Icarus vliegt voor het laatst rG, Ruigoord wil ontkomen aan Amsterdamse strop Cultuur&Kunst Andy Warhol moeilijk aan de man te brengen Gouden Eeuw centraal in Dijon VRIJDAG 23 JUL11993 17 Een tuin als een plaatje? MUSEA Uit de apencollectie van het Nationaal Natuurhistorisch Museum. foto pr LEIDEN MUSEUM BOERHAAVE Lange St. Agnietenstraat 10. Di t/m za 10-17 uur. zon-en feestdagen 12- 17 uur. 'De reizende astronoom'. Ne derlandse sterrenkundige expedities naar de Oost en de West. t/m 26/9. Elke zondag om 14 en 15 uur gratis rondleidingen. MOLENMUSEUM DE VALK 2e Binnenvestgracht 1/a. Di t/m za 10-17 uur. zon- en feestdagen 13-17 RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN Rapenburg 28. Di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen 12-17 uur. Ten toonstelling 'Mummies onder het mes', t/m 5/9. NAT. NATUURHISTORISCH MUSEUM Pesthuislaan 7. 'Man-Ape Ape-Man', dag 10-17 uur (maandaggesloten), rondleiding dag 14.00 uur, t/m 31/10. RIJKSMUSEUM VOOR VOLKENKUNDE Steenstraat 1. Di t/m vr 10-17, za zon- en feestdagen 12-17 uur. 'Het Berefeest', rituelen en leefomgeving van de Ainu in Japan in foto's van Fosco Maraini, t/m 22/8. Zomerop- stelling '93, voorwerpen uit de ver schillende verzamelgebieden, t/m 29/8, elke zondag in juli gratis rond leidingen om 14.00 uur. Koreaanse keramiek van 500 v. Chr. tot heden, tevens in Korea vervaardigde foto's vap Mark de Fraeye, t/m 29/8. Zon dag 25 juli: Film 'Jalan Jalan', beel den van West-Java, 15.00 uur. Elke 2e en 4e woensdag van de maand een seniorenochtend (10.30- 12.30 uur). ACADEMISCH HISTORISCH MUSEUM Rapenburg 73. Wot/m vr 13-17 uur. HORTUS BOTANICUS Rapenburg 73. Ma t/m za 9-17 uur, zon-en feestdagen 10-17 uur. Kas sen geopend ma t/m za 9-17 uur. Clusiustuin geopend van ma t/m vr 10-12.30 en 13.30-16.00 uur. DE LAKENHAL Oude Singel 28-32. Di t/m vr 10-17 uur, za zon- en feestdagen 12-17 LEIDSE PILGRIM COLLECTIE Vliet 45. Ma t/m vr 9.30-16.30 uur. PRENTENKABINET Rapenburg 65. Di t/m vr 14-17 uur. PIJPENKABINET Oude Vest 159/a.Zo 13-17 uur en volgens afspraak (071-121340). 'Pij pen uit donker Afrika', t/m 4/11. KONINKLIJK PENNINGKABINET Rapenburg28. Di t/m za 10-17 uur, zon-en feestdagen 12-17 uur. 'Kunst voor de hand' 2600 jaar vormgeving in het Penningkabinet, t/m eind 1993. 'De schat van het Vliegend Hert', Compagniesgeld en smokkel geld uit een VOC-schip, t/m 30/1/94. Museumspreekuur elke woensdag 14-17 uur. WAGENMAKERS MUSEUM Oude Varkenmarkt 13. Zo 13-17 uur. EXPOSITIES LEIDEN BLEIJENBERG GALERIE Breestraat 113. Di t/m za 9-18 uur, le zondag van de maand 12-17 uur. BLEIJENBERG BEELDEN Langebrug 61. Vaste opstelling diver se beelden; vr, za en le zondag van de maand 12-17 uur. GALLERIA PROPITIA Nieuwe Rijn 93. Do t/m zo 13-18 uur en op afspraak (071-130821/ 144182). DE WAAG Aalmarkt 21. 'Why is the sky blue', foto's van Kathy Hoyer in tentoonstel- lingenreeks 'De Muur', t/m 25/7; woe t/m za 12-17, zo 13-17 uur. CENTRUM BEELDENDE KUNST Hooglandse Kerkgracht 19/21. 'A place where friendly people meet', schilderijen van Hein Vandervoort, van 24/7 t/m 28/8; woe t/m za 12-17 uur, do 19-21 uur. AMBER Hooglandsekerkgracht 8. Haiku, mo notypes en keramische sculpturen van Johanna Lismont, tevens mixed media en foto's van Miche van den Broeck, t/m 26/7. Natuurfoto's uit Korea en keramiek van Bike van Gucht, t/m 28/8-, woe t/m zo 11-17 DE KLEINE KLUP Nieuwe Rijn 1. Foto's van Christopher Collier, t/m 5/8; ma t/m za 10-22, zo 12-22 uur. ART ACRYLAAT Nieuwstraat 53. Stock-vooraad met werk van Nel Haringa Fred Olijve, Cyril Lixenberg, Teun Renes, e.a., t/m 24/7; woe t/m za 12-17 uur, le zon dag van de maand en volgens af spraak (071-122597). MECENAS Middelstegracht 87. Ma-vr 9-17 uur, za 11-16 uur. ZÓNE Nieuwstraat 17 b. Werk van de Cana dese kunstenaar Dave Bobroske, t/m 30/8; di t/m vr 11-18, do 19-20, za 10-17 en zo 13.30-16.30 uur. ANTIQUARIAAT V. PADDENBURGH Diefsteeg 14. Kleuretsen van Marcel Schellekens, t/m 21/8; di t/m vr 13- 18, do ook 19-21, za 12-17 uur. PRINSEHOF Rapenburg 8-10. Ma t/m vr 10-17 uur, zo 13-17 uur. ALPHEN AAN DEN RIJN HOFMAN VAN DER ZEE Hooftstraat 209. Woe do 13-17, vr 13-21, za 11-17 uur en volgens af spraak (01720-76752). STAA-GALERIE Prinses Irenelaan 88. 'Vanuit het ei gen gevoel'; cartoons, schilderijen, collages van Roel Steinhart en goua ches, olieverven en tekeningen van Grace Vendel, t/m 12/8; woe t/m za 12-17, vr ook 19-21 uur. HAZERSWOUDE DORP GALERIE LAERKEN Bent 2. Werk van meer dan 40 Deen se en Nederlandse kunstenaars, tot 5/9; za en zo 11-17 uur en op af spraak (01728-9837). GALERIE PASTEL Voorweg 30. Schilderijen van Riet Ebberinken Riet Luckel, bronzen ke ramiek van Harry Englebert en scha len van steengoedklei van Mieke Bij kerk, t/m 31/7; woe t/m vr 14-17, za 12-17 uur. HILLEGOM GALERIE CATHARINA Meerstraatpromenade 12b. Aquarel len van Jeannette van Kampen, rea listische dierfiguren van Marinka Sie- bolsen surrealistisch werk van Rado Vleugel; t/m 14/8. KATWIJK GALERIE DE WITTE DUIF Koninginneweg 12a Grafieken van Corneille en Karei Ap pel, zeefdrukken en litho's van Walase Ting en origineel werk van drie minder bekende Nederlandse kunstenaars, 24/7 t/m 12/9. OEGSTGEEST GALERIE DE ZIJ-DEUR Terweeweg82. Di t/m vr 13-17.30, za 11-16 uur. VOORSCHOTEN AMBACHTS- EN BAUUWHUIS Voorstraat 12. Tentoonstelling 'Meu belkunst in Nederland', t/m 25/7; dag 14-17 uur. WARMOND GALERIE HETOUDE RAADHUIS Dorpstraat 36. Woe t/m zo 14-16, di 19-21 uur. GALERIE DE POMP Dorpstraat 38. Di 19-21, woe 10-12 en 14-16; doza zo 14-16 uur. WASSENAAR RAADHUIS DE PAAUW Raadhuislaan 22. Beelden van Goke Leverland en landschappen van Ada Sier, t/m 25/7; di t/m vr 10-16, za zo 13-16 uur. GALERIE 27/DE GREEF DE GREEF Schoolstraat 27. Groepstentoonstel ling van negen bekende kunstenaars, t/m 1/9; di t/m vr 10-18, za 11-17 uur en op afspraak (01751-16090). GALERIE VERHAAR Schoolstraat 9. Schilderijen van Nan cy van Overveldt, Bert van Leeuwen en Liesbeth Polder-Osmga, t/m 2/9; do t/m zo 13-18 uur. 'T KLOOSTER Kerkstraat 32. Vr en zo 14-17, za 12- 17 uur. Cultuurschip al weg uit Amsterdam Het idee achter het drijvende cultuurschip Kakatriki aan het IJ in Amsterdam is niet dood, zeg gen de twee organisatoren Mo Russel en Gorch Pieken. Toch maakte het duo gisteren bekend zich terug te trekken uit bet project, omdat het programma van het cultuurschip in hun ogen was uitgekleed. Het was een mini-Kakatriki geworden, waar alleen nog maar 's avonds iets te doen^vas. „Voor ons was het alles of niets". Het cultuur schip, dat na Amsterdam in Rotterdam en Antwerpen zou afmeren, is niet meer. Volgens Friedrich Waha, de eigenaar van het schip, liet de gemeente Amsterdam de initia tiefnemers elke dag merken dat de Kakatriki ongewenst was. Dat zou onder meer blijken uit het niet afgeven van een volle dige drankvergunning. De orga nisatoren hadden een vergun ning voor het schenken van zwak-alcoholische dranken als bier en wijn, maar mochten geen sterk alcoholische dranken schenken. Volgens Waha scheelde dat de Kakatriki zoveel inkomsten dat voortzetting van het project niet meer mogelijk was. 'Nina Hagen is hier getrouwd en Herman Brood was er ook' NEW YORK DPA Andy Warhol, de in 1987 overleden pop art-kunstenaar, mag weliswaar een legende zijn, dat aureool blijkt voor kunstver zamelaars niet meer toereikend om fenomenale prijzen voor zijn doeken neer te tellen. De kunstwereld bleet onlangs in verbijstering achter toen bleek dat het veilinghuis Sotheby's afgelopen mei tien van de twaalf Warhol-werken tijdens zijn grote voorjaarsveiling in New York aan de straatstenen niet kwijt kon. Nog onrustbarender ervoeren kunstkenners het feit dat het bij deze verkoop om een serie bekende doeken ging uit de ja ren zestig, algemeen beschouwd als Warhols vruchtbaarste periode. „Double Elvis" uit 1963 ging nog niet voor de helft van de ingezette prijs weg, terwijl het portret van prinses Dia na uit 1982 niet meer dan 57.500 dollar (110.000 gulden) op bracht. Ook bij het veilinghuis Christies gingen Warhols doe ken voor een relatief luttel bedrag van de hand. In deze Warhol-flop hebben juristen een niet te veronacht zamen rol gespeeld. Na zijn dood strooiden gewiekste advo caten, die voor de afwikkeling van zijn nalatenschap moesten zorgdragen, de wildste bedragen rond over de totale gaarde van zijn oeuvre, om in elk geval zelf verzekerd te zijn van een hoog honorarium. Zo schroomde Edward W. Hayes geen moment om de War- hol-erfenis op 700 miljoen dollar (1,33 miljard gulden) tc schatten. Op basis daarvan kon Hayes minimaal 14 miljoen dollar in rekening brengen voor zijn jarenlange dienstverle ning aan de overleden kunstenaar. Deze week kwam na lang juridisch geharrewar de totale waarde van de Warhol-nalatenschap definitief vast te staan: geen 700 maar 200 miljoen dollar (380 miljoen gulden). Dat betekent onder meer dat Hayes, die inmiddels al 4,5 miljoen dollar heeft geïncasseerd, hooguit 2,5 miljoen dollar kan eisen en dus zeker 2 miljoen dollar moet terugbetalen aan de War- hol-erven. Hoe men precies aan dit relatief lage bedrag is gekomen blijft onduidelijk. In elk geval hebben twee factoren een be langrijke rol gespeeld bij de vaststelling ervan: het algemene verval van de kunstmarkt en het feit dat Warhols werk steeds minder afnemers kent. Ook de wetenschap dat de kunst markt de afgelopen tijd is overvoerd met „Andy Warhols" heeft een verzadiging en dientengevolge een prijsdaling tot gevolg gehad. Hoeveel werken Warhol, die zijn kunst einde loos reproduceerde, precies heeft achtergelaten blijft wellicht het best bewaarde geheim in de kunstwereld. Gesprek tussen Henri IV en Maria de Medici van Rubens is te z derland en Vlaanderen' in Dijon. Hollandse en Vlaamse schilderkunst te kijk Wie was de grootste verzame laar en liefhebber van Vlaamse en Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw? De Russische Tsarin Catherina de Tweede, of wel De Grote, zo blijkt uit een kleine, maar interessante ten toonstelling in het Musée des Beaux-Arts in het Franse Dijon. Catherina de Tweede wordt beschouwd als de grondlegster van het wereldberoemde Her mitage-museum in Sint-Peters- burg. Niet alleen omdat de hui dige gebouwen van dat muse um onder haar bewind in diver se fases verrezen, maar vooral omdat ze in amper drie decen nia de basis legde voor de im posante collectie. Tussen 1764 en 1797 verwierf Catherina bij na vierduizend schilderijen. Bij na de helft daarvan bestond uit Hollandse en Vlaamse mees ters. De bewondering voor Hol land en Vlaamse meesters uit de zeventiende eeuw had ze niet van een vreemde. Ruim een halve eeuw eerder had Tsaar Peter de Grote het voorbeeld al gegeven. De man die Holland en Amsterdam zo bewonderde dat hij van zijn hoofdstad Sint- Petersburg een soort tweede Amsterdam wilde maken, kocht vanaf 1715 honderden schilde rijen op veilingen in Amster dam, Den Haag en Antwerpen. Stillevens De tentoonstelling in Dijon ('De Vlaamse en Hollandse Gouden Eeuw; de verzameling van Ca therina de Tweede') is om min stens twee redenen de moeite van een bezoek waard. Ten eer ste omdat het Franse museum een veertigtal schilderijen uit de verzameling van de Hermitage ten toon stelt die al ruim twee eeuwen niet meer buiten Rus land te zien zijn geweest. Stille vens, landschappen en portret ten van schilders als Bloemaert, Van Dyck, Frans Hals ('Jonge man met handschoen') De Hooch, Jordaens, Potter, Brueg hel en Rubens. Maar minstens zo interessant is de tentoonstel ling vanwege de opzet. Het Mu sée des Beaux-Arts laat zien hoe de collectie van Catherina de Tweede tot stand kwam op ba sis van de serie gerenommeerde verzamelingen die ze aan het eind van de achttiende eeuw op de kop wist te tikken. De Hermitage dankt er zijn imposante collectie aan. En Dijon een kleine, maar interes sante tentoonstelling. Een soort visitekaartje van de Hermitage. Het museum in Sint-Petersburg leende de veertig schilderijen die in Dijon te zien zijn gratis uit, zo heet het tenminste offi cieel. Als lokkertje om kunst minnende toeristen tot een wat langere en duurderè reis te ver leiden. Tentoonstelling: De Vlaamse en Hollandse Gouden Eeuw; de collectie van Catherina II. In: Musée des Be aux-Arts te Dijon. Tot 27 sep tember. Entree fF20,- (F6,50). Het museum is dagelijks van 10.00 uur tot 18.00 uur ge opend. Op dinsdagen is het museum gesloten. De wind giert door de bomen, rietkragen wuiven. Wat twintig jaar geleden een kale opgespo ten zandvlakte was, is nu een weelderig natuurgebied met een grote variatie aan veldbloe men, vogels en dieren. Kilome ters golvende wilde natuur strekt zich uit rond het dorpje Ruigoord bij Amsterdam. Vandaag precies twintig jaar geleden werd het half leeg staande, half afgebroken dorp- gekraakt door een groep kun stenaars, vooral afkomstig uit de hoofdstad. Diezelfde grote buurman dreigt de vrijplaats nu alsnog op te slokken, met uit breidingsplannen voor het wes telijk havengebied. De Ruigoorders vieren van daag hun jubileum. Als het aan hen ligt, volgen er nog vele. Het dorpje biedt een ouderwetse aanblik. In het midden torent het kerkje boven de bomen uit. Maakten de Ruigoorders zich bij eerdere crisissen vooral uit eigenbelang sterk voor hun „pa radijs", nu stellen ze het alge meen belang voorop, zeggen ze. Een groene long tussen de randstedelijke industrie is in het belang van Amsterdammmers en andere omwonenden en de natuur is uniek. Het gebied ligt in Haarlemmerliede, maar eige naar Amsterdam wil vanuit het Noordzeekanaal een insteekha- ven aanleggen, die de Afrikaha- ven moet gaan heten. Hellinga omschrijft de Ruig oorders als „een groep individu en die toch met elkaar samen werken". Een hele 'familie' hangt erom heen. Een tweede generatie is er opgegroeid. In een oldtimer-autobus hebben de Hellinga's de wereld afge- toerd. De bus dient nu als café- etje. „Tegenwind doet de vlieger stijgenstaat op een bordje in de bus. „Heb je nog een zaag", vraagt dichter Hans Plomp die bin nenvalt. Drukke voorbereidin gen zijn gaande voor het jubile umfeest. In de kerk tuigen Jin ny, Wilnah en Ans een meters hoge taart met roze creme op. Wilnah: „We zijn gewend aan anders leven, met wat voorhan den is." Buiten de kerk overleg gen twee Ruigoorders over het ruilen van hun hanen. De Amerikaanse violiste Jane Bemont denkt dat Amsterdam zijn plannen niet kan doorzet ten, gezien het milieubelang. En als het wel gebeurt? „Ik bert een vlinder, iedereen is hier zo, an ders waren we er ook nooit aan begonnen. Maar het is de moei te waard om voor te vechten voor de hele regio. Als het vol wordt gebouwd met industrie, verslechtert het leefklimaat voor Amsterdam behoorlijk." Op de vlakte zijn vrienden van Ruigoord bezig met voorbe reidingen voor het Landjuweel festival, begin augustus, dat jaarlijks duizenden bezoekers trekt, 's Middags vindt in het dorp nog een laatste vergade ring voor het jubileumfeest plaats. Op afgesproken tijd en plaats heerst verwarring, want de drumclub blijkt juist te repe teren. „Typisch Ruigoord-tijd", zegt iemand. De vergadering wordt een uurtje opgeschoven. Twee oorspronkelijke bewo ners die er nog steeds naar hun zin wonen zijn tante Jans (92) en ome Jaap (87). Broer en zus zijn ze. Ruim zeventig jaar had den ze een levensmiddelenzaak. „Mijn lust en mijn leven" zegt tante Jans. Weggaan zullen ze er niet. Gewoon blijven zitten, is haar devies. De komst van de Schrijver Gerben Hellinga en beeldend kunstenaar Rob van Tour, bewoners van Ruigoord. Vandaag viert de vrijplaats het vierde lustrurp. foto anp kunstenaars vond ze wel gezel lig. „Het is van lieverlee gegaan, je hebt geen keus. We hebben ons aangepast, verkochten ook biologische artikelen." De donkere wolken die zich nu weer boven het dorp samen pakken, maken haar niet bang. Een onteigeningsproces voor hun huis duurt drie jaar. Dat duurt hun tijd wel, denkt ze. Broer Jaap knikt. „Het ergste vond ik nog dat de kerk dicht ging", zegt ze opeens. „Nina Hagen is er getrouwd, de Hells Angels stonden hiervoor met de motor. Ze kocht hier een keer een pot augurken met mosterd en ging zo achter de toonbank een augurk opeten." Ome Jaap: „En Herman Brood was er ook." Alphens kan toorgebouw vanaf volgende week kunstloos Icarus heeft dik een jaar geprobeerd weg te vliegen van de zijgevel van het kantorenpand aan het Alphense Raoul Wallenbergplein. Dit weekeinde is voor het laatst te zien hoe hij de aarde ontstijgt op weg naar de zon. Koos van Leeuwen heeft zijn schilderij een jaar lang uitgeleend aan de Alphense gemeenschap. En die periode zit er nu op. Maandag begint de onttakeling van het kunstwerk van drie bij vier meter en 150 kilo zwaar. Het doek is dankzij 'Querelle in Alphen terecht gekomen. Het eetcafé wilde in 1991 ter ere van het zevenjarig bestaan de ge meente een kunstwerk cadeau doen. Nadat het eerste doek van Guus Enckevoort door beide partijen was afgekeurd maakte Van Leeuwen 'Icarus'. Afgespro ken werd dat het doek eigen dom van de kunstenaar bleef. „Dat is puur praktisch ge weest", vertelt Querelle-man Anton Kwakkenbos. „Als we het doek hadden aangekocht en vervolgens cadeau hadden ge daan, zou de gemeente onder houdsplichtig zijn. En Alphen had daar geen potje voor." Met Van Leeuwen is afge sproken 'Icarus' een jaar uit te lenen. „Voordat het werk hing, is er een gigantische partij werk aan vooraf gegaan", zegt Kwak kenbos. „Er is overlegd met de eigenaar van het pand en de be drijven die er in zitten. De ar chitect is benaderd of hij het het doek geen misvorming van zijn ontwerp zou vinden. De ver- keersafdeling van de gemeente heeft gekeken of 'Icarus' het verkeer niet al te erg zou aflei den. De welstandscommissie wilde weten of het baksteen niet zou verkleuren. Dus hebben we ook een bakstenenfabrikant om advies gevraagd. We zijn toch wel trots dat het uiteindelijk al lemaal is gelukt." De kunstenaar heeft zijn werk zo geprepareerd dat het een jaar kon hangen in weer en wind. „Vorig jaar 1 mei, de dag van de arbeid, is het onthuld. Nu hangt het ruim vertien maanden aan de gevel. De lijst ziet er niet meer zo mooi uit. Het is gemaakt van mdf, een soort spaanplaat. De lijst is aan getast door vocht en dat is de voorbode dat het gaat zwellen. Het is nu tijd om het weg te ha len. Hoe het schilderij er aan toe is na een jaar buiten han gen, kunnen we pas goed zien als we het verwijderen." Het doek weegt een paar kilo. De lijst, het spanraam en de constructie die nodig was om het in weer en wind aan de muur te houden completeren de 150 kilo. „Dat mdf is ook vrij zwaar. Bij het ophangen heb ben we een speciale steiger ge had die we met twee auto's te gen de gevel klem hadden ge zet. Maandag schroeven we 'Icarus' stukje bij beetje uit el kaar. Het doek rollen we om zo'n lege vloerbedekkinghuls en dat gaat naar Koos." „Ik wist dat het voor een jaar zou zijn maar het maakt wel een beetje weemoedig dat het straks weg gaat. Zo'n jaar gaat ook zo snel. In het begin ben ik geregeld wezen kijken. Er ston den altijd wel wat mensen en dan hoorde je allerlei opmer kingen. We kregen zeker in het begin leuke reacties. Nu ben ik er zelf heel erg aan gewend ge raakt dat het er hangt. Het zal leeg zijn zonder 'Icarus'." De lijst is al aangetast n vliegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17