Hollywood aan de Oude Rijn UITBIJ LAG E EBBBBIKEZEn 937 Hoogtepunt van het komend filmseizoen, voor wat Leiden be treft, is niet de première van een met oscars of gouden palmen overladen rol prent uit de filmstudio's van Hollywood, maar de eerste vertoning van 'Goeie Mie'. De speel film over de Leidse gifmengster en één van de geruchtmakendste strafzaken uit de Neder landse geschiedenis. De opnamen zijn mo menteel in volle gang. „Het wordt een heel spannende film voorspelt regisseur en initia tiefnemer Han Prins. 'Goeie Mie' gaat in het voorjaar van 1994 in première. In alle Leidse bioscopen. FILMOPNAMEN "GOEIE MIE" ZIJN IN VOLLE GANG Louise Schamper in de rol van Goeie Mie: „Ik moest er v om in haar huid te kunnen kruipen." 'DIT WIL IK NIET MISSEN' Jan Boer, eigenaar van het Kijk- huis: „Moeilijk hoor want er wor den niet zo heel veel goede films uitgebracht. Dat valt me de laatste jaren wat tegen. Ik heb begrepen dat 'Orlando' en 'The Piano' bij zonder zijn. Maar dat kan nog wel twee jaar duren Voordat die in het Kijkhuis draaien. Als~ze dan al niet op televisie zijn geweest. 'Acci dental hero' komt nog een keer in het Kijkhuis. Dat is een hartstikke goeie film. Het is een satire met een moraal. En 'Untill the end of the world' van Wim Wenders gaan we draaien. Hij heeft altijd wel een interessant, mystiek ver haal. Verder vind ik het moeilijk. Er bestaat nu eenmaal geen film die iedereen goed vindt." foto jan holvast LEIOEN* JAN RUSDAM „Het is fantastisch om, voor het eerst van je leven in een film te spelen", vertelt Louise Schamper, die de rol speelt van Goeie Mie. „Soms is het heel zwaar en moeilijk, maar ik zou het voor geen goud willen missen. Ik geniet er enorm van." Sterallures zijn de hoofdrolspeelster vreemd. „Ik voel mij absoluut geen film ster", zegt ze. „We werken er gewoon met z'n allen keihard aan om straks een goed eindprodukt af te leveren." „De hele ploeg is even enthousiast", ver telt ook Han Prins. „We hebben in een bij rol een figuur, Janus Houtenpoot. Inder daad, iemand met een houten kunstbeen. Die heeft thuis al een constructie gemaakt van hout en daar loopt-ie mee het hele huis door, zodat het straks in de film lijkt alsof hij die houten poot echt al jaren heeft." Het is wel duidelijk: over enthousiasme van zijn cast, overwegend amateuracteurs en -actrices, heeft Han Prins niet te klagen. Toch heeft het hem tot dusver niet alleen maar meegezeten. De produktie liep al tij dens de repetities vertraging op. Prins: „Het heeft meer tijd gevergd dan ik had gedacht om mensen klaar te stomen voor hun rol. Daar ben ik heel eerlijk in. Er hebben ook wisselingen plaatsgevonden omdat sommi ge mensen niet voldeden aan mijn ver wachtingen. Aangezien de buitenopnamen met kale bomen, dus in het voorjaar of de herfst, gemaakt moeten worden, was ik ge noodzaakt die uit te stelleh tot het najaar. Dat was een tegenvaller." „Han is een perfectionist", vertelt Nico Blankensteijn die in de film de rol speelt van openbare aanklager. „Ik ken hem van vroeger. Dus ik wist al met welke inzet en nauwkeurigheid Han werkt. Hij vergt het uiterste van zijn cast. En ik denk dat dat een goede zaak is." Emotie Blankensteijn vervult een bescheiden rol in de film. „Ik heb maar zo'n stukje tekst", zegt hij met een paar centimeter ruimte tussen duim en wijsvinger. „Dat vind ik he lemaal niet erg. Het in de eerste plaats leuk om mee te doen. En de rol van openbare aanklager is natuurlijk heel belangrijk. Dus probeer ik er uit te halen wat er in zit om die man zo goed mogelijk neer te zetten. Ik heb geprobeerd er achter te komen wat het in werkelijkheid voor een man was, om mij zo goed mogelijk in de persoon te kunnen verplaatsen." Nico Blankensteijn vindt het acteren voor de camera ook een spannende aangelegen heid. „Het verschil met het toneel is levens groot. Als je op de bühne staat, moet je mi miek tot achter in de zaal gezien worden. Maar de camera is zo dichtbij. Je moet heel voorzichtig zijn, heel subtiel in je bewegin gen en gelaatsuitdrukkingen. Anders wordt het al gauw te theatraal." Louise Schamper zegt moeite te hebben gehad met het „overdreven acteren" af te leren. „Alle gebaren en grimassen die ik op het toneel gewend was te maken moest ik opzij zetten. Een wenkbrauw optillen is voor de camera al voldoende om een emo tie weer te geven." „Het zijn appelen en peren,", zegt Han Prins over het verschil tussen hef podium en het witte doek. „Je kunt het niet met el kaar vergelijken. Louise heeft een heel ster ke expressie. Dat heb ik helemaal moeten afbouwen. Ze heeft er drie maanden over Goeie Mie te worden." „Ik heb er echt voor moeten knokken om in haar huid te kunnen kruipen", zegt Loui se. „Het was een vrouw met een heel ge spleten persoonlijkheid. Bij elke scène heb ik met Han overlegd: of ze echt meelevend was als er een sterfgeval was, of dat ze die meelevendheid veinsde en juist keihard was. We hebben daar ontzettend veel over gesproken. Het heeft even geduurd. Maar op een gegeven moment zei Han: nu ben je het. Nu ben je Mie." „Louise is heel gevoelig voor instructies," zegt Han Prins. „Als ik zei dat ik het zus of zo wilde, dan ging ze net zo lang door tot dat ze vQelde: nu heb ik jouw idee zo dicht mogelijk benaderd. En dan hield ze het ook vast. Dan speelde ze bij de volgende repeti tie diezelfde scène exact hetzelfde." Burgemeester Heeft Prins nooit het gevoel gehad 'waar ben ik aan begonnen'? „Ja, natuurlijk," ver klaart hij ronduit. „Maar ik denk dat iedere regisseur dat weieens heeft. Je schat dingen altijd anders in dan ze in werkelijkheid gaan. Maar ik zou en moest deze film ma ken. En ik heb de heilige overtuiging dat het resultaat geweldig wordt. Natuurlijk moet ik voorzichtig zijn met dit soort uitlatingen omdat de acteurs en actrices anders de nei ging krijgen te denken dat het allemaal wel in orde is. Er zijn er nog altijd een paar waarover ik niet tevreden ben..." „Ik wil dat iedereen een optimale presta tie levert. Hoe klein een rol ook is. Iedereen is belangrijk. Ik wil als de film klaar is niet horen: die was goed en die was goed. Ik wil horen dat ze allemaal goed waren." Een acteur waarover Han Prins zeer te vreden is is Cees Goekoop. „De burgemees ter heeft een belangrijke rol in de film. Hij speelt de president van de rechtbank en spreekt in die hoedanigheid het vonnis uit over Goeie Mie. Goekoop is een geweldige acteur. Als ze allemaal zo waren, dan was de film in zes weken klaar. Maar, hij is in werkelijkheid ook waarnemend kanton rechter in Amsterdam, dus heeft hij het ge makkelijker dan de anderen." Niet alleen de acteurs en actrices zetten hun eerste schreden op het filmpad, ook de componist van de filmmuziek, Ruud van der Tang, is een debutant. „Ik heb wel mu ziek gecomponeerd voor popbands en big bands, maar geen ervaring met het maken van filmmuziek," vertelt Van der Tang. „Muziek is heel belangrijk voor een film. Het moeilijke van deze klus is dat er weinig bekend is over muziek die verwantschap heeft met de atmosfeer in deze film. Bekend is voornamelijk de accordeon- en draaior- gelmuziek uit die tijd. Wat ik probeer te be reiken is om die muziek te integreren in de filmmuziek zonder dat het stoffig begint te klinken. Ik gebruik de accordeon dus wel maar op een heel eigentijdse manier." „Toen Han Prins mij het script liet lezen, kwam er meteen al een thema in mijn hoofd op. Een pianomelodie. Heel simpel eigenlijk. Maar toch met zo'n kracht dat het de rode draad in de film kan worden," al dus Van der Tang. Verrassend De produktie van 'Goeie Mie' kost in totaal 1,9 miljoen gulden. „Daarvan is nu zo'n 1,5 miljoen bijeengebracht," vertelt Prins. „Het kost veel tijd om al het geld bij elkaar te krijgen. Je bent als regisseur een soort bede laar. Dat is mij wel tegen gevallen. 1.9 Mil joen is veel geld, maar voor een speelfilm eigenlijk niets. Het is een low-budget film. Ik zeg weieens: een no-budget film." Kan Han Prins straks met 'Goeie Mie', opgenomen in het 'Hollywood aan de Oude Rijn', wel opboksen tegen de geldverslin dende rolprenten uit het Amerikaanse film mekka? „Het wordt gewoon een unieke film," re ageert Prins zelfverzekerd. „Dus ik hoef he lemaal niet op te boksen tegen Hollywood. De bioscoopbezoekers zullen versteld staan. Iedereen kent het verhaal van Goeie Mie, en ook de afloop is duidelijk. Toch zal het een verrassende film worden. Ik kan er niet zoveel over vertellen zonder dingen te verklappen. Maar het wordt een heel span nende film. Iedereen weet hoe het afloopt, maar het zal toch anders gaan dan men vermoedt."- Joop Segaar in de rol van va der Swanenburg, de vader van Goeie Mie. foto Goeie Mie in de beklaagdenbank, hier tijdens een proefopname in het Leidse Kantongerecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 49