Leven en wonen Japan inspiratiebron voor Frans Molenaar Vriezen of drogen, dat is de vraag Handige tafelset Eerste parfum van Dolee Gabbana Broekpakken voor elk uur van de dag Engelse dandy heeft Kroner in zijn greep DINSDAG 14 SEPTEMBER 1993 161 10. TUIN Peauline Je weet het van Peauline heet de huidwijzer van het gelijknamige merk, dat staat voor een serie huidverzorgingsprodukten. Het boekje, dat gratis is af te halen bij drogist of apotheek, geeft informatie over de functie van onder andere badolie, nacht-, hand- en zonnecrème en bevat een paar kennisma kingskortingen. Rokken kort, jasjes lang Is mode nog het belangrijkste voor de bezoekers van de show van Frans Molenaar? Of is het een gebeurtenis waarbij minder prominente Nederlanders pro beren een plaatsje in de roddel bladen te veroveren omdat zich onder de gasten ondermeer Hans Wiegel en echtgenote en minister Hanja Maij-Weggen bevinden? Wie weet, als ik een beetje in de buurt van Wiegel blijf? Want de fotografen klik ken er fanatiek op los. Al een uur voor de show is de hal van het Amstelhotel gevuld met fraai uitgedoste lieden, die zich het advies van Frans Mole naar om vooral vroeg te komen omdat het zo druk wordt heb ben aangetrokken. Laatkomers moeten genoegen nemen met een plaatsje in de vensterbank of achter de vleugel waar Jan Vayne, het hele spektakel voor ziet van een sjiek achtergrond muziekje. Maar de show van Frans Mo lenaar is ook zonder al die bij komstigheden zeer de moeite waard. Als er één ontwerper is die beseft dat elegance vooral eenvoud betekent dan is het wel Molenaar. Zo op een hangertje zegt de kleding niet echt veel, behalve dan dat je kunt zien dat er schitterende stoffen en prachtige kleuren zijn gebruikt. Pas als een vrouw er zich in gaat bewegen komen de strenge, ar chitectonische ontwerpen tot leven. Opvalt is dat Molenaar abso luut niets moet hebben van een lange fok voor overdag. Alle pakjes hebben zijn bekende korte rok. Hierop laat hij een kraagloos, vrij strakaansluitende lang jasje dragen. Heel mooi is bijvoorbeeld zijn grijze pakje waarvan het jasje één lang en een kort schuingesneden pand heeft. Naast dat strakke jasje laat hij ook een wijd in de rug klokkend maar op de schouder vrij aangesloten model zien, waarvan de zijnaden open zijn, zodat ook wat er onder zit te zien is. Dit model komt terug in de cocktail(kort)- en avondkle ding (lang). Voor vrouw die het toch hele maal bedekt wil, heeft Molenaar een mooie rechtgesneden pan talon, die hij laat dragen met een eenvoudige blouse en een met bont gegarneerde omslag doek. Ook geen concessie aan de trends, die heeft hij altijd in zijn collectie gehad, want een vrouw die zoiets draagt komt niet binnen: zij maakt haar en tree. Als het aan Molenaar ligt 'kleedt' uitgaand Nederland zich weer echt voor de gelegen heid. Het is een tijd geleden dat hij zoveel cocktail- en avond japonnen in zijn collectie had. Vooral hierbij is het te zien dat Molenaar 22 boetieks in Japan heeft. De blouse met losse pan den en een doorlopende kraag die dan kruislings naarachter wordt gestrikt heeft verdacht veel weg van traditionele Ja panse kleding. Heel mooi is dit kledingstuk in roomwitte lin nen op een wijde, rok van zwarte wol. Maar soms, als hij panden gaat omvouwen en er ook nog een soort pan nelappen aanhangt zoals bij sommige zijden avond japonnen, wordt het een beetje teveel van het goede. Maar de strenge eenvoud is weer helemaal terug in een japon (in lang en kort) met een smalle, diepe v- - hals, die nog wordt 'ver lengd' door een aantal stofknoopjes en waarvan de punt van het strakke lijfje met eveneens strakke lange mouwen, in de zeer wijde rok 'boort'. Voor vrouwen die meer bloot willen laten zien heeft Molenaar strapless-japonnen met een horizontaal gestreept bovenlijfje. Heel geraffineerd is de combinatie van een prachti ge bruintint met iets dat naar oranje zweemt, gezet aan een Tailleur (pakje) in zwart wollen dubbelgeweven crêpe. foto»marcel van der vlugt. China inspireert Edgar Vos We kunnen ze niet missen: de inheemse kruiden die geur en kleur geven aan onze gerechten, 's Zomers plukken we ze vers en wel in de tuin. Maar hoe moet dat 's winters? Daarom hier wat tips om de hele winter van kruiden uit eigen tuin te kunnen genieten. Op de eerste plaats heb je de kruiden die met succes gedroogd kunnen worden. Daartoe rekenen we tijm, salie, rozemarijn, bo- nekruid en marjolein. Deze kruiden behouden hun geur als ze op de juiste wijze worden gedroogd. We plukken ze voor dit doel 's morgens, vóór de zon erop schijnt, en als de dauw net opge droogd is. Daarna hangen we ze ondersteboven in een warme, maar vooral niet zonnige ruimte te drogen. Hoe eerder en sneller ze droog zijn, des te minder kans op schimmelaantasting. Zijn de kruiden eenmaal door en door droog, dan worden ze op een koele, droge, donkere plaats in een gesloten bus of pot bewaard. Simpeler kan het al niet. En nu de kruiden die zowel qua smaak als qua kleur te lijden heb ben tijdens het normale droogproces. Ze zijn hier en daar welis waar gedroogd te koop, maar in dit geval zijn ze meestal gevries droogd, een moeilijk zelf na te maken proces. Maar daarom niet getreurd. We kunnen deze kruiden met succes invriezen, nu we vrijwel zonder uitzondering in het bezit zijn van een koelkast met vriesvak. Ook deze kruiden worden 's morgens geplukt, voor de zon erop schijnt. Daarna worden ze goed ge wassen en fijnge maakt. Dat fijnma ken kan op velerlei manieren gebeuren. Heel goed is nog steeds de meest ou derwetse methode: fijnhakken met een mes. Maar er zijn ook keukenapparaten die ons de helpende hand reiken. Tot slot is er nog de mok en de schaar. Hiervoor knippen we de kruiden een beetje fijn, we vullen een mok of hoog glas ermee en knippen dan met een goede schaar, rechtstandig, in het groen. We blijven net zolang knippen tot de massa fijn verdeeld is. Als dat gebeurd is, hebben we dus een bakje met fijngemaakte kruiden. We halen dan het vriesvak, waarin we anders blokjes ijs invriezen uit de koelkast, vullen alle vakjes zorgvuldig met de fijne kruiden, druppelen eventueel nog iets water erbij en zetten het zo in het diepvriesvak. Na enkele uurtjes is alles hard en bevroren. Nu halen we de groene blokjes uit het diepvriesbakje en bewaren deze in een zak of doos in de diepvries. Zet er wèl een etiket op, epnmaal bevroren, lijken ze allemaal op elkaar. Deze manier van invriezen gaat uitmuntend met peterselie, selde rij, kervel, dille en basilicum. Ik ken ook huisvrouwen die een geraf fineerd mengsel maken van bijvoorbeeld twee delen peterselie, een deel selderij, een deel dille en eventueel iets basilicum. Ze vriezen dit mengsel op dezelfde wijze in en zetten dan soepkruiden op de doos. Kortom er zijn veel mogelijkheden met dit systeem maar we zullen wel snel aan de slag moeten. LEZERSVRAAG Nu begin ik eens niet met het beantwoorden van een vraag, neen, ik geef de meest opmerkelijke en milieuvriendelijke tip voor de be strijding van luis op kamerplanten door. Deze tip is afkomstig van een lezeres die haar naam niet noemde. Jammer! Maar ze vertelde wel dat ze zowel haar Brohwalias alsook begonia's luisvrij houdt, door ze af en toe een paar dagen op een mierenhoop te zetten. Dit vermeld ik met dank aan de mij onbekende trouwe lezers. Drie vragen zijn afkomstig van H. C. KOELEMAN UIT ALPHEN A.D. RIJN. De Japanse esdoorn, de Acer palmatum, heeft dit en vo rig jaar veel dorre punten aan de bladeren. Dat kan. Dan staat deze kleine boom waarschijnlijk niet goed beschut. Zowel late nachtvor sten, als te veel plotselinge zonbe6traling kunnen de bladeren be schadigen. Verder de vraag of Hypericum en Potentilla in het voor jaar, na de vorst, flink gesnoeid moeten worden. Wat snoeien aan gaat ja, maar al te flink zou ik het niet doen. Een beetje terugsnoei en en goed in model brengen, dat is de leus. Rest nog de vraag waarom de Hypericum zo vaak zijn onderste blad laat vallen. Dat doet deze plant ook bij mij, zeker als het laat in het voorjaar vriest. Ik vrees dat de grond bij Koeleman, nét als bij mij, aan de zure kant is. Een niet te grote kalkgjft af en toe kan dit euvel wellicht verminderen. De Abutilon van G. V.D. HOUTEN-VERGOED UIT LEIDEN heeft last van kleine luisjes aan de achterkant van het blad. Dat is waar schijnlijk geen luis maar spint. Makkelijk te zien als men de onder kant met een plantenspuit natmaakt. Zijn er piepkleine webben te zien, dat is het spint. In beide gevallen helpt geregeld dompelen in lauw water uitmuntend. Nog beter: water van 45 graden, maar geen graad warmer omdat de plant doodgaat bij temperaturen bo ven 50 graden. Blijft de vraag waarom niet alleen deze Abutilon, maar ook haar voorgangers altijd weer ziek worden. Dat komt waarschijnlijk omdat de lucht ter plaatse te droog is. Verder houdt de Abutilon van warmte en zon en verdraagt de plant geen tempe raturen onder de 10 graden Celsius. Ook mag de grond nooit te nat worden. Pas gieten als de bovengrond alweer droog begint te wor den! Bij mevrouw J. V.D. PEET IN VOORSCHOTEN staat een Japanse es doorn die al dertig jaar oud is. Plotseling krijgt hij dode takken. Nu zou ik moeten weten waarom die takken doodgaan. Ik zou zeggen: kijk eens naar de plaats waar de tak van de boom gevallen is. Is daar iets te zien? Een beschadiging van parasitaire aard? In dat ge val kan alleen Wageningen: Plantenziektekundige Dienst, Geer- tjensweg 15, uitkomst bieden. Overigens mag de esdoorn van juli tot oktober gesnoeid worden. Alleen gedurende deze tijd. Vooral vroeg in het voorjaar kan fataal zijn omdat de boom dan te veel sap verliest, in vaktermen zegt men doodbloedt Komt er bij u al tuinierend of wandelend In de natuur een vraag op? Greet Buchner zal proberen voor u het antwoord te vinden. De vraag kunt u opsturen naar Damiate Dagbladen, Postbus 507, 2003 AP Haarlem t.a.v. de redactie LEVEN EN WONEN. Een opmerkelijk ontwerp dat tijdens de Dag van het Wonen van de Meubelbeurs in Utrecht was. is de Favore 530 van Leolux. Het is een set van twee lage salontafels, door Hugo de Ruiter speciaal ontworpen voor bij de Vinja-banken. Bank en blad- vorm van de tafel vertonen dezelfde curve. De kleinere tafel kan, net als bij de traditio nele mini-sets, onder de grotere word^p ge schoven. Aangezien beide zijn voorzien van zwenkwielen is het verplaatsen uiterst een voudig. Favore is als set, maar ook per tafel te koop. De dragende zijpanelen zijn in di verse lakuitvoeringen leverbaar. Bij de grote tafel kan het blad zowel in lak als in fineer worden uitgevoerd, de onderschuiftafel is er uitsluitend gelakt. De tafelset is voorzien van handige zwenkwieltjes. foto gpd. De nieuwe wonderkinderen van de Italiaan se mode worden ze wel genoemd: Domeni- co Dolce en Stefano Gabbana. De een af komstig uit een Siciliaans dorpje, de ander uit het noordelijke Venetië. Als duo zorgen ze sinds enkele jaren voor opvallende ont werpen in de Italiaanse modewereld. Ze ontmoetten elkaar destijds in Milaan, waar ze ontdekten dat ze in dezelfde rich ting dachten als het om mode gaat. Niet lang daarna begonnen ze met een mini mum aan middelen hun eigen mode-ad- viesbureau en kwamen ze met een eerste vrouwenlijn. Hun inspanningen bleven niet onopge merkt, want in 1985 werden Dolce Gab bana uitgenodigd deel te nemen aan een modeshow die de stad Milaan had opgezet om jong talent onder de aandacht te bren gen. Voor het duo betekende dit de grote doorbraak. Nadat ze in '86 hun eerste da mescollectie presenteerden, gooiden ze daarna hoge ogen met een tricotcollectie en een herenlijn. Vier jaar geleden openden de heren hun eerste winkel in Japan, later gevolgd door showrooms in New York, Hong Kong en een aparte heren- en dameszaak in Milaan. Ook de reclamecampagnes van de twee Ita lianen blijven niet onopgemerkt. Ze werken met fotograaf Steven Meisel en als model hebben ze Isabella Rossellini weten te strik ken. Na al dit succes kon een bijpassend geurtje niet uitblijven. Daarom hebben de heren hun eerste parfum op de markt gebracht: de Dolce Gabbana vrouwengeur, die (binnenkort) ook in te koop is. Meer informatie: Distriparfums, tel.020 - 6533596. Voor een broekpak moet je deze winter bij Edgar Vos zijn. Hij heeft ze in soorten en maten en voor elk uur van de dag. Heel mooi zijn de wat Chinees aandoende pak ken, die bestaan uit wijduitlopende panta lons met daaroverheen ruimvallende tu- nieks en blouses, soms bescheiden voorzien van fraaie borduursels alles in zijden chif fon, van zandgewassen zijde of een fraai jacquard stof. En van die blouses mogen er gerust twee overelkaar worden gedragen. Vooral die gedessineerde versie doet heel sterk denken Chinese pyjama's. Zijn jumpsuits, met uitlopende pijpen en een halterlijfje met daarop een kort jasje hebben een vleugje Hollywood-glamour, zeker als het model wordt gemaakt van een soepele, prachtig vallende suède. En voor wie het wat 'gewoner' zijn er wat mannelijk ogende broekpakken, die bestaan uit een vrij rechte pantalon, een klein vestje en een iets getailleerd colbertje. De rokken bij Edgar Vos zijn enkellang, met hoge loopsplitten of van een micro lengte dat je nauwelijks meer van een rok kunt spreken. De minime stukjes stof verdwijnen bijna geheel onder het grijze blazerjasje met rondweggesneden panden. De enkellange rokken combineert Vos met rechte jasjes, die over de dijen vallen. Bij zijn mantelpakjes laat hij vaak een brede le ren stola, afgezet met bont, dragen. Zoals gebruikelijk zat in de coutureshow ook weer een klein stukje confectie. Voor zijn boetieks heeft hij bijvoorbeeld mantel pakjes met een kuitlange, rechte rok (met split) en een vrij lang aansluitend kraagloos jasje met ronde hals, voorzien van goud kleurige knopen. Dit geheel completeerde hij met een grote omslagdoek. Wellicht ook door de kleur (groen en rood) staken ze wel wat magertjes af tegen de van fraaie stoffen gemaakte couture-kleding. Edgar Vos opende zijn show met voetlan ge ruime mantels, die over elke laagjes-mo de blijven passen. Veel van deze mantels sluiten met simpelweg een ceintuur om de taille. Heel fraai was het zwart-steenrode omkeerbare model. Ook bij Edgar Vos vrij veel avondkleding, die hij ook vrijwel geheel in gedek te kleuren: marine, zwart, grijs en bruintinten, houdt. Ook hier weer grote con trasten. Naast een prachtig sluike zwarte japon waar van de met bont afgezette halspartij rond is uitge sneden, een optimische gebloemd model (dat qua kleur en dessin ei genlijk helemaal uit de toon viel) met wijde rui sende rok en een soort keursje van goudkleu rig kant. Maar gelukkig maakt hij die zwierige japonnen, die beetje aan de tijd van de 'showboot op de Mississippi' doen denken ook in m ne, zwart bruintinten. Fluweel en kant zijn natuur lijk bij uitstek stof fen voor avondkle ding. Van zwart fluweel heeft Vos een prachtige rui me avondmantel, die hij combi neert met een rechte japon met een bovenlijfje. De bruid is een voudig. Een strak strapless lijfje, veel rok- i alles geheel 'o\ laagje dunne voile met nopjes, van hetzelfde materiaal als de sluier. De klassieke Engelse kleedstijl van de van oorsprong Engelse dandy's heeft de Amsterdamse couturier Rob Kro ner in zijn greep. Strakke broeken, lange jasjes en lange vrouwelijke rokken met gilets voert hij uit in veel fluweel-va riaties en bro kaat. Het ge heim van de nieuwe couturecollec- tie die Kroner voor komende winter sa menstelde zit in de aai baarheid van de stof en de vrouwelijke belijning. Wat hij toonde bij de presentatie van zijn win termode in Amsterdam was zonder uitzondering om hebbe rig van te worden. Zeer vrouwe lijk, geraffineerd van kleur, maar bovenal sjieke creaties. Sluik en lang is het silhouet van zijn nieuwe collectie, waar bij hij zich heeft laten beïnvloe den door de zwierige en joyeuze kledingwijze van Oscar Wilde. De invloed van deze negentien de eeuwse dandy met zijn ado ratie voor edele stoffen en mooie kleuren was duidelijk af te lezen aan het gebruik van 'antieke' volle kleuren, de intri gerende combinaties van klas sieke materialen en verassende toepassingen van oude vormen en nieuwe lijnen. Kroner bleef hiervoor niet langer trouw aan zijn brede schouderlijn, maar koos een mooie ronde, aanmer kelijk vrouwelijker ronding van de schouderpartij. De invloed van Wilde kwam duidelijk naar voren in hooggesloten witte blouses met jabots, mooie gi lets, opvallende puntkragen en slankgesneden lange jasjes. Hij combineerde dit type jasje on der meer met aangerimpelde brokaatrokken of rechte over slagrokken die deels schuilgaan onder een scheefgedragen su ède schort. Maar hij liet diezelf de jasjes eveneens dragen over een slanke broek en onder korte capeachtige jasjes zoals in een oker met bruinkleurige combi natie met een witte blouse met puntkraag, waarover Kroner een van een echte couture-show, laat Molenaar in het geel gaan. in die Japanse stijl. Daarna volgen de cham pagne en felictaties. En buiten wachten de auto's met chauf feur. Zwart-bruin suèe jasje op strapless jumpsuit i hetzelfde materiaal. FOTO FRITS SCHROEDER. Donkerblauw pak voor overdag in dubbele wollen crêpe uit de col lectie van Rob Kroner, foto anp zwierige cape liet dragen. Het raffinement bij zijn mantelpak ken zit 'm vooral in de jasjes met v-hals en puntig gesneden kragen en manchetten en ce tuurs met kwastje die ogen als soepele kamerjasjes. Geraffi neerd ogen ook zijn ontwerpen met zijn favoriete Franse tricot, onder meer sluikvallende be jurken met zwierige rok onder kanten vestjes, alsmede zwarte jurkjes en broekpakken met fraaie inzetten van zwart kant. Met meeste applaus van zijn klanten oogstte hij met de e voudige, maar zeer sierlijke japonnen met een diep decolle té voor of achter van hooggeslo ten zwarte kant. 's Avonds is het bij Kroner één groot barok feest met dui delijk oosterse invloeden. Gloedvolle kleuren voor wijde taftrokken met fluwelen lijfjes of jasjes met zwarte gitten dan wel goudkleurige nopjes die steeds weer een lossen witte puntkraag als opvallend detail hebben. De bruid kleedde Kroner in ivoor kleurige taft met duizenden op gestikte pareltjes. Bij deze bruidsjapon heeft de rok open geknipte banen, waaronder een wijde rok van een iets lichtere kleur uitbolt. CONNY HEIDA effen dubbele rok. De mannenkleding die tus sendoor wordt getoond is min der spektaculair, wel wordt het duidelijk dat een kleurig colbert het saai grijs en bruin waarin veel mannen zich hullen nu toch echt moet vervangen. De bruid, altijd het slotstuk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10