Pasternak wilde componeren Tijd Jan Toorop herleeft in nieuw museum Domburg Cultuur&Kunst Nino Manfredi in nieuwe film Jos Stelling Poging om collectie-Ritman te behouden I Cr\U»MVj O I JUL CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071 -35b-: Voorverkoop BZN-concert van start leiden» Ze komen pas op 22 januari 1994 in het Haagse Congres gebouw, maar bij K O Leiden is de voorverkoop voor het op treden van BZN al begonnen. Het programma dat de Volendam- mers brengen heeft als titel 'Sweet dreams' en dat is ook de naam van de cd die in oktober uitkomt. Het Uit-bureau van K O, Oude Vest 45 Leiden, is dagelijks tussen negen en vijf uur ge^ opend. Telefoon: 071-141141. Bergbeklimmen in theater Amsterdam In de Amsterdamse Stadsschouwburg wordt tot en met 27 augustus een Engelstalige voorstelling over bergbeklim mers gebracht. Het toneelstuk heet „K2" en wordt gespeeld door in Amsterdam wonende Britse en Amerikaanse acteurs. De groep luistert naar de naam Alliance Repertory Theatre. K2 is de geografische benaming van de op één na hoogste berg van de wereld, gelegen in Pakistan. K2 is een ijzingwekkend stuk waarin het leven letterlijk aan een zijden draadje hangt. Zowel fysiek als emotioneel vergt het stuk veel van de spelers, reden waarom vier acteurs afwisselend de twee rollen vervullen. Foto's over 'fin de siècle' Amsterdam 'Morgen Gemaakt' is de titel van een foto-expositie die van 8 augustus tot en met 5 september bij Arti et Amicitiae in Amsterdam wordt gehouden. Alle werken houden verband met het huidige 'fin de siècle'. De tentoonstelling bestaat uit twee delen. Enerzijds zijn ruim honderd kunstenaars en fotogra fen uit binnen- en buitenland uitgenodigd om ieder twee foto's van 40 bij 50 cm ter beschikking te stellen. Daarnaast is men op zoek gegaan naar kunstenaars die zich op de grensgebieden van de disciplines begeven en met verschillende media als fotogra fie, collage en installatiekunst de eeuwwisseling te lijf gaan. Herders en herderinnen onder glazuur delft» Het Delftse museum Lambert van Meerten heeft nog tot 16 augustus een 'vrolijke en onconventionele tentoonstelling herders en herderinnen'. De expositie geeft een beeld van tegel werk uit de 17de en 18de eeuw. De voorstellingen op de tegels vertellen een heel eigen liefdesverhaal, de herderinnen, vaak uit dagend gekleed, staan of zitten er bevallig bij. De herder maakt zijn avances, terwijl de schapen discreet op de achtergrond blij ven. 'Herders en herderinnen. Pastorale liefde onder glazuur' is te zien dinsdag t/m zaterdag van tien tot vijf, zondags van een tot vijf uur. Het museum is gevestigd aan het Sint Agatahplein 1, Delft. i r 1, tgr VlttBi Betere bescherming ontwerpen brussel «anp Industriële ontwerpen moeten zo snel mogelijk op Èuropeeè niveau worden beschermd. De Europese Commissie heeft in gestemd met een voorstel in die richting van EG-Commissaris Vanni d'Archirafi (interne markt). In elf van de twaalf EG-landen bestaat al een wettelijke be scherming van industrieel ont werp. Alleen in Griekenland ontbreekt een regeling. De huidige bescherming houdt bij de landsgrenzen op. De huidige nationale regelin gen ter bescherming van het in dustrieel ontwerp zijn boven dien zeer verschillend. Zo is de beschermingsduur in Portugal onbeperkt, in Frankrijk 50 jaar, in het Verenigd Koninkrijk 25 jaar, in Duitsland 20 jaar, in de Benelux, Ierland, Italië en De nemarken 15 jaar en in Spanje 10 jaar. 'Hij voelde dat hij tot iets groots was geroepen amsterdam» els smit Hij schreef 'Dokter Zhivago'. Hij werd gemaltraiteerd door zijn vaderland, 'Moedertje Rusland'. Hij kreeg in 1968 de Nobelprijs voor Literatuur. En hij componeerde. Dat laatste weten niet zo veel mensen. „Boris Pasternak, componist? Weet je zeker dat je het over dezelfde hebt?" ook werk van Skrjabin op en de 'Visions Fugitives' van Sergej Prokofjev. „Misschien heeft hij meer ge componeerd", zegt Polo de Haas, „maar het lijkt ons niet waarschijnlijk. We hebben daar voor geen enkele aanwijzing. We zijn trouwens al blij dat we deze werken hebben gevonden. Dat heeft nog heel wat voeten inde aarde gehad." Het eerste werk, een sonate, kwam bij toeval boven water. Ilonka Verdurmen verrichtte re search voor een radioprogram ma en stuitte op een opname van de pianiste Annie Gicquel. Mooie muziek, vond ze en ze zocht op wie de componist was. Boris Pasternak, bleek. '„Is ie mand zulke mooie muziek schrijft, moet er meer zijn," be sloot Ilonka. Maar hoe te han delen? Annie benaderen. Dat was een ding. Eenmaal gespitst op Pasternak als componist trok het een het ander aan. In een aflevering van het Tijdschrift voor Slavische Letterkunde, bleek ooit melding te zijn ge maakt van ander werk, met af beelding van de partituur, van Pasternak. Polo de Haas: „Ilonka is toen op het idee gekomen om het Cultureel Russisch Reisbureau in te schakelen. Dat bureau heeft gekwalificeerde medewer kers in de voormalige Sovjetu nie. Een medewerkster van het Ilonka Verdurmen en Polo de Haas hebben die vraag vaak moeten horen. Maar: ja, Boris Pasternak heeft wel degelijk ge componeerd. Sterker nog: hij heeft, toen hij nog jong was, overwogen componist te wor den. „Hij voelde dat hij was ge roepen om voor de mensheid iets groots te verrichten", heet het in zijn biografie. Muziek, dacht hij zelf in eer ste instantie. Zijn moeder speel de piano, was een begenadigd concertpianiste. Toen hij als kind in de tuin speelde, hoorde hij z'n moeder Chopin spelen. 'Dat wil ik ook', moet de jonge Pasternak hebben gedacht. Hij kwam in contact met de componist Skrjabin en die zag ook wel iets in z'n jonge leer ling. Totdat de jonge leerling meende te ontdekken dat hij het niveau van z'n leermeester nooit zou halen. Zodat nu slechts drie composities van de schrijver Pasternak bekend zijn: twee preludes en een sonate. Maar ze staan wel alledrie op een CD. Pianowerk, gespeeld door Polo de Haas, nooit wars van pionierswerk, en naast z'n avantgardistische werkzaamhe den af en toe het oude hand werk ook trouw. De CD heet 'Pasternak', maar aangezien het opgespoorde werk van de schrijver niet voldoende was om een CD te vullen, staat er Boris Pasternak in 1916 achter de piano: tweestrijd tussen componeren en schrijven. foto gpd bureau is op zoek gegaan en zij heeft meer compositorisch werk van Pasternak boven water ge kregen. Ook heeft ze contact ge zocht met de zoon van Paster nak, Yevgeni. Hij vond het prachtig dat er belangstelling was voor het werk dat zijn vader als componist had afgeleverd. Maar meer dan ruwe schetsen voor toekomstige composities kon hij niet leveren. En dat is te begrijpen. Pasternak heeft op een gegeven moment gekozen om te gaan schrijven." Polo de Haas: „Als uitvoerend musicus vind ik dat jammer. Er zitten dingen in zijn composi ties, waarvan ik zeg: 'Hij had, als hij zou hebben doorgezet zich zou hebben bekwaamd, een groot componist kunnen wor den. Maar hij voelde zich voort durend de mindere van zijn leermeester, Alexander Skrjabin. Hij keek tegen die man op. Skr jabin zag dat helemaal niet zo. Die was blij met zo'n talentvolle leerling. Die had, zo blijkt uit de geschriften, geen notie van de tweestrijd waarin Pasternak zat." „Hij heeft hem nog willen be houden voor het vak van com ponist. Maar toen was het al te Iaat. Pasternak had toen al de knoop doorgehakt. Hij zou boe ken gaan schrijven." En dat heeft Pasternak ge daan. Met alle treurige en ook glorieuze gevolgen van dien. Z'n boeken blijken zo ijzersterk voor de huidige generatie dat ze worden verfilmd. Z'n jonge ui tingen van creativiteit zijn nu op de plaat vastgelegd. Muziek. Twee preludes en een sonate. domburg» gpd Het kunstzinnige Domburg van het begin van deze eeuw moet weer tot leven komen. De spe ciaal voor dat doel in het leven geroepen Stichting Marie Tak van Poortvliet wil nog dit jaar beginnen met de bouw van een nieuw museum in de badplaats, waarin werken worden onder gebracht van de schilders die tussen 1911 en 1920 op initiatief van Jan Toorop in Domburg ex poseerden. Het Marie Tak van Poortvliet- museum dient te verrijzen op de plaats van het voormalig openlucht-theater. Voor de bouw is 9 ton nodig. Van dat bedrag is inmiddels 5,5 ton via subsidies en schenkingen toe gezegd. De Stichting Marie Tak van Poortvliet wil de plannen voor 1 november rond hebben. Het museum zou september 1994 de deuren moeten ope nen, op het moment dat in het kader van de Cultuurmaand Zeeland volop aandacht wordt besteed aan het Mondriaan- aan een replica van het exposi tiegebouwtje, waarin Jan Toor op begin deze eeuw tentoon stellingen organiseerde. Het ge reconstrueerde gebouwtje zou alleen tijdens het Mondriaan- jaar dienst doen. Na positieve reacties op dat plan besloot de stichting naar een permanente nieuwbouw voor het museum te streven. Bouwplannen De bouwplannen voorzien in een museum dat uit twee delen bestaat. Het gereconstrueerde expositiegebouwtje van Jan Toorop, dat begin deze eeuw te genover het Badpaviljoen stond, vormt de entree. Een glazen corridor leidt vervolgens naar een aanbouw - het Mondriaan- paviljoen - waarin een exposi tiezaal is ondergebracht. In een aparte vleugel is een koffieshop gepland. De Amsterdamse ar chitect Cees Dam, die in Am sterdam de Stopera ontwierp en in Middelburg de verbouwing van de Abdij voor zijn rekening nam, heeft het ontwerp gete kend. Een tussen de twee vleu gels ingeklemde waterpartij is een opvallend onderdeel van zijn schets. De stichting wil in het muse um een vaste collectie onder brengen van de schilders, die tussen 1910 en 1920 in Dom burg hebben gewerkt en geëx poseerd. Behalve Jan Toorop zijn dat onder anderen zijn dochter Charley, Jan Heyse, Ja- coba van Heemskerck, Piet Mondriaan, Mies Elout, Le Fau- connier, Ferdinand Hart Nib- brig en Gerard Bergsma. De ver wachting is dat een groot deel van de werken in bruikleen kan worden verkregen. Uit contac ten met eigenaren van schilde rijen is duidelijk geworden dat ook schenkingen tot de moge lijkheden behoren. Behalve de vaste collectie zal er jaarlijks een wisseltentoon stelling worden ingericht met werk van tijdgenoten en heden daagse kunstenaars, die ver want zijn aan de Domburgse groep. De stichting streeft naar nauwe samenwerking met be staande musea. Zo zijn er al contacten gelegd met het Haags Gemeentemuseum. Met het Zeeuws Museum in Middelburg Jan Toorop bracht een groot deel van zijn leven in Domburg door. Het gereconstrueerde expositiegebouwtje van Toorop vormt de entree voor het nieuwe museum. archieffoto gpd moeten nog afspraken worden van april tot en met december gemaakt. Met hulp van vrijwilli- geopend te houden. Een schat- gers denken de initiatiefnemers ting van 15.000 bezoekers per het Domburgs museum jaarlijks jaar wordt reëel geacht. Jeugdig spel van Albert de Klerk muziek recensie udy van der spek Concert in de Internationale Zomerse- ne Albert de Klerk op het Van den Heuvel-orgel Gehoord 30 juli in de Nieuwe Kerk in Katwijk aan Zee De organist en componist Al- bert de Klerk (1917), opge groeid in Haarlem, letterlijk naast de zeer muzikaal crea tieve familie Andriessen, is nog steeds vaste organist in de Sint Josephkerk in zijn ge boortestad. Als stadsorganist (uniek in Nederland) in de Grote Kerk te Haarlem is hij echter beroemd geworden De grote orgelmuziekkenner Max Prick van Wely schreef eens van de Klerk: 'als orga nist van verfijnde en erudiete smaak, technische perfectie en doorleefde muzikale voor dracht behoort hij tot de al- lerbesten'. Dat was ook gis teravond weer te onder schrijven tijdens zijn boeien de optreden in Katwijk. Ik zou eraan willen toevoe gen: De klerk (75 jaar) doet mij denken aan de woorden uit het Hooglied, 'zie, daar komt hij, springend over de bergen, huppelend over de heuvelen, als een gazel of hei jong van een hert'. Zijn spel is jeugdig, spiritueel en vol elan, maar tegelijkertijd be heerst en ingetogen. Het is alsof hij de schrale droog-ak- koestische kerk omtovert in een intieme klank-uitnodi gende ruimte. De Klerk is werkelijk tot in zijn vinger toppen muzicus. Hij eerde zijn buurman van weleer, Hendrik An driessen (1892-1981), in .Fête-Dieu', gecomponeerd omstreeks Sacramentsdag in 1918, toen de oorlog nog woedde en de bewonderde en geliefde kathedralen van Frankrijk in nood verkeer den, waardoor dit werk geen feestelijk maar dramatisch -smekend karakter heeft mee gekregen. Andriessen biedt hier een offerande aan de Franse muziekgeest en breekt met de stroeve Duitse ernst en de Hollandse stijve degelijkheid en de Kleik speelt hierop in. Hoewel dit werk als een Lamentoso overkomt blijft de muziek met de lang aangehouden grondtonen, eindigend in een klacht van steeds twee dalende tonen, onder de Klerk's handen (en voeten) vol kracht en hoop. In 'Tierce en taille' wat zo veel betekent als 'een terts in mootjes', is duidelijk te ho ren dat Nicolas de Grigny (1671-1707) dol was op ver sieringen en 'gentillesses'; de Klerk nam ze heel natuurlijk en lichtvoetig op in de melo- diestroom. Ook in de pasto rale, het scherzo en carillon, karakterstukjes uit de '24 Pie ces en style fibre' van Louis Viemc kwam zo duidelijk de speelse, tere en humorvolle interpretatie van de Klerk naar voren. Vorige week Le Clerc uit Parijs, gisteravond Le Klerk uit Haarlem. Het spreek woord 'wat van ver komt is lekker(der) is deze keer be slist niet van toepassing! 'Madonna is gevaar voor Thaise zeden' bangkok ap Uit vrees dat ze op het podium uit de kleren gaat en daarmee de Thaise cultuur ondermijnt is de Thaise minister van onder wijs tegen een optreden van de Amerikaanse ptopster Madonna in het nationale stadion van Bangkok, zo hebben lokale kranten gemeld. „Kunnen wij het toestaan dat zij publiekelijk een striptease uitvoert?," zei minister Samp- han Thongsamak. „Dit druist in tegen de goede zeden en de cul tuur van de Thai en dat is abso luut onaanvaardbaar. Eerder in de week had de mi nister zijn toestemming ver leend aan een voor later dit jaar gepland optreden van Madon na, maar nu lijkt hij op zijn be sluit terug te komen. „Als ze hier echt wil optreden dan moet dit op een besloten plaats ge beuren, niet in het nationale stadion," zei hij. Op de vraag waarom de Ame rikaanse popzanger Michael Jackson zonder problemen toe stemming kreeg voor een optre den, antwoordde Samphan: „Een man die zingt en een vrouw die zich uitkleedt zijn twee verschillende dingen." Madonna, hiervoor haar doen'zeer kuis uitgedost, zou de goede zeden van Thailand bedreigen. archieffoto kippa Jackson doet op 25 augustus en er zijn in diverse periodieken Bangkok aan voor zijn 'Dange- naaktfoto's van haar versche- rouswereldtournee'. nen. In Thailand bestaat een enorme seksindustrie, maar Madonna staat erom bekend wordt neergekeken op het ver dat ze zich bij sommige optre- tonen van naaktheid en toespe- dens praktisch geheel blootgeeft lingen op seksueel gebied. Aanwinsten Lakenhal leiden» Stedelijk Museum De La kenhal breidde de collectie de afgelopen anderhalf jaar uit met meer dan veertig werken. Deze nieuwe aan winsten zijn van 7 augustus tot 26 september te zien op een tentoonstelling die de ti tel 'Aanwinsten moderne kunst 1992/93' meekreeg. In de hal, het trappenhuis en de bovenzalen van het mu seum zijn werken van dertig hedendaagse kunstenaars te zien, onder wie Fons Haag mans, Mare Mulders, Allart Lakke, Geer Pouls, Bob Schouten, Koos van de Wa ter en Frans de Wit. Foto's, tekeningen en beeldhouw werken konden dankzij pro vinciale subsidies en/of schenkingen worden aange kocht. De Lakenhal verza melt hedendaagse kunst van kunstenaars die of in Leiden en omgeving werken, of be langrijk zijn voor het Leidse kunstklimaat. Dit verzamel beleid staat op 29 augustus om drie uur 's middags in De Lakenhal ter discussie. De tentoonstelling is van af 7 augustus dinsdag t/m vrijdag van tien tot vijf, za terdag en zondag van twaalf tot vijf uur te zien. De Italiaanse veteraan-acteur Nino Manfre di gaat een hoofdrol spelen in De Vliegende Hollander, de nieuwe film van Utrechter Jos Stelling waarvoor de opnamen eind augus tus in Zuid-Limburg beginnen. Dat gebeurt precies zeven jaar na de première van De Wisselwachter, Stellings vorige film die een succes was op festivals en in het internatio nale artfilm-circuit. De Vliegende Flollander speelt net als Stellings twee eerste films het in de Cannes-competitie gepresenteerde Mari- ken van Nieumeghen en EIckerlyck in de late Middeleeuwen. De Nederlander René Groothof speelt de titelrol naast de Fransman Jean Vercheval en de Belgen Gene Bervoets en Veerle Dob- belaere. René Groothof is vooral bekend als theateracteur. Hij is verbonden geweest aan het Werkteater en is tegenwoordig actief bij Theatergroep Carver. Gene Bervoets speel de eerder de hoofdrol in Spoorloos, de veel vuldig internationaal bekroonde en gepre zen thriller van George Sluizer en maakte recent bijzondere indruk in de film Anchor age. Veerle Dobbelaere speelde in een reeks Belgische produkties en js vorig jaar ook te zien geweest als de "bosnimf" in De Noor derlingen. Nino Manfredi (72 jaar) is niet alleen be kend als acteur, hij heeft ook een keer eet film geregisseerd, Per Grazid RicevuL waarmee hij in 1971 de Gouden Palm woi in Cannes. Hij geniet in Italië een ontzag wekkende populariteit en heeft o.m. hoofd rollen gespeeld in diverse films van Ettor Scola (C'EravamoTanto Amati, Brutti Spur chi e Cattivi), Dino Risi, Franco Brusati ei Mario Monicelli. Veel moeite kostte het los Stelling nie om Nino Manfredi voor de rol de strikkrr want toen de cineast zich in Rome bij de fa milie Manfredi vervoegde, bleek een video band van Stellings Lo Scambista (De Wis selwachter) onderdeel te vormen van Man! redi's collectie. amsterdam gpd De Raad voor Cultuurbeheer is omstreeks half augustus klaar met het advies over de bedreig de Bibliotheca Philosophica Hermetica van de Amsterdamse verzamelaar J. Ritman. „In op dracht van het ministerie van wvc bekijkt een commissie van de raad welk deel van de collec tie van nationaal belang is en daarom voor ons land behou den moet blijven", aldus giste ren een woordvoerster van de Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK). Dat gebeurt door middel van plaatsing op de lijst die behoort bij de Wet tot Behoud van Cul tuurbezit. Verkoop van kunst voorwerpen op deze lijst is toe gestaan maar ze mogen Neder land niet verlaten. De RBK houdt toezicht op de uitvoering van de wet. De belastingdienst legde deze week beslag op de bibliotheek met rond de 15.000 gedrukte boeken en 200 tot 300 hand schriften. Ritman concentreer de zich bij zijn verzamelactivi teiten op mystieke werken uit de 16e en 17e eeuw. De fiscus eist vijf miljoen gulden omdat Ritman geen btw over zijn aan kopen betaalde. Volgens de dienst stelt de verzamelaar ten onrechte dat zijn bibliotheek een onderneming is zodat hij geen btw verschuldigd was. Een woordvoerder van de fiscus wil de gisteren niets zeggen over de regeling die met Ritman wordt getroffen. „We verstrekken nooit inlichtingen over privé- personen", aldus de woordvoer der. De Amsterdamse zakenman was tot begin dit jaar eigenaar van De Ster-groep, een produ cent van wegwerpserviesgoet Hij gebruikte de winst van zijl onderneming voor de uitbrei ding van zijn verzameling ei raakte daardoor in financial problemen. Nadat de schuli van het concern bij de ING bank was opgelopen tot 41' miljoen gulden, nam de ban de bibliotheek in onderpand Een woordvoerder van de ING bank wilde gisteren evenmii mededelingen doen over even tuele veiling van de collectie on deze schuld weg te werken. D opbrengst van een veiling word voorlopig geschat op ongevee 100 miljoen vulden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19