Fouryo's wonnen van Elvis Oorlog maakte ruw einde aan modelgezin orgeipnmeui pl( büek redt toch 'City of Angels' Cultuur Kunst Jan Klaassen eeuw op de Dam ZATERDAG 24 JUL11993 Orgelconcerten in badplaatsen katwij K/noord wij k Twee orgelconcerten vallen komende week aan zee te beluisteren. Op dinsdag 27 juli bespeelt de organist Jan van Westenbrugge het Batzorgel in de Vredeskerk te Katwijk aan Zee. Op het programma staan werken van o.a. Bach, Han del, Yon en Dubois. Aanvang 20.15 uur. Twee dagen later, op donderdag 29 juli, is Jaco van Leeuwen op het orgel van de Gro te Kerk in Noordwijk Binnen te horen. In het kader van de zo meravondserie speelt hij werken van o.a. Bach, Krebs, Gigout en Widor. Dit concert begint eveneens om kwart over acht. Produkten van creatievelingen regio» Op creatief gebied zijn heel wat mensen in deze regio ac tief. Dat blijkt uit een aantal tentoonstellingen in de Bollen streek. Zo exposeren de Hillegomse families Bijwaard, Ruigrok en Van de Zwet van 30 juli t/m 28 augustus in de Hillegomse bi bliotheek. Olieverfschilderijen, aquarellen en poppen zijn tijdens openingsuren te bewonderen. In Rijnsburg toont de zomerexpo- sitie op het gemeentehuis werk van ingezetenen van Rijnsburg en Valkenburg. Vanaf 2 augustus is de tentoonstelling tijdens werkureri te zien. In het Lissese 't Huys Dever is van 7 tot 23 au gustus de 28ste Benelux Foto- en Diasalon geopend. Werk van amateurfotografen uit België, Nederland en Luxemburg wordt hier dinsdags tot en met zondags van 14-17 'Kattenkwaad' in Kattenkabinet Amsterdam 'Kattenkwaad' is de titel van een tentoonstelling die van 3 augustus t/m 12 september in het KattenKabinet in Am sterdam wordt gehouden. De expositie bestaat uit tekeningen er schilderijen van Niels Hamel en Rodney Beddall. Het KattenKa binet is gevestigd aan de Herengracht 468. Leidenaar Labree beschrijft geschiedenis Nederlandse rock Het stickertje over de mogelijk onwelvoeglijke taal op de cd's van Prince. Berichten die vanaf de grote oceaan overwaaien van verontruste ouders over de verderfelijke invloeden van hardrockers en rappers. 'Amerikaans ge- moraliseer', denk je schouderophalend. Het is dan ook fascinerend om te lezen dat het nog niet eens zo lang ge leden is dat Nederland wèl in rep en roer raakte over die zedenverwilderende muziek waar de jeugd zo graag naar luisterde. De Leidse maatschappijhistoricus Rob Labree studeerde er op af en wist een uitgever te interesseren. Zijn scriptie is onder de titel Rock Roll in rood-wit- blcntwte vinden in de boekhandel. popmuziek. In 1960 krijg je Pe ter Koelewijn. Dan is er weer een tijdje niets totdat in 1965 de Golden Earrings en Q65 opdui ken. Zo is het natuurlijk niet. Voor de gerepatriëerde Indiërs was muziek maken heel ge woon. In elk huis stond wel een instrument. Toen de gitaar in Nederland nog als iets exotisch werd beschouwd, speelden zij er al op. De Indische jongens hadden een voorsprong. Zo maakten de Tielman Brothers in 1958 de allereerste Neder landse rock roll-single." In zijn boek schetst Lab ree eerst een beeld van de geschiedenis van de Amerikaanse muziek. In rock roll smolten zwarte en witte invloeden samen.. De mu ziek was nieuw, uitermate dans baar en in de teksten kwamen de zangers er gewoon voor uit dat ze met hun liefje meer wil den dan handje vast houden. Jongeren vonden het opwin dend. Hun ouders zagen ver ontrust aan dat de in-keurige Doris Day het aflegde tegen El- vis Presley. Labree geeft vervol gens een beeld van Nederland tijdens de wederopbouw om dan over te stappen op de po- muziek tussen 1955 en 1965. „Vaak bestaat er het beeld dat er niets is op het gebied van Braaf De band maakte een eigen nummer. Dat was vrij uitzon derlijk want de meeste Neder landse popmuzikanten zongen covers. „Je had bij voorbeeld de Fouryo's die teksten schreven op nummers van de Everly Bro thers. op zich al brave muziek. Terwijl rock roll zich onder meer kenmerkt door de bijna onverstaanbare zang, zongen de Fouryo's in duidelijk gearti culeerd Nederlands. Dat sloeg enorm aan. Ze verkochten beter dan Elvis Presley." Die kopers waren de Neder landse jongeren. „Ze verdien den zelf geld. Ze konden een kwartje in de jukebox gooien, een kroketje bestellen. Hun ou ders hadden dat nooit gedaan. Ze vonden dat eng. En die mu ziek waar hun kinderen naar luisterden, zat vol seksuele toe spelingen. Als je wilt, kun je dat inderdaad horen. De ouders waren misschien ook wel ja loers. Hun kinderen deden din gen die zij nooit hadden ge daan. En ik denk dat de ouders het ook hebben verergerd. AJsje als puber weet dat je pa en ma iets afschuwelijks vinden dan ga je juist daarop richten." Diverse massa-onderzoeken onder de jeugd constateerden begin jaren vijftig al een grote verloedering van de jongeren. „Ik vind ze heel omstreden. Ik denk dat sommige onderzoe kers al met een bepaalde voor ingenomenheid aan de slag gin gen. De Nederlandse jeugd stond tot in de jaren zestig High tech beschermt monumenten florence ap Italiaanse technici zijn bezig met het ontwikkelen van een ultra- gevoelig' -eléktronisch veiligheidsnet om het historische erfgoed van Florence te beschermen tegen vandalen. Het onderzoekswerk voor het project, dat al een jaar gaande is, is versneld na de bomaanslag bij het Uffizi-museum op 27 mei, toen vijf mensen onkwamen en verscheidene r ken werden beschadigd. Het systeem zal voor het einde v jaar worden geïnstalleerd. Technici zullen elektro-magnetische velden, een radar e soreh instellen rondom de monumenten op het Piazza della Sig- noria en de openbare plekken nabij de Uffizi. Het systeem i gevoelig dat het een toeristenarm van een vliegende duif kan onderscheiden. Een vereniging van industriëlen heeft project 200.000 gulden geschonken. ^rta» Een moderne versie van de lederen poppen die in het Indonesische schimmenspel werden ge bruikt, is op het ogenblik tentoongesteld in de Indonesische hoofdstad Jakarta. In de poppen valt als twee de van links de Hollandse gouverneur Jan Pietersz. Coen te herkennen naast een niet nader geïdentificeer de Europese dame uit dezelfde periode (17de eeuw). De rechterfiguur is sultan Agung. foto»epa Expositie Gabriëlse in Haags Museon den haag gpd Met een expositie van schetsen, schilderijen en wandplaten eert het Museon momenteel de kunstenaar Johan Gabriëlse, wiens werk men vooral kent uit de schoolboeken. Maar dat zijn tekenvermogen verder reikte dan die rolbevestigende illustra ties bewijst de tentoonstelling 'Johan Gabriëlse, tekenaar van Indië', die tot eind augustus duurt. De opening in het Haagse Museon was begin deze maand vooral een emotionele familie reünie. De inmiddels hoogbe jaarde kinderen van de kunste naar hadden sinds 1948 niet zo- Veel werk van hyn vader sa- mengezien. Vooral de nooit eer der vertoonde kamptekeningen riepen heftige emoties op. Het werk van de geboren Zeeuw Johan Gabriëlse (1881- 1945) was in zijn beginjaren nog vredelievend en huiselijk. Vanaf de jaren twintig verwierf de kunstenaar vooral faam met zijn educatieve projecten, die hij' maakte voor de firma Wol ters. Zo leverden zijn talloze Ot en Sien-achtige illustraties een vrolijke bijdrage aan de school boekjes van de uitgeverij. Dikwijls stond voor de onschul dige plaatjes als moeder en dochter in de keuken en een fa milie rond de eettafel de familie Gabriëlse, met twee dochters en een zoon, model. Zoon Leus, in middels 84 jaar oud, herkent zichzelf in ieder jongetje op de illustraties. Ook het interieur van Huize Gabriëlse in Utrecht komt duidelijk terug in het werk. Naast de schoolboekjes verle vendigde de kunstenaar ook de aardijkskundelessen met zijn serie wandplaten, zoals 'De wa terval bij Schaffhausen'. Java In opdracht van zijn werkgever Wolters bracht Gabriëlse in 1920 een bezoek aan het toen malige Nederlands-Indië. Sa men met de befaamde archeo loog Van Stein Callerfels maakte hij een lange reis over Java, waar hij direct i met de inheemse bevolking. De tekeningen uit deze periode vormen het tweede deel van de expositie. „Vader hield van Indonesië, van het land en van de mensen die er woonden", aldus Leus Gabriëlse. Toch zijn de tekenin gen duidelijk soberder van aard dan de huiselijke tafereeltjes uit Utrecht. De kunstenaar deed geen moeite om het armoedige en harde bestaan van de inwo ners te verhullen. Een uitzonde ring op de eenvoudige schetsen is het kleurige schilderij van de Serimpi-danseres, dat Gabriëlse maakte in opdracht van de Soe- soehoenan van Solo. De brief wisseling omtrent deze op dracht is in het Museon ten toongesteld. Net als de originele wandplaten over Indië, uitge voerd in olieverf. Na zestig jaar in de archieven van uitgeverij Wolters te hebben gerust, zijn ze eindelijk tevoorschijn ge haald voor publiek. In 1938 keerde Gabriëlse, dit maal met zijn vrouw, terug naar Nederlands-Indië, om er te wer ken, te exposeren èn om hun zoon op te zoeken. Maar het mocht niet zo zijn. Met het uit breken van de Tweede Wereld oorlog kwam er een ruw einde aan het modelgezin. Vader, moeder en zoon werden ieder in een aparte interneringskam pen geplaastst. De kamptekeningen in het Museon zijn door Gabriëlse ge maakt tijdens de beginjaren, toen de sitiuatie 'nog enigzins draaglijk was'. De schetsen stra len vooral verveling uit, met veel starende, rokende mensen. Later verslechterden de om standigheden in het kamp aan zienlijk, maar Gabriëlse kreeg geen kans om die verandering weer te geven. Na zijn familie moest hij toen ook nog afscheid nemen van zijn andere liefde: de Japanners verboden hem nog te tekenen. Op zestien juni 1945 overleed de kunstenaar in het kamp St. Louis op Java, aan malaria en dysenterie. „Als hij had geweten dat de bevrijding zo snel zou komen, had hij het nog wel even vol gehouden. Maar hij ge loofde er gewoon niet meer in." 'Johan Gabriëlse, tekenaar van Indië (1881-1945)', tot 31 augustus in het Museon, Stad houderslaan 41, Den Haag. Dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, op zaterdag, zon- en feestdagen van 12.00 tot 17.00 uur. Op maandag geslo ten. De toegangsprijs vqor vol wassenen en oudere kinderen bedraagt vijf gulden, jonge kin deren en houders van een 65+ Pas betalen drie gulden. zwaar onder de invloed van hun ouders. Ook de verzuiling speel de een grote rol. De jeugd had een rijping nodig en met de Beatles kwam dat pas los. Want die hele revolutionaire jaren zestig komen niet uit de lucht vallen. Rock roll en alles wat daar omheen hing, heeft dat op gang gebracht." Nozems De nozems, jongens in leren jekkies die met hun brommers wat op straat rondhingen, ont dekten de gitaar bij de Indo bands en gingen ermee aan de slag. „Ze bleven covers zingen totdat de Beatles kwamen. Die jongens schreven eigen werk. Dat was nieuw. Hier werd dat ook opgepikt en vanaf 1965 kun je stellen dat de Nederlandse popmuziek volwassen werd. De Tielman Brothers zijn heel be langrijk geweest voor de ont wikkeling van de muziek. Het is moeilijk te bewijzen maar ik denk dat als de jongens hele maal blank waren geweest ze een grotere plaats hadden ge kregen in de geschiedenis." Rock roll in rood-wit-blauw is uitgegeven bij Jan Mets. Het maakt deel uit van de publica tiereeks van het Poparchief Ne derland. Eerder verscheen Ha ring en Hawai. De boeken kos ten 29,90. „Die revolutionaire jaren zestig komen niet uit de lucht vallen. Rock roll en alles wat er omheen hing, heeft dat op gang gebracht," vertelt maatschappijhistoricus Rob Labree. foto loek zuyderduin RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Concert: in de Internationale Zomerorgel- serie: Michelle Lederc op het Van den Heuvelorgel met werken van o a. Coche- Gisteravond was al weer het derde concert in de Zomeror- gelserie 1993 op het Van den Heuvelorgel in Katwijk. Publiek en organisatoren mochten zich ook dit jaar verheugen op de komst van de fameuze Franse organiste Michelle Leclerc. Zij is als enige in het bezit van een grote 'betoverende' improvisa tie over 'Alouette, gentille alouette' van de grote Parijse organist en improvisator Pierre Cochereau (1924-1984). Deze muziek kan in Nederland alleen op het Van den Heuvelorgel worden uitgevoerd vanwege de volledige uitbouw van vulstem- men en tongwerken. Deze primeur was ongetwij feld verrassend, maar betove rend zoals stond aangekondigd? Een thema waarin de bekende 'leeuwerik' nauwelijks meer te rug te vinden is (dat is op zich zelf géén punt) met negen vari aties op dit gegeven. Ik vraag me af in hoeverre Cochereau de inhoud van de woorden heeft laten meespelen in z'n compo sitie, voor mij althans leek deze 'gentille alouette' meer op een olifant met ontzettend grote stampers zoals in de finale, of op een schokkende ossewagen, zoals in de vierde en vijfde vari atie. Eigenlijk vond ik het zeer lichtvoetige, bijna jazzy eerste en het dansende zesde deel het leukst. Want ook als je helemaal niet aan alouettes denkt maar voor mijn part aan olifanten dan nóg werd de grens van een aanvaardbaar fortissimo over schreden en kan men terecht gaan twijfelen aan de metaal harde klank van het Van den Heuvelorgel, hoe virtuoos ook bespeeld. LONDEN GPD Zelfs de meest verstokte criticus in het Londense theatermekka West End fronste zijn wenk brauwen van verbazing. De spectaculaire musical 'City of Angels' blijft voorlopig nog te zien in de Britse hoofdstad, hoewel twee weken geleden be kend werd gemaakt dat de show in augustus zou stoppen. Flet publiek, dat het in eerste in stantie massaal liet afweten, kwam na het nieuws over de sluiting direct in actie. Lange rijen liefhebbers voor de kassa's van het Prince of Wales-theater waren het gevolg. „Dit is nog nooit eerder ge beurd", zegt een kenner van de West End-geschiedenis. „Het is de eerste keer dat het einde van een musical wordt aangekon digd en een paar weken later weer wordt ingetrokken." Dat het publiek alsnog massaal naar de voorstelling wil, wijt hij aan de vele verhalen in de media over de sluiting. Daarin werd nog eens melding gemaakt van de enthousiaste kritieken op 'City of Angels'. kend. Volgens commentatoren in Engelse dagbladen ligt dat vooral aan de recessie. Maaf ook de Gershwin-musical 'Cra- ty of Angel; r een show iek al ken- schreef The Daily Tele- De show Coleman, in kend van leefde in d Angels' Tony's componist Cy in ons land vooral be- 'Sweet Charity", be- december 1989 zijn op Broadway. 'City of erd bekroond met zes de hoogste theateron derscheiding in Amerika. In Londen ging de musical op 30 maart van dit jaar van start. De critici reageerden uitermate en thousiast. Toch liep het publiek niet warm voor de produktic, waar aan dagelijks zo'n honderd mensen hun brood verdienen. Uitverkochte zalen heeft de Britse 'Angels'-musical niet ge- graph. 'City of Angels' zou voortijdig moeten sluiten omdat de verlie zen al opgelopen waren tot 5 miljoen gulden. Overigens ver keren meer musicals in West. End in de problemen. 'Kiss of a spider woman', de eveneens luid bejubelde produklie van John Kanderen Fred Ebb, draait in het Shaftesbury Theatre voor slechts halfvolle zalen. Alleen voor 'The Phantom of the Ope ra' en 'Sunset Boulevard', beide van Andrew Lloyd Webber, staat het publiek nog dagelijks in de rij. Op Broadway spelen zich soortgelijke taferelen af. Meer voudig Tony-winnaar 'The Will Rogers Follies', ook een musical van componist Cy Coleman, zou er nog deze zomer van het toneel gehaald worden. Twee jaar lang trok de show volle za lm Als gevolg van de recessie zakte de kaartverkoop de laatste maanden fors in, waardoor de succesvolle musical te maken kreeg met grote verliezen. In een poging het tij te keren, stelde produce bc- schikbaa WÊ&I een tijdje overeind te houden. Ook de directie van het Palace Theatre, waar de show te zien is, kwam met extra geld over dé brug. Of deze steunbetuigingen voldoende zijn 0111 'The Wil! Ro gers Follies' op Broadway re houden, is nog de vraag. amsterdam» gpd De poppenkast op de Dam bestaat 100 jaar. Een eeuw geleden kreeg Janus Cabalt als eerste ver gunning voor het spelen van poppenkastvoorstel lingen in het hartje van Amsterdam. Het stand beeld van Naatje was koud van het centrale plein verdwenen of Jan Klaassen en Katrijn namen haar plaatsin. Anno 1993 staat poppenspeler Wim Kerkhove met zijn volkshelden op de Dam. Zijn poppen theater Pantijn speelt er van april tot oktober op de middagen dat de kinderen vrij van school zijn. Elke woensdag- en zaterdagmiddag, tenzij het slecht weer is of de ambtenaren acties voeren. In de zomervakantie zie je hem dagelijks met de mansbak rondgaan. Kerkliove: „Ik moet mansen, anders kan ik niet rondkomen. De stad Amster dam legt de basis, betaalt mijn overheadkosten en dank zij het mansen kan ik van het poppen spel rondkomen. Ik streef naar een vast theater in de Sint Pieterspoortsteeg, een zijstraatje van de Nes. Dal moet 60 kinderen kunnen herbergen. Maar ik blijf daarbij op de Dam spelen." Zoals op het grote toneel actualiseert Wim Kerkhove de voorstellingen. I lij haalt lans confic ten naar deze tijd: behandelt de kraakbeweging of een multicultureel feest. Voor de voorstelling Sloophamer BV gooit Wim de punkpop Jantje Klaassen in de strijd. Aan de vertrouwde figuren Jan Klaassen, Katrijn, de Dood fan Pierlala, de veldwachter, buurman Boef. de duivel, de gene raal en de grote zeekakelobbes zijn verder neef Kadagöz. en 1 lacivad toegevoegd. Twee figuren uit het Turkse schimmenspel. Kerkhove: „Dat is be wust gebeurd, vanwege de migranten. Ik spreek een paar woorden Turks en Arabisch: 'Merhaba' en 'A salam Aleiküm'. Spiegel Als de poppenkast een spiegel wil zijn van deze tijd moeten er natuurlijk emigranten in. Niet met negatieve eigenschappen. De personages staan in dezelfde verhoudingen tol het gezag als Jan Klaassen en Katrijn. Neef Kadagöz. heeft dezelfde inden, bij voorbeeld de huisjesmelker. D de als tegen elf- Kerkhove: „Kadagöz komt met zijn spulletje: de poppenkast in en lan Klaassen vraagt hem: 'Wat is er gebeurd'? 'Ik ben op straat gezet'. 'O', zegt Jan, 'Dat is me zo vaak overkomen'. Op den duur worden Jan Klaassen en Kadagöz min of meer vrienden van elkaar. Ze zijn beiden schel men en gaan elkaar zelfs voor tie gek houden." Jan Klaassen en Katrijn zijn universeel. Wiiu Kerkhove: „Ik heb door Polen, Oostenrijk, Italië, Portugal, Suriname en Australië gereisd maar overal zijn de verhalen die we ook iji Nederland kennen. De mensen pakken het op, herkennen de spelletjes maar hebben daar hun eigen begrippen en namen voor: in Australië helen Jan Klaassen en Katrijn bij voorbeeld Punch ludy."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21