'Onsterfelijkheid voor iedereen'
Kerk Samenleving
ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1993
REDACTIE: DICK VAN DER PLAS. 071-3
HET WEER ROB GROENLAND
Vakantie-analyse (1)
De dominees keren weer te
rug van vakantie. Dat is ten
minste af te lezen aan hun ru
brieken in de kerkbladen,
waar de één na de ander te
rugblikt op de voorbije weken
van rust en ontspanning.
Soms met een zekere lyriek,
zoals de gereformeerde predi
kant A.C. Poley uit Hazers-
woude. „Een andere omge
ving, een ander levensritme
prikkelt ons mens-zijn op al
lerlei manieren. Iets wat een
mens onderscheidt van een
dier is dat hij/zij in staat is om
niet alleen zijn omgeving te
gebruiken om te bestaan,
maar ook afstand te nemen
van zijn omgeving en die te
analyseren. Vervolgens is de
mens in staat om al of niet
aan de hand van die analyse
iets te doen met zijn omge
ving. Zo hebben vrij ieder
apart en als gemeenschap be
paalde gedragingen en ge
woontes ontwikkeld, ook in
ons geloof. Daarom kan het
ons menszijn enorm intensi
veren als we nieuwe indruk
ken opdoen."
Vakantie-analyse (2)
Over dan maar naar de vakan
tie-ervaringen die het mens
zijn van de hervormde domi
nee J.B. Alblas, eveneens uit
Hazerswoude, hebben geïn
tensiveerd. Onder het niets
aan de verbeelding overlaten
de kopje 'Terug van vakantie'
schrijft hij in het kerkblad:
„Een heerlijke tijd van rust en
ontspanning zit er weer op.
Hoewel het weer beter had
kunnen zijn. hebben we heer
lijk genoten. Eén probleem
vanuit onze vakantie moet ik
toch even doorgeven. Tijdens
een uitstapje op zo'n regen
dag is het tasje van mijn
vrouw gestolen waar onder
andere mijn agenda in zat.
Vandaar dus mijn vraag: Wan
neer u of jij een afspraak met
mij gemaakt had voor de ko
mende tijd, neem nogmaals
kontakt op! Hopelijk worden
er dan geen belangrijke din
gen door mij 'vergeten'."
Vakantie-analyse (3)
En wat te denken van de erva
ringen van dominee A Tromp
uit Rijnsburg? „Helaas is onze
vakantie anders verlopen als
we ons hadden voorgesteld
doordat mijn vrouw al aan het
begin van die periode tijdens
een boswandeling in de Voge
zen haar kuitbeen brak. Niet
temin hopen we op de cam
ping en thuis de nodige rust
gehad te hebben om weer met
nieuwe kracht en zin aan het
werkte gaan."
Dominee Tromp zou echter
toch nog een zekere les aan
dit gebeuren willen verbin
den. „Allereerst blijkt maar
weer dat het ongeluk steeds
op de loer ligt om toe te slaan
en geen vakantie houdt We
moeten steeds weer bewaard
worden, 't Gaat niet altijd zo
voorspoedig als wij wensen.
En er is reden tot dankbaar
heid als we weer gezond en
wel thuis zijn gekomen na een
vakantie elders. Als alles goed
gaat, is dat niet gewoon, maar
een wonder van de Here.
Ten tweede ontdek je zo
weer, wat een huisvrouw alle
maal doet, op vakantie en
thuis. Als haar voeten en han
den uitgeschakeld zijn, en zo
jouw handen en voeten veel
moeten overnemen, komt dat
duidelijk voor de dag. We
waarderen niet genoeg wat al
le vrouwen en moeders in
hun gezinnen als vanzelfspre
kend dagelijks aan werk ver
richten. In het oude Spreu-
kenboek staat niet voor niets
een lofgedicht op de degelijke
huisvrouw."
„Wij geloven in een leven
vóór en na de dood. Als
een mens sterft, gaat zijn
ziel naar het hiernamaals.
Van daaruit kan hij de
mensen op aarde helpen.
Hij kan ook opnieuw gebo
ren worden, om nog een
leven op aarde te leiden en
zo zijn ziel verder te ont
wikkelen."
LEIDEN MONIQUE VAN EEDEN
Secretaris.W.I.H. Van der Werf
van het Spiritisch Genootschap
Leiden is er stellig over: „Ieder
een wordt bijgestaan door gees
telijke leraren en begeleiders.
Mediums zijn mensen die die
geesten soms kunnen zien."
Spiritisten hebben geen gehei
men voor de buitenwereld. Wie
serieus geïnteresseerd is in wat
zij denken en doen, wordt
vriendelijk te woord gestaan.
„Met mensen die het spiritisme
proberen onderuit te halen,
praat ik er liever niet over", zegt
de secretaris. „Als spiritist pro
beer je andere mensen in hun
waarde te laten. En zelf wil je
ook graag in je waarde gelaten
worden."
Spiritistische of spirituele ver
enigingen bestaan in de hele
westerse wereld. „Vooral Enge
land heeft een rijke traditie op
spiritueel gebied. Ze zijn daar
ook veel verder dan hier." Ne
derland kent één landelijke ver
eniging, Harmonïa, die overal
lokale afdelingen heeft. De
meeste spirituele verenigingen
in Nederland opereren echter
zelfstandig. Zo ook het Spiri
tisch Genootschap Leiden, dat
in 1934 werd opgericht. „In die
tijd zei men nog 'spiritisch' in
plaats van 'spiritistisch'. Van
daar onze naam", legt Van der
Werf uit. „We hebben besloten
om de oude naam te handha
ven."
Het Spiritisch Genootschap
heeft rond de 130 leden. Vrou
wen en mannen, jongeren en
ouderen - het is een bont gezel
schap. Nieuwe leden zijn altijd
welkom, ongeacht geslacht,
leeftijd of religie. Maar het Ge
nootschap doet niet aan actieve
ledenwerving. Dat past niet in
de filosofie.
Onsterfelijkheid
Volgens het spiritisme is de
mens in de eerste plaats op aar
de om liefde te geven en te ont
vangen. In dit leven moet hij
Secretaris W.I.H. van der Werf: „Als spiritist probeer je andere mensen In hun waarde te laten."
proberen een beter mens te
worden, 'zijn ziel te verheffen'.
Bij zijn geboorte krijgt hij een
opdracht mee. Dat is de levens
les die hij moet leren. „Wat die
levensles voor jou inhoudt, daar
kom je in de loop van je leven
vanzelf achter", zo heeft Van
der Werf ervaren. Voor ieder
mens is een levenslijn uitgestip
peld. Ieder mens heeft echter
ook een vrije wil. Hij kan ervoor
kiezen om zijn opdracht niet te
vervullen. Hij kan ervoor kiezen
om zijpaden in te slaan. Maar
uiteindelijk zal hij toch terugke
ren naar de hoofdweg. Zo niet
in dit leven, dan in een volgend
leven.
Spiritisten geloven ook in
reïncarnatie. Als een mens over-
lijdt, sterft alleen zijn lichaam.
Zijn ziel, het 'esoterisch li
chaam', blijft voor eeuwig leven.
Een spiritist spreekt daarom
niet van 'overlijden', maar van
'overgaan': overgaan van een
stoffelijk leven op aarde naar
een geestelijk leven in het hier
namaals.
V eran twoordelijkheid
De ideeën van de spiritisten zijn
samengevat in een geloofsbelij
denis. Toch is het spiritisme
geen godsdienst. „We hebben
wel een geloofsbelijdenis, maar
geen kerk", verduidelijkt Van
der Werf. „Er is geen hiërarchie
van geestelijken. Binnen de spi
ritistische beweging hebben we
wel leraren, maar die behande
len we niet als superieuren. Het
spiritistisch geloof is meer een
vast vertrouwen in het eeuwige
leven."
Dat wil overigens niet zeggen
dat alle spiritisten ongelovig zijn
in de traditionele betekenis van
het woord. Integendeel. Som
mige spiritisten zijn tegelijker
tijd overtuigd christen. Christe
lijke spiritisten zijn meestal
rooms-katholiek. Met zijn tradi
tie van verschijningen en een
optimistische levensvisie staat
het rooms-katholicisme van alle
christelijke stromingen het
dichtst bij het spiritisme.
Tijdens de wekelijkse bijeen
komsten van de Leidse spiritis
ten komen allerlei mensen en
onderwerpen aan bod. Eén keer
per maand is er een lezing over
een aan spiritisme verwant on
derwerp, bijvoorbeeld handlijn-
kunde of astrologie. De overige
avonden worden op een andere
manier ingevuld. Soms is er een
besloten ledenavond. Het afge
lopen jaar organiseerde het Spi
ritisch Genootschap ook zoge-
FOTO DICK HOCEWONINC
naamde ontwikkelingscursus
sen. Daar konden de belangstel
lende leden leren om bepaalde
paranormale begaafdheden te
ontwikkelen of te kanaliseren.
Zo was er een cursus om aura's
te leren zien.
Spiritisten worden voortdu
rend geconfronteerd met men
sen die hun levensbeschouwing
pure flauwekul vinden, of zelfs
gevaarlijk. Hoe kijkt Van der
Werf tegen zulke mensen aan?
„Wel alle mensen zijn vrij in
hun denken en doen. Een goede
spiritist zal nooit proberen om
iemand anders te overtuigen
van zijn eigen visie. Als ik ie
mand tegenkom cfie gelooft dat
er geen leven is na de dood,
spreek ik hem niet tegen. Hij
komt er zelf nog weieens achter,
denk ik dan."
Je hoeft je geloof niet te verliezen
Wat moet je met ervaringen die in eerste instantie niet
stroken met je calvinistisch georiënteerde mens- en
wereldbeeld? Die vraag is voor' psychologe Liet de
Vries-Geervliet het uitgangspunt voor het boek 'Je hoeft
je geloof niet te verliezen'. Opgegroeid binnen een ge
reformeerd milieu kreeg ze te maken met ervaringen
die betrekking hadden op vorige levens. Tijdens het op
schrijven van die ervaringen ontdekte ze dat ze 'op een
eigentijdse manier vormgaf aan datgene wat de kerken
al eeuwen verkondigen. „Maar door allerlei dogmati
sche interpretaties was de kern van begrippen als zon
de, schuld, lijden, genade en vergeving voor mij nooit
zo helder geweest."
De auteur maakt duidelijk dat zij geen theoloog is en
evenmin erg is geïnteresseerd in theologische verhan
delingen. „Ik verwacht eigenlijk dat theologen van dit
boek brandhout kunnen maken. Laten zij dit boek dan
maar zien als een uitdaging om de hierin behandelde
zaken theologisch te onderbouwen op een manier die
zowel voor hen acceptabel is als voor mij."
De Vries-Geervliet wil vooral duidelijk maken dat je je
geloof niet hoeft te verliezen als je ervaringen krijgt die
niet onmiddelijk passen in de heerstende godsdienstige
opvattingen. „Integendeel, zulke ervaringen kunnen
BOEKBESPREKING
leiden tot een verdieping van het geloof."
Je hoeft je geloof niet te verliezen op zoek naar een nieuwe in
terpretatie van oude geloofswaarden Liet de Vries-Geervliet -
Christendom en chassidisme
In 'Christendom en chassidisme' belicht Wilfried Hen-
sen het vroege Chassidisme, een joodse stroming uit
het begin van onze jaartelling. Hij gaat er vanuit dat de
joodse oorsprong van het christelijk geloof nergens be
ter verstaan kan worden dan in de impulsen van het
vroege Chassidisme omdat Jezus en zijn eerste discipe
len hoogstwaarschijnlijk in dét geloofsklimaat gevormd
zijn. De behoefte om zich te bezinnen op die vroegste
inspiratiebron leeft volgens Hensen bij 'velen, nu het
christendom binnen onze westerse wereld onmisken
baar in een identiteitscrisis verkeert'.
Hensen (geboren in 1920) is een voormalig priester
die is gevormd binnen de Orde der Dominicanen. In
1966 trad hij uit de Orde, trouwde en werd lid van de
Remonstrantse broderschap. Van 1968-1984 werkte hij
als stafdocent aan de Sociale Academie in Hengelo
(Overijssel). Van 1984 tot 1990 was hij predikant van de
Remonstrantse gemeente in Doesburg.
Christendom en chassidisme een verkenningstocht WUfried
Hensen. - Baarn Ten Have, 1993. - 107 p. ISBN 90-259-4543-0.
Prijs: 24,50 gulden.
Mijn linkerhand is goed genoeg
De linkerhand is het symbool voor achterstelling. Dat
ontdekte de linkshandige Gerrit Maneschijn niet alleen
in zijn jeugd (toen hij gedwongen werd met rechts te
schrijven, iemand te groeten of iets aan te reiken) maar
later ook bij de bestudering van de bijbel. „Christus zit
aan Gods rechterhand, het mooie handje. Mattheüs zet
de bokken aan de linkerhand van de Zoon des Mensen
en de schapen aan diens rechterhand. Links zitten de
bokkige mensen, rechts de volgzamen."
In zijn boek zoekt Maneschijn aansluiting bij de uit
gangspunten van Luther, die meent dat God ook met
de linkerhand regeert. Gebeurt het door 'Woord en
Geest', dan is het met zijn rechterhand. Maar gaat het
door wereldlijk bestuur, door economische structuren,
dan komt zijn linkerhand eraan te pas. „Dat is niet
Gods lelijke handje, hoogstens zijn onhandige handje.
Onhandig, omdat mensen die hand vormen en hoe
vaak loopt het dan niet mis.
Maneschijn, hoogleraar ethiek aan de Theologische
universiteit schreef vanuit dit uitgangpunt opstellen
over politiek, theologie, economie en ethiek. Met zijn
linkerhand.
Mijn linkerhand is goed genoegover medische ethiek, theologie,
politiek en economie Gerrit Maneschijn. - Baarn: Ten Have,
1993. - 246 p. ISBN 90-259-4536-8. Prijs34,50 gulden.
door Jan Kruis
COLOFON
De afgelopen week kreeg ik van
een aantal mensen vragen over het
gestoorde radio- en televisiesignaal
van vorige week zaterdag. Dergelij
ke verstoringen zijn vaak typerend
voor bepaalde weersituaties waarin
enkele atmosferische lagen als
'stoorzender' kunnen fungeren.
Radiosignalen kunnen zich over
grote afstanden voortplanten door
allerlei reflecties tegen bepaalde
luchtlagen. Deze lagen herbergen
eigenschappen waardoor ze over
dag anders fungeren als 's nachts.
Dit is de reden waarom bijvoor
beeld 's nachts veraf gelegen sig
nalen op de AM-band goed kunnen
worden ontvangen terwijl dat over
dag niet gebeurt. Bij sterke atmos
ferische hogedruksituaties kan een
sterke inversie (zeer stabiele lucht
laag) op een kilometer hoogte het
radio- en televisiesignaal al aan
zienlijk storen. Dergelijke versto
ringen worden aan de inversie veel
sterker en eerder gereflecteerd zo
dat ontvangers op grote afstand al
leen maar een bibberig restsignaal
kunnen ontvangen.
Soms kan de atmosfeer ook als een
uitzonderlijk goede geleider funge
ren. Tijdens een sterke inversiesi-
tuatie in het verleden zijn geluids
golven van een ontploffing bij Pa
rijs tot in Friesland te horen ge
weest. Soortgelijke waarnemingen
kunnen ook gedaan worden tijdens
mist in eigen land. Als u goed luis
tert, dan kunt u tijdens dichte mist
geluiden van grote afstand horen.
De bovenkant van de mistlaag en
het aardoppervlak fungeren dan als
reflectielaag waaraan het geluids
signaal wordt gereflecteerd. Het
signaal kan zich dan over vele kilo
meters verplaatsen. Op deze wijze
kunnen in bepaalde woonwijken
geluiden van een veraf gelegen
spoorbaan of snelweg worden ge
hoord.
Dit weekeinde krijgen we echter
niet de gelegenheid dit nog te toet
sen in de praktijk omdat de atmos
feer te veel in beroering is en dus
de kans op mist erg klein. Het
wachten is op een onweersdepres
sie die vanavond over België en het
zuidoosten van Nederland trekt.
Misschien dat onze regio in de loop
van de avond met de eerste buiige
regen en/of onweders krijgt te ma
ken. Op zondag kan er ook regen
van betekenisvanen bij een koele
wind uit noord tot noordoost. Na
het weekeinde zal een trui u niet
misstaan
HET WEER IN EUROPA
Noord
rijk:
Zaterdag vooral in het oos
ten perioden met zon. In
het westen later op de dag
king en mogelijk een regen- of
bui. Zondag in het oosten eerst nog zon,
verder in het algemeen veel bewolking
en nu en dan regen, plaatselijk ook on
weer. Zaterdag maxima aan de Kanaal-
kust ongeveer 22 graden, elders van 30
graden in het noorden tot 34 plaatselijk
in Midden Frankrijk. Zondag vanuit het
westen beduidend koeler.
Portugal en Madeira:
Portugal: Veranderlijk bewolkt en vooral
zaterdag kans op een regen- of onweers
bui, met name in het noorden. Maxima
aan de kust van 23 graden rond Porto
tot circa 27 in de Algarve. Landinwaarts
in het oosten maxima rond 30 graden
Madeira: Perioden met zon en droog.
Middagtemperatuur rond 25 graden.
Spanje en de CanariSche Eilanden-,
Spanje: Veranderlijk bewolkt, zaterdag
in het noordwesten, zondag voorname
lijk in de Pyreneeën plaatselijk regen of
onweer. In het oosten zaterdag nog flin
ke zonnige perioden. Maxima aan de
Costa's 32 graden, aan de Golf van Bis
kaje 22. Landinwaarts zaterdag maxima
rond 38, in de omgeving van Zaragoza
42 graden, zondag minder heet. Canari-
sche Eilanden: Droog en vrij zonnig.
Middagtemperatuur op de stranden on
geveer 30 graden.
Marokko en Tunesië:
Marokko: Perioden met zon, vooral in
het noorden ook nu en dan wolkenvel
den. Droog. Middagtemperatuur vlak
langs de westkust rond 27 graden. Tu
nesië: Zonnig. Maxima vlak aan zee rond
31 graden.
Zuid-Frankrijk:
Zaterdag flinke perioden met zon. later
in het westen meer bewolking, maar tot
de avond droog. Zondag vpn het westen
uit enkele, mogelijk zware regen- of on
weersbuien. Aari de Cöte d'Azur blijft
het waarschijnlijk droog. Zaterdag zeer
warm met maxima rond 35 graden, zon
dag vanuit het westen afkoeling.
Mallorca enlbiza:
Zaterdag zonnig, zondag meer bewol
king. maar droog. Middagtemperatuur
rond 34 graden.
Italië, Corsica en Sardinië:
Zonnig. Zondag in de Alpen en Dolomie
ten toenemende kans op lokaal onweer.
Middagtemperatuur meest tussen 30 en
35 graden, zondag plaatselijk nog wat
Griekenland en Kreta:
Zonnig. Middagtemperatuur van 29 gra
den op de eilanden in de Egeische Zee
en op Kreta tot circa 33 graden op het
Griekse vasteland en op de Ionische Ei
landen. Op de Egeïscjie Zee staat plaat
selijk veel wind
Turkije en Cyprus:
Aan de Turkse west- en zuidkust en op
Cyprus droog en overwegend zonnig.
Maxima rónd 29 graden.
Duitsland:
Zaterdag in het noorden wolkenvelden
en mogelijk wat regen, meer naar het
zuiden flinke zonnige perioden en
droog. Zondag van het zuidwesten uit
toenemende bewolking, gevolgd door re
gen of onweer. Middagtemperatuur van
20 graden in Sleeswijk Holstein tot 30
in het zuiden.
Oostenrijk:
Flinke zonnige perioden, zondagavond
in Vorarlberg en Tirol kans op onweer.
Middagtemperatuur rond 31 graden.
L laged
hagel
H h°ged'u
Neerslagkans
Minimumtemp,
Middagtemp.
ZONDAG 22 AUGUSTUS 1993
Zon- en maanstanden
Zon op 06.33 Zon onder 20 47
Maan op 13 01 Maan onder22.25
Waterstanden Katwijk
Hoogwater06 58 19.25
Laag water 02.45 15.00
MAANDAG 23 AUGUSTUS 1993
Zon- en maanstanden
Zon op 06.35 Zon onder 20 45
Maan op 14 20 Maan onder 23.01
Waterstanden Katwijk
Hoog water 07.49 20.12
Laag water 03.47 15.51
Weerrapporten 20 AUGUSTUS 17 uur:
Stockholm
Warschau
Wenen
Zurich
Bangkok
BUITENLAND KORT Spiritisten bepalen zelfde loop van hun leven
Atmosfeer als stoorzender
HEINZ
AISJBPLUMBWS, D£GOD VAN
WATEt? IN JE OOP N/LT VINDEN.
MOET JE Of WET
E'JAND DEK GODEN
ZOEKEN.