Streekhistoricus ontdekt vergeten Hillegomse dichter 'Iedereen kan toch een gitaar vasthouden?' 'Schilderen is eenzaamheid' Cultuur&Kunst Meer dan 700.000 bezoekers voor musical Cats in Carré Nieuw seizoen veelbelovend voor Nederlandse Opera DINSDAG 17 AUGUSTUS 1993 chef annemiek ruygrok, 071 -356472. plv -chef jan rijsdam. 071-356473 Nederlandse film in Locarno bekroond locarno De film 'Hartverschreurend' van Mijke de Jong heeft prijzen gewonnen tijdens het 46ste Internationale Filmfestival in Locarno. De film kreeg de Swissair-juryprijs en derde prijs van de Jury der Jongeren. 'Hartverscheurend' beleeft in Locarno de wereldpremière en zal tijdens de Filmdagen in Utrecht voor het eerst in Nederland te zien zijn. K&O verkoopt Haagse voorstellingen leiden/den haag Uit in Den Haag. Dat kunnen Leidenaars ook komend seizoen weer, want K&O heeft een serie van twaalf voorstellingen in de verkoop. Van Stef Bos tot BZN, van Seth Gaaikema tot The Deep River Quartet en van Flairck tot The Ny lons. De voorstellingen zi'jn in Diligentia, de Anton Philipszaal of het Congresgebouw. Om in aanmerking te komen voor een abonne ment, moeten drie voorstellingen worden afgenomen. Inlichtin gen bij K& O Leiden: 071-141141. Duizenden Elvis-fans bezoeken graf memphis» Duizenden Elvis-fans hebben gisteren een pel grimstocht gemaakt naar het graf van Elvis Presley in Memphis, Tennessee, om de 16de sterfdag van de 'King of Rock Roll' te herdenken. Zeker zevenduizend fans begonnen zondagavond al aan een processie, waarbij men met brandende kaarsen in de hand langs het graf op Graceland schuifelde en bloemen en an dere giften achterliet. Misschien een leuk cadeautje voor de Elvisfans? Dit horloge, in de vorm van een gitaar, komt in het najaar op de markt voor ongeveer 140 gulden. Voorlopig alleen in de VS trouwens. foto ap amsterdam anp Na ruim 500 voorstellingen valt op zondag 29 augustus defini tief het doek voor de musical Cats in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. In totaal zullen dan meer dan 700.000 bezoekers de katten-musjqal hebbenbezocht. De produktie behoort met een gemiddelde bezettings graad van 92 procent tot de top in de Nederlandse musicalge schiedenis. Het is ook de eerste keer dat een Nederlandse musi cal zo lang - in totaal 16 maan den - heeft gelopen. De bezoekerscijfers gelden over 1987, toen Cats voor het eerst in Carré stond, 1988, en 1992/93, de derde reeks optre dens. Volgens Carré-directeur Bob van der Linden is met de laatste reeks optredens ook een record gebroken, want nooit eerder stond een produktie tien maanden achter elkaar in Carré. amsterdam gpd Meer bezoekers naar Tropenmuseum in Amsterdam amsterdam anp Het Tropenmuseum in Amster dam heeft in 1992 in totaal 218.47,0 bezoekers getrokken. Dat is ruim 15.000 meer dan het jaar daarvoor, zo meldt het jaar verslag 1992 van het museum. Directeur H. Gortzak van het museum noemt dat in een tijd van verhevigde concurrentie „een prestatie waar het Tropen museum trots op is". Toch is het stijgend bezoe kersaantal niet het zaligmaken de streven van het museum, want het blijft kiezen voor the ma's die misschien niet zo pq- pulair zijn, maar wel relevant gezien de ontwikkelingen in de wereld, aldus Gortzak. Hij houdt er rekening mee dat de bezoekcijfers over 1993 lager uitvallen dan in 19S2. Met de tentoonstelling over de positie De aandoenlijke poëzie van P.L.A. Bakker Azn 1836-1858 Acteur Stewart Granger overleden los angeles Zijn literaire werk was in geen bibliotheek in Nederland of België meer te vinden. Ook bij de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde in Leiden riep zijn naam alleen maar vraagtekens op. Tot voor kort had niemand ooit ge hoord van de dichter Pieter Lourens Adriaan Bakker Azn (1836-1858), in leven schoolmeester te Hillegom. Totdat streekhistoricus A. Hulkenberg stuitte op een dichtbun del uit 1856. „Geen grote dichtwerken, maar het is aan doenlijk hoe hij heeft geprobeerd het allemaal zo mooi mogelijk te zeggen", meent Hulkenberg. gedichten. Flet werkje deelt hij uit aan vrienden en bekenden. Het is niet verkrijgbaar in de boekhandel. De Hillegomse bloembollen teelt was in de jaren dat Bakker les gaf op de dorpsschool al tot in Engeland, Frankrijken Duits land bekend. Hyacintenbollen gingen in die tijd zelfs richting Sint Petersburg in Rusland. In een zogeheten naamdicht geeft Bakker hoog op van het mooie dorp tussen de duinen en de veengronden: hillegom kees van der linden We schrijven het jaar 1856. Nauwelijks 19 jaar oud begeeft de Hillegomse ondermeester Pieter Bakker zich naar de Grote Houtstraat in Haarlem. Daar laat hij bij boekhandel Van Arum enige tientallen gedichten uitgeven. Drie jaar later sterft hij, aangetast door de tering. Had hij langer geleefd, dan was hij misschien ooit opgenomen in een bloemlezing of een lite rair naslagwerk. Maar het lot besliste anders. Bakker raakte totaal in de vergetelheid. De jonge dichter liet zijn pen- nevruchten drukken voor eigen rekening, zo vermeldt de kaft van het boekwerkje. Bij de her uitgave bijna anderhalve eeuw later is Hulkenberg hem daarin gevolgd. De streek historicus, die het bundeltje in handen kreeg via een Heem- steedse handelaar in antiquari sche boekwerken, heeft op ei gen kosten een kopie van het bundeltje laten maken en die voorzien van een beknopte bio grafie en een toelichting op de Hier heeft de Bloemgodin haar tempel opgeslagen; In Noord en Zuid hoort men van Hill'gom 's schat gewagen: Luid klinkt de lof, de roem van dit bekoorlijk oord, Langs Theems en Newa- stroom, langs Seine en Oder- boord. Een beekje, mild beschaaüwd door beuk en lindenboomen, Golft kabblend door deez' streek; en heuvels, zilvren dui nen, Omkranst met wiegend loof, wedijvren hier alom A. Hulkenberg: „Het is aandoenlijk hoe hij heeft geprobeerd het alle maal zo mooi mogelijk te zeggen." foto archief Met 't zacht en landlijk schoon van 't lieflijk Hillegom. In tal van gedichtjes maakt Bakker gewag van zijn liefde voor ene Liza ('Haar adem is als lentelucht, En hyacinthengeur haar zucht'). Hij wandelt met haar langs de Oude Beek buiten het dorp en 'plukt kusjes van haar koralijnen lippen'. Maar vaker nog dan de liefde, is de dood het thema van de dicht stukken. Hier laat Bakker zich kennen als een zeer gelovig christen, verlangend naar het voortleven na de dood. De gedichtjes van Bakker zijn naar de geest van die tijd nogal hoogdravend. Gekunsteld vaak. Ze hebben Hulkenberg zelf jarenlang docent aan de Rijks Middelbare Tuinbouwschool in Lisse getroffen. Niet zozeer door hun inhoud, maar meer om de persoon die achter de schrijfsels schuil gaat. „Tiental len jaren lang heb ik steeds jon gens van omstreeks 16 tot 19 jaar in de klas gehad", schrijft hij. „Dan was ik soms geroerd bij het zien hoe ze hun algeheel optreden, hun werkstukken, hun bezigzijn in de praktijk en alles zo goed en volwassen mo gelijk trachtten te doen, terwijl hun jongensachtigheid er nog van alle kanten doorheenstak." In de slopende maanden die voorafgingen aan zijn ster vensuur vertrouwde Bakker niets meer toe aan het papier. Of misschien deed hij het wel, maar raakten die laatste regels verloren. Verbaasd zal de dich ter niet zijn geweest, toen de dood hem al zo vroeg kwam ha len. Schreef hij niet in Aan den Dood: Geen enkle, die hier leeft, is voor uw magt bestand: En moet» vallen onder't slaan van uwe koude hand. De acteur Stewart Granger, die een grote rol speelde in de Britse film in de jaren in de jaren '40 en '50, is maan- 'dag op 80-jarige leeftijd over leden in een ziekenhuis in Los Angeles. Granger had kanker. De van oorsprong Britse acteur speelde zijn loopbaan bij de film in 1933 na een opleiding aan de Webber-Douglas School voor Dramatische Vormgeving. Hij groeide uit tot een van de leidende figuren in de Britse filmwereld. Granger speelde in meer dan 60 films, waar- ortder 'King Solomon's Mi nes', 'The prisoner of Zenda', 'The last Hunt' en 'Harry Black and the Tiger'. Granger werd in 1913 in Londen ge boren als James Lablanche Steward. Aan het einde van de jaren '30 besloot hij zijn naam te veranderen, om ver warring met een andere op komende filmster, Jimmy Stewart, te voorkomen. In 1950 vertrok Granger naar Hollywood. Hij besloot in.de Verenigde Staten te blijven en kreeg in 1956 de Ameri kaanse nationaliteit. Komische opera in Amsterdamse Stadsschouwburg amsterdam anp Bij De Zomeropera gaat op 22 september in de Amsterdamse Stadsschouwburg de komische opera 'La fedelta premiata' in première. Jan Bouws en Erik van 't Wout regisseerden de produktie. De Zomeropera brengt elk jaar enkele van de in totaal veertien teuggevonden opera's van Joseph Haydn op de planken. 'Non-stop recordhouder' was Les Misérables, die zes maan den lang was te zien. Carré heeft geen plannen een vierde serie van Cats te pro grammeren. Toch denkt Van der Linden wel dat er publieke belangstelling voor zou zijn. Daarom: „zeg nooit, nooit", al dus de Carré-directeur. Het theater is vanaf 1 septem ber gedurende twee en een hal ve maand gesloten. In die perio de wordt onder meer de toneel opening gerestaureerd. De tota le verbouwing van het theater, die 17 miljoen gulden kostte, heeft vooral tot doel het toneel te verruimen tot 14 meter breed en 17 meter diep. De feestelijke (besloten) her opening is op 15 november. De eerste publieke voorstelling is de theatershow op 16 november van René Froger, getiteld 'The Power of Passion'. De optredens van Froger zijn al uitverkocht. Britse 'Songband' nog één keer live Komend seizoen ziet er voor De Nederlandse Opera (DNO) veelbe lovend uit: nu al zijn er 19 procent meer abonnementen verkocht dan in het afgelopen seizoen. Ten opzichte van 1990 nam het aan tal abonnementen zelfs toe met 48 procent. Deze opmerkelijke stijging betekent niet dat alle produkties zijn volgeboekt. Voor de bijna 100 voorstellingen dit jaar worden gege ven zijn nog ruim voldoende plaatsen in de losse verkoop beschik baar. Met uitzondering van La Traviata op 25 december dat hele maal is uitverkocht. Onder abonnementhouders blijkt de belang stelling het grootst voor Orfeo ed Euridice, L'Incoronazione di Pop- pea en Falstaff. Voor de Parsifal-reeks die op 2 september in Het Muziektheater begint - opening van het seizoen - zijn nog meer dan 2000 plaatsen beschikbaar. Gert van Reenen: „Modeltekenen is de basis van alles." foto» a Gert van Reenen, van rugby-coach tot kunstenaar: vlissingen annemarie zevenbergen van minderheden in India, „Adivasi - Het andere India" neemt het museum „welbewust het risico" dat er minder men sen komen. De afgelopen zeven jaar heeft het museum zich vooral gericht op het maken van grote ten toonstellingen, waardoor er minder aandacht was voor de semi-permanente exposities. Die zijn volgens Gortzak voor een deel gedateerd, zowel qua vormgeving als inhoud. Op de begroting voor de komende ja ren is een structureel bedrag' vrijgemaakt voor de herinrich ting van deze tentoonstellingen. Dat proces zal een aantal jaren duren. Een eerste begin wordt gemaakt met de afdeling Mens en Techniek en Zuidoost Azië, die binnen enkele maanden klaar moet zijn. Hij zette begin jaren zestig Victoria Station op stelten met 'zijn' gezangen. Hij hielp zijn rugby- teams (Hilversum, Het nationaal team en De Wit te Raven) vaak aan een nipte overwinning. Hij was de grondlegger van de rugby-coachopleiding en fungeerde tot voor drie jaar nog als gediplo meerd trainer van Eemland. Nu hanteert hij kwast en palet en heeft zijn draai gevonden in de schilderkunst. Een opmerkelijke carrière ken merkt het leven van Gert van Reenen. Een mar kante verschijning met imposante snor, idem buik en een doorleefde, wat hese stem. Zijn werk is nu in Vlissingen te zien. Schilderen is voor hem plezierig bgzig zijn. „Ik wil niets uitdragen, ik heb geen boodschap, alsjeblieft niet. Ik wil me ge woon prettig voelen." Gert van Reenen (58) was, en is nog, een gang maker. Zijn repertoire bevatte indertijd talloze fraaie liederen die na afloop van een rugby-wed- strijd, samen met de tegenstanders, uit volle borst werden aangeheven. In de jaren zestig speelde hij zo'n 50 tot 60 wedstrijden als fullback, een soort vliegende keeper, met het nationaal rugby-team. Maar zijn actieve rugby-loopbaan is inmiddels af gesloten. Sinds drie jaar werkt hij ook niet meer als trainer. Zijn energie en emoties kan hij nu kwijt in zijn schilderijen. Vooral vrouwelijk naakt is een geliefd onderwerp. Paard „Modeltekenen is de basis van alles. Kun je een vrouw, dan kun je ook een paard. Dan kun je al les. Ik krijg nog steeds twee keer per week les in naakttekenen van Peter Schenke uit Amsterdam. Het maken van snelle schetsen: in drie, ,vier mi nuten moet je een bepaalde stand op papier krij gen. Dat is hard werken. Je kunt niet gezellig rondkijken en rustig tekenen. Ik ben vaak kapot na zo'n les. Maar je leert kijken en dat is belang rijk." Een jaar of acht geleden begon Gert met schil deren. Niet vrijwillig overigens. Zijn, inmiddels overleden, vrouw had hem aangemeld. „Ik zag dat in eerste instantie helemaal niet zitten. Ze had ons samen voor een cursus schilderen en te kenen opgegeven. Wat moest ik nou met potlood en schilderkwast. Maar omdat ze alles had be taald ben ik, als zuinige Hollander, toch gegaan. En vanaf de eerste les pakte het me. Je begon weliswaar met een theepotje of kop en schotel in houtskool maar op een gegeven moment kwam de kwast er bij en toen is het heel snel gegaan. Het zag er niet uit, maar het boeide me." „Schilderen is eenzaamheid. Je werkt alleen, vanuit jezelf. Daar zat ik eigelijk niet op te wach ten toen mijn vrouw overleed, maar het heeft me door die eerste tijd heen geholpen. Ik kwam op die manier door het rouwproces heen." Gert van Reenen werkt in groot formaat en hij heeft een forse penseelstreek. „Ik hou niet van dat gefrutsel. Ik zet groot op en ga groot verder. Je brengt jezelf wel eens in moeilijkheden, want als het fout gaat, gaat het gróót fout. Ik ben geen te kenaar. Ik wil vrijheid in mijn werk, maar het moet nog wel herkenbaar zijn. Mijn vrouwen zijn wel te herkennen als vrouw, maar ze zijn niet in detail weergegeven. Dat zie ik niet zitten, maak dan maar een foto. Ik werk graag groot en gebruik sprekende, felle kleuren. Kleur is mijn stijl. Ik moet zelfs uitkijken dat ik er niet te wild mee om ga-" „Ik schilder omdat ik het leuk vind en ik voel me er prettig bij. Dat is wat ik wil. Ik hoef niets uit te drageri. Geen boodschap aan het publiek, als jeblieft. Ik werk vanuit mezelf. Ik heb geen affini teit met bepaalde stromingen of groepen. Ik vind Cobra leuk en Modigliani vind ik mooi, maar daar houdt het mee op. Ik bezoek wel veel musea en exposities, maar ik ga m'n eigen gang." „Ik vraag niet veel geld voor een schilderij. Kunst moet betaalbaar blijven. Ik ben geen van negen-tot-vijf-schilder. Soms werk ik tot vier, vijf uur 's nachts en dan een paar dagen niet. Ik ben er wel altijd mee bezig. Je kijkt met een ander oog naar je omgeving dan vroeger. Veel bewuster. Je ziet ook veel meer." Gert van Reenen exposeert in het Vlissingse ca fé Soif tot 6 september. amsterdam peter bruyn Is Radiohead de zoveelste Britse rockband die vandaag door de Engelse muziekbladen als een vuurpijl wordt gelanceerd, om volgende maand op initiatief van diezelfde magazines de be kende baksteenbehandeling te ondergaan? „Nee, beslist niet. Wij worden niet echt 'gehy- ped'," reageert zanger Thom Yorke. Wie had een ander ant woord verwacht? „Het is echt een geluk dat we niet zo de lucht in worden ge schoten als bijvoorbeeld Su ede," vervolgt Yorke, een sym pathieke Britse bleekneus van begin twintig. „Tegen dat soort groepen wordt door andere bands meteen verschrikkelijk aangeschopt. Goed, we hebben een 'single van de week' gehad in de Britse popbladen. En veel goede recensies. Maar ze heb ben niet elke week iets over ons te schrijven. Daarvoor moeten we waarschijnlijk eerst een an dere kapper nemen, haha." Onlangs verscheen hun de buutalbum 'Pablo Honey' bij Parlophone, de onderafdeling van platengigant EMI. Vijf jon gens uit CMord. Behalve zanger Thom E. Yorke, leadgitarist Jon Greenwood, gitarist Ed O'Brien, drummer Phil Selway en bassist Colin Greenwood. Groen als gras binnen de popbiz, speel den ze zich in the picture met het pakkende liedje 'Creep', dat het resultaat was van een soort repetitie terwijl de bandrecor der in de studio toevallig aan stond. „We waren zo onervaren. Misschien kwam het juist wel daardoor, dat dat toevallig op genomen nummer het sterkst was. Nu is het de kunst om dat soort ongelukjes te creëren." De Britse rock van dit mo ment kent 'soundbands', die een modieus geluid exploiteren, en 'songbands' waarbij het lied je voorop staat. Tot die laatste categorie behoren eigentijdse groepen als The La's, The Can dy Skins en ook dit kwintet uit Oxford, Radiohead. Van het do zijn liedjes op 'Pablo Honey' is de helft overtuigend. Opval lendste stuk is en blijft echter de ook in Nederland met succes uitgebrachte single 'Creep', waarin Yorkee op bijna huilen de toon zingt:'I wish 1 was spe cial, so fuckin' special. But I'm a creep." Is tekstschrijver Thom E. Yorke werkelijk die overro- mantische tobber die zichzelf als 'griezel' of 'zacht ei' aan de paal nagelt, of mogen we dit als een typisch staaltje van Britse tongue-in-cheek ironie opvat ten? „Vooral als romantiek, denk ik. Ironie kan heel gevaarlijk zijn, omdat het vaak niet begre pen wordt. Popgroepen als Su ede en Manie Street Preachers beschouw ik als ironische bands. Of beter nog: als post moderne bands. Ik heb aan de kunstacademie gestudeerd en als ze het daar over postmoder nisme hadden, begreep ik nooit wat er bedoeld werd. Maar in de popmuziek zie ik het een na het andere voorbeeld." Kunstenaar Er zijn nogal wat voormalige kunstacademie-studenten die een rol in de popmuziek ge speeld hebben of spelen. John Lennon, Keith Richards en Bryan Ferry, om er maar drie te noemen. „Logisch," meent Thom E. Yorke. „Je kan niet veel anders. In Engeland kom je als beeldend kunstenaar helemaal niet aan de bak." En, zoals de groep zelf al met de titel van de derde Britse single zegt: 'Anyo ne can play Guitar'. „Ook geen ironie," zegt de Radiohead-zanger. „Dat num mer gaat over al die mensen die een rock n' roll-leven willen lei den. Die willen ontsnappen uit de routine van alledag. Zo is het met mij ook gegaan. Die ro mantische drang. Zoals mensen vroeger met het circus wilden meereizen. En natuurlijk is dat voor een groot deel schijn. Charlie Watts heeft het raak ge typeerd toen hij eens zei dat hij met de Rolling Stones twee jaar gespeeld en achtentwintig jaar rondgehangen had. Ik kan het wel relativeren..." Concert Radiohead: za 21 aug. Wateringen (Waterpop). Britse Thom Yorke van Radiohead: „Nu is het de kunst om dat soort on gelukjes te creëren." foto lex van rossen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 7