Cultuur Kunst 'Nederlandstalig is geen genre' i I 'ewondering Museum Rijnsburg moet meer bezoekers trekken Bevroren momenten Spannende ontmoeting Vrijdag 24 september, aanvang 20.30 uur NIEUW Cabaret in de KAPELZAAL VAN K&O (ingang Hazewindsteeg) JEROEN VAN MERWIJK Een AVRO-lid is ook een mens VERKWIKKEND LEUK EN SLIM PROGRAMMA (De Telegraaf) Kaartverkoop aan de kassa van de Leidse Schouwburg en bij K&O. telefoon 071-131943 resp. 141141 DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1993 CHEF ANNEMIEKRUYGROK. 071-356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356473 De Jazzpolitie wil fris met taal omgaan Het is dat iemand anders met het voorstel kwam. Zelf zouden ze nooit op het idee zijn gekomen. Een Neder landstalige popgroep beginnen? Dat hadden ze al eens gedaan en het was niet echt bevallen. Maar de voorwaar den waren aanlokkelijk. En geloof in eigen werk en kun nen, dat was er ook wel. Op die basis wilden Peter Groot Kormelink en Herman Grimme wel. Zonder naam en met het doel een cd met zelfgeschreven, Ne derlandstalige popsongs op te nemen, gingen ze de studio in. Om er uit komen als De Jazzpo litie. En met onmiddellijk suc ces. Voor ze het wisten stonden ze in de top 10 met de single 'Liefdesliedjes'. Eerdere pogingen om met vlotte pop, voorzien van Neder landse teksten, te scoren zagen Groot Kormelink en Grimme stranden. „Een plaat is altijd een gok," meent Grimme. Bij De Jazzpolitie viel die gok goed uit. De tijd was er rijp voor, een andere verklaring waarom het nu opeens wel lukt, hebben zij ook niet. „Ik denk", zo vult Groot Kormelink aan, „dat mensen het wel weer eens leuk vinden een lied met inhoud te horen. Je wordt langzamerhand gek van die house. Dan is het prettig naar een liedje te luiste ren dat ergens over gaat. Boven dien klinken Nederlandse pro- dukties tegenwoordig beter dan vroeger. Als je nu onze plaat qua geluid vergelijkt met Sting, dan schaam ik me niet." Pielen Tien jaar geleden liepen Her man Grimme en Peter Groot Kormelink elkaar tegen het lijf en begonnen ze samen muziek te schrijven. Een ambacht waar ze op bescheiden schaal bekend mee werden. Nummers van het duo werden opgenomen door Henk Westbroek, Linda de Mol en Nancy Boyd en waren te ho ren in 'Kinderen voor kinderen'. Nu ze als De Jazzpolitie lande lijk bekendheid krijgen, neemt het aantal opdrachten nog toe. Zo hebben ze voor Marco Bakker een kerstnummer ge schreven. Een tango zowaar. Voor Grimme en Groot Korme link de kans over de grenzen van hun genre heen te kijken. „Pop-dingen heeft Marco Bak ker nooit kunnen zingen. Maar dat-ie kan zingen, wisten we wel. Nou, we hebben hem alle hoeken van de toonladder laten Het schrijven voor anderen gaat door. Maar de komende tijd ligt het accent op De Jazz politie. Vanaf 16 oktober gaan ze op tournee. Gekke naam trouwens, De Jazzpolitie. „We hoorden de term voor het eerst in de opnamestudio's: 'Pas op, ik stuur de jazzpolitie op je af. Zo'n opmerking wordt gemaakt als iemand maar wat zit te pie len. We vonden het meteen een Inmiddels is de tweede single 'Ze zijn terug' aan een zege tocht door de hitparades be gonnen. Het is een opmerkelijk nummer. Het thema van 'Ze RUNSBURC DORITH LIGTVOET Meer wegwijzers naar het mu seum van het Genootschap Oud Rijnsburg, reclamefolders bij hotel De Hollander en camping De Koningshof en extra voor lichting over het museum op scholen. Met deze suggesties willen de leden van de commis sie welzijn het museum aan de Oude Vlietweg aan extra bezoe kers helpen. Gisteravond werd tijdens de commissie welzijn het 'Vitami neproject' besproken, een rap- Peter Groot Kormelink en Herman Grimme: „We pretenderen niet met wat nieuws te komen. zijn terug' is het rechts-radica- lisme, neo-nazi's. Het refrein: 'Ze zijn terug en niet teruggeflo ten. Hetzelfde slag. Dezelfde vlag. Hetzelfde lied". Groot Kor melink: „We dachten nog: dit zullen sommige radiostations wel niet willen draaien. Maar de reacties zijn positief." Grimme en Groot Kormelink zijn allebei verantwoordelijk voor de tekst en muziek. „We pretenderen niet met wat nieuws te komen. We willen wel port waarin het museum door de Federatie van Musea in Zuid-Holland wordt beoor deeld. De commissieleden wa ren tevreden. Vooral de opmer king dat het een unicum is dat een museum jarenlang wordt gedragen door de enthousiaste inzet van vrijwilligers viel in op een frisse manier met het Nederlands omgaan. We doen gewoon wat we willen. Maar niets op routine. We zijn geen liedjesfabriek. Dat zouden we wel kunnen, maar dan ben je niet met bezieling aan het werk." De Jazzpolitie doet menig luisteraar terugdenken aan de tijd van de Hollandse rage rond Doe Maar, Toontje Lager en Het Goede Doel. Zoals iedere artiest houden de heren niet zo van dit goede aarde. Maar ondanks de lovende woorden merkte de federatie ook op dat de bezoekersaantal len - nu 700 tot 800 mensen per jaar - aan de lage kant zijn. J.C. van der Graaf (RPF/SGP) opper de de suggestie om via folders in verschillende talen de bezoe- foto GPD soort vergelijkingen. Groot Kor melink: „Maar zo gaat dat nu eenmaal. Wat ik vooral hoop is dat de Nederlandstalige pop muziek niet meer als een cate gorie op zich wordt gezien. Ne derlandstalig is geen genre. Het is één van de vele vormen uit het brede aanbod aan popmu ziek. Het leukst om te horen vind ik reacties in de trant van: 'Ik hou niet zo van Neder landstalig. maar dit vind ik leuk'". kersaantallen op te krikken. De ze 'simpele A-viertjes' kunnen in de camping en het hotel wor den neergelegd. J.P. Tensen (CDA) dacht aan een PR-praatje op de Rijnsburgse scholen. Hierdoor zouden meer leerlin gen het museum bezoeken. Ook vond hij dat er voor de gemeente een rol is weggelegd door meer te doen aan de be wegwijzering. Wethouder W. Glasbergen beloofde hiernaar te kijken en ook de andere sugges ties aan het genootschap door te geven. BEELDENDE KUNST RECENSIE ONNO SCHILSTRA Expositie: 'Bevroren Moment', foto's van l Annette Lameijer-Bleeker en Engel La- I meijer Te zien t/m 7/10, wo-vr 12-17 uur, za 12-16 uur, STAA-Galerie, Prinses Irenelaan 88, Alphen a/d Rijn. Zeezeiler Henk de Velde opende de expositie van het fotografen- j echtpaar Annette Lamijer- Bleeker en Engél Lameijer in de Alphense STAA-Galerie. Het is natuurlijk aardig om je tentoon stelling te laten openen door een bekende Nederlander, maar de keuze voor Henk de Velde lijkt ook een soort symbolische waarde te hebben: geen gladde kunstenaar of kunstmanager maar een man uit het nieuws, vol illusies en geteisterd door teleurstellingen. Daarmee is iets aangegeven over de aard van de tentoonge stelde fotografie. De tentoon stelling heeft als titel 'Bevroren Moment', en handelt veelal over het ijle en ongrijpbare, over dromen en idealen, en hoe die kunnen worden getorpedeerd door de koude realiteit. De twee fotografen zijn ge specialiseerd in reportagefoto grafie en fotojournalistiek. In de galerie echter tonen zij hun vrije werk, al blijft daarin hun jour nalistieke achtergrond vaak dui delijk zichtbaar. Bij een groot deel van de foto's gaat het om pure registraties van de alle daagse werkelijkheid. In enkele gevallen is er sprake van ensce neringen, zoals in de serie van twee vrouwen, waarvan één on gekleed, die op een strandje in de weer zijn met een stuk plas ticfolie. Minder geslaagd zijn de gestileerde studio-stillevens, die allerlei diepzinnigheden uit beelden, zoals bijvoorbeeld 'Het Verval': een kunstgebit met een worteltje tussen de tanden. Het mooist zijn de sfeerbeel den van eenzaamheid, naar aanleiding van de meest uiteen- slopende onderwerpen. Extreme lichtcontrasten en sombere luchten veroorzaken oorverdo vende stiltes. Zo is er de foto 'Bring in the Babies' waarop een vrouw met een kindje in haar armen als een madonna door een maanlandschap wan delt. Totaal anders en toch ge lijksoortig is de foto van een rijkhalzende paardekop en pro fil met de titel 'Fela Kuti'. Meer romantisch is 'Reis', waarop een karavaan de woestijn door kruist. Zulke foto's zijn echt 'be vroren momenten'. ML' Ton Lutgerink zoekend naar mogelijkheden, foto marco borggreve RECENSIE*MAARTEN BAANDERS Voorstelling 'Stelling' door Dansers Stu dio/Onafhankelijk Toneel Gezien 22/9 'Stelling' is geïnspireerd door het schaakspel. Choreografen Caroline Dokter en Amy Gale hebben het spel vertaald in een spannende dansontmoeting tussen twee paren. De sfeer van een ontmoeting tussen schaak meesters is er mooi in opgeroe pen. De dansers zijn schaak stukken en spelers tegelijk. Elk is vervuld van een uitgekiende tactiek en wordt ook voortge- schoven door de zet van een ander. Ze houden elkaar goed in de gaten, kijken slim en op hun hoede en dagen elkaar met onverwachte bewegingen tot te genbewegingen uit. Ze kiezen verrassende posi ties ten opzichte van elkaar, in een bewegend vierkant en in wisselende duetten. Het is een krachtmeting, maar dan met de mildheid en de verfijning die bij het schaken horen. Slechts af en toe komt er heftigheid op, wor den er boksgebaren gemaakt, maar een rustig tempo over heerst de voorstelling en speels heid wordt gesuggereerd door allerlei gebaren die naar on schuldige spelletjes verwijzen. Heel mooi wordt de voor een serieuze schaakpartij zo ken merkende zwijgende stemming opgeroepen, niet alleen door de manier waarop de dansers be zig zijn, maar ook door de goed aansluitende muziek. De paren die tegenover elkaar staan zijn aan de ene kant Bep- pie Blankert en Ton Lutgerink, beiden van de wat oudere gar de, en aan de andere kant Karin Post en Dries van der Post, die nog jong zijn. Voordat de ont moeting begint zien we de pa ren alleen en leren we hun be wegingstaal kennen. Allen heb ben iets bedachtzaams, maar het lijkt wel of ze die bedacht zaamheid van twee tegenover liggende kanten benaderen. Het oudere paar heeft veel achter de rug en zoekt naar de mogelijk heden die hun lichamen nog hebben. Die liggen in kleine, soms vallende bewegingen en ook dwaze schichtige sprongen. Post en Van der Post demon streren alle mogelijkheden van hun lenige lichamen en probe ren die uit. Wanneer het schaakspel eenmaal begonnen is, spelen deze temperamenten prachtig op elkaar in. met veel humoristische details. Het ge- neratieverschil wordt spannend uitgewerkt in partnerwisselin gen. Jong en oud onderzoeken elkaar, imiteren elkaar, dansen soms gelijk op, maar altijd ont glipt de één de ander. 'Stelling' is een onderhoudende voorstel ling. waarin vier dansers tot het eind toe opgaan in de spanning van hun spel. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuifr te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt muzikant Johan Andrée, filmprogrammeur en cursleider bij LVC, zijn bewondering uit voor Stonesgitarist Keith Richard en oud-voetballer Willem van Hanegem. „Ik weet niet of ik gevallen ben voor hun lelijkheid." Ik heb niet zozeer bewondering voor een ding maar voor personen. Mijn absolute helden zijn Keith Richard, die lelijke aap van de Stones en Willem van Hanegem, die lelijke krompoot van Feijenoord. Ik heb nog heel even gedacht aan Clint Eastwood, ook zo'n lelijkerd. Maar deze twee heb ik echt tot mijn helden gemaakt. Het is een karakterkwestie, iets wat ik niet heb. Ze zijn alletwee veel grilliger, heel recht voor zijn raap. Ik ben zelf meer iemand van wikken en wegen, rekening houdend met nuances. Het bewonderenswaardige vind ik dat alletwee met hun beperkingen en hun grillige karakter hun omgeving domineren. Keith is absoluut geen gitaarvirtuoos en Willem was geen loper. Toch zijn het absolute meesters bij de Stones en op het veld. Zelf ben ik niet zo beperkt maar eerder rijk getalenteerd. Ik speel onder meer gitaar, trombone, ben een begenadigd sporter. Ik raak juist snel mijn belangstelling kwijt als ik me in één ding moet verdiepen. Keith is geen spiegelbeeld of richtlijn voor me. Hij spreekt Gouden Kalf voor Blokker UTRECHT* ANP Jan Blokker is gisteravond on derscheiden met een Gouden Kalf tijdens de opening van de 13de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Hij kreeg de pnjs toe gekend voor de manier waarop hij gedurende tientallen jaren het Nederlandse filmklimaat ge ïnspireerd heeft met zijn scena rio's en zijn kritieken en tien jaar voorzitter is geweest van het Productiefonds voor de Ne derlandse Speelfilm. Cultuurmi nister H. D'Ancona reikte de onderscheiding uit. Dit voorjaar nam Blokker ont slag als Productiefonds-voorzit- ter. Als reden had hij toen opge geven dat hij het gekonkel zat was vanuit het WVC-ministerie dat hem had opgedragen de fu sie tussen Productiefonds en Filmfonds voor te bereiden sa men met Rinus Haks, terwijl er tegelijkertijd een nota zou zijn uitgelokt om Blokkers doelstel lingen te ondermijnen. Die- gang van zaken verweet hij niet de minister persoonlijk, want hij betitelde haar als iemand 'die zich geprofileerd heeft als een cinefiel bewindspersoon.' Wel drong hij er op aan dat de minister heel kieskeurig moet zijn bij het benoemden van le den van dit nieuwe fonds. „Het is u geraden - dat zij in alle eer bied gezegd - dat u daarbij heel zorgvuldig die kandidaten se lecteert wier liefde voor en toe wijding aan de cinema boven elke twijfels verheven is. En daarbij met harde of desnoods meedogenloze hand buiten de deur te houden wat ook maar zweemt naar het eenzijdige McKinsey-denken dat mis schien een zegen is voor de me taal. maar een pestilentie voor de cultuur". Tijdens de opening werd ook bekendgemaakt dat de Poolse regisseur Krzysztof Zanussian zondag 26 september de cine ma militantlezing houdt in zaal Ottone aan de Kromme Nieuwe Gracht, lot zijn bekendste werkstukken behoren de films Illumination. Balance, Camou flage en The Spiral. me vooral muzikaal aan. Als jongen speelde ik zijn riffs, zijn combinatie van akkoorden na op mijn zolderkamer. Richard heeft mijn gitaarspel zeker beïnvloed. Al dan niet bewust. Hij is heel puur. In zijn spel en in zijn lelijkheid. Hij doet zich niet mooier voor dan hij is, speelt geen act. Mensen vragen wel eens: waarom niet Cruijff? Waarom niet Mick Jagger? Maar iedereen omarde die twee al. En ze zijn zo plastic. Terwijl Richard en Van Hanegem iets eigens hebben. Ik weet niet of ik gevallen ben voor hun lelijkheid. Ze lijken wel op elkaar. Ik merk dat die heldenverering hier bij LVC op onbegrip stuit. Het is toch iets voor de adolescentenperiode. Het past ook niet in de maatschappij want, zo vindt men, als gelouterd mens moet ik me niet meer bezig houden met die dweépzin. Als ze me hier voor neem ik dat als consequentie. Helden bepaalde levensperiode. Deze twee helden zijn in mijn hart gebleven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 9