'Wij zijn vijfentwintig jaar unplugged' Rtv show Willie Batenburg wilde altijd al wereldberoemd worden P 7 'Acteren leer je niet, je moet het gewoon doen' MAANDAG6SEPTEMBER 1993 Magna Charta man live CD in Nederland op Zanger (66) breekt door met CD 'Geplukt en Ongeplukt' gorinchem cpd hris Simpson noemt 't zelf „het beste al- S hum dat we sinds Lord of the Ages hebben ge maakt." En hij meent het. State of the Art, de nieuwe CD van Magna Charta, lijkt gemaakt onder htjt motto: oud en nieuw, van alles wal. Het is een live CD, opgenomen in Utrecht en De venter, tijdens de vorige toernee van de groep. Nederland is voor Magna Charta een tweede vaderland geworden. Hier zijn de meeste fans te vinden van de Engelse groep die nu al bijna 25 jaar tri omfen viert. „En al die tijd al unplugged', zegt Chris niet zonder een spoortje spot. In november en december toert de groep weer door Neder land. Maar hoe staat het eigen lijk met de populariteit van Magna Charta in Engeland? „O hemel, ik zou het niet we ten, we zijn er nooit", zegt Lin da Simpson, de echtgenote van Chris, tevens de zangeres van de groep. Om onmiddellijk te vervolgen met: „Da's een beetje flauw. Laten we zeggen dat En geland langzamerhand en een beetje later dan de resf van de wereld weer wakker begint te worden en warm begint te lo pen voor akoestische muziek." Chris: „De unplugged-rage is, hoewel dat wellicht verbazing wekt, ook pas heel laat in Enge land op gang gekomen. Daar is wel een verklaring voor. Kijk hier in Nederland heb je fantas tische platenzaken. Met enig speurwerk kun je er zelfs zeld zame CD's en zelfs nog LP's krijgen. Maar weet je wie in En geland de grootste verkoper van CD's is? YV.H. Smith, de boek handel. Ik heb het niet over Londen, want daar heb je nog wel een paar grote speciaal-zaken, maar buiten de grote steden zijn er nauwelijks platenzaken. Dan ben je dus aangewezen op de boekhandel. Als je daar binnen stapt mpt de vraag of ze een be paald album hebben, dan is de steevaste wedervraag: 'Staat-ie in de hitlijsten?' Daarop is de platenindustrie in Engeland dan ook gericht op dit moment. Ik heb wel eens het idee dat er alleen nog CD's wor den bedacht door mensen met één hersencel. Het is op die ra dio één grote eenheidsworst. Vergelijk dat eens met de jaren zestig. Toen had je weken dat in één enkele hitparade The Beat hilversum o cpd Magna Carta geeft in november concerten in Hoofddorp en Beverwijk. les, Bob Dylan, Donavan, The Kings en Middle of the Road stonden. Allemaal giganten en allemaal met een heel eigen ge luid. En nu? Wie kan nog de ene groep van de andere onder scheiden? ja, je haalt misschien U2 eruit of The Waterboys, maar dan heb je het gehad. Maar bij die platenmaatschap pijen slaat iedereen elkaar op de schouders als er weer eens een hit is gescoord met iets dat vol strekt lijkt op het andere. Ken je het sprookje van de keizer zon der kleren? Het is hoog tijd dat er eens iemand opstaat, die zegt: 'Die man is naakt'. Je kunt nu wel zeggen: jij praat alleen maar zo, omdat je ouder bent geworden. Maar dan zeg ik: deze jongen van 51 heeft alles gezien, alles meegemaakt en het enige wat me tot hier zit, is dat de rock en roll, de pop muziek zodanig wordt inge perkt, dat menige jo'ngere van nu denkt dat wat-ie op de radio hoort alles is wat er te koop is. En als er dan eens iemand opstaat van wie ze denken dat hij talent heeft, dan is het on middellijk: 'Dat is de nieuwe Dylan of de nieuwe Elvis ^Pre sley'. Onzin: er is maar één Dy lan, er was maar één Elvis. Het gaat erom dat er mensen moe ten komen die nieuwe wegen inslaan, die hun eigen persoon lijkheid waarmaken. Goddank is het Unplugged- project aangeslagen. Maken we eindelijk kans dat we na 20 jaar van hetzelfde eindelijk eens iets nieuw gaan horen, je ziet het nu al een beetje aan die golf van Keltische rock die er aankomt." Linda: „Misschien dat daaruit en uit wat er unplugged op de plaat gaat komen, weer monu mentale songs tevoorschijn ko men, die je de rest van je leven meeneemt. Kijk, wij hebben uit onze jeugd Still Crazy after all these years en al die songs van The Beatles, om maar een paar dingen te noemen, overgehou den. Maar ik vraag me wel eens af wat we van de afgelopen 20 jaar zullen blijven koesteren." Akoestisch Magna Charta is door de jaren heen z'n eigen akoestische stiel trouw gebleven. Dat is de groep in de jaren tachtig op een flinke terugval komen staan. Chris: „Ik heb echt gedacht dat het afgelopen zou zijn met Magna Charta. Een nieuwe tijd vol synthesizers, waarin geen plaats meer was voor laat ik zeggen het oude ambacht. Maar zie: het tij is gekeerd. En ach teraf gezien hebben die magere jaren ons ook nog een hoop ge leerd. Zo zijn we, om toch geld te verdienen, voor de Britse rege ring gaan optreden voor Engel sen in den vreemde. We hebben vreselijk veel gereisd, totaal an dere culturen gezien en heel veel andere mensen ontmoet. En we hebben ook af en toe ver schrikkelijk gelachen. Zoals in het Intercontinental van Abu Dhabi. Als jij denkt dat Fawlty Towers leuk is, dan ben je nog niet in het Intercontinental van Abu Dhabi geweest. Alleen al in de lobby kan je een Boeing 747 ronddraaien, de plafonds zijn ingelegd met edelstenen en de manager... John Cleese, maar dan in het echt. En erger." Eind september vertrekt de groep weer voor drie weken naar Abu Dhabi en Oman. Lin da: „Nu vragen ze ons voor ons eigen repertoire. Goddank. Maar er is ook een tijd geweest dat ze in ons de vertegenwoor digers van alle westerse muziek zagen. Dan kregen we vragen als: 'Kunnen jullie Feelings zin gen?'" Chris: „Of: 'Kunnen jullie Mi chael Jackson zingen?' Op een gegeven moment heb ik m'n gi taar gepakt, heb ik drie akkoor den aangeslagen en vervolgens heb ik uit volle borst gezongen: 'Miiichael Jaaackson'. Het hielp wel." Na terugkeer uit het Midden oosten begint de Nederlandse toernee van Magna Charta. Iets van de sfeèr is al te proeven op de nieuwe CD State of the Art. Linda: „Er is vaak tegen ons gezegd: Jullie platen zijn mooi, maar live hebben jullie net dat beetje extra. Wij vinden dat dat beetje nu ook op de plaat staat." Magna Charta: staat op 9 no vember in De Meerse te Hoofd dorp en op 17 november in De Slof te Beverwijk. M ijn platen worden al W in een flink deel van de wereld gedraaid. Vrachtwagenchauffeurs nemen ze mee en laten ze achter in buitenlandse wegrestaurants, in kroegjes. 'On de Mayo'. 'Oene maine matsj Tirol', 'Dan bij de waterkan'. Willie Batenburg wilde altijd al wereldberoemd worden, ook de vijfenvijftig jaar dat hij bij de Sociale Dienst in Dordrecht werkte. En nu, op z'n 66e lijkt het er warempel van te komen. „Je moet je wel realiseren", zegt de meneer van de platenmaat schappij die het gesprek bij woont, „dat je nu praat met ie mand die eigenlijk acht jaar is." Willie lacht. Want Willie is misschien wel simpel, maar niet gek. „Ik heb altijd muziek ge maakt. Op feestjes, weet je niet? 's Avonds als we klaar waren met werken. Ik speelde ook wel voor mijn maten, vonden ze fijn. Ik speelde op van alles: banjo, gitaar, contrabas. En slagwerk." Hij heeft het geleerd van zijn vader. Die was straatmuzikant, eerst in Zaltbommel. „Daar ben ik ook geboren. Later zijn we verhuisd naar Dordrecht. Hij was timmerman, maar hij hield veel van muziek. En op een dag zei mijn vader: 'Joh, kom eens hier, dan zal ik je leren muziek te maken'. Dan kon ik mee op straat spelen natuurlijk." Alle liedjes die zijn vader hem leerde, heeft Willie bewaard in een schrift. Later kwamen daar de liedjes bij die hij zelf hoorde. Op de werkplaats. Daar stond de hele dag de radio aan. „Maar hoe kwam u er dan bij om van 'En ik heb je voor het eerst ontmoet, daar bij de wa terkant' te maken 'Dan bij de waterkan'? „Hij zingt wat hij hoort, hij zingt fonetisch", verklaart de meneer van de platenmaat schappij. „Het leek me gewoon leuk", zegt Willie. Meer mensen blij ken het leuk te vinden. Willie treedt tegenwoordig op in dis cotheken en in zalen, waar ie dereen uit z'n Jbol gaat. „Jong en oud, dat vind ik nou zo leuk." De rage is een aantal maan den geleden begonnen. Wim Kerkhof, een van de twee Ama zing Stroopwafels, zocht voor zijn programma bij Radio Rijn mond onbekende Rotterdamse artiesten. Willie was, zo onder hand, met zijn fiets waarmee hij met instrumenten de omgeving afreisde, ook in het Rotterdam se straatbeeld bekend gewor den. Hij had zelfs een manager: Wally Mackey. Die begeleidde hem naar optredens en hield een oogje in het zeil. Wally le verde na enig aandringen een bandje met wat liedjes van Wil lie. Moeder Onmiddellijk adopteerde Radio Rijnmond Willie. Vervolgens nam de Rotterdamse zanger Cock van der Palm contact op met een platenmaatschappij. Met als resultaat: een single en de CD 'Geplukt en Ongeplukt': tien liedjes, een keer in de origi nele 'straat'-uitvoering en een keer in de gearrangeerde versie. En zo is Willie nu op televisie en op de radio. Hij is net terug uit Tirol, waar hij heeft opgetre den voor de Nederlandse kolo nie. Maar ook de Oostenrijkers waren enthousiast over Willie, die voor de gelegenheid in een Tiroler pak was gestoken. Hij heeft ook een Mexicaans pak met een sombrero, een Suri naams en een Caribisch pak. „Die maakte mijn moeder vroe ger." Zijn vader en moeder zijn in middels overleden. „Ik heb nu ik helemaal niemand: geen broers, geen zussen. Ik heb ooit wel een meisje gehad. Voor haar heb ik 'Blauwe boot' ge schreven: dat vind ik zo mooi. Maar dat meisje is ook gestor ven. Alles is weg. En zeker nu ik ben gestopt met werken... Al leen in-je huis: het is niks ge daan. Gelukkig heb ik altijd twee dingen graag gedaan: mu ziek maken en tuinieren. Ik heb een volkstuin. Maar met al die drukte van de laatste tijd, heb ik die tuin niet goed kunnen bij houden: alles is verregend. Maar ja, de muziek ging voor." Er is sprake van dat Willie ook zijn aandeel krijgt in de stroom carnavalsplaten van komend jaar. „Ja, daar hoop ik op", zegt hij stralend. „En of ik nu ook een dure, snelle auto ga kopen? Nee, een nieuwe fiets mis schien." Willie Batenburg wilde altijd wereldberoemd worden. In Tirol is hij In ieder geval doorgebroken. foto gpd STARDOM Annie Lennox heeft een fraai huis gekocht in een sjieke voorstad van Londen. Kosten vijf miljoen gul den. Maar voor dat bedrag heeft ze dan ook talloze kamers, twee badkamers en nog veel meer extra's. De zangeres steekt ook niet onder stoelen of ban ken dat zij zeer gesteld is op luxe. De zangeres Maria Verano heeft over belangstel ling van de andere sekse niets te klagen. Enkele maanden geleden poseerde zij nog in een bekend mannenblad en werd zij gekozen tot één van de aantrekklijkste vrouwen van Nederland. Niettemin is Verano nog steeds single. De dame in kwestie is namelijk nog van de oude stempel. Ze wil in haar leven maar één keer in de huwelijksboot stappen en is dus wat de grote liefde betreft zeer kieskeurig. Fotomodel Claudia Schiffer is stiekem op de ge voelige plaat vastgelegd terwijl zij topless lag te zonnen. Een aantal bladen heeft de fotosessie van de fotograaf gekocht. Schiffer is razend over de re portage en eist nu een schadevergoeding van ruim tien miljoen gulden. Burt Reynolds gaat binnenkort scheiden van zijn vrouw Loni Anderson. De echtelijke sponde heeft hij enige tijd geleden al verlaten en hij is nu bezig flink de bloemetjes buiten te zetten. Wellicht om te vergeten dat de echtscheiding hem zo'n vijftien miljoen gulden gaat kosten. Prinses Nori, enige dochter van de Japanse keizer Akihito, is afgelopen dagen op bezoek geweest bij de Belgische koningin Fabiola. Op zich niets bijzon ders, maar volgens de Japanse pers gold het uit stapje naar de vakantievilla in Zuid-Spanje als voor bereiding van een geheim rendez-vous met de 31- jarige architectuur-student Toshinaru Bojo. Die zou dan later deze week in België kunnen worden voor gesteld aan het keizerlijke paar, dat een staatsbe zoek brengt aan dat land. Het hof heeft de berich ten overigens tegengesproken. 'Boggle'-presentatrice Dodi Apeldoorn houdt het wat mannen betreft voor gezien. Stuk voor stuk hebben de heren, die een belangrijke rol in haar le ven speelden, haar bedrogen. Apeldoorn is dat nu zat en heeft besloten nooit meer een relatie aan te gaan. Kinderen wil ze ook niet, dus dat komt goed uit. Jaques d'Ancona heeft zich ontpopt als kunst schilder. Er komen geen klassieke doeken van zijn hand, maar wel modern art. Naast het feit dat d'An cona het schilderen een prettige bezigheid vindt, houdt hij er ook nog geld aan over. Een schilderij van hem leverde onlangs op een veiling ruim dui zend gulden op. Annie Lennox is zeer gesteld op luxe. Frank Aendenboom schittert in 'De bossen van Vlaanderen hilversum carlos alleene In de TV-reeks 'De bos sen van Vlaanderen', momenteel te zien op maandagavond bij de TROS, speelt Frank Aendenboom de rol van Ridder de Bellicourt. Zijn belangrijkste oponent is Constant Reynaert. De BRTN zond 'De bossen van Vlaande ren' al in het najaar van 1991 uit. De serie haalde toen een hoge kijkdichtheid. Het scena rio is van de hand van de in 1992 overleden Vlaamse sce narist Rudy Geldhof. Omdat talloze kijkers moeite hebben met het Vlaams in de serie heeft de TROS gezorgd voor ondertiteling. Frank Aen denboom is bepaald geen breedsprakig type, formuleert sober en vindt dat er over ac teren uiteindelijk niet zoveel te vertellen valt. Hij heeft talloze keren een autoritaire zak gespeeld. Ruwe bolster, blanke pit? Hij corri geert meteen zijn imago, zegt dat hij in de film 'Vrijdag' van Hugo Claus geen autoritair ty pe heeft gespeeld. „Ik ben ab soluut geen autoritair iemand. Je moet als acteur een rol spe len en soms kom je als een norse kerel over. Luister, ik ken veel autoritaire mensen die ogenschijnlijk uiterst min zaam in de omgang zijn. Schijn bedriegt, neem dat van me aan. Voor de 'rol in 'Blueberry Hill', een film van Robbe De Hert, heb ik me la ten inspireren door een kerel die in mijn jeugd provisor in het atheneum van Oostende was. Dat was indertijd met de meeste van die kerels het ge val, zij waren het die de tucht in een school moesten hand haven. Privé waren dat soms Frank Aendenboom: „Ik ben absoluut geen autoritair type." foto gpd aardige mensen, maar op school regeerden ze met de roe de." „Mijn tijd op een kostschool heeft zeker sporen nagelaten. Ik herinner me nog de tijd dat ik op het Onze-Lieve-Vrouwcolle- ge in Antwerpen verbleef. Er heerste daar een vreselijk streng regime dat ik gelukkig maar twee jaar heb moeten onder gaan. Ik haat nog altijd alles wat met macht te maken heeft. Dat is trouwens een van de redenen waarom ik geen les geef en ik niet regisseer. Ik kijk tevens op de politiek neer en haat ieder een die naar macht streeft. Mensen die op geld en macht geilen vind ik vreselijk." Veroveren Al heel vroeg kreeg je de kans om aan een BRT-feuilleton mee te werken. Wat herinner je nog van die tijd? „Weet je dat ik al in 1961 mocht meewerken aan Tijl Ui lenspiegel, het eerste drama dat door de BRT werd verfilmd. Ik heb toen van alles en 'nog wat gedaan: niet te tellen figuratie rolletjes, ik was de assistent van Bert Struys, ènz.. Het jaar daar op kwam Zanzibar, gevolgd door Johan en de Alverman in 1965."„Als jong acteur wilde ik de wereld veroveren. Zo'n hou ding is noodzakelijk als je in dat beroep iets wil bereiken. Thea ter is een vak waar de praktijk uitermate belangrijk is. Theater is geen wetenschap. Je kunt al leen al doende een vak goed le ren. Ja toch? Ik denk nog altijd dat de praktijk de beste oplei ding is voor een acteur. Daarbij kunnen in het beste geval nog mensen komen die hem inte ressari te zaken vertellen. Van daar dat ik nogal wat belang hecht aan de verhouding mees- ter-gezel. In het theater komt de vakopleiding in de eerste plaats. Theater maken is geen universi taire bedoening. Dat geldt even eens voor regisseurs. Een goed regisseur zal zich bijvoorbeeld als vakman maar kunnen ont- poppn als hij veel montages heeft gedaan. Kortom, acteren kun je niet leren, je moet het gewoon doen." Heel wat gerenommeerde ac teurs kunnen moeilijk 'binnen een vast gezelschap aarden. Heb je het daar met het klimmen van de jaren ook moeilijk mee? „Als debuterend acteur zou ik er niet aan denken om bij een vast gezelschap te gaan. De tij den zijn veranderd. Wie had eind van de jaren vijftig en be gin van de jaren zestig durven te denken dat een contract van onbepaalde duur nauwelijks nog van tel is. De werkomstan digheden zijn intussen totaal veranderd." Je hebt de meest uiteenlo pende rollen vertolkt. Is er een groot verschil tussen een rol in Het Sacrament' van Hugo Claus en een rol in 'Hector' met de komiek Urbanus? „Zo groot is dat verschil uit eindelijk niet. Ik praat voor ik een rol aanvaard altijd met de regisseur. Op die manier heb je min of meer een idee van wat er allemaal van je wordt verwacht. Nadien studeer ik thuis drie a vier opties in. Als er dan gedraaid wordt, heb ik het makkelijk om andere op ties in te vullen als me dat wordt gevraagd. Ach, het is uiteindelijk niet zo moeilijk..." Hoe verklaar je dat 'Het Sa crament' zo'n commerciële flop is ge worden? „Hoe moet je zoiets verkla ren? Misschien moet het com merciële clebacle van Het Sa crament verklaard 'worcjen door een uitgesproken nega tieve houding tegenover deze film. Laatst heb ik met een En gelse regisseur Het Sacrament bekeken. Hij was na afloop in de wolken. In de Franse pers werd onze manier van acteren tussen de Italiaanse en de Amerikaanse speelstijl gesitu eerd. Overigns werd Het Sa crament door de buitenlandse pers zeer positief benaderd. De film 'Vrijdag' is inmiddels in Nederland een soort cult film geworden. Het exotisme speelt daarbij, net zoals in de boeken van Glaus, uiteraard een grote rol." Claus is een regisseur die van acteurs houdt? „Ja, dat merk je als je met hem werkt. Hij is een bijzon der boeiend man. Na al die ja ren voelen we elkaar perfect aan. Als Hugo regisseert heb ik aan een half woord al vol doende om te weten wat hij bedoelt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12