Kunst op 'n koopje als lekkermakertje ewondering 99 Museumkwartier opgeknapt Mogelijke fusie kunsthandelaren Cultuur&Kunst Hirdes richt zich op mooie vorm DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1993 Wassenaarder verhuurt BKR-kunst aan instellingen Nu minister H. d'Ancona de depots van de beeldende kunstenaars regeling (BKR) heeft geopend, wordt de kunstmarkt overspoeld met ruim 200.000 werken. Als ge volg daarvan is de kunstmarkt totaal ingestort. Want, zo betoogde de Wassenaarse beeldend kunstenaar en gale riehouder Rob Blöte gistermiddag bij de opening van ga lerie 'De Gordiaan', voor moderne plastieken en beel dend werk hebben maar weinig mensen belangstelling. CONCERTEN LEIOEN HOOGLANDSE KERK Zaterdag 4 september Orgelconcert Joke Izeboud, 13.30 LVC Zaterdag 4 september Painting over Picasso. 22.00 uur. Woensdag 8 september 'World Wave' met Ori Ye Ye. 21.00 LEIDSE HOUT Zondag 5 september Big Band oegstgeest, 14.00 uur. ALPHEN HET KASTEEL Zaterdag 4 september Popfestival tegen racisme met Ruff X Change, Teer Op, Pilling Junk en Gar bage Pail Kids, 21.00 uur. QUERELLE Zondag 5 september Skin I'm Inn, funk en soul door con servatoriumstudenten, 22.00 uur. HILLEGOM SOLUTION Vrijdag 3 september The Vibe, 21.00 uur. KATWIJK TRIUMFATORKERK Vrijdag 3 september Concert organiste Jet Dubbeldam met gevarieerd programma, 20.15 uur. LISSE ST. AGATHAKERK Zaterdag 4 september Open speelmiddag, 14-18 uur. Donderdag 9 september Orgelconcert Johan Akerboom, 20.15 OUDADE MEDDLE Zaterdag 4 september Ska-band The Beatbusters, 22.30 uur. OUDE WETERING FARMHOUSE Zaterdag 4 september Farmpopfestival met Lekker Kleien, Jack Boot Bunny, Nuchter, My Favou rite Dress, Peter Corn Band, 19.00 uur. NOORDWIJK JOIN Zaterdag 4 september Roots Syndicate, rasta, 21.00 uur. AMSTERDAM CONCERTGEBOUW maandag 6 september Gidon Kremer, viool, en Kremerata Musica; werken van Schumann. Ma hler, Schmttke en Schubert, 20.15 woensdag 8 september Gratis toegankelijk lunchconcert, 12.30 uur. PARADISO zaterdag 4 september Jazz Bop, Club 820 Dance Party, met het James Taylor Quartet en The Step Brothers, 23.00 uur. zondag 5 september Duke Robillard, Sherman Robertson, Big Sugar, zaal open 19.00 uur, aan vang 20.00 uur. dinsdag 7 september De Kift (22.00 uur) met in het voorp- grogramma Eddie Kagie (21.00 uur), zaal open 20.00 uur. woensdag 8 september Herbert Grönemeyer, zaal open 20.00 uur, aanvang 21.00 uur. donderdag 9 september Claw Boys C'aw (22.00) met in het voorprogramma Motorpsycho (21.00 uur), zaal open 20.00 uur. DEN HAAG DR. ANTON PHILIPSZAAL vrijdag 3 september Residentie Orkest olv John Harding mmv Sviatoslav Zagursky, cello; wer ken van Berlioz, Miaskovski, Men delssohn, 20.15 uur. zaterdag 4 september Openlucht concert t.g.v. de opening van het Haags Uit Festival aan het Spui, door het Residentie Orkest olv John Harding; werken van Berlioz en Mendelssohn, 21.00 uur. zondag 5 september Open Dag t.g.v. het Haags Uit Festi val, van 13.00 tot 19.00 uur. WASSENAAR WILFRED SIMONS Blöte wil hier verandering in brengen. Hij is daarom begon nen met een nieuw initiatief: hij verhuurt schilderijen aan mid delbare scholen en aan bejaar den- en verzorgingstehuizen. Op die manier wil hij een groot nieuw publiek via deze instel lingen met kunst in aanraking brengen. Als de scholen leerlin gen kunnen motiveren om naar kunst te kijken, gaan zij in de toekomst wellicht zelf kunst ko pen. Eenzelfde effect hoopt Blö te te bereiken via de verzor gingstehuizen. De bewoners ko pen de kunst waarschijnlijk niet meer; daarvoor zijn zij te oud. Maar familieleden, kennissen en andere bezoekers zullen de magie van de beelden en de schilderijen wellicht wel inzien. De aanpak van Blöte is nu al een succes, zo bleek gistermid dag. Twaalf middelbare scholen en verzorgingstehuizen in de regio zijn op zijn aanbod inge gaan en hebben elk twaalf schil derijen gehuurd. Het Wasse naarse Adelbert College en het Rijnlands Lyceum doen mee, evenals het Sophiekehuis in Wassenaar en het verzorgings tehuis Van der Willigenhof in Leiden Zuidwest. Op dit mo ment komt Blötes kunst onder de ogen van zo'n 6000 mensen. Storm Directeur J. van Eeden van het Van der Willigenhof is enthou siast: „Wij hebben een abonne ment genomen voor een jaar, dat ons slechts honderd gulden kost. Daarvoor krijgen we per keer twaalf schilderijen en we mogen zo vaak wisselen als we willen. Vorige week hebben we een officiële opening gehad en het liep storm. We kregen veel enthousiaste reacties. De men sen vinden de geëxposeerde werken echt mooi." Wie een blik op de wanden van De Gordiaan slaat, begrijpt direct waarom Van Eeden dit zegt. Nergens wordt de gedach te dat BKR-kunst bestaat uit een appel die met een spijker op een paneel is geslagen, méér ge logenstraft dan hier. De kwali teit is hoog, de afwisseling in stijlen groot. Alle werken zijn met inzet en zorg gemaakt door talentvolle kunstenaars. Er zijn beelden, glazen objecten en kunstnijverheidsprodukten te zien. Bovendien is niet alles re cent. Blöte heeft in De Gordiaan ook werken van voor de Tweede Wereldoorlog, ja zelfs van rond 1900 in stock. Van Eeden vermoedt dat Blö te een gat in de markt heeft aangeboord: „Ik heb deze mor gelijkheid al onder de aandacht van mijn collega's gebracht en ik denk dat deze wijze van kunst uitlenen een hoge vlucht gaat nemen. Want zeg nu zelf: waar anders krijg je zo'n grote afwis seling van hoge kwaliteit voor zulke lage prijzen?" Overweldigend Volgens Blöte liepen de depots van de BKR vol omdat de over heid altijcl verzuimd heeft om een goed distributiesysteem voor de werken op te zetten. Ze bleven niet liggen omdat ze niet deugden, maar omdat niemand ze ooit te zien kreeg. Het minis terie van wvc heeft de ramp in de kunstwereld nog verergerd door de werken nu op de kunst markt te gooien. De gevolgen laten zich raden: de prijzen lig gen lager dan ooit. In De Gordiaan is dat goed te merken. Op een enkel werk van 1800 gulden na, kunnen geïnte resseerden in kunst bij Blöte echt koopjes jagen. Want hij verhuurt en verkoopt niet alleen aan instellingen, maar aan ie dereen die zijn galerie aan de Wassenaarse Ammonslaan weet te vinden. Voorlopig heeft zijn opzet een experimenteel karak ter. Hij houdt De Gordiaan in elk geval open tot het einde van 1994. Zaterdag Rotterdamse uitgaansmarkt THEATERS ROTTERDAM ANP Het opnieuw aangelegde Muse umpark in Rotterdam, dat de schakel moet vormen tussen het museum Boymans van Beu- ningen, de KunstHal, het Na tuurmuseum en het bijna vol tooide Architectuurinstituut, wordt zaterdag in gebruik geno men. Het park was verwaarloosd maar heeft een opknapbeurt ge kregen naar een ontwerp van de Franse landschapsarchitect Yves Brunier in opdracht van het architectenbureau OMA van Rem Koolhaas. „Het park vormt de as met aan de noordkant het Architectuurinstituut en het museum Boymans, in het mid dengedeelte plaats voor tijdelij ke manifestaties en aan de zuid kant de KunstHal en het nog op te knappen Natuurmuseum", aldus Koolhaas gisteren bij de presentatie van het cultuurpark. De combinatie park en musea is ontstaan vanuit de gedachte dat Rotterdam een goede vesti gingsplaats moet zijn en blijven en dus kwaliteit moet bieden op alle gebieden. Dat kreeg vorm door de nieuwbouw - vorig jaar voltooid - van de KunstHal (Rem Koolhaas), de uitbreiding van Boymans en de realisering van het Architectuurinstituut. Dat laatste, een ontwerp van Jo Coenen, opent in de loop van september de deuren voor het publiek. De uitgaansmarkt komende zaterdag biedt theateroptredens (o.a. Stalker Stilt Theatre en Xarxa Teatre), dans van bij voorbeeld Scapino en muziek van onder meer de blazers van het Rotterdamse Philharmo- nisch Orkest. De musea zijn za terdag gratis toegankelijk. DEN HAAG APPELTHEATER vr 3. za 4, wo 8. do 9. 20.15 uur: To neelgroep De Appel; 'Het Oordeel van Paris'. vr 3, za 4, wo 8. do 9, 20.15 uur: To neelgroep De Appel; 'Groot en Klein'. CIRCUSTHEATER dag (beh ma), 20.00 uur, zo ook 14.00 uur: Musical 'The Phantom of the Opera'. Dl LIGENTIA vr3, di 7 t/m za 11, 20.15 uur: Youp van 't Hek; 'Ergens in de Verte', uit verkocht. zo 5,13.00 uur: Haags Uit Festival, met o.a. de Gigantjes, Vincent Bijlo, Marijke Boon, Hetty Heytmg, Lebbis Jansen, Job Schuring. KONINKLIJKESCHOUWBURG vr 3. 20.15 uur. za 4, 14.00 en 20.15 uur: Het Vervolg; 'De Meid/Open huwelijk', zo 5,15.00 uur: Toneelschoolvoor stelling, uitreiking VSCD-Theaterprij- zen en Dommelsch Theaterprijs, di 7 t/m za 11. 19.30 en 21.30 uur: Bewegingstheater BEWTH. THEATER AAN HET SPUI vr 3 t/m vr 10 (beh zo/ma), 20.30 uur: Het Nationale Toneel; 'Decaden- MUZIEKTHEATER za 4, di 7, wo 8, 20.15 uur; zo 5, wo 8, 14.00 uur: Het Nationale Ballet; 'Giselle'. ma 6, do 9, 18.00 uur: De Neder landse Opera; "Parsifal" van R. Wag- STADSSCHOUWBURG vr 3 (première) t/m zo 19.20.15 uur: Elsje de Wijn/Peer Mascini; 'Tuig'. THEATER BELLEVUE vr 3, za 4,20.30 uur: Toneelgroep Amsterdam; "Mooi weer vandaag', wo 8 t/m za 1120.30 uur: Margot Nies; 'Rose R.. a brief awakening". In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorweip, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt de Leidse kunstenaar Willem van Scheijndel zijn bewondering uit. „De impuls om het te maken is primitief, maar als je erover nadenkt, heeft het diepgang." Datsigarenmalletje. Het is bewerkt door Muriel en Aminia, twee Dolle Mina's. Het is hun Voedoeplankje. Het hing in café de WW en elke keer moest ik ernaar kijken. Ineens was het weg. Een tijdje later kwam ik Muriel ijl De Burcht tegen. Ze had het Voedoeplankje bij zich. Ik heb het ter plekke van haar gekocht. Toevallig kwam ik er vanochtend achter dat die decoratie onderaan het plankje twee W's vormt. Voor café de WW. Dat is toeval natuurlijk. Ik vind het waanzinnig leuk. Het lijkt wel een gezicht, met die plukjes haar erboven. Duidelijk herkenbaar zijn die twee blauwe 'oogjes'. En één van die sigarevormpjes is duidelijk een mond. Eigenlijk zijn het allemaal monden op dat plankje. Het heeft dus heel veel te zeggen. Het hangt hier centraal midden in de woonkamer. Dat gekke ding in het midden. Het is voor deze plek gemaakt. De lijst van houtwerk is als het ware een passe-partout. Ik herken er iets heel primitiefs in. Die meiden zijn allebei in Afrika geweest. Dat is onze gezamenlijke interesse. Het is een heel industrieel dingetje, dat door die bewerking een tweede leven is gaan leiden. Als ik één minuut zou hebben om iets uit mijn inboedel te redden? Ja, dan zou ik toch mijn Afrikaanse maskers en beelden proberen te grijpen. Afrikaanse kunst is heel vrij. Beelden en maskers hebben een religieuze functie, ze refereren aan de godenwereld en de voorouders. Ja dit hele kleine dingetje zou ik ook willen meenemen. Het is gemaakt door de Masai. Heel primitief. Dat stukje stof, zo versleten. Dat hebben ze gewoon uit een oud kledingstuk Ik heb nog wel meer kunstvoorwerpen waarvoor ik bewondering koester. Die lamp van Frans van den Nieuwenborg, dat kooitje en het tempeltje van Ernesto, een tekening van Wim Hofman en hier die foto's uit Polen van Peter Horree. Ik heb die reis met hem meegemaakt en in ruil "voor die foto's heb ik een schilderijtje voor hem gemaakt. Dat hangt nu op de deur van zijn camper. En hier een Jacob Kan bier. Toch kom ik steeds terug op die Afrikaanse beelden. Ze roepen zoveel herinneringen op. En je vraagt je af of primitief wel echt primitief is. De Afrikanen laten een rijke cultuur achter. Van de Grieken en Romeinen kennen wij het schrift, dus kunnen we hun cultuur beschrijven. De Afrikaanse cultuur is van ouder op kind doorverteld. Je hebt er geen gesthiedenisboekje bij, er zijn geen Afrikaanse kunsthistorici. Alleen die zichtbare fantasiebeelden van de godenwereld. Hetzelfde geldt voordat sigarenplankje. Het doet primitief aan, de impuls om het te maken is primitief, maar als je erover nadenkt is het een industrieel gereedschap met diepgang. BEELDENDE KUNST RECENSIE BEN WAGEMAKER Expositie: Eric Hirdes. schilderijen, tot 16 sept. Galerie Bleijenberg, Breestraat 113, Leiden. Openingstijden: di t/m za en de 1e zo v d. maand 9.00 -18.00 uur Abstracte schilderijen kunnen door een titel alsnog een ver binding met de werkelijkheid krijgen. De toeschouwer wordt er door op een spoor gezet; in wat op het eerste gezicht wille keurige vlakken en lijnen lijken ontdekt men een figuur. Bekend voorbeeld is 'Balkondeur te Col- lioure' van Matisse, een strakke compositie van gekleurde vlak ken, die alleen door de titel als balkondeur geïnterpreteerd kan worden. Bij de abstracte doeken zonder titel gaat het de maker meestal om de vorm. Dit nu is ook het geval met het werk van Eric Hirdes (1956), die voor zichzelf zijn schilderijen wel na men geeft als 'lappen', 'boeme rang' of 'haaiebek', maar er de voorkeur aan geeft directe figu ratieve associaties te vermijden. Hoewel de academie-docent re gelmatig materialen als zand, houtsnippers of palmblad in zijn doeken verwerkt en daarom nog steeds 'materie-schilder' genoemd mag worden, wordt de textuur van het bij Bleijen- berg geëxposeerde werk vrijwel uitsluitend bepaald door acryl, waarbij het kanvas duidelijk zichtbaar blijft. Vette 'klodders' blijven achterwege en dwingen de natuurlijke materialen zijn vermeden. Wellicht is het om die reden dat het geëxposeerde meer wil behagen dan vroeger werk. De eigenzinnigheid van vormen die ontstaan door het verwerken van materialen uit de natuur heeft op een flink aantal plaatsen ruimte gemaakt voor afgewogen composities. Geble ven is de natuur als belangrijke inspiratiebron. Dat is goed te zien op het levensgrote acryl dat de etalage van Bleijenberg siert. Het patroon en het ritme van takken en bladeren onder een AMSTERDAM ANP De in 1991 opgerichte Neder landse Vereniging van Kunst handelaren (NVK) gaat mogelijk fuseren met de 80 jaar oude Vereeniging van Handelaren in Oude Kunst (VHOK). Komend najaar vinden de eerste bespre kingen plaats. J. Stodel, voorzitter van de NVK verwacht dat de „moeilijk heden voor de fusie klein zullen zijn." Stodel zei dat gisteren tij dens een bijeenkomst in het Amstelhotel in Amsterdam, waar het programma van PAN Amsterdam werd toegelicht. Deze nationale kunst- en an tiekbeurs wordt van 9 tot en met 17 oktober gehouden in de nieuwe Parkhal van de RAI in Amsterdam. PAN Amsterdam is sinds het samengaan met de Oude Kunst- en Antiekbeurs in Delft begin juni, de grootste kunst beurs van Nederland. In totaal doen 106 kunsthandelaren mee. Vorig jaar telde de PAN er 84. De fusie tussen het 6 jaar ou de .Amsterdam" en het 45-jari- ge „Delft" loopt volgens Stodel vooruit op het samengaan van de twee verenigingen. De NVK telt nu 150 leden, terwijl de VHOK er 60 heeft. Het samen gaan van de twee clubs biedt de mogelijkheid een sterkere vuist te maken tegen de overheid en beter op te komen voor de be langen van de leden. Vorige jaar staken de leden van de VHOK nog een stokje voor het samengaan met de Vereniging Nederlands Anti quairs Genootschap (VNAG). Ze deden dat omdat ze bang waren voor het verliezen van de eigen identiteit en aantasting van de met zorg opgebouwde reputatie in binnen- en buitenland. Met de samenvoeging van PAN Amsterdam en de Antiek beurs in Delft is de grootste kunstbeurs ontstaan, „waar men in heel Europa jaloers op is" en die volgens Stodel het „hele panorama van de kunst vertegenwoordigt". Er zijn oude meesters, moderne schilderijen, zilverstukken, glasobjecten, meubelen, tapijten en andere kunstobjecten te zien. Om de fusie te vieren is ook een speciale tentoonstelling sa mengesteld met werk van de schilder-portrettekenaar Paul Citroen (1896-1983). Deze in Berlijn geboren kunstenaar uit Nederlandse ouders liet bij zijn overlijden een oeuvre na van ongeveer 5.000 tekeningen en 600 schilderijen. Hij schilderde beroemdheden als Koningin Ju liana, Karei Appel, Jan Cremer, Kees Verwey, Carel Willink, Ber nard Haitink, Jan Wolkers en Salvador Dali. De meeste van de 45 kunstwerken op de tentoon stelling zijn in bruikleen gege ven door onder meer het Stede lijk Museum in Amsterdam en het Letterkundig Museum in Den Haag. Vorig jaar toen PAN Amster dam kleiner van opzet was. trok de kunstbeurs ongeveer 25.000 bezoekers. De helft bezocht de beurs voor het eerst. Uit onder zoek bleek dat bijna 85 procent van de bezoekers vond dat de beurs aan de verwachtingen voldeed. boom laten zich navoelen. Hier heeft Hirdes de natuur in zich •opgenomen, zijn herinnering aan haar structuur bedacht zaam in de voorstelling gesti leerd en haar grillige, ogen schijnlijke chaos met een ele gante toets geordend. Het is echter deze toets die de vraag doet rijzen of Hirdes nog steeds de expressionistische 'actie schilder' is zoals hij zich in het bundeltje 'Hirdes, recent en re trospectief' laat noemen. Veel wijst er op dat Hirdes het roer heeft omgegooid en bewust meer esthetisch werkt dan voor heen. Zijn meesterschap blijft ruim overeind maar de zichbare, juist zo spanningsvolle twijfel van vroeger is verdwenen. Een haast harmonieuze sfeer doet gemak zucht van maniertjes vermoe den. Zijn recente doeken wen sen niet alleen de vorm te zijn, maar vooral mooie vorm. Voor sommigen te mooi. Freek de Jonge als nar in Koning Lear' DEN HAAG ANP Het Nationale Toneel komt eind deze maand met de eer ste voorstellingen van een nieuwe versie van 'Koning Lear' van Shakespeare. De regie is in handen van Franz Marijnen, de vertaling werd gemaakt door Hugo Claus. De titelrol is voor André van den Heuvel. Cabaretier Freek de Jonge speelt de nar. Het is de tweede 'Lear' van Ffanz Marijnen. Zeven jaar geleden deed hij hetzelfde stuk al met veel succes bij het Nederlands Toneel in Gent, maar hij heeft altijd het gevoel gehouden dat er nog meer uit de klassieker te ha len is. De samenwerking met André van den Heuvel bij 'Wachten op Godot' en 'De Revisor' sterkten Marijen in deze gedachte. 'Koning Lear' het grote drama over macht, wraak, liefde, haat. jaloezie, verraad, leven en dood - wordt door het Nationale Toneel in zijn geheel op de planken ge bracht en moet daarom, ge zien de lengte, al om half acht beginnen. De eerste uitvoering is op 28 september in de Konink lijke Schouwburg in Den Haag, de première is daar op 1 oktober. Het stuk wordt tot en met 16 december op ver schillende plaatsen in het land gespeeld. Behalve ge noemde acteurs zijn onder anderen te zien artistiek lei der Hans Croiset, Peter Tuin man, Josée Ruiter en Her man Frank. TEKST ANNEMIEK RUYGROK FOTO LOEK ZUYDERDUIN FOTOMUSEUM Als onderdeel van de festiviteiten rond het 750 jarig bestaan van Sittard wordt in deze stad op 9 oktober het multicultureel centrum ..Het Domein" geopend. Behalve een expositicgale- rij en een filmhuis, wordt daar ook het Nederlands Fotomuseum gevestigd. De aanzet tot museum 'Het Domein' werd in het begin van de jaren tachtig gegeven met de opbouw van een collectie foto's en foto apparatuur. Deze verzameling nam zo in omvang toe, dat Sittard uit groeide tot het Limburgs Centrum voor Fotografie. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19