'Het publiek gaat voor mijn kinderen' UIT Rtv show I Gastoptreden Van Trigt bij RVU 'Geest jaren zestig nooit kwijtgeraakt' p Adam Curry roddelt in Gossip Moord zaait verwarring gesproken WOENSDAG 6 OKTOBER 1993 157 Julio Iglesias, een krasse knar van een zanger BARCELONA RUUD DE WIT ulio Iglesias zag onlangs O Abraham. En dat is met name in zijn geboorte land niet onopgemerkt voorbij gegaan, hoewel de populaire zanger er al enige jaren niet meer woont. Vooral de radio en televisie besteedden uitgebreid aandacht aan Iglesias' vijftigste verjaardag en meer nog aan zijn muzikale loopbaan, die in 1968 begon. In dat jaar won de in Madrid geboren Galiciër het toen nog prestigieuze Festival van Benidorm en had hij ook zijn eerste grote hit met La vida sique igual. Sindsdien heeft de tegen woordig in Miami wonende La- tin Lover van de internationale muziekindustrie meer dan ze ventig platen gemaakt, waarvan 160 miljoen exemplaren over de toonbank gingen. Volgens het op dit gebied toonaangevende blad Fortune is Iglesias één van de best betaalde artiesten ter wereld en kan hij tot één van de rijkste mannen op de aardbol worden gerekend. Zijn 50ste verjaardag, op 23 september, viel overigens nage noeg samen met twee andere, voor hem gedenkwaardige ge beurtenissen. Het eerste was de officiële afsluiting van Xacobeo, het heilige jaar in de Galicische hoofdstad Santiago de Compos- tela. Iglesias was door de rege ring van deze autonome Spaan se regio, de Xunta, voor een be drag van ruim 4 miljoen gulden aangetrokken als haar culturele ambassadeur en hij sloot dit lu cratieve erebaantje af in de stad, waar volgens de overlevering de apostel Jakobus begraven ligt, met een concert voor 20.000 dolenthousiaste fans. Daarna vloog hij onmiddellijk door naar Barcelona, waar Cha- beli - zijn oudste dochter uit zijn eerste en enige huwelijk met de Filipijnse schoonheid Isabel Preysler - het jawoord gaf aan Ricardo Bofill, de zoon van de gelijknamige beroemde Ca talaanse architect. De hele in ternationale sensatiepers was hierbij aanwezig, maar Julio zong niet voor het jeugdige hu- welijkspaar en zorgde ervoor ook niet al te lang tussen de 5.000 gasten te hoeven vertoe ven. In plaats daarvan trok hij zich met zijn jonge Nederlandse vriendin Miranda terug in een suite van een hotel in de Cata laanse hoofdstad om de volgen de dag met zijn privé-jet Pajaro Loco (Vreemde Vogel') naar Florida terug te keren. Casanova Voor het populaire weekblad Interviu, dat veel beschaafd bloot in zijn pagina's stopt, vormde 'een halve eeuw Julio' voldoende aanleiding om zich eens in de psyche van deze schatrijke zanger te verdiepen, die claimt met meer dan 5.000 vrouwen het bed te hebben ge deeld. Want behalve als uiterst gewild zanger, staat Iglesias ook bekend als de 'nieuwe Valenti no' de 'Spaanse Sinatra' de 'moderne Casanova' of de 'grootste minnaar op de we reld'. Dus pakte Interviu uit met ve le blote en fraaigevormde da mes, die allemaal meer dan een keer met Iglesias geslapen (zou den!) hebben, zoals zijn eerste vrouw Isabel Preysler - nu in middels hertrouwd met de voormalige socialistische minis ter Miguel Boyer -, de voormali ge miss Venezuela Virginia Sipi, Diana Ross, de weduwe van El- vis Presley, Priscilla, de ex van Rolling Stone Mick Jagger, Bian- ca, de wilde Gianina Facio uit Costa Rica en ook twee blonde Nederlandse schoonheden: Jac queline Landsheer en Miranda, een 20-jarige meisje, met wie Iglesias de afgelopen drie jaar tot rust schijnt te zijn gekomen en van wie de Spaanse media nooit een achternaam vermel den. Interessanter zijn echter an- De jaren gaan tellen bij Julio Iglesias, onlangs werd hij vijftig. „Ik wil tot in mijn graf blijven zingen." dere details uit zijn leven die in andere week- en dagbladen zijn opgehaald. Zoals zijn optreden op het Eurovisie Songfestival in 1971, waar hij met het liedje Gwendolyne net niet eerste werd, maar wel internationaal doorbrak. Of zijn eerste echte grote wereldwijde hit uit 1977 Canto a Galicia, een lofzang op de geboortestreek van zijn va der, Galicië. Ook andere verhalen kwamen ingekleurd weer terug, zoals zijn noodlottig afgebroken carrière als voetballer bij Real Madrid. Julio Iglesias was namelijk een veelbelovende keeper in een jeugdteam van Real Madrid, toen hij een auto-ongeluk kreeg. Bijna twee jaar was hij aan bed gekluisterd, maar die tijd leerde hem ook dat hij meer van een toekomst als zanger mocht verwachten dan als stop per van strafschoppen. Drie jaar geleden keerde hij weer terug bij Real Madrid met een reeds maanden van tevoren uitver kocht optreden in het Santiago Bernabeu-stadion. Breuk Zijn stukgelopen huwelijk met Isabel Preysler in 1978 en de ontvoering van zijn vader Iglesi as Puga in 1981 door de Baski- sche militante afscheidingsbe weging ETA betekenden in ze ker opzicht voor hem een breuk met zijn geboorteland. Vooral de ontvoering van zijn vader maakten op hem diepe indruk en leerde hem, dat hij zich in Spanje door zijn immense suc ces niet langer veilig kon voelen. De ETA eiste twintig miljoen gulden voor vader Iglesias en het is nooit bekend geworden of dat losgeld is betaald. Wel werd dokter Iglesias na enige span nende weken door de politie HILVERSUM CPD Annette van Trigt is de nieuwe presentatrice van het RVU-ra dioprogramma Kleur Bekennen. Van Trigt volgt Johnny Kamper veen op, die naar zijn geboorte land Suriname is vertrokken om daar het radiostation ABC op nieuw op te starten. Het radioprogramma Kleur bekennen is een praatprogram ma dat elke week een thema behandelt op het gebied van mens en maatschappij. Vaste programma-onderdelen zijn ondermeer een column, een aantal mini-documentaires en een service rubriek. Morgenochtend (11.02 uur - 12.00 uur) wordt, naar aanlei ding van een onlangs versche nen onderzoeksrapport, de jeugd van tegenwoordig onder de loep genomen. Het rapport maakte melding van zorgelijke toestanden bij pubers, zoals vereenzaming, drankzucht, de pressies emn groepsdwang. Onbderzoeker Wim Meeuws gaat. in deze aflevering in dis cussie met CDA-Tweede Ka merlid Hans Hillen en Heieen van Engel, directeur van een scholengemeenschap in Lely stad, die meent dat veel van de huidige problemen voortkomen uit de vrije opvattingen over op voeding van de jaren zestig. Harry Sacksioni maakt muzikale rondreis door Nederland AMSTERDAM CPD Spaar op zeker. -w- emakshalve heeft Harry Sack- I sioni zijn nieuwe CD en zijn nieuwe theatertoernee dezelfde titel gegeven: Who's pulling the strings. Op zijn muzikale rondreis door Nederland doet hij onder meer Leiderdorp (Muzenhof, 9 oktober) en Hoofddorp (De Meerse, 15 ok tober) aan. Het gaat deze keer niet om een solo-project. Sacksioni speelt met z'n zes- koppige band. Sacksioni over de toemee met zijn groep: „Veel mensen kennen me uitsluitend als sologitarist, maar er zit nog een andere kant in me. Ik vind het ook leuk om voor een band te componeren. Dan kun je wat ande re klankkleuren kwijt en er is natuurlijk meer ritme toe te voegen. Met 'Who's pul ling the strings' kan ik laten horen wat ik nog meer doe dan solo. Eigenlijk was ik he lemaal niet van plan om die CD te maken, maar ik had zo veel materiaal liggen, dat het zonde was om het niet op de plaat te zetten." Het uitbrengen van de CD confronteerde Sacksioni met een zakelijke kant die hem niet zo ligt. „Het blijkt dat je er extra recla me voor dient te maken. Ik ben daar niet zo voor geporteerd, maar het móét. Als je ziet wat er allemaal aan CD's uitkomt, dan ben je verplicht op de een of andere manier aan de weg te timmeren. Dat is nieuw voor mij. Misschien ben ik in het begin van mijn car rière wel vreselijk verwend. Alles wat ik op de plaat zette werd goud; zalen waren moeiteloos uitverkocht. Nu is de concur rentie veel groter. En er is natuurlijk ook een nieuwe generatie musici en componis- Harry Sacksioni: „Aan het begin van mijn carri ère ben ik erg verwend." foto cpd ten opgestaan." „De synthesizer is populair. Je kunt daarmee zonder veel kennis van za ken effecten bewerkstelligen. Daarmee is al heel veel geld verdiend. Ik hoop dat het pu bliek aan die muziek niet al te veel gewend raakt en dat ik enig tegenwicht kan bieden. Dat levert een probleem op. Ik heb mijn he le leven dié muziek gemaakt waarvan ik zelf vond dat ik die moest maken. Nooit con cessies gedaan. Die wil ik nu nog niet doen, anders zou ik ook dat broodnodige tegen wicht niet kunnen bieden. Ik probeer steeds te benadrukken dat het mij om de muziek gaat, niet om het succes of om de roem. Ik ben het idealisme uit het begin van mijn carrière - de jaren zestig - nooit kwijtge raakt. Bij veel jonge artiesten van tegen woordig, constateer ik dat het ze voorna melijk gaat om de roem. Ik krijg wel eens de indruk dat 't ze eigenlijk helemaal niet zo veel kan schelen waarmee ze beroemd wor den, als ze het maar worden." „Het is niet zo dat ik niet met twee benen in de tijd van nu sta, maar iets van de geest van de jaren zestig raak ik niet kwijt. Ook niet op het toneel. Als ik in het theater sta, gaat het me behalve om de muziek toch vooral om de communicatie met de zaal. Iets teweegbrengen, mensen een beetje aan het denken zetten. Dat ergens over naden ken, samen ergens achter gaan staan: dat is wat ik in deze tijd heel erg mis." Harry Sacksioni maakt zich druk over de toenemende agressie in de maatschappij. Hij schreef voor zijn CD een nummer over dit onderwerp. „Het heet 'De Noordwijk- blues'. De aanleiding was iets dat me in Noordwijk overkwam, maar het had net zo goed ergens anders kunnen gebeuren. Ik Üep daar op een avond over de boulevard en kwam een stel dronken lui tegen. Een van die jongens gaf me een trap in mijn buik. Zomaar. Ik was verbijsterd. Terug in het hotel heb ik toen die compositie ge maakt." Nog een geluk dat je je muzikaal kunt ui ten. „Ja, dat is het zeker. Dat zeggen mensen vaker tegen me: Wat een geluk dat jij je mu ziek hebt. Maar het gaat er ook om dat je respons krijgt. Dat je af en toe hoort dat het goed is wat je maakt. Hoeveel schilders zijn er niet gek geworden, omdat ze prachtig konden schilderen maar omdat niemand HILVERSUM GPD Als u niet alleen een hoge rente wilt, maar er bovendien zeker van wilt zijn dat uw spaargeld in goede handen is, vertrouwt u het natuurlijk toe aan een goede bekende. Aan een bank die dicht bij u in de buurt zit, die u kent: de Rabobank. Loopt u maar eens binnen. Als de grootste spaar bank van Nederland weten we precies hoe u meer uit uw spaargeld haalt zonder dat u risico's loopt. Rabobank Q Rabobank Aangenaam. IMet ingang van morgen is Adam Curry weer te zien bij Veronica- televisie. Hij presenteert een nieuw programma dat wekelijks rond kwart voor elf te zien is via TV 2. Gossipheet het 25 minuten duren de spelprogramma dat de wereld van de show, glamour, glitter en film belicht. Tijdens het programma proberen twee ploegen - het één bestaat uit drie vrouwen, het ander uit drie mannen - een reis naar New York in de wacht te slepen. In de eerste ronde moeten ze met be hulp van summiere informatie - citaten en krantekoppen - achter de naam van een bepaalde ster zien te komen. In de tweede ronde krijgen beide teams een filmfragment te zien. Naar aanleiding van dit fragment moeten ze raden met welke ster de andere kandidaten deze scene het liefst zouden naspelen. In de laatste ronde moeten de deelnemers raden welke roddels aan welke tegenkandidaat kunnen worden toegeschreven. Uitein delijk mag één van de kandidaten de reis maken, om zich aldaar in het nachtleven te storten. De ploeg die heeft verloren kiest wie van de winnaars op reis gaat. HILVERSUM GPD Adam Curry: terug op het Neder landse scherm met een roddelru briek. foto gpd Het Radio 3 programma The Breakfast Club van de AVRO, KRO en NCRV heeft gisteroch tend voor grote verwarring on der de luisteraars gezorgd. In de laatste minuten van het pro gramma werd in de studio ge schoten en om een ambulance geschreeuwd. Het bleek te gaan om de eerste aflevering van een nieuw hoorspel. Bij de KRO kwamen direct te lefoontjes binnen van veront ruste luisteraars. Volgens een woordvoerster van de omroep kon niet iedereen de grap waar deren. De luisteraars is vanmor gen uitgelegd dat het ging om een twee weken durend hoor spel. bevrijd. Ironisch genoeg ont voerde de ETA drie maanden geleden een andere Julio Iglesi as. Geen zanger of familie, maar een Baskische zakenman. Sindsdien is Julio Iglesias in Spanje alleen nog maar te ho ren en te zien tijdens zijn bijna jaarlijkse tournees door het land. Voor het laatst nog vorig jaar en in september dus het Xacobeo-optreden in Galicië. Op zijn laatste albums heeft hij zich ook enigszins afgezet tegen het Spaanse lied. Zijn nieuwe album zal alleen in het Engels gezongen liedjes bevatten, die hij o.a. met Frank Sinatra, Sting en Dolly Parton opnam. Maar het Spaanse publiek is hem zeker niet vergeten. Zijn album Calor was in 1992 verre weg de best verkochte plaat in Spanje en de opiniepolls van al le serieuze en minder serieuze dag- en weekbladen plaatsen hem jaar na jaar opnieuw bo venaan het lijstje met de 'popu lairste' zangers. Niet onbegrijpelijk, want wat men ook van Iglesias en zijn muziek kan zeggen, zijn trouw aan zijn vooral vrouwelijk pu bliek is spreekwoordelijk. In zijn eigen woorden: „Als ik moet kiezen tussen mijn eigen kinde ren en mijn publiek, loes ik voor het laatste". Iglesias heeft ook eens gezegd, dat hij net als zijn voorbeeld en vriend Frank Sina tra tot in zijn graf zal blijven zingen. „Ik wil uiteindelijk hele maal alleen sterven, met slechts de legende rond mijn persoon als metgezel naar een trieste anonimiteit". Tot dan zal alles voor hem blijven, zoals dat is geweest vanaf zijn eerste hit uit 1968. Dat wil dus zeggen: zingen over vrouwen, kinderen, bloemen en natuurlijk de liefde. Maar Julio wist dat al in 1968, want heette die hit niet La vida sigue igual, 'Het leven blijft hetzelfde'. Linda de Mol in S Nieuwe Revu over de Duitse roddel pers: „Er zijn echt jour nalisten bij, van die •nalisten, die zeiden te gen me: wij kunnen u maken of breken, Frau De Mol. Dat is toch niet te geloven! Zodra het dat toontje krijgt, zo van: als je niet meewerkt, dan schrijven we je de grond in, nou, dan ben ik er niet meer. Dan stop ik met die shows in Duitsland. Ik hoef niet zo nodig. Ze denken mis schien dat ze me kunnen bre ken, maar dat kunnen ze hele maal niet. Want voordat ze me breken, ben ik daar allang weg." Linda de Mol. archieffoto gpd Marijke Amado in Nieuw Revu over hetzelfde onderwerp: „Zodra je ergens komt, worden er foto's gemaakt en wordt er weer een verhaal bij verzonnen. En dat wil ik niet meer, dan iso leer ik me liever. En processen voeren heeft geen nut, niemand leest die rectificaties. Er blijft al tijd wel wat hangen van die rod dels. Ik ken een artiest, Roberto Blanco, die is helemaal kapot gemaakt. Hij zat in de jury van de Mini Playback Show. Er werd over hem geschreven dat hij een kinderlokker was, dat hij een stijve kreeg in de show. Hij heeft een proces aangespannen, ze moesten rectificeren, maar die man is voor de rest van zijn leven beschadigd. Als hij op een feestje komt stoten de mensen je aan en zeggen: kijk, daar heb je die pederast." Maarten 't Hart in Humo: „Het is natuurlijk volledig ab surd dat ik een talkshow pre senteer. Als de VPRO mij had gevraagd om een geschikte kan didaat te zoeken, had ik in ieder geval niet aan mezelf gedacht. Ik heb geen voorbeelden, want ik kijk nauwelijks televisie. Ik heb maar drie netten en 's avonds om tien uur ga ik naar bed. Afgelopen zomer ben ik in Ierland op vakantie geweest en toen heb ik veel naar de BBC gekeken. Daar heb ik een aantal presentatoren gezien. Die men sen doen het met een natuurlijk gemak, een rust, een vanzelf sprekendheid en precisie... Dat zal ik nooit bereiken, dat heb ik gewoon niet in me. Maar ja, als ik het perfect zou doen, zou ie dereen denken: die man is zich zelf niet meer. Rob Fruithof in KRO's Studio: „Nederland is een land dat je in hokjes duwt. Als je op TV een programma presenteert, ben je in de ogen van veel producen ten niet meer bruikbaar als ac teur, wat ik een bedompte ge dachte vind. Het rare is dat het in het buitenland juist een pre is als je in staat bent meer din gen te doen." Willem Duys in Privé: „Ja, ik weet dat ik de naam heb een zakkenvuller te zijn. Maar er zijn dingen in het leven waar je niet tegen kunt vechten. Het kan me niet schelen wat ze over me schrijven of zeggen, als hel maar lang is." Angela Groothuizen in Nieuwe Revu: „Ik wilde altijd Maria Callas worden. Maar het conservatori um ging op doktersattest niet door. Ik had destijds een speel kameraadje. Bij hem in de klas zat een meisje, dat Proud Mary had meegebracht. Ik was zo op gewonden. Ik dacht: dat kan ik wèl. Dat is ook uitgekomen, hè." Viola Holt in Weekend: „Plotseling is het een feit, mijn kleine meisje is in een klap vrouw geworden. Ze krijgt nu zelf een kindje. Zelf ben ik pas 44, soms ren ik door het leven als een achttienjarig meisje. Ik zou nu best nog een kind kunnen krij gen. Maar ik word nu oma. Ik geloof dat het niet goed is als ik nu, tegelijk J met mijn eigen dochter, een kind zou krijgen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10