i 1 'Een goede soap is als een roman van Dickens' Bergen verzetten ZATERDAG 24 JUL11993 Onze Taal Volgens een oude legende moet Mohammedeens tegen een berg gezegd hebben: 'Kom hier!'. Zonder resultaat: de berg bleef gewoon waar hij was. Waarop Mohammed de gedenkwaardige woorden sprak: 'Als de berg niet tot Mohammed ko men wil, dan moet Mohammed naar de berg gaan.' Volgens kenners is het puur verzonnen. Maar 't is zo aardig verzonnen, dat we er een spreekwoord aan over gehouden heb ben. En niet alleen wij, want in andere talen zegt men het ook zo. Een spreekwoord voor als iemand weinig toeschietelijk is, of niet wil toegeven en men zelf dan maar de min ste wil zijn. Waarom verzint iemand zo'n verhaal? Ik heb er geen idee van. Je kunt je voorstellen hoe een vrome islamiet, om be paalde deugden uit te leggen, ze haast van zelf aan Mohammed in de mond legt: de belangrijkste profeet van de islam. Maar was dat wel handig? Want Moham med komt in deze legende eigenlijk niet zo snugger over. Had hij echt gedacht dat die berg gehoorzaam naar hem toe zou komen? Was hij zo dom, of had hij het zo hoog in de bol? Ik kan het niet bewijzen, maar 't zou me niet verbazen als we in deze legende over Mohammed en de berg een verre echo horen van iets wat ook al in de bijbel staat. In het Nieuwe Testament lezen we namelijk verscheidene keren dat Jezus zegt: 'Indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn.' (Matt. 17: 20). En even verderop: 'Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt geschiedt, het zal hem geschieden.' (Marc. 11:23). Ook Paulus gebruikt deze woorden: 'Al ware het dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, méar ik had de liefde niet, ik ware niets.' (1 Cor. 13:2). Bergen kunnen verzetten is in de bijbel kennelijk een manier om aan te geven dat het geloof tot veel in staat is. De beden ker van de Mohammed-legende zal dat ook wel gewèten hebben. En dan komt het ver haal in een heel ander daglicht. Moham med is dan niet dom, en ook niet een macho die denkt dat hij alles kan: hij berust erin dat zijn persoonlijk geloof misschien wel niet groot genoeg is. Of Jezus trouwens echt gedacht heeft aan zulke ingrijpende verbouwingen van de na tuur, mag ondertussen worden betwijfeld. Het verzetten van bergen wordt namelijk niet voor niets in verband gebracht met een mosterdzaadje: 'Het Koninkrijk der heme len is gelijk aan een mosterdzaadje, dat ie mand nam en in zijn akker zaaide. Het is wel het kleinste van alle zaden, maar als het volgroeid is, is het groter dan de tuingewas sen en het wordt een boom, zodat de vo gelen des hemels in zijn takken kunnen nestelen.' (Matt. 13:31-32). Het beeld is duidelijk: zoals een piepklein zaadje tot een reusachtige boom uitgroeit, zo kan een klein geloof tot iets heel groots worden. En die boom is in staat om met zijn wortels die op de berg groeien, de hard ste rotsen te doen splijten. Zodat het kleine zaadje uiteindelijk zelfs sterker is dan de berg. Dat is de beeldspraak. Overigens is 'mosterdzaad' verkeerd ver taald: mosterd wordt geen boom. Er moet een ander soort bedoeld zijn. Maar hoe dan ook, de gedachte aan 'bergen verzetten' komt door de beeldspraak van het kleine zaadje dat tot iets groots uitgroeit. Maar er is in onze taal weinig van over: bergen ver zetten betekent tegenwoordig alleen nog maar: 'erg veel doen', 'bergen werk verzet- Als je de achtergrond vergeet, lijkt Mo hammed een rare kwibus, maar ik vermoed dat de legende meer wijsheid bevatte dan wij er tegenwoordig in horen. Caroline en Brooke: de een sterft en keert terug als haar onbekende tweelingzus, de ander heeft een relatie met de vader van haar vroegere minnaar. twijfeld duizelen bij al die namen. Het valt dan ook niet mee om het verhaal beknopt uit te leggen. Heel simpel gezegd: The Bold draait om de steenrijke familie Forrester: vader Eric, moeder Stephanie en hun kin deren Ridge, Thorne, Felicia en Kristen. Daartegenover staat de sluwe Sally Spectra. Het verhaal speelt zich af in de modewe reld, maar dat is bijzaak. Het verhaal draait voornamelijk om relaties. Complicaties op dit gebied vieren hoogtij in de serie. Zo was Caroline, echtgenote van Ridge, eens de wouw van diens broer Thorne. De nieuwe vriendin van vader Eric Forrester, Brooke Logan, is de gewezen minnares van Ridge. Pikant: Brooke's moeder hield het woeger ook met Eric Forrester. En Brookes zus Donna Logan liep een blauwtje bij Thorne Forrester, die op zijn beurt weer wat ziet in Macy, de dochter van concurrente Sally Spectra. Zo kunnen we uren doorgaan. De kijkers van The Bold and the Beautiful krijgen steeds weer nieuwe, soms uiterst verrassende wendingen voorgeschoteld. „Daarin schuilt ook het succes van een soapserie", vertelt Lee Philip Bell, samen met haar man William. J. Bell de grote ini tiator van de serie. „Er lopen in een afleve ring soms wel twaalf verhaallijnen door el kaar. Voor iemand die de serie nog nooit gezien heeft, kan dat verwarrend zijn, maar kijkers die de serie een beetje volgen, raken nieuwsgierig naar meer. Soap is versla vend." Radioserie In de Verenigde Staten zijn deze eeuwigdu rende series al tientallen jaren gewild kijkers- voer. Er bestaan tientallen fanclubs voor de verschillende series, er zijn speciale soap magazines en er is een uitgebreide merchan- dising-industrie. Op dit moment worden twaalf belangrijke soapseries uitgezonden door verschillende TV-maatschappijen. Wat kijkcijfers betreft staat The Bold and the Be autiful op de derde plaats, de NBC-serie All my Children is een goede tweede. De absolu te nummer-één in Amerika, The Young and the Restless, bestaat nu twintig jaar en heeft meer dan 5.000 afleveringen achter de rug. Ook deze serie, die zich afspeelt in de parfu mindustrie, is afkomstig uit de stallen van de Bells, die in Amerika dan ook omgedoopt zijn tot The first family of Soap. William Bell begon in 1957 bij de Writers Staff van Guiding Light. Deze soap begon in 1937 als radioserie en werd vanaf 1952 op TV uitgezonden. Guiding Light loopt nog steeds. Bell stapte na een paar jaar over naar As the world turns, al dertig jaar op TV, en ook bij soap van een half uur tijdens het middaguur. Ze stapten naar William Bell, die met hulp van de rest van het gezin binnen een maand een concept klaar had. De serie zou eerst Rags (vodden) gaan heten, omdat de mode-industrie in Amerika ook wel als rag- trade wordt betiteld. Omdat er net een Broadwayshow in première ging onder de zelfde naam, werd het The Bold and the Be autiful. Voor de rollen zocht Bell voorname lijk acteurs aan die hij al kende, uit bij voor beeld The Young and Restlesss. Inmiddels worden jaarlijks 250 afleverin gen opgenomen, vijftig weken per jaar, negen uur per dag. Er staan achttien sterren onder contract, die minimaal zo'n duizend dollar per dag verdienen. De contracten gelden ge woonlijk voor drie of vier jaar. De acteurs en actrices zitten letterlijk vast aan de serie. Om dat de scripts doorgaans pas laat gereed zijn, weet je immers nooit wanneer je moet op draven. Dat legt een zware druk op de mede werkers, al is de beloning natuurlijk lang niet slecht. Voor Joanna Johnson, die de rol van Caro line Spencer voor haar rekening nam, was die gebondenheid reden om de serie de rug toe te keren. In Nederland is ze nog even als Ca roline te zien. Na anderhalf jaar kreeg ze spijt en keerde toch terug naar The Bold, mede omdat het publiek haar node miste. Ze keer de terug, maar niet als Caroline, die immers een wisse dood was gestorven, maar als haar onbekende tweelingzus Faith. Dat soort situaties lijdt tot wonderlijke sce nariowijzigingen. Thorne Forrester bij voor beeld werd \Toeger gespeeld door Clayton Norcross. Op een ochtend zagen we hem ontwaken met een heel nieuw uiterlijk: nu wordt hij gespeeld door acteur Jeff Trachta. In het uiterste geval word een vaste acteur tijdelijk vervangen. Zoals Ron Moss, alias Ridge Forrester. Hij werkte aan een speelfilm mee en was dus enkele wekén afwezig. Ac teur Len Davis verving hem. Bell: „We moes ten wel. We konden Ridge niet zomaar op reis laten gaan, zoals we in die gevallen wel eens plegen te doen als oplossing. Ridge is de hoeksteen van het programma. Personeelswisselingen, het blijft een pro bleem. Stel: een van de actrices wordt zwan ger. Dan moeten we beslissen of we haar zwanger en wel in de serie houden of dat we haar 'op reis sturen'. We krijgen duizen den brieven per week, maar gek genoeg ho ren we betrekkelijk weinig reacties op zo'n tijdelijke wijziging in de cast. Het publiek ac cepteert, die veranderingen kennelijk, omdat ze zo n personage liever enkele weken moe ten missen, dan dat ze hem of haar helemaal kwijtraken. De liefde zit diep. hoor!" tiful dus. Het is feest in CBS Television City in Hollywood. Een deel van het gigantische studiocomplex, waar normaal de twee populairste soapse ries van de Amerikaanse televisie The Young and the Restless en The Bold and the Beautiful worden opgenomen, is omge toverd tot receptieruimte. Vandaag werd de 1.500ste aflevering van 'The Bold' op film gezet, en dat is voor de makers voldoende reden eens flink uit te pakken: er is cham pagne, bier, een koud buffet en een reus achtige taart. De spelers zelf lopen wat verdwaasd rond, lichtelijk vermoeid na een lange op namedag. De boomlange, magere Ron Moss, die de rol van Ridge Forrester voor zijn rekening neemt, probeert de in groten getale aanwezige pers met handige ma noeuvres te ontwijken. Alleen de fotografen kunnnen rekenen op een routinematige glimlach. „Een intiem feestje voor de cast was ook aardig geweest", sist hij collega Ka- theryn Kelly Lang in het voorbijgaan toe. Lang, die zonder make up en sluik haar weinig gelijkenis vertoond met haar perso nage Brooke Logan, haalt haar schouders op. Geduldig poseert ze voor de fotografen. Tussendoor houdt ze haar kinderen in de gaten. Elke dag worden ze ondergebracht in de studiocrèche. „Voor een actrice is het ideaal om een rol in een soap-serie te heb ben", zegt ze. „Ik kan mijn kinderen mee nemen naar mijn werk. Toen ik zwanger was, kon ik gewoon doorspelen, omdat Brooke in de serie ook zwanger was." In Amerika is haar echte zoon zelfs al in 'The Bold' te zien als het kind van Brooke en Eric Forrester. The Bold and the Beautiful is een interna tionaal succes, dat is zeker. De soapserie, die in maart 1987 op het Amerikaanse sta tion CBS in première ging, wordt inmiddels uitgezonden in 22 landen, waaronder Grie kenland, Spanje, Zwitserland, Canada en Taiwan. In Nederland trekt de serie, die elke werkdag door RTL 4 op het scherm wordt gebracht, nu dagelijks ruim 1,7 miljoen kij kers. Vorig jaar, bij de start van het win terseizoen verplaatste het commerciële sta tion de serie van de middag naar de vroege avond, wat een verdubbeling van het aantal kijkers opleverde. Onlangs heeft RTL nog 750 afleveringen aangekocht. Dat betekent dat de kijkers in elk geval nog drie jaar lang de belevenissen van Stephanie, Eric en Brooke, Caroline en Ridge, Thorne en Ma cy, Sally, Clarke en alle anderen op de voet kunnen volgen. Flet zal de niet getrainde soapkijker onge- ---- |.V Jv. 0-y' i Sally Spectra: de boze aartsvijandin. RTL4 te zien. Lee Phillip Bell: „Het was de tijd dat soaps nog live werden uitgezonden. Dat was elke dag weer een zenuwslopende toe stand. Als iemand weer eens zijn tekst vergat zat je met het zweet in de handen. Daarnaast hadden we veel last van de filmkeuring. Er modht bijna niets. Het heeft heel lang ge duurd voor alles wat vrijer werd. Het woord 'condoom' kon je hier op televisie tot zes jaar geleden absoluut niet gebruiken. Je mocht absoluut niet vloeken, anders kreeg je last. Er Familie Bell scoort opnieuw met The Bold and the Beautiful bestond ook de regel dat twee i waren ze getrouwd, niet in één bed mochten liggen. Dat zie je in al die oude films terug. Er zijn nu gelukkig niet veel restricties meer." Inmiddels heeft William Bell tienduizen den episodes geschreven voor vijftien soaps. Bovendien selecteert hij de acteurs en houdt hij zich intensief bezig met de produktie. Zijn vrouw Lee Phillip had voordat ze ging mee werken in het bedrijf Bell Phillip Television Productions, dertig jaar lang een eigen talk show op WWBM-TV, een lokaal station in Chicago. Zoon Bill jr is onder meer producer van The Bold. Binnenkort begint hij met de produktie van een nieuwe soap: 'Coming of age'. Zoon Bradley schrijft en dochter Laura Lee heeft een van de hoofdrollen in The Young and Restless. De woonkamer van het gezin Forrester in The Bold is overigens een getrouwe kopie van de Bell-residentie. Zelfs het uitzicht is exact hetzelfde. De namen van de personages in deze serie zijn 'geleend' van vrienden en kennissen uit de omgeving van de Bells. Drama als basis. Daarnaast een snufje sex, een fikse dosis intriges, wat overspel, veel liefde en massa's haat. Laat het geheel vooral héél lang durig sudderen. Ziehier het geheim van een goede soap serie. De makers van Ameri ka 's populairste soaps hebben het recept nauwkeurigen met succesgevolgd. Sterker nog, de familie Bell, 'the first family of soap' heeft het inge nieuze concept uitgevonden. Inmiddels zijn ze vijftien soaps en enkele tienduizen den afleveringen verder. Hun laatste produkt, The Bold and the Beautiful, steekt suc cesvolle voorgangers inmid dels naar de kroon. Want: „Een soap moet zijn als een I Oman l'an Charles Dickens. De famj|je Forrester, van links naar rechts Felicia, Ridge, moeder Stephanie, vader Eric en Thome. Zoals The Bold and the Beau- „We kunnen Ridge niet even een paar weken op reis sturen. Hij is de spil waar al les om draait." Het succes van de 'eeuwigdurende' televi sieseries die bepaald niet uitblinken door vaart, spectaculaire acties of hoogstaande teksten, blijft verbazingwekkend. Maar niet voor Frank Tobin, al jaren persagent voor ve le soaps, waaronder de Bell-produkties, en een onbetwiste kenner van het fenomeen. „Heel simpel: het is escapistisch amusement, romantisch en mooi om te zien. Het draait om de onderlinge relaties van een familie. In een soap hóórt een familie het middelpunt te zijn. Met alledaagse vragen: 'hou je van me, of hou je niet van me'. Dat is wat de kijkers willen. Continuïteit is daarnaast het sleutel woord. Niet alleen het feit dat de series jaren doorlopen, maar ook dat de scripts en de ver haallijnen eenvormig zijn. De soap Santa Barbara bij voorbeeld is nooit echt wat ge worden, omdat er teveel personele wisselin gen plaatsvonden. De schrijversploeg wissel de veel te vaak, en elke schrijver wilde zijn ei gen ideeën inbrengen. Dan krijg je teveel vreemde wendingen en dat pikken de kijkers niet. Dat zul je bij een goede soap niet zien." Soaps blinken doorgaans niet uit door diepgaande dialogen, en het predikaat 'op pervlakkig' lijkt dan ook volkomen terecht. Maar niets is minder waar, aldus Tobin. Wat de enthousiaste Amerikaan betreft kunnen sommige scripts bij wijze van spreken direct in de catagorie wereldliteratuur worden op genomen. „Soaps zijn in werkelijkheid mees terlijke verhalen, kijk maar naar The Bold. Het lijkt alsof je een roman van Charles Dic kens leest. De kijker volgt bepaalde persona ges tijdens belangrijke veranderingen in het leven. Sommige gebeurtenissen zijn grappig, andere dramatisch of romantisch. In de serie wisselen de momenten van vreugde, van angst en opwinding elkaar af. Het is een ma nier van verhalen vertellen die onze grote ro manschrijvers ook gebruikten. Glamour en romantiek zijn de belangrijkste ingrediënten, en daarop is ook het succes van de allereerste Hollywoodfilmsgebaseerd. Maar, eerlijk is eerlijk, soap is natuurlijk een advertentiemedium, niet meer en niet minder. Er worden miljarden reclamedollars mee binnengesleept. Je kunt hier geen televi sie maken als er niet voor wordt betaald. In de Verenigde Staten betekent één uur soap zestien minuten reclame. Het programma wordt drie of vier keer keer onderbroken voor commercials. Als adverteerders wat willen, dan krijgen ze het." Voorbeeld De eerste aflevering van The Bold was in maart 1987 op de Amerikaanse televisie te zien. TV-maatschappij CBS wilde een nieuwe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 26