'In de keuken bedenk je iets en dat groeit uit tot een song' 'Op zoek naar bronnen van onze beschaving' Rtv show Laughing Matters: Humor en het trieste van een gulle lach Zoon van Corsica bestormt hitparade VRIJDAG 30 JUL11993 8 Rob en Ferdi Bolland willen plezier in werk houden Hun produktie ligt enorm hoog. „We schrijven makkelijk drie tot vier keel meer nummers dan we nodig hebben", zegt Ferdi Bolland. In hun studio worden jaarlijks zo'n twaalf al bums gemaakt, waarvoor de gebroeders Bolland het merendeel van de liedjes leve ren. „De motivatie om sommige nummers te schrijven, halen we uit de artiest", aldus Rob. „Dat is een enorme uitdaging. Maar het is ook wel eens prettig om liedjes te ma ken zonder dat je binnen een bepaald keurslijf moet blijven." Volgens de statistieken wordt negentig procent van de liedjes die worden geschre ven nooit gehoord. „Wij onderwerpen onze eigen liedjes dan ook aan een strenge kwali- teits-check voordat ze worden uitgebracht", stelt Ferdi. „Er mislukt heel veel om een paar dingen te laten lukken." De broers groeiden op in Zuid-Afrika in een muzikaal gezin. „Iedereen was bij ons thuis altijd bezig met muziek.. Er werden goede composities in huis gezongen. Toen Rob en ik voor het eerst iets van de Engelse muziekscene hoorden, de beginfase van The Beatles bijvoorbeeld, waren wij ver kocht", vertelt Ferdi. „Wij zijn altijd bezig geweest met het bedenken van liedjes. Dat ging heel natuurlijk bij ons. Pas later ont dekten we dat er een scheiding zat tussen hetgeen wij deden en het schrijven van liedjes als beroep." Op aanwijzingen van anderen deden de broertjes mee aan talentenjachten. Toen ze 15 en 16 waren, namen ze in Nederland hun eerste plaatje op. „We hadden twintig liedjes uit ons eigen repertoire geselecteerd en zongen die voor bij een platenmaat schappij", herinnert Ferdi zich. „Een paar weken later namen we in een studio een plaat op. Al snel stonden we in het televisie programma van Willem Duys. Dat was het begin van het succes." „Tot dat moment waren we volledig vrij om te componeren wat we wilden", gaat Ferdi verder. „We schreven van alles. Vanaf die eerste single werden we gedwongen ons aan commerciële eisen te houden. De pla tenmaatschappij bepaalde welk geluids beeld het beste bij onze act paste. Daar wa ren wij niet tevreden mee." Rob vult aan: „We waren blij dat we platen konden ma ken, maar dwaalden steeds verder af van het niveau liedjes dat wij wilden schrijven." Ommekeer Halverwege de jaren zeventig produceerden ze voor het eerst een eigen LP, ondanks de grote weerstand van de platenbaas. Toch leverde dat meteen een hit op: 'Spaceman'. „Dat betekende een ommekeer voor ons. Het was dus wel mogelijk om te doen wat wij wilden", aldus Ferdi. „Dat was ook meteen de reden waarom wij stopten met het optreden als duo. We wilden graag in verschillende stijlen schrijven, maar kenden onze eigen beperkingen als uitvoerend ar tiest." „Liedjes maken is iets dat gewoon ge beurt", vindt Rob. „Maar wil je er je brood mee verdienen, dan moet je dat op een am bachtelijke manier aanpakken." Broer Fer di: „Voor ons is het puur werk. Wij gaan zit ten en schrijven liedjes. Dat heeft te maken met de bedrijfsvorm waarvoor wij gekozen hebben. Mensen wachten op onze produk- ten. Ze hebben het liefst geïnspireerde mu ziek. Maar het kan ook heel goed zonder in spiratie. Als we een artiest hebben en weten wat we met hem willen, dan schrijven we heel gericht een song." Ideeën worden over en weer uitgewisseld en uitgewerkt. Tot en met de produktie van de nummers zijn beide broers er intensief bij betrokken. „Een aardig liedje hoeft nog niet meteen een goede plaat op te leveren", stelt Rob. „Soms pakt het gewoon verkeerd uit. Het kan mis gaan, ook al weet je zeker dat alles erin zit en alles klopt. Het voordeel is dat wij in onze eigen studio werken en dus dingen op de plank kunnen leggen. Bij elke artiest komen we op 4 tot 5 tracks per album uit die nooit zullen uitkomen." Bolland en Bolland schrijven dan ook veel. „Ach, dat hebben we altijd gedaan. We hebben ook veel opgenomen in een tijd dat dat helemaal niet nodig was. We werken er met veel plezier aan. Dat maakt het werk zo bevredigend", vindt Rob. „Het is elke keer iets nieuws datje maakt", vervolgt Ferdi. ,,'s Ochtends in de keuken bedenk je iets, wat in de loop van de dag uitgroeit tot een nieu we song." Edelmetaal Beide broers boeken vooral in het buiten land grote successen met artiesten als Sa- mantha Jones, Falco en Goddess. De muren van hun kantoortje hangen vol met eervolle onderscheidingen in diverse soorten edel metaal afkomstig uit alle hoeken van de we reld. „We proberen alle segmenten van de Ferdi (links) en Rob Bolland: „We gaan zitten en muziek te beheersen", legt Ferdi uit. „Ei genlijk willen we veel te veel. Dat maakt het voor de muziekindustrie moeilijk om ons in te schatten. Aan de andere kant worden we benaderd voor het hele spectrum van com merciële muziek." De grootste kick van het vak, zo bena drukken Rob en Ferdi, is dat ze ergens in een ver vreemd land een liedje van hun schrijven." hand horen. „Dat zijn fantastische momen ten. Dat is waar het om gaat", legt Ferdi uit. „Of neem een optreden van Falco in een stadion in München, waar iedereen in het publiek alle teksten moeiteloos meezingt. Daar doe je het voor." „We hadden nooit verwacht dat dit ons allemaal zou gebeuren. We hebben num mer één gestaan in Amerika en Engeland. Zoiets kun je alleen bereiken als je je voor honderd procent inzet. De recente succes sen vormen de basis voor nog veel meer. We proberen wel wat georganiseerder te schrijven, wat efficiënter te werken. Waar we voor moeten waken, is dat er plezier in onze produkties doorklinkt. Dat is mis schien wel het belangrijkste." Informatieve serie van Teleac over Westerse cultuur De geschiedenis van de Engelse en Amerikaanse comedy Humor heeft iets triests. Vaak is het .leed of de domheid van een ander de reden van een gulle lach. De consument blijft daarbij op afstand als het on derwerp op tv of film zijn af gang maakt, maar in het theater komt de vernederende lach griezelig dicht bij het slachtof fer. Vooral de sullige helft van een duo heeft het dan zwaar. Eerst wordt hij of zij in de grond geboord door zijn collega en vervolgens lacht de uitverkochte zaal hem ook nog uit. Ach, het is hun werk, is de enige juiste verontschuldigende reactie. Dat is ook zo, maar in de praktijk blijkt dat het on danks dat toch 'maar' mensen zijn. Vele- humoristische duo's, elk land heeft er wel een paar, gingen na jarenlang succes met grote problemen uit elkaar. Dat is des te triester, omdat het vaak voorkwam dat ze als eenling mislukten: er achter kwamen dat ze zonder die ander weinig voorstelden. Een voorbeeld uit het nabije verleden is het Ame rikaanse duo Cheech Chong. Succesvol als duo (met schitte rende elpees en films), probeert Cheech Marin nu tevergeefs succes te boeken als solofilmer en staat Tommy Chong tegen woordig met zijn one manshow op de bühne van kleine niets zeggende theatertjes. Een nog pijnlijker voorbeeld is het Britse antwoord op Laurel Hardy, Abbott Costello. Ze werden bekend als een radio duo, maar vierden hun succes sen op Broadway en in de film industrie. Bud Abbott, lang, ma ger en een gladde prater was de aangever en Lou- Costello, kort, dik en met een schelle stem, Costello had niet alleen te lijden onder het verbaal geweld van Abbott, maar kreeg ook vaak letterlijk op z'n donder van zijn 'maatje'. Die klappen waren wel eens zo raak, dat Costello hem op het toneel waarschuwde niet te ver te gaan. Het publiek dacht dat het een onderdeel van de act was, maar Abbott be greep als enige dat Costello het meende. De twee hadden beiden zo'n sterk karakter en eigen wil dat elke grap meer ruzie opleverde dan lachsalvo's. Alleen het feit al dat Costello als tweede ge noemd werd, was een tijd on derwerp van onenigheid. Waar om niet Costello Abbott?, vroeg hij zich af. De breuk kwam in 1957 na weer een ruzie. Abbott probeer de tevergeefs zijn roem te ver zilveren in een solocarrière. Costello overleed in 1959 op 53jarige leeftijd. Toen Abbott van Costello's dood hoorde, stortte hij in. Tot zijn dood in 1974 werd niets meer van hem Ellende Al die ellende (en nog veel meer) die voortkorfit uit humor is te zien in 'Let there be love', aflevering 2 van de vijfdelige se rie 'Laughing Matters' die de VPRO in de maand augustus wekelijks op zondagavond uit zendt. Aflevering 1, 'Visual Co medy a lecture by Rowan Atk inson', die aanstaande zondag wordt uitgezonden, is minder deprimerend. Daarin voert 'pro fessor' Atkinson de kijker door de wereld van de humor. Hij doet dat met behulp van de 'ko miek' Atkinson en veel bewe gende beelden uit de historie van de humor. Terwijl de pro fessor college geeft en de ko miek voorbeelden aandraagt (schitterende mimetechniek), komen prachtige scènes van de 'groten der aarde' aan de kijker voorbij: The Marx brothers in de opera, Mon Oncle Jacques Tati, de biljartscène van W.C. Fields, Peter Sellers als Clou- seau, de Music Box van Laurel Hardy en Charly Chaplin in vele gedaanten. De andere delen gaan over het maken van een documen taire (geen documentaire over comedy, maar een comedy over het maken van een documen taire) met onder andere John Cleese, de standup comedy (de babbelaar op het toneel die de confrontatie met het publiek niet mijdt; Lenny Bruce was de grootste in deze categorie) en de komische speelfilm (Leslie Nielsen voert ons langs het Hollywood van de lach) met on der andere Eddie Murphy. De oorspronkelijke serie 'Laughing Matters', gemaakt door Tiger Television (de maat schappij waarvan Rowan Atk inson creatief directeur is), be staat uit zeven delen. De VPRO heeft bewust de overige twee delen laten vallen. Eelko Meule- man van de afdeling Aankoop: „In de een stond Roseanne Barr centraal en in de ander Murphy Brown. Buiten het feit dat deze series al door andere omroepen (NCRV en RTL 4) worden uitge zonden, waren het de zwakste afleveringen van de serie. Daar bij komt het ons programma tisch ook goed uit dat we maar vijf afleveringen brengen. Maar dat laatste is niet de hoofdre den. Als de afleveringen wel goed waren gqweest, hadden we ze ook zeker uitgezonden." (Laughing Matters, zondag 1 augustus, 22.50 uur, Neder land 3) Abott Costello werden bekend als een radioduo, maar vierden hun successen op Broadway en in de filmindustrie. foto archief ten die niet als primair worden gezien. De cursus geeft informatie over de ontwikkeling en onder gang van de steden, réligie, we tenschap, handel en expansie drift. De lijnen naar het heden worden voortdurend doorge trokken. Steden werden geplun derd bij periodieke rooftochten van steppevolken in Irak. „De nomaden uit de woestijn mo gen dan niet langer een kracht zijn om rekening mee te hpu- den, de gevestigde bevolking van Mesopotamia vecht nog steeds haar traditionele oorlo gen uit met haar traditionele vijanden in Perzië. En nog steeds trekken de heuvelvolke ren uit het noorden, de Koer den, zich na veldslagen met de tiran in Baghdad terug in hun kale en onherbergzame ber gen." In Mesopotamië ontstonden zo'n 3000 voor Christus de eer ste echte sleden, maar van ne derzettingen is volgens opgra vingen al tegen 5000 voor Chris tus sprake. Het schrift wordt voor het eerst ter wereld gevon den in de oudste stad Oeroek, waarschijnlijk daar al in 3000 voor Christus uitgevonden. Het tweede deel is India: het rijk van de geest. Daarop volgt China: het hemelse mandaat, Egypte: de traditie van bescha ving en Middèn-Amerika: dei last van de tijd. De Slotafleve ring is Het barbaarse wesfen, over de essentiële kentering van klassieke waarden in de twaalf de eeuw naar individualisme en eigendom, late huwelijken en kleine gezinnen die bezit bevor-r derden, de eerste filosoof van de moderne wetenschap Francis Bacon (1561-1626), die begreep hoe wétenschap en technologie zouden worden gebruikt om andere volkeren te verdrijven en de natuur zelf te beheersen, dé'.', slavenhandel en plundering varï de Nieuwe Wereld. „Overal in de landen van het rijke Westen bestaat een groei- end en diep gevoel van onbeha- gen; een gevoel dat de Westerse levensstijl niet langer is te hand- haven, moreel of praktisch van wege de vervuiling, de vernieti- ging van het milieu en de voort durende uitbuiting van het grootste deel van de mensheid. Misschien heeft het Westen,, juist op het moment .van zijn grootste triomf het punt bereikt waarrnee alle béschavingen te maken krijgen als ze, om de on- dergang te voorkomen, moeten veranderen door van anderen te leren", is de conclusie van Mi chael Wood. (Uitzending: Zondag 1 augus tus, 22.53 uur, Nederland 2) Patrick Fiori: „Ik wil het publiek laten ho ren dat ik meer in mijn mars heb dan 'Mama Cosica'." foto cpd te gemeenschap is. Iemand die beroemd wordt, die buiten her eiland succes heeft, kan reké: nen op de steun, van allé 600.000 bewoners. Jouw vreug de is hun Vreugde, jouw verdriet is hun verdriet. Dat is voor mij; een geruststelling. Ze zullen er altijd voor me zijn. Ook als ik problemen zou krijgen." Zijn ontwikkeling heeft te ma ken met hoe hij door zijn eigen familie is opgevangen. „Ik heb vanaf mijn jeugd willen zingen'. Mijn oüders hebben mijn ver langen gerespecteerd, ze heb ben me gestimuleerd door te gaan in muziek. Ze hebben me nooit iets verboden, ze hebben me in mijn waarde gelaten en ze hebben zichzelf een en ander ontzegd om mij kansen te ge ven. Ze zijn blij met mijn suc ces. Ik zie het ook als een belo-, ning voor hun." „Die verplichting voel ik. Maar begrijp me goed. Het is. geen loodzware last. Het is, al-~ thans op Corsica, iets dat je als' kind min of meer ten opzichte^ I van je ouders voelt. Kinderen zijn alles op ons eiland. Soms" tot op het enge af, hoor. Ze mo gen zo veel. Ze zijn bijna hei lig" Irak: de bakermat van de be schaving. We hebben de nei ging onze wenkbrauwen vra gend of zelfs cynisch te fronsen, bij het lezen van die titel. Het land van een dictator als oor sprong van onze cultuur? Daar staan wij het liefst mijlenver of torenhoog vandaan. Maar Ba byion heeft wetenschap voort gebracht, waarvan wij nog steeds dankbaar profiteren. Baghdad, in de achtste eeuw gesticht door de arabische ver overaars van Irak, werd het be langrijkste culturele centrum van de wereld in de daarop vol gende eeuwen. Dit wordt allemaal uit de doe ken gedaan in de zesdelige Te- leac-cursus 'Op zoek naar de bronnen van onze beschaving'. Daarin worden vijf eerste be schavingen behandeld: Irak, In dia, Egypte, China en Midden- Amerika. Onafhankelijk van el kaar ontwikkelde zich daar vrij wel gelijktijd grootschalig stede lijk leven. De slotaflevering is gewijd aan hun invloed op de Westerse cultuur. „Het spoor volgen van Grie kenland en Rome, via de Re naissance en de Verlichting naar de Triomf van het Westen, lijkt nauwelijks een bevredigen- Egypte heeft een traditie op het gebi is geweest op de Westerse wereld. de manier om naar onze eigen geschiedenis te kijken, laat staan naar de gemeenschappe lijke geschiedenis van de mens heid. Als onze volgende eeuw minder catastrofaal moet zijn dan de huidige, minder schade lijk voor milieu en geest, dan moet onze gemeenschappelijke erfenis deel uitmaken van ons leerplan." Dat betoogt presen tator Michael Wood in het voor woord van zijn boek, dat bij de televisie-serie behoort. Hij wijst op grote verschillen in het morele en geestelijke ka- I van beschaving, die van invloed FOTO archief rakter van de eerste beschavin gen, maqr ook op de overeen komsten in materieel opzicht: steden, het gebruik van brons, het schrift, grootse ceremoniële gebouwen, tempels, monumen tale kunst, klasse-onderscheid en dat allemaal gesanctioneerd door wetten en een militaire macht. Alleen de beschaving van Peru ontwikkelde die eigen schappen niet. De vroege Peru vianen hadden zelfs geen schrift. Die cultuur is daarom niet in deze cursus opgenomen, zoals ook andere zijn uitgeslo- Patrick Fiori na Eurovisie Songfestival in lift Mama en Corsica: dat zijn de pijlers. Dat zijn ze altijd geweest en dat zullen ze blijven, wat de toekomst ook brengt. Mama vanwege het feit dat de familie band op Corsica alles is. En Corsica, omdat de voltallige be volking van het eiland achter ta lentvolle zonen staat, dus ook achter Patrick: „Vorige week mocht ik optreden op een gala in Bastia. Vijfduizend man, alsof ik hun eigen zoon was. 'Mama Corsica', het lied dat Patrick Fiori op het laatste Eu rosvisie Songfestival ten gehore bracht, is goed ontvangen. Niamh Kavannagh won het Songfestival voor Ierland, maar wachtte even met het uitbren gen van haar plaat. Patrick was eerder en bestormt nu menige hitparade. Maar dat kan niet al leen het succes verklaren van 'Mama Corsica'. Patrick begrijpt er zelf ook niet zo veel van. „Tijdens de ju rering waren de meningen ver deeld. Van de een kregen we twaalf punten, van de ander nul. Maar het publiek dat platen koopt, redeneert kennelijk an ders. Het meest frappante voor beeld vind ik Duitsland. Van de jury kregen we nul punten. De ze week kwam het verzoek of ik het nummer in het Duits wil uitbrengen." Hij heeft het onverwacht druk. Journalisten die hij te woord moet staan en de radio- en televisie-optredens. En dan ook nog de voorbereidingen voor een nieuwe CD die in ok tober moet uitkomen. „Dat is al gauw. Maar ik vind dat ik snel moet zijn. 'Mama Corsica' is een mooi liedje, maar het is in de eerste plaats een liedje voor een songfestival. Ik vind dat" ik voor mezelf een beetje moet oppassen dat ik geen bepaald etiket krijg opgeplakt." Er zijn nog veel meer dingen waarover hij wil zingen. „Er is nog zo veel interessante muziek waarop ik teksten wil schrijven. Daarom wil ik haast maken met een CD. Nu sta ik nog in de be langstelling, weliswaar met dat ene liedje, maar het is een be gin. Die aandacht wil ik vast houden. Tevens wil ik laten zien dat ik meer in mijn mars heb." Hij voelt zich daartoe ver plicht. Vooral aan zijn ouders. „Daarvoor moet je het een en ander weten over de cultuur op Corsica. De familie is daar alles. Kijk vandaan kwam. Weet je dat was toch natuurlijk een beetje heel Corsica is vergeven van gek. Zoals ik dat ook ben na- Napoleon. leder huis heeft wel tuurlijk." een gedenktekentje van hem: Maar anders. „Zeker, maar portret, een beeldje. Hij is toch. Wat ik alleen Napoleon, die daar een held, nog steeds. Maar hij zeggen, is dat Corsica een hech- 'Professor* Rowan Atkinson voert de kijker door de wereld van de humor. foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 8