In the Line of Fire: Eastwood niet langer onoverwinnelijk Cultuur&Kunst Film Een verschrikkelijke moeder Ticks, tiener-horror met gemuteerde teken Premières van Karim Traidia en Jos de Putter tijdens de Filmdagen «rinss DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1993543 Spielbergs dino's passeren Star Wars hollywood De dino-mania heeft de Amerikanen zozeer in haar greep dat Jurassic Park de film Star Wars heeft verdrongen van de tweede plaats in de top tien van kassuccessen in de VS. Vier maanden na zijn verschijning heeft dë dinosaurus-thriller al 322,1 miljoen dollar opgebracht. Alleen E.T., het ruimtewezentje, torent met 359 miljoen dollar nog uit boven de dino's. De film komt volgende week uit in Nederland. FILMS IN LEIDEN Nicolas Cage en Laura Dem in Wild at Heart. archieffoto Na het gigantische succes van Unforgiven is Clint Eastwood nu ook heel sterk in een film die hij niet zelf re- .gisseerde: In the Line of Fire. publiciteitsfoto BIOSCOPEN AMSTERDAM Enchanted April een klein drama over het gevoel dat een tijdperk voorbijglijdt Karim Traidia blijft aan de weg timmeren. film overzicht letty stam Wild at Heart Te zien: Dorpshuis de Alke burcht, Noordhoek 3, Roelofarendsveen, 24/9, 21 00 uur The Accused Te zien De Roskam, Turfmarkt 2, Katwijk. 27/9, 20.30 uur. La Commare Sec ca. Te zien X, Haarlemmerstraat 52, Leiden, 29/9,21.00 Nicolas Cage, de sloomst spre kende filmster van Amerika is vrijdag te zien in Wild at heart, de film waar de Werkgroep Cul tuur Alkemade het seizoen i opent. Onder regie van David I Lynch speelt hij Sailor, ex-ge- i vangenisboef en geliefde van Lulü (Laura Dern). Terwijl hij zijn tijd achter de tralies uitzat is zij trouw op hem blijven wachten tot grote ergernis van i haar ma Marietta. Die moeder is echt verschrikkelijk (fraai ge speeld door Diane Ladd) en de gelieven slaan op de vlucht in zo'n enorme Amerikaanse slee. Onderweg komen ze allerlei merkwaardige situaties en enge mensen tegen. De boef Bobby Peru (Willem Defoe) is bij voor- beeld heel erg eng. Bovendien heeft ma ook nog eens een pri- vé-detective achter ze aange stuurd die op zijn beurt weer op de hielen wordt gezeten door één van de voormalige drugs- j vriendjes van moeder Marietta. Lynch is erg goed in bizarre ty- pes en extreme situaties dus krijgt de bezoeker de meest ver- makelijke dan wel gruwelijke scènes voorgeschoteld. I K O in Katwijk draait wat de 1 bezoekers willen zien. En dat is komende week The Accused van Jonathan Kaplan. Jody Foster film recensie rijk van rotterdam/gpd Ticks. Te zien: Odeon 1Den Haag Filmers die volgens een bepaal- j de succesformule werken, be reiken zelden een succesvol re sultaat. Nog slechter vergaat het j filmers die er denken te komen door elementen uit diverse suc- j cesformules samen te voegen; tenzij het om satire gaat. De film Ticks van Tony Randell kun l je als 'horror met een knipoog' kenschetsen, maar is zeker niet als satire bedoeld. Het is een se- I rieuze poging om met elemen- I ten uit klassiekers als The Birds j (V.S., 1963) van Alfred Flitchcock en Alien (G.B., 1979) j van Ridley Scott een enerveren de griezelfilm te maken en die j poging is 'dus' mislukt, j Van The Birds werd het idee geleend van een massale aanval i van kleine dieren (toen vogels, nu teken) op een groepje men- sen. Met dank aan Alien werken j de gemuteerde en dus vele j malen groter dan normale j teken zich in dierlijke en men- selijke lichamen, om daar ver volgens vergezeld van een regen j van bloedspetters met steeds monsterlijker proporties uit te J breken. Al het akeligs speelt zich af in de bossen van noorderlijk Cali- fornië. Daar zijn een sociaal werkster en een socioloog met een stel tieners uit de stads jungle van Los Angeles neerge streken om min of meer thera- l peutische redenen. De socio loog ziet bepaald geen overle- j vingsteam in het stelletje onge- j regeld en paniekverhalen over speelt de serveerster Sarah. Het gaat slecht met de liefde. Aan geschoten en een tikje balorig stapt ze een bar binnen. Ze dr inkt en maakt lol met de man nelijke bezoekers. Kortom: Sa rah zorgt dat ze zich vermaakt. Drie bezoekers zien dat anders en verkrachten haar onder de ogen van de andere cafégan gers. Haar advocate Katheryn (Kel ly McGillis) zit nogal in haar maag met deze zaak. Haar cliënte slaapt met mannen als ze daar zin in heeft en dat is te gen de seksuele normen. En ze gebruikt drugs. Bovendien is één var) de verdachten een rij keluiszoontje. De verdediging buit dat uit en ze gooit het eerst op een akkoordje met de da ders. Ze worden veroordeeld wegens geweldpleging en niet voor verkrachting. Sarah is woest. Katheryn beseft dat ze tekort is geschoten en probeert haar cliënte alsnog recht te doen. In de X in Leiden draait het debuut van Bernardo Bertolucci La commare secca uit 1962. Omdat Passolini het scenario schreef, is zijn invloed duidelijk. De film vertelt het verhaal van een prostituée die wordt ver moord in een park. De politie begint een onderzoek en stuit op lastige getuigen. Bijna alle maal hebben ze iets te verber gen. Het is geen ouderwetse whodunnit want Bertolucci ge bruikt het onderzoek om ver schillende episoden en portret ten aan elkaar te breien. enge insecten neemt hij dan ook met een korreltje zout. Toch dreigt er wel degelijk groot gevaar. Verscholen in de bossen staat een marihuana- kwekerij waar met een che misch middel wordt geëxperi menteerd om tot betere oogst- resultaten te komen. De planten groeien er sneller door, maar te ken worden er ook groter van. De beestjes trippelen, als ze eenmaal zijn volgroeid en hun gelei-achtig<? wordingsvorrfien hebben verlaten, loerend rond, belust op vers bloed. Er houden zich ook nog andere engerds op in de natuur. Vietnam-vetera- nen en overjarige hippies. In grediënten genoeg voor span nende scènes. De film helpt evenwel zichzelf om zeep. Als welwillende kijker ben je aanvankelijk bereid mee te gaan met de fictie, dat die reuze-teken met geen stok van het lijf zijn te slaan. Maar als ze dan even later bij bosjes als dis tels van de kleren worden ge plukt en met een bezempje ver jaagd blijken te kunnen worden, begint je meegaandheid met de fantasie van de filmmakers da nig te slinken. Doen zich daarbij nog wat continuïteitsfouten voor, dan houd je het wel voor gezien. Bizarre produkties als Ticks willen het dankzij hun onge loofwaardigheid nog wel eens tot 'cult'-films brengen. Maar ook hiervoor geef ik regisseur Randell en de man die met het basis-idee kwam, de specialist in speciale effecten Doug Beswick (hij werkte mee aan hits als 'Star wars', 'Terminator' en 'Total recall'), weinig hoop. ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Belle van Zuylen a.l., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 2 Black Robe 16 j„ dag. 13,15.45, 18 45,21.30 ALFA 3 Mad dog and glory 16 j., dag. 19.30, 22, do vr ma di ook 13.30, 16 ALFA 4 Reservoir dogs 16 j., dag. 13-30, 16, 19.30,22 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The piano 12 j., dag. 18.45, 21.30, dovrmadiook 13.15 ALHAMBRA2 Dave a.l., dag. 18.45, 21.30, do vr madi ook 13.15, 16 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 In the line of fire 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Dave a.l., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 Jurassic park première 30 sept. nu al reserveren CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 The piano 12 j., dag. 13.15, 16, 19.15,22 CALYPSO 2 Enchanted april 16 j., dag. 13.15, 16. 19 15. 22 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Jamonjamon 16 j., dag. 14.30, 17, 19 30.22.15 Soldaat van Oranje zo 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Troiscouleurs: Blue 16 j., dag. 14.30, 17. 19.30, zo ook 11.15 L'Accompagnatrice a I., dag 22 CINECENTER-PIERROT Oeroeg 12 dag. 14.30, 17, 19.30, zo ook 11.15 Falling down 16 j, dag. 22.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Arizona dream 16 j., dag. 14.30, 19.15, 22, zo ook 11,15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 The fugitive 12 j., dag. 19. 21.45, za zo ook 13.15, 16 Jurassic park, première 30 sept. nu al reserveren CINEMA 2 INTERNATIONAL Last action hero a, I., dag. 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16. 18.45,21 30 CITY 3 Dragon the Bruce Lee story 12 j., dag. 18.45, 21.30, dovr madi ook 13.15 CITY 4 Fixing the shadow 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 5 Posse 16 j., dag 13.15,16. 18.45, 21.30 CITY 6 Hotshots 12 j.. dag. 13.15. 16, 18 45. 21.30 CITY 7 Guilty as sin 16 j., dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Troiscouleurs: Blue dag. 19, 21, zo ook 14 15 Medea zot/m wo 22 Calendar do t/m za 22, zo ook 16.30 II Cinema di Pier Palolo Pasolini do t/m za 19 45, zot/m wo 23, do t/m za 23. zom. 14 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Raise the red lantern dag 17 45 The cement garden dag. 20, 22.15 In de carrière van Clint Eastwood valt sinds jaar en dag een trend te ontdek ken. Clint speelt in een aantal niet altijd even ge slaagde films (daar zitten een heel stel spaghettiwes- terns bij) en met het ver diende geld (dat na de Dir ty Harry-reeks steeds meer werd) blaast hij zijn eigen Malpaso-productiemaat- schappij nieuw leven in. Dan gaat hij op de regie- stoel zitten en maakt voor Amerikaanse begrippen soms zeldzaam fijngevoeli ge, niet commerciële films (onder meer Play misty for me, Bird, White hunter, Black Heart) die hem in Europa een 'auteur'status bezorgden. Na het giganti sche succes van Unforgi ven is Clint nu ook heel sterk in een film die hij niet zelf regisseerde; In the Line of Fire. film recensie «jos de putter In the Line of Fire. Te zien: Lido 1, Leiden. Euro 3, Alphen aan de Rijn; Asta 1, Den Haag. In the Line of Fire, geregisseerd door Wolfgang Petersen, bor duurt voort op het imago dat Clint Eastwood overhield aan de Dirty Harry-films: dat van een 'law and order'-man die zijn eigen regels hanteert. Het aardige van In the Line of Fire is daarbij dat Eastwood niet lan ger een onoverwinnelijk aura heeft (zoals hij dat zelf in Unfor given ook al had afgebroken). Hij speelt Frank Horrigan, een bijna-gepensioneerd lid van de secret service, belast met de bewaking van de president. Frank heeft een trauma: hij was in 1963 in Dallas lid van het escorte van president Kennedy. Wolfgang Petersen gebruikt de nieuwste digitale technieken in een gedeelte waarin beelden van een jonge Clint (in werke lijkheid een shot uit een Dirty Harry-fiim) zien meehollen in het beroemde Zapruder-filmpje dat de aanslag op Kennedy vastlegde. De geschiedenis is in middels op beeld meer manipu leerbaar dan ooit. Eastwood geeft fraai gestalte aan deze Frank, die ooit faalde in zijn taak en die nu, vlak voor zijn pensioen en niet meer in topconditie, te maken krijgt met een nieuwe poging de president te vermoorden. Zo ontstaat een strijd tussen hem en een psy chopaat (zo'n rol is gesneden koek voor John Malkovich), waarbij de aftakeling van de eens onaantastbare held een prominente rol speelt. Frank verwart knappende ballonnen met geweerschoten, en het mag geen wonder heten dat hij wordt ontslagen. En dan komt het hoogtepunt van In the Line of Fire: een machteloze en uit gerangeerde Frank staat alleen in een grote kamer, voor het raam. Het duurt even voor we beseffen dat die man in de verte dat Clint Eastwood staat te huilen. (di niet om 22.15) Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 The story of Qui Ju dag. 17.30 The crying game dag 19.30. (beh. ma), zo ook 15 Theo en Thea zo 15 Thelma and Louise ma 19 45 Red rock west dag. 21.45 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Visconti's Senso dag. 18, zo ook 15 film recensie mark van den tempel Aischa van Karim Traidia en 'T is een scho ne dag geweest van Jos de Putter Beide films gaan tijdens de Nederlandse Filmda gen in première. Ondanks concurrentie van Rot terdam en het Documentaire Festival blijven de Filmdagen voor filmmakers een geliefde premièreplek. Ook dit jaar zul len een groot aantal nieuwe producties in Utrecht hun de buut beleven. Sommige met de nodige aandacht, zoals Op de fiets naar Hollywood, andere voor een meer bescheiden voet licht. Zoals twee 'kleine' films waarvan de makers voor lezers van deze krant geen onbeken den zijn. Haarlemmer Karim Traidia, broer van Hakim, blijft aan de weg timmeren. Na zijn sfeervol le vingeroefening in het griezel genre (De Vloek) keert hij met Aischa terug naar het realisme van zijn veelgeprezen (en meer malen bekroonde) debuut De Onmacht Het meisje uit de titel is de dochter van een Marok kaanse taxichauffeur die na de dood van zijn vrouw hertrouwt met een Nederlandse. Aischa leeft nog sterk met de herinne ring aan haar moeder, en wei gert de vrouw te accepteren. Dit leidt tot een zenuwenoorlog met een onverwachte ontkno ping. De speelduur van dertig minuten is feitelijk te kort om dit gegeven bevredigend uit te werken, waardoor de film niet echt overtuigt. Ook filmisch mist Aischa de zorg van Traidi- a's eerdere werk, af moet hierbij is te zien in Calypso 2. publiciteitsfoto Norddag. 20 15 The Mozart Bird d 22 15 RIALTO 2 Oswald dag. 18 30, zo ook 14 Hyènes dag 19 45.22 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel 6386016 Bad Lieutenant dag 17 30,19.45. 22, zo ook 11 30. 15 El ine Vere zo 11 THE MOVIES 2 The cement garden dag. 17.30, worden aangetekend dat het feitelijk een televisieproductie is. Met zijn komende lange speelfilm-debuut zal Karim' Traidia kunnen bewijzen waar toe hij werkelijk in staat is. Wanneer een collega criticus zich op het gladde ijs van de filmproductie waagt is het voor de achterblijvers uitkijken ge blazen. Vanzelfsprekend wil je hem niet voor het hoofd stoten, noch mag je de lezer ook maar enigszins het idee geven dat je je taak verzaakt. Negeren lijkt nog de beste strategie, maar wanneer die collega wekelijks je pagina deelt is dat natuurlijk onbehoorlijk. Gelukkig kan ik Jos de Putters debuut T is een schone dag geweest met een ge rust hart prijzen. Zijn liefdevolle ode aan z'n Zeeuws-Vlaamse roots is alleszins de moeite waard. In de wetenschap dat het boerenbedrijf van zijn ou ders z'n laatste jaar inging, film de De Putter de vier jaargetijden op de boerderij. Hij legde zo een filmisch dagboek vast, waarin alledaagse handelingen als koeien melken en zaad zaai en iets onherroepelijks kregen. Na een aarzelend begint vindt De Putter zijn draai, en durft hij de camera te laten lopen. Zo vangt hij mooie beelden van zijn vader die het verse graan proeft, of diens voor een buiten staander absurdistisch klinken de gesprek over het weer. T is een schone dag geweest is een afscheid van een jeugd. Tegelijk is de film een afscheid van een ambachtelijk vorm van land bouw die in Nederland nauwe lijks meer beoefend wordt. 22 15. zo ook 11.30, 15 Howards end dag. 19.30 THE MOVIES 3 The crying game dag. 17 30, 22 Beek dag 20. zo ook 11.30, 14 45 THE MOVIES 4 Until the end of the world dag. 2115 Orlandodag 17.30, 19.30, zo ook 14 45 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel 6262633 In the line of fire 16 j.. dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 The fugitive 12 dag. 13.15,16, 1845.21 30 TUSCHINSKI 3 Sliver 16 .dag. 13 15.16. 18 45. 21 30 Jurassic park première 30 sept nu ai reserveren TUSCHINSKI 4 Cliffhanger 16 dag 13 15,16 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Last action hero a I., dag 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Indecent proposal a.l., dag. 13.15, 16, 18 45. 21 30 TUSCHINSKI CINEAC The hand that rocks the cradle 12 doorlopende voorstelling dag 11.45. 14 15. 1645, 19.15.21 45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel 623/460 Trois couleurs: Blue, dag 18. 20. 22 Het programma van de Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info' Mooie beelden van vader De Putter in Het is schoon geweest vandaag van Jos de Putter. publiciteitsfoto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11