The Fugitive: De jager en z'n prooi Verlossing voor onverbeterlijke zondaar Harvey Keitel Hunkeren naar een lief Cultuur&Kunst Film/Boeken Zwerfkinderen in de derde wereld Gebouwen zijn weer van ons allemaal DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1993 FILMS IN LEIDEN van Nirvana en Soundgarden de soundtrack vormen. Alice in Chains en een paar Pearl Jam mers zijn zelfs te zien op het doek. Een volmaakte roos schep pen. Dat is de droom van Albert in Werner Schröter's Der Rosen- könig komende week te zien in de X. Albert heeft samen met zijn moeder Anna een rozen kwekerij op een boerderij in Portugal. Die volmaakte roos neemt hem volledig in beslag. Totdat hij zich fanatiek op zijn liefde voor Fernando stort. Schröter maakte van dit gege ven een eigenzinnig film die soms poëtisch, soms fascine rend en sóms ronduit afstotend 20.45 uur X, Haalemmerstraat Leiden Der Rosenkönig, 8/9. 21 00 Kijkhuis. Vrouwenkerksteeg 10, Lei den Amadeus. 6/9.20 00 uur De film Singles die deze week in LVC draait maakt anti-reclame voor de stichting Losvast. Al tij den probeert die club in mini- advertenties duidelijk te maken dat het hebben van een geliefde niet alleen rozengeur en mane schijn brengt. En dat alleen door het leven gaan niet zielig is en zelfs te preferen boven een vaste partner. Regisseur Came ron Crowe toont echter een stel mooie, goedverdienende twinti gers die allemaal hunkeren naar een lief. De camera volgt onder ande ren Bridget Fonda, Matt Dillon, Campbell Scott en Kyra Sedg wick die in hetzelfde huis wo nen. Alle vier willen ze hetzelf de: succes. Alle vier hebben ze dezelfde angst: het schrikbeeld om alleen te blijven. Crowe maakte er een luchtige film van die een goed beeld geeft van het leven van twintigers begin jaren negentig. Hij koos Seattle grunge-bands) als nadrukkelijke achtergrond zodat de muziek In het Kijkhuis draait Miles Forman's Amadeus uit 1984. Deze spektakelfilm sleepte maar liefst acht Oscars in de wacht. Tom Hulce kreeg er een tje voor zijn rol van de compo nist. Hij maakt van Amadeus een geniaal, grillig en grappig mens die het nodige te verdu ren krijgt van een jaloerse con current aan het Weense hof. Ui teraard zit Amadeus ook vol met muziek en het gekke is dat zelfs al heb je een gruwelijke hekel aan opera de film je tot het eind blijft boeien. BIOSCOPEN AMSTERDAM k 13.30, 16, 19.30, 22 ALFA 2 Mad dog and glory 16 j 13 30, 16, 19.30, 22 ALFA 3 Benny Joon 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13,15.45 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The Piano 12).. 18 45,21.30, dovr ma d. ook 13.15 ALHAMBRA2 Sarafina 12 j.. 18.45, 21 30, do vr madiook 13.15. 16 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Last action hero 13 15, 16, 18.45, 21.30 CINERAMA 2 Enchanted April 16 j., 13.15, 16, 19.15,22 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 The Piano 13.15, 16, 19.15,22 CALYPSO 2 Scent ofawoman 13.15, 16 45, 20.30 CINECENTER-CINEMACORALINE Li|nbaansgracht236tel. 6236615 Jamonjamon 16)., 14.30, 17, 19.30, 20 15- Kort Amerikaans zo 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Belle de jour 16 j 14 .30. 19.30 Visconti'ssenso 16)., 17, 22,zoook 11.15 CINECENTER-PIERROT Oeroeg 12 j.. 14 30. 17. 19 30, 22.15,zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebéplein 4 tel 6151243 The Fugitive 12 j 19, 21 45. dot/m zoook 13.15. 16, woook 13 15 CINEMA 2 INTERNATIONAL Last action hero 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 The Fugitive 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 2 Guilty as sin 16 j.. 13.15, 16, 18.45, 21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. Medea 20, zoook 14 Wittgenstein 21.30 The cement garden 19.30, 22.15 Late night movie 23, zi 16.30 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel 6231708 Raise the red lantern 17 .30 Enchanted April 20(beh. do) zoook ndi) 15 Red rock west 21 45, (beh. Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 The wrong man 17.15 Turks Fruit z< RIALTO 1 2 Ceintuurbaan 338 tel 6623488 Africa in the picture part IV 18,20, 22 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Bad lieutenant (beh. do) 17 30, 19 45, 22,dovr zaook 00.15.zo ook 11.30,15, do alleen 00.15 Fanfare zo 11 THE MOVIES 2 Close my eyes 17.15, 22, zoook 15 Howards end 19.30 THE MOVIES 3 The crying game 17 15, 21.45 (beh. do) The waterdance 19.45, zoook 11.30, 14 45 (beh do) TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Sliver 16).. 13.15, 16, 18.45. 21.30 TUSCHINSKI 2 Cliffhanger 16 L3.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 Indecent proposal 13.15, 16, 18 45. 21.30 TUSCHINSKI 4 Made in America 18 45, 21.30, dovr madiook 13 15. 16 TUSCHINSKI 5 Hotshots 12 j 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 6 The Fugitive 12 j., 13.15, 16, 18.45,21.30 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 The story of Qui Ju 16 j., dag. 16, Bewerking televisieserie ongemeen spannend Filmbewerkingen van populaire televisieseries moeten het doorgaans meer hebben van herkenbare karakters dan van plot of logica. Des te opmerkelijker is The Fugiti ve, een hechte en buitengewoon spannende thriller die in niets de suggestie wekt gebaseerd te zijn op een langlo pende t.v.-reeks. RECENSIE jxor, Leiden; Euro Cinema, Alphen a Metropole 1Den Haag De gelijknamige serie, die twin tig jaar terug ook met succes in Nederland werd uitgezonden, draaide om een wegens moord veroordeelde dokter die om de doodstraf te ontlopen perma nent op de Vlucht is. Voor de moderne Fugitive werden de eerste en laatste episode aan el kaar gebreid, maar dankzij een voortreffelijke script maakt het verhaal een samenhangende in druk. Harrison Ford speelt de ge respecteerde chrirurg Richard Kimble, die na een spoedopera tie zijn vrouw thuis vermoord aantreft. Van de dader ziet hij net genoeg om te weten dat de man een kunstarm draagt. Be wijslast werkt echter overtui gend in zijn nadeel, en Kimble wordt ter dood veroordeeld. Hij weet op wonderbaarlijke wijze te ontsnappen een sensatio neel moment maar een ver beten marshall (Tommy Lee Jo nes) zit hem als een bloedhond op de hielen. Kimbles inventivi teit houdt hem echter telkens uit de handen van de wet, en hij keert naar zijn woonplaats terug om in volstrekte anonimiteit de ware dader op te sporen. Een kat en muis-spel is een smalle basis voor een film van meer dan twee uur. Toch weet regisseur Andrew Davis, gehol pen door de vele slimme wen dingen in het script, de span ning goed vast te houden. Het is misschien jammer dat we meteen al weten dat Kimble on schuldig is, maar de ontrafeling van de plot laat voldoende ver rassing over. Kimble's teloorgang van hoogaangeschreven medicus op de e verschoppeling is geplaatst in een decor van re genachtige bossen, naargeestige provincieplaatsen en armoedige logementen. De welgestelde chirurg ziet een Amerika waar hij tot voor kort geen weet van had. Ook de plot, waarin een gewetenloze farmaceut (Jeroen Krabbé) een cruciale rol speelt, levert een snuifje sociaal com- Maar The Fugitive is ste plaats solide amu- net Ford in de rol die hem het best ligt, die van wils krachtige eenling. Net als in Davis' vorige film Under Siege is de casting van Tommy Lee Jones als tegenpool een gelukkige greep. Diens marshall verraadt in blikken en kleine gebaren een onvermoede obsessie. Het zou me niets ver bazen wanneer Jones na het on vermijdelijke succes van The Fugitive de langverdiende over stap naar een dragende rol zal maken. Cruise verovert felbegeerde rol De bekendmaking dat Tom Cruise de hoofdrol in Inter view with the Vampire zal krij gen, bleek de ontknoping van een ware afvalrace. Eerder hadden acteurs als Daniel Day-Lewis, Gerard Depardieu en John Malkovich laten we ten voor de rol Van de vampier Lestat in aanmerking te willen komen. Toen Cruise echter belangstelling had getoond, was de keus snel gemaakt. Het succes van Cruise's laatste film The Firm gaf voor producent David Geffen de doorslag met hem in zee te gaan. De acteur verklaarde de rol van Lestat als een grote uitdaging te zien. In terview with the Vampire zal worden geregisseerd door Neil Jordan. De overige hoofdrollen zijn voor Brad Pitt. Antonio Banderas en River Phoenix. Verschroeiend realisme in Bad Lieutenant Tenzij u regelmatig de videotheek bezoekt, zal Abel Ferrara geen bekende naam voor u zijn. Het overgrote deel van zijn oeuvre is in Nederland uitsluitend op video verkrijgbaar. Inmiddels lijkt daar verandering in te gaan komen. Zijn elegante maar spijkerharde misdaadfilms beginnen ook hier een reputatie te verwerven, en zijn komende Body Snatchers wordt gewoon door een grote stu dio uitgebracht. Voor Bad Lieutenant greep Ferrara terug naar de sfeer zijn vroegste werk, de ruige exploitatie films Driller Killer en MS.45/Angel of Vengeance. Bad Lieutenant doet bijna documentair aan; vol ledig op locatie gedraaid, weinig montage, lang aangehouden en veelal uit de hand geschoten shots, amper muziek. Ook het verhaal is eenvou dig, er is geen uitgesproken plot en veel momen ten lijken geimproviseerd tot stand gekomen. Ferrara baseerde The Bad Lieutenant op een songtekst die hij ooit schreef over een anonieme politieman met zulke vuile handen dat hij ze niet meer schoon kan wassen. Hij snuift enorme hoe veelheden coke, steelt drugs voor eigen gebruik, spuit samen met een hoertje heroine. In een bi zarre scene masturbeert hij zelfs in het bijzin van twee doodsbange arrestanten. Veel van zijn ge drag blijft onopgemerkt, maar wanneer hij met geld van collega's gokt en grote speelschulden oploopt, komt de inspecteur in het nauw. Keer punt komt wanneer hij de verkrachtingszaak van een non onderzoekt. Tot zijn verbazing weigert de vrouw de namen van de daders te noemen: ze heeft ze vergeven. De inspecteur kan het niet ge loven, tot een onverwachte ontmoeting het ant woord brengt. Bovenstaande zal duidelijk maken dat The Bad Lieutenant niet voor iedereen is weggelegd. Zel den werd de uitzichtloosheid van druggebruik en de daaruit voortkomende morele verloedering schrijnender getypeerd. Voor sommigen zal de uitgesproken katholieke moraal van de film al even onverdraaglijk zijn. Toch bijten deze twee uitersten elkaar niet. Ferrara vraagt zich hier af in hoeverre een onverbeterlijke zondaar ook verlos sing kan vinden, en komt met heel plausibele antwoorden. Sensatiezucht kan hem niet verwe ten worden. Sex is deprimerend, geweld alom aanwezig maar zelden in beeld gebracht. Groot ste troef van de film is de fenomenale vertolking van Harvey Keitel, die zijn oeuvre van geweldda dige buitenstaanders Mean Streets, Reservoir Dogs) hier uitbreidt met de meest memorabele. Zelfs al kun je je niet vinden in Ferrara's visie, Keitel is te goed om te missen. Opnieuw de gewelddadige buitenstaander Harvey Keitel in Bad JEUGDBOEKEN r Thea Duhclaar. Teke ningen van Els van Kgeraat. Uitgeverij Plnegsma, 28.9f>. Het waanzinnige ge- Itiid run de tuba door Frei Betto Verta ling Muurtje de Kon. Uitgeverij Fontein, De grote regen door Nina Rau- prich. Venaling Lidi Luursema. Uitge verij l^mniscaat, 28,50. Na haar zwakke Alleen gekken blijven komt Thea Dubelaar met een sterker boek terug. Hoofdpersoon in De mislukte moordenaar ofwel De kinder redder is Jorge, een straatjongen in een wereldstad waar de be ruchte doodseskaders optreden. Ilij leeft van en tussen afval. Maakt autoruiten schoon, steelt en rolt zakken. Antonie is zijn vriend met wie hij deel uit maakt van een grotere groep waar meedogenloosheid, onver schilligheid en aanvaarding van de dood de normen zijn. Op een dag krijgt Jorge een mooi aanbod. Hij moet een man helpen een karweitje op te knappen. Het blijkt dat deze man, Ferdinand, door de duivel bezocht is. Om zich te redden moet hij de ziel van zijn kind aan de duivel geven, zelfmoord plegen of een moord begaan. Voor het laatste heeft hij de hulp van Jorge nodig. Alle po gingen mislukken echter, 'fot Jorge en Antonie door een lid van een doodseskader aange vallen worden. Antonie wordt vermoord en op het moment dat de dader Jorge ook om wil brengen, slaat Ferdinand hem dood. Zo pleegt hij toch zijn moord en ontkomt aan de dui vel. Als Jorge hersteld is mag hij bij Ferdinand en vrouw en zoontje wonen, maar kiest ten slotte voor Joachim, een oude man die in een 'paleisje' op een vuilnisbelt woont. Een wensvervullend verhaal vol geheimzinnigheid door de rol van de duivel, spannend door het harde leven in een we reldstad compleet met bedrei ging door doodseskaders, sprookjesachtig door de komst van Ferdinand, de rijke man die hulp biedt en ontroerend door de vriendschap van Jorge met Antonie die dood gaat. Dube laar beschrijft dit niet sentimen teel. maar geloofwaardig. Nog reëler, en daardoor aan grijpender. is het prachtige Het waanzinnige geluid van de tuba van Frei Betto, de man die bij de autoriteiten in Brazilië niet bepaald geliefd is vanwege zijn hulp aan de zwerfkinderen in Sao Paulo. Uit alles blijkt dat Betto het leven van de straat kinderen kent als geen ander. Vanuit het perspectief vari de 11-jarige Nemo die huis en haard en familie kwijtraakt als het gezin plompverloren op straat wordt gezet, krijgt de le zer een indringend beeld van de soms letterlijk voor hun leven vechtende kinderen in de jungle van Sao Paulo. Betto hanteert een schilderachtige taal van beeldspraak om mensen en si tuaties te beschrijven. Vooral de ingrijpende verandering die plaatsvindt in de verhouding tussen Nemo en zijn vader is hartverscheurend. Na een lange zoektocht vindt Nemo zijn va der terug in een inrichting. Let terlijk gek geslagen in de gevan genis. Zijn enige toeverlaat in moeilijke tijden, zijn tuba, was hij al lang kwijt. Nu blaast hij op een instrument van karton en hij denkt dat Nemo zijn vader Eindigt Nemo als bijrijder op een vrachtwagen, Ravi, uit De grote regen van Nina Rauprich is aan het eind van het verhaal te vreden met de broek die hij kan kopen, want als je van plan bent je voortaan niet meer alles te la ten welgevallen, heb je aller eerst een broek nodig. Niet Zuid-Amerika maar Indi cts miljoenenstad Delhi is het decor van de belevenissen van Ravi met zijn vader en moeder die daar het grote geld hopen te vinden. Althans iets meer rijk dom dan de grote nood die op het platteland ontstaat door de droogte. Rauprich laat zien hoe hard de werkelijkheid is in de wereldstad waar het recht van de sterkste geldt. Wat dat betreft is er maar weinig verschil tus sen Delhi en Sao Paulo. Dat schetst Rauprich duidelijk en overtuigend. Dat ze wat afstan delijker schrijft dan Betto, kan haar nauwelijks verweten wor den Niet elke schrijver kan net zo betrokken zijn bij zijn hoofd figuren als Betto. Architectuurmania sociologisch bekeken RECENSIE WIM DE WAGT Pieter Rings, De belangstelling in Neder land voor hedendaagse architectuur, Het Spinhuis, Amsterdam Wanneer zich tegenwoordig een maatschappelijk verschijnsel voordoet raakt het al snel ver strikt in de netten van de socio logie. Determinatie laat dan niet lang op zich wachten. Toen de publieke belangstelling voor ar chitectuur op een dieptepunt verkeerde we spreken over de zeventiger jaren, 'the day af ter' de nationale wederqpbouw bekommerde zich daar geen socioloog om. Maar de tijden zijn veranderd, in Nederland heerst Architectuurmania. We leven in een tijd waarin het ene na het andere architec tuurcentrum zijn deuren opent. Architectuurboeken gaan als warme broodjes over de toon bank, dag- en weekbladen re serveren steeds meer ruimte voor artikelen over architectuur. Voor socioloog Pieter Rings tot voor kort verbonden aan het Centrum voor Grootstedelijk Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam was dit aan leiding om zich af te vragen hoe dat nou precies in z'n werk gaat. Rings richtte zijn onderzoek op boeken, kranten, tijdschrif ten, tentoonstellingen, lezingen, excursies de zogeheten 'indi recte consumptie' van architec tuur. Aan de hand hiervan pro beerde hij de belangstelling voor hedendaagse architectuur te meten en wetenschappelijk vast te stellen. Tussen twee haakjes: onder 'directe' con sumptie moeten we de dagelijk se ervaring, het praktische ge bruik, van gebouwen begrijpen. Die is niet controleerbaar, maar uiteraard net zo belangrijk. De cijfers zijn opmerkelijk. Groots opgezette architectuur tentoonstellingen waren tien jaar geleden nog zeldzaam. Re centelijk trokken exposites in de Beurs in Amsterdam over Anto nio Gaudi' en Aldo Rossi res pectievelijk 35.000 en 22.000 bezoekers. De Volkskrant plaatste in maart en april 1986 elf artikelen over architectuur, in 1991 waren dat er in diezelf de maanden maar liefst 48. Rings' onderzoek is koren op de molen van minister Hedy d'Ancona van WVC. In zijn voorwoord citeert Rings de door de ministers van WVC en VROM gezamenlijk uitgebrach te nota Ruimte voor Architec tuur (1991). 'Architectonische kwaliteit kan worden bevorderd door middel van de spreiding van de belangstelling voor en kennis over architectuur,' luidt daarin een nobele ministeriële zin. Echter, toen overheden zich nog helemaal niet bekommer den om de 'kwaliteitsverbete ring' van de architectuur waren er al talloze particuliere instel lingen en bevlogen individuen hiervoor in de weer. Het Archi tectuur Bouwhistorisch Cen trum (ABC) in Haarlem is daar een voorbeeld van, naast het Nederlands Architectuur Insti tuut (NAI) in Rotterdam en Ar chitectuur Centrum Amsterdam (ARCAM). Jammer is dat Rings niet toe komt aan vragen naar het waar om. Waar komt die hausse in de aandacht voor de gebouwde omgeving eigenlijk vandaan? Is de positie van de architectuur in de samenleving onderhevig aan een beslissende verande- ring of is slechts sprake van een ijdele trend? En wat zijn de ge volgen voor de architectuur zelf? Het is opvallend dat het begin van de architectuurmania sa menvalt met Gerrit Komrij's vlijmscherpe en fenomenale aanval op de moderne architec tuur, de geruchtmakende essay bundel 'Het Boze Oog' uit 1983. Gaf Komrij soms lucht aan een breed, maar toen nog sluime rend gevoel van teleurstelling onder de bevolking over de zin- tuigelijke en emotionele handi caps van de hedendaagse Ne derlandse architectuur? Sinds dien worden architecten en hun produkten in ieder geval anders serieuzer, kritischer en veel- zijdiger door publieksinstel- lingen en -media benaderd. Ge bouwen zijn weer van ons alle maal. Op de vlucht: Harrison Ford in The Fugitive.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 20