Op zoek naar de verdwenen erfenis Rtv show r Maarten Spanjer bij zichzelf op visite 'De legende van de Bokkerijders' 'Ik hoef mezelf niet meer te bewijzen' werd een echt luidruchtig en ruw volksvermaak. Men hield van spektakelstukken, met veel dans, muziek en indrukwekken de decors. Het Amsterdamse woelige volkstheater stond in schrille te genstelling tot dat in de hofstad. Den Haag had nog geen eigen schouwburg, bovendien was de stad veel meer door het verfijn de Franse hof geïnspireerd. Wil lem III, een groot liefhebber van de dans, voert in 1660, bij het beëindigen van de oorlog tegen Engeland, een eigen ballet op, Ballet de la Paix, waarin hij ook zelf een rol speelde. Het was een subtiel, opera-achtig schouwspel, heel anders dan de volkse spektakels die in de hoofdstad werden opgevoerd. Alhoewel zelfs Willem III zich liet kennen als een begenadigd danser, veranderde de mentali teit ten opzichte van de dans niet. Dat bleek in 1772, bij de grote schouwburgbrand in Am sterdam, waarbij 18 doden vie len. Nog voor de laatste vlam men waren gedoofd verschenen er vlugschriften waarin deze 'straffe Gods' werd toegejuicht. 'Het is een schandelijk bordeel, waardig dat 't voor altijd in ver getelheid raakt'. Variété Alhoewel de dans in de acht tiende en negentiende eeuw een gewaardeerde kunstvorm werd, verdween de dans aan net einde van de vorige eeuw uit de theaters. De mentaliteit veran derde, en in de schouwburgen was enkel nog plaats voor to neel dat als 'meer verheffend' werd beschouwd. De eens zo gevierde dansers kwamen voor namelijk terecht in het variété, en zo bestond het ballet ge woon niet meer. Pas na de Tweede Wereldoorlog stond er weer een eigen ballet in de Am sterdamse Schouwburg. Choreograaf Rudi van Dant- zig, voormalig artistiek leider van het Nationale Ballet, ziet dat gat in de geschiedenis niet als een nadeel: „We waren blan co. We dachten, we moeten in Nederland het wiel uitvinden, en dat deden we in feite ook. En juist daarom hebben we als gekken gewerkt om zo ver te ko men als we nu zijn." (Uitzending, morgenavond om 19.53 uur, Nederland 3) Joost Prinsen speelt de rol van Lei de Tinnegieter, die er alchemistische praktijken op na houdt, foto anp HILVERSUM GPD Hugo Metsers, Joost Prinsen, John Leddy en Huib Broos zijn begin volgend jaar te zien in de nieuwe KRO-serie De legende van de Bokkerijders. On langs is in Leuven een begin gemaakt met de op namen van de dertiendelige dramaserie, die ge baseerd is op het boek Ontsnapt aan de Galgvan Ton van Reen. De legende speelt zich afin het Limburg van de achttiende eeuw. In die periode behoorde Lim burg aan talloze overheersers, waaronder de Oos tenrijkse Habsburgers, de Spanjaarden en de Fransen. Martien (Lennert Hillige), de veertienjarige Hugo Metsers speelt de rol van schout, foto anp hoofdpersoon in deze serie, komt in opstand en vecht tegen het gevoel van onmacht dat de arme bevolking als gevolg van de overheersing voelt. Ook de Bökkerijdersbenden leggen zich niet bij de bestaande situatie neer. De legende van de Bokkerijders is geschreven door Dick van den Heuvel en de regie is in hand den van Karst van der Meulen, die eerder onder meer de tv-serie de Zevensprong maakte. De serie is een co-produktie tussen Nederland (KRO), België (BRTN), Duitsland (ZDF) en Frank rijk (France 3). Het is volgens de KRO de eerste keer dat in een internationale dramaproduktie Nederlands als voertaaal wordt gebruikt. Na een arbeidsintensieve zomer stapt taxichauf feur Maarten Spanjer een tijdje uit de taxi en tij dens deze laatste aflevering is hij zelf studiogast. In het programma blikken presentatrice Martine Prenen en Spanjer terug op de afgelopen draaipe- riode. Zo besteden zij aandacht aan ritten die niet konden of mochten worden uitgezonden. Spanjer kan daar smakelijk over vertellen. Ook bekijken zij weer enkele nieuwe ritten in deze uitzending. Na een collage van verschillende passagiers, stapt een Limburgs meisje bij Spanjer in de taxi die hem vertelt dat zij net een artikel in de krant heeft gelezen over 'Taxi' waarin passagiers wordt aangeraden goed uit te kijken bij wie ze in de taxi stappen. Vervolgens pikt Spanjer drie mannen op bij de sociale werkplaats in Leeuwarden. In Maas tricht stapt een non in de wagen, die net een his torische vondst heeft gedaan in haar kloostera- chief. In Amsterdam legt een oudere bridger aan hem uit waarom hij door z'n vriendin wordt be drogen. In Haarlem vervoert Spanjer een artiest van een Amerikaans circus; een avontuur dat eindigt in de piste. Daarna moet hij in Siddeburen de zojuist gekozen bloemenkoningin ophalen voor een tele visie-optreden bij OOG, de regionale televisiezen der. In Amsterdam tenslotte treft Spanjer een overspannen actrice die hij op indringende wijze troost. (De laatste Taxi', morgenavond, 20.26 uur, Ne derland 1) MAANDAG20SEPTEMBER1993 KRO maakt dertiendelige dramaserie 'De Danswoede' belicht historie Nederlandse dansgeschiedenis De dans was in vorige eeuwen een om streden thema in het calvinistische Nederland. Dominees wijdden er talloze ge schriften aan om de burgerij te wijzen op de gevaren van het zondige tijdverdrijf, 'deze kwa de verleiding'. Dat er deson danks gewoon werd doorge danst is een vrij onbekend feit. Vrijwel iedereen die zich inte resseert voor de danskunst, meent namelijk dat Nederland een relatief jonge danstraditie heeft, die pas na de Tweede Wereldoorlog enig niveau be reikte. Dat is niet waar, ontdekten Jellie Dekker en Jessica Voeten, de maaksters van de documen taire De Danswoede, die de NOS morgen uitzendt. Naast veel historisch materiaal wordt de Film geïllustreerd door dansfan- tasieën van choreograaf Ted Brandsen op speciaal hiervoor gecomponeerde muziek van Ig Henneman, gedanst door Ma- riek Simons en Roger Jansen, dansers van het Nationale Bal let. Voeten en Dekker stuitten twee jaar geleden op een verge ten boek, 'Een eeuw danskunst in Nederland', van E. Rebling uit 1950. Geïntrigeerd door deze geschiedschrijving, besloot het tweetal op onderzoek uit te gaan naar deze verdwenen erfe nis. De Danswoede behandelt de geschiedenis van de dans kunst in Nederland vanaf de ze ventiende eeuw tot nu. De film geeft een aardig beeld van de vroegere, tweeslachtige houding in ons land tegenover de dans. Aan de ene kant de re ligieuze en morele verkettering, aan de andere kant de populari teit van het theater en van de danseressen, 'die verderfelijke wichten'. Bovendien hadden ook de predikanten zelf een dubbele moraal: voor de bur gers was dansen een gevaarlijke bezigheid, maar de betere klas sen werd het wel - zij het oog luikend - toegestaan zich met dans bezig te houden, zij waren immers 'beschaafde mensen'. Schouwburg De theaterdans in Nederland nam rond 1645 een aanvang, De danstraditie in Nederland bereikte pas enig niveau na de Tweede Wereldoorlog. foto leendert jansen kort nadat in Amsterdam de eerste schouwburg werd ge opend. Aanvankelijk was het slechts bedoeld ter opluistering van treurspelen, maar gaande weg ontwikkelde het zich tot een zelfstandige theatervorm. Dans was populair bij het pu bliek. Aanvankelijk werd de dans uitsluitend uitgevoerd door mannen, maar al snel kon het Amsterdamse publiek de eerste vrouw op het podium bewon deren: Ariana Nozeman. Ze werd een absolute ster. Daarna volgden er velen. Het publiek kwam in grote getale, theater RickAstley kiest eigenzinnig voor soul Charlene Tilton is in de goot terechtgekomen. STARDOM Robin Wright, Kelly in de soap 'Santa Barbara', heeft het leven geschonken aan een ge zonde zoon. De relatie tussen de actrice en Sean Penn (ex- man van Madonna) lijkt in wat stabieler vaarwater terecht te zijn gekomen. Zo'n anderhalf jaar geleden stond de verhou ding nog op springen, omdat Sean niet van andere vrouwen kan afblijven. Robin hoopt nu met de baby haar overspelige vriend wat meer in het gareel te houden. Het zit Charlene Tilton niet mee. De actrice, die bekend werd door haar rol als Lucy Ewing in de serie 'Dallas', heeft geen werk, geen geld en is bo vendien verslaafd. Ze heeft ook al drie echtgenoten versleten. Charlene is nu wanhopig op zoek naar de ware Jacob, die haar uit deze narigheid kan hel pen. Liefde op het eerste gezicht. Het komt nog steeds voor. Zo ook bij 'Goede Tijden, Slechte Tijden'-ster Ingeborg Wieten, die in de serie Suzanne speelt. Na haar verbroken relatie met Antonie Kamerling, bleef de ac trice niet lang bij de pakken neerzitten. Ze liep Mare Haak legen het lijf en het was meteen raak. Na drie maanden trouwde het stel al en vorige maand kreeg zij haar eerste baby. 'Bold and Beautiful'-sterren Jeff Trachta en Bobbie Beakes, beter bekend als Thome en Ma- cy zijn druk in de weer met het maken van een CD. In de serie hebben zij ook een aantal duet ten gezongen en dat bleek zo goed aan te slaan bij het publiek dat zij besloten samen de uitda ging van een muzikale carrière aan te gaan. Jeff ligt al een stap je voor op Bobbie. Hij heeft zijn eerste solo-CD al op zijn naam staan. De onverkwikkelijke affaire tussen Woody Allen en Mia Farrow (Woody begon een ver houding met hun geadopteerde dochter, Soon-Yi) zal een aantal staartjes krijgen. Woody is er namelijk heilig van overtuigd dat wanneer de andere, overi gens ook geadopteerde kinde ren, begrijpen wat er zich tus sen Mia en hem heeft afge- speelt, zij zich allemaal tegen haar zullen keren. Woody zal de kinderen met open armen ont vangen al was het alleen maar om Mia dwars te zitten. Nog ongeveer een maand en dan verschijn het boek van Gert en Hermien Timmerman. Het levensverhaal van het stel moet heel boeiend zijn. Vooral hun vlucht in het geloof heeft vele Nederlanders hogelijk verbaasd. In 'Het ware verhaal', zoals het boek is gedoopt, zal het hoe en waarom duidelijk worden. Mare Klein Essink is einde lijk in de huwelijksboot gestapt met zijn Carolien van den Berg. Ruim vijf jaar woonden zij sa men en hebben ook een zoon. Nu is dat op zich allemaal niet zo bijzonder, maar wat wel op merkelijk is dat Mare, als het aan hem ligt nog zeker vier kin deren wil hebben. Of het daar ooit van zal komen, is de vraag. Mare heeft heeft het zo druk dat er niet eens tijd is voor een hu welijksreis. Of het hem lukt op ei gen benen te blijven staan, moet nog even worden afgewacht. Het is, zoals dat in platenkringen zo eufemistisch heet, even rustig geweest rond de inmiddels 27ste jarige Rick Astley. Dat haal je de koekoek. Nadat aan zijn in aanvang succesvolle samenwer king met Stock Aitken and Wa terman een einde was geko men, heeft hij eens goed moe ten nadenken over hoe het nu verder moest met zijn zangcar rière. Het resultaat van de retraite komt vandaag officieel uit: zijn vierde CD die de titel kreeg Body and Soul. Waarbij soul in derdaad slaat op het genre waarvoor Rick nu heeft geko zen. Dat is wel even andere kost dan het dance-pop-genre waar in hij eerder zo'n succes had, onder meer met Never gonna give you up en Whenever you need somebody. De teksten voor de CD heeft Rick deels zelfs geschreven en deels met assistentie van men sen als Lisa Stansfield. Het bete kent in elk geval dat Astley ge kozen voor een meer diepgaand repertoire. „Dat is ook de bedoeling. Op een gegeven moment was ik met Stock Aitken and Water man toch uitgepraat. Ik ben dankbaar dat ze me hebben ontdekt, in Manchester. Ik ben dankbaar dat ze me onder hun hoede hebben genomen en dat ze me een kans hebben gege ven. Maar ik vond dat ze met name met mijn tweede CD niet hun uiterste best deden, dat ze zelfs onder hun eigen niveau bezig waren. Dat vind ik niet fair. Want hoeveel jonge men sen krijgen nu eigenlijk de kans een plaat te maken? Als je ie mand die gelegenheid biedt, moet je alles geven wat je hebt". „Ik heb toen, een paar jaar geleden, besloten dat ik het an ders wilde. Misschien is het niet zo commercieel als voorheen. Maar dat hoeft voor mij ook niet meer. Ik praat, dat realiseer ik me terdege, vanuit een luxe positie. Dank zij het enorme succes tussen 1987 en 1990 heb ik een redelijke basis. Ik hoef me geen zorgen te maken over m'n hypotheek, ik kan m'n dochtertje naar school laten gaan". „Er is ook nog een ander as pect aan dat eerdere succes. Ik heb datgene, waar menigeen naar verlangt, al meegemaakt. Ik heb in de spotlights gestaan, ik heb het succes geproefd. Kortom, ik heb iets bereikt. Ik hoef mezelf niet meer te bewij zen. Tenminste niet wat dat be treft". „Ik kan de glamour relative ren, omdat ik al weet wat roem inhoudt. Die manier van den ken is bovendien in een stroomversnelling gekomen doordat mijn vriendin en ik een dochtertje hebben gekregen: Emilie. Geen enkele gebeurtenis in je leven, denk ik, beïnvloedt je zo als het krijgen van een kind." „Ik heb in elk geval besloten dat ik los van mijn werk een pri- vé-leven wil. Ik wil tijd voor haar hebben. We zijn van plan haar niet strikt Engels op te voe- den, maar haar ook deelgenoot te maken van de cultuur van Denemarken. Mijn vriendin is Deense. Dat land heeft toch weer een andere mentaliteit, een andere historie, andere ge bruiken. Ik denk dat het belang rijk is voor een kind dat later verder moet in deze wereld om zo ruim mogelijk te leren den ken". „En nu ze zo klein is, wil ik niet dat ze steeds zou moeten vragen: waar is daddy?Of dat ze van kinderen op school moet Rick Astley: „Ik zoek naar nieuwe wegen, maar niet tot elke prijs." foto pr horen dat haar onbekende pap pie een ster is. Die God mag we ten hoeveel andere vrouwen hij er nog op nahoudt". „Je moet er toch niet aan denken hoe het is voor de kin deren van Mick Jagger? Ik wil me artistiek niet op zijn hoge niveau stellen, maar het gaat er om wat roem, wat showbusi ness, wat de publiciteit erom heen met grote artiesten doet, kan doen. Ik wil niet in dat pa troon vervallen. Ik houd van mijn vak, ik wil het graag goed doen, naar nieuwe wegen zoe ken, maar niet tot elke prijs". „Je moet trouwens maar af wachten of ik het red. Succes moet je ook in perspectief zien. Als je in het centrum van de be langstelling staat, heb je, begrij pelijk, de neiging te denken dat het altijd zo blijft en dat het pu bliek altijd op je heeft zitten wachten. Een misvatting. Nie mand heeft .op je zitten wach ten. Als je uit zicht bent, ben je ook zo weer vergeten. En mis schien hoort het ook zo". „Ook moet je niet uitsluiten dat het slechts zeer weinigen gegeven is jaren en jaren aan de top te blijven. En dan dien je je, als je in dit vak zit, ook nog af te vragen: tegen welke prijs? Ik denk niet dat wat Michael Jack son nu is overkomen hijzelf heeft voorzien, noch dat hij er blij mee is. Ik vraag me, even terzijde, af of die zaak nou zo breed uitgemeten had moeten worden in de kranten, in alle media over de hele wereld. Zijn er geen fundamenteler, geen er ger dingen om over te berich ten, denk ik dan. Maar het is kennelijk een aspect van het mega-sterzijn". „Die prijs moet je daarvoor willen betalen, nog afgezien van het feit of het je lukt zo lang mét succes in het vak te blijven. Zo sluit ik niet uit dat ik noodge dwongen of uit vrije wil over een paar jaar iets heel ander$ ga doen. Dat ik een hotel ga drij ven. Op een bergtop..."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 14