't Hart zwijgt op het juiste moment Het gestoorde gevecht tegen de geest van Reagan Cultuur&Kunst Het houvast van zand .J? Wraak in Absurdistan Boek café-interieurs rijp voor De Slegte DONDERDAG 9 SEPTEMBER 1993 Auteur neemt lezer weer mee naar christentwisten en Maassluis: Maarten 't Hart is nooit bijzonder bedreven geweest in het componeren van zijn proza. Maar deze keer brengt hij zijn nieuwe roman Het woeden der gehele wereld na een heleboel verwikkelingen tot een volstrekt logische maar ook uiterst verrassende ontknoping. We zijn van 't Hart gewend dat hij alles breed uitspint. Ditmaal besloot hij om op het juiste moment te zwijgen. Al met al zou de ze roman daarom wel eens een hoogtepunt in het oeuvre van de schrijver kunnen zijn. In zijn nieuwste roman wijdt 't Hart ook een paar bladzijden aan een jongen die zich ARCHIEFFOTO HIELCO KUIPERS BOEKEN RECENSIE HANS WARREN Maarten 't Hart, Het woeden der gehele wereld. De Arbeiderspers, Amsterdam, 34,90, gebonden 49,90. Het lijkt in het werk van Maar ten 't Hart dikwijls of het ver haal slechts bijzaak is, een ex cuus om pittige gesprekken te kunnen laten voeren, persoon lijke herinneringen op te halen, ideeën te ventileren, zelfs reke ningen te vereffenen. In Het woeden der gehele wereld ligt dat niet veel anders. We gaan weer terug naar Maassluis, het stadje van zijn jeugd. We zijn opnieuw getuige van bizarre christen-twisten, lezen nog maals van die curieuze conver saties en komen voor de zoveel ste keer in de vreemde en toch ook zo vertrouwde wereld van de schrijver terecht. Hoofdpersoon Alexander Goudveyl groeit op als zoon van een lorrenhandelaar. In de oor log verhuisden zijn ouders on der onduidelijke omstandighe den van Rotterdam naar Maas- BOEKEN RECENSIE PEER VAN 'T ZELFDE Huub Beurskens, Leila Uitgeverij Meulen- hoff, 34,50. „Er bestaat eigenlijk niet zoiets als teveel drinken. Funest is het pas als je drinkt op het verkeer de moment, of in de verkeerde stemming." Het was dacht ik Carmiggelt die dit beweerde, in een brief aan Reve, althans in woorden van gelijke strekking. Voor verliefdheid geldt hetzelf de. Je wordt niet verliefd op de verkeerde, maar het moment kan ontzettend beroerd .geko zen zijn. Dat kan triest zijn voor wie het overkomt maar het is een goudmijn voor romanciers. Aan dat thema tragische lief des is weer een variant toege voegd. Leila heet het boek, Huub Beurskens de auteur. Het is niet opvallend origirfeel - man wordt verliefd op prostitu- ée - maar ook niet bouquetterig. Beurskens heeft in ieder geval zijn best gedaan - opvallend zijn best gedaan - er iets literairs van te maken. Echt storend is het niet, maar hij heeft iets van een mooischrijver. Hij las, vermoed ik, ooit dat gefingeerde inter view met Reve in Tien Vrolijke Verhalen, maar deed dat helaas iets te vluchtig. Reve beweert iri die samen spraak dat het soms veel beter is een woord als bij voorbeeld eenzaamheid in het geheel niet te noemen doch simpelweg de kamer, de lichtinval, de geur, het uitzicht enz. op juiste wijze te beschrijven. Beurskens heeft echter roomser willen zijn dan Reve. Als hij een desolate ach terbuurt beschrijft, luidt het: „Fietsskeletten, krantenpapier, folders, lege blikjes op de stoe pen, in de goten, onder de au to's, in de portieken, waar het naar menselijke urine rook, enz., regel na regel. Ik houd daar niet zo van. Toch, ondanks de woordpoepe- rij, heb ik het verhaal geïnteres seerd gelezen. Niet om Boy Bouvé, de verliefde stakker, noch om Egyptische Leila, de prostituée. Nee, degene die al lengs intrigerender wordt is Marysa, de vertelster, Zij vertelt wat Boy is overkomen - een re laas dat grotendeels uit, overtui gend opgediste, gissingen moet bestaan, want ze ziet hem maar af en toe. Zij, op haar beurt, is verliefd op Boy. Er is echter een verschil. Boy is de mislukte Pygmalion, wiens schepping niet levensvat baar is. Marysa slaagt erin illu sies te laten voor wat ze zijn: il lusies. Hoe? Als ik het goed be grepen heb: door te accepteren dat eenzaamheid chronisch is, en dat wat houvast lijkt te bie den slechts bestaat uit stof, en korreltjes zand. Dat idee is eer der indringender verwoord, maar als gezegd, Beurskens heeft er een pakkend verhaal van gemaakt. sluis. De jongen wordt gepest door zijn leeftijdgenoten, maar geniet de bescherming van een plaatselijke politieagent die een bijzondere belangstelling voor hem heeft. Dezelfde man weet blijkbaar iets van zijn ouders. Hoe gierig ze ook zijn, ze lenen hem geld zonder dat er veel kans bestaat dat hij terug zal betalen. Op een zaterdag in 1956 - er is juist een campagne aan de gang om de heidenen van Maassluis te bekeren - wordt die politieagent doodgeschoten. Goudveyl die piano zit te spelen is er getuige van, maar herkent de dader niet. Het onderzoek naar de misdaad levert niets op, jarenlang wordt de hoofdper soon achtervolgd door de vraag: wie heeft het gedaan? Op de achtergrond speelt een gebeur tenis uit de meidagen van 1940 mee: een aantal mensen had op een Maassluise haringlogger Nederland willen ontvluchten, de Duitsers hadden dat belet en bliezen het schip op. Goudveyl leert, ook wanneer hij gaat studeren, steeds meer BOEKEN RECENSIE LOMAN LEEFMANS Jan Bartelsman, Nederlandse Café Interi eurs. 288 pagina's. Uitgeverij Jan Bartels- man, 25,00. Ook verkrijgbaar bij de tweehonderd in het boek opgenomen ca fés. De Wevershoofse fotograaf Jan Bartelsman heeft een fotoboek je op de markt gebracht met daarin tweehonderd prenten van interieurs van Nederlandse kroegen. De foto's zijn één voor één fletsig met de hand. 'Een fotografische ontdek kingsreis langs Nederlandse ca fés' zoals de ondertitel luidt, is niet het eerste boekwerk dat Bartelsman én zijn kleurenteam over dit onderwerp heeft ge maakt. Eerder werden al onwer- Café Studio in Haarlem. mensen kennen die hem nader tot de oplossing van het raadsel kunnen brengen. De hoofdper soon trouwt met de zangeres Joanna, dochter van een be- kelijke afbeeldingen van cafés in New York, Parijs, Brussel en Barcelona ingebonden. Nu was Nederland aan de beurt. Het boek is zeker een aardig hebbe-dingetje voor de twee honderd kroegbazen en hun stamgasten die hun café eens in een ander waas te zien krijgen. Maar voor iedereen buiten deze groep (uitgezonderd binnen huisarchitecten mischien) is het boek na vijf minuten bladeren uit, om nooit meer uit de kast te halen. De plaatsjes zijn ook ronduit saai omdat er geen mens op staat. En om van een café een goede indruk te krijgen is het stamvolk net zo belangrijk als de inrichting. Een typisch kado- boekje derhalve voor de bak roemd dirigent en één van de mensen die met de haringlog ger had willen vluchten, Goud veyl verdenkt hem ervan de moordenaar van de politieagent 'speciale aanbiedingen' naast de kassa van De Slegte. Maar het bijzondere van het fotoboek is ook niet de inhoud, maar de opzet. De voorfinan ciering geschiedde door hoofdsponsor Camel en de ho- reca-exploitanten zelf. Die moesten een x-bedrag betalen voor een afbeelding in het boek. Daarvoor kregen ze niet alleen een aantal gratis exemplaren die ze zelf kunnen verkopen maar ook zit er bij de deal een aantal ansichtkaarten. Het zijn dus ook niet de tweehonderd mooiste kroegen van Nederland (al zitten er zeker artistieke bij) maar de tweehonderd met de ijdelste eigenaren en Bartels man is derhalve een zeker zo goede zakenman als fotograaf. te zijn die schadevergoeding voor de gezonken boot eiste. Die verdenking blijkt mis plaatst, maar hoe tenslotte alle stukjes van de puzzel op hun BOEKEN RECENSIE BERT KUIPERS Ismail Kadare, Een breuk in april. Van Ge nnep, 34,50. Van Ismail Kadare (spreek uit: Kadaré) verscheen onlangs Een breuk in april in de Nederland se vertaling. De Albanese auteur schrijft dit keer over een schi zofrene maatschappij die door bloedwraak bij toerbeurt ver deeld wordt in moordenaars en slachtoffers. Hoe het bergvolk zich daarbij precies hèeft te ge dragen, staat in de 'Kanun i Le- ke', het gewoonterecht van de clans die leven op de hoogvlak te van de Rrafsh in Noord Alba- Twee families zijn al zeventig jaar in een bloedige vendetta verwikkeld. Waarom weet nie mand meer. Wanneer de bloed wraak weer eens in vol bedrijf is, kruist het pad van een 'rechtspreker' (lees: wreker) dat van een jonge vrouw uit de stad die met haar echtgenoot de wit tebroodsweken op de hoogvlak te doorbrengt. Vrouw en moor denaar voelen zich onweer staanbaar tot elkaar aangetrok ken, maar tot een ontmoeting komt het niet. De confrontatie met deze bergbewoner die door het perpetuum mobile van de vendetta op zijn beurt tot de dood veroordeeld is, verandert plaats vallen zal ik niet onthul len. Daarvoor moet u zelf deze roman lezen, die boeit van de eerste tot de laatste bladzij, van hoofdlijn tot bijzaak. het leven van de vrouw uit de stad. Hoewel Kadare in Een breuk in april een waar Absurdistan laat zien, waarover een lezer zich met recht kan verbazen, is mij dit boek tegengevallen. Dat is niet helemaal de schuld van de schrijver, al bedient die zich wel wat goedkoop van een sim pel plotje met vlakke psycholo gie, waarvan de afloop boven dien weinig verrassend is. De schoen wringt hem echter ook nog ergens anders, namelijk door het wel heel erg schrale taalgebruik. Dat kan een bewus te keuze zijn, want het past heel goed bij de atmosfeer op de hoogvlakte, waar moord emo tieloze gewoonte is. Maar ik geloof niet dat Kadare zijn stijl om die reden zo rigo- reus verschraald heeft. Er is al eens eerder geklaagd over het feit dat zijn boeken uit het Frans vertaald worden en niet uit het Albanees. Een terechte klacht dunkt mij, want via deze omweg blijft er in het Neder lands niet veel over van Kadar- e's stijl die in het buitenland zo geprezen wordt. Hebben wij hier soms geen vertalers die het Albanees machtig zijn? Of is het de uitgever die met deze 'stijl breuk in april' voor een dubbel tje op de eerste rang wil zitten? Stuiteren Hoogtevrees. Hoogtepunten uit een eeuw bergliteratuur. Samenstelling: Graddus Pott Hofstede. Uitg. Nijgh en Van Ditmar, 15,00. Hoogtevrees is eigenlijk niet de juiste titel voor deze verhalen bundel. De schrijvers van de verhalen zijn namelijk echte bergbeklimmers en als die iets niet hebben, is het wel hoogte vrees. Althans, dat hoop ik dan toch voor hun. Maar behalve de titel is er op dit boekje niets aan te merken. Integendeel zelfs, het is lang ge leden dat ik zoveel spannend boek heb gelezen voor zo wei nig geld. Nijgh en Van Ditmar haalt de boekenkoper in dit ge val bepaald niet het vel over de oren. Het centrale thema in het boek is de vraag waarom berg beklimmers zoveel moeite doen om al die verschrikkelijke ber gen te beklimmen. Ga maar na, de gevaren zijn legio. Eén mis stap is genoeg om 3500 meter naar beneden te storten; in de zomer is er lawinegevaar; twin tig graden vorst in de nacht is niets en wie ook maar even zijn handschoenen uitdoet, loopt het gevaar voor de rest van zijn leven zijn vingertoppen kwijt te zijn. Alpinist Tom Patey vat al die gruwelen in één nuchter zinne tje samen. Als hij met zijn vriend Don Whillans de noord wand van de Eiger beklimt, ko- Remco Campert, Het Bijzettafeltje Verha len. Uitg. De Bezige Bij, 12,00. „Moet je horen wat ik nu aan het lezen ben, gebundelde co lumns van Remco Campert. Het Bijzettafeltje." „Ik houd niet zo erg van Rem co Campert." „Maar dit is echt onzettend goed! Het zijn columns, kort, briljant geschreven, lezen lekker weg en leuk leuk leuk. Moet je horen: 'toen hij naar buiten. men ze langs een richel waarop ze een geplette veldfles en een bergschoen vinden. YVhillans weet wel waar die artefacten van afkomstig zijn: „Hier stuite ren ze meestal nog een keer voor ze beneden terechtko- WILFRED SIMONS Reis Hans Moll, Levison's Reis. Uitg Nijgh en Van Ditmar, 26,90 Levison is op reis. Door welke landen precies, verzwijgt schrij ver Hans Moll zorgvuldig. Het zijn in ieder geval vreemd, bar baarse streken met onbegrijpe lijke zeden. Levison spreekt de taal maar dat helpt niet echt. Levison's reis gaat vooral over de relatie tussen dader en slachtoffer. Carbagh, een vriend van Levison, Zégt steeds dat er een intieme, ja zelfs een soort liefdesrelatie bestaat tussen de moordenaar en degene die hij wil doden. Het gaat erom het vertrouwen van het beoogde slachtoffer te winnen en hem te doden op het moment, waarop hij zich werkelijk op zijn gemak voelt. De roman ontleent een deel van zijn spanning aan de ver wachting, dat ook Levison een dergelijk lot zal treffen. Hij is lichtgelovig, nieuwsgierig en bovendien als reiziger ook erg afhankelijk van de gunsten van zijn gastheren. Halverwege de roman ontsnapt Levinson maar nauwelijks aan een ingenieuze poging tot moord. Niet wijzer geworden, laat hij zich daarna toch weer door zijn nieuwe vriend Carbagh op sleeptouw nemen. Levison's Reis is een dromerig en raadselachtig boek. Wie wil, kan uitgebreid stilstaan bij de symboliek die Moll er met kwis tige hand doorheen heeft ge strooid. Maar nodig is dat niet; Levison's Reis is namelijk ook een spannende schelmenroman die je in een adem uit kunt le- WS FOTO ROLAND DE BRUIN keek, bespatte een meeuw het „Wat flauw." „OK, maar deze zin dan... de ze is onweerstaanbaar: 'de fris se, prikkelende lucht van pasge- storte gier'." „Ik lees het zelf wel!" „Nou, goed." (stilte) „Ha ha ha ha ha ha ha!" „Wat dan, wat lees je, wat is er zo leuk?" „Nee, nou lees je het maar zélf ook!" WS Adembenemende zwartgalligheid in cultuurroman van Paul Auster Een man wordt in vele stukjes aangetrof fen l^ngs een weggetje in Wisconsin. Hij blijkt zichzelf per ongeluk opgeblazen te hebben bij het monteren van een bom. Een artistiek gestoorde jongedame in New York City vindt op straat een adresboekje zonder spoor van de eigenaar. Ze maakt er een van haar projecten van om al de per sonen in het boekje op te zoeken en zo eventueel door te dringen tot de identiteit van de eigenaar. Bij de eerste poging loopt ze haar verlo ren jeugdvriendin tegen het lijf, waarmee ze pardoes van identiteit verandert. De kunstenares wordt prostituée en door de eerste klant afgeranseld, de vriendin neemt het adresboekjesproject over en vindt in de eerste aangesprokene haar echtgenoot. En dan is er de schrijver/verteller Peter Aaron, die uiteindelijk met deze en alle an dere personages die op soortgelijke bizarre manieren in deze roman opduiken, te ma ken krijgt en ons in Leviathan zal proberen uit te leggen hoe het een en ander leidde tot de tragische ontploffingsdood van zijn beste vriend Ben Sachs. Met enorme vertelenergie sleurt Paul Auster zo de lezer zijn roman Leviathan in. Het leest als een zinderende thriller, maar is tegelijkertijd een boordevolle psycho- en cultuurroman, waarin de ontreddering van de moderne mens en de morele ontspo ring van Amerika in de jaren tachtig schrij nend mooi gestalte worden gegeven. De leidende personages zijn stuk voor stuk wanhopig op jacht om hun idealen en illusies toch nog enige weerklank te laten vinden in een egoïstische en door materië le driften geregeerde maatschappij. Maar hun gestoorde gevecht tegen de bierkaai- de geest van Reagan vlecht Auster met zoveel gevoel tot een verhaal, dat zelfs de meest onwaarschijnlijke ontwikkelingen er aanvaardbaar door worden. Auster schotelt de lezer in vliegende vaart, maar met grote taalbeheersing een ongewoon boeiende tragedie door. vol mooie symboliek voor de radeloosheid van de ideologieloze individu en een adembe nemend schone zwartgalligheid. Maar het is geen beklemmende somber te. Er zit zoveel moois in zijn beschrijving van hoe mensen toch altijd door zullen gaan om hun icjeaien blijven nastreven, dat je na het lezen van Leviathan welis waar enigszins buiten adem bent, maar verder verguld van de menselijke energie - en van het genot van zo'n goede moderne Amerikaanse schrijver. Van Engelen in Leiden Conversatie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 13