Wegwerplenzen in vissersdrama Leidse Uitdag trefpunt kunst en publiek UiTBI J LAG EI 934 SEIZOEN "93/'94 De Duin- en Bollenstreek kent een bloeiend verenigingsleven. Zo zijn maar liefst 25 amateurtoneelgezelschappen aangeslo ten bij het ABC, het Amateurtoneel Bollenstreek Centrum. Een van die verenigingen is Mimiek's Theater uit Katwijk. Een nog jonge - dit jaar wordt het tweede lustrum gevierd - maar uiterst actieve vereniging. Over Mimiek's jubileumproduklie 'Op hoop van zegen' èn over de toe komstplannen van de vereniging gaat dit gesprek met regisseur en initia tiefnemer Harry de Reus en acteur en producent Richard van Delft „Elke plaats verdient zijn eigen schouwburg." MIMIEK'S THEATER BRENGT 'OP HOOP VAN ZEGEN' NAAR KATWIJK Visserstafereel: 'Op hoop van zegen', een drama dat Heijermans in Katwijk schreef. „Het gekke is dat 'Op Hoop van Zegen' nooit in Katwijk is gespeeld. Terwijl de film met Esther de Boer-van Rijk als Kniertje hier in het Katwijks Museum wordt grijsge- draaid. Maar Katwijk heeft ook niet zo'n to neeltraditie. De laatste toneelvereniging 'Ora et Labora' is al jaren voordat wij met Mimiek begonnen ter ziele gegaan. Dat komt misschien omdat Katwijk een vissers dorp is. De mensen hadden er geen tijd voor, zaten lang op zee. En voor een deel heeft het misschien ook met het geloof te maken. Sommige groeperingen hier zijn te gen toneel, omdat hun geloof verbiedt in andermans lichaam te stappen. Maar de belangstelling voor 'Op Hoop van Zegen' is zo groot, dat wij hebben be sloten het ter gelegenheid van ons tienjarig bestaan op de planken te brengen. In okto ber staan we vier avonden lang in Tripodia, er zijn ook Katwijkse scholen uitgenodigd voor de première-avond". Boterbriefje Herman Heijermans schreef 'Op Hoop van Zegen' in Katwijk, waar hij een tijdlang heeft gewoond. In de Burgerdijkstraat 14. Een moeilijke periode, volgens de biografie die zijn dochter Hermine schreef, want Heijermans woondè samen. En dat was een doorn in het oog v^n de Katwijkse recht schapen gemeente van eind vorige eeuw. „Het was zelfs zo erg dat de boterboer en de groenteboer niet meer bij hem aan de deur kwamen, omdat hij 'in zonde' leefde. Toen Heijermans dan ook trouwde hing hij zijn 'boterbriefje,' aan de voordeur. Prompt kwa men de leveranciers weer bij hem langs." Heijermans' aanklacht tegen de reders in 'Op Hoop van Zegen' zal niet altijd in goede aarde zijn gevallen. Ligt het anno 1993 nog gevoelig? De Reus heeft er met een Katwijk se reder over gesproken en kreeg niet die indruk. Maar Van Delft, wiens schoonvader een rederij heeft, denkt dat bij menig Kat- wijker bij het zien van 'Op Hoop van Zegen' de gedachten naar vroeger tijden terug gaan. „Het was een zeer kritisch stuk. En vToeger, wanneer de vissers staakten, werd de film die nu in het Katwijks Museum draait, vertoond. Het stuk heeft bijgedragen aan de veranderingen in de visserijwereld. Nu blijven vissers niet meer maanden op zee, maar keren na een week al terug. En af tandse schepen zijn er helemaal niet meer bij, gelukkig." „Het is trouwens niet een typisch Kat wijks verhaal, het is een vissersverhaal." Een uitgekauwd gegeven? „Welnee, het is een klassiek stuk. Shakespeare wordt toch ook nog steeds gespeeld?" Wegwerplenzen Voor de decors is gekozen voor een ab stract, niet afgebakend geheel, dat het voor al van de suggestie moet hebben. De op komst van de in totaal 18 acteurs is vanuit de zaal zichtbaar. Voor de kostuums heeft het genootschap Oud Katwijk zijn mede- werldng verleend. „Het gaat erom zo authentiek mogelijk over te komen. Een op ticien heeft zelfs vier sets wegwerplenzen aangeboden voor de brildragers onder de acteurs." Voor de regie is johan van Amer- om van het Leidse Imperium aangetrokken, want de 'eigen' regisseurs waren al bezet. Het tweetal hoopt een groot publiek te kunnen aantrekken. „Ik hoop op vier avon den van 500 mensen, dat zou mooi zijn." Wordt het wellicht een traditie om 'Op hoop van zegen' op te voeren? Want in de beleidsnota 1993-1996 die Mimiek onlangs naar de gemeente Katwijk stuurde wordt al gezinspeeld op terugkerende produkties. Mimiek's wil niets liever dan een eigen the atertje in Katwijk. En wat zou mooier zijn om daarin elk jaar een terugkerende pro- duktie op de planken te brengen? De Reu,s: „Tja, dat theatertje moet er ei genlijk wel komen. Er mag in Katwijk wel iets aan het klimaat veranderen. De po diumkunsten worden weggemoffeld, er is geen beleid. De gemeente wacht op initia tieven van anderen. Daarom hebben we in een beleidsnotitie een schot voor de boeg gelost. Mensen willen comfortabel zitten, goed zicht hebben. Dat kan in een intiem, klein theatertje. Je moet het toneel zo dicht mogelijk naar de mensen toebrengen. Ge zelschappen komen naar de kleinste plaat sen toe, dan moet er wel ruimte voor ze zijn." Als mensen uit de Bollenstreek naar het theater willen, gaan ze naar Leiden of Haar lem, volgens De Reus en van Delft. Niet naar Den Haag of Amsterdam. En Richard van Delft vult aan: „Dat ni veau dat de grote steden aan podiumkun sten te bieden hebben, kunnen wij nog be reiken. Wij hebben hier nog iets op te bou wen. Een mooi schouwburgje voor de hele Bollenstreekmisschien." 'Op Hoop van Zegen' wordt opgevoerd op 27,28,29 en 30 oktober in Tripodia in Katwijk. Kaartverkoop via VW Katwijk en enkele (plaatselijke) winkeliers. ABC WIL SAMENWERKING TUSSEN AMATEURS BEVORDEREN Meer samenwerking tussen ama teurtoneelverenigingen. Het Amateur Toneel Bollencentrum is er bij monde van Harry de Reus een groot voorstander van. „We hebben hier in de Duin- en Bol lenstreek zo'n 25 amateurtoneel verenigingen. In de hele regio Lei den zijn het er alles bij elkaar zo'n 40. Van samenwerking is op dit moment nagenoeg geen sprake. Het komt voor dat hetzelfde stuk door twee verenigingen wordt ge speeld. Maar dat weten ze niet van elkaar. Als de hoofdrolspeler van de ene vereniging ziek wordt, dan zou die van de andere club hem mooi kunnen vervangen. In de praktijk komt het er niet van. omdat er geen onderlinge com municatie is." Het ABC is op het ogenblik bezig te werken aan een databank waarin alle gegevens van alle ver enigingen worden opgenomen. Samenwerking zou zo gemakke lijker kunnen verlopen. Ook heeft het ABC thema-avonden opgezet over sponsoring, public relations en dergelijke. De Reus: „De mees te verenigingen gaan helemaal op in hun produktie. Dat is natuurlijk logisch, maar ze vergeten daarbij de zakelijke kant. Je moet het als amateurtoneelvereniging profes sioneel aanpakken. Vaak is alles toneelmatig tot in de perfectie ge regeld, maar staan er taalfouten in de soms lelijke affiches. Dat is zonde. Je moet je naar buiten tot- goed weten te presenteren." Het ABC wil ook iets doen aan an dere toegangsprijzen. „Vaak zijn die te laag. Denken die verenigin gen maar vijf gulden entree te kunnen rekenen. 'Want we zijn maar amateurs'. Alsof wanneer je iets doet als hobby, wanneer je er lol in hebt, het niets mag kosten. Dat is onzin natuurlijk." Informatie over het ABC bij Harry de Reus, telefoon 01718-16704. DITWIL IK NIET MISSEN Francis de Souza, publiciteitsme dewerker van cultureel centrum de X: Ja, ik heb her en der wat rondgeneusd, maar veel ben ik nog niet tegengekomen. Mis schien dat Folkclub Horus een leuk concert heeft het komende seizoen. Of misschien is er in het LVC wat. Er zijn twee dingen die ik zeker niet wil missen: Allebei in de X. Ten eerste komt er hopelijk de derde week van oktober een jeugdtheatergroep uit Australië voor een optreden naar de Haar lemmerstraat. Het zijn Aborigi nals, de oorspronkelijke bewoners van dit werelddeel. Ik kijk er met spanning naar uit. En in november komt een muziekgroep uit Baski- rië in de Oeral. Op zich is dat ook heel bijzonder. Aangezien ik een fan ben van wereldmuziek, wil ik vooral dit concert niet missen." foto jan holvast ANNEMIEK RUYGROK „Het is ontstaan toen de Pieterskerk na een restauratie van jaren werd opgeleverd. Kiki Rörsch vond het vreselijk dat een gebouw waarin met geld van onder anderen de Leidse bevolking kapitalen waren gestoken het grootste deel van het jaar leegstond. Zij kwam op het idee daar een kunstmarkt te houden." De Werkgroep Amateuristische Kunstbeoefening (WAK) heeft toen alle amateurverenigingen in Leiden aange schreven en er kwamen 39 reacties op. De eerste Leidse Uitdag (toen heette het nog markt, maar dat mocht later niet van de rechter vanwege de Amsterdamse Uit markt), was een feit. Eén podium was indertijd voldoende voor alle optredens. Nu is het met vier po dia nog dringen geblazen. „Er zijn 100 ver- Wat begon met een 'uitmarktje' van 39 verenigingen is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een complete Leidse Uitdag waarop zo'n 100 ver enigingen hun podiumkunsten aan het pu bliek presenteren. Vandaag wordt die Leidse Uitdag voor de tiende keer in de Pieterskerk gehouden. Hoe het begon en wat het doel is, daarover vertelt Jan Lau van de werkgroep Leidse Uitdag. Jan Lau: „Nu zijn vier podia nog niet genoeg." fotó loek zuyderduin enigingen met 125 stands. Want sommige verenigingen doen aan verschillende kunst uitingen. Toneel èn musical bijvoorbeeld. Het is ook niet meer uitsluitend een Leidse Uitdag, want ook uit de regio weten de ver enigingen ons te vinden. We beginnen een half uur eerder in verband met het uitge breide programma." Jan Lau is in zijn nopjes met het feit dat de Leidse Uitdag een trefpunt is van profes sionele èn amateuristische kunst:,. De Schouwburg en het LAK zijn hier ook verte genwoordigd. De schouwburg biedt een musical van een half uur aan. Fantastisch. Sikulu, die Zuidafrikaanse musical, een stukje daaruit. En het LAK komt met Reflex dat 'Jeu de Fêtes' uitvoert, met die fontei nen. Prachtig." De Leidse Uitdag is in de loop der tijd hoe langer hoe meer volwassen geworden. „De gemeente heeft de (kleine) subsidie zelfs met 100 procent verhoogd." De eerste doelstelling van de werkgroep: de Pieterskerk als plek waar iedereen te recht kan, werd in die begintijd al gauw be reikt. Bijna twintig procent van de Leidse bevolking komt op de Uitdag even langs. „En de rest die niet komt, is. denk ik, niet geïnteresseerd in podiumkunst," aldus Lau. De tweede doelstelling is dat amateurvere nigingen zich massaal aan het publiek pre senteren. Ook dat doel wordt ruimschoots gehaald. „Het dwingt mensen om hun best te doen. Het peil gaat omhoog als er een soort wedstrijdelement aan te pas komt. En tijdens die Leidse Uitdag lijkt het toch een beetje een wedstrijd. Iedereen let op wat de anderdoet." Lau, die dit jaar ook produktie-coördina- tor van Europera was. het spektakel dat tij dens een Leidse Uitdag is ohtstaan, vindt dat die uitvoering heeft bewezen datje met amateurs heel veel kunt presteren. „Drie koren werkten samen, plus nog veel 'losse' mensen uit andere koren. Er stonden drie balletscholen in één ballet, er was één or kest. dat uit drie amateurorkesten was sa mengesteld en mensen van verschillende amateurtoneelverenigingen deden mee." In de vorige Uitdagpproduktie O Fortuna deed nog het studententoneel de drinkscè- ne, het Leiderdorpse Toverlei deed de ge temde feeks en Litteris Sacrum nam ook een gedeelte voor haar rekening. De kiem voor verdere samenwerking werd toen al gelegd. En nu? „Elke eerste donderdag van de maand komt iedereen van Europera bij elkaar. Kr is een heel goede band ontstaan. En komt een amateurorkest 'ns een paar trompettisten tekort, dan worden die 'ge leend' bij de collega's." WISSELTROFEE Ter gelegenheid van de tiende Leidse Uitdag stelt de Werkgroep Amateuristische Kunstbeoefening (WAK) een "WAK-wisseltrofee' in. De prijs wordt toegekend aan die amateurvereniging of -groep die zich tijdens de Leidse Uitdag het best presenteert en 'erin slaagt de doelstelling en/of activiteiten op de duidelijkste, meest originele en meest aansprekende wijze tot ui ting te brengen'. Omdat het dit jaar een jubileum jaar is, stelt dc WAK eenmalig een prijs van 500 gulden ter beschik king. Het ontwerp voor de wissel trofee is gemaakt door dc Leidse kunstenares Lucie Leene. Dp jury die moet beoordelen wie met de eer gaat strijken bestaat uit de Leidse wethouder van cul tuur. Hennie Koek, directeur van de stichting Research voor Beleid Anton Coenen en de voorzitter van de WAK, Joop Ramb.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 43