Fons de Poel wil dampende uitzendingen Rtv show TT Een stukje Las Vegas in pretpark Duinrell VRIJDAG 20 AUGUSTUS 1993157 KRO 's Brandpunt, ruim dertig jaar televisiejournalistiek Astrid Joosten, kwalijke stoorzender bij Twee voor Twaalf. foto archief oewel er kandidaten I zijn die er anders JL. .JL. over denken en dienovereenkomstighandelen, hoef je een verloren TV-quiz niet met je leven te bekopen. Het verschil tussen winnen of verliezen is slechts zelden meer dan lege handen of een glim mende middenklasser. Toch mooi meegenomen voor het beantwoorden van enkele stompzinnige vragen en het uit voeren van wat infantiele spel letjes. maar eeuwige roem zul je er nooit mee oogsten. De win nende quiz wordt hoogstens herhaald als de winnaar in zijn blijdschap de presentator hard handig tegen de grond werkt. Dat fragment wordt gedurende de zomermaanden dan plots klaps als hoogtepunt aange merkt. Voor de rest is de euforie rond het winnen van een TV- quiz van zeer korte duur. Anders is het met quizzen waar wel echte kennis voor nodig is, zoal s Per Seconde Wijzer en Twee voor Twaalf. Als je daarin de laatste ronde haalt, wat maar zeer zelden gebeurt, maak je meer indruk dan de Rad van Fortuin-speler die naar huis gaat met een veel te grote keu ken. Maar daar tegenover staat dat verlies bij quizzen als Per Se conde Wijzer en Twee voor Twaalf ook langer blijft hangen. Vooral bij familie, vrienden en collega's die terecht of onte recht de indruk hadden een bolleboos in de familie of ken nissenkring te hebben. Maar helemaal af ga je niet als je meedoet aan dergelijke quiz zen. Als trouwe kijker, met een gemiddelde score van drie goe de antwoorden, heb ik voor ie dereen die meedoet waarde ring. Vooral voor degenen die in de laatste fase sneuvelen. Voor de meeste kandidaten le vert het beantwoorden van de twaalf vragen nauwelijks pro blemen op. Mede dankzij de opzoekmogelijkheid weten de spelers twaalfletters bij elkaar te sprokkelen die uiteindelijk een woord moeten vormen. In die fase struikelt menig duo. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat presentatrice As trid Joosten daaraan bijdraagt. Als de klok meedogenloos de laatste twee minuten wegtikt, het spelersduo geconcentreerd naar het woord zoekt, geeft de stoorzender ineens geluid. „Als ik jullie was, zou ik nog een let ter kopen." „Jullie hebben nog 1 minuut 34." „Jullie moeten nu opschieten." „Roep maar wat." De speler schrikken op uit hun concentratie, vragen in paniek een letter op waarvan ze bijna zeker weten dat-ie fout is en roepen maar wat. Net als de presentatrice hun heeft opge dragen. De wekker loopt af, het woord verschijnt in beeld en de stoorzender zegt dat ze 'het zo jammer vindt, want het duo had maar drie fouten en zat nog zo lekker in de tijd. Zo jammer dat het stuk loopt op het vinden van het woord'. Heel jammer ja, maar misschien ook wel te voorkomen als Mien Kwebbel haar mond had gehouden. Doorgaans geven de presenta tie-kwaliteiten van Astrid Joos ten geen aanleiding om naar een andere zender over te scha kelen of het toestel af te zetten. Het is niet van topniveau maar er zijn busladingen die het aan merkelijk slechter doen. Maar in de laatste, cruciale fase van Twee voor Twaalf moet Astrid gewoon even doen alsof ze er niet is. Even laten blijken dat de kandidaten belangrijker zijn dan zijzelf. Misschien dat dan meer duo's doordringen tot de tweede of derde ronde. Het is donderdagmid dag 12 augustus 14.00 uur. De redac tie van Brandpunt broedt op een primeur: CDA wil het mini mumloon afschaffen. Hoe bren gen ze dit nieuws? Wie mag het komen vertellen, Andriessen? De PvdA moet natuurlijk reage ren. Maar op welk tijdstip? De uitzending is pas zondagavond 21.15 uur. Nu al een afspraak maken met de PvdA zou de pri meur de nek omdraaien. Het nieuws zal meteen uitlekken naar de zaterdagkranten. Dan is de spanning eraf. Er is niets zo bederfelijk als het nieuws. De redactie vergadert in de kamer van eindredacteur Fons de Poel in het KRO-pand. Ver slaggever Peter Tetteroo kan mee met een medisch vliegtuig naar Sarajevo. Peter Klooster huis draait een item over wan toestanden in Vlaamse gevan genissen. De iatrosofen, The Phanthom of the Opera passe ren de revue en een onderwerp dat Brandpunt nog niet kan onthullen. Fons de Poel aast verder op een reportage van Channel 4 over een Bosnische vrouw en haar familieleden die een man gijzelen om het lijk van een zoontje te vinden. „Is er verder nog iets?" Einde verga dering. Aanwezig zijn verder Claudi- ne Everaert (redacteur van Ook dat nog!), Bregittha Nuyten (re dacteur), Puck Scheres (stagiaire) en Gerda Ottervanger (producent). Normaal telt de re dactie vijftien mensen. De Poel (38) pendelt tussen Brandpunt en Reporter. Van beide rubrie ken is hij eindredacteur. Hij spreekt met lof over zijn men sen. Hij is een man die feiten materiaal wil zien, geen vage toestanden. En ook de gevolgen van het nieuws op de kijker. De Poel: „TV-rubrieken in Nederland werken teveel als voorlichtingsbureaus met Clin- gendaeldeskundigen. Dat willen wij niet zijn. Onze verslaggevers moeten de ruimte krijgen om hun woede te tonen en hun ver driet. Het kan zijn dat je dan eens over de (journalistiek-ethi- sche) rand dendert. Dat geeft niet. Maar laat het polemisch zijn; laat in een conflict vooral weten wat je ervan vindt. We zijn namelijk geen neutrale boodschappers." Fons de Poel, nu elf jaar werk De redactie van Brandpunt vlak voor de uitzending. (Van links naar rechts: Peter Kloosterhuis, Fons de Poel, Bregittha Nuyten, Puch Scheres, Clau- dina Everaert, Gerda Ottenvanger en regie-assistente Yvette Hagman). foto ton kastermans zaam bij de KRO, noemt het ko mende seizoen „het oogstjaar" voor zowel Brandpunt als Re porter. De rubrieken willen niet als Nova doorpraten over het Journaal, maar gaan hun eigen weg. Het beleid wordt inhoude lijk en financieel van harte on dersteund door de KRO, zegt De Poel. De zender is er niet voor amusementspektakels, nee, de KRO is een informatiezender. Brandpunt begon in oktober 1960. „We willen diepgravende, onthullende televisiejournalis tiek met wat extra aandacht voor kwesties als rassenhaat, de Derde Wereld en de verdrukten. Ik wil dampende uitzendingen. Neem de reportage over Kerst mis in Roemenië, gezien door de ogen van een groepje men sen rond een kerstboom. Ze herdachten de opstand tegen Ceausescu. Het zijn de ongewo ne momenten in het gewone le ven. Ik noem dit 'reporteres', een kruising tussen reportage en documentaire. Ze moeten met liefde gemaakt worden en het grote nieuwsverhaal op een andere manier vertellen. En dat kan; de teams van Reporter en Brandpunt zijn vriendenteams en goede journalisten." „We hebben alles in huis." Peter Tetteroo is 'de lefgozer'. Hannie Hoekstra de analyticus. André Nelis, niet zo'n nieuwsja- ger, is er voor de opmerkelijke verhalen. Jan Driessen doet de politiek. Claudine Everaert, een goede journaliste van Ook Dat Nog!. Bregittha Nuyten liep sta ge in de VS en bij BBC's Newsnight en weet in een han domdraai toppers te strikken. Zonder Gerda Ottervanger was de club een roepende in de woestijn en de ervaren Peter Kloostemuis is vaste vervanger van De Poel. Zondagavond 15 augustus 18.00 uur. Het schema is com pleet omgegooid. Geen vliegtuig naar Sarajevo, geen Vlaamse cellen („dat onderwerp loopt niet weg"), geen minimumloon en CDA („aan Hier en Nu gege ven"). Er is een vliegtuigkaping. Alle redacteuren zijn opgepiept, extra mensen zijn nodig om de verslaggeving te organiseren. Kloosterhuis scheurde met 140 naar Hilversum. In verband met de uitzending is het team ver huisd naar het Aktualiteitencen- trum op het Omroepkwartier. Kaping Tetteroo rent de trap af. „Heb je het gehoord?", roept hij deze verslaggever toe. „Een kaping; ik ga erheen, in Düsseldorf." De journalist is opgewonden en spoedt zich naar buiten. Hij heeft het colbertje geleend van stagiaire Puck Scheres, want in zijn Kuifje-T-shirt kan hij van avond onmogelijk op het scherm verschijnen. Een auto staat klaar om hem en zijn crew naar het Ruhrgebied te rijden. Hij weet op dat moment nog niet dat Düsseldorf twee vlieg velden heeft en of er een ver binding beschikbaar is. De adrenaline vloeit door me nige ader. Welke beelden ko men binnen? Wie is de kaper? Hoe moet Peter Tetteroo rijden en kan hij gebruik maken van de Satellite News Gathering-set van het Journaal? Verslaggever Bert Tigchelaar, reeds ter plek ke, worstelt met de verbinding. De Poel en Kloosterhuis hebben ervaring met spannende opera ties, zoals met de Bijlmerramp op 4 oktober. „Toen dat toestel neerkwam kwam, was alles en iedereen van de KRO hierheen gekomen", vertelt De Poel. „Het enige waar ik mee bezig was, was rustig blijven. We houden ons aan de feiten en we zien wel wat er gebeurt." Kloosterhuis heeft een hekel aan speculeren de journalisten en triviale vra gen. In de loop van de avond is de vraag voortdurend: waarmee gaan we de uitzending openen? Enige tijd wordt voorzitter Bak steen van de vereniging van verkeersvliegers 'staande-bij' gehouden op zijn vakantieadres op Schiermonnikoog. Maar als blijkt dat de kaper de vrijlating van de blinde sjeik Abdel-Rach- man eist, doet men een beroep op correspondent Ruijssenaars in Tunis. Regisseur Ria Reitsma informeert naar de gang van za ken. Ze zit twintig jaar in het vak, is nu freelancer en ver kneukelt zich over de hectiek op de redactie. „Normaal gaat het hier veel rustiger aan toe." Intussen is Peter Tetteroo in Düsseldorf gearriveerd. Gerda Ottervanger jubelt dat de ver binding tot stand komt. Peter krijgt precies anderhalve mi nuut, evenals de KLM-zegsman en de man in Tunis. Twee ko men per" satelliet in de uitzen ding, Ruijssenaars met behulp van een telefoonvork. Benno Baksteen laat men vallen. Er heerst spanning of de STER-re- clame op tijd stopt. De huur van de satelliet-wagens duurt maar tien minuten, van 21.20 tot 21.30 uur. Het lukt allemaal net. „Wat één gek allemaal in bewe ging kan brengen!", verzucht Kloosterhuis. Precies in vijf minuten doet Brandpunt het volk kond van de kaping, zonder poespas, met als nieuwe elementen de jeugdige leeftijd van de vliegtuigbeman ning en de eerste (archief-)beel- den en informatie over de blin de sjeik, die verantwoordelijk wordt gesteld voor de aanslag op het World Trade Center in New York. Het aangrijpende item over Bosnië wordt door de kaping naar achteren gedrukt. Er heerst tevredenheid na af loop. „Het zat goed in elkaar", zegt De Poel. Tetteroo heeft ge daan wat hij kon. Hij vraagt via de telefoon of hij iets meer kan doen, maar Kloosterhuis roept hem terug. De Poel: „De men sen die op ons afstemmen, ver wachten nu eenmaal dat wij nieuws over de kaping brengen. Je kunt er niet omheen." Het uitstapje heeft Brandpunt twin tig mille extra gekost, vooral vanwege de kosten voor de sa tellietwagens. Enig minpuntje was een onduidelijk antwoord uit Tunis. De redactie drinkt een biertje op de goede afloop en het afscheid van stagiaire Puck. Vier uur later wordt de kaper overmeesterd. CLOSE UP De Russische 'magician' Galina (links) en het illusionisten-duo Philip- part. foto frank fahrner kooi, waarop als beloning haar hoofd en armen driehonderd zestig graden worden omge draaid. Aan het einde van de show moet Hans Klok het voor straf zelf ontgelden: zijn assis tente prikt hem op een vlijm scherp zwaard, waarop hij zwie rig enige rondjes draait voor hij vol in het hart wordt getroffen en voor altijd lijkt te bezwijken. Doch ook nu geen gillende sire nes en reanimatie-teams: vief en kwiek komt de tovenaar uit een grote rookwolk gesprongen om een daverend applaus in ontvangst te nemen. Na afloop is er uiteraard champagne. George Baker, in Sly Stallone-outfit achter de kin derwagen. is geheel verbluft. „Dat hoofd omdraaien, hoe dóet die man dat? En die truc met die brandende kooi?" ik wil het ook wel eens weten. Hoe doe je dat? vraag ik aan Hans Hans Klok en Sittah (4e en 5e van links) te midden van het FaFa Showballet, graaf Duinrell en andere Nederlandse artiesten, foto frankfahrner Klok, mijn kladblokje bij de hand. Hans Klok grijnst de grijns der grote geheimen en zegt niets. „Ik weet het," meldt iemand, „er zit een luik in het podium en daar glipt Sittah stiekum in weg en dan hangt er aan een draadje een plastic hoofd en..." Hij wordt smadelijk uitgelachen. „Dat is nou het leukste", zegt een dame met een flamboyante hoed grinnekend. „al die oplos singen waar het publiek mee aan komt dragen." „Weet jij dan hoe het gaat? wil ik we ten." „O ja." De dame heet Anja en blijkt de helft van het illusio nisten-duo Philippart te zijn. Philippart treedt op door heel Europa met een show vol even verstandsverbijsterende magie als die van Hans Klok. Verheugd grijp ik naar mijn kladblok. „Maar we vertellen lekker niets! Stik. Geheimen Ook Richard Ross zwijgt als het graf als ik hem vraag hoe het doorzagen ener assistente nu precies in zijn werk gaat. Ik pro beer het bij de Oekraïnse 'magi cian' Galina. Weet jij hoe Hans dat allemaal doet? „O yes. Of course. Het zijn allemaal 'very old tries'. Geheimen die al eeu wen lang door tovenaars en illu sionisten in de hele wereld zorgvuldig bewaard worden." Ja, en? „Wij zeggen niets. Hele maal niets." Galina, die net in ons land heeft deelgenomen aan de 'Ma gie Convention' heeft haar to- ver-kennis in Kiev geleerd. „Daar is een speciale school, die duurt vier jaar. Daarna krijg je een diploma en ben je profes sioneel 'magician'." Hans Klok begon zijn carrière al op tien-ja rige leeftijd, toen hij met zijn goocheldoos optrad op verjaar dagsfeestjes van vriendjes en vriendinnetjes. Toen al zeer succesvol: op zijn veertiende werd hij Nederlands en Euro pees jeugdkampioen. En bij Paul. de mannelijke helft van Philippart is de magie op weer geheel andere wijze in zijn le ven gekomen. „Ik wilde per se kunnen zwe ven. Toen ben ik gaan uitzoe ken hoe dat kon. De oplossing was eigenlijk heel ontnuchte rend, maar zo is het dus begon nen. Ik dacht steeds: als ik zou kunnen toveren, wat zou ik dan toveren? Zo ga je dan aan de gang. Een mooie dame te voor schijn toveren is bijvoorbeeld heel leuk." En een olifant laten verdwijnen? „Dat is natuurlijk heel erg spectaculair." Vertel eensNee!" Ik wil alleen maar weten wat er in Monaco met die olifant is gebeurd, ik bedoel, waar is hij gebleven? „Ik denk dat Hans Klok hem heeft opge geten." U ziet het, veel wijzer word je niet van die tovenaars. Wat Hans Klok ons op het podium laat zien is en blijft gelukkig maar diep, heel diep geheim. (Choq Choq!) Verdwijningen, ver schijningen al dan niet vanuit een fiks hoog opgestookt vuurtje verwisselingen, doorboringen, zwevende dames, omgedraaide hoofden en andere vitale lede maten: het is allemaal te zien in de Choq Magic Show in het Wassenaarse pret park Duinrell. Maar haast u, want deze haast on-Nederlands spectaculaire act is nog maar te zien tot en met 29 augustus en de kans is niet denkbeeldig dat de hoofdpersonen van dit spektakel, illusio nist Hans Klok en zijn charmantste al ler assistentes Sittah, daarna zoals dat heet 'te groot' zijn gewor den voor ons kleine landje en uitsluitend nog te bewonderen zijn in chique thea- the Het Wereldje world voor het lieve sommetje van twee honderd gulden per plaats. In het grafelijk pretpark is de toe gang tot de Choq Magic Show inbegrepen bij de entreeprijs. (Als ik heel vaak 'Choq' opschrijf, zou ik dan een aantrekkelijk kerstpakket krij gen van de chocolademelk-fa- briek?) (Choq Choq Choq). Vorig jaar beleefde Duinrell de première van de eerste eigen show van I lans Klok. Dit leidde tol een uitnodiging voor Hans en Sittah om op te treden tij dens het uiterst exclusieve World Press Photo Gala in Monaco, waar de meesterillu- sionist voor de ogen van de aanwezige jetset een complete olifant liet verdwijnen. Dit jaar staat Hans Klok in Duinrell met een geheel nieuw programma. De 'bladen' hebben hem inmid- PANDA DE L'ISLE dels ook ontdekt en doen ons op gezette tijden kond van za ken die hij privé al dan niet met zijn assistente doet. Dat moet hij allemaal maar fijn zelf we ten, maar wat hij op het podi um met Sittah uitspookt, is be slist het bekijken waard. Tijdens de jaarlijkse 'Artiesten Dag' in het Wassenaarse waren collega-to venaars en arties ten uitgenodigd om met eigen ogen het onmogelijke te aanschouwen. Mary Dresselhuys, Donna Lynton (wie is dat ook alweer?), Laura Vlasblom, The Sisters en Ge orge Baker met zijn vrouw (Ma Baker) genoten van een stukje Las Vegas in Duinrell. Ook Pan da was erbij. Dolken Een goed begin is het halve werk. De ze wijsheid moet Hans Klok in ge dachten hebben gehad voor de ope ning van zijn pro grammawaarbij hij het comple te FaFa Showballet van Annette Wijdom (die net terug is uit Monaco van een weekje Prins Albert) uit een weekendkoffertje tovert. In rap tempo propt hij daarna zijn fraaie Sittah in een kistje waar op het eerste gezicht toch beslist geen volwassen mens in past en doorboort dit stevig met blikkerende dolken. Sittah overleeft de gruwelen op wonderbaarlijke wijze; zonder zelfs maar een spatje bloed springt ze op bevel van de meester weer buitengewoon le vend te voorschijn. Sittah moet een buitenge woon taaie dame zijn: ze her- verschijnt geheel ongeblakerd na opsluiting in een brandende

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10