'Zo'n centrum is net een warenhuis' 1 UITBIJLAGEI Q O SEIZOEN '93/ '94 HANS WALGENBACH TOONT DE VELE GEZICHTEN VAN HET ROTTERDAMSE CENTRUM BEELDENDE KUNST 'Groeten uit het Oude Noorden'. De Rotterdamse wijk werd opgefrist met kunst zoals deze 'De Trap' van Joost Minnigh. afbeelding p Leiden en Rotterdam hebben sinds kort in ieder geval één overeen komst: een Centrum Beeldende Kunst (CBK). In de havenstad bestaat de in stelling al tien jaar. Het CBK in Leiden is vo rige week officieel geopend. Hoewel er geen tram voor de deur stopt en de Hooglandse Kcrkgracht ook niet over zo'n joekel van cén lift beschikt, zijn beide centra goed met elkaar te vergelijken. Met dit verschil dal in Rotter dam alles grootschaliger is. Een rondleiding door het CBK in de havenstad met als gids di recteur Hans Walgenbach. ROTTERDAM LETTY STAM i zetelt in een voormalige auto- showroom aan de Nieuwe Binnenweg. „Hier werden Amerikaanse auto's verkocht. Tot op zolder stonden de Cadillacs. Het be drijf had een prachtige diepe lift om die au to's mee omhoog te krijgen. Wij transporte ren daar nu kunst in en met afwijkende for maten is dat heel handig." De tentoonstel lingsruimte is in de voormalige showroom. Meestal zijn er tegelijkertijd twee exposities: één met stukken uit de collectie van de kunstuitleen en de ander toont werk-van. meestal jonge, kunstenaars die nog niet zijn doorgedrongen tot de musea. Achter de tentoonstellingsruimten kan de bezoeker terecht om bij voorbeeld een schilderij te lenen. Wie meer wil weten of zien van het werk van een bepaalde kunste naar vindt hier een schat aan informatie. Burgers schrijven zich in voor de cursus kunstbeschouwingen. Voor scholen is een lesbrief beschikbaar met lessen over kunst. Ook zijn hier de brochures verkrijgbaar met foto's over werken uit de collectie evenals de catalogi die bij elke CBK-tentoonstelling verschijnen. Kunstliefhebbers kunnen zo een aardige kunstbibliotheek opbouwen. Het CBK geeft ook informatie over bij voorbeeld subsidies. „Stel. een kunstenaar wil een installatie maken voor een galerie. Dat kosj veel geld. Zo'n galeriehouder krabt zich dan wel twee keer op het hoofd. Het is dan goed dat de kunstenaar weet dat hij bij het CBK terecht kan voor een vergoeding van de tentoonstellingskosten. Of bij voor beeld met vragen hoe je een bedrijfsplan opstelt of hoe je omgaat met belastingen." Schitteren „Het CBK is er duidelijk voor de beeldende kunstenaar. We bieden veel mogelijkheden aan kleinschalige initiatieven. In Rotterdam heb je veel kunstenaarscollectieven die een tentoonstelling houden. Museum Boy mans-Van Beuningen en de Kunsthal kun nen een expositie maken waar de stad mee kan schitteren. Zo'n tentoonstelling van zo'n collectief is misschien wel minder spectaculair maar wel wezenlijk voor het kunstklimaat. Je moet oog hebben voor het kleinschalige, de individuele kunstenaar. En voor hem df haar moet het een onzichtbare vanzelfsprekendheid zijn dat je altijd op het CBK kunt leunen." Het CBK adviseert ook over kunst op straat bij voorbeeld in het Oude Noorden, een 19-de eeuwse stadswijk. Waar ooit me tershoge geschilderde reclames van de mu ren schreeuwden, zijn de ornamentlijsten nu gevuld met werk van bij voorbeeld Co van Westerik en Wim Gijzen. Stap voor stap heeft het CBK in een boek vastgelegd waar om is gekozen voor die muurschilderingen en de beelden. Alle werken zijn afgedrukt op een poster. Ook zijn er prentbriefkaarten te koop van elke muurschildering. „En de bewoners van het Oude Noorden zijn er hartstikke trots op. Die hebben die poster thuis in de gang hangen. Natuurlijk waren er ook mensen die het er niet mee eens waren. Dat houd je nu eenmaal altijd. Je moet wel proberen om aversie te vermij den. Het is heel goed om mensen te con fronteren en om ze te laten zien welke ge dachte er achter die kunst zit. En dat het meer is dan mooi of lelijk. Ik denk dat het voor Leiden heel belangrijk is daar oog voor te hebben." Als CBK doe je heel veel. Je bent een wa renhuis met veel afdelingen. Het plezierige is dat er een duidelijke samenhang tussen al die activiteiten is en dat het allemaal in datzelfde warenhuis te vinden is. Dat is ook de kracht van het CBK. Het is wel zo dat je zo vele gezichten hebt. Mensen die voor de kunstuitleen komen, kijken anders tegen je aan dan de buurtbewoners van die wijk waar een beeld komt. Ook een opdrachtge ver heeft weer een heel ander beeld van ons. We hebben gemerkt dat de kunstuit leen het meest bekende is. Vaak wist men niet dat we ook andere activiteiten hebben. Het frappante is dat mensen ook heel doel gericht hier komen. Mensen voor de kunst uitleen gaan niet naar die tentoonstelling kijken en andersom. Het gekke is dat ik dacht dat ze dat automatisch wel zouden doen." Som „We hebben gemerkt dat we nu nog geen eenduidig beeld uitstralen. Daar zijn we wel naar op weg. We hebben er heel lang over nagedacht hoe we dat moesten veranderen. Presenteer je je als allemaal kleine onderde len? We hebben toch besloten dat we het totaal en niet de som der delen gaan bena drukken. Dat is een kwestie van groei." Toch verhuist één van die delen, de ten toonstellingsruimte, in 1995 naar alle waar schijnlijkheid naar de Witte de Withstraal. „Het is natuurlijk beter als alles in het CBK bij elkaar zit. Je staat voor een bepaald produkt en dienstverlening die heel divers is. Aan de andere kant moet je er voor zor gen dat een tentoonstelling niet stigmatise rend werkt. Zo van: oh. dat zijn maar Rot terdamse of Leidse kunstenaars. Je wilt toch een geïnteresseerd publiek hier naar toe krijgen. In dat opzicht denkt ik dat het niet bezwaarlijk is dat het Leidse CBK over twee tentoonstellingruimten beschikt." „We betreldcen de benedenverdieping van een galerie die aan experimentele kunst doet. Zo wordt het interessanter voor het publiek als ze al op een plek zijn om een tentoonstelling te bezoeken en dan meteen bij het CBK binnen te lopen of andersom. Dat is veel confronterender. Straks zitten we ook vlakbij het Museumpark met het Boymans-Van Beuningen, de Kunsthal het Architectuurmuseum. Dat is ook leuker voor de kunstenaars omdat het inhoudelijk voordeel voor ze heeft. En dat vind ik zwaarder wegen dan de presentatie van dat ene gezicht van het CBK." DITWIL IK NIET MISSEN Nicolet Komen, coördinator van cultureel centrum de Muzenhof in Leiderdorp: „Als ik naar mijn ei gen programma kijk wil ik het fa milieconcert 'Pierre du Bonbon' met het Aurelia Saxofoonkwartet en Peter Drost op de zondagmid dag niet missen. Het is een ont zettend leuk sprookje dat ook vi sueel heel aantrekkelijk is. En de cabaretavonden op zaterdag met bij voorbeeld de try out van Titus Tiel Groenestege met 'De Oli fantsdracht'. En ik vind Monte zuma's Revenge heel leuk. Dat is een topper. Persoonlijk houd ik zelf ontzettend van dans maar ik kan nu niet een gezelschap noe men waarvan ik denk; dat moet ik per se zien. Vaak heb ik er ook niet de tijd voor. Ik zet zo'n uit voering wel in mijn agenda maar dan schiet er weer een vergade ring tussendoor of ik moet een voorstelling zien voor mijn werk. foto holvast ■E-h 55 O KAPELZAAL Te groot voor een plaatsje tus sen de schuifdeuren, nog te klein voor het grote podium. Tal van aanstormende theatertalen ten moeten zich jarenlang ver bijten in kleine, tochtige ach- tcrafzaaltjes tot de 'De Grote Dag Der Ontdekking'. De Leidse Schouwburg en K O Leiden staken de kpppen bij elkaar om aan deze hemelschreiende toe stand een eind te maken. De oplossing werd gevonden in de Kapelzaal van K O, toevallig net gerenoveerd. Onder auspi ciën van de schouwburg en K O krijgt jong cabarettalent daar eens in de maand een kans op een klein podium voor publiek op te treden. Elke laatste vrijdag van de maand treedt jong talent daar op voor het cabaretminnende publiek. Het voortouw neemt Jeroen van Merwijk, voor velen al geen onbekend talent meer. Men spreekt zelfs over een 'goed bewaard cabaretgeheim'. Van Merwijk werkte mee aan het radioprogramma 'Spijkers met koppen', schrijft teksten voor Karin Bloemen, Harry Jekkers, Hans Dorrestijn en Jack Spijkerman en is ook nog kunst schilder. Vorig jaar was hij te zien in de schouwburg in een drieluik van cabarcttalentcn. Maar een avondvullend programma had hij al op de plank liggen en try- outs ervan waren al in theaters in deze regio te zien. Op vrijdag 24 september staat hij met dat programma 'Een AVRO-lid is ook maar een mens' op het po dium van de Kapelzaal. Kaarten zijn zowel bij K O als de Schouwburg verkrijgbaar. 'D/ETRICH'/N LAK De feestdagen zullen dit jaar in Leiden geen saaie periode zijn, waarin uitgaan nauwelijks tot de mogelijkheden behoort. Be halve K O dat met de kerst al tijd een concert aanbiedt, is nu ook het LAK-theater rond de feestdagen geopend. En, zo be looft directeur Roland Helmer, „voortaan zijn wc elk jaar in die tijd geopend." Het theater aan de Cleve- ringaplaats heeft zelfs een spe ciale muziektheaterproduktie besteld om de feestelijke tijd nog meer glans te geven. 'Diet rich' is een muzikale biografie van Marlène Dietrich. Een vro lijke, mooie, maar ook kritische ode aan de diva. Over haar car rière, haar geheimzinnige privé- leven, haar liefdes en haar intri gerende persoonlijkheid. De makers van de prodüktie zijn onder anderen Barrie Ste vens, Paul van Ewijk, Arie Cupé, Bastiaan Verhorst en Elisabeth Loot-Verlee. De muzikale lei ding is in handen van Henk Bokkinga, jarenlang pianist bij Tekstpierement en componist van musicals als Maskerade, Evenaar, Amerika Amerika, Re vue Revue, Max Havelaar en Madame Arthur. Van 'Dietrich' is vandaag tij dens de Uitdag alvast een voorproefje te beleven. Rond twee uur treedt de cast een kwartier lang op met liedjes uit de prodüktie. Op woensdag 22 december is in het LAK-theater de officiële try-out van Diet rich. De première is op don derdag 23 december. Voorstel lingen: vrijdag 24 december, zondag 26 t/m donderdag 30 december. Marlène Dietrich stond model voor de muziektheaterproduktie die het LAK rond de feestdagen op het podium brengt. archieffoto kipp. LVC VAKER OPEN Het 'Festival van de lulligheid' barst vanavond los in het LVC en dat is dan schot op het waarin extra openingsavonden en 'specials' de nieuwe elemen ten zijn. LVC-programmeur Tea van der Meer licht een tipje van de slui er op: „We waren tot nu toe al leen op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond geopend, maar we willen ons publiek meer bie den. Daarom gaan we ook op Big Billy De Baby's zijn met 'De beestentoer' present op LVC's fes tival van de lulligheid, foto pr sommige woensdag- en zon dagavonden open. Niet elke week, maar toch geregeld. Het hangt af van het aanbod." Het is de bedoeling op woens dagavond een of twee keer per maand een band te program meren die wereldmuziek ten gehore brengt. Van der Meer: „Dus niet alleen de nu zo popu laire Afrikaanse muziek, maar ook Indiase, Zuidamerikaanse enzovoort." Op zondagavonden zullen reggae en/of raga-muf- fin-groepen optreden. „Dat be gint al op 19 september met de Sime Ranks-band en het Neder landse Sound-system met de spot road show Daddy Dan." „Nieuw in ons programma zijn ook de zaterdagavond-specials zoals vanavond het Festival van de Lulligheid. Nederland is zo langzamerhand het land waar lullige spelletjes via de buis da gelijks de huiskamer binnen dringen. Vandaar dit festival een life-bingo gepresenteerd door VPRO-omroepster Maja en een marmottenrace. Met be hulp van decors proberen we een huiskamersfeertje te kwe ken. Zo zijn ook de 'onechte dochters' van Gert en 1 lermien van de partij en mogelijk draai en we ook oude Barend Servet films. Verder is de gitarist-zan ger van 'Hallo Venray' aanwezig om uit zijn eigen platencollectie Nederlandstalige muziek te draaien." Niet alleen (pop)bands dus op de zaterdagse I.VC-avond, maar eens in de zoveel tijd - de orga nisatoren denken aan een of twee keer in de twee maanden - een special, waarin sfeer alles bepalend is. Op 6 november volgt een 'tango-special' met dans, muziek en films. Daarnaast het 'gewone' pro gramma van zoldercafé, dans avond en optredens. In dit kaJ der treedt saxofoniste Candy Dulfer op 17 oktober op in het vrijetijdscentrum aan de Bree- straat. Waar Van der Meer en collega's, gemeentelijke plan nen of niet, „nog een poosje ho pen te blijven zitten." MUZENHOF Een moeilijke jeugd, zoon van een dominee en een hockeyen de broer. Tim van der Sluijs be sloot deze 'narigheid' te gebrui ken als voedingsbodem voor zijn cabaretcarrière. Hij is één van de vier jonge aanstormende talenten die onder het motto 'Staan en gaan' in de Leider- dorpse Muzenhof zijn te zien. Van der Sluijs deelt op 20 no vember de avond met Rick Lo renzo Dros, die dit jaar de pu blieksprijs van het Amsterdams Kleinkunstfestival won. Op de tweede 'Staan en gaan' (23 april) staan Hester Hofman en Pieter de Rijk ieder met een eigen programma op de plan ken. Zij won dit jaar het Leids Cabaret Festival. Hij sleepte er de Publieksprijs weg. Andere cabaretiers die de Muzenhof aandoen zijn Eric van Muiswin kel en Margót Ros (16 oktober), Dolf de Vries (19 februari). Hans Dorrestijn (12 maart), Reinder van der Naait (19 maart) Niet uit het Raam (16 april) en Joop Visser (7 mei). The Shooting Party (22 januari) wisselt humor en venijn af met muziek. Met datzelfde recept werkt Percossa Percussion (9 april). Tussen de grapjes door nemen de vijf slagwerkers de bezoeker mee op een muzikale wereldreis. Theater Toverlei is maar liefst vier keer te gast in de Muzenhof. Eerst met 'Los Zand', een blijspel van Annie M.G. Schmidt (29 en 30 okto ber). Het blijft spannend wat ze op 25 en 26 maart gaan brengen onder leiding van regisseur Schipaanboord. Peter Drost, vorig jaar te zien als Erik in 'Erik, of het klein insec tenboek', speelt op 19 decem ber de decadente koning Pierre Bonbon. 1 let Aurelia Saxofoon kwartet begeleidt dit familie concert. De Marionettenspeel ster EUa Snoep is op 5 februari te zien. Clown Zapp doet op 5 maart in zijn 'Solo simpel' de geheimen van een clown uit de doeken. K&O NOORDWIJK De vleugel staat centraal in het onderdeel klassieke muziek van het programma van K&O Noordwijk. Regina Albrink opent de serie op 28 november. Ook is de veelbelovende con certpianist Ivo Janssen te horen (13 februari) met werken van Schumann, Schubert en Beethoven. Jeugdboekenschrijver Rindert Kromhout komt in het kader van de kinderboekenweek op 19 oktober naar de badplaats. Schrijvers en dichters uié Noordwijk zelf vormen de offi ciële opening vaf) deze serie schrijversavonden op 12 no vember. Aanstormend talent kan zich daar nog voor aanmel den bij K&O of de bibliotheek. Yvonne Keuls (21 januari) en Midas Dekkers 11 maart) geven eveneens een lezing. Conny Vandenbos komt met de Di Angelo Band op 29 oktober naar Noordwijk. In kerstsfeer (17 december) maakt Laurens van Rooyen een muzikale reis langs de twaalf Hollandse pro vincies. Robert Paul speelt op 18 maart in zijn eentje alle perso nages in 'Knetter', een stuk over de instelling De Paal. Purper komt op 9 oktober. De cabare tiers Harry Jekkers (24 novem ber) en Bert Visscher (4 februa ri) brengen respectievelijk 'Met een goudvis naar zee' en 'Jam- In de herfstvakantie spelen Rijn en Trijn op 20 oktober met zijn tweetjes 'Sneeuwwitje en de Ze ven Dwergen'. 1 loewcl ze niet in de versie van de gebroeders Grimm voorkomt, heeft het duo de dienstmeid Marie.aan het sprookje toegevoegd. De andere voorstellingen voor de jeugd zijn Theater 't Appeltje met 'Pi- nokkio' (17 november), de mu sical 'Alle vogels vliegen' (18 fe bruari) en Sanders en Ko met de 'Bonte Bakfiets' (9 maart). PARKTHEATER Wie vorig seizoen het stuk Mol ly x Bloom heeft gemist, krijgt een herkansing in het Parkthea ter in Alphen aan den Rijn. Op 27 november brengt Theo Pont zijn alom geprezen monoloog waarbij hij zich baseerde op Ulysses, het beroenlde boek van James Joyce. De acteur speelt de vrouw die in een schijnbaar onafgebroken woordenstroom geestig en gemeen haar gedach ten en frustraties de vrije loop laat. In 'Mooi weer vandaag' kletsen onder meer Joop Admiraal. Kit ty Courbois. Jacques Comman deur en Sigrid Koetse bijna dwangmatig ook verschrikkelijk veel (6 november). Karst Woud stra heeft een lang gekoesterde wens vervuld met het regisseren van Carlo Goldoni's stuk 'lyii- randolina'. Theater Korre speelt deze komedie over een jonge, sexy weduwe en een njan die beweert ongevoelig te zijn voor vrouwelijk schoon op 23 okto ber. Cabaretliefhebbers komen volop aan hun trekken dit sei zoen. Het Parktheater brengt onder meer try outs van Purper 15 en 16 oktober) en Karin Bloemen (28 en 29 oktober). Lebbis Jansen brengen op 11 december hun Oudejaarspro- gramma waarna op 14 januari Ver'reck Pleysier hun visie op het nieuwe jaar geven. Ook Harry Jekkers komt met zijn be kroonde programma 'Met een goudvis naar zee' op 4 februari. Als vanouds heeft her Parkthea ter ook veel voor de jeugd zoals Sesamstrater Hakim en Door Stichting Unieke Zaken met 'Wees' waarin kinderen te ma ken krijgen met op hol geslagen mixers, ongehoorzame sche merlampen en rebellerende blikken bonen. UITSLAG THEATERPRLISVRAAG nen viel. Gelukkige is R. Wezel uit Leiden. Onder alle inzenders werden oak vrijkaarten voor een voorstelling naar keuze in de schouwburg i•erloot. De winnaars van twee i •rijkar- ten zijn: J. van Bellen. Katwijk. A.L. Es veld, Hazerswoude, IV. l-erro. Leiderdorp. M.J. Koelewijn, Leiden. N. Koolmoes, Leiden, A.F.M. Rij- gersbeig, Voorschoten, ML. v.d. Stam, Leiden, J. Thus, Alphen aan den Rijn, A.A.J. Vis, Leiden, A.E. Weiffenbach, Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 40