UIT Kluskrakers van de week: li 'De sterren zijn de dinosaurussen' 8 Rtv show 'Onderwerpen moeten dichtbij volk staan' 50 ,95 45 10.9 5.9 [95 WOENSDAG29SEPTEMBER1993 Kees Driehuis hecht aan integere aanpak Impact HILVERSUM V VELZEN Aan de vooravond van een nieuw seizoen Impact is bij eindredacteur Kees Driehuis de schrik om het hart geslagen. „Op Nederland 1 zendt de KRO op donderdagavond laat de se rie House of Eliolt uit en RTL !5 brengt op dat tijdstip Barend Van Dorp op het scherm. Het soort publiek dat daar van houdt is ook het Impact-pu bliek." Driehuis werd nog somberder van het bericht dat Veronica op het tweede net de kijkers op hetzelfde tijd- programma Emotions. „Dat is nou ty pisch een pro gramma waar van iedereen zegt dat-ie er niet van houdt, maar ondertussen stiekem toch kijkt. Ik ken dat. Ik hoop dat er nog kij kers overblij ven voor Im pact. Ik heb een beetje het gevoel dat alle omroepen vooral laat op de avond sterk programmeren om dat ze op prime time de slag met RTL 4 toch al verloren heb ben." Impact, de documentaire-ru briek van de VARA, die vorig seizoen eens per twee weken werd uitgezonden, scoorde on danks het late tijdstip steeds ho ge kijkcijfers met programma's over onder meer Romario, het gevangeniswezen en zangeres Hanny. Impact deed het zo goed dat de VARA besloten heeft om in het nieuwe seizoen elke week een aflevering uit te zenden. De serie begint van avond met een herhaling van Kruitberg 426. Toni Boumans maakte deze documentaire over het leven en de dood van een Ghanees die omkwam bij de vliegramp in de Bijlmer een jaar geleden. De documentaire is gedeeltelijk aangepast aan de actualiteit. Het succes van Impact is vol gens Kees Driehuis voor een groot deel te verklaren uit de onderwerpkeuze. „Onze docu mentaires zijn voor een groot publiek bedoeld en dat houdt in dat het geen ingewikkelde we reldvreemde onderwerpen moeten zijn. De onderwerpen moeten dichtbij de mensen staan. Je zou vast een hele mooie documentaire kunnen maken over bijzondere volkeren heel ver weg waar nog nooit ie mand van gehoord heeft. Maar als de kijker bij voorbaat al niet weet waar het over gaat, zal hij ook niet zo snel geneigd zijn om te kijken. Onderwerpen die ge maakt zouden zijn vanuit een persoonlijk hobbyisme van de redacteuren zijn niet geschikt voor Impact." Sensatie Welke onderwerpen zijn dan wel geschikt voor Impact? Kees Driehuis schuift twee velletjes papier naar voren. Aids en Afri ka, 75 jaar Hoogovens, paparaz zi. demente ouderen en vrijge laten gedetineerden, zijn een kleine greep uit de onderwer pen die komend jaar in Impact te zien zijn. Human interest is populair bij Impact. „Verwar dat niet met sensatie", voegt Driehuis er haastig aan toe. „Dat vind ik een vervelend woord. Een onderwerp kan sec gezien wel sensationeel zijn als de uitwerking maar integer is. We zullen nooit een onderwerp kiezen dat zo sensationeel is dat de inhoud van het programma er voor ons niet meer toe doet. Dat is een te gemakkelijke ma nier om kijkers te vinden." Impact wil bij de keuze van de onderwerpen niet altijd op safe spelen. „We nemen graag wat risico en weten niet vante- voren hoe een programma er precies uit zal gaan zien. Hans Polak volgt al enige tijd een paar vrijgelaten gedetineerden en dat gaat niet altijd even mak kelijk. Ze nemen al een tijdje geen contact meer op. Met zon onderwerp ris keer je dat je op een gegeven mo ment moet stop pen. Maar als het allemaal wel lukt heb je een fantas tisch program ma." Een deel van de documentaires wordt gekocht in - het buitenland. /I Impact probeert zoveel mogelijk eigen produkties op het scherm te brengen. Naast de vaste pro grammamakers Toni Boumans, Hans Polak en Nettie van Hoorn, wordt gebruik gemaakt van co-producenten. „Dat zijn documentaires die door Neder landse regisseurs in opdracht en overleg met ons gemaakt wor den." Volgens Driehuis wordt het maken van een documentaire nog al eens onderschat. „Het zijn wel steeds programma's van 45 minuten. Je kunt niet een actualiteitenverslaggever vragen om eens een onderwerp van drie kwartier te maken. De opbouw is heel anders. Het moet er mooi uitzien en al die tijd blijven boeien. De spanning moet goed verdeeld worden, zodat je niet het laatste kwartier in slaap zakt." Buitenland Driehuis merkt dat het steeds moeilijker wordt om in het bui tenland goede documentaires te vinden. „Er zijn er weliswaar een hele hoop, maar wij zijn niet de enige rubriek die op zoek is. Reporter van de KRO. NCRV's Dokument, Antenne van de EO en De Tweede Lijn van Veronica vissen allemaal in dezelfde vijver. Af en toe word ik wel eens angstig van het idee dat er geen goede documentai res meer over zijn. Zodra je iets moois bij de BBC ziet, moet je snel zijn. We hebben regelmatig contact met redacties van bui tenlandse programma's om bij voorbaat al in te tekenen op een documentaire. Je loopt dan wel het risico dat het eindresultaat niet is wat je verwacht had." De eigen Impact-documen taires zijn in het buitenland nog niet in de verkoop gegaan. „Dat kost een hoop extra tijd. De programma's moeten bijvoor beeld ondertiteld worden. We hebben onze handen al vol aan het maken van onze eigen ru briek." Driehuis kan zich voorstellen dat er wel belangstelling bestaat vanuit het buitenland voor bij zondere documentaires uit Ne derland. Hij noemt het portret dat Felix Meurders en Els Lans dorp maakten van voetballer Romario vlak voor zijn vertrek van PSV naar Spanje. „Dat zou voor de Spaanse televisie een heel leuk programma geweest zijn om de kijkers kennis te la ten maken met Romario." (Impact, met ingang van morgenavond elke donderdag avond te zien om 23.20 uur) Roodkoperen Waterleidingbuis Doorsnede 12 mm, 3 meter van 11.25 vooi Fietsbandenset Binnen- en buitenband 26 x 1 3/8 of 28 x 1 3/8 Inch van 14.95 voor Hardboard Vloerplaat 122x61 cm, dikte 3.2 mm van 1.75 voor nma Silik ansparant 310 ml. va Gamma Silikonenkit Transparant of wit, koker 310 ml. van 7.50 voor Jurassic Park, trefpunt van acteurs en prehistorische dieren GESPROKEN Het was Richard Attenborough die voor de Britse radio het alomvattende oordeel had geveld. „Jurassic Park is een film zonder echte sterren", zei de man die zelf een hoofdrol speelde. „De sterren zijn de di nosaurussen." De gelaatsuitdrukking van Sam Neill verstrakt als hij met deze uitspraak wordt geconfronteerd, en heel even stokt de woordenstroom. Dan zegt hij: „Ik ben heel blij dat de dinosaurussen ook wat van de lof krijgen toegezwaaid. Zij zijn natuurlijk verschrikkelijk goed. Maar ik denk dat Richard overdreven bescheiden is. Jurassic Park is een collectief produkt. Zonder levensechte dinosaurussen was de film mislukt. Maar ik denk dat je ook kan zeggen datonder ons, de acteurs, de dinosaurussen niet bijster interessant waren geweest." Boven zijn hoofd hangt een koperen kroonluchter, en achter de tengere ge stalte in de roodfluwelen fauteuil is nog juist een Victoriaanse haard zichtbaar. Universal Pictures heeft voor Sam Neill een suite geboekt in The Dorchester, het Londense hotel waar ook Michael Jack son en Madonna plegen te overnachten als zij in Wembley optreden. En waarom ook niet? Jurassic Park, zo had een filmcriticus genoteerd, is geen film. Jurassic Park is een gebeurtenis. Een gebeurtenis die de hoofdrolspelers de roem brengt die anders alleen voor popsterren is weggelegd. „Ik denk", zegt Sam Neill bedachtzaam, „dat het na de ze film niet meer mogelijk is om nog on gestoord te winkelen." Eilandje Sam Neill speelt de rol van Dr. Alan Grant, een sceptische paleontoloog die zich door John Hammond (Richard At tenborough) laat uitnodigen naar een jungle-eilandje. Daar aangekomen, kan Grant zijn ogen niet geloven. In een spe ciaal aangelegd safaripark scharrelen in levenden lijve dieren rond die 60 miljoen jaar geleden waren uitgestorven - van de gifspuwende dilophosaurus tot de ver schrikkelijke tyrannoraurus. „Ik was verbaasd dat Steven Spielberg mij voor deze film vroeg", zegt Neill. „Ik wist niet eens dat hij me kende. We had den elkaar tien jaar eerder ontmoet in het Savoy Hotel in Londen, en ik had niet gedacht dat hij zich dat nog zou herin neren." Tijd om zich te prepareren was er niet. „Ik was bezig met opnames in Canada toen Spielberg mij benaderde. Dat was in juni ('92), en Spielberg wilde in augus tus beginnen. Een hele tijd hoorde ik niets, totdat ik een telefoontje kreeg. Luister, ik wil je in de hoofdrol hebben, zei Spielberg. En om je tegemoet te ko men, zullen we de eerste opnames een paar weken uitstellen. Op een vrijdag deed ik mijn laatste opnames in Canada, op maandag was ik bij Spielberg op Kauai, het tropische eilandje." Thans, een jaar later, omschrijft Sam Neill zichzelf spottend als een „vooraan staand dinosaurus-expert". Na vele maanden tussen de indrukwekkende, computergestuurde creaties van Stan Winston Studio te hebben geleefd, heeft Neill zelfs een favoriete dino. „Dat is de velociraptor, want meer dan enige ande re dinosaurus rekent hij af met het ach terhaalde beeld van koudbloedige, trage, domme en onhandige kolos. Hij is warmbloedig, hij is snel, hij is slim en hij is dodelijk gevaarlijk." Bloed In de film slaagt John Hammond erin het erfelijk materiaal van dinosaurussen te winnen uit het bloed van prehistorische insecten die in barnsteen geconserveerd zijn gebleven. Met behulp van dat erfe lijk materiaal worden in zijn laboratori um vervolgens echte dinosaurussen 'ge maakt'. Maar uiteindelijk kan Hammond zijn eigen creaties niet meer de baas en moeten hij en zijn gasten in allerijl het eiland per helikopter ontvluchten. „Genetische manipulatie is iets wat mij instinctief tegenstaat", zegt Neill. „Misschien kunnen wetenschappers door middel van manipulatie van DNA (erfelijk materiaal) veel goeds voor de mensheid tot stand brengen, zoals het uitbannen van bepaalde ziektes. Maar het is een rare en duistere wetenschap, Beatle-producer George Martin in Humo: „Ik vind het akelig dat er vijfen twintig jaar later nog steeds men sen zijn die denken dat drugs een genie van je kunnen maken. De creativiteit van The Beatles bij voorbeeld is er veeleer door ge schaad dan bevorderd." Actrice Heather Locklear, alias Sammy Jo in 'Dynastie' in Veronica: „Op m'n eerste grote auditie was het bloedheet en ik droeg een zij den vestje. Omdat ik het te warm vond voor een beha, maar ook omdat ik m'n borsten niet te veel wilde laten 'doorprikken', deed ik een paar tissues onder m'n vestje. Pijnlijk genoeg vielen die tissues er net uit toen ik au- ditiedeed, Tja, dat ik toen werd afgewezen kun je wel raden." Sam Neill, dr. Alan Grant in Jurassic Park: „Ik zie me i een vooraanstaande dinosaurus-expert" en dat is wat me beangstigt. We moeten er meer over weten, vragen waar de mul tinationals mee bezig zijn. Zoals oorlog te belangrijk is om aan de generaals over te laten, is wetenschap te belangrijk om aan de wetenschappers over te laten. Wetenschap is te groot, te radicaal, te beangstigend om het primaat te zijn van mensen in witte laboratoriumjassen." In een andere suite van The Dorchester heeft Jeff Goldblum, die de rol speelt van de wiskundige Ian Malcolm, dezelfde boodschap in precies dezelfde bewoor dingen. „Wetenschap", peinst hij hard op, „is te belangrijk om aan de weten schappers over te laten". En dan, la chend: „Zei Sam dat ook? Ik zag het aan uw gezicht. Hij zij vervloekt!" „Okay, deze zinsnede hebben wij alle maal van buiten geleerd", geeft hij toe. „Een film is natuurlijk in de eerste plaats vermaak. Maar daarnaast is er ook de boodschap: dat we een dinosaurus kun nen voortbrengen, betekent niet dat we dat ook moeten doen." Voor Goldblum kwam Jurassic Park morgen in première in de Nederlandse bioscopen) als een godsgeschenk. Niet alleen schonk Spielberg hem een rol in een film die alle eerdere dino-films naar het stenen tijdperk degradeerde, de opnames brachten hem ook in con tact met de vrouw die nu zijn vriendin is. In Jurassic Park maakt vergeef- naar El- lie Sattler (Laura Dern), medewerkster van Alan Grant (Sam Neill). „In de film was zij niet beschikbaar, daarbuiten wel", glimlacht Goldblum in de typische macho-stijl die hem eigen is. „Ja, het is waar. We zijn nu samen en daar ben ik heel gelukkig mee." Chaos Ian Malcolm reist in de film met Alan Grant en Ellie Sattler naar het jungle-i landje. Eenmaal in het dino-park, ont popt de wiskundige zich als een fel genstander van het concept. Hij ont vouwt zijn chaos-theorie aan John Ham mond, de geestelijke vader van Jurassic Park. „Ik begrijp niet veel van die theorie' erkent Goldblum. „Maar ik geloof dat het iets te maken heeft met de onbere kenbaarheid van de natuur. Je creëe nosaurussen, en denkt die te kunnen be heersen. Maar uiteindelijk heersen zij over jou." Gevraagd naar zijn oordeel over Spiel berg, de filmmaker, rollen alle denkbare superlatieven uit Goldblums mond. „Fantastisch. Een voorbeeld van creativi teit. Goed gehumeurd. Gepassioneerd. Heel aardig voor mij, en heel behulp- vaardig." Zonder die hulp was Goldblum, zoals in het Michael Crichtons boek Jurassic Park, een ellendige dood gestorven in de muil van een bloeddorstige dino! „In het boek rent Malcolm als een lafaard weg als de tyrannosaurus de kinderen aan valt", zegt Goldblum. „Dus ik zei: alsje blieft, Steven, kunnen we het filmscript op dat punt niet veranderen? Laat mij de tyrannosaurus weglokken bij de kinde ren. Dan kan hij altijd nog achter me aanjagen, maar in elk geval ben ik dan geen lafaard meer. Het was puur ijdel- heid; ik wilde gewoon niet de lafaard uit het boek zijn. En Steven stemde daar mee in." Of hij, Jeff Goldblum, bang is dat de dinosaurussen uiteindelijk beroem der zullen worden dan de acteurs? „Onzin, ik ben al beroemd". Midas Dekker in VARA - TV-Magazine: „De gemiddelde na- tuurfilm is er om kin- WUBË deren in slaap te krij- gen en opa en oma zoette houden. Kinderen krijgen op school antwoorden op vragen die ze nooit gesteld hebben. Al die mannen met groene hoedjes in onze bossen houden vol dat ze de natuur aan het behouden zijn, terwijl ze aan het tuinieren zijn." Clint Eastwood in Humo: „Soms vinden de films die je maakt geen publiek. Daar stoor ik s niet aan. Ik ben altijd bezig et vandaag en morgen. Natuur lijk heb ik er wel eens over ge dacht het rustig aan te doen en te stoppen met filmen, maar ander zijds zou ik nu mijn beste werk moeten leveren. En ik denk dat ik dat ook doe. Ik moet van de gele genheid gebruik maken. En als er een dag komt dat de studio's mij niet meer willen, dan is het maar zo. Het is een lange rit geweest." Henk Westbroek in Story: „We hebben onze dochter van vier jaar geleerd uit zichzelf naar bed te gaan als ze moe is. Op die manier voorkom je dat ze, als ze om zeven uur in bed ligt, om half acht een slokje water wil. Vervol gens om acht uur naar de wc moet en om negen uur nog een nachtzoen wil." Viola Holt in Privé: „Door mijn nieuwe levensstijl voel ik me ontzettend fit, ik krijg er de energie door die je zo hard nodig hebt voor dit vak. Ook voor je ui terlijk is televisie genadeloos. TV verbergt niets. Mijn strijd met de kilo's verloopt op televisie heel oneerlijk. Dan ben ik kilo's kwijt, maar lijkt het op TV alsof ik nog even dik ben." Steven Spielberg in VARA TV-Ma gazine: „Met deze film 'Jurrassic Park' hebben wij leven gecreëerd bin nen de grenzen van een deadline en een budget. Niemand gaf God die beperkingen." Schrijver Remco Campert in Humo: „Ik moet straks naar een optre den van Wim T. Schippers, van 'We zijn weer thuis'. Ik mag ook nog als mezelf optreden. Ik moet een gedicht voorlezen van 'Wil- helmina Kutje', dat als ik het goed heb, 'Grassprietje' heet." De masseuse van Tina hoort bij haar zoals haar pruik en naaldhak ken. FOTO» ARCHIEF Tina Turner in Privé: „Alison is mijn tovenares van de spieren en de reflexen. Ze hoort bij me net zoals m'n wilde pruik en naaldhakken. Vóór en na ieder optreden laat ik me door Alison masseren. Ze drukt op een plekje van de zool van mijn rechtervoet en dan lopen de rillingen door mijn lijf. De kracht en de sex-ap- peal keren dan terug." Acteur John Leddy in Story: „Ik zal nooit achter dingen aanja gen. Ik kan mezelf niet verkopen. Als ik steeds overal mijn gezicht moet laten zien, voel ik me net een slechte handelsreiziger."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10