Digna Sinke stelt de kijker op de proef Bleu: pathetisch en oppervlakkig Cultuur&Kunst Film Ruisvrije koperen klanken DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1993 René Groothof, foto dijkstra Jos Stelling. foto michael kooren moelingen/utrecht» Filmregisseur Jos Stelling [De Wisselwachter is begonnen aan de opnamen van zijn langverwachte interna tionale co-produktie De Vliegende Hollander. Stelling begon reeds vijfjaar geleden met de voorbereidingen van het langge koesterde projekt, maar de enorme kosten van de film (met een budget van ruim tien miljoen gulden) noopten hem de opna men keer op keer uit te stellen. Decor voor dit sprookje voor vol wassenen, zoals de regisseur het zelf noemt, vormen de Neder landen ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog. Toch beoogt De Vliegende Hollander geen adaptatie te zijn van de beroemde le gende over de gedoemde zeeman, maar meer een verhaal over dromen, fantasie en 'de kracht om het onbereikbare te berei ken'. Vliegende Hollander van start (2) moelingen/utrecht» Voor de financiering zocht Stelling onder meer steun in Duitsland en Belgie (BRT), alsmede bij de NOS en verschillende distributeurs. De opnamen, die vorige week in het Belgische Moelingen van start gingen, zullen nog zeker tot mei volgend jaar gaan duren. Voor locaties worden onder meer de Oostvaardersplassen (Flevoland), Kwade Hoek (Zeeland), Bouil lon (België) en Slot Loevenstijn in de Betuwe bezocht. De Vlie gende Hollander, met in de hoofdrollen onder andere René Groothof, Eugène Bervoets en Nino Manfredi, zal begin 1995 in première gaan. Sponsor Filmdagen verhoogt Filmprijs enschede Grolsch, een van de hoofdsponsdors van de komende Nederlandse Filmdagen, heeft het bedrag van de door haar uit te reiken Filmprijs 'Oogst van het Jaar' verhoogt met .5000 tot 20.000. De Filmprijs beoogt een uitzonderlijke prestatie te be kronen van een binnen de filmwereld relatief onbekend talent. Vorig jaar won de jonge filmmaker Mare de Cloe de onderschei ding voor zijn werk op de Rietveld Academie. De jury van de Grolsch Filmprijs bestaat dit jaar uit onder anderen Monique van de Ven, Peter van Bueren en Max van-Praag. Voorzitter is Matthijs van Heijningen. Uitreiking zal plaatsvinden tijdens de Gala-avond van de Nederlandse Filmdagen, op 1 oktober aan staande in Utrecht. FILMS IN LEIDEN Face Value toont mensen en hun gezichten. overzicht letty stam Johan van der Keuken-festival in LVC, Breestraat 66, Leiden: BewogenKoper, 16/9.17/9, 19/9, 2045 uur. I Love do 23/9, 20.45 uur. Het Oog Boven De Put, 24/9, 20 45 uur. Face Value, 25/9, 20.45 Omdat een nieuw filmseizoen is aangebroken. Omdat ze een nieuwe projector hebben. Om dat september de maand van de Nederlandse film is. Voor het LVC redenen te over om het sei zoen meteen met een festival te openen gewijd aan Johan van der Keuken. Vier films van deze oorspronkelijke en eigenzinnige filmer zijn komende tijd aan de Breestraat te zien. Dankzij die nieuwe projector zonder ruis en zonder hinderlijke onderbrekin gen omdat een spoel moet wor den gewisseld. Het festival begint met Bewo gen Koper, Van der Keuken's laatste meesterwerk. Hij baseer de zich op het gelijknamige boek van antropoloog Rob Boonzajer Flaes. Met de kerken en kooplui trokken in het kolo niale tijdperk ook de legers met hun marsmuziek over de wereld en introduceerden de koperen blaasinstrumenten. Van der Keuken filmde in Suriname, Nepal, Ghana en Indonesië waar de westerse wijsjes zich mengden met de plaatselijke muziek. En dat levert in Bewo gen Koper naast fraaie beelden ook schitterende muziek op. Geld fascineert de mens en speelt een grote rol in zijn leven. Dat gegeven gebruikte Van der Keuken in I Love Van Amster dam, New York, Hong Kong en Genève één wereldstad waar het vechten is om het dagelijks .brood te verdienen. Kleine archieffoto mannen vertellen over hun vaak onbereikbare dromen. Grote bankiers ontvouwen hun finan ciële filosofiën. Als derde op het festival draait Het oog boven de put. Van der Keuken filmdë in Kerala, India. Deze antropologische docu mentaire toont wat ouders hun kinderen leren, de economische structuur van het dorpje en de magie en rituelen van de bewo ners. De essentie van het leven is in een aaneenschakeling van beelden terug te vinden zonder enig commentaar. Face Value is de laatste in de reeks. Tot hij met Bewogen Ko per kwam werd dit Van der Keuken's meesterwerk ge noemd. De filmer kreeg er twee Gouden Kalveren voor tijdens de Nederlandse Filmdagen in 1991. Hij droeg de documentai re op aan fotograaf Ed van der Elsken, de man die hem stimu leerde tot het maken van het fo toboek 'Wij zijn 17' (1955). Deze vakbroeder is ook te zien: dood ziek maar met een onverwoest bare levensvreugde. Van der Elsken stierfin 1990. Face Value gaat over gezien worden en de angst je gezicht te verliezen. De film toont men sen, hun gezichten. Van het on bekende Oostduitse bruidspaar en hun fotograaf, een Belgische welzijnswerker, vader Van der Keuken of bekende mensen als Havel en Mitterand. Sommigen vertellen, anderen kijken alleen maar. Die woorden verbergen soms de werkelijkheid en ge zichten zijn niet wat ze zijn. En de camera registreert met en zonder commentaar maar geeft de kijker ook volop ruimte om zelf zijn verhalen te bedenken bij al die gezichten. Wil van Kralingen briljante Belle van Zuylen Je moet er het lef maar voor hebben om een historische kostuumfilm te maken rond een 18e eeuwse Neder landse schrijfster. Digna Sinke, maakster van eigenzinnige films als De stille oceaan en Boven de bergen, pakte de handschoen uit het verle den op en verfilmde flarden uit het leven Belle van Zuylen, ofwel Mada me de Charrière. Een kleine literaire film, die door zijn toon en onder werpkeuze opvalt in het reguliere wekelijkse aanbod in de Nederlandse bioscopen. Waarmee niet gezegd wil zijn dat Belle van Zuylen, zoals de film simpel heet, ook echt een verademing is in de geschiedenis van de Nederlandse film. Daarvoor is het teveel Kammerspiel en te weinig film, teveel woorden en te weinig handeling. Je krijgt de indruk dat Sinke bewust een kleine ingeto gen film heeft willen maken over een femi nistische schrijfster avant la lettre, maar zij stelt de kijker daarbij behoorlijk op de proef en vraagt nogal wat invoelingsvermogen met de 18e eeuwse personages en dus ook hun 18e eeuwse gedachtengoed. De film speelt in de periode 1787 - 1795. Tegen de achtergrond van de Franse revo lutie beleeft Belle een intense relatie met de 27 jaar jongere Benjamin Constant. Allebei van adel en met eenzelfde hartstochtelijke belangstelling voor de literatuur. Hoewel Belle getrouwd is duikt Benjamin om de ha verklap op in haar leven. Hij bewondert haar om haar sterke karakter, haar eigen zinnige gedachten en haar literaire geschrif ten. En zij vergeet direct haar depressieve buien als de grillige, melancholieke dwaas zich weer eens vol bewondering aan haar voeten neervlijdt. Het grootste deel van de film speelt zich af in het landhuis van Belle en haar echtge noot in het Zwitserse Colombier. Op af stand horen we, meestal via boodschappers het laatste nieuws uit Parijs. Eenmaal zien we vanuit een koets een glimp van de revo lutie wanneer meneer De Charrière met ei gen ogen poolshoogte is gaan nemen, en door het volk wordt bespot. Maar de meeste tijd brengen we door in het boudoir van Belle, die als Benjamin er niet is een leven dige correspondentie met hem onderhoudt. Die wordt met een 'inner voice' voorgele zen, terwijl we kijken naar beelden van een verlaten landschap. Sfeerbepalende beel den die passen bij de hele toonzetting van de film die met uitzondering van enkele muzikale intermezzo's nogal somber en deprimerend is. Af en toe zijn er momenten van vrolijkheid en gelukzaligheid tussen Belle en Benjamin, maar uiteindelijk over heerst de melancholie. Sinke heeft zich voor honderd procent vastgebeten in het verhaal van de onder huids opgloeiende liefdesrelatie, waardoor de betekenis van Belle van Zuylen als schrijfster niet echt uit de verf komt. Haar schrijverschap beperkt zich grotendeels tot brieven vol verlangens, terwijl ze toch ook politieke pamfletten en kritische beschou wingen heeft geschreven. Slechts terloops horen we dat Belle een pamflet wil schrij ven tegen de door haar verfoeide standsver schillen, zoals we bijna even terloops erva ren dat Belle haar zwangere dienstbode niet de deur wijst, terwijl het hele dorp er schan de van spreekt. Op dat moment zou je meer willen weten van deze Belle, dan haar romantische ver langens naar een veel jongere man, waar voor de volstrekt ongeloofwaardige Laus Steenbeke werd gekozen als tegenspeler van een briljante Wil van Kralingen. Het is uitsluitend aan haar acteren te danken dat de film niet uitdraait op een historische mislukking. Zij zorgt er bijna in haar eentje voor dat de koets blijft rijden en dat je de lange rit met zijn talrijke sentimentele hob' bels voor lief neemt. Het bewijst eens te meer hoe moeilijk het is een boek te verfil men, laat staan het nauwelijks opwindende leven van een schrijfster van tweehonderd Wil van Kralingen als Belle van Zuylen FOTO JAN SCHUT Kieslowski doet zijn reputatie geen eer aan Krzysztof Kieslowski speelt steeds vaker hoog spel. De veelgeprezen maker van de Dekaloog heeft duidelijk twee kanten: hij paart een scherp oog voor menselijke ver houdingen en een zakelijke manier van fil men aan een voorliefde voor het ongrijpba re, het mystieke. Zijn films handelen vaak over de verhouding tussen de menselijke vrijheid en zoiets als Het Lot. Kieslowski's films zijn daarom altijd morele vertellingen. In het verleden was dat vaak ongemeen boeiend, maar sinds enkele jaren nemen de irritaties over zijn vaak erg nadrukkelijke mystificaties toe. Kieslowski's voorlaatste film, La double vie de Veronique, was in me nig opzicht een keerpunt in 's mans loop baan. Na de Dekaloog, op het hoogtepunt van zijn roem, keerde Kieslowski Polen de rug toe om zijn geluk te beproeven in Frankrijk. La double vie de Veronique was z'n eerste grote internationale co-productie en meteen kwam een manco aan het licht. De Poolse episode uit die film herinnerde qua lyriek en ontroerende kracht nog wel aan de kwaliteit van de Dekaloog, maar het Franse deel ging gebukt onder al te zware symboliek en talrijke verwijzingen naar het bovenmenselijke. Die laatste tendens zet zich voort in het eerste deel van de trilogie gebaseerd op de kleuren van de Franse vlag, kortweg Bleu getiteld. Kieslowski heeft zich ten doel ge steld in dit drieluik de actuele waarde van de leuzen van de Franse Revolutie te onder zoeken, en in Bleu komt het begrip vrijheid aan de orde. Zo is de film van begin af the matisch zwaar beladen, maar Kieslowski heeft al vaker met dat bijltje gehakt, zonder dat het stoorde. Ditmaal echter, gaat de film ten onder aan een teveel aan pretenties. Ondanks een magnifieke rol van Juliette Binoche en on danks het feit dat Kieslowski natuurlijk een uiterst vakbekwaam cineast is, moet van Bleu gezegd worden dat de grens van de pseudo-diepzinnigheid, de sentimentaliteit en de regelrechte bombast meer dan eens wordt overschreden. Binoche speelt Julie, de jonge weduwe van een beroemd componist, die bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Ze blijft achter met de onvoltooide compositie van een muziekstuk voor Europa, en de affectie vair de assistent van haar man. Julie doet een poging zich volledig van het verleden los te maken: ze verkoopt al haar bezittin gen, gooit de onvoltooide partituur bij het vuilnis, laat een stille minnaar gedesillusio neerd achter en neemt haar intrek in een nieuwe woning. Maar het verleden achter- Kieslowski haalt haar snel; er blijkt nog een kopie van de partituur te bestaan die door de assistent van haar man wordt afgemaakt, haar echt genoot blijkt een minnares te hebben ge had die zwanger van hem is en ook de as sistent weet haar weer te vinden. Niemand is vrij van z'n verleden, zegt Kieslowski, en hij voegt er aan toe dat zulks morele verplichtingen met zich meebrengt. Want Julie zorgt voor onderdak voor de minnares en zet zich samen met de assis tent aan de voltooiing van de partituur. Zo'n plot zou niet al te zwaarwichtig hoe ven te zijn, maar Kieslowski pakt enorm uit. Iedere keer wanneer Julie zich onwillekeu rig het verleden herinnert wordt het beeld even zwart, en zet het orkest vol in. Zodra Julie aan de muziek begint te werken glijdt ARCHIEFFOTO de camera langs de partituur en horen we dreunende koren. Uiteindelijk raakt Kieslowski helemaal de weg kwijt in een serie scenes rondom een wegkwijnende moeder, een eenzame pros tituee en een verlegen jongeman die van Ju lie een kruis krijgt. Kieslowski heeft zo met enkele beelden de sfeer willen oproepen van het 'Alle Menschen werden Bruder', maar hij betaalt er flink voor; Bleu is een oppervlakkige en pathetische film gewor den. Juliette Binoche verdient de haar eer der deze week in Venetië uitgereikte Gou den Leeuw voor besie actrice zeker, maar Kieslowski, die eveneens gelauwerd werd, doet z'n reputatie geen eer aan. De elemen ten herkennen we nog wel, maar de uitwer king wordt steeds goedkoper. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplem tel. 6278806 Belle wan Zuylen a I dag. 13.30, 15 45, 18 45,21 30 ALFA 2 Mad dog and glory 16 f. dag 13.30, 16. 19.30, 22 ALFA 3 The Mozart Bird 16 j.. dag. 19.30, 22. do wr ma di ook 13.30.16 ALFA 4 Reservoir dogs 16 j.. dag. 13,15.45, 18 45.21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The piano 12 j., dag. 18.45,21.30, dovrmadiook 13.15 ALHAMBRA2 Dave a I dag 18 45. 21.30, do vr ma di ook 13.15,16 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Posse 16 .dag 13.15. 16. 19 15, 22 CINERAMA 2 Dave a I dag. 13 15. 16.18 45. 21.30 Jurassic park première 30 sept, nu al reserveren CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 The piano 12 j.dag 13 15. 16. 18 45.21.30 CALYPSO 2 Enchanted april 16 j., dag. 13.15, 16. 19 15. 22 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel6236615 Jamonjamon 16).. dag. 14.30, 17, 19 30. 22.15 Soldaat van Oranje zo 11 CINECENTER-PEPPE NAPPA Troiscouleurs: Blue 16 j., dag 14 30. 17. 19 30,zoook 11.15 L'Accompagnatricea l., dag 22 CINECENTER-PIERROT Oeroegl2| .dag 14 30,17,19.30. 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Arizona dream 16 .dag. 14 30, 19 15, 22. zo ook 11 15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel 6151243 The fugitive 12 dag. 19. 21.45, za zoook 13.15, 16 Jurassic park, prémière 30 sept. nu al reserveren CINEMA 2 INTERNATIONAL Last action hero a I dag. 18.45, 21 30 CITY 1 Leidseplein tel 6234579 The fugitive 12 i dag 13 15. 16. 18 45.21 30 CITY 3 Dennis the menace a I dag. 16. za zowoook 13 15 Dragon the Bruce Lee story 12 j.. dag 18 45. 21 30. dovrmadiook 13.15 CITY 4 Fixing the shadow 16 j za t/m wo 13 15. 16. 18 45.21 30 CITY 5 Hotshots 12j .dag 13.15, 16. 18 45.21 30 CITY 6 Under suspicion 12 j dag 13 15. 16.18.45.21.30 CITY 7 Guilty as sin 16) .dag. 13 15.16. 18 45.21 30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Troiscouleurs: Blue dag 19.21 Medea dag 20 Calendar 22. zoook 17 The last frontier zo 14 Late night movie dag. 23. zo 14.15 vGay Cinema za24, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Raise the red lantern dag 17.15 Close my eyes dag 19 30 Red rock west dag 21 45,(beh. di) Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 The story of Qui Ju dag 17 30. zo ook 15 Alice doesn't live here anymore ma 19 45 Enchanted April dag 20 The crying game dag 22.15 Abel zo 15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel 6623488 Visconti'sSensodag. 18. zoook 15 Nord dag 20 15. 22 15 RIALTO 2 Hyenesdag. 19 45.22. zoook 15 15 THE MOVIES 1 Haarlemmerdi|k 161 tel 6386016 Bad Lieutenant dag 17 30.19 45 22. zoook 11.30. 15 Kracht zo 11 THE MOVIES 2 The cement garden dag. 17 .30, 22 15. zoook 11 30. 15 Howards end dag 19.30 THE MOVIES 3 The crying game dag 17 30, 22 Beck dag 20, zoook 11 30. 14 45 THE MOVIES 4 Until the end of the world dag 2115 Orlando dag 17.30, 19 30, zoook 14 45 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Sliver 16 .dag 13 15. 16. 18 45. 21 30 TUSCHINSKI 2 Indecent Proposal a I dag 13.15. 16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI 3 The Fugitive 121 dag 13.15.16. 18 45.21 30 Jurassic park première 30 sept, nu al reserveren TUSCHINSKI 4 Cliffhanger 161dag. 13.15. 16. 18 45,21 30 TUSCHINSKI 5 Untamed heart a I .dag 13.15.16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI 6 Last action hero a I dag 13.15.16. 1845.21 30 TUSCHINSKI CINEAC Basic Instinct 161 doorlopende voorstelling dag 11 45. 14 15. 16 45. 19 15.21 45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel 6237460 TroüceuÉMa: Blue, dag 18.20.22

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11