'Koningin tussen keizers en kunstenaars' Cultuur Kunst Nederlandse literatuur op Franse manifestatie Romantische baljurken gaan zwevend over Haagse Hofvijver Gratis busvervoer naar Nederlands Dans Theater Michael Jackson onbetaalbaar voor Russische jeugd Bedroevende expositie in Kunstcentrum Haagweg DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993 RUYGROK. 071 -356472. PLV -CHEF Pisuisse-prijs naar Acda en De Munnik Amsterdam De Pisuisse-prijs voor studenten van de kleinkunst academie moet dit jaar worden gedeeld door Thomas Acda (26) en Paul de Munnik (22). Acda krijgt de onderscheiding (geld en een oorkonde) voor de solo 'Zitten voor de Blues 111', waarvoor hij ook al de Sonneveldprijs ontving. De Munnik is in de prijzen gevallen met zijn aandeel in 'De Jongeling'. Hij werd eerder ge nomineerd voor de Naeff-prijs. Acda en De Munnik speelden sa men in 'Spectacle Coupé, hetgeen mede tot hun gezamenlijke uitverkiezing heeft geleid. De naar Jean-Louis Pisuisse genoem de prijs werd in 1975 ingesteld door Fie Carelsen, die lange tijd het leven met de legendarische cabaretier heeft gedeeld. Er is ook nog een Creativiteitsprijs voor schrijvers en componisten. Deze is dit keer voor Rutger de Bekker (21). Elfstedentocht van Clouseau Rotterdam Clouseau onderneemt op zaterdag 25 september een alternatieve Elfstedentocht ter promotie van haar nieuwe CD 'Every Small Town'. De Belgische popgroep trekt per trein de hele dag van station naar station en zal op elke halteplaats drie nummers ten gehore brengen. De rondreis begint om 6.20 uur 's morgens in Maastricht en eindigt rond zes uur 's avonds in Gro ningen. Tussendoor worden achtereenvolgens Eindhoven (07.49 uur), Arnhem (9.36), Utrecht (10.33), Den Haag (11.55), Haarlem (12.58), Amsterdam (13.47), Hilversum (14.48), Zwolle (16.10) en Assen (17.20) aangedaan. De mini-concerten zijn voor iedereen gratis toegankelijk. Van Leersumprijs voor vormgevers Amsterdam Elly Lamaker en The People of the Labyrinths (Geert de Rooij en Hans Démoed) krijgen dit jaar de Emmy van Leer sumprijs (sieraden, textiel keramiek en mode). Zij delen de 15.000 gulden waaruit de prijs bestaat. De aanmoedigingsprijs modevormgeving (7.500 gulden) gaat naar Jacqueline Streng. Dit heeft het Amsterdams Fonds voor de Kunst, dat de prijs toekent, meegedeeld. Lamaker ontvangt de prijs voor haar innoverende inbreng in het modevakonderwijs en The People of the Laby rinths voor hun wintercollectie 1992/93, New Ice-Age. Streng krijgt de aanmoedigingsprijs voor haar kindercollectie Roly Poly, aldus het fonds. De uitreiking is op 5 november in het Amster damse Paradiso. Ray Charles naar Den Haag den haag Ray Charles geeft op woensdag 24 november een con cert in het Haagse Congresgebouw. De Amerikaanse zanger-pia nist komt met zijn voltallige orkest naar ons land en deelt bij de ze gelegenheid de affiche met Maceo Parker en The Roots Revi sited (met in de gelederen onder andere Fred Wesley en Pee Wee Ellis). De voorverkoop begint zaterdag 2 oktober op de be kende adressen. foto archief Exposities over Maria van Hongarije, regentes van de Nederlanden Een fikse portie geschiedenis van het Habsburgse rijk. Verder een toefje royalty, gelardeerd met een aantal op zienbarende bruiklenen. Dat alles gerangschikt rond de bijna vergeten Maria van Hongarije, zuster van keizer Ka- rel V en van 1531 tot 1555 regentes van de Nederlanden. Dat zijn de ingrediënten van de dubbelexpositie 'Maria van Hongarije, Koningin tussen keizers en kunstenaars' in het rijksmuseum Het Catharijneconvent in Utrecht en het Noordbrabants Museum in Den Bosch. VLISSINCEN JAN VAN DAMME Als verlengstuk van de Habsburgse machtshonger was ze niet erg geliefd. Utrecht en Den Bosch bieden alle gelegen heid de tegen haar zin tot land voogdes aangestelde Maria als nog in de armen te sluiten. Waarom twee exposities en waarom Maria van Hongarije? Om met de laatste kwestie te beginnen: nee, deze keer geen geboorte-, sterf- of ander ge denkwaardig jaar. Het 'toeval' wil dat een groep wetenschap pers zich al enkele jaren ver diept in de persoon van Maria van Hongarije. Twee onderzoe kers hebben haar als onderwerp voor een proefschrift gekozen en er wordt gewerkt aan een documentairefilm over de Habsburgse vorstin. De dubbel tentoonstelling 'Maria, Konin gin tussen keizers en kunste naars' en niet te vergeten het gelijknamige boek zijn de be paald niet onbelangrijke 'bij- produkten' van de Maria-studie geworden. Het Catharijneconvent in Utrecht had wel oren naar de expositie, maar bleek te klein om alle schilderijen, wapens, pronkbekers, boeken en beel den te herbergen. Een deal met het Noorbrabants Museum in Den Bosch bood uitkomst. In Den Bosch wordt aan de hand van schilderijen getoond dat Maria van Hongarije als be schermvrouw van kunstenaars als Michiel Coxcie, Bernard van DEN HAAG ANP Nederlandse literatuur staat centraal op de Franse manifes tatie 'Les belles etrangères', die van 29 november tot 10 decem ber gehouden wordt in ver scheidene Franse steden. De manifestatie heeft twee keer per jaar plaats en beleeft dit najaar de 21ste aflevering. Doel is het belichten van literatuur die in Frankrijk nog vrij onbekend is. Twaalf Nederlandse schrijvers worden uitgenodigd om in Frankrijk lezingen te verzorgen, onder wie Harry Mulisch en Hella Haasse. Voor de gelegen heid wordt ook een aantal boe ken in het Frans vertaald. AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Lang vervlogen tijden herleven in het historische centrum van Den Haag. Vanaf Prinsjesdag op 21 september tot en met 24 ok tober 'versieren' twintig witte baljurken de Hofvijver bij het Binnenhof. De jurken - zo'n tweeëneenhalve meter hoog en gemaakt van paraffine - zullen een maand lang in kringen over het water 'zweven', 's Avonds worden ze verlicht. „De installa tie past bij de sprookjesachtige sfeer die Prinsjesdag nog steeds een beetje heeft. Wat het extra leuk maakt is dat ook de Gou den Koets langs de Hofvijver zal rijden", aldus de makers. Het kunstproject, getiteld Very important Persons' is ver vaardigd door Patchwork, een collectief bestaande uit de kun stenaressen Karolien Helweg, Elleke Haspels en Joanneke Meester. In een loods op het terrein van de voormalige Wes tergasfabriek in Amsterdam hebben ze bijna een half jaar aan de imponerende 'gewaden' gewerkt. Nu - inmiddels 1500 kilo paraffine en tientallen me ters katoen verder - leggen ze hand aan het laatste exemplaar. Allure Het idee voor dit project ont stond vorig najaar. Patchwork laat zich inspireren door een bepaalde lokatie, en gaat uit van de associaties die die bepaalde plek oproept. Het drietal koos voor de Haagse Hofvijver, van wege de associaties die de plek bij hen opriep: hofdames, allu re, romantiek, maar ook: ver gankelijkheid en de uiterlijke schijn van status en macht. As sociaties die treffend passen bij het beeld van de verlaten mar merachtige baljurken die over het water dansen. De gemeente Den Haag stemde vrijwel onmiddellijk in met het plan. In december be gon het drietal met het naaien van de katoenen jurken, die de basis vormen van de beelden. De jurken zijn opgebouwd uit een houten frame met echte ba leinen, daarover het katoenen gewaad en een topje dat met behulp van mallen is gegoten. De verhitte paraffine wordt ver volgens heel voorzichtig over de jurken uitgegoten. Die werkwij ze is tijdrovend: de vervaardi ging van de jurk nam per exem plaar zo'n twee weken in beslag. „We hebben veel met de vor men 'gespeeld' om beweging in de beelden te krijgen. 'Gestolde beweging', dat is ons uitgangs punt. We hebben ernaar ge streefd om de beelden daarmee elk een eigen houding, een ei gen identiteit mee te geven", al dus Helweg. „Zo is elke jurk weer heel 'anders geworden." Orly en Pieter Coecke van Aelst de introductie van de Italiaanse renaissance-stijl in de Neder landen heeft gestimuleerd. In de Domstad wordt de regentes in de Habsburgse tijd geplaatst, met aandacht voor haat rol in de politieke en religieuze ge schiedenis van Europa in de eerste helft van de 16e eeuw. Vrouwen De nu al talrijke aanvragen voor combi-kaarten en rondleidin gen wettigen de veronderstel ling dat de musea met Maria een publiekstrekker van allure in huis hebben gehaald. Drs. Anite Haverkamp van het Cat harijneconvent ziet in de ruime belangstelling haar mening be vestigd, dat 'historische vrou wen' tot de verbeelding spre ken. Nu is daar in het geval van Maria van Hongarije veel voor te zeggen. Zij is een persoonlijk heid, die een boeiend verhaal te vertellen heeft. Met haar voorgangster Mar- garetha van Oostenrijk (of van Savoye) en haar opvolgster Margaretha van Parma vormde zij van 1506 tot 1567 het vrou welijk bestuur van de Nederlan den. Zij waren de directe verte genwoordigers van de Habsburgse keizer en koningen. In een zeer belangrijke periode, waarin de lange tijd uit zelfstan dige vorstendommen bestaande Nederlanden moesten worden omgevormd tot onderdanige provincies aan de rand van het rijk waar de zon nooit onder Een portret van Lodewijk II van Hongarije. ging. De dames gingen tactvol tewerk. Niet dat ze zich geliefd maakten, maar het is - opperen moderne historici - aan hun 'vrouwelijke diplomatie' te dan ken dat de dwarse steden en edelen niet veel eerder in op stand kwamen. Hoe dat ook zij, feit is dat een jaar na het vertrek van Margaretha van Parma de Tachtigjarige Oorlog (1568- 1648) begon. Wapengeweld Maria zwaaide de scepter in een regio, die in de eerste helft van de 16e eeuw snel aan belang won. Antwerpen groeide uit tot een handelsmetropool, die het kloppend hart van Noord-Euro pa werd. Het kostte haar moeite de rijke steden in het Habsburg se gareel te houden. De opstand van Gent in 1537-1539, dat zich tegen de inning van belastingen verzette, kon alleen met wapen geweld worden beteugeld. Die strubbelingen nemen niet weg dat Maria er meestal in slaagde de tegenstellingen bin nen haar territorium in de hand te houden. Ook op religieus ge bied koos zij voor een gematig de aanpak. Zij was goed op de hoogte van het werk van Eras mus en Luther, zo goed zelfs dat ze de bijnaam 'de Lutherse vor stin' kreeg. Tegelijk met Karei V trad Ma ria in 1555 terug uit het lands bestuur en vertrok het jaar daarop naar Spanje. Op aan dringen van Philips 11 overwoog ze in 1558 naar de Nederlanden Gewicht De beelden worden in de hofvij ver verankerd, verzwaard met gewichten. Zo zullen 'de dames' een maand op het Binnenhof uitkijken. Haspels: „Het is een romantische installatie, maar het heeft ook iets triests, omdat de beelden verankerd zijn, ge vangen in hun eigen cirkeltje." In de vijver van het Amster damse Westerpark werd deze zomer uitgetest of de paraffine de barre Nederlandse weersom standigheden goed zou door staan. Het experiment slaagde, en bovendien rolde er een op dracht uit. Het stadsdeel Wes terpark wil zo'n drijvende bal jurk - van duurzamer materiaal - permanent in het Westerpark exposeren. Over een volgend project hebben ze nog niet echt nage dacht. Meester: „We zijn zo druk bezig geweest met Very Important Persons, dan heb je geen tijd om verder te denken. Misschien dat we wel iets klei- ners gaan maken. Grootschalige projecten zijn prachtig, maar wel érg bewerkelijk." Very Important Persons wordt op 18 september te water gela ten in de Haagse Hofvijver. Op 21 september om 21.00 uur is de officiële opening. Te zien tot en met 24 oktober. leiden/den haag In het nieuwe seizoen brengen de drie gezelschappen van het Nederlands Danstheater in totaal 15 (wereld)premières op de planken. Bij het merendeel van de produkties wordt de muziek live uitgevoerd. Opvallend is de bijdrage van Jiri Kylian en Hans van Manen in het kader van het Holland Festival 1994. Zij brengen ieder een wereldpremière voor het Nederlands Dans Theater 1, geïnspireerd op het leven en werk van de wereldberoemde constructivist Piet Mondriaan. Net als vorige jaren heeft K&O-Leiden voor het seizoen 1993-1994 twee abonnementenseries samengesteld die vrijwel alle door het Neder lands Dans Theater uit te brengen programma's omvatten. Er worden ook weer gratis bussen ingezet naar het AT&T Danstheater in Den Haag. Voor meer informatie en het aanvragen van abonnementen kan men dagelijks tijdens kantooruren terecht bij het Uitbureau van K&O aan de Oude Vest 45 in Leiden: foto dirk buwalda moskou rtr Popster Michael Jackson geeft morgen avond zijn eerste concert in Moskou. Maar de prijs van de toegangskaarten maakt de ster voor de Russische jeugd bijna even on bereikbaar als westerse rocksterren waren tijdens het Sovjet-tijdperk. In de Sovjetunie werden popsterren als Jackson officieel gemeden als subversieve efcmenten die de jongeren met een losse moraal en politiek omstreden teksten cor- i^impeerden. Nu zijn het, met toegangsprij zen van 20 gulden waar het gemiddelde maandloon rond 90 gulden bedraagt, de kosten die de fans afschrikken. „Michaels bezoek is een wonder", zegt de 21-jarige student Vladimir Sjoebin. „Maar het wonder is niet voor mij en vele anderen weggelegd. Waar moet ik al dat geld van daan halen? Ze zijn gek." Vladimir, die probeerde aan een gratis kaartje te komen, was een van de 250 fans die Michael Jackson kwamen begroeten op het vliegveld Sjeremetjevo van Moskou. Maar de zanger, die een zonnebril en zijn karakteristieke brede zwarte hoed droeg, klom direct in een gepantserde Zil-limousi- ne, wuifde nog een keer en werd in een konvooi met zwaailichten naar zijn hotel in het Moskouse centrum vervoerd. Jacksons 'Dangerous'-wereldtoernee is overschaduwd door beschuldigingen van een 13-jarige Amerikaanse jongen dat hij door de zanger onwelgevoegelijk is bena derd. De 35-jarige megaster verwerpt de be schuldigingen en spreekt van een afper- singskomplot. Jacksons concert wordt gehouden in het 75.000 plaatsen tellende Loezjniki-stadion in Moskou. Daar werden onder meer de Olympische Spelen in 1980 gehouden. Er zijn nog toegangsbewijzen, waarvan de duurste ruim 200 gulden kosten, te krijgen voor het concert. De organisatoren vertel den het persbureau Itar-Tass dat tot dusver 45.000 kaarten zijn verkocht. Jackson verscheen in het weekeinde op de Russische televisie om reclame te maken voor de show, na geruchten dat die zou worden afgelast. „Ik zal er zijn. dus zorg dat je er ook bent", parafraseerde hij een vroe gere eigen hit. De Russische televisie gaf nog een hint voor fans zonder kaartje. ..Het geluidssys teem moet zo goed zijn dat je niet binnen hoeft te zijn om er naar te kunnen luiste ren", zei een commentator. terug te keren. Voor het zover kwam, overleed ze op 21 sep tember aan een hartaanval. Expositie: 'Maria van Hongarije, Koningin tussen keizers en kun stenaars' 1505-1558, Catha rijneconvent Utrecht en Noord brabants Museum Den Bosch, t/m 28 nov., geopend dinsdag t/m vrijdag 10-17 uur, zaterdag en zondag 11-17 uur, maandag gesloten. Catalogus Uitgeverij Waanders Zwolle, 49,50, geb. 79,50. beeldende kunst lende kunstenaars. Te zien t/m 19/10. vr t/m za van 13 00 tot 17 00 uur. Kunst centrum Haagweg 4. Leiden Wat kan het Leidse kunstleven af en toe toch bedroevend zijn. Ik had hooggespannen ver wachtingen van het nieuwe kunstcentrum dat onlangs de deuren van het voormalige schoolgebouw aan de Haagweg wagenwijd heeft opengezet. De werkelijkheid is echter zeer te leurstellend. 'Pluimvee' heet de tentoon stelling van enkele kunstenaars die in het kunstcentrum zijn neergestreken. Een inspirerend begrip, zo zeggen ze zelf. In 20 werken, zeer uiteenlopend van stijl, toont ieder een eigen visie op het begrip. Van de 12 exposerende kun stenaars is Frank Kappé hel meest dominant aanwezig. Zo wel in kwantiteit als in kwaliteit. Het is zijn werk op papier dat na een snelle rondgang nog eni ge extra aandacht vraagt. Kappé werkt op de subtiele grens van figuratief en abstract. De associ atie met pluimvee, een dode aan z'n poten bengelende kip, is duidelijk aanwezig. In bijna elk werk keert dit sterk geabstra heerde beeldmerk terug. Ook voor de overige kunste naars is de kip, samen met de haan en het ei. kennelijk be langrijk. Vooral het ei heeft me nigeen geïnspireerd. Kunstwerk nummer 5 bij voorbeeld is gesi tueerd op de ijzeren trap in de expositieruimte. Op de treden van draadwerk heeft de kunste naar 1694 deren naast elkaar gezet. Op een van de onderste treden ligt op de eieren een en velop met dc tekst: "Voor Walter v.d. Broekhuyzen, van Corry'. Een aardige vondst. De overige kunstenaars heb ben allen zo hun eigen manier om het begrip 'Pluimvee' uit te werken. Het heeft helaas niet, zoals de bedoeling was, tot een intrigerende tentoonstelling ge leid. Integendeel. Het geheel komt amateuristisch, bijna pu beraal over. De toeschouwer wordt het wel erg moeilijk ge maakt om deze bedroevende expositie serieus te nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21