'Ik ben ook maar een werknemer Madónna met een snorretje Integere parabel Tranter Cultuur&Kunst Sfeervol jubileum voor Joke Jager-Noordhoek Tekens en beelden van een betoverende schoonheid ■Ml» 1i£ -ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1993 chef annemiek ruycrok. 071 -356472. piv -chef jan rijsdam. 071-356473 Boekenreeks over Romeinse munten leiden Zo'n 2000 jaar geleden was er in Nederland nog geen sprake van een echte muntcirculatie. Toch heeft men in ons land een aanzienlijk aantal munten van Romeinse en Byzantijn se keizers gevonden. Zoveel mogelijk van deze vondsten uit de Nederlandse bodem worden beschreven in de achtdelige serie 'Die Fundmünzen der römischen Zeit in den Niederlanden'. Het eerste deel over Friesland is inmiddels verschehen. Het is ge schreven door J.P.A. van der Vin die als conservator antieke munten verbonden is aan Rijksmuseum Het Koninklijk Pen ningkabinet in Leiden. Het Nationale Ballet amsterdam Het Nationale Ballet neemt in oktober het avond vullende ballet 'Artifact' van de Amerikaanse choreograaf Willi am Forsythe op in zijn programma. Hiermee is het het eerste ge zelschap buiten Forsythes eigen Ballett der Stadtischen Bühne Frankfurt dat het uit vier delen bestaande 'Artifact' op zijn reper toire heeft. 'Artifact' is van 11 tot en met 31 oktober dertien keer te zien in Het Muziektheater in Amsterdam en op 9 en 10 no vember in de Rotterdamse Schouwburg. Kunstenaarsverenigingen utrecht De vijf oudste kunstenaarsverenigingen van Nederland gaan nauwer met elkaar samenwerken. Besloten1 is een landelijk overleg in het leven te roepen met als doel elkaar in artistieke en materiële zaken van advies te dienen en ervaringen met elkaar uit te wisselen. Er wordt bij voorbeeld aan gedacht om samen tentoonstellingen te organiseren. Ook zullen de verenigingen ge zamenlijk standpunten innemen als het overheidsbeleid daartoe aanleiding geeft. De vijf kunstenaarsverenigingen, Arti et Amici- tiae (Amsterdam), Pulchri (Den Haag), Kunstliefde (Utrecht), De Ploeg (Groningen) en Pictura (Dordrecht), hebben samen meer dan 2000 kunstenaars als lid. Harrison Ford ('The Fugitive') ziet acteren cds een gewoon beroep Regisseur Andrew Davis is een aimable man die alle ver diensten van zijn wereldwijde filmhit 'The Fugitive' roy aal op het conto schrijft van hoofdrolspeler Harrison Ford. De rol stelde volgens Davis erg hoge eisen, want Ford moest de emoties van de voortvluchtige, van moord verdachte medicus zien waar te maken met een mini mum aan dialoog. muziek recensie lidy van der spek (toncert voor een dirigenten jubileum: Pniël Dameskoor, Glory Sisters, Glorie aan God, Voorhouts Kinderkoor, Boerhaave- koor, de Zingende Zuidwestertjes, Kinder Cantorij Maria van Jesse, Delftse Tieners en Viva la Musica. Diligente Joke Ja ger-Noordhoek. Met medewerking van an Egmond, Cees de Vreugd, orgel, Arjan Noordhoek, Jenny Sneller, piano, Wim Blokland. Gehoord 24 september in de Pniëlkerk te Katwijk aan Zee De volle Pniëlkerk leek kleurrijk versierd ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van dirigente.. Joke jager-Noordhoek: talloze óudroze mille-fleurs blouses, tulpenrode colberts, rozenrode T-shirts, pioenrode robes van de diverse koren her en der ver spreid in de kerkruimte. Het jaarlijkse bloemencorso zou de ze liedjes strooiende boeketten ééns op een praalwagen moe ten laden! Naast koren die Jo"ke al jaren dirigeert, waren ook koren uit 'de oertijd' die al lang het loodje hebben gelegd, weer met veel moeite opgetrommeld; zoals het jeugdkoor 'de Zingende Zuidwestertjes', tóen nog piep- kindertjes, nü lange slungels die niet helemaal zeker wisten of ze dit nu een beetje gek of juist best leuk moesten vinden. De Kinder Cantorij Maria van Jesse uit Delft zong onder lei ding van Joke toegewijd en echt mooi; tweestemming 'In een wereld om ons heen' met een heuse solist, waarna een uitge lezen groepje een muzikaal in termezzo op de blokfluit ver zorgde ter ere van de stralende jubilaris. Zo 'waren we bij elkaar' met het Voorhoutse Kinderkoor, die met wapperende vlag en uit vol le borst hun lieve Joke bedank ten. Ze kregen als eersten de zaal aan 't klappen. Tieners met de bekende song 'I don'j know how to love You', en na nog een regen van enthousiaste koren, zong last but not least het Pniël- koor, het kerkkoor dat dit hele festijn grandioos organiseerde. En wat bij zo'n vrolijke avond onmisbaar is: bergen bloemen en cadeaus voor het feestvar ken, dat met groot plezier en een onverwoestbare inzet nog jaren wil doordirigeren! venetië pieter van lierop Harrison Ford zelf is een en al lof voor Andrew Davis en de zij nen. „Ik ben zeer tevreden over het eindresultaat van The Fugi tive. Er zitten genoeg momen ten in die er echt 'film' van ma ken. Ik bedoel niet eens zo zeer die duik over die waterval, maar bij voorbeeld de scène waar To- my Lee Jones en ik - de jager en de gejaagde - in hetzelfde ge bouw terechtkomen en elkaar rakelings passeren. Dat is dan een opwindend stukje film niet op basis van spektakel, maar op basis van een goed script. Zoiets kan in een film uitpakken als heel slap of als heel sterk, af hankelijk van de mensen die het uitwerken. Hier is het per fect gedaan en daarom is het een goede film geworden." Heeft de rol die David Janssen in de tv-serie The Fugitive heeft gespeeld nog doorgewerkt op Fords eigen creatie van dr. Ri chard Kimble? „Ik heb dat karakter helemaal uit mezelf gehaald. Ongeacht of een acteur een rubberneus op zet of 100 kilo aan gewicht wil toenemen om een bepaalde rol te spelen, uiteindelijk acteert hij het toch met zijn eigen hersens, zijn eigen ervaringen en emo ties. Ik hoefde dus niet te zien wat David Janssen vroeger van die rol gemaakt heeft. Ik heb het indertijd nooit gezien. Toen ik zelf deze rol te spelen kreeg, heb ik bewust niet meer willen kijken naar wat Janssen ermee gedaan had, want dat kon me alleen maar in verwarring bren gen." „Deze rol gaf mij iets waar ik altijd naar op zoek ben. Ik moet personages kunnen spelen voor wie ik sympathie kan hebben, of met wie ik op zijn minst voe ling kan krijgen. En dat moet zo ook werken voor het publiek. Dat is ook heel belangrijk voor mij. Een primaire voorwaarde zelfs. Gedurende het hele ma ken van een film moet je in de gaten houden wat voor het pu- Exposities verstandelijk gehandicapten K&O en Time is Art: leiden «letty stam Frank Bijl heeft een volstrekt ei gen kijk op het fenomeen Ma donna. De waterstofperoxyde blonde haren, het getrainde li chaam, de ondergoedkledij: niets van deze uiterlijke ken merken zijn terug te vinden in het portret dat hij van de pop ster maakte. Bijl schilderde Ma donna: in drabbig bruin-groene kleuren met snor, en een verre van perfect gebit. Antwoord op de vraag waarom, valt niet te verwachten. Bijl is verstandelijk gehandicapt. Werk van hem en collega's Paul Leeuwis en Moni Vredenb- regt in de Leidse galerie Time is Art. In huize de Hoeve, een dag centrum in Laren, volgen ze al jarenlang de werkgroep expres sie. De begeleiders geven geen les. Ze zorgen alleen voor mate riaal en het onmisbare steuntje in de rug als een deelnemer vast loopt in zijn tekening of schilde rij. En waar dat toeleidt, is nu te zien bij Time is Art aan de Nieuwstraat en in de foyer van JC&O aan de Oude Vest. Galeriehouder Bram Louwrier koos voor Leeuwis, Vredenbregt en Bijl omdat ze hem het meest intrigeerden. Bijl's werk doet het sterkst denken aan aan kin dertekeningen. Zijn 'Mooie Amerikaanse dame' bij voor beeld toont een humpty-dump- ty-achtig wezen met joekels van wimpers onder haar oog. Aan de achterkant van het portret is een foto geplakt van Gloria Es- tefan met diep decolleté. Bijl heeft haar een keurig coltruitje aangetrokken. Vergeleken met zijn versie van 'Mickey Mouse' js de echte een saai type. Bijl maakte het Disneyfiguur 'op perhoofd van een indianen stam'. Leeuwis laat zien dat verstan delijk gehandicapten geen ziel tjes zonder zorg zijn. Met krijt en waterverf maakt hij dreigen de taferelen. Eén werk toont al leen maar opengesperde mon den met scherpe tanden. Op een ander ronken de helikop- Mickey Mouse in de visie van Frank Bijl. ters boven de mannetjes met zwaarden. Met rood, groen, blauw en roze maakt hij, bijna dwangmatig, blokjes en streep jes tussen zwarte lijnen. Van 'Leeuwis is ook een beeld van papier-maché te zien: een spook dat, heel intrigerend, een hamer vasthoudt. Vredenbregt heeft zich de ar tiestennaam 'Moni Kus' aange meten. Haar werk is soms heel sober en ingetogen maar meestal kleurrijk en spetterend. Vredenbregt bouwt haar schil derijen op met vlakken en dat levert afgewogen composities op. In haar bijna zichtbare en thousiasme heeft ze op één stuk bliek acceptabel is. Het is im mers voor het publiek dat je het allemaal doet." Jeroen Krabbé Ford speelt vrijwel altijd iemand die heel erg deugt. Veel acteurs zeggen juist dat het spelen van schoften het leukste is dat er be staat. „Ik weet wat veel acteurs zeg gen. Ik kan het ook wel begrij pen. Ik ben ook niet iemand die een script leest en dan zegt: 'Jasses, deze vent wil ik niet spelen, want hij bijt nagels!' Als een bepaalde film een hoofdge dachte heeft die bij mij als posi tief overkomt, dan wil ik best overwegen in zo'n film de rol te spelen van iemand die niet deugt. Maar ik doe zulke rollen opgezette tijden." Harrison Ford is zelf vaak be trokken bij de productie. Ook in het geval van 'The Fugitive'. Heeft hij zich nog bemoeid met de belangrijke bijrol die Jeroen Krabbé gekregen heeft? „Jeroen Krabbé is gekozen omdat hij voor die rol de beste acteur was die we konden vin den. De casting-afdeling kwam met een stuk of zes mensen. Producent Arnold Kopelson zei wie hij het beste vond, regisseur Andrew Davis zei wie hij het beste vond en ook ik gaf mijn mening. En we vonden alle drie dat Jeroen het moest worden." Paul Verhoeven Er zijn tegenstrijdige bericht over 'Mistress Of The Seas'. Gaat Har rison Ford nu wel of niet in die piratenfilm van Paul Verhoeven spelen? „Nee, ik ga 'Mistress Of The Seas' niet doen. Ik heb het script gelezen en ik heb met Paul Verhoeven gesproken, maar de uitkomst is dat ik het niet doe... Ik geloof niet dat het zin heeft om te praten over waarom het niet zal gebeuren. Mijn volgende film wordt 'Clear And Present Danger', naar de roman van Tom Clancy. Het is een vervolg op 'Patriot Games'." Een nieuwe Indiana Jones- film? Harrison Ford als dr. Richard Kimble hebben." „Zeker, als ze me genoeg be talen. Nee, geld is voor mij niet erg belangrijk. Ik heb er te veel van. Maar acteren, dat is mijn beroep. Film is niet mijn leven, ik zie het als werk. Wanneer in 'The Fugitive'„Ik moet personages spelen voor wie ik sympathie kan FOTO» PR men mij hebben wil voor een mijn salaris doorgaans al terug doorsnee Hollywood-productie, verdiend in het eerste weekend, dan zal men mij moeten beta- Dat is ook vaak waarom men len naar wat mijn standaard ge- mij hebben wil, mijn films worden is. En dat is niet hebbe- brengen de makers doorgaans rig van mij, want men heeft dik geld op." FOTO LOEK ZUYDERDUIN wel tien keer haar naam gezet. Je kunt er hoog, breed en lang over praten of de creatieve ui tingen van verstandelijk gehan dicapten kunst zijn. Als 'echte' kunstenaar zou ik het echter knap benauwd krijgen na het zien van het werk van Bijl, Leeuwis en Vredenbregt. De expositie bij Time is Art duurt tot 12 oktober. De galerie is open van woensdag tot en met zondag van 14.00 uur tot 18.00. Zaterdags gesloten. De tentoonstelling bij K&O is nog te zien tot 6 oktober tijdens de openingsuren van de volksuni versiteit. beeldende kunst Mark Claus. Te zien t/m 10/10, wo. t/m zo 11.00-17.00 uur. Galerie Am ber, Hooglandsekerkgracht8, Leiden. Mark Claus staat bekend als een eenzelvig kunstenaar die zich terugtrekt in zijn atelier en niets doet aan publiciteit. Toch kocht hel Guggenheim Museum in New \^>rk al in 1950 werk van hem aan. De Leidse Galerie Amber toont momenteel werk van de Vla ming dat ook afkomstig is uit de vijftiger jaren. Werk dat bij toeval, in een oud cahier, in zijn atelier werd ontdekt. Met Chinese inkt maakt hij, zoals hij ze zelf omschrijft, 'geanimeerde abstracties' op wit papier. Zijn gereedschap is zowel penseel als paletmes. Hoe dit werk nu te benoe men? Is het kalligrafiek, zijn het schrifturen of is het gra fiek? Volgens de galeriehoud ster heeft het meer met kalli grafiek te maken dan met gra fiek. Op een wit vlak zie je vor men, breed en smal, die op een bepaalde manier ver schuiven, het lijkt op schrift, maar is het ook weer niet, het zijn eerder tekens. Door het gebruik van het paletmes zie je verschillende gradaties in de dikte van de inkt, hierdoor ontstaat een donker-licht va riatie die de vormen een ze kere ruimtelijkheid geven. Op enkele plekken is een doorzichtig, doorschijnend effect het resultaat. In het ene werk zie je een harmonisch evenwicht, je wordt als het ware in het geheel betrokken, terwijl in het andere werk zwierige en tegelijkertijd ge stileerde krullen je kijkgedrag sturen. Claus vangt verschil lende muzikale ritmes met zijn 'geanimeerde abstrac ties'. In het werk zie je een bewe ging die zuiver is, zij blijft al leen en in zichzelf, is sereen, en de toeschouwer verstoort eigenlijk de intimiteit van het werk door er naar te kijken. Het betovert en fascineert. Met een minimum aan beel dende middelen bereikt Claus een maximum aan emoties bij de toeschouwer, het werk (zonder titel) sluit je uit maar streelt wel het oog. Claus hoeft wat mij betreft niet aan zijn publiciteit te werken, zijn kalligrafiek of grafiek - het doet er eigenlijk niet toe wat voor benaming je het geeft - spreekt voor zich. De tekens en beelden van Claus zijn van een betoveren de schoonheid. Genoeglijke sfeer bij Jeroen van Merwijk theater recensie wunand zeilstra 'Een AVRO-lid is ook een mens' liedjesprogramma van en door Jeroen van Merwijk. Gezien 24/09, Kapelzaal Leiden De cabaretpodium functie van de Kapelzaal is een feit. Aan Jeroen van Merwijk de eer om deze ruimte (tot nu toe als concertzaal in ge bruik) als eerste kleinkun stenaar te hebben bespeeld. Van Merwijk lijkt bij uit stek iemand die in zo'n kleine ambiance beter tot zijn recht komt. Vooral na de pauze creëert hij een ge moedelijke sfeer. Als we bij voorbeeld onszelf een hui delied mogen brengen, schoolmeestert hij er lustig op los, opdat wij onze mee- zingschroom laten varen. Soms babbelt hij wat vrij blijvend over de lelijke din gen van het leven (bijvoor beeld blauwe sportslip- pers), of de mooie, zoals de kuiten van Steffi Graf. De ene keer is hij wal flauw, een andere keer kiest hij een geestig en onverwacht uitgangspunt. Maar het draait natuurlijk allemaal om zijn liedjes, waar een paar prachtexem plaren bij zitten. .Het wat cynische pleidooi om slechts één oorlog tegelijk te voeren, een klein liefdes liedje over 'Die van mij', het (vooral door Karin Bloemen bekend geworden) 'Apart heidslied' en het (ook door Hans Dorrestijn vertolkte) 'Wat zijn de vrouwen groot' zijn daar voorbeelden van. De min of meer officiële opening van het nieuwe Leidse cabaretpodium werd verricht door Harry Kies, impresario en organisator van het Leids Cabaretfesti val en als zodanig de peet vader van aankomend en gevestigd cabarettalent. Via een videoband sprak hij ons toe, want zelf vertoeft hij momenteel - cabaret is big business geworden - in verre zonnige oorden. Neville Tranter spreekt met zijn poppen alsof het levende wezens zijn. FOTO ERWIN OLAF Spiegelwanden Spiegels op maat <- r». cpicrjci c Spiegels met lijst lJLM5 tlH 3NCVJCL5 Glazen meubelen Vitrines ts Tafels volgens model Motiefstralen Alles uit eigen atelier Telefoon: 071 - 21 80 55 recensie dick van teylingen Stuffed Puppet Theatre speelt The Night club. Spel, poppen en kostuums: Neville Tranter Tekst- en regieaanwijzingen Luk van Meerbeke. Decor en licht: Eric Blom Gezien op 25 september m het LAKthea- ter. Vanavond herhaling Neville Tranter volgde een ac teursopleiding in Australië en koos daarna voor samenwer king met poppen. Hij woont sinds het Festival of Fools van 1978 in Nederland en vervol maakte zijn kunst tot een inter nationaal erkend hoog niveau. Hij maakte zes voorstellingen en speelt die over de hele we reld. Onder meer in het LAKthe- ater, waar u vanavond nog kunt gaan kijken. Doe dat maar: de zaal hoort bij hem helemaal vol te zitten. En niet voor een der de, zoals gisteren. In The Nightclub vangt Tran ter dq triestheid van het verlo pen artiestenbestaan. Zeno had met Mr. Sparks decennia lang een geliefd variéténummer, maar Sparks stierf op mysteri euze wijze en Anthony werd aijn nieuwe compagnon. Die is van een andere generatie en zjet wel in dat hun schlagers niet van deze tijd zijn. Na veel flops en tomaten ontmoet hij Bizarro, die hem een ticket naar een andere wereld geeft. De ou de rot Zeno waarschuwt hem, maar Anthony zoekt het succes in de postmoderne club van Jacky, een kruising tussen een trendy discotheek en het vage vuur. Zijn nummers worden an ders, het gaat nu om marketing, snelle emoties en scoren. „Het moet schokkend zijn, het is oor log op dé bühne." Zeno kent het gevaar van de succesroes; dat kostte hem zijn partner. Tranter zelf speelt Anthony en brengt de twijfel tussen glamour en vriendschap scherp in beeld. Hij stileert mooi, kauwt niet al les voor en gebruikt slim ge maakte geluidsfragmenten en licht om een toestand of actie te suggereren. De oude artiest en de verleiders van diverse pluimage zijn prachtige pop pen. ^vaar Tranter alle aandacht op richt zonder zichzelf te ver bergen. Hij is een perfectionist met smaak en verbeeldt in The Nightclub een integere parabel van het kunstenaarschap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19