'Maar het moet wel swingen Zon helpt Racism Beat Itü 'n handje Cultuur&Kunst Prijs voor Cees Nooteboom Glaskunstenaar Floris Meydam in Wassenaar Geslaagde Jazznight Alphen Vincent Bijlo op zijn best achter piano Cadeau voor Jong K&G Heb je één 'Andreev' gezien, dan heb je ze allemaal gezien MAANDAG 20 SEPTEMBER 1993 Prijsvraag Residentie Orkest den haag Het Residentie Orkest (RO) in Den Haag viert volgend jaar zijn 90-jarig bestaan met onder meer een compositie-prijs vraag. Nederlandse componisten van wie nog nooit een werk door een professioneel symfonie-orkest een werk is uitgevoerd, mogen meedoen. De inzending mogen niet langer duren dan 10 minuten. De winnaar krijgt 5000 gulden. In de jury zit onder an deren RO-dirigent Oliver Kussen. Slagwerkfestival in Amsterdam amsterdam Op 9 oktober vindt in de Goederenzaal van de Beurs Berlage het jaarlijkse Slagwerkfestival Amsterdam plaats. Het evenement wordt voor de vijfde keer gehouden in het kader van Trommelen op de Beurs'. Het trommelen geschiedt een dag later, eveneens in de Goederenzaal. Alle Amsterdamse drum bands komen en nemen bezit van de enorme ruimte. Samen met alle kinderen die maar willen meedoen. Ze kunnen alles wat los en vast zit meenemen, om naar hartelust met de drumbands mee te doen. Aanvang 12.30 uur. Amerikaanse kunst van 20ste eeuw londen De belangrijkste meesterwerken van grote Amerikaanse artiesten uit de 20ste eeuw, onder wie Man Ray, Alexander Cal- der, Jackson Pollock, Andy Warhol en Roy Lichtenstein, zijn mo menteel te zien op een expositie in Londen. Veel aandacht is er op de expositie, die in totaal 230 doeken omvat, voor de eerste echte Amerikaanse avantgarde-beweging, het abstracte expres sionisme, in de jaren veertig. Tot dan toe volgden Amerikaanse artiesten voornamelijk de al in Europa verkende paden. Werk van Waf hol. Lichtenstein en de 'weke' objecten van Claes Ol denburg, herinneren aan de reactie in de jaren zestig op het ab stracte expressionisme. De kunstenaars richtten zich bij hun werk op de massa-communicatiemiddelen en maakten een eind aan de emotionele relatie van de artiest met zijn werk, waarvoor 'onpersoonlijke' druktechnieken en fotografische procedées werden gebruikt. Kiss II van de Amerikaanse kunstenaar Roy Lichtenstein. foto anp ZutAlors!: speelt een mix van jazzstijlen Bij het zien van een kop in een Newyorkse krant, wist saxofonist Jasper Blom in eens hoe het jazzorkest moest heten dat hij bij te rugkomst in Nederland zou beginnen. Die krantekop viel op en dat moest die band ook doen: Zut Aiors!, een term uit de stripwereld die zoveel betekent als: 'potverdriedubbeltjes! amsterdam ton ouwehand Niet alleen de naam, ook het idee voor een nieuwe band deed Jasper Blom in New York op. „Ik heb daar vijf maanden gestudeerd en ik vond het op vallend dat jazzmuzikanten er niet op één stijlrichting worden vastgepind. Iedereen speelt er met iedereen. Heel anders dan in Nederland, waar veel meer stijlgebondenheid heerst. Hier worden musici zodanig met één jazzstijl geïdentificeerd, dat het lijkt alsof ze verder niets mogen doen. Ik wilde daarom in Ne derland een groep muzikanten bij elkaar brengen uit verschil lende hoeken. Om daarmee een soort 'cross-over' te bewerkstel ligen." Jasper Blom is hoofdvakdo cent saxofoon aan het Rotter dams Conservatorium. Naast Zut Alors! speelt hij in verschil lende jazzgroepen. Uit welke muzikale hoek hij eigenlijk zelf komt, kan hij moeilijk zeggen. „Met de dag twijfel ik daar meer over. Ik weet niet waar ik mezelf onder zou moeten scharen. Ik speel graag met verschillende muzikanten. Voor mij is het be langrijk om verschillende kan ten van mijn muzikale persoon lijk te ontwikkelen." „Zut Alors! biedt de mogelijk heid om andere muziek te schrijven dan ik tot nu toe ge wend was. We hebben drie bla zers en een bas. Er is dus geen piano of een ander akkoordin- Zut Alors! wil niet met één jazzstijl geïdentificeerd worden. strument. Voor het schrijven is overgestapt omdat ik altijd dat een uitdaging. Het biedt heel andere mogelijkheden. In sommige geïmproviseerde ge deelten werken we met op drachten. In de eigentijds ge componeerde muziek gebeurde dat al veel. Maar ik wil dat bin nen een jazzsetting gaan ont wikkelen. Ik wil die dingen doen, maar dan moet het wel swingen." Klarinet Via de blokfluit kwam de jonge Blom bij de klarinet terecht. „Tot mijn achttiende heb ik kla rinet gespeeld. Ik luisterde altijd naar jazz. Ik had meespeelban den, ik speelde veel met platen mee. Ik ben naar de tenorsax saxofonisten zat te luisteren. Ik speelde solo's van John Coltra- ne na op mijn klarinet Toen werd het toch echt tijd om een sax aan te schaffen. Ik had een oudere broer, die aan jazz deed. Hij speelde tenorsax en hij ging naar het conservatorium. Van hem heb ik veel geleerd." New York was niet alleen be langrijk voor het ontstaan van Zut Alors!, maar ook voor de muzikale ontwikkeling van de saxofonist zelf. Hij studeerde er bij saxofonist Dave Liebman en trombonist Bob Brookmeyer, maar kreeg tevens lessen van de saxofonisten Greg Osby en Joe Lovano. „Het leuke daar is dat musici er goed te benaderen zijn. Ze stralen dat misschien niet zo uit als ze in Europa zijn. Maar als je naar Greg Osby gaat en zegt: 'Ik ben Jasper Blom en ik kom uit Geldrop, ik vind dat je fantastisch speelt en ik wil les van je', dan blijkt dat geen pro bleem te zijn." Autodidact Jasper Blom beschouwt zichzelf als een autodidact. „Improvise ren zal altijd een autodidacti sche bezigheid blijven. Er zijn wel dingen, die je van een leraar kunt opsteken, maar het komt toch altijd neer op een hoop zelfwerkzaamheid. Ik denk niet dat het echt zal veranderen." „Mijn uitgangspositie is nog steeds het luisteren en nadoen foto cpd van de grote voorbeelden. Voor mij waren dat John Coltrane, Sonny Rollins, Hank Mobley, Stan Getz. En na verloop van tijd vormt dat imiteren de basis voor het ontwikkelen van een eigen stijl. Zo is dat eigenlijk al tijd gegaan. Als je naar de grote jongens van de vorige generatie luistert in hun beginperiode, dan hoor je in eerste instantie ook hun voorbeelden. Er zullen altijd mensen blijven, die 'klin ken als' en verder niets. Maar als ik twee noten hoor van ie mand als Michael Moore, dan weet ik meteen wie het is." Zut Alors! treedt woensdag 22 september op in Thelonious in Rotterdam. pirmasens dpa louis du moulin De daags tevoren nog aangerukte 'nood voorraad' van 10.000 regenjassen bleef geheel onverkocht. Minister Hedy d'An- cona hoefde zelfs niet de voor haar gere serveerde kaplaarzen aan te trekken. Tot ieders verrassing en vreugde werkte het weer zaterdag dus flink mee om het Ra cism Beat Itü-popfestival in het Amster damse Bos te laten slagen. Vandaar ook een 'droomopkomst' van in totaal ruim 80.000 bezoekers (volgens de organisa tie), bijna de helft meer dan waarop de Stichting Pop Against Racism had gere kend. Zo moeizaam als de aanloop was ge weest, zo soepel verliep - tussen twaalf uur 's middags en elf uur 's avonds - de muzikale manifestatie zelf. Kenmerkend voor de gretigheid van de medewerken de artiesten was misschien wel het feit dat een notoire laatkomer annex nacht braker als Herman Brood ('Racisme Reet!') zich te vroeg op het podium meldde, waardoor de openingsspeech van Hedy d'Ancona moest worden opge schort. Sommige acts (De Raggende Manne, Goddess) presenteerden een gelegen heidsnummer, andere gingen zelfs nog een stapje verder door even enthousiast op andere maatschappelijke gevaren te wijzen. Roots Syndicate bijvoorbeeld pleitte ook voor safe sex. Daarnaast was er de categorie deelnemers die het niet nodig had gevonden om het repertoire aan te passen. Onder hen bevond zich Tröckener Kecks, die ervan uitging dat zijn aanwezigheid al genoeg duidelijk maakte. Voorman Rick de Leeuw was één van degenen die ondanks het pu bliekssucces van het evenement toch zo zijn twijfels had over het nut. „Het blijft natuurlijk toch een beetje naïef om te denken dat we op deze manier het racis me kunnen beteugelen", meende het ge zicht en de stem van de 'Kecks', die met Quazar en de Amerikaanse 'hoofdacts' Mother's Finest en Kool The Gang de meeste bijval oogstten. 'Racism Beat Itü' - mogelijk gemaakt door (onder meer) de ministeries van WVC, binnenlandse zaken, de gemeente Amsterdam en meer dan 200 vrijwilligers wier 'waterdichtheid' tijdens de inrich ting van de speelweide flink op de proef werd gesteld - is ook in de ogen van Pop Against Racism niet meer dan een blik- vangende campagnestart geweest. Een deel van de video-opnamen uit het Am sterdamse Bos wordt straks gebruikt voor een onderwijsproject op middelba re scholen. Andere onderdelen daarvan zijn een verhalen- en een stjip-bundel met elk een selectie uit de inzendingen van scholieren. Dat het popfestival samenviel met de landelijke studentenfestival heeft volgens initiatiefnemer Gerrit Meijer de toeloop alleen maar bevorderd. „Eerst in de bin nenstad demonstreren, daarna naar het Amsterdamse Bos, ik denk dat er heel wat studenten zijn geweest die er zo een nuttig dagje van hebben gemaakt", aldus de Pop Against Racism-directeur aan het slot van een 'geslaagde heksentoer', die zelfs de belangstelling van de Duitse en Zwitserse pers en MTV bleek te hebben getrokken. in Amsterdam net zo thuis voelt als in Berlijn of in Spanje, gel den achterhaalde landsgrenzen evenmin als overbodige afschei dingen van literaire disciplines. Vandaar de reis als zijn centrale thema. Nootebooms laatste in Duitsland verschenen werk is de roman 'Rituale' ('Rituelen'). De prijs van Pirmasens, die om de drie jaar wordt verleend, is genoemd naar de auteur Hugo Ball (1886-1927), een tijdcriticus en pacifist en in 1916 mede-op- richter van het Dadaisme. De Nederlandse schrijver Cees Nooteboom heeft zondag de Hugo Ball-prijs van de Duitse stad Pirmasens in ontvangst ge nomen. Met de prijs is een be drag van 20.000 mark gemoeid. De 60-jarige auteur heeft zich volgens de jury onderscheiden als reisschrijver van belang, es sayist met een politiek oordeels vermogen en als lyricus in de traditie van de moderne poëzie. Voor de „Europeaan" die zich beeldende kunst Van jampotten tot unica het geval is, getuige de serie kristallen schaalobjecten in Ga lerie 27. Het zijn tijdloze vormen. Soms voorzien van noppen die als gestolde tranen aan hun gla zen dragers hangen. Maar meestal zijn de schalen glad en vallen op vanwege hun uiterste simpelheid, enkelvoudigheid en kleur. De tonen varieren van zacht roze, paars en donkerblauw tot groen. Dit regenboogpalet van tere tinten vloeit in elkaar over en wordt lichter waar het de grens met het transparante glas nadert. Het fijnzinnige kleurenspel heeft een hoogtepunt bereikt bij een ellipsvormige schaal. Zoals een vijver waarin een steentje is gegooid, is het centrum van de vorm opgestuwd tot een forse ronde druppel, waar omheen steeds zachter wordende kleu ren als kringen op een waterop pervlak uitwaaieren tot aar^ de transparanterand. Bij deze subtiele eenvoud doen de schilderijen en pastels van Meydams mede-exposant Henk van Vessem (1939) wat schreeuwerig aan: veel abstract kleurengeweld in dik opge brachte verf. al dan niet aange lengd met zand. Het is meer van hetzelfde dat vaak wordt tentoongesteld. recensie irene van beveren Expositie knstalobjecten van Flons Mey dam. schilderijen en pastels van Henk van Vessem, tot 30/9, di t/m vr 10-18, za 11 - 17 uur. Galerie 27, Schoolstraat 27, Was- Glaskunstenaar Floris Meydam (1919) exposeert in de Wasse- naarse galerie 27. Een grote naam, in een adem te noemen met internationaal belangrijke kunstenaars van Nederlandse bodem als Copier, Rietveld en Van der Leek. Net als van Copier is Mey dams naam verbonden aan Leerdam. Voor deze fabriek heeft hij glasserviezen, stapelka raffen en verpakkingsglas ont worpen, zoals het Becel-oliefles je, jampotten voor De Betuwe, sausflesjes voor Calvé en yo- gurtpotjes voor Danone. Daar naast maakt hij sinds 1950 uni- Zij hebben net als zijn indus triële ontwerpen bijgedragen aan zijn faam. In 1952 ontving hij bijvoorbeeld de Good Design Award van het Museum of Mo dern Art in New York en in 1958 de Grand Prix van de Brusselse Wereldtentoonstelling. In zijn vrije werk trad eerst een versobering in naar trans parant glas. Later werd dat meer en meer gedomineerd door kleur, zoals nu nog steeds alphen aan den run De twaalf de editie van de Jazznight Al phen heeft zaterdagavond zo'n 3000 jazzliefhebbers naar Avifauna getrokken. Op zes ver schillende podia traden vijftien formaties op die de vele bezoe kers weldra omtoverde in een swingende massa. Aan de formule van het festi val was weinig veranderd. Suc cesnummers van de afgelopen jaren waren weer present en konden rekenen op een do lenthousiast publiek. Een hoogtepunt van deze jazznight was het optreden van het Deep River Quartet (foto). Tijdens net optreden van dit viertal was de grote zaal tot aan de nok toe gevuld. Met een por tie stevige swing, afgewisseld door fraaie ballads, slaagde de 'Deeps',er moeiteloos in de zaal helemaal op z'n kop te zetten. Een andere topattractie die niemand wilde missen was de Amerikaanse zevenmans forma tie van Tyree Glenn jr. De groep, die Vorig jaar al het grote succes was van het Alphense festival, speelde met een anderhalf uur durende, wervelende show de zaal volledig plat Over de vraag of er volgend jaar weer een dertiende afleve ring komt van de Jazznight Al phen hoeft de organisatie niet lang na te denken. Carin Selders: „De Jazznight is een gezellig festijn waar Alphen niet meer buiten kan. Gezien de grote be langstelling en enthousiaste re acties van het publiek zit het met die dertiende editie dus wel goed." foto ben de bruyn Directeur Museum Boymans richt tentoonstelling Rijksmuseum in Amsterdam anpde meest omvangrijke exposi ties die ooit door het Rijksmu seum is georganiseerd, zo blijkt uit een bekendmaking van het museum. Verspreid over 20 za len zullen ruim 400 objecten worden getoond uit de periode 1580-1620. In verband met de voorberei ding van de tentoonstelling zijn vanaf 20 september delen van de afdeling 15de en 17de eeuw- se schilderkunst gesloten. Wim Crouwel, directeur van Museum Boymans-van Beunin- gen in Rotterdam ontwerpt de inrichting van de tentoonstel ling 'Dageraad der Gouden Eeuw' in het Rijksmuseum in Amsterdam. Harry Sierman is verantwoordelijk voor de grafi sche vormgeving. De presentatie, die vanaf 11 december is te zien, is één van cabaret recensie conny van der zande Voorstelling: De Zeespiegel van Vincent Bijlo. Gezien: 18/9 in Cultureel Centrum De X. Leiden Aardig. Dat is zo'n beetje de toon van het nieuwe cabaret- programma van Vincent Bijlo. En mag dat voor veel voorstel lingen een verdienste zijn. bij cabaret is het duidelijk dat het programma dan iets mist. Deze theaterkunst moet het hebben van spitse vondsten, bijtende spot en snelle grappen en wat dat betreft mankeert er bij Bijlo nog al wat aan. De 'rode draad' is een verblijf van de zevenjarige Bijlo met ^ijn familie aan zee. Daar ont moeten zij busladingen toeris ten, de huidkankerbus en Duit sers. Zeker die laatsten roepen nogal wat hevige emoties op want Bijlo is immers van de vierde generatie oorlogsslacht offers. Via associaties die wel heel erg gezocht zijn, komt Bijlo tot verhandelingen over de oorlog, de problemen die blinden on dervinden en de onzin van de televisiereclames. Op een ludie ke manier vertelt hij hoe het is voor een blinde om naar teken- filmpjes te 'kijken'. Meer dan een paar domme kreten neemt hij er niet van mee. Daarna moet hij zich in allerlei bochten wringen om weer terug te ko men tot het 'zeeverhaal'. De gammele constructie van het verhaal lijkt ervoor te zorgen dat Bijlo steeds een aanloopje moet nemen om tot een volgend on derwerp over te gaan. Zo ont staat een hortend en stotend verloop van het programma. Ook het decor draagt ertoe bij dat er geen tempo in de voor stelling zit Het bestaat namelijk uit triplex golven die op ver schillende hoogten zijn neerge zet. Het kost Bijlo zichtbaar moeite om zich in dit bouw werk te bewegen en daardoor vallen er stiltes na iedere ver plaatsing. Op zijn best is Bijlo dan ook als hij achter de piano zit en snel en gevat enkele parodieën op Henk Westbroek, en docto randus P ten beste geeft. K& G heeft het Leids gemeente bestuur gisteren getrakteerd op de show waarmee het orkest in juli de wereldkampioenstitel in Kerkrade in de wacht sleepte. B &W hadden de band graag ge huldigd op het stadhuis. K&G leek het leuker om op het ter rein bij het Gorlaeusiaboratori- um te laten zien waarmee ze hadden gewonnen. De wethou ders De Vreeze, Van Rij en Bochove namen de honneurs waar. Als cadeau van de ge meente krijgt K&G geld voor de jubileumpot voor jong K&G. De jongerenafdeling bestaat vol gend jaar veertig jaar. En om dat te die 40 jaar bestaat. Om dat te vieren maken ze een tocht door Engeland. De eerste bijdrage aan de jubileumpot is er al. Gisteren liepen de jonge ren in een sponsorpot 8000 gul den bijeen. recensie beeldende kunst ingrid appels Expositie' plastieken, schildenjen, pastels en kleuretsen van Dana Andreev, en werk op papier en schilderijen van Bep Toscani Te zien tot 8/10, wo en do 13-17 uur. vr 13-21 uur. za 11-17 uur. Galerie Hofman Van der Zee. Hooftstraat 209, Alphen aan den Rijn. Gezichten, met een enkele lijn aangeduid, waarin vooral de ogen vlammend spreken. Dat is - in brons, op doek en op papier - het onderwerp van Dana Andreev. Ze houdt van het observeren van mensen, vooral de manier waarop sterke emoties de gelaatstrekken vervormen. Haar Japans ogende gezichten trekken zich te rug achter hun kraag en achter hun huid, en be waken hiermee de afstand die Andreev zelf in haar observeren ook graag aanhoudt. Maar de ogen verraden alle heftigheid die binnenin ver borgen ligt. De gezichten - kleine neus, kleine mond, trotse jukbeenderen, en die oplichtende ogen - lijken in al die portretten vaak wat op elkaar. De emoties blijven zo onderhuids, dat de verschillen daar door wel heel subtiel blijven en zelfs dreigen weg te vallen. Bij een deel van de werken bekruipt je daardoor het gevoel: heb je één 'Andreev' gezien, dan heb je ze allemaal gezien. Er zijn echter ook sterke varianten in m.n. haar kleuretsen. En wat werkelijk indnik maakt zijn enkele bronzen. Gezichten krijgen hier een grote rust. waardigheid en kracht. Ze zijn teruggebracht tot de meest essentiele gelaatstrekken. Het eerste wat bij Toscani opvalt is een grote le vendigheid. Haar abstracte schilderwerken zijn zeer vrije vertalingen van indrukken en emoties die zij tijdens haar omzwervingen opdoet. Bij voorkeur gaat zij naar de kem van het bruisende stadsleven, vol mensen, kleuren, kleding, graffiti, lichten. Maar vooral ook naar de wat geheimzin nige, afstervende vorm- en kleurentaal die op doemt in de marge van het stadsleven. Zoals een afbladderende muur van wat eens een kleurrijk Spaans huis was. Of tekens en onduidelijke leu zen op kademuren van drooggevallen rivierbed dingen. Deze twee elementen - het spontane, wervelen de karakter van een wereldstad en de afbrokke lende cultuur vol eigen poezie - combineert Tos cani in werken die een grote spontaniteit kennen. Het is niet in de eerste plaats esthetisch te noe men. De vormen zijn vrij neergezet, niet om mooi te zijn, maar om de chaos, de drukte en tegelijker tijd het verlatene uit te drukken. Het is straat- kunst, met het stoffige, rauwe en spontane van de straat. En toch straalt het geheel rust en even wicht uit. Er hangt ook wat ouder werk dat associaties op roept met de Cobra-schilder Comeille. Vergelijk baar in warm kleur- en vormgebruik. Toscani lijkt sindsdien de laatste twee, drie jaar dus - steeds minder een spel van vorm en kleur te maken, en steeds meer een directe, vrije vertaling van haar indnikken. Het is vooral die spontaniteit in com binatie met beheersing die indruk maakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11