die breeduit te etaleren: de ontroering wordt niet uitgespeeld, maar ontstaat uit de zeldzaam subtiele stijl, uit de kadrering en de regie die een uniek talent verraden. Autumn Moon is zo'n film waar je wei- moedig van wordt zonder pre cies aan te kunnen wijzen waar om. Briljant.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11