verzekeringszwendel loopt uit hand Ierse Moslimvrouwen verdedigen met koran hun rechten en vrijheid Tweedeling van samenleving is een feit Feiten &Meningen WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1993 2 is een gevleugelde uitspraak geworden Op het eerste gezicht lijkt het een duidelijke zaak. Achteloze stratenmakers verzuimen een gat in het trottoir af te zetten met waarschuwingslint of een hekje. Een trainende atleet rent voorbij, zijn gedachten in hogere sferen, valt in het gat en breekt zijn been. Gevolg: de nalatige openbare dienst moet een aanzienlijke schadevergoeding betalen. Maar er schuilt een addertje onder het gras. De aangeklaagde partij produceert een ooggetuige die heeft gezien wat er werkelijk gebeurde. Het 'slachtoffer' was niet in het gat gevallen, maar er vanaf een nabijgelegen sportveld kreunend naartoe gedragen door vrienden, die hem vervolgens voorzichtig in het gat lieten zakken. 'Zit er een claim in DUBLIN ALAN MURDOCH THE INDEPENDENT- Een andere rechtszaak voor smartegeld strandde, toen de advocaten van de openbare dienst de hand wisten te leggen op het medische dossier van het vermeende slachtoffer, dat een lange reeks van dergelijke inci denten op zijn naam bleek te hebben. I n Cork werd de zaak van Edward O'Leary niet ontvanke lijk verklaard. De man beweerde door een auto-ongeluk een whi plash te hebben opgelopen. Het 'ongeluk' bleek slechts minus cuul te zijn. De rechter bestem pelde O'Leary als een 'profes sionele procedeerder' die sinds 1983 in tien smartegeldzaken ruim 150.000 gulden had opge streken, nadat hij zogenaamd door nalatigheid van anderen was gevallen in restaurants, ho tels, winkels en op straat. In een andere rechtszaak vertel de een vrouw de rechtbank dat ze het niet erg vond een scha devergoeding te betalen aan de eigenaar van de stilstaande auto waar ze op was gebotst. Waar ze echter wel bezwaar tegen maak te, was dat ze smartegeld moest betalen voor verwondingen aan de passagiers. De auto, zo legde ze uit, was leeg toen ze er tegen aan reed. Uit de vele rechtszaken die in de afgelopen jaren voor de rechtbanken in Dublin zijn ge komen, zou je haast conclude ren dat sommige families erfe lijk belast zijn met wankele be nen. Na de zoveelste smarte- geldclaim van zo'n familie op perde een rechter dat de plaats waar de familieleden al talloze malen een ongeluk was overko men eigenlijk naar hun zou moeten worden vernoemd. Na een ongeluk in Dublin waar bij verscheidene bussen waren betrokken, sprong een snelvoe tige jongeman aan boord van een bus, raapte een weggegooid kaartje op (essentieel voor ie dereen die een claim voor scha devergoeding wil indienen) en ging vervolgens kreunend op de vloer liggen. Maar het zat hem niet mee. Echte passagiers, die bang waren dat deze fraudeur hun eigen claims zou ondermij nen, gaven hem aan. In een poging de stortvloed van verzekeringsclaims in te dam men, wil de Ierse minister van handel, Seamus Brennan, een maximum bedrag voor smarte- geldclaims invoeren. Smarte- geldtoekenningen liggen in Ier land 78 procent hoger dan het gemiddelde in de Europese Ge meenschap. Brennan heeft toe gezegd de gebrekkige Ierse wet geving op dit gebied te zullen aanscherpen. De talloze mazen in de wet geven fraudeurs en de georganiseerde misdaad vrij spel. Dit vertaalt zich wederom in buitengewoon hoge verzeke ringspremies, met name op het gebied van autoverzekeringen. Het zakenleven klaagt steen en been dat de verzekeringspre mies te zwaar op de bedrijfskos ten drukken, wat een negatief effect heeft op de toch al hoge werkloosheid. De door Brennan voorgestelde hervormingen moeten ook paal en perk stellen aan de schrikba rend hoge smartegelduitkerin- gen door overheidsinstellingen, gemeentelijke diensten en par ticuliere bedrijven. De meeste claims in Dublin betreffen on gelukken in woningwetwonin gen, waarvoor de gemeentelijke woningbouwvereniging van Dublin financieel aansprakelijk is. Ook in overheidsinstellingen zijn frauduleuze claims schering en inslag. De Ierse telecom on derzoekt momenteel beschuldi gingen tegen een van zijn chauffeurs, die regelmatig met zijn bedrijfsbusje op bevriende taxi's inreed, waarna beide par tijen goede zaken deden met verzekeringsclaims. De inwoners van Dublin staan ambivalent tegenover deze schaamteloze fraudeurs. Ieder een ziet er de komische kant van in ('Zit er een claim in?' is een gevleugelde uitspraak ge worden, te vergelijken met het Nederlandse 'Foutje, bedankt!'), maar het ergerlijke parasitisme van de fraudeurs ontgaat de Ie ren ook niet, die als belasting betalers uiteindelijk het kind van de rekening zijn. Vorig jaar keerde de gemeentelijke wo ningbouwvereniging van Du blin ruim 15 miljoen gulden aan schadeclaims uit, zo'n 50 pro cent meer dan in 1991. De af wikkelingvan alle claims die nu nog in behandeling zijn, zal de stad Dublin naar schatting nog eens 70 miljoen gulden kosten. Zowel gemeenteraadsleden als verzekeringsexperts geloven dat een aanzienlijk deel van dit be drag op frauduleuze claims be rust. De vier rechtbanken in Dublin waar verzekeringszaken voorkomen, worden in de volksmond de vier goudmijntjes genoemd. Criminele organisaties werken volgens een draaiboek waarin staat wie waar en wanneer een 'ongeluk' moet ensceneren. Straten en gebouwen worden afgespeurd naar mogelijke loca ties. Professionele zwendelaars zijn zelfs zo brutaal om poten tiële slachtoffers te benaderen. „Kwetsbare mensen worden er toe aangezet een claim in te dienen", legt een openbaar aanklager uit. „Zo nodig wordt voor hen zelfs een locatie geko zen, waar iemand met een foto toestel klaar staat om het 'onge luk' vast te leggen". Een vaak gehoorde klacht is, dat ook advocaten hun klanten aanzetten tot het indienen van twijfelachtige claims door hun diensten op basis van 'no pay, no cure' aan te bieden en door zich in advertenties te beroepen op slagingspercentages van rond de negentig procent. In ongevallen gespecialiseerde ad vocaten adverteren dagelijks op de radio tijdens het belangrijk ste ochtendnieuws. Ze bieden hun diensten zelfs aan in adver tenties op de achterkant van Dublinse stadsbussen. Van de ruim 15 miljoen gulden die de gemeentelijke woningbouwver eniging van Dublin vorig jaar aan schadeclaims uitkeerde, werd bijna 4,5 miljoen gulden opgeslokt door juridische kos ten en medische keuringen. Om de snel uit de hand lopende fraude in verzekeringsclaims een halt toe te roepen, wil de Ierse minister van handel Bren nan de procesgang versnellen, waardoor de kosten worden ge drukt. Bovendien wordt een computer informatienetwerk opgericht om namen en adres sen, waarop herhaaldelijk claims worden ingediend, op het spoor te komen. Dit zal zeker de harten breken van een Dublinse familie, die goud geld verdiende met het et telijke malen indienen van de zelfde claim, voor de vader des huizes, zijn twee broers, zijn zus, schoonzus, zwager, neef en nicht. VERTALING: MARGREET HESLINGA KUALA LUMPUR LEAH makabenta In moslimlanden waar een op de islam gebaseerde wetgeving geldt, zijn de vrijheden van vrouwen door deze wetten aan zienlijk ingeperkt. Feminis tische moslimvrouwen probe ren hun rechten uit alle macht te verdedigen. Zij beroepen zich daarbij evenzeer op de koran als hun fundamentalistische tegen standers. „Het gebruik van religieuze ar gumenten om wetten op te stel len over de positie van vrouwen kan uitsluitend worden tegen gegaan met andere religieuze argumenten". Dat zegt de Pakistaanse Riffat Hassan, die als professor theologie is ver bonden aan de Universiteit van Louisville in de Verenigde Sta in moslimlanden zijn de meeste feministen vrijzinnig denkende vrouwen bij wie het feminisme zich heeft ontwikkeld vanuit een westerse notie van gelijk heid tussen mannen en vrou wen, die haaks staat op het tra ditionele islamitische gedach- tengoed. „Wie aanvoert dat vrouwen ménsen zijn en dus ook hun mensenrechten moeten kunnen uitoefenen, verwijst niet naar godsdienst. Als je met islami tische autoriteiten over men senrechten spreekt, moetje deze rechten in verband bren gen met godsdienstige teksten", aldus Hassan afgelopen week in een lezing. Volgens activisten is de vrijheid van vrouwen het meest in de knel gekomen sinds de moslim gemeenschap een islamitische opleving meemaakt. Deze heeft diverse regeringen ertoe aange zet via wetten hun traditionele visie van de islam aan een half miljard vrouwen op te leggen. In landen waar fundamentalis ten aan de macht zijn, zoals Sudan en Iran, is de bewegings vrijheid van vrouwen ernstig aangetast door de invoering van de islamitische wetgeving. Als gevolg daarvan verliezen vrouwen er in snel tempo hun burgerrechten, die oorspronke lijk wettelijk waren vastgelegd, net nu de Verenigde Naties op roepen tot het einde van seksediscriminatie. „Anti-vrou- wenwetten worden onder het mom van islamisatie afgekon digd in diverse delen van de moslimwereld", meent Hassan. „Daarmee worden vrouwen systematisch en via de wet be perkt tot een niet volledig men selijke status", zegt zij. Sommige landen hebben de ko ran geciteerd als bron voor lega lisering van polygamie en echt scheiding door verstoting en vrouwen als strafbaar aange merkt, indien zij weigerden een sluier te dragen, alleen reisden of een auto bestuurden. Op overspel staat in landen als Pakistan en Iran de doodstraf. Volgens een rapport van de mensenrechtenorganisatie Hu- man Rights Watch is het aantal vrouwelijke ingezetenen in Pakistaanse gevangenissen ver veelvoudigd van 70 in 1980 tot 4500 in 1990. „Een slachtoffer van verkrach ting loopt het risico van over spel en ontucht te worden be schuldigd als zij een aanklacht indient, omdat de wet vereist dat vier volwassen moslimman nen van de verkrachting getuige zijn geweest om de misdaad te kunnen bewijzen", legt Hassan uit. Veel moslim-feministen besef fen dat zij alleen discriminatie kunnen bestrijden door zichzelf met theologische kennis te be wapenen en serieus onderzoek te doen om zelf de antwoorden te kunnen aandragen, zegt zij. Dat valt niet mee, omdat reli gieuze studie traditioneel een bolwerk van mannen is, zodat slechts een handvol moslim vrouwen onderlegd is in de isla mitische theologie. Maar vrouwengroepen in Egyp te, Pakistan en internationale netwerken in de moslimwereld organiseren zich om de primai re bronnen van de islam te be studeren en de godsdienst vanuit een vrouwelijk stand punt te interpreteren. Fatima Mernissi, een Marok kaanse sociologe en onderzoek ster van wie werken in Neder landse vertaling zijn versche nen, voert bijvoorbeeld aan dat de koran vrouwen niet beveelt sluiers te dragen, maar slechts om zicfr welvoeglijk te kleden. Zij en andere academici hebben met voorbeelden aangetoond dat vrouwen in de vroegste ja ren van de islam aan de politiek deelnamen en dat het nooit de bedoeling van de profeet Mo hammed was, om vrouwen zo star af te scheiden van de sa menleving. Zij begrijpen nog niet goed waarom de negatieve ideeën en houdingen die in moslimmaat schappijen ten opzichte van vrouwen heersen, geworteld zijn in de godsdienst. „Zolang de theologische grondvesten van de tendenzen tot vrouwen haat en mannelijke dominantie in de islam niet zijn vernietigd, zullen moslimvrouwen grof be handeld en gediscrimineerd blijven worden. Geen enkele statistiek over de verbeterde po sitie van vrouwen in het onder wijs, op de arbeidsmarkt en over verbeterde politieke en so ciale rechten van vrouwen in moslimlanden kan dat verdoe zelen", aldus de professor uit Louisville. Feministische moslimweten- schapsters hebben niets aan te merken op de koran, de voor naamste en hoogste autoriteit in de islam die, zo geloven alle moslims, door God aan Mo hammed is gedicteerd via de aartsengel Gabriël. Zij leggen de schuld bij de 'hadith', de reli gieuze uitspraken die als regels gelden en die de inferioriteit van vrouwen en hun verplichte onderwerping aan mannen be vestigen. In de hele wereld is de dagelijkse beleving van de islam gebaseerd op de hadith; dat is de bril waarmee gewone mos lims al eeuwen de koran bekij ken. „De hadith vertegenwoordigt het denken en de cultuur van moslims vanaf de zevende tot en met de negentiende eeuw. Dat is wat radicale moslims wil len opleggen aan twintigste- eeuwse vrouwen", zegt Hassan. Kritiek op enig aspect van de is lam Wordt in veel moslimlan den als ketterij opgevat. Dat on dervond de Maleisische dichter Kassim Ahmad, toen hem van wege kritische uitspraken over de hadith voor zeven jaar een zwijgplicht werd opgelegd. „Ie dereen leest de koran, maar we lezen zonder begrip", zegt hij. „De godsdienstige kennis in ons hoofd.komt niet uit de koran. 95 Procent ervan stamt van de les sen van de ulamas, de geestelij ke leiders, die hun leer op de hadith baseren." ROTTERDAM PIM FORTUYN MEDEWERKER De huidige recessie maakt het weer eens heel duidelijk: we zijn op weg naar een samenleving waarin slechts weinigen werken voor hun brood en de ene helft van de samenleving de andere helft, door tussenkomst van de staat, onder houdt. Iedere rechtgeaarde ondernemer kijkt in deze tijd van recessie naar zijn kosten, zijn produkten en zijn marktpenetratie. Alles wat overbodig is, wordt weggesne den om straks, als de economie weer aantrekt, een goede start te kunnen ma ken. In onze dienstverlenende en sterk geautomatiseerde en geïnformeerde economie zijn kosten voornamelijk per soneelskosten. Hetgeen nog eens wordt versterkt door de hoge collectieve lasten druk, die de brutoloonkosten zo zeer op drijft. Ondernemers zijn dus continu bezig met het reduceren van juist deze kosten, on der het motto: met minder mensen, meer en betere produkten. De rekening voor deze, vanuit ondernemersstand- punt volstrekt begrijpelijke, politiek wordt gepresenteerd aan de mensen met een zwakke positie op de arbeidsmarkt: laaggeschoolden, minderheden en men sen aan wie psychisch of lichamelijk iets mankeert. De ene kant van de medaille van een recessie is dus noodzakelijke grote schoonmaak en de andere kant is uitstoot van arbeidskrachten, met name van die krachten die een zwakke positie innemen op de arbeidsmarkt. Dit verhaal herhaalt zich al sedert ruim twintig jaar met de regelmaat van een klok. Het resultaat is dat we nu met ruim twee miljoen feitelijke werklozen zitten, van wie wordt verwacht dat zij bij onge wijzigd beleid nimmer meer aan de slag komen. Nog weer anders gezegd: in Ne derland onderhoudt iedere werkende bijna 0,9 uitkeringsgerechtigde; in steden als Amsterdam en Rotterdam is dat zelfs 1.1. Aan zo'n situatie zit natuurlijk een grens. We onderhouden ze nog, maar voor hoe lang nog? De afgelopen jaren is stelsel matig aan de uitkeringen geknabbeld en is fraudebestrijding een belangrijk poli tiek thema geworden. Dat geeft aan uit keringsgerechtigden een gevoel van op- gejaagdheid, rechteloosheid en uitzicht loosheid. Het stelsel dat is bedoeld als een beschaafd systeem, begint steeds meer inhumane trekken te vertonen. Alle arbeidsmarktbeleid van de afgelo pen twintig jaar ten spijt moeten we constateren dat dat beleid miljarden gul dens heeft gekost en dat het probleem niet is verminderd maar verergerd, waar mee overigens nog niets ten nadele is gezegd van al diegenen die zich hebben ingespannen om het probleem ten dele op te lossen. Uitzendbureaus en arbeids bureaus hebben zich ingespannen en de laatste tijd zelfs met zichtbaar resultaat. Het is echter de bekende druppel op de gloeiende plaat. Deze instanties moeten daar vooral mee doorgaan, Want zij los sen deelproblemen op de arbeidsmarkt zeker op. Het ongedaan maken van de tweedeling van onze samenleving gaat hun krachten echter verre te boven. Daarvoor zijn rigoureuzere ingrepen no dig, die slechts kunnen worden gedaan door een generatie politici die minder wankelmoedig is en minder is opgeslo ten in de zogenaamde overlegeconomie dan de huidige. Deze ingrepen hebben betrekking op de afschaffing van de bijstand voor eenieder die gezond is. Daarvoor in de plaats een fiscalisering van een minimuminkomen töt vijfhonderd gulden met het recht bij te verdienen tot een bedrag van zo'n zes honderd gulden, in totaal dus elfhonderd gulden. Pas boven die grens gaat men premies en belasting betalen. Daarvoor is nodig het openbreken van de Onderkant van het ondernemerdom door het afschaffen van vestigingseisen en vakbekwaamheidseisen en de contro le daarop over te hevelen naar de consu menten- en brancheorganisaties. Kortom, iedereen die dat lichamelijk en psychisch kan, en jonger is dan 65 jaar, gaat weer wat doen voor de kost. Daarbij moeten we denken aan bijvoorbeeld het wieden van de tuin, helpen in de huis houding enzovoorts. Laten we dergelijk soort ingrepen achter wege, dan zal op den duur de wal het schip wel keren. De belasting- en pre miebetaler begint er genoeg van te krij gen en onze concurrentiepositie komt steeds verder onder druk. De uitkerings gerechtigde zal moeten bijklussen om zijn steeds kariger inkomen aan te vul len. En zo dragen we met zijn allen het stelsel ten grave. Beter is het om, nu het nog kan, daar zelf voor te kiezen: snel en efficiënt, opdat de vitaliteit in samenle ving en economie weer terugkere! TOM JANSSEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 2