'Het is geen toneelstukje in een decor' Voor een droom is geen hemel te hoog 'De straat, de straat' is vis noch vlees Cultuur&Kunst Leiden gezien met hoofd in de nek Stad en Land in Katwijk WOENSDAG 22 SEPTEMBER 1993 Blaaskapelfestival in Noordwijk noordwukDe Noordwijkse Hoofdstraat is zaterdag 25 septem ber het decor van een blaaskapelfestival. Tien orkesten uit het hele land geven vanaf een podium bij de 'Punt' een doorlopende voorstelling. Het festival begint om 11.00 uur. Collegium Voci zoekt leden alphen aan den run Het Alphense koor Collegium Voci zoekt le den voor een tienerkoor en een tweede meisjes/vrouwenkoor. Het tienerkoor is bedoeld voor meisjes vanaf ongeveer 11 jaar. Het repertoire bevat volksmuziek en hedendaagse muziek. Het vrouwenkoor zingt, veelal a capella, liederen van klassiek tot modern. Voor meer informatie: Yvonne Keizer, tel. 01720-31913. Jazzfestival Wassenaar wassenaar De Wassenaarse Jazz Club luidt zaterdag 25 septem ber het nieuwe seizoen in met het 17de oude stijl jazzfestival. Vanaf 12.00 uur spelen The Original Jawari Haihepic Rototon Streetparade Jazzband en de Old Time Freewheelers in de Lang straat. Op het podium zijn optredens van de Liberal Swing For mation, de Workshop Oldtimers en Sax '90 o.l.v. Wouter Kiers. Het festival gaat om 21.00 uur verder in cultureel centrum Wa- renar met de Freetime Old Dixie Jassband. Kunstfonds start met krappe beurs den haag Cultuurminister D'Ancona heeft geen extra geld voor het nieuwe Fonds voor de Podiumkunsten. Dat zei ze gisteren in Den Haag bij de officiële presentatie van het fonds, dat voortaan de subsidies voor de incidentele theaterprodukties verdeelt. Het fonds wil meer geld, omdat het voor dit jaar slechts 94 van de 189 als positief beoordeelde aanvragen kon honoreren. Het fonds heeft ruim 10 miljoen gulden te verdelen. In haar Kun stenplan had de minister enige miljoenen meer voor het fonds gereserveerd, maar de Tweede Kamer dwong haar andere keu zes te maken. De minister vindt dat jammer maar hoopt dat er in ons land blijvend meer initiatieven zijn dan gehonoreerd kun nen worden. Diepzeeprijs voor Tim Krabbé cronincen De schrijver Tim Krabbé krijgt voor zijn roman 'Het gouden ei' de Diepzeeprijs 1993, een onderscheiding voor het boek dat onder scholieren het snelst in populariteit groeit. De prijs, 5000 gulden, wordt eenmaal in de vier jaar toegekend door de lezers van het tijdschrift Diepzee, dat met 15.000 lezers is uit gegroeid tot het grootste literaire tijdschrift van Nederland. Eer der ging de Diepzeeprijs naar Harry Mulisch (1986) en Bernlef (1989). Beeldend theater van Hinderik in Leidse Schouwburg alkmaar rob bouber Zijn huis houdt het midden tussen een schuur en een boerderij. Hier en daar kiert een wrak kozijn en een lik verf zou geen kwaad kunnen. Maar van onderhoud komt niet veel als je met de voorstelling 'Glas' stad en land af reist en druk bezig bent met de aanloopfase van een energie en fantasie slurpende nieuwe produktie 'Regen'. ben ik er niet bij. Ze staan volle dig achter de produktie. Aan in zet mankeert het nog wel eens bij acteurs. We stonden eens in een kleine zaal terwijl er in de grote zaal een toneelvoorstel ling was. Ik heb me hooglijk verbaasd dat er vlak voor aan vang beroepsmensen in de ar tiestenfoyer achter een biertje zaten. Zo'n houding kan ik niet vatten. Die mensen hebben een baantje, zijn niet met hun vak bezig. Zo zou ik nooit willen werken." „Vroeger speelde ik zelf mee. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan er buiten. Het enige dat ik wel eens mis, is het applaus in ont vangst nemen. Alleen tijdens premières kom ik wel op het to neel. Daarna neem ik afstand van de produktie. Ik heb nu meer aandacht voor het be schouwen en regisseren; ik kan me nu afvragen waarom een bepaalde scène me niet bevalt. Daar komt bij dat ik nieuwe voorstellingen moet voorberei den. In zo'n fase moet ik in ze kere afzondering het ei zien te In afwachting van de definitieve vorm van 'Regen' zet Hinderik dit seizoen de reprise van 'Glas' op de planken. Eigenlijk zijn al leen zijn medewerkers te zien; Hinderik speelt zelf niet mee in de periode dat zijn beeldende theater van zaal naèr zaal trekt. Aanstaande vrijdag staat deze bijzondere produktie in de Leidse Schouwburg. Het is bijna een zeldzaamheid om Hinderik te treffen. Want naast zijn binnenlandse toer- nees speelde hij als een reizen de ambassadeur 50 procent van zijn voorstellingen buiten Ne derland. Met groepen als Carina Holla, de Dogtroep en Stuff Puppet was hij op uitnodiging van WVC op menig internatio naal festival de vertegenwoordi ger van het Nederlandse bewe gingstheater. Inzet Hinderik: „Ik ga nu niet meer met alle voorstellingen mee. Al tijd maar meereizen schroeft de kosten aanzienlijk op. Op een zeker moment is de groep auto noom, kan zij zonder mij. Ik weet dat de spelers zich even goed volledig inzetten, ook al „Bij een nieuwe produktie voelt mijn hoofd aan als een la boratorium. Alles begint te bor relen en te gisten, ik word ner- ,,'Glas' gaat over relaties, over mensen, dus bestaat het materiaal, naast glas, uit mensen." foto emiliobrizzi streep onder een optelsom van zaken die plotseling helder wor den en om heldere beelden vra gen, om glas. 'Glas' gaat over re laties, over mensen, dus bestaat Negatief „'Glas' is een afrekening, de het materiaal, naast glas, uit mensen. 'Glas' is een stuk dat we kunnen het ook op dans- en mimefestivals presenteren. Het is geen toneelstukje in een de cor. Als het alleen om het plaat je ging zou ik decorontwerper zijn geworden. Het is een mengvorm met het beeld als een belangrijk onderdeel." „We hebben geen hoofdrol speler. ieder moet gelijkwaardig zijn, mensen moeten bewegen in harmonie met het materiaal. Tegen een acteur zeg ik 'vooral niet acteren'; tegen een danser zeg ik 'vooral niet dansen' en tegen een mimespeler zeg ik 'vooral niet mimen'. Je loopt over glas maar hoe loop je over glas, hoe pak je het beet, hoe ga jeer mee om?" Het heeft er lange tijd naar uitgezien dat Hinderik niet meer in staat gesteld zou wor den om volgens zijn formule te werken. De Raad voor de Kunst adviseerde negatief over zijn manier van theater maken maar er kwam uiteindelijk toch subsi die voor 'Regen', de produktie die hij aan het ontwikkelen is. „Helaas niet genoeg", sombert Hinderik „ik praat over een pro- duktiesom van een bedrag met zes nullen. Alleen het decor al - een acht meter hoog draaito neel, op een schijf met een doorsnee van tien meter - kost al een half miljoen. Ik moet met veel mensen werken en heb twee trailers nodig voor het ver voer. En ik ik wil per se een slui tende begroting hebben. Daar om duurt het zo lang eer ik 'Re gen' kan uitbrengen. Ik denk dat het wel 1995 wordt." Man van La Mancha is lust voor oog en oor theater recensie ben van den aarssen Voorstelling; Man van La Mancha. Musi cal door het Koninklijk Ballet van Vlaande ren. Gezièn: 21 september, Den Bosch. Op tournee vanaf 22 september. Man van La Mancha heeft door de jaren heen theatermakers en toeschouwers aangesproken. De dolende ridder van Cervan tes werd ook in ons land al in 1968 in musical vorm óp de planken gebracht met Guus Hermus en Lex Goudsmit in de hoofdrollen. Nu pakt het Ko ninklijk Ballet van Vlaanderen uit met een nieuwe Neder landstalige versie. En om het meteen maar te verklappen: deze Man van La Mancha, een regie van André Ernotte, is een tweeënhalf uur durende lust voor oog en oor, een voorstelling vol waan en werkelijkheid, verstilling en vaart. Gisteravond beleefde de voorstelling in het Casino-thea ter in Den Bosch haar première. Een ijzersterk toneelbeeld opent de voorstelling. In een doods grijs lrcht worden Moorse bogen zichtbaar, allerlei volkse types in even sombere kledij hangen er rond: het is de gevan genis van waaruit Cervantes zijn verhaal over de de dolende ridder vertelt. Een deur opent zich en over een rolladder daalt, gevangen genomen door de in quisitie, de Man van La Mancha in de kerker af, gevolgd door zijn trouwe schildknaap Sancho Panza. Omringd door dieven en misdadigers vormt de man van de verheven idealen een vreem de eend in de bijt. Toch weet hij door zijn verhaal de gevange nen op zijn hand te krijgen. De kerker waaruit geen ont snapping mogelijk is als een zinnebeeld van het menselijk lot. De vorm van het decor sug gereert slechts een deel van de kerker, de tegenoverliggende wand bevindt zich achter de toeschouwer. Op die wijze be leeft eenieder die kijkt de be klemming van het gevangen zijn. En toch, zo toont Cervan tes door zijn personage aan, is ontsnapping mogelijk: de fanta sie, de droom, is de uitweg. Tijdens het verhaal dat Don Quichote vertelt, verandert de gevangenis in een herberg of een kerk. De levendige kleuren in deze verhaalscènes maken het verschil tussen de kille, doodse werkelijkheid van de kerker en de wereld van de ver beelding des te indringender. Ramses Shaffy is natuurlijk de ideale acteur en zanger om Don Quichote tot leven te brengen. Met het gezicht doorgroefd en getekend als de vlakten van La Mancha is hij Don Quichote ten voeten uit. Shaffy, altijd al op het randje van overacteren, vindt precies de toon voor de karikaturale figuur die Don Qui chote uiteindelijk is. Met veel drama en zwier is hij de Ridder van het Laatste Luchtkasteel. En natuurlijk is er die stem die kan ontroeren als geen an der. In deze Man van La Man cha zitten keeldichtknijpende liedjes die tot het mooiste beho ren van wat er in de laatste ja ren in ons taalgebied geschre ven is. Vertaler Stef Bos verdient dan ook alle complimenten voor de wijze waarop hij de droombeelden van Don Qui chote in woorden heeft weten te vatten. De muziek van het or kest onderleiding van Max Smeets is ook al van een hemel se schoonheid. Janke Dekker is Aldonza en biedt Shaffy voor treffelijk tegenspel en ook zij beschikt over een fenomenale stem. De kracht van de voorstelling ligt, naast het voortreffelijke ac- Gechiedenis van gevelstenen in juweel van een boekje Ramses Shaffy speelt Don Quichote in de musicalproduktie 'Man van La Mancha'. foto anp/paul de bakker teren en de schoonheid van de muzikale nummers, zeker ook in de uitgekiende tempowisse lingen. Een breekbaar lied wordt afgewisseld door een tur bulente speelscène, een ernstige tekst vol diepgang en,filoso fische bespiegeling loopt naad- gehaald om voor de inquisitie te loos over in een kwinkslag, verschijnen, is er geen droef kortom, deze Man van La Man- heid; immers, de droom leeft cha zit prima in elkaar. En er is voort, de wereld is dankzij de de loutering zoals bij elke grote kunst: wanneer Cervantes/Don Quichote uit de kerker wordt luchtkastelen van de dolende ridder een beetje mooier, een beetje beter geworden. leiden «letty stam Het is 1 centimeter dik, 11 cen timeter breed en 16 centimeter hoog. Het weegt 185 gram. Het ziet er prachtig uit en het leest heerlijk weg. Leiden gebeiteld, gevelstenen binnen de singels heet dit juweeltje en het is de tweede uitgave in de serie Leids Verleden van de dienst Bouwen en Wonen, afdeling Monumen tenzorg. Nog beter: houd het niet bij lezen alleen maar stop het boekje in een colbertzak of tas en wandel met het hoofd in de nek de straten af om de ste nen zelf te aanschouwen. Over het rijke, Leidse verle den zijn genoeg boeken ver schenen maar die zijn lang niet altijd even toegankelijk. Van daar dat de afdeling Monumen tenzorg van Bouwen en Wonen het plan opvatte om diverse on derwerpen uit de geschiedenis in helder Nederlands te laten optekenen. Eerste in de reeks was Op muren en getimmerten, geschilderde gevelreclames in Leiden dat eerder dit jaar ver scheen. Annemarie Postma, 6- de jaars studente kunstgeschie denis, schreef Leiden gebeiteld waarbij ze de artikelen van J. Zwanenburg uit het Leids Jaar boekje (1985-1988) als basis ge bruikte. Gevelversieringen hadden in de middeleeuwen zo ongeveer de functie van neonreclame vandaag de dag. Ze gaven aan wie er waar wat verkocht. En bij gebrek aan straatnamen en huisnummers vond de burger zijn weg aan de hand van na men van huizen of kenmerken de gebouwen als kerken. Post ma noemt in het boek als voor beeld de Stove. De burger nam hier een bad en liet zich meteen bijpraten over alle gebeurtenis sen in de stad. De bakker, de vroedvrouw, de schoenmaker of de smid ge bruikten in het begin houten of metalen borden om zichzelf aan te prijzen. Die hingen vaak De oude man aan de gevel van het voormalige 'Oudeliedenhuis' aan de Herengracht 35. foto pr nogal laag en staken ver over de straat heen. Alleen wie goed be kend was in de stad en wist wat waar hing kon 's nachts zonder zijn hoofd te stoten over straat. Het bestuur kwam dan ook al snel met verordeningen over hoogte en lengte van de borden. Wegens brandgevaar werd op 23 mei 1450 een bepaling van kracht dat Leidenaars geen hui zen van hout meer mochten bouwen. Dat betekende het ein- de van de houten borden en het begin van de gevelstenen. Daar kwam in de tweede helft van de achtiende eeuw de klad in. Lei den leed onder de economische recessie en de uitbreiding van de stad lag bijna stil. Daar kwam nog eens bij dat een eeuw later straatnamen en huisnummers werden inge voerd. Vanaf die tijd zijn heel veel stenen, verwaarloosd, ver plaatst, verkocht of gewoon ver dwenen. Veel stenen vertellen over al lang verdwenen ambachten. Aan sommigen is een verhaal verbonden zoals de drie stuk- 1 m - De gaper als uithangbord van de apothekers. foto pr ken op de Breestraat 77. De middelste steen toont een krab met een kroontje. Het verhaal wil dat hier ooit een herberg heeft gezeten waar op mysteri euze wijze een aantal mannen overleed. Steeds in dezelfde ka- mrr en steeds luid het sta htof- fer een merkwaardig wondje in de nek. Boosdoener bleek een grote, giftige spin te zijn. De krab op de gevelsteen werd ken nelijk voor dat beest aangezien. Of anders zijn in het vuur van het vertellen de dieren met el kaar verwisseld. Weldoeners zijn ook vaak ge- eerd met een steen, getuige de vele exemplaren boven de hof jes in leiden. En de rijken en de machtigen waren het aan hun stand verplicht om hun gevel te versieren. Ook zijn er stenen die de Leidenaren een moreel steuntje in de rug gaven. In Lei den gebeiteld is een kaartje op genomen waar die kleine stuk jes geschiedenis zijn te vinden. Het boekje is vanaf vrijdag 24 september te koop in de boek handel voor 15,00. recensie wunand zeilstra Voorstelling- 'De straat, de straat', van en door Bavo Ga lama. Gezien: 21/09, Schouwburg, Leiden. In eerdere solovoorstellingen rende Bavo Galama zichzelf haast voorbij. Ook in 'De straat, de straat' wordt weer het nodige overhoop gehaald, maar is desondanks rus tiger van opzet. Soms zelfs is de voorstelling een beetje traag. Galama brengt een eigen vorm van ver halend cabaret. Hij typeert enkele wat ver eenzaamde personages, van wie gaandeweg blijkt, hoe ze in zijn verhaalopzet figureren. Voor het neerzetten van zo'n type neemt hij uitgebreid de tijd. Jammer genoeg is zeker niet ieder personage interessant genoeg om zo uitvoerig onder de aandacht te worden gebracht. Géén hoge grapdichtheid, maar een rake typeringskunst met een snufje maatschap pijkritiek lijken beoogd. Dankzij de verbale en mimische talenten van Galama komt die bedoeling duidelijk uit de verf. Alleen ge beurt dat niet op een dusdanig inspirerende manier dat je als vanzelf op het puntje van je stoel gaat zitten. De aan een lantaarnpaal hangende man, de met haar kind geen raad wetende jonge moeder, de shag rollende rampenkijker, de zich verdedigende vechtersbaas en anderen vertellen ieder hun aandeel in het verhaal. Tegen het einde ontstaat er zelfs enige spanning rond de afloop. Die wordt echter teniet gedaan, doordat de ontknoping steeds maar weer wordt uitgesteld. Ondanks alle gedegen voorbereiding en vakkundige uitwerking is 'De straat, de straat' allerminst een meeslepende voor stelling geworden. Er wordt in de zaal wel regelmatig gegrinnikt, maar betrekkelijk weinig echt gelachen. Bavo Galama heeft zich'vastgebeten in een vorm van cabaret die vis noch vlees lijkt te bieden: het is geen cabaret en het is geen toneel. Het is een tussenvorm die zijn bestaansrecht met meer overtuigingskracht zou moeten bewij- koos voor natuur. Vanaf zijn boot heeft hij de mooiste Zuid hollandse plassen vastgelegd. De Haagse F. de Nocker is geen onbekende in Katwijk. Na de oorlog was hij er vaak op be zoek met zijn olieverven en aquarellen. FOTO IRIS RÖMER 'Stad en Land' is het thema van de tentoonstelling die vanaf za terdag 25 september te zien is in galerie De Witte Duif in Kat wijk. Diverse kunstenaars tonen hun kijk op het leven in stad en land. De natuur trok kennelijk meer aan dan de bebouwde omgeving. Het merendeel van de werken in De Duif hebben het leven op het land als onder werp. De schilders E. Gerdes en Thomas van Wissen hadden beide een voorliefde voor heu vellandschappen. Ook de Leidse schilder J.C. van der Heijden In De Witte Duif is werk te zien van in totaal 25 kunste naars. Het zijn geen grote na men maar ze maakten wel klei ne meesterwerkjes. De expositie is tot november te zien elke za terdag van li.oo uur tot 13.00 uur en van 14.00 uur tot 17.00 uur. De Witte Duif is te vinden aan de Koninginneweg 12 a.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23