Het interieur:
meer naturel
dan status
VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993
Eindredactie: Henriëtte van der
Hoeven/Peter Wolfsbergen
Vormgeving: Marco
Kroes/Marianne Verschuren
Jakelien Zwaan
Met medewerking van; Ronald
Frisart/Mar Groen/Herniëtté van
der Hoeven/Thea
Wamefink/United Photos de Boer
Een op 'Minimal' ge
ïnspireerd interieur,
zonder veel franje,
maar zeker niet zon
der charme. foto
ploecstof
de praktijk maar drie van ge
bruikt?
Het woonbeeld zal volgens Si-
mone Sanders worden geken
merkt door minder kleuren,
minder dessins, simpel en natu
rel. Er blijven uiteraard verschil
len in stijl en smaak.
Er zijn drie inspiratiebronnen.
Decoration is de doopnaam van
de stroming die is gebaseerd op
het heden, met een knipoogje
naar het verleden. Een elegante,
uitnodigende stijl, waarbij an
tiek wordt gemixed met nieuwe
produkten, op traditionele vor
men geïnspireerd.
Een variant hierop is de cul
tuurmix. Europese traditie
wordt gemengd met folkloristi
sche invloeden uit Latijns-Ame-
rika en de Oriënt. Naast het in
gelegde houten kastje staat een
felgekleurde leren fauteuil, op
de moderne matglazen tafel ligt
zilveren bestek, een schilderij in
een vergulde krullijst wordt ver
licht door een moderne halo
geenlamp.
De kleuren zijn ingetogener dan
voorheen, de stoffen minder
glanzend. Weelderige draperie-
en maken plaats voor simpele
vouwgordijnen of gedessineer
de pTissé's. Hout blijft favoriet,
maar gfrmrrretid'lak is uit.
Naast de Provengaalse tegeltjes
hangt Hollands boerenbont.
Ook broderie en kant passen in
deze sfeer. Nieuw zijn de be
drukte Stoffen met elegante
voorstellingen die ontleend zijn
aan zeventiende eeuwse schil
derijen of oudé behangsels: gor
dijnen met Venetiaanse gon
dels, of pentekeningen la
Rembrandt. J
Bij de plaitelandsrom antiek ho
ren wat grovere weefsels, zoals
pitjeskatoen en linnen in ty-
pischboersë dessins: strepen,
ruiten, patchwork, maar ook
lieflijke kleine bloemetjes, zoals
we die kennen van Engels por
selein. Geometrische en bloem-
patronen worden gecombi
neerd tot een bont dessin. Rui
ten, strepen, bloemen, fruit en
groente overwoekeren de gor
dijnen, grandfoulards en de ta
felkleedjes: het oogstfeest van
moeder natuur.
Minimal is een synthese tussen
natuur en technologie, die zich
vooral onderscheidt door sober-
Een interieur geïnspireerd op klassieke vormen, dat is wat de experts 'Decoration' noemen.
heid. De vormgeving is soms ro
buust, soms bijna sensueel.
Hout (het hele scala van grenen
tot kersehout) en rotan zijn voor
dit interieur heel populair. Ze
worden gecombineerd met leer,
glas en gietijzer, keramiek en
natuursteen.
Uitgesproken kleurcontrasten
vind je in Minimal niet. Wel zie
je hier en daar een verbleekte
tint mosgroen, nachtblauw of
matpaars tussen alle natuurlijke
kleuren. Wat de stoffen betreft:
veel ongebleekte katoen, ruwe
canvas en linnen. Bijna geen
dessins hier en daar wat fol
klore) maar wel bijzondere
weefsels. Minimal is eenvoudig,
maar zeker niet saai. Je kunt er
een Japanse of Scandinavische
sfeer mee oproepen, maar ook
kan je het accent leggen op Afri
kaanse volkskunst of Shaker
elementen.
Intuition is een trend voor men
sen die van gedurfde vorm-,
kleur- en materiaalcombinaties
en beweeglijkheid houden. Heel
eigentijds en impulsief. Design
staat hoog op het wenserOijstje,
maar ook pure kitseden zelfge
maakte zaken vinderi^n dii in
terieur een plaatsje. 'v
Wat de materialen betreft kan
veel. Rotan gaal samen met me
taal, hout met plastic. Stoelen
en banken zijn vaak bekleed
met stof, maar crok geprfftt
doet het heel goed. Net zo-fee^
langrijk als de meubete«fjn de
accessoires, vairfeigekleurde
opblaaslampen tot kroonfuch-
ters met flikkerende nepktors-
I e mens van van-
J daag keert terug op
zijn schreden. En
I niet alleen de chaos in de we
reld ligt daaraan ten grondslag.
Langzamerhand dringt het tot
ons door dat we, door steeds
meer van alles en steeds nieuwe
produkten te willen hebben,
een heilloze weg zijn ingesla
gen. Een weg, die het leefmilieu
zwaar belast. Langzaam maar
zeker leren we dat we, bij alles
wat wordt geproduceerd, wat
we gebruiken en daarna weg
gooien, met het milieu rekening
moeten houden. Interieurdes-
kundige Simone Sanders signa
leert dat dit, ook in het contact
met fabrikanten van interieur-
produkten, een voldongen feit
is. He '■irfiPÊi
„Vijfjaar geleden", zegt ze,
,kon over het milieu nog nau
welijks worden gepraat, nu is dit
geaccepteerd en over vijfjaar is
het geen gespreksthema meer,
maar dan zal het in ons denken
zijn geïntegreerd-!.
Simone Sanders houdt zich niet
alleen bezig met styling en
design, ze verdiept zich vooxal- B
in de filosoftë Van l^^l
Ze treedt v
|vanÜ|l|
ll&taarakt eriseert
s hard en het deeeiïhium
waarin we nuleven als zacht.In
de jaren tachtig waren de mees
te men sen ra t i unee I ingesteld
en vooral gericht op materiële
zaken, op glamour, show en -
geld. Dat was ook duidelijk te
zien in hei interieur: veel over
daad, opschik en uiterüjkver
toon. Nu zijn de jaren van ver-
d/ep/ngaangebroken. We heb
ben ontdekt dih er andere, be
langrijker waarden zijn, zoals
gezondheid, goede sociale con
tacten, creativiteit. We stellen
ons meer emotioneel op.
We rullen de opschik en over
daad in voor het naturel, gaan
op zoek naar goede, simpele en
eerlijke gevoelens. Ook in ons
interieur. Een lamp moet licht
geven, uit een kraan moet water
stromen en in een stoel moetje
lekker kunnen zitten. Terug
naar eenvoudige, doelmatige
produkten. Wat heb je nou aan
een wasmachine met pakweg
twintig programma's, als je er in