'Een kankergezwel in de historische binnenstad' Leids publiek 'Op volle toeren' Rubberen Robbie:Tot over 100 jaar'' Leiden Regio 'Draaien, altijd maar draaien' MAANDAG 4 OKTOBER 1993 Discussie over sloop of behoud van meelfabriek Echt mooi vindt eigenlijk niemand De Meelfabriek. Maar toch pleit een groep Leidenaars voor het behoud van dit 'monster' langs de Zijlsingel. Want monumenten hoeven niet per definitie 'mooi' te zijn. 'Lelijke' gebouwen zijn het soms ook waard om voor het nageslacht bewaard te blijven. De Eiffeltoren breek je toch ook niet af omdat-ie lelijk is? De Leidse architect Boudewijn Veldman en oud-wethouder ruimtelijke ordening Cees Waal (PvdA) zaten gisteren tegenover elkaar in een door Stiel (Stich ting Industrieel Erfgoed Leiden) georganiseerde discussie in de openbare bibliotheek. Hun uit eenlopende standpunten had den overigens een min of meer dezelfde conclusie: de Meelfa briek kan het beste deels ge sloopt, deels behouden blijven. Veldman pleitte voor behoud van de fabriek, die begin deze eeuw in verschillende fasen werd gebouwd. „Het is een prachtig geboetseerd stuk stad, een beetje Manhattan in Lei den. Stedebouwkundig gezien is het een stoere markering van de oostzijde van de binnenstad." Voor Waal kan niet snel genoeg tot sloop worden besloten. „Het is het lelijkste gebouw dat ik ken. De fabriek is in de loop der tijden als een kankergezwel ge groeid in de Leidse binnenstad. Men schiet met monumenten zorg te ver door als dit blijft staan." Voor de architect doet de vraag 'mooi of lelijk' er niet zo veel toe in de discussie over slo pen of behouden. „Wat mooi is, is heel persoonlijk. Er is meer dan mooi. Gebouwen kunnen ook vanwege hun zeggings kracht of authenticiteit interes sant zijn voor het nageslacht. Op die manier vind ik de meel fabriek 'mooi'. Ik pleit dan ook voor het behoud van dit 'mon ster' als monument." Opsmuk Afgezien van de zeggingskracht is De Meelfabriek voor Veldman ook bijzonder vanwege de ge bruikte bouwtechnieken. „Het is een functioneel gebouw, zon der opsmuk, van gewapend be ton. Dat was voor die tijd een moderne bouwtechniek." De Meelfabriek staat bekend als het oudste grote gebouw in Neder land dat grotendeels uit gewa pend beton is opgetrokken." Waal sprak over 'beeldversto ring' van de Meelfabriek. Het gebouw staat in schril contrast met zijn omgeving en is een mengelmoes van bouwstijlen, omdat het in verschillende fa sen is gebouwd. Aanvankelijk was het een bescheiden ge bouw, dat later flink werd uitge breid. „Ik moet er niet aan den ken dat de vraag 'mooi of lelijk' niet meespeelt bij de beoorde ling van een gebouw als monu ment. Een gebouw moet vol gens mij op z'n minst warme gevoelens losmaken wil het ge schikt zijn als monument. Maar ik ben het met Veldman eens dat die discussie niet doorslag gevend mag zijn voor de toe komstbepaling van het ge bouw." In de loop der jaren zijn in Nederland steeds meer panden tot monument verklaard. Hoe wel hij 'onder de indruk is van de informatie van Stiel', vindt Waal toch niet dat de Meelfa briek aan deze lijst moet wor den toegevoegd. „Mensen die trots zijn op hun stad vinden al les mooi, die willen niets veran deren. Maar ik denk dat je moet selecteren. We hebben in Lei den genoeg mooie gebouwen waar we ons op kunnen con centreren." Mongooltje Het merendeel van het publiek, in een overvol zaaltje in de bi bliotheek, steunde de stelling dat een monument niet altijd mooi hoeft te zijn. De Leidse ar chitect Schutte, deels verant woordelijk voor het uiterlijk van de Meelfabriek, omschreef zich zelf als 'de vader van een mongooltje': die moeten ook steeds uitleggen dat hun kind 'best leuken aardig' is. Stiel hoopt dat De Meelfa briek behouden zal blijven voor het Leidse stasdgezicht. Met le de ogen heeft de stichting aan gezien dat het Parmentier-com- plex aan de Lammermarkt on langs is gesloopt. Voorzitter H. Budel: „Er wordt gelukkig nog over gepraat en waar gepraat wordt is hoop. In ieder geval geen sloop." Een snelle sloop lijkt er om een andere reden ook niet in te zitten. De ge meente heeft geen geld voor af braak van het massale complex. Ex-wethouder C. Waal discussieerde met de Leidse architect B. Veldman over de toekomst van de meelfa briek. Over een ding waren beide heren het eens, echt mooi is het gebouw niet foto hielcokuipers Draaiorgels horen bij een oer-Hollands festijn. En dat is de viering van Leidens Ontzet zeker. Op de Garenmarkt waren zaterdag beken de straat-, kermis- en dansorgels te horen en te bewonderen tijdens het Draaiorgel festival dat in samenwerking met de Nederlandse Kring van Draaiorgelvrienden was georganiseerd. Twee uur lang was hetdaar 'draaien, altijd maar draaien' wat de klobsloeg. foto jan holvast Prima stemming bij Hollands Artiesten festival Lelden CONNY VAN DER ZANDE 'Huilen is voor jou te laat', 'Blijf vannacht bij mij', 'Je hebt me bedrogen, toch blijf ik van je houden'. Al gaat het in de smartlap vooral om kommer en kwel, het Nederlandstalige le venslied leeft. Dat bleek zater dagmiddag in de Groenoord- hallen waar ter gelegenheid van de 100ste 3-oktoberviering een artiestengala was georgagani- seerd. Het leek 'Op volle toeren' wel met een keur van artiesten als Marianne Weber, Gordon, Corry Konings, de Havenzan gers en Vader Abraham. Voor de presentatie was echter niet Chiel Montagne, maar Ivo Fran klin gevraagd die in geestdrift niet voor de besnorde TROS- presentator onderdeed. Met su perlatieven als 'gigantisch', 'fan tastisch' en 'geweldig' wist hij het publiek, dat overwegend uit veertigers en vijftigers bestond, op te zwepen tot eenzelfde soort enthousiasme. En het Leidse publiek had de ze opwarmer wel nodig, want zo 's middags onder het genot van een kopje koffie een feestje bouwen, dat is nog eens andere koek dan 's uit je dak gaan met een biertje in de hand. Waren de reacties bij Marian ne Weber, die het spits mocht afbijten, nog wat aarzelend, na een half uurtje zat de stemming er prima in. Inhaken bij krakers als 'Hoor je het ruisen der gol ven', swingen bij Peter Koele- wijns 'Kom van dat dak af, de polonaise lopen bij carnavals krakers van Vader Abraham en aanstekers uit de zakken bij Gordons 'Ik hou van jou'. Deze blonde artiest mag zich in een grote populariteit verheugen. Toen hij optrad renden vele prachtig uitgedoste vrouwen naar het podium om hem van dichtbij te kunnen bewonderen, aanraken en bloemen te over handigen. Moest Gordon het vooral van de vrouwelijke belangstelling hebben, bij de zwangere Corry Konings waren het vooral de mannen die naar voren liepen. Als een echte vakvrouw nam ze armen vol bloemen in ont vangst en voor iedere fan had ze een hartelijk woord. Corry hoef de geen moeite te doen om het publiek van de stoelen te krij gen; haar liedjes nodigen als vanzelfsprekend uit tot bewe gen en de polonaise lopen. Lee Towers, de enige artiest die in het Engels zong, had daar als uitsmijter, voordeel van. Een uitzinnig publiek zong en dein de mee op zijn liedjes; zijn op treden was dan ook de klapper van de middag. Orkesten in park Harmonie-orkesten traden in de serie 'parkconcerten' op in het Van der Werf- park. Onder het toe ziend oog van een vertegenwoordiger van de 3 October Vereeniging, 'be klommen' de orkest leden de muziektent. De koffers voor de in strumenten werden op het gras achterge laten. LEIDEN GERRIT-JAN VAN GEEN ROB ONDERWATER „Tot ziens en tot over honderd jaar." De boodschap van Rub beren Robbie aan het einde van het spectaculaire concert afge lopen vrijdag had niet duidelij ker kunnen zijn. Dit was de laatste keer geweest. Rubberen Robbie nam afscheid van Lei den en het publiek nam af scheid van de legendarische band. Het slotnummer van het 'popgenerations'-festival had de massa in de Groenoordhallen omgetoverd tot een grote feest vierende menigte. Van voor tot achter werden er polonaises ge lopen, terwijl bijna niemand zich aan het feestgewoel ont trok. Want iedereen was geko men voor Rubberen Robbie. De overige bands mochten louter als opwarmertje dienen. Tijdens het optreden van de Lovecramps was de zaal nog niet half vol, terwijl The Shoes niet de respons van de zaal kreeg die ze gewend is. Het meest schrijnende was nog wel de wanhopige poging van zan ger Theo van Es om tijdens het overbekende 'Osaka' de zaal tot meezingen te stimuleren. Nee, dan Rubberen Robbie. In de originele gedaante van Catapult begon de happening. 'Let your hair hang down' en 'Teenybopperband' klonken nog net zo fris als twintig jaar geleden, terwijl de covers van Led Zeppelin, Uriah Heep en Deep Purple overtuigend wer den gebracht. Het bleef echter opwarmen. De sfeer kwam er pas goed in toen 'Ome Henk' de omldeedpauze vulde. Opeens stroomde de zaal vol en kon de hel losbarsten. Toen zanger Cees Bergman met duikbril op 'Zuipen' inzette was het hek van de dam. Klassiekers als 'Nee, je moet het je broer laten doen', 'De vuilezeeballade' en natuur lijk 'De Ambulance' stuwden de avond naar een hoogtepunt. Enige minpuntje was de ver tolking van pe Nederlandse Sterre', de enige hit die Rubbe ren Robbie ooit de top 40-lad- der deed bestijgen. De uitvoe ring werd van CD gebracht, ter wijl Bergman er af en toe wat van meezong. Die kraker was niet nodig. Niet voor de sfeer en niet om compleet te zijn. Het werd echter ruimschoots goedgemaakt door in een laatste toegift opnieuw "Drie Oktober' ten gehore te brengen Tot over honderd jaar. Rubberen Robbie treedt nooit meer op. Althans niet in de eerste honderd jaar. Het publiek ging daarom alvast maar uit zijn dak om het een tijdje te kunnen uitzingen. foto jan holvast Polonaise bij Vader Abraham en aanstekers uit de zakken bij Cordon: het Leidse publiek liep warm voor de Hollandse artiesten. foto jan holvast

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 9