ZATERDAGS M 1 BIJVOEGSEL De wondere wereld van alternatieve genezers 7T ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1993 De iatrosofie is in opspraak. In mogelijk vier gevallen heeft de be handeling door een iatrosoof ge leid tot de dood van een patiënt. Justitie en geneeskundige inspectie onderzoeken momenteel een aan tal gevallen. De affaire, hoe schokkend ook, keert zich niet tegen de alternatie ve geneeskunde. De 'alternatieven' hebben een vaste plaats veroverd in het gezondheidscircuit, gedra gen door enorme publieke belang stelling. Toch roepen het gedrag en de instelling van alternatieve genezers steeds weer vragen op. Waarom is er zo weinig zelf-kri- tiek? Waarom komen er uit deze hoek geen waarschuwingen tegen iatrosofen, gebedsgenezers en an dere dubieuze types? Een korte verkenning in een wereld, waaraf en toe zelfs wonderen gebeuren. MAURICE WILBRINK. e Kunt Je Leven Helen' van de I Amerikaanse metafysisch raadge- m ver Louise Hay is een boek dat in Nederland herdruk op herdruk be leeft. Duizenden mensen hebben zich de af gelopen jaren gevoed met de diepe wijshe den van Hay, die zelf haar inzichten verkrijgt via de Goddelijke Oneindige Intelligentie. Het is niet mis wat Hay ons allemaal heeft te vertellen. Ziekten en andere gezondheids klachten hebben volgens haar altijd een me tafysische achtergrond. Zo kun je AIDS krij gen door zelfontkenning. Botproblemen en botbreuken ontstaan door verzet tegen auto riteit. Doofheid door afwijzing, koppigheid, afzondering. Eelt is gestolde angst. En een griepje kun je krijgen door geloof in statistiek. Louise Hay is een specimen van het posi tieve denken. Rekeningen ziet ze niet meer als een plaag, ze heeft ze lief. Elke cheque die Louise uitschrijft, kust ze en zegent ze met liefde. Als je met weerstand betaalt, schrijft ze, vindt geld het moeilijk naar jou terug te stromen. En het geld heeft intussen helemaal geen moeite naar Louise Hay terug te stro men. Dus heeft ze gelijk. Toch? Leeggeschud De onlangs in opspraak gekomen Haagse ia trosoof is evenmin benauwd met geld. Hij geeft het graag uit, aan dure auto's bijvoor beeld, en hij incasseert ook moeiteloos. Pa tiënten die in zijn handen vallen, wordt de zakken leeggeschud. Honderden, duizenden guldens rekent de man voor iatrosofischq be handelingen, waarvan het de vraag is of ze enig effect hebben. Sterker nog, er zijn steeds meer aanwijzingen dat patiënten onnodig zijn gestorven, omdat de iatrosofie ingrepen van de reguliere geneeskunde afwijst. De man heeft jaren gewerkt aan een secta- risch imperium, waarbinnen hij naar schat ting zo'n honderd mensen in.zijn leer heeft opgeleid. Deze leerlingen mogen van hem een eigen iatrosofische praktijk voeren, waar door een wijdvertakt netwerk is ontstaan. De iatrosoof heeft een groot psychologisch over wicht op zijn leerlingen, die altijd contact moeten opnemen met de meester als zich een probleem met een patiënt voordoet. Zo houdt hij zijn volgelingen in het gareel, en kan hij tegelijk rekeningen schrijven voor ge leverde adviezen of homeopatische prepara ten. De iatrosofie is een curieuze mix van al langer bestaande denkrichtingen in de alter natieve geneeswijze. Er zitten elementen in uit de klassieke homeopatie en uit de antro posofie van Rudolf Steiner. Er wordt naar ge streefd hogere levenskunsten te beoefenen, zoals dat ook het geval is in bij voorbeeld het genootschap der Rozenkruizers. En men be roept zich op de 'vijfvoudige geneeskunst', een eeuwenoud gedachtengoed, dat al werd aangehangen door Paracelsus, zestiende- eeuws magiër en kruidendokter. Aarzelend De iatrosofie bevindt zich aan de uiterste rand van het spectrum van alternatieve ge neeskunst. De aanhangers ervan wijzen elke inmenging van de reguliere geneeskunst af. Maar duidelijke kritiek hierop binnen de al ternatieve geneeskunst komt maar aarzelend tot stand. Men weet eigenlijk niet zo goed raad met de iatrosofen. Louise Hay, het me tafysisch orakel uit de VS, is al meer geaccep teerd in de alternatieve kringen, hoe zonder ling haar gedachten ook mogen lijken. De situatie is tekenend voor de toestand waarin het veld van de alternatieve ge neeswijzen verkeert. Nieuwe ideeën kunnen altijd op een warme belangstelling rekenen, vooral boven-natuurlijke verklaringen zijn geliefd. Het voorbeeld van de Haagse iatro soof laat zien dat je met veel zelfstudie, een Effect behandelingen vaak niet te meten, maar wie geneest, heeft gelijk georganiseerd, goed opgeleid, voert hij een goede praktijk, verwijst hij door naar een re guliere arts. Volgens Kasteleyn zal het nog ze ker vier tot vijf jaar duren voor er een goede kwaliteitsmeting tot stand is gebracht. Kruistocht Op de vraag hoe het toch mogelijk is dat hel complete alternatieve veld de afgelopen jaren nooit in staat is geweest een waarschuwing te produceren tegen de praktijken van iatroso fen, antwoordt Kasteleyn: „Waarom zou de klassieke homeopatie een kruistocht moeten voeren tegen iatrosofie?" Omdat, zou het antwoord kuntlen luiden, sommige klassieke homeopaten zich ont poppen als iatrosoof, met alle risico's van dien. Maar kritiek op het eigen veld is schaars. Volgens Kasteleyn is men binnen de alternatieve geneeskunde bang dat een te sterke discussie meer schade brengt dan goed doet. En interessant is ook dat de iatro- sofie-affaire duidelijk maakt dat er in kringen van alternatieve genezers sprake is van oude loyaliteiten die een kritische houding dom weghebben tegengehouden. Kasteleyn: „Als iemand iatrosofisch is op geleid, dan behoort hij nog niet tot de onder wereld. Er zijn binnen de homeopatie talloze mensen die de Haagse iatrosoof nog steeds dankbaar zijn voor het feit dat hij een her nieuwde belangstelling heeft gewekt voor de klassieke homeopatie." Vertrouwen De beperkingen van de reguliere geneeskun de en het immense vertrouwen dat zieke mensen vaak hebben in behandelaars, voor spellen een gouden toekomst voor de alter natieve geneeskunst. Vooral chronisch zie ken, die niet of moeilijk te behandelen zijn door reguliere genezers, komen in het alter natieve circuit terecht. Maar ook steeds meer gezonde mensen zijn geïnteresseerd, omdat alternatieve genezers veel nadruk leggen op preventie. Zij willen de mens ook als 'een ge heel' zien, en verwijten de regulieren dat ze de mens beschouwen als object, waar je naar hartelust in kunt snijden. In het standaardwerk 'Geneeswijzen in Ne derland' van Paul van Dijk wordt in vijfhon derd bladzijden aandacht besteed aan tien tallen geneeswijzen, die hier worden uitgeoe fend. Voor een nuchtere Hollander gaat hier een geheel nieuwe, wondere wereld open. De zwaar onderbouwde en veel aangehangen leer van de antroposofie bij voorbeeld, bena drukt de relatie van de mens tot de kosmos. In de antroposofie geeft men veel aandacht aan zelf-expressie, een element dat trouwens in de iatrosofie ook terugkomt. Chiropractors, in de volksmond bottenkra- kers, zien een ziekte niet als 'pijn' en 'lijden', maar als een strijd van het individu om zijn identiteit te handhaven. De relatie tot de kos mos is weer sterk aanwezig bij de medische astrologie, door Van Dijk kritiekloos als een 'wetenschap' gepresenteerd. Gebedsgenezers In Van Dijks overzicht, waar ook reeksen di eetleren en massages worden behandeld, ontbreekt wonderlijk genoeg de iatrosofie. Daarentegen besteedt hij wel aandacht aan andere stromingen in het alternatieve veld. die in een aantal opzichten dezelfde trekken vertonen als de iatrosofie. Dicht bij het obscure wereldje der iatroso fie komen de gebedsgenezers en de vertegen woordigers van de Christian Science. Die laatste groep beschouwt ziekte als een in beelding. Ziekelijke gedachten moeten dan ook worden uitgebannen. Gebedsgenezers zien ziekte vaak als gezonden door God. Of door satan. Dat leidt weer tot sessies waarin de duivel moet worden uitgedreven. Gebedsgenezing wordt in het alternatieve veld niet verworpen, onder het eerder aange haalde motto: wie geneest heeft gelijk. Toch gebeuren hier ook enge dingen. Gebedsgene zers opereren net als iatrosofen graag in be sloten kring. Men heeft sterk de neiging men sen die om genezing komen, af te zonderen van de buitenwereld. Luguber voorbeeld is de secte van Sonja de Vries, een beweging gevestigd in het Friese plaatsje Oudehorn. De Vries, die deze groep al zeven jaar leidt, dwingt mensen zich te on derwerpen aan de macht van 'engelen'. Oud patiënten beschuldigen haar ervan mensen aan te zetten tot het verbreken van hun hu welijksrelatie en familiebanden. De Vries is net als de Haagse iatrosoof van mening, dat de dood voor zieken vaak de enige uitweg is. Patiënten worden met een groot schuldge voel opgezadeld, hun ziekte zou een gebrek aan geloof in de engelen zijn. creatieve geest en overredingskracht binnen tien jaar een eigen denkschool kunt opzetten. In de alternatieve geneeskunst in Neder land gaat momenteel jaarlijks ongeveer drie kwart miljard gulden om. Naar schatting twintig procent van de bevolking heeft wel eens een beoefenaar van de alternatieve ge neeskunst bezocht. In dit veld zijn vierdui zend georganiseerde behandelaars actief en enkele duizenden ongeorganiseerden. Uiter aard horen de iatrosofen tot deze categorie, een enorm schemergebied waar niemand enige greep op heeft, waar niemand enig overzicht over heeft. Breder Een enquête uit 1980 wees uit dat de meeste gebruikers van alternatieve geneeskunst za ten bij de kleine rechtse en kleine linkse par tijen. Het is goed mogelijk dat deze aanhang intussen veel breder is geworden: de alterna tieve geneeskunst heeft zich de afgelopen vijftien jaar voor een groot deel uit het ver domhoekje geworsteld en kan nu een 'maat schappelijke realiteit' worden genoemd. Zelfs een schokkende iatrosofie-affaire leidt in ons land al lang niet meer tot een aanval op de alternatieve geneeskunst. Maar neeskunde al sinds de vorige eeuw heeft. Men organiseert zich, er komen opleidingen, er ontstaan koepels en er wordt onderzoek gedaan. Maar het karakter van de alternatieve ge neeswijzen zit nog meer erkenning voorlopig in de weg. Erik Kasteleyn, van het Informatie- en Documentatiecentrum Alternatieve Ge neeswijzen: „Het is nou eenmaal zo dat een aantal zaken bij een alternatieve behandeling niet is te meten. Dat is ook niet zo belangrijk. Ik hecht aan een uitspraak van Paracelsus: wie geneest, heeft gelijk." Dat principe schept echter ook een onme telijke ruimte voor zweverige types, die op een handige manier een boterham willen verdienen. Want, om maar eens een princi pe-kwestie te stellen: wat is genezing eigen lijk? Een blinde darm weghalen, omdat deze is ontstoken, is in de ogen van sommige 'al ternatieven' geen genezing. Wat de alternatieve geneeskunde ook niet helpt is dat ze. ondanks haar stormachtige ontwikkeling, er in de afgelopen twintig jaar nog steeds niet in is geslaagd zichzelf syste matisch door te lichten. Er bestaal in Neder land nog altijd geen instantie die een alterna tieve genezer kan toetsen op vragen als: is hij Zwanger Geloof in engelen wordt echter door de meeste alternatieve genezers niet gevraagd Geloof in jezelf des te meer en vrijwel dage lijks worden nieuwe praktijken geopend waarin dit wordt gestimuleerd en opgeroe pen. In het tijdschrift Panacea, een van de vele periodieken waarin alternatieve gene zing op populaire wijze wordt behandeld, werd in mei van dit jaar uitgebreid stilge staan bij het geval van een vrouw die jaren lang kinderloos bleef. Na bezoeken aan reguliere artsen, stortte ze zich in de alternatieve sector. Een thera peut die snel haar vertrouwen won. startte een reeks van behandelingen. Ze onderging darmspoelingen, waardoor onderdrukte her inneringen en trauma's naar boven kwamen. Ze werd een ander mens. Met neuraalthera pie werden littekens ontstoord. De therapeut liet eeuwenoude klanken van Tibetaanse schalen op haar inwerken. Ze kreeg acupunctuur en homeopatische middelen en werd rustiger, gelukkiger, ge zonder. Niet langer voelde ze zich mislukt als vrouw. Een behandeling door een magneti seur, die wonderlijke genezingen zou hebben verricht, maakte haar bestaan rimpelloos. En het wonder geschiedde, ze werd zwanger. De vraag hoe dat kan, is eigenlijk ongepast en in elk geval zinloos. Wonderen laten zich nou eenmaal niet verklaren. Status Meer gematigde kringen binnen de alterna tieve geneeswijzen ondernemen op alle fron ten pogingen wat respectabeler over te ko men, in de hoop ooit de tamelijk onaantast bare status te verkrijgen die de reguliere ge dat neemt niet weg dat er nog altijd verbitter de debatten worden gevoerd tussen alterna tieven en regulieren, debatten die vaak eindi gen in rituele scheldpartijen over en weer. De Vereniging tegen de Kwakzalverij aan de ene kant en mannen ajs de Haagse iatro soof aan de andere kant hebben zich het diepst verschanst in de eigen loopgraven. Een woordvoerder van de Vereniging, tevens apotheker te Rotterdam, noemt alternatieve genezers „niet geheel geslaagde magazijn bedienden, die maar gewoon hun gang kun nen gaan". Desgevraagd is hij bereid enig verschil te maken tussen iatrosofen en andere alterna tieve genezers. „Ik heb meer tegen een dron ken rijder die iemand dood rijdt, dan tegen een dronken rijder." De Haagse iatrosoof schuwt de botte bijl evenmin: de reguliere geneeskunde is volgens hem fascistisch, de reguliere artsen zijn SS'ers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25