'Deze plaat is echt mijn baby' Bijna geen sport die niet door Wim Hoogstraten is vastgelegd Cultuur&Kunst Boeddhistisch vuuroffer op de Lammermarkt Humorloze invalletjes 'No Budget' Opendag Kunstschool Bollenstreek ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1993 chef annemiek ruygrok. 0 Expositie collectie Paul Citroen wassenaar Werk van onder meer Westerik, Kamerling Onnes, Charly Toorop, Alechinsky, Appel en Corneille is vanaf dinsdag 14 september te zien in raadhuis De Paauw in Wassenaar. De 26 stukken komen uit de privé-verzameling van kunstenaar Paul Citroen die zich toelegde op moderne kunst. Zijn collectie is nu eigendom van de provincie Overijssel die de werken tot 18 okto ber heeft uitgeleend aan Wassenaar. De tentoonstelling in het raadhuis is dinsdag tot zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 te be zoeken. In het weekeinde is De Pauw van 13.00 uur tot 16.00 uur geopend. Party Animals in Parkcafé alphen aan den run In het café van het Parktheater geeft tijdens de Jaarmarkt op woensdag 15 september The Party Animals zijn allerlaatste concert. Het café is vanaf 21.00 geopend. De band begint een uur later. Literaire cursus voorschoten In de bibliotheek in Voorschoten begint op don derdag 30 september de cursus de Literaire Salon. In twaalf avonden raken de deelnemers thuis in de na-oorlogse Neder landse letterkunde en poëzie. Ook boeken lezen en vervolgens bespreken staat op het lesprogramma. Voor meer informatie en aanmelding, openbare bibliotheek Voorschoten, mevrouw G. Sterck, telefoon 071-615678. Nieuw seizoen Leiden Klassiek leiden Gitarist Boudewijn Leliveldt opent zondag 19 september om 15.00 uur het nieuwe seizoen van Leiden Klassiek in The Du ke. Op 17 oktober staan Mylène Guay en David Sandall (barok- fluit, klavecimbel) in The Duke. 21 November komt de a capella groep Otti Strotti en Hugo van de Hoek en René van Assche (ba riton, piano) sluiten op 19 december het seizoen af. Glazen hoogtepunten leiden Kunsthistorica G. Huisman doet op woensdag 15 sep tember de hoogtepunten uit de geschiedenis van het glas uit de doeken in K&O in Leiden. De spreekster illustreert haar verhaal met dia's. De lezing begint om 20.15 uur in de Kapelzaal. Kaar ten zijn verkrijgbaar bij K&O aan de Oude Vest 45. Rien Scholt'en overleden alphen aan den run Onverwachts is de AJphense kunstenaar Rien Scholten donderdag in zijn woonplaats overleden. Hij is 46 jaar geworden. Scholten was nauw betrokken bij culturele instel lingen als Expressie '70, het Literair Café, de stichting Alphense Ateliers en Alpha Nuova. Voor het nog te openen archeologisch themapark Archeon in Alphen heeft de kunstenaar zich bezig gehouden met het inrichten en beschilderen van de Romeinse herberg. Scholten's meest bekende kunstwerk is de metershoge vliegende meeuw op de zijgevel van een flat aan de Vliestroom. Voormalige 'trol' van The Sugarcubes debuteert nu pas echt Ze is een goede moeder voor haar zoontje van bijna ze ven. Zoals ze voor hem zorgt, zo heeft ze ook het beste voor met haar songs, zegt de IJslandse zangeres Björk. Het verantwoord ouderschap van de voormalige zange res van de Sugarcubes heeft de elf nummers op haar so lo-album 'Debut' doen opbloeien tot wonderlijk mooie en volwassen klinkende werkjes. Bericht uit een IJslandse sprookjeswereld. hulp van Nellee Hooper, be kend van Soul 11 Soul, die Björks vocale erupties voorzag van subtiele 'beats'. „Dat is niet mijn sterkste punt, die 'beats'. Het idee was eerst dat ik alles zelf zou doen, met keyboards en zo, maar het was beter om zo te werken. Ik was nogal onwennig in de studio, maar Nellee heeft me er veel over geleerd", zegt ze met een charmant IJslands ac cent. leeuwarden Leiden kan morgen van een op merkelijk schouwspel getuige zijn: een boeddhistisch vuurof fer. Geestelijken en leken van de Shinagawa tempel in Tokyo gaan dit ritueel uitvoeren op de Lammermarkt bij molen' de Valk. Een trommel en blaasmu- zikanten op grote schelpen be geleiden de handelingen. Het is voor het eerst dat zo'n vuuroffer te zien is in Nederland. De Japanners zijn hier op uit nodiging van de DANA-Stich- ting, de Rijksuniversiteit Leiden en het Rijksmuseum van Vol kenkunde. Het vuuroffer be staat uit verschillende onderde len die tesamen het saito goma- ritueel vormen. De priesters en leken beginnen met de reinigin gen. Een zwaard en bijl banen symbolisch een weg naar de top van een berg waar het vuur wordt ontstoken. Als het brandt, worden stuk jes hout in de vlammen gegooid met daarop de wensen van de gelovigen. Als het vuur bijna is uitgebrand, wordt in het mid den een pad gemaakt door de as uiteen te harken. De monni ken lopen, gevolgd door de ge lovigen, door de restanten van het vuuroffer. Het saito goma grijpt terug op het Boeddhisme en het bergge- loof. De beoefenaren van dit ri tueel hopen een mystieke erva ring te verkrijgen en magische krachten te krijgen. Ook is het offer bedoeld om onheil en rampen af te weren en gelooft men dat het vuur reinigend werkt. Het ritueel is tussen 14.00 uur en 17.00 uur te zien. IJsland, land van gletsjers en trollen. Een van die trollen leek de voorzanger van The Sugar cubes, een artistiek onderlegd zootje ongeregeld dat met 'Birthday' minstens een klassie ker op zijn naam heeft staan en verder driftig maar niet altijd even relevant doorfröbelde. Die trol was dus Björk Gudmunds- dottir. Met haar wilde stembui gingen bezong ze een sprook jeswereld, die slechts leek te be staan in de hoofden van dat maffe stelletje IJslanders. Maar The Sugarcubes zijn niet meer zo actief, al weet je met dat soort bands nooit hele maal zeker of ze nog bestaan of niet. Björk zelf, een fragiele da me van midden twintig en ge kleed in een wat maffe, wijde, witte jurk, kan daaromtrent in ieder geval geen uitsluitsel ge ven. „Dat is een vraag die een lang antwoord nodig heeft. We vormden een collectief van al lerlei kunstenaars. The Sugarcu bes waren eigenlijk alleen maar een grap, we bestonden slechts in de weekends, als we er zin in hadden. Maar op een gegeven moment kwam er iemand met een miljoenencontract zwaaien. We werden ineens serieus ge nomen, maar in feite verander de er weinig. We bestonden al leen als er weer eens getoerd moest worden, of als er weer eens een plaat afgemaakt moest worden. Voor de rest had ieder een het te druk met schrijven, of schilderen, of filmen, of kinde ren krijgen. Daarom kan ik nu ook niet zeggen of we nog be staan of niet". Erupties Wat wel bestaat, is Björks won derlijk mooie soloplaat. Op 'De but' kreeg ze produktionele Het stapeltje platen waarop Björk te horen is heeft in de loop der jaren een aardige om vang aangenomen. Toch ziet ze 'Debut' als haar eigenlijke de buut. „Op de Sugarcubes-pla ten waren het alleen mijn stem en mijn teksten, met de muziek had ik niets van doen. Daar was ik slechts babysitter, maar deze plaat is echt mijn baby. Dit zijn de dingen waar ik trots op ben. Ik schrijf mijn hele leven al songs, maar dit is de eerste keer dat ze naar buiten komen exact zoals ik dat wil". Allerbeste Het muzikantenschap en het moederschap. Het is niet een voudig om die twee hoedanig heden te combineren: „Ik ben ook huisvrouw en moeder. Dat neemt tijd. Vóór ik een kind had, gaf ik nergens om. Ik kleedde me niet warm als dat nodig was, ik zat liefst zonder veiligheidsgordel in een snelle auto. Leven bij het moment. Maar die dingen veranderen als je moeder wordt. Dan gebeuren er vreemde dingen met je. Je springt niet meer van een rots in zee, als je daar zin in hebt. Je bent verantwoordelijk voor je kind, dat rekent immers op je. En je wilt alleen het beste voor hem. De warmste kleren, het gezondste eten, de beste opvoe ding". Spiegelwanden Spiegels op maat Spiegels met lijst Glazen meubelen Vitrines o Tafels volgens model Motiefstralen GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Alle» uit eigen atelier Telefoon: 071 - 21 80 55 leiden» De Waag heeft een nieuwe verlichting. Het monument is daarmee helemaal aangepast aan de functie van tentoonstellingsruimte voor het onlangs geopende Centrum Beeldende Kunst (CBK). Het nieu- e verlichtingssysteem is ontworpen door het Leidse ontwerpbureau Van Nieuwenborg/Wegman Indus trial Design en speciaal toegesneden op de situatie in de Waag. Uitgangspunt was een verlichting te maken die de expositiefunctie van de Waag ondersteunt maar te gelijkertijd niet nadrukkelijk in de ruimte aanwezig is. Het ontwerpbureau heeft daarom gekozen voor een systeem dat deel uit maakt van de architectuur van de Waag. De verlichting is aangebracht in de arcaden. Van daaruit worden de expositiewanden gelijkma tig belicht. De oude glazen verlichting is in gewijzigde vorm gehandhaafd, zodat het oorspronkelijke ka rakter van het plafond bewaard is gebleven. Van Nieuwenborg heeft ook opdracht gekregen e de Waag. Die zal eind november klaar zijn. theater Björk: „Ik wilde alleen het allerbeste „Zo ging het met mijn plaat ook. Ik wilde alleen het allerbes te voor mijn songs, de beste produktie en de beste instru mentalisten. Ik gaf niet om stij len, ik luisterde naar mijn songs en besliste toen wat ze nodig hadden. Alles wat we deden /oor mijn songs." stond in dienst van de songs. Als het nodig was om naar Bombay te gaan om een Indiaas strijkorkest op te nemen (in on der meer het exotische "Venus as a Boy', red.) deden we dat." „In die zin was het het tegen overgestelde van egoïstisch, wat FOTO CPD/1EAN BAPTISTE MONDINO ik deed. Tegelijkertijd is dat het meest egoïstische wat je kan doen, een soloplaat maken. Net als moederschap. In beide ge vallen heb je het allerbeste voor met je nakomeling, al je liefde, maar dat doe je ook om voort te leven na je dood". wunand zeilstra e d«r gevoelens' door cabaretgroep No Budget Regie Klaas Pieter Meima. Gezien 10/(73 de X Leiden Onder de noemer van caba ret worden talloze voorstel lingen uitgebracht. Dat daar bij de kwaliteit van het gebo-. dene zeer sterk uiteen kan lopen, behoort vaak tot de charmes van het genre. Be halve wanneer een bepaalde ondergrens is bereikt, dan is het niet leuk meer. Helaas geldt dat voor 'No Budget'. Wat de beide heren van deze cabaretgroep te bieden heb ben, is absoluut ondermaats. Het ongeveer vijftig minu ten durende optreden is gro tendeels opgebouwd uit een aaneenschakeling van mini- ,-invalletjes. Zodra ze hun kunstje vertoond hebben, verdwijnen de heren achter een met kranten beplakt scherm. Een dergelijk knulli ge opbouw van een pro gramma is al een zwaktebod. Nog veel erger is dat de - soms nauwelijks een halve minuut durende - invalletjes zelf zouteloze grappen zijn. Het meeste materiaal dat hier vertoond wordt, hadden cabaretiers met enige zelfkri tiek direct naar de prullen mand verwezen. Een van de weinige langere items van het tweetal gaat over Hollandse kneuterig heid in volkstuintjes. Het dient als een parodie op 'echt cabaret'. Althans dat wordt gesuggereerd, wan neer tenslotte bij wijze van clou aan ons wordt gevraagd:' heeft u ook zo'n hekel aan echt cabaret?. Niets tegen parodieën, maar als je zelf dat vak nog absoluut niet be heerst en er ook niets tegen over weet te stellen, dan wordt bluf onder de loze titel 'het communisme der gevoe lens' knap irritant. Discuswerpers, schaatsers en zwemmers op grote acry ldoeken beeldende kunst recensie ben wagemaker Expositie Acrylschilderijen van Wim Hoogstraten Te zien tot 31/10. za en zo 11-17 uur Galerie Laerken. Bent 2, Ha- voorhout De Nieuwe Kunstschool voor de Bollenstreek houdt vandaag en morgen open dagen in het ate lier annex lesruimte aan de Loosterweg 4 in Voorhout. De instelling houdt cursussen beeldhouwen, schilderen, aqua relleren en grafische kunst. Ook lezingen, workshops, excursies en exposities staan op het pro gramma. De Nieuwe Kunst school richt zich op mensen die verder willen komen dan het gemiddelde amateurniveau. Deelnemers kunnen kiezen voor wekelijks één les. Ook is het mogelijk om meerdere ke ren per week onderwijs te vol gen inclusief een aantal uur vrij werken in het eigen atelier van het instituut. De Nieuwe Kunst school bereidt cursisten met een eigen vakopleiding ook voor op een studie aan bij voor beeld een kunstacademie. Het docentenkorps bestaat uit be roepskunstenaars en voor de vakopleiding geven eveneens kunsthistorici les. De open dag is van 14.00 uur tot 17.00 uur. Mensen die les willen nemen, dienen werk mee te nemen zodat de docenten het niveau kunnen beoordelen. Wie wel creatief wil zijn maar nog niet weet in welke richting kan zich inschrijven voor een oriëntatiecursus. De Nieuwe Kunstchool is telefonisch te be reiken op de hoofdvestiging in Overveen. 023-257266. zerswoude-dorp. Door de eeuwen heen hebben sport en kunst meer met elkaar van doen gehad dan men in eerste aanleg zou denken. Niet zelden werden in de oudheid op Griekse amphora's atleten afge beeld, bij het grote publiek zijn de negentiende eeuwse Engelse jachttaferelen (de koektrom meltjeskunst) bekend en meer in onze tijd schilderde de Ame rikaanse hyperrealist McLean zijn 'Stilleven met zwarte joc key'. Sporttaferelen spreken door hun aktie, dynamiek en herken baarheid tot de verbeelding van velen. Het is dus niet voor niets dat de Leidenaar Wim Hoog- straaten met sportillustraties zijn brood kan verdienen. Tallo ze tekeningen en litho's sieren boeken, kalenders en affiches. Hoogstraaten schildert nu ook. Op grote acryldoeken galopperen paarden met ruiters door het water, springen over rood-witte schansen of zijn schuimbekkend op -weg naar hun finish. Wielrenners, discus werpers, worstelaars, turners, schaatsers, zwemmers, er is bij na geen sport die niet door Hoogstraaten is vastgelegd. Op een aantal doeken hebben de sporttaferelen plaatsgemaakt voor andere beelden. In 'De te rugkeer van Apollo' zien we de zuilen van een Griekse tempel en een reeks figuurtjes. De sport is verdwenen. Maar niet hele maal. Om de beweging van een sporter vast te leggen wordt in de fotografie wel een strobos coop gebruikt. Gedurende een halve seconde wordt een salvo flitsen van afgevuurd. Het resul taat is dat op één foto meerdere afbeeldingen van dezelfde per soon staan: zijn beweging is vastgelegd. In 'De terugkeer van Apollo' is "V <h 'De terugkeer van Apollo' ademt een classicistische sfeer. ,-v m A--- ook sprake van een afbeelding, een classicistische sfeer en er naar voorbeeld van zo'n stro- ontstaat een vervreemdende boscoopopname: een danser is, werking die we kennen uit de als in slow-motion, op weg naar ook al zo rijke zuilenwcrcld van een donkerblauwe opening tus- Willink. De vraag is echter of sen de zuilen. Het doek ademt hier niet sprake is van een kun stig kunstje. Hoogstraaten is zonder meer een vakman als il lustrator. maar of het flirten met de Grote Kunst op den duur een extra broodwinning kan beteke nen moet zich nog bewijzen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21