- 'Kritiek is niet meer gewenst' Rinus Ferdinandusse voorzitter Filmdagen Thijs Veraart is niet overtuigend Werk van Opening Architectuurinstituut maakt eind aan 80 jaar discussie Cultuur&Kunst CONGRESGEBOUW Dietrichs koffer terug naar Berlijn Muziekveiling brengt bijna anderhalve ton op WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1993 23 Wini Beeren hoogleraar in Nijmegen nijmegen gpp Wim Beeren, de voorganger van de huidige directeur van het Amsterdamse Stedelijk Museum Rudi Fucbs, bezet het komend jaar de Anton van Duinkerken-leerstoel aan de Katholieke Universi teit in Nijmegen. Choreo graaf Hans van Maanen en theatermaakster Agaath VVit- teman werden eerder tot bij zonder hoogleraar op deze leerstoel, die door de Stich ting Nijmeegs Universiteits fonds bij de letterenfaculteit werd ingesteld, benoemd. In het kader van de benoe ming geeft Beeren de ko mende maanden een aantal colleges aan de universiteit onder de titel 'Het Imaginai re Museum'. Daarin komen onder andere verzamelbe leid, tentoonstellingen 'bui ten de muren' en schrijvers en beeldende kunst aan de orde. De colleges zijn vrij toegankelijk. sa De Damesbeurs. Geen ontkomen aan. Openingslijden: mo/m 12 30 - 17.00/19.00 2230 mm 12.00 -17.00 u IHLKHTINOtN iH GBOEPSHtSHVtMHGtH: 070-35406?; berlun/new york ap De prive-collectie van de vorig jaar overleden Mariene Dietrich zal terugkeren naar de stad waar ze thuishoort. De gemeen te Berlijn heeft de prive-verza- meling van de Filmdiva verwor ven, waaronder persoonlijke za ken zoals foto's, manuscripten en brieven, maar ook documen ten uit de decennia waarin ze op het witte doek te zien was. De wethouder van cultuur, Ulrich Roloff-Momin, en de dochter van Dietrich, Maria Ri- va, ondertekenden gisteren in New York de koopakte. De col lectie zal volgens de wethouder eind oktober in Berlijn arriveren en een plaats krijgen in hel hoofdstedelijke Filmmuseum Het geld voor de aankoop, naar verluidt 5 miljoen mark, komt uit de nationale loterij. Roloff-Momin noemde de ver werving van de nalatenschap ,,een bewust signaal van erken ning van hel levenswerk en van de politieke houding van deze buitengewonekunstenares." Volgens het veilinghuis gaat het om de grootste particuliere kunstverzameling die ooit ge veild is. Onder de meer dan 100.000 voorwerpen die dateren uit de periode 1910-1990 zijn requisieten uit beroemde film- produkties zoals 'Der Blaue En gel', showkostuums, sieraden, meer dan 10.000 foto's, lang speelplaten, prive-films, brief wisselingen met andere be roemdheden, teksten die niet openbaar zijn gemaakt, het ma nuscript van haar autobiografie - en de koffer waarmee ze in 1930 Berlijn verliet. avond 22 september worden ge opend in de Jaarbeurs-Congres zaal met Marianne Dikkers eer ste lange speelfilm 'De Tussen tijd'. Donderdag 23 september vindt de wereldpremière plaats van 'Op de fiets naar Holly wood', de documentaire die Robbe de Hert en Willem Thijs- sen hebben gemaakt over 35 jaar Nederlandse cinema. Als slotfilm wordt 29 septem ber 'Hartverscheurend', van Mijke de Jong in eerste Neder landse vertoning gebracht. Het slotgala, dat rechtsreeks via het 'open window' door Filmnet wordt uitgezonden, vindt plaats op 1 oktober in de Utrechtse Stadsschouwburg. In de sectie 'Foreign Aifairs' zullen twee films worden gepre senteerd uit het hoofdprogram ma van Cannes. 'The baby of Macon' (geproduceerd door de Hagenaars Denis Wigman en Kees Kasander) is de nieuwe film van Peter Greenaway, net zo controversieel ontvangen als 'The Cook, The Thief, His wife and her Lover'. 'King of the Hill' is een nieuw werkstuk van Ste ven Soderberg die vier jaar gele den de Gouden Palm van Cannes won met 'Sex, Lies Vi deotape'. In 'King of the Hill' wordt een dragende rol ge speeld door Jeroen Krabbé die overigens ook de ontwerper is van de Filmdagen-poster dit jaar. Van een andere Australische Nederlander, Rolf de Heer, wordt nog geprobeerd de enige dagen geleden in Venetië met de speciale jury-prijs bekroonde film 'Bad Boy Bubby' naar Utrecht te halen. Voor links-Duitsland is Grönemeyer voorlopig te principieel Rinus Ferdinandusse is dit jaar voorzitter van de jury die tijdens de Nederlandse Filmdagen moet beslissen welke van de 192 nieuwe Nederlandse film en tv-producties bekroond zul len worden met Gouden Kalve ren. Naast de hoofdredacteur van Vrij Nederland (tevens auteur van de verfilmde misdaadro man 'Naakt over de Schutting'), bestaat de jury uit: cabaretière Jenny Arean, acteur Porgy Franssen (in '91 zelf Kalf-win naar), producente Olga Mad- sen, het PvdA-kamerlid Jeltje van Nieuwenhoven, Henk Suèr (voormalig hoofd afdeling do cumentaires van de NOS) en de Engelsman Richard Woolley, sinds vorig jaar directeur van de Nederlandse Film- en Televisie academie. Het gezelschap is al sinds 6 september druk met het bekij ken van de voor competitie in geschreven 112 korte films, 48 documentaires, 18 lange speel films en 14 voor tv vervaardigde drama-produkties. Het is voor het eerst dat de Nederlandse Filmdagen de na tionale filmprijzen bereikbaar maken voor 'op film' vervaar digde tv-produkties, die kunnen meedingen in alle categorieën, behalve die voor de 'beste film' tenzij zo'n produktie eerder in de bioscoop werd uitgebracht dan uitgezonden op de tv. Het bestuur van de nationale film- manifestatie hoopt met deze verruimde reglementen een de finitief einde te hebben ge maakt aan twisten zoals die zich de afgelopen jaren regelmatig hebben voorgedaan toen tv- films ondanks soms uitzonder lijke kwaliteiten werden uitge sloten van deelname aan de competitie om de Gouden Kal- Het festival zal woendag- 'De dood en het meisje' in schouwburg leiden Vorig seizoen bracht het ROtheater de aangrijpende po litieke triller 'De dood en het meisje' op de planken. De produk tie werd alom geprezen. In de Leidse Schouwburg is vanavond, in de maand dat herdacht wordt dat 20 jaar geleden in Chili ge neraal Pinochet zijn regime vestigde, deze voorstelling nog een maal te zien. Het stuk gaat over een vrouw die in gevangenschap is gemarteld en verkracht. Jaren later, als het regime is gevallen, neemt haar echtgenoot op een avond een man mee naar huis die de vrouw meent te herkennen als een van haar folteraars. De voorstelling begint om 20.15 uur. Er zijn nog kaarten beschik baar.^ Concert Al Bano en Romina Power Rotterdam Het Italiaanse duo Al Bano en Romina Power geeft donderdag 7 oktober een éénmalig concert in Nederland. Het vindt plaats in Concert- en Congresgebouw de Doelen in Rotter dam en maakt deel uit van hun 'Notte e giorno - concert '93 part II'tour. Tournee van Janis Ian De Amerikaanse zangeres/songwriter Janis Ian begint op 3 oktober met een uitgebreide tournee door ons land. Van haar platen 'At Seventeen', 'Jesse' en 'Fly Too High' werden mil joenen exemplaren verkocht. Janis Ian verdween daarna een tijdje uit het gezichtsveld maar kwam vorig jaar weer terug met een nieuw album dat de toepasselijke titel 'Breaking Silence' kreeg. De komende maanden maakt ze een tournee langs 20 Nederlandse podia. Dat brengt haar op 24 oktober onder meer a de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. beeldende kunst recensie roos van put Expositie: Thijs Veraart. Te zien: t/m 25/9, di. t/m do. 9 00-17 00 uur. vr 9 00-16 00 uur. za en zo 11 00- 16.00 uur, Galerie Mecenas, Middelstegracht 87, Lei den Tien jaar schildert hij nu. In deze periode heeft Thijs Veraart (39) zich afwisselend geconcentreerd op figuratieve en ab stracte schilderijen. Galerie Mecenas toont een selectie uit beide. De serie mensfiguren (acryl op plaat) laat de mens in beweging en in rust zien. Veraart versimpelt de personen tot con touren. Vloeiende lijnen geven de hou ding weer. Als achtergrond (of is het op vulling van het vlak?) zijn kleurvlakken waarneembaar. Volgens de galeriehoud ster geven deze slechts een sfeer aan van een onbepaalde ruimte of landschap, hierdoor krijgen de figurerende mensen de ruimte te zijn wie ze zijn. Wie ze nou zijn is mij niet geheel duidelijk en de achtergrond toont veelal een smaakvolle kleurcombinatie (past goed bij diverse interieurs), maar inhoud»noch composi tie is sprekend genoeg om overtuigend te zijn. Van geheel andere aard zijn de ab stracte werken. Waar zijn beeldend zeg- gingsvermogen het laat afweten in de fi guratieve werken, is zijn zin voor expres siviteit zeer vitaal aanwezig in de grote olieverf-gemengd met zand- schilderijen op linnen. Het landschap, de woestijn en een eventueel daar aanwezige stad, is zijn in spiratiebron. Veraart onderzoekt syste matisch en weloverwogen, binnen één thema, de mogelijkheden van materiaal, kleur en vorm. Dit resulteert in tastbare doch tegelijk ongrijpbare composities van rechthoekige vormen die suggestief vanuit de eenvoud zijn. Met de ritmiek van herhaling weet hij emoties uit te dnikken die de schilderij en een symbolische geladenheid geven. Volgens de informatie van de galerie hebben de schilderijen en de verfbehan- deling iets weg van oude ikonen en mi niaturen. Bovendien zouden het land schappen van de geest zijn, vormgege ven binnen de schilderkunst. Wat mij betreft is dat iets te ver gezocht. Op de expositie is ook een tweeluik te zien, in rood en geel. Dit werk valt in compositie geheel buiten de serie. Het is expressionistisch fel en hel is bijna een apocalyptische voorstelling te'noemen. De lijn die Veraart heeft ingezet hij ge noemde serie, lijkt hij bij dit werk weer te verlaten. Veraart maakt de toeschouwer met deze tentoonstelling in elk geval nieuwsgierig naar zijn nieuwe werken. Hij is op bezoek geweest bij Henk Westbroek. Die noem de hem in zijn programma 'Denk aan Henk' de beste Eu ropese tekstschrijver na Ray Davies (Kinks, red.). Herbert Grönemeyer kan er wel om lachen. „Ach", begint-ie in heel behoorlijk Nederlands, overgehouden van jarenlan ge vakanties met zijn ouders in Zeeland, „aan dat soort opmerkingen raak je gewend." Profeten hebben het maar moeilijk in eigen land. Hoewel hij al jaren geleden zijn eerste liedjes tegen racisme schreef en zich in de afgelopen jaren keer op keer heeft uitgesproken te gen de overhaaste éénwording van oost en west in Duitsland, ligt Herbert Grönemeyer eruit bij dat deel van zijn landgeno ten dat het in het verleden juist met hem eens was. „Sommige kritiek, met name over racisme, is in deze tijd niet meer gewenst. Dus vinden be paalde mensen, met name zij die vroeger dezelfde ideeën hadden, dat ik zeur. Ze vinden me te principieel. Ik ben vol gens mij niet veel veranderd, maar zij wel. En dat vind ik best moeilijk." Racisme Herbert Grönemeyer is inder daad in de laatste jaren maar weinig veranderd. Dat hoor je op de nieuwe cd 'Chaos', dat zie je in zijn teksten en zijn inter views. En dat ondanks zijn naar het schijnt almaar groeiende succes. Twee miljoen exempla ren van zijn cd 'Bochum', meer dan een miljoen 'Sprünge', en opnieuw meer dan een miljoen De muziekveiling van memora bilia van popsterren heeft gis teravond op een veiling in de tv- studio Concordia in Bussum ruim 136.000 gulden opge bracht. De opbrengst komt ten goede aan Artsen zonder Gren zen die de opbrengst wil beste den aan projecten in Liberia, waar ongeveer twee miljoen mensen op de vlucht zijn voor de burgeroorlog. Klapper van de veiling was een schilderij van kunstenares Ans Markus, waarop Mick Jag- ger staat afgebeeld. Het kunst werk bracht 16.000 gulden op. De richtprijs was 9.500 gulden. Ook voor litho's van John Len- non, die tijdens een expositie in Londen in 1970 door de politie in beslag werden genomen om dat ze pornografisch zouden zijn, werd veel geboden: Vijftien stuks gingen weg voor in totaal 11.000 gulden. Verwacht werd een opbrengst van 3.000. gul den. Veronica zendt de veiling donderdagavond op TV2 uit tij dens de Veronica Muziekdag. rotterdam barenda grutterink exemplaren van 'Luxus'. Ook in Nederland heeft de in Bochum geboren zanger een hele be hoorlijke schare fans, niet in de laatste plaats vanwege zijn tek sten. „Wat ik in 'Luxus' en 'Hart- geld' gezongen heb, is uitgeko men. Racisme en de problemen van de 'Wiedervereinigung', ik heb gelijk gekregen, al had ik dat liever niet gehad. Ik denk nog steeds dat het tempo van de vereniging te hoog is ge weest. Partners kunnen alleen maar een relatie aangaan als ze dezelfde rechten hebben. En door onze haast hebben wij de mensen in het oosten de kans ontnomen om met zichzelf in het reine te komen, zelf op te ruimen. Ze moeten zich daar nu veel te snel op het westen oriën teren." Chaos Maar Grönemeyers 'evangelie' is optimistisch. „Ik denk dat de beide delen van elkaar kunnen leren en dan vooral wij van de vroegere 'Ossies'. Ik verwacht dat we op termijn dichter naar elkaar toe zullen groeien, dat we als maatschappij meer geza menlijk zullen hebben. De voormalige 'Wessies' en 'Ossies' zullen met elkaar moe- Een gebouw moet kunnen uit drukken hoe een mens be weegt, hoe iemand wordt ver leid om naar een bepaalde hoek te gaan. Architect zijn is een dienend beroep. Een gebouw moet niet alleen mooi zijn. Ik ben in elk geval pas tevreden als de dingen gebruikt worden zoals ik in gedachten had", zegt architect Jo Coenen. Hij ont wierp het Nederlands Archi- tuurinstituut in Rotterdam. Op 29 oktober wordt het geopend, naar verwachting door koningin Beatrix. De Limburger Coenen (43) is nog niet zeker van zijn zaak. „Een oordeel kan ik pas over een aantal weken vellen. Als het groen en het water om het ge bouw er zijn. Die maken wezen lijk onderdeel uit van het ge heel." Hoe het ook zij, met de ope ning komt een einde aan een discussie .van 80 jaar over de noodzaak van het instituut, al dus directeur Adri Duivesteijn, ooit spraakmakend wethouder in Den Haag en initiatiefnemer voor een spectaculair nieuw stadhuis voor de Hofstad. Vol gens Duivesteijn is er met het gereed komen van het Architec tuurinstituut een soort van na tionale inhaaloperatie achter de rug. Het gebouw zelf is volgens hem een „manifestatie" van wat architectuur betekent en het instituut zal ook blijvend plaats bieden aan het „archi- tuurdebat". Drie jaar geleden lag de col lectie van het Architectuurinsti tuut voor oud vuil in een ge bouw aan de Amsterdamse Droogbak. Inmiddels zijn alle 30.000 boeken opnieuw gecata logiseerd en zijn verder netjes op een rij gezet: 15.000 portfo lio's, 1,5 km archiefdozen, 6.000 panelen, 500 maquettes, 400 meubels en 2.000 fotodozen. In de bibliotheek is plaats voor twintig onderzoekers. Ze kun nen tweederde van de boeken Het Nederlands Archituurinstituut in Rotterdam, een „manifestatie" van wat architectuur betekent, foto pr rechtstreeks raadplegen. Voor het 'grote' publiek zijn er straks vooral de tentoonstel lingen. De grote openingsexpo sitie heet 'STIJL, Norm en hand schrift in de Nederlandse archi tectuur'. Aan de hand van teke ningen, foto's en maquettes probeert het Architectuurinsti tuut „het tot dusver gebruikelij ke beeld van de architectuurge schiedenis van deze en vorige eeuw te ontdoen van overleefde cliché's". Tegelijkertijd zijn er drie andere, kleinere tentoon stellingen, waaronder één van de schetsen die Jo Coenen maakte voor het Architectuurin- Wat men ook komt doen in het Architectuurinstituut, het zal niemand ontgaan dat hij of zij in Rotterdam zit. Het ge bouw heeft zoveel glas, dat de stad bijna altijd te zien is. Op vallend worden ongetwijfeld ook de balies en meubelen van Boris Sipek. „Daar wordt al te gen geprotesteerd, het zou te barok zijn voor in dit gebouw. Daarom doen we het ook. Niet alles hoeft toch per definitie ra tioneel te zijn- En het gebouw van Jo Coenen kan zoiets eigen lijk juist wel gebruiken", zegt Duivesteijn. Hij vindt het eigenlijk niet normaal meer dat „een zo be langrijk gebouw" met „zulke budgetten" tot stand moest ko men, al prijst hij de inzet van cultuurminister D'Ancona. Dui vesteijn en Coenen leurden vol gens eigen zeggen langs deuren van ministeries en bedrijven om hulp en materialen voor een la gere prijs. Het was een hoop ex tra werk, maar veel mensen zijn volgens Coenen loyaal geble ken. Toch bleef het schipperen, zegt Coenen, onder meer met het materiaal. „Beton, glas en staal hebben we zodanig moe ten rangschikken dat het geheel niet afglijdt. Met beton denk je al gauw aan een parkeergarage. We hebben geprobeerd te voor komen dat die lullige associatie opkomt. Het is aan de anderen om te oordelen, maar ik vind dat we heel ver gekomen zijn." Wie dat nog voor de opening zelf wil checken, kan terecht op de voorbezichtingingsdagen die tussen 18 september en 10 ok tober worden gehouden. De entree van 5 gulden per persoon zal worden gebruikt om een kunstwerk van Auke de Vries voor de vijver van te beta len. Vorige weck is al het licht- kunstwerk van Peter Stniyckcn, voor de arcade van het gebouw, in werking gesteld. Struyckcn bedacht volgens Duivesteijn „een miljoen" varianten voor het lichtspel, dat voortaan avond aan avond te zien zal zijn. Herbert Grönemeyer: „Bepaalde mensen die vroeger dezelfde ideeën hadden als ik, vinden nu dat ik zeur." foto qpd ten Ieren omgaan. En vervol gens op zoek gaan naar een tus senvorm van kapitalisme en communisme. „Want het is on zin te stellen dat het commu nisme verloren zou hebben, of het kapitalisme gewonnen". Voor het zover is heerst echter de chaos, waarmee de titel van zijn laatste cd is verklaard. „Maar ook hier moet je vooral iets positiefs achter zien. Uit chaos kunnen hele goede din gen voortkomen." „De chaos hebben we nodig, politiek, maatschappelijk, zelfs economisch. Het is dan ook niet alleen iets dat afbreekt. Creativi teit komt uit de chaos, maar ook geluk. Chaos heeft iets levends. In de chaos komen ook allerlei verdekte fouten naar boven. Ra cisme is ook zo'n fenomeen dat we misschien wel vijftien jaar lang genegeerd hebben in onze maatschappij. Maar het is een soort virusziekte, die er steeds is, maar zo af en toe in al zijn gewelddadigheid de kop op steekt." Janis Ian: 'Breaking Silence'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23