Straattheaterfestival vol moois
Henk Poort triomfeert in 'The Phantom'
Derde Pleinpop mist niveau Geestdrift in Leidse Hout
Magnifiosi krijgt een
heipaal als kunstwerk
Cultuur&Kunst
Extra stoelen in Circustheater
MAANDAG 16 AUGUSTUS 1993
21
chef annemiek ruygrok. 071-356472, piv -chef jan rijsdam 071 3564/
Hoboïst Le Feber solist orgelconcert
leiden Het vierde concert uit de K&O-serie Zomerorgelconcer-
ten op 20 augustus in de Pieterskerk draagt de titel 'Eenwording
in muziek vertaald'. De organist Sander van Marion voert het
programma uit en wordt daarbij solistisch bijgestaan door de
hoboïst Peter le Feber. Aanvang van het concert: 20.15 uur.
Folkloristische danscursus bij Feta
leiden Voor beginners en volwassenen begint docente Yvonne
Knijnenburgvan Feta op dinsdag 31 augustus in het Leids Vrije-
tijds Centrum met cursussen folkloristische dans. Zij heeft voor
j het nieuwe seizoen een internationaal programma samenge
steld, waarin de cursist kennis maakt met stijlen uit landen als
Turkije, Israël, Armenië, de Balkan enzovoort. Informatie: 071-
120682 of 123377.
Geluidstechniek in 'Het Kasteel'
alphen aan den run Jongerencentrum 'Het Kasteel' begint in
september met een introductiecursus PA-gebruik. De cursus be
slaat vier theorielessen en één praktijksessie. Ter sprake komen
i onder meer: niengtafels, luidsprekers, microfoons, monitorsys-
temen en effectapparatuur. Inschrijvingen en informatie bij het
Kasteel: 01720-32424.
Haagse orgelweek in Grote kerk
i den haag De tweede Haagse orgelweek in de Grote kerk staat
voor de deur. Drie avonden lang zal het Metzler-orgel worden
bespeeld, te beginnen op dinsdag 24 augustus wanneer Gustav
I Leonhardt werken van Eckmann en Bach.ten gehore brengt. Op
26 augustus zal Ben van Oosten composities van Büxtehude en
Widor laten klinken. Tenslotte is de Franse Michelle Leclerc op
zaterdag 28 augustus aan de beurt: zij speelt werken van Dupré
i en Cochereau. Informatie over de concerten, die steeds om
20.15 uur beginnen: 071-611908.
Hoge pruiken en ritmisch speelgoed in Katwijk
Will de Well oftewel de dame die met haar haardos de dames in de pruikentijd jaloers zou maken, trok in Katwijk veel bekijks.
FOTO DICK HOGEWONING
lisse
Bij het open jongerencentrum
Magnifiosi aan de Ruishornlaan
in Lisse wordt binnenkort een
acht meter hoog kunstobject
geplaatst. De basis voor het
kunstwerk is een heipaal. De
Lissese architect Hein van der
Voort heeft de opdracht gekre-
gen om het voorwerp verder af
te werken. Zjjn ontwerp, dat in
middels door de commissie
voor de kunstaarikopen is goed
gekeurd, voorziet in het beschil
deren van de heipaal en het
aanbrengen van een tekst in
neon-verlichting. Om ervoor te
zorgen dat het kunstwerk bij
I een mogelijke aanrijding door
een voertuig niet beschadigd
raakt, worden vier betonnen zit-
poefjes rond het kunstwerk ge
plaatst. Met het kunstwerk is
eén bedrag van ruim 23 dui
zend gulden gemoeid. De pro
vincie neemt daarvan ruim ne
genduizend gulden voor haar
rekening.
Woonwijk De Blinkerd in Lis-
se wordt opgesierd met een
kunstwerk van de Haagse kun
stenaar Jan Snoeck. Uit 96 gega
digden is hij aangezocht om
een beeld te ontwerpen die in
de vijver bij het speelterrein aan
de Mendeldreef en Clusius-
straat moet komen té staan. Hij
maakte een mens- en hond-fi
guur in granito met keramiek.
Het beeld kost 50 duizend gul
den. De provincie betaalt daar
van ruim 16 duizend gulden.
Het strand was zaterdag
middag de grootste vijand
van Mimiek's Straatthea
terfestival. De eerste mooie
dag sinds weken lokte dui
zenden naar de kust, maar
gelukkig bleven er nog ge
noeg belangstellenden over
om de talloze acts te kun
nen bewonderen. Jong en
oud genoot mee en vooral
later in de middag, toen
toch weer een regenbui
dreigde, verkozen velen het
Katwijkse winkelcentrum
boven het koeler wodende
strand.
katwuk annemiek ruygrok
Bij binnenkomst in de Tram
straat maakte een straatdoek al
duidelijk dat Katwijk zaterdag
middag in het kader van het
straattheaterfestival staat, een
evenement dat in voorgaande
jaren een groot succes is geble
ken. De kinderen konden
meteen worden 'gestald' bij het
springkussen en de hindernis-
baan, waar de meesten niet
meer vanaf te slepen waren al
was het alleen maar door het
klittenband dat zij kregen aan
gemeten. Even verderop haalt
Clinch in de Badstraat halsbre
kende toeren uit. Een moderne
vorm van acrobatiek, waarbij de
vrouwelijke artieste zich etaleert
als het equivalant van Thea, de
partner van Theo. Zij hebben er
succes mee in Japan en in Kat
wijk.
Op de Taatedam speelt de he
le middag De Lubbers bv, een
straatband die er niet voor te
rugdeinst wat heilige huisjes om
te schoppen. Eigen teksten,
meeslepende muziek en een
vrolijke presentatie. Het tón
niet stuk.
Verderop kuierend op deze
zóele middag kondigen gejoel
en applaus al aan dat er achter
de tonnenpoort aan de Prince-
straat ook veel moois te beleven
valt. Hier is het worstelen om
een glimp op te vangen van bij
voorbeeld van Will de Well, die
het publiek met 'haar' uitdos
sing en cabaretachtige teksten
al gauw plat krijgt. De 'dame'
zal later op de^middag een eind
je verder in de Princestraat
eveneens de harten van het pu
bliek stelen met haar kapsel,
waarop de dames in de prui
kentijd jaloers zouden zijn ge
weest.
Will de Well ruimt na enige
tijd het veld voor een bloedstol
lende act van Lee Hayes: een
acrobaat die vanaf zijn hoge
fiets het publiek vermaakt met
humolistische teksten en tus
sendoor ook nog jongleert met
vervaarlijke fakkels. Of je nu wilt
of niet - er is tenslotte zoveel
moois te zien - je blijft hier de
hele act uitkijken en neemt met
spijt afscheid van deze briljante
show. Maar er dringen tonen de
oren binnen die een onweer
staanbare aantrekkingskracht
hebben. Ze worden geprodu
ceerd door twee keurig in het
pak gestoken heren die aan
plastic kinderspeelgoed een
meeslepend ritme weten te ont
lokken. Kinderen en hun ouders
raken in de ban van deze virtu
ozen op playmobiel, zozeer
zelfs dat een kleintje zich bijna
door het tweetal onder de voet
laat lopen. „Dat hoort er bij, die
is ingehuurd", meent iemand
uit het publiek te kunnen we
ten. Ingehuurd of niet, de
hoofdpersonen van deze act,
Jansen en Koops, weten met
summiere middelen een bijzon
der staaltje straatkunst te pro
duceren.
Wat opvalt bij dit straatthea
terfestival is het uitgekiende
programma. Geen mens hoeft
zich te vervelen, de organisatie
is naadloos en de bezoeker is al
snel op de hoogte van de ver
schillende lokaties waar alles
zich afspeelt. Hulde dus voor
Miemiek's Theater dat zich ove
rigens ook zelf in de Prince
straat presenteerde. 'Netten-
boetende vissersvrouwen'
vormden alvast een voorproefje
van de jubileumproduktie 'Op
hoop van zegen' die in oktober
op de planken wordt gebracht.
Het maakte méér dan nieuws
gierig.
Podiumkunsten
vier ton extra
den bosch anp
Volgend jaar is er in totaal
735.000 gulden beschikbaai
voor subsidies aan zomerfesti
vals en speciaal voor de zomer
gemaakte theater- en muziek
produkties. Dat heeft directeur
H.C. Scholten van het Fonds
voor de Podiumkunsten giste
ren gezegd. Dit jaar was er on
geveer drie ton te verdelen.
Scholten deed zij.ï toezegging
op de laatste dag van het thea
terfestival Boulevard in Den
Bosch. Hij nam daarmee een
voorschot op de publikatie van
het beleidsplan van het Fonds
voor de Podiumkunsten dat in
september klaar moet zijn.
Scholten zei zich met kracht
te verzetten tegen tendensen
om podiumkunst te concentre
ren in Amsterdam en omslrc
ken. Volgens hem is het van
„essentieel belang dat er ook
buiten de grote steden in de
Randstad brandhaarden van
cultuur bestaan en verder tol
ontwikkeling komen". Zomer
festivals leveren volgens Schol
ten juist een belangrijke bijdra
ge aan de spreiding van culture
le voorzieningen en van po-
diumkunstprodukties.
Het theaterfestival Boulevard
in Den Bosch waar Schollen
zijn uitlatingen deed is volgens
een woordvoerder een succes
geweest. Gistermiddag waren er
33.000 kaarten verkocht terwijl
was gerekend op ongeveer
22.000 betalende bezoekers. 1 let
festival heeft volgens Erik /\Jink
een nationaal karakter gekregen
door de „enorme belangstel
ling" van de landelijke media.
Het experiment om het festival
over de stad te verspreiden is
volgens hem ook een succes ge
weest.
Volgend jaar moet het festival
voor de tiende keer worden ge
organiseerd. Het klapstuk moet
de Odyssee van Homerus wor
den. Ongeveer tachtig acteurs,
musici en zangers moeten dit
spektakel opvoeren langs de
Binnendieze, een riviertje dat
voor een deel onder de stad
Den Bosch doorloopt. Toe
schouwers zullen met een
bootje een reis maken van de
boven- naar de onderwereld en
terug.
musical
recensie martin hermens
Première 'The Phantom of the Opera'.
Muziek: Andrew Lloyd Webber. Teksten:
Charles Hart en Richard Stilgoe. Vertaling:
Seth Gaaikema. Decors en kostuums: Ma
ria Björnson. Muzikale leiding: Maurice
Luttikhuis. Regie: Harold Prince. Musical
staging en choreografie: Gillian Lynne.
Met Henk Poort, Joke de Kruijf, Peter de
Smet e.v.a. Te zien in het Circustheater,
Scheven ingen.
De Nederlandse versie van de
musical 'The Phantom of the
Opera' is een triomf voor Henk
Poort. De Amsterdamse bariton
steekt met zijn interpretatie van
de rol van het Spook alle andere
Phantom-vertolkers waar ook
ter wereld naar de kroon. Poort
is één brok emotie waarop de
show drijft. Met zijn spel sleept
hij alle andere spelers mee naar
de overdonderende slotscène,
die door merg en been gaat.
Daarmee is Lloyd Webbers
internationale theaterhit ook in
de Nederlandse variant een ge
slaagde operatie. Sterker nog:
de spelers in Scheveningen ge
ven de voorstelling een veel gro
tere emotionele lading mee dan
de oerversie die momenteel in
Londen te zien is. In dat opzicht
blijft het jammer dat de slotscè
ne de enige is die je naar de
strot grijpt. Maar het wachten
daarop is de moeite waard.
De musical vertelt het verhaal
van een mismaakte man, die
zich schuil houdt in de kelders
van de Parijse Opéra. Hij leidt
het jonge danseresje Christine
Daaé op tot een getalenteerde
zangeres en probeert zo haar
liefde te winnen. Wanneer
Christine's jeugdvriend Raoul
verschijnt, gaat het mis. Het
Spook duldt geen concurrentie
en gebruikt - tevergeefs - alle
(gewelddadige) middelen om
de strijd te winnen.
Henk Poort toont zich in zijn
rol van het Spook een ware vak
man. In de laatste, tragische
scène, wanneer het Spook be
seft dat hij Christine definitief
heeft verloren, gaat Poort tot in
het diepste van zichzelf om de
emoties van het gebroken en
eenzame Spook vorm te geven.
Poort grijpt deze mogelijkheid
met twee handen aan om zijn
talenten op meesterlijke wijze te
etaleren zonder ook maar één
moment uit zijn dramatische
rol te vallen.
Joke de Kruijf is als Christine
een sterke tegenspeelster voor
Poort. Ze slaagt erin haar ver
twijfeling voelbaar te maken.
Peter de Smet in de rol van haar
minnaar Raoul blijft wat achter
bij De Kruijf en Poort. Dat ligt
niet aan De Smet, maar aan het
feit dat Raoul als karakter niet
optimaal is uitgewerkt. De mu
ziek van Lloyd Webber blijft
veelal beperkt tot soepele deu
nen met een aanstekelijke uit
straling. Pas in het sextet 'Brief
jes/Prima Donna' toont de Brit
zich een ware meester. Hij laat
in die scène diverse melodie
lijnen een ingewikkeld maar
boeiend gevecht met elkaar
aangaan. Die momenten doen
terugdenken aan 'Evita' uit de
jaren zeventig, waarin Lloyd
Webber op haast geniale wijze
speelt met muzikale thema's.
Tekstueel blijft The Phantom
of the Opera' een zwakke voor
stelling. Charles Hart kwam in
de oorspronkelijk Engelse versie
niet veel verder dan platte,
soms zelfs plompe verwoordin
gen van diepe emoties. Daarin
ligt dan ook de voornaamste re
den dat de Nederlandse verta
ling van Seth Gaaikema niet he
lemaal tevreden stelt. Gaaikema
is soms meer uit op mooie vol
zinnen dan op soepele en voor
al zingbare teksten. De grote
kracht van de show zit in de re
gie van Harold Prince en Gillian
Lynne. Hun aanpak voorkomt
dat het magere en - vergeleken
met de roman van Gaston
Leroux waarop de mu&ical ge
baseerd is - fors uitgeklede ver
haal vervalt in een lachwckkencf
spektakel. De uitgekiende misc-
en-scène van Prince maakt alles
wat op toneel gebeurt tot zin
volle elementen van het ver
haal. De vele. spectaculaire
trucs, staan dan ook niet op
zichzelf, maar hebben een dui
delijk doel binnen de structuur
van de musical: de continuïteit
van het verhaal waarborgen.
'The Phantom of the Opera'
mag dan in de kern kitsch en bij
vlagen een pastiche zijn, het
vakmanschap waarmee de mu
sical is gemonteerd en wordt
gebracht dwingt respect af. Res
pect dat de Nederlandse spelers
dubbel en dwars verdienen.
De zaalcapaciteit van het Circustheater in Sche
veningen wordt nog deze maand uitgebreid met
120 stoelen tot 1750 zitplaatsen. Daarmee komt
eigenaar Joop van den Ende tegemoet aan de
gigantische vraag naar kaarten voor de musical
'The Phantom of the Opera', die gisteravond in
het Circustheater in première is gegaan.
In de voorverkoop zijn al meer dan 300.000
toegangskaarten verkocht voor deze duurste en
grootste theaterproduktie ooit in ons land ge
maakt. Voor de eerste zes maanden zijn nauwe
lijks nog kaarten verkrijgbaar. Speciaal voor
'The Phantom of the Opera' werd het Circusthe
ater voor 23 miljoen gulden verbouwd. De in
grijpende facelift kwam tot stand onder leiding
van de Maastrichtse architect Arno Meijs.
Voor de aanvang van de voorstelling van 'The
Phantom' hadden zich gisteravond drommen
mensen achter de dranghekken bij de ingang
verzameld om bekende Nederlanders te 'spot
ten'. Ze kwamen rijkelijk aan hun trekken, want
de genodigden varieerden van premier Lubbers
en Pieter van Vollenhoven tot André van Duin
en Leen Jongewaard. Mies Bouwman werd luid
toegejuicht, zelfs door de politie agenten die
zich op het dak van het nabij gelegen bureau
hadden opgesteld.
-l j- leiden wijnand zeilstra
pop
recensie. hans keuzers
Pleinpop 93: met Ten Feet Rock, Same
Player Shoots Again, Tulpebolle, Filth
the 4 Roses, Doomsday Reflex, Barefoot
I Rabbit, Lovecramps. Gezien: 14/8, Garen-
markt, Leiden.
Geen Vrouwekerkplein meer als
lokatie voor de derde editie van
Pleinpop. Het festival voor de
opkomende bands in Leiden en
omgeving vond dit keer plaats
op de Garenmarkt.
Bij de zonnige opening, om
streeks kwart voor één zaterdag,
riep presentator Frank van der
Klugt nog met echt mooi Plein-
popweer te maken te hebben.
Dat halverwege de middag het
nadrukkelijk lang en hardnelckig
bleef motregen mocht de pret
niet drukken. Het publiek liet
zich gewillig natregenen of
vond bescherming in de nabij
gelegen biertent. Plichtmatig
applaus en enthousiaste pogo-
sessiès wisselden elkaar de hele
dag een beetje af. Viel er zater
dag heel wat aan te merken om
trent de selectie van de bands,
aan de deelneming van het pu
bliek lag het in elk geval zeker
niet.
Opener Ten Feet Rock speel
de bijzondér ondankbaar voor
een bijna lege Garenmarkt. De
ruige, Amerikaans georiënteer
de rock waS misschien wat stan
daard, maar de groep zette
daarnaast toch een lekkere Red
Housé van Jimi Hendrix- neer.
De groep had, gezien de toe
gankelijke sound, beter wat la
ter geprogrammeerd kunnen
worden.
Een korte omschrijving van
de tweede band Same Player
Shoots again is snel gegeven:'
een licht verteerbaar popgroep
je met een melodieuze sound
en goede heldere zang dat soms
akelig dicht tegen de rand van
de muzak aanhing. De breekba
re ballad Flying was een van de
weinige lekkere uitschieters.
De voorspelbare cross over-
sound is verleden tijd voor de
Tulpebolle en zij ontwikkelen
zich steeds- meer als een echt
popbandje. Wat opviel waren
de Gruppo Sportivo-achtige
saxklanken. Simpel en inhouds
loos.
De groepen Filth the 4 Ro
ses en Doomsday Reflex kauw
den genadeloos een tweetal stij
len na. 'Filth' was, spelend met
een zwakke bassist, drie kwar
tier weinig verheffend bluesy
bezig en Doomsday Reflex deed
daarna een poging de integrale'
Disintegration cd van the Cure
uit 89 na te spelen. Hoewel de
tijd nog steeds rijp is voor re-
tro-acts, deed de Doomsound
toch wel erg gedateerd aan. De
band gebruikte daarnaast veel
te veel tapes tijdens hun optre
den."
podium aardig aan het po-
go-en.
Afsluiter Lovecramps liet met
hun eigen typische grunge nog
even zien hoe het dan wel moet.'
What goes on en Lovecramps
zijn zonder enige twijfel aanste
kelijke producten. De groep
groeit bij ieder optreden en
maakt een steeds hechtere in
druk.
Toch best wel druk, ik dacht
dat wordt niks met die regen,
ook de rapper van Barefoot
Rabbit verbaasde zich aan het
eind van de middag over de pu
blieke belangstelling. De groep
koppelde een enthousiaste per
formance aan - dat moet ook
gezegd - niet opzienbarende
funk-metal-rap en kreeg des
ondanks het gedeelte voor het
Het is een feit dat veel begin
nende groepen in het clubcir
cuit maar moeilijk hun weg vin
den naar het grotere podium.
Alleen daarom heeft Pleinpop
zeker bestaansrecht. Het echte
niveau was bij deze editie ech
ter ver te zoeken. Het zou zeker
niet gek zijn om de selectiecri
teria voor de volgende uitgave
flink aan te scherpen.
De voorspelbare cross over-sound is verleden tijd voor de Tulpebolle en
zij ontwikkelen zich steeds meer als een echt popbandje.
FOTO HIELCO KUIPERS
Een smal modderig paadje leidt naar het openluchttheater dat in
de Leidse Hout ligt verscholen. Op zondagochtend was immers de
regen nog met baldcen tegelijk naar beneden gekomen. Toch had
den de onverschrokken optimisten van de werkgroep 'Leidse Hout-
-theater' het aangedurfd om hun jaarlijkse openluchtvoorstelling te
organiseren. En ja hoor, uitgerekend van twee tot half vier was de
zon ruimschoots aanwezig.
Ouders en kinderen waren, gewapend met klapstoeltjes en plas
tic zakken, in groten getale komen opdagen. Zeker zo'n honderd
vijftig bezoekers hadden op het grasveldje plaats genomen.
Volop zon en publieke belangstelling, zodat eigenlijk alleen nog
Trees Trommelvlies van de Lawaai-inspectie roet in het eten kon
gooien tijdens het optreden van het Rotterdamse duo 'Fred en Fred
Star'. Dat doet ze ook, want Trees houdt niet van lawaai. Fred en
Fred zullen haar in de loop van hun show met clowneske scènes en
jongleerkunst op andere gedachten brengen. Vooral de jeugdige
toeschouwertjes reageren enthousiast, als hen om een reactie
wordt gevraagd. Enkele durfalletjes wagen zich tijdens de (langdu
rige) pauze op het 'toneel' om een kijkje te nemen achter de scher
men. Dat mag, de sfeer is ongedwongen. Er is waardering voor het
initiatief tot deze openluchtvoorstelling. De wat drassige entourage
en een aantal wespen neemt men op de koop toe.
Alleen nog Trees Trommelvlies van de Lawaai-inspectie gooide roet in het eten tijdens het optreden van het
Rotterdamse duo 'Fred en Fred Star* in de Leidse Hout.