'42nd Street' ouderwets spektakel
^Tendering
ff
Cultuur&Kunst
MGM doet
bioscopen
van de hand
Benetton wil Fidel Castro als
directeur van kunstcentrum
Vlissingen verandert in
groot openluchttheater
DONDERDAG 29 JUL11993
CONCERTEN
30 juli.
LEIDEN
HOOGLANDSE KERK
zaterdag 31 juli
Orgelconcert door Mark Heering, or
ganist Augustinuskerk Amsterdam,
13.30 uur.
LVC
vrijdag 30 juli
Vivid (zoldercafé), zaal open 22.00
uur, aanvang23.30 uur.
DEX
dinsdag 3 augustus
Afscheidsconcert Luis Barros, 20.30
KATWIJK
NIEUWE KERK
vrijdag 30 juli
Orgelconcert door Albert de Klerk;
werken van o.a. Marchand, Boëly, An-*
driessen en Vierne, 20.15 uur.
VREDESKERK
dinsdag 3 augustus
Concert Herman van Vliet op Baatzor-
gel met koraalfinale, 20115 uur.
NOORDWIJK
OUDEZEEKERK
AMSTERDAM
CONCERTGEBOUW
zaterdag 31 juli
Horacio Gutiérrez, piano; werken van
Haydn, Schumann en Liszt, 20.15
zondag 1 augustus
Vadim Repin, viool, Pavel Gilflov, pia
no; werken van Prokofjeww, Schu
mann en Strauss, 20.15 uur.
dinsdag 3 augustus
I Virtuosi di Roma, solisten Angelo
Stefanato, viool, Rocco Filippim, vio
loncel, Augusto Loppi, hobo en Maria
Teresa Palermo, piccolo; werken van
Corelli, Vivaldi en Boccherini, 20.15
donderdag 5 augustus
Nationaal Philharmonisch Orkest van
Letland olv Paul Magi, solist Jean-
Marc Luisada, piano; werken van
Vasks, Griegen Tsjaikovsky, 20.15
THEATERS
DEN HAAG
CIRCUSTHEATER
zo 1 t/m za 14/8, dag (beh ma), 20.00
CARRÉ
t/m zo 29/8, dag (beh ma), 20.15
uur, zo ook 14.00 uur: Musical
zo 1 t/m za 7/8, 20.15 uur: Tap-
dance-musical '42nd Street', Ameri
kaanse bezetting.
Amerikaanse musical week lang in RAI Amsterdam
Albert de Klerk bespeelt het Katwijkse Van den Heuvelorgel op vrijdag
foto kees hoek
woensdag 4 augustus
Christelijk Mannenkoor Jubilateolv
Peter Bontje, organist Teke Bijlsma,
20.30 uur.
Ouderwets, maar perfect
gedaan. Een betere om
schrijving is er niet voor de
Broadway-legende '42nd
Street'. Vanaf 1 augustus is
de originele, Amerikaanse
produktie van deze musi
cal een week lang te be
wonderen in het RAI Con
grescentrum in Amster
dam. Liefhebbers van glit
ter en glamour komen bij
deze voorstelling volop aan
hun trekken. Want hoeveel
vraagtekens je bij deze
show ook kunt zetten,
'42nd Street' blijft een
spektakel om te zien.
BERLIJN MARTIN HERMENS
Broadway, het Amerikaanse
theatermekka, beleefde gouden
tijden in de periode 1915 tot
1927. Er was een enorme be
hoefte aan vermaak. En Broad
way leverde dat. Tientallen mu
zikale shows, voorlopers van de
hedendaagse musicals, trokken
avond aan avond volle zalen.
Het publiek kreeg waar voor
zijn geld: prestigieuze decors,
vrolijke muziek en rijen meisjes
die vooral waren geselecteerd
op de schoonheid van hun be-
'42 Street', gebaseerd op de
gelijknamige musical-film uit
1933, laat dat glorieuze tijdperk
herleven. Pretentieloos ver
maak, bedoeld om het publiek
een ontspannen avondje uit te
bezorgen.1 ,,Het is een show
waarbij je niet hoeft na te den
ken", zegt Bob Arnold, een van
de hoofdrolspelers van de pro
duktie die naar Amsterdam
komt en deze week nog in Ber
lijn te zien is. „Het publiek ver
laat lachend het theater."
Het verhaal van de show is
flinterdun: een danseresje krijgt
de kans om een grote ster te
worden. Met deze interpretatie
van de Amerikaanse droom
probeerde de vermaarde film
producent Darryl F. Zanuck zijn
landgenoten een beetje hoop te
geven in de zware tijden van de
Depressie.
Geschiedenis
film zijn première. Succes bleef
wederom niet uit. '42nd Street'
geldt op Broadway nog altijd als
de op één na langst lopende
musical in de theatergeschiede
nis; alleen 'A Chorus Line' hield
het langer vol. De show kreeg
drie Tony's, de hoogste theater
onderscheiding in Amerika, toe
gekend. Tournees door de Vere
nigde Staten en een produktie
in Londen completeerden de
zegetocht.
Drie jaar geleden maakte het
vasteland van Europa kennis
met '42nd Street'. Het spekta
kelstuk stond destijds ook zes
dagen in vol ornaat in het Con
grescentrum in Den Haag. Deze
zomer beleefde de musical de
600ste voorstelling in Europa.
Wie '42nd Street' destijds in
Den Haag heeft gezien, komt in
Amsterdam niet helemaal aan
zijn trekken; ook in het RAI
Congrescentrum is te weinig
ruimte voor al het spektakel.
Je kunt je afvragen wat je an
no 1993 met een show als '42nd
Street' moet. Sinds de première
in 1980 is het musical theater
ingrijpend veranderd. En wel
zodanig dat '42nd Street' een
hopeloos ouderwetse uitstraling
krijgt. Zelfs de uitbundige tap
dansen, hoe enthousiast ook
gebracht, zijn achterhaald.
Goed, ze passen bij de tijd
waarin het verhaal zich afspeelt.
Daar is dan ook alles mee ge
zegd. De choreografie biedt
weinig variatie.
Wat '42nd Street' in elk geval
bewonderenswaardig maakt, is
het vakmanschap waarmee de
musical wordt gebracht. Achter
die rij mooie benen en de reeks
eigenaardig hoge stemmetjes
schuilt een discipline die je al
leen bij Amerikanen tegenkomt.
Elke dag wordt er gerepeteerd
voor de show. En wie bij een
voorstelling een been niet hoog
genoeg optilt, krijgt dat meteen
te horen. „Omdat we de show al
zo vaak gespeeld hebben, moe
ten we voorkomen dat de kwali
teit minder wordt", zegt regie
assistent en speler Rick Conant,
die dagelijks een oogje in het
zeil houdt.
Het mooiste van de show
speelt zich eigenlijk achter de
schermen af. Daar staan onder
meer achttien kleedsters klaar
om de spelers te helpen bij de
vele razendsnelle verkleedpar
tijen. De hectische taferelen
achter de coulissen zijn perfect
geregisseerd. „Pas geleden
kreeg een chorus girl een gebro
ken enkel tijdens het dansen op
toneel. Zonder dat het publiek
daar ook maar iets van merkte,
werd ze vervangen door een
collega."
'42nd Street' is van 1 tot en
met 7 augustus dagelijks te
zien in het RAI Congresgebouw
in Amsterdam. Toegangskaar
ten zijn onder meer te koop bij
alle VW-Theaterbespreekbu-
UTRECHT >GPD
Het besluit van MGM om de 66
bioscopen in Nederland te koop
aan te bieden heeft geen gevol
gen voor de bestaande plannen
van het bedrijf om op korte ter
mijn mega-bioscopen te bou
wen in Leiden, Amsterdam, Den
Haag, Rotterdam. Maastricht,
Groningen, Utrecht en Eindho-
De directie van MGM Neder
land is er zelfs van overtuigd dat
de herstructurering van het be
drijf juist de realisering van de
ze projecten zal bespoedigen.
Dit heeft MGM-directeur Wiin
van Wouw laten weten vanuit
Kopenhagen waar de staf van
de Amerikaanse filmmaat
schappij momenteel verenigd is
ter bespreking van de plannen
die ontworpen zijn door het
Amerikaanse adviesbureau van
Michael Ovitz.
De Franse staatsbank Crédit
Lyonnais werd een jaar geleden
als belangrijkste schuldeiser
hoofdeigenaar van MGM, toen
de Italiaanse zakenman Gian-
carlo Parretti zijn schuld van 3
miljard gulden niet kon aflossen
na het filmbedrijf te hebben ge
kocht. Volgens de Amerikaanse
wetgeving mag de bank MGM
maximaal vijf jaar in bezit hou
den. Daarom worden nu maat
regelen getroffen om de open
staande schulden met spoed af
te lossen. De bank zal de schuld
die MGM bij haar heeft met 800
miljoen dollar verminderen en
een achtergestelde lening van
221 miljoen dollar versneld af
lossen.
Deze acties maken hQt nood
zakelijk alle bioscoopactivitei
ten in Engeland, Nederland en
Denemarken onder te brengen
binnen aparte MGM-holdings
met als doel de waarde van de
door Crédit Lyonnais gedane
investeringen te maximaliseren.
Er zullen geen bioscopen afzon
derlijk verkocht worden, ook
het Amsterdamse Tuschinski-
theater niet; het vlaggeschip van
MGM dat nagenoeg een mono
polie-positie bezit in de drie
grootste steden van Nederland.
Wel valt te verwachten dat
MGM Nederland, Engeland en
Denemarken in totaliteit bin
nen vijf jaar van eigenaar zullen
wisselen.
De Italiaanse kledingfabrikant Luciano Benet
ton heeft de Cubaanse president Fidel Castro
gevraagd om directeur te worden van een on
derzoekscentrum voor jonge kunstenaars van
over de hele wereld. „Alleen een meester van de
revolutie, zo charismatisch als de Cubaanse lei
der, kan deze kosmopolitische en multiraciale
school besturen", zo schrijft Benetton in een
brief aan Castro.
Benetton, bekend om zijn omstreden recla
mecampagnes, omschrijft de communistische
leider in een dinsdag uitgekomen persbericht
als „de perfecte inspirator voor een nieuwe,
non-conformistischeschool".
Het nieuwe kunstenaarscentrum moet in
Ponzano Veneto komen, in noord-Italic, waar
ook de fabriek van Benetton staat. De opleiding
is bedoeld voor jonge kunstenaars die opvallen
door hun talent voor toegepaste kunst.
De Italiaanse ondernemer was een van de
eersten die de economische boycot doorbrak
die de Verenigde Staten in 1962 tegen Cuba af
kondigde. Benetton opende afgelopen januari
twee winkels in Havana. De industrieel vatte bij
die gelegenheid grote sympathie op voor de Cu
baanse leider.
Voor de Italiaanse radio verklaarde Benetton
deze week „dat Cuba en Fidel moeten verande
ren". Hij voegde eraan toe „dat de Cubaanse
leider op dit moment misschien meer tijd heeft
In deze rubriek komen al of
niet bekende
streekgenoten aan het
woord die, hetzij direct,
hetzij zijdelings met kunst
en cultuur te maken
hebben. Ze praten over een
kunstvoorwerp, een
kunstuiting waaraan ze
bijzondere waarde
hechten. Van de snuifdoos
van oma tot het
grijsgedraaide muziekstuk
en alles wat daar tussen zit.
Vandaag spreekt Dagobert
Schulp, eigenaar van de
Vliegershop in Leiden, zijn
bewondering uit over, hoe
kan het ook anders,
vliegeren. „De kriebel die
1 ik krijg van vliegeren is dat
ik moet vechten tegen iets
dat ik niet kan zien of vast
kan pakken."
Als klein jongetje
was ik al
gefascineerd door
alles wat vliegt. Het
maakt niet uit hoe.
>ic<Met mijn vader
maakte ik vliegers. Het papier
en het touw haalde ik bij de
ijzerhandel. En hout bij de
houthandel. Je staart maakte je
van oude lakens. Als jochie van
5, 13 heb ik samen met een
vriendje een tijdje aan
modelbouw gedaan.
Vliegtuigjes natuurlijk. Eén keer
hebben we een boot gemaakt.
Die kan voor- en achteruit, naar
links en naar rechts maar niet
omhoog. Je mist die derde
dimensie. Die boot ging na één
keer varen dan ook weer de kast
in.
Soms denk ik ook wel: wat sta je
nou als grote vent aan twee
touwtjes te trekken? Het is het
el vechten tegen de elementen.
Dat is de kick. Het leuke en
meteen ook het minder leuke
van vliegeren is dat je
10 afhankelijk bent van iets waar je
niets aan kunt doen. Als er geen
d0|f'Wind is, houdt het op. Hoewel,
tegenwoordig heb je vliegers die
twee keer niks Wegen. Die gaan
bij een klein zuchtje wind toch
se de lucht in.
in- Het leuke van vliegeren is dat je
er alle kanten mee op kunt. Je
Een stortvloed van straatarties
ten, theatermakers en musici
daalt vanaf zaterdag acht dagen
over Vlissingen neer. De Vlis-
singse binnenstad verandert
dan in één groot openlucht
theater en blijft tot en met vol
gende week zondag in de
avonduren een muziekcentrum
in de buitenlucht. Het Straatfes
tival Vlissingen biedt in enkele
dagen meer dan in Zeeland
vaak in maanden te zien en te
horen is.
De internationale straatthea
terdag luidt zaterdag het festival
in, officieel dan. Officieus is het
Straatfestival al gisteravond be
gonnen. Theatermaker Frank
Groothof - bekend van Sesam
straat - gaf toen zijn eerste voor
stelling van Idomeneo in een
tent op een parkeerterrein ach
ter de Boulevard Bankert. Mor
gen trekken de eerste straatar
tiesten door de binnenstad. Het
Engelse gezelschap The Natural
Theatre Company geeft een
voorproefje van wat Vlissingen
zaterdag staat te wachten.
The Natural Theatre Compa
ny opent zaterdagmorgen om
elf uur ook de internationale
straattheaterdag. Zestien ande
re straattheater-artiesten en -
groepen komen in de middag
uit alle hoeken en gaten de bin
nenstad 'onveilig' maken. Op
het Scheldeplein treedt om drie
uur het veertig man sterke sym
fonie-orkest Riccioti Ensemble
op. Muziek, dans, theater en
humor zijn de ingrediënten van
de openingszet van het Straat
festival, waarbij altijd voor het
publiek een grote rol is wegge
legd. Rustig winkelen is er niet
meer bij.
Salsa, folk, blues, jazz, Afri
kaanse dansmuziek, a capella-
zang, 'gewone' popmuziek, reg
gae, liedjes uit Kinderen voor
Kinderen. Op muziekgebied kan
iemand zich op het Straatfesti
val breed oriënteren. Voor elk
wat wils, zo lijkt, maar echte
consessies aan het grote publiek
doet het Straatfestival niet.
Een duidelijk einde kent het
Straatfestival niet. Volgende
week zondag verdwijnen de po
dia, maar Groothof, drie klassie
ke concerten en het traditionele
Indiaanse gezelschap American
Native Pow Wow (vrijdag 20 au
gustus, dijktheater Arsenaalge-
bied) houden Vlissingen nog
even uit de slaap.
Taaluniepenning
voor Kinsbergen
AMSTERDAM ANP
Prof. dr. A. Kinsbergen
krijgt de Taaluniepenning
1993. Het comité van mi
nisters van de Nederland
se Taalunie heeft dat be
sloten vanwege de bijzon
dere zorg voor de Neder
landse taal die Kinsbergen
in zijn carrière aan de dag
heeft gelegd.
Kinsbergen heeft eerst
als lid en later als voorzit
ter van het bestuur van de
Stichting Instituut voor
Nederlandse Lexicologie
in Leiden met succes geij
verd voor de Nederlands-
Vlaamse samenwerking
op*het gebied van woor
donderzoek. Hij heeft er
toe bijgedragen dat pro
jecten zoals het Woorden
boek der Nederlandsche
Taal en het Vroegmiddel-
nederlands Woordenboek
bijna voltooid zijn.
Prof. Kinsbergen is gou
verneur van de provincie
Antwerpen, ere-advocaat
en ere-doctor van de Uni
versiteit van Antwerpen.
kunt het zo gek niet bedenken,
of het vliegert. Een houten
plank kun je bij wijze van
spreken nog laten vliegen. Dan
wel bij windkracht acht
natuurlijk. Je hebt één-lijn-
vliegers. Dat is zo'n ruit met een
staart. Je zet hem in de lucht en
dat is het. Dat heet het
zogenaamde passief vliegeren.
Je kunt ook figuren vliegeren
met een groepje mensen. Er zijn
mensen die acrobatisch stunten
in de lucht.
Zelf hou ik van power vliegeren.
Het liefst sta ik met windkracht
zeven of acht op het strand. Ik
ga ook wel naar 't Joppe, de
Vlietlanden of het Valkenburger
meer. Dat ligt bij wijze van
spreken in mijn achtertuin.
Daar heb je ook geen last van
vloed. Want bij hoog water is
zo'n strand erg klein. Vliegers
zijn zo gevaarlijk als de persoon
die hem vasthoudt. Zo'n ding
kan heel hard aankomen. Van
de week stond ik te vliegeren
met windkracht zeven. Dan
gaat die vlieger al gauw zo'n 130
kilometer per uur.
De kriebel die ik krijg van het
vliegeren is dat ik moet vechten
tegen iets dat ik niet kan zien of
vast pakken. Als een vent me uit
mijn schoenen slaat, kan ik die
nog bij zijn kraag grijpen. De
wind niet. Dat fascineert me. Je
bent met iets bezig dat je niet
kunt vastpakken. Je kan ook
geen knopje om zetten zodat
het gaat waaien. Gelukkig maar.
Hoe hard het ook waait, ik moet
blijven staan. Zorgen dat de
wind me niet uit mijn schoenen
trekt. Ik gebruik nooit een
trapezium. Dat kun je om je
heupen gorden en daar zet je
het vliegertouw aan vast. Dat
>irl4m<vind ik niks. Ik wil zelf
die touwen vasthouden. Als ik
pijn aan mijn armen krijg, stop
ik vanzelf wel. Het is het spden
met de wind. Ik en dej
wind en ik.>z)<
Glitter en glamour in de musical '42snd Street'. Al biedt de choreografie weinig variatie en is het gegeven flinterdun en ouderwets, het blijft een
spektakel. foto