'Ik ben een vlinder van God' 'Wout Regenwoud' zoekt donateurs Rtv show Gesnik en gesnotter Van Kooten en De Bie terug als 'Krasse Knarren' VRIJDAG3 SEPTEMBER 1993 157 mediagevoelig. Ze schrikken niet van de camera en ze zijn religieus. In Amerika zijn geloof en maatschappelijk leven veel meer met elkaar verweven dan in Nederland. Ik kom uit een milieu waarin de kerk iets voor ons was en de bioscoop en het theater voor anderen. In Ameri ka gaat dat samen. Daar is het niet verkeerd om gelovig te1 zijn." Hij verwijst naar de jonge ac teur Kirk Cameron van de serie Growing Pains. Die reist in Amerika met zijn vrouw langs scholen om onder meer te ver tellen dat sex voor het.huwelijk niet goed is. „In Nederland zou een acteur uitgelachen worden als hij dat deed." De portretten van Jan van den Bosch krijgen zowel in binnen- als buitenland erkenning. Zijn programma Vuilnisvat New York over Mother Jean die dak lozen opneemt, was afgelopen jaar één van de drie genomi neerden voor de J. B. Broeksz- prijs van de VARA. In Amerika, waar enkele portretten zijn uit gezonden, is hij onderscheiden voor zijn aflevering Operation Smile over een Amerikaanse chirurg die in Azië kinderen met een hazelip opereerde. In het reisschema van Jan van den Bosch staan de komende tijd ontmoetingen met bekende wereldburgers gepland. Moeder Teresa heeft een interview toe gezegd en de oud-vice presi dent van de VS, Dan Quale, wil ook voor zijn camera verschij nen. Oliver North, voormalig staflid van het Witte Huis en hoofdrolspeler in de Irangate- affaire, had Van den Bosch graag geportretteerd, maar de EO wil hem niet. „Hij heeft te veel verkeerde dingen gedaan (Eerste uitzending zaterdag 4 september, 22.28 uur, Neder land 2) Jan van den Bosch maakt nieuwe serie portretten voor EO HILVERSUM SUSANNE VAN VELZEN Over een paar dagen vertrekt hij naar Amerika. Kort daar na staat Colombia op het pro gramma en in november neemt hij het vliegtuig richting China. Het mag haast een wonder he ten dat programmamaker Jan van den Bosch een paar weken in Nederland is en tijd heeft voor een interview. Ruim vijf maanden per jaar zwerft hij over de hele wereld om portret ten te maken van bijzondere mensen voor de EO-serie. Overal en Nergens. De serie gaat het derde sei zoen in. Zeventien nieuwe por tretten van mensen, die gemeen hebben dat ze gelovig zijn en iets positiefs doen met hun le ven, staan geprogrammeerd op de late avond. Jan van den Bosch maakt de afleveringen in middels in eigen huis. Begin dit jaar verliet hij de Evangelische Omroep om zijn eigen produk- tiebedrijf, The Company Media Produkties, op te richten. „Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Ik ben gek op avon tuur. Wekenlang achter mijn bureau zitten is niets voor mij. Vrijheid heb ik nodig. De vrij heid om interessante mensen te ontmoeten. Een vlinder van God", zo omschrijft Jan van den Bosch zichzelf. „Ik voel me geen echte journalist. Zeker niet als ik die Amerikaanse snelle jongens zie staan voordat ze live de lucht ingaan. Nog snel de haren kammen en de stropdas recht." EO's Jan van den Bosch maakte een nieuwe serie van 'Overal en Nergens', portretten van mensen, foto gpd Zijn bureau op de vijfde ver dieping van het Mediacentrum in Hilversum lijkt even het mid delpunt van de wereld. Rusland aan de telefoon, met de uitnodi ging om naar een bijeenkomst van het Kozakkenkorps in Wla- diwostok te komen. Een fax van ontwikkelingswerker Bruce Ols- son uit Colombia waarin Jan van den Bosch welkom geheten wordt bij de Motilones-india- nen in de jungle. Indianenleider Kaymiyokba wijst er in de fax wel op dat 'elke vreemdeling die naar het gebied komt, kans loopt om door rebellen ont voerd te worden.' „Het is rond. We gaan daar filmen en krijgen 300 indianen mee die ons be schermen", vertelt Van den Bosch zichtbaar trots. Aan het plafond in zijn werk kamer hangen kleurige slingers. Een verrassing van zijn collega's ter ere van zijn verjaardag. Er is ook taart. Geen verjaar dagstaart, maar een bedankje van een Hilversums opvanghuis van het Leger des Heils voor ter minale patiënten. Van den Bosch heeft ze een rondleiding gegeven in het Mediacentrum. Hij steekt graag tijd in de mede- „Op het moment dat ik geen tijd meer zou hebben om men sen te leren kennen voordat ik ze film, stop ik ermee. Ik wil niet een camera onder hun neus du- Nergens' is het Leger des Heils actief om de nood te lenigen van zwer- foto pr In de eerste aflevering van 'Overal en vers op het station Koersk. wen, het verhaal eruit trekken en wegwezen. Mijn interesse gaat vooral uit naar het wezen van de mensen, hun geestelijke achtergrond. Wat motiveert mensen? Dat wil in de program ma's naar voren laten komen." De Evangelische Omroep heeft inmiddels veertig portret ten in de Overal en Nergens-se- rie uitgezonden. „Het program ma is een aantal jaren geleden toevallig geboren. Door een technisch probleem kon een uitzending van het Ronduit Club Magazine niet in de studio opgenomen worden. We zijn toen met de camera naar Am sterdam afgereisd om jongeren op straat te interviewen. Op de Zeedijk lag een Antilliaanse jon gen helemaal stoned tegen een geveltje. We stelden hem een paar vragen en zijn hem de hele dag gaan volgen", herinnert Van den Bosch zich. De programmamaker heeft inmiddels ruim 120 landen be zocht. Overal weet hij bijzonde re types op te duiken. Voor waarde is wel dat ze gelovig zijn. Ze hoeven niet zwaargelo- vig te zijn, als ze maar geloven, luidt de opdracht van de Evan gelische Omroep. Overal en Nergens valt bij de omroep in de categorie verkondigende programma's. „Het is wel eens jammer dat de personen per se gelovig moeten zijn", geeft Van den Bosch toe. „Soms ontmoet ik interessante mensen die heel geschikt zijn voor een portret maar toch afvallen omdat ze niet geloven." Het geloof speelt in de por tretten nog steeds een grote rol, maar het komt niet meer zo ge forceerd naar voren als in de eerste afleveringen. Daar stelde Jan van den Bosch naar het eind van het programma toe steevast de vraag 'Wanneer ging het geloof een rol in je leven spelen?'. „Daar kregen we ook wel opmerkingen over. Het irri teerde sommige mensen. Nu verwerken we het geloof meer door het hele verhaal heen." In Amerika zitten voor de Overal en Nergens-serie de meest interessante types, vertelt Van den Bosch. „Ze zijn heel CLOSE UP Heel vroeger maakte je een kans op TV te komen als je de goegemeente iets zinnigs had te melden. Tegenwoordig is dat al lang niet meer nodig. Kleppen als een kip zonder kop maar ge zicht in serieuze plooi is ruim voldoende om kostbare zendtijd te vullen. De laatste jaren is een geheel nieuw criterium de televisiewe reld binnengeslopen. Een ieder die nu tot de 'uitverkorenen' wil behoren, dus ooit een keer de ether in wil, moet de moed heb ben zijn of haar emoties te to nen. Programmamakers zijn er namelijk achter gekomen dat gesnik, gesnotter, trillende on derlippen en natbehuilde smoeltjes het erg goed doen. Na tranentrekkers als Surprise Show (RTL 4) en Spoorloos (KRO) is het Luxemburgse com- mercieeltje vorige week begon nen met Het Spijt Me. Een pro gramma waarin een klein on derdeeltje van de 5 Uur Show het overbekende bloqmetje centraal staat. Je moet het maar durven. Maar bij RTL 4 doen ze niet moeilijk en het resultaat was er dan ook naar. Een dik uur lang rolden de tranen over het scherm en wisselde de ene hui lebalk de ander af. Hinderlijk gestoord door presentatrice Ca roline Tensen, die geen gele genheid onbenut liet om de kij kers te laten weten dat 'anderen haar al hadden gezegd dat het geen makkelijk programma zou worden'. De kijker mocht eens de indruk krijgen dat het alle maal niets voorstelt. Maar ze sloeg zich er kranig door heen. Af en toe moest ze even slikken, maar ik heb geen traan zien biggelen. Daarmee was ze dan ook wel de enige in het hele programma, want be halve de gasten hield ook het publiek het niet droog. Van Met al dat gesnotter tijdens het programma 'Het spijt me' moest Caro line Tensen af en toe ook even slikken, maar haar tranen kon ze in be dwang houden. foto gpd snotlappen maat laken tot han dige weggooiertjes, het hele sca la was aanwezig en werd veel vuldig uit broekzak of tas ge haald. Ik wed dat de meeste toeschouwers niet eens meer de moeite namen het zakdoekje weg te stoppen, want de gasten volgden elkaar in een zeer rap tempo op. Hoewel ik zelfs nog wel eens volschiet bij een tekenfilm, had Het Spijt Me merkwaardig ge noeg het tegenovergestelde ef fect. Al bij de eerste aanblik van een trillend lipje lag ik onder de bank. De programmalokkertjes waarmee RTL 4 de kijkers al we kenlang had bestookt, hadden me klaarblijkelijk gehard. Ik was voorbereid op het ergste en dus totaal niet ontvankelijk voor het leed dat zich voor mijn ogen voltrok. Nu is het ene leed het flndere niet. Tussen twee vriendinnen die elkaar niet meer zien omdat ze door toedoen van een van hen een concert van Rob de Nijs hebben gemist en de ex- gokverslaafde die zijn spijt be tuigt aan zijn ernstig zieke moe der ligt een wereld van verschil. Toch werd voor beide onder werpen even veel of weinig tijd ingeruimd. Bovendien werd het item van de vriendin nen nog wat aangekleed met een optreden van Rob de Nijs himself. Carolien blonk zoals gewoonlijk weer uit in oppervlakkigheid. Dat uitte zich vooral in het ver bale gedeelte van het program ma. Veel verder dan 'wat is er gebeurd' en 'nu wil je het weer goedmaken' komt ze niet. Fy siek gezien is het minder opper vlakkig. Er wordt veel gezoend en armen om schouders gesla gen. Op die momenten flitst er iets voorbij dat op een hartver warmende Carolien lijkt. Maar ja, dan staat de volgende gast al Jolanda Oukes weer te trappelen. Het procédé is hetzelfde als 'het bloemetje' uit de 5 Uur Show. Uit naam van degene die het goed wil maken, verrast een medewerker van RTL 4 de an dere partij met een boeket. De transactie wordt in de deurope ning afgehandeld. Het enige verschil tussen beide program ma's is dat in Het Spijt Me de ontvanger van het boeket ook in de studio aanwezig is. Het weerzin tussen de ruziënde par tijen is hartelijk maar het viel me op dat het 'conflict' nog voelbaar aanwezig is. Het pro gramma zal dan ook niet meer zijn dan een aanzet tot her nieuwd contact. Een bloemetje vergoeilijkt per slot van reke ning niet alles. Een goed, open hartig gesprek doet wonderen. In de aflevering van vorige week zat ter afwisseling van alle vreugdevolle momenten een 'misser'. Zodra de zwaar gok kende vrouw in de deuropening er achter was gekomen van wie het boeket afkomstig was, wei gerde zij het aan te pakken. Hoewel de man van de TV haar behoorlijk onder druk zette, bleef zij bij haar weigering en verdomde het bovendien dieper op de zaak in te gaan. Dit stand vastige type liet zich niet in de luren leggen door camera en geluid. Zij was overigens de enige. Het leek er op dat de andere gasten zich door microfoon en camera lieten verleiden meer te vertel len dan ze aanvankelijk van plan waren. Daarmee is het programma niet meer dan voer voor voyeuristen. Over de vraag of je op die manier mensen te kijk mag zetten, kun je van me ning verschillen: Ik troost me maar met de wetenschap dat de deelnemers zich zelf hebben opgegeven en in grote lijnen weten wat de bedoeling van het programma is. Ik heb in ieder geval geen flauw idee. Marathon televisie-actie bij RTL 4 voor Wereld Natuur Fonds werden geconfronteerd met ge neratiegenoten, die zich in het VPRO-programmapakket maar moeilijk konden vinden. „Ener zijds valt er voor de allerjong sten volop te genieten, maar an derzijds voelen veel bejaarde kijkers zich steeds minder thuis voor de buis. Wanneer wij de uitval op de arbeidsmarkt be schouwen, is het wellicht zinni ger in plaats van bejaarden over verjaarden te spreken. Een 34- jarige, die noodgedwongen moet gaan zitten vutten, een vróuw van 45, die zich nog on mogelijk kan vereenzelvigen met het 'jonge ding' uit de shampoo-reclame; voor deze groep kijkers wil 'Krasse Knar- n' een spiegelende uitlaat ENSCHEDE»GPD Na vijf seizoenen van Keek op de Week willen Kees van Koot- en en Wim de Bie op VPRO-te- levisie een 'andere doelgroep aanspreken'. Met ingang van 3 oktober komen zij met de 'Kras se Knarren'. Dit programma zal eens per 14 dagen op zondag avond rond 21.00 uur te zien zijn. Het is geen live-uitzending, hoewel de inhoud blijft gestoeld op de actualiteit. Het besluit om na 112 uitzendingen van Keek op de Week met iets anders te komen, staat volgens de VPRO los van het feit dat er nu op zondagavond op Nederland 3 geen NOS-Journaal meer is, zo dat inhaken op de actualiteit, zoals gebruikelijk" was, lastiger respectievelijk 52 en 54 jaar zijn, De Bie, die verklaren dat zij steeds vaker zijn. HILVERSUM JAN VAN STIPRIAAN f e willen geen eenma- M .lige giften, maar vrienden voor het le ven. Volgens Siegfried Woldhek, directeur van het Wereld Na tuur Fonds (WNF) heeft de WNF-marathonuitzending van 28 uur die RTL 4 voor zijn reke ning neemt, grote kans van sla gen. „Er bestaat een enorme be reidheid bij mensen om iets aan de natuur te doen", zegt Wold hek hoopvol. 'RTL 4 pakt uit voor het WNF' is een grootschalige televisie actie voor het WNF, waarvoor op vanavond uur het startschot wordt gegeven. De volgende avond, tegen de klok van 24.00 uur, eindigt de uitzending. Doel van het programma is om het aantal nieuwe donateurs flink op te krikken (nu heeft het WNF 400.000 donateurs en jeugdle den) onder het motto 'Geef om de natuur, word voor 50 gulden actiedonateur van het Wereld Natuur Fonds'. Het commerciële station heeft - in samenwerking met het WNF, Joop van den Ende Produkties, John de Mol Pro dukties, Ivo Niehe Produkties en sponsor VSB Bank - werkelijk alles uit de kast gehaald om zo veel mogelijk mensen 28 uur lang aan RTL 4 te binden, ten einde de TV-actie zo'n groot mogelijke kans van slagen te ge ven. Iedereen die maar een beetje bekend is van RTL 4-TV, is opgetrommeld om zijn of haar aandeel te leveren: Loretta Schrijver, André van Duin, Koos Postema, Ron Brandsteder, Henny Huisman, Catherine Keijl, Ursul de Geer, Irene Moors, Caroline Tensen, Viola Holt en Hans van der Togt. Henk Terlingen, tot voor kort GPD-TV-criticus, beleeft zijn primeur voor RTL 4. Hij presen teert vanaf ongeveer 23.30 uur zaterdagavond een talkshow. De gesprekken worden afgewis seld door reportages die enkele RTL 4-coryfeeën in het buiten land hebben gemaakt. Loretta Schrijver reisde naar Hawaii voor een reportage over de moord op dolfijnen, Catherine Keijl bericht over de Afrikaanse witte neushoorn en Ursul de Geer interviewde 'dierenminna- res' Brigitte Bardot in Parijs. Het dorp „We proberen niet de Open Het Dorp-actie van Mies Bouwman destijds voor de AVRO te evena ren", licht programmadirecteur Bert van der Veer van RTL 4 toe. „Die tijd is voorbij. De actie voor het WNF zal een eigentijd ser karakter hebben. RTL 4 pakt uit voor het WNF ziet er dan ook heel anders uit. Een deel van de 'a programmering gaat gewoon door, maar is in verband m£t de actie aangepast of geïntegreerd. Dat geldt voor programma's als bij voorbeeld Telekids, Wie ben ik?, de 5 Uur Show, Het spijt me, Vrienden voor het Leven en Ooggetuige, waarin onder an dere een interview met prins Bernhard is opgenomen. Het spits wordt afgebeten door de 'giganten', zoals Van def Veer ze omschrijft, Koos Postema en André van Duin. In een drie kwartier durend pro gramma maakt het tweetal dui delijk waarom het volgens de optiek van het WNF nodig is om de organisatie financieel te steunen. Dat gebeurt onder an dere aan de hand van beelden van dieren (olifant, pandabeer, bever, neushoorn, gorilla etc. etc.) dje al dan niet met uitster ven worden bedreigd. In 24 speciale, circa 10 minu ten durende actieblokken (het 'WNF-actie-eiland') is André van Duin te zien als Wout Re genwoud, die vanaf een onbe woond eiland de 28 uur duren de marathon-uitzending volgt. Van Duin ontvangt op zijn ei land talloze RTL 4-sterren, maar ontvangt daarnaast ook mensen als Ed Nijpels en andere (inter nationale) gasten. De actieblok ken vormen een soort rode draad van het programma. Elk blok staat in het teken van een bepaald dier. Intussen speelt, tijdens elk actieblok, Hans van der Togt met kersverse dona teurs telefonisch het Rad van Fortuin. In de nacht van vrijdag op za terdag wordt, aansluitend op de- talkshow van Henk Terlingen, de film Mountains of the moon over een ontdekkingsreis die begint bij de bronnen van de Nijl. Daarna staat The call of the wind geprogrammeerd. Charl ton Heston speelt daarin een goudzoeker. Verder toont RTL 4 even na 6.00 uur 's morgens hoogtepunten uit het werk van de natuurfilmer Jacques Cous-, teau. Aansluitend, om 7.00 uur, begint Telekids. Presentatrice Irene Moors ontvangt onder an dere WNF-jeugdleden, terwijl de speciale Vraag maar raak- gast André van Duin is. Tijdens Telekids, dat duurt tot 12.00 uur 's middags, staat ook het WNF- actie-eiland geprogrammeerd. Een aantal acteurs van Goede Tijden, Slechte Tijden zal daar bij aanwezig zijn. En over Goede Tijden, Slechte Tijden gesproken: dat is het eni ge programma (afgezien van het nieuws natuurlijk), dat niet" is herschreven. „Dat was net iets te lastig om te integreren", aldus Van der Veer. (De RTL 4-marathon voor het Wereld Natuur Fonds begint vanavond om 20.00 uur) Een heel team van presentatoren zal de 28 uur durende uitzending 'RTL 4 pakt uit voor het WNF' gaan verzorgen. foto anp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 8