Mode herhaalt thema's
van de laatste eeuwen
Modeontwerpers 'zappen' door de tijd
Wintermode
WOENSDAG 21 JULI 1993
7
Korte leren jas met teddy gevoerd uit de collectie Asymmetrische rok en bijpassende bolero met wij
van Claude Montana. foto epa duitlopende mouwen in mohair van Enrico Coveri.
foto Ai
hangstrepen, Rococo-krullen en
medaillonmotieven die tevens
voorkomen op gebreide kle
dingstukken.
Om de overdaad nog groter te
maken, kunnen al deze dessins
nog eens worden gemixed met
(interieur)bloemen en multico
lour paisley-dessins, met frivool
kant, brokaat, satijn en andere
theaterstoffen. Oscar Wilde had
het niet frivoler kunnen beden
ken.
De ecologietrend richt zich dit
seizoen op het herfstbos. De
kleuren van herfstbladeren, de
structuren van mos en schors,
afbeeldingen van bosvruchten,
paddestoelen en bosdieren zijn
de ingrediënten voor een sterke
trend voor winter '93/'94.
De ecologiemode biedt comfor
tabele, wijde vormen en be
haaglijke, harige stoffen en ma
terialen. Ruime truien en ves
ten, blazers en lange wollen jas
sen of ópgevulde 'slaapzak'jas-
sen en bodywarmers worden
gedragen op strakke stretch -
broeken en paardrijbroeken, die
legging en wintershort van het
modetoneel verdreven hebben.
Overgooiers, tuniekjurken en
overslagrokken vallen op door
franjes, festonranden en rijgve
tersluitingen.
En om het beeld helemaal com
pleet te maken, hebben ontwer
pers knopen bij voorkeur ver
vangen door clips, haken en
houtje-touwtjes.
'Parijs' heeft de herfst- en wintermode gegroepeerd rond
zes thema's en maakt daarmee een reis door de eeuwen.
De thema's kunnen worden aangeduid met een aantal
sleutelwoorden: de nomade, de bohemien, de kunste
naar, de dromen, het kasteel en de buitenlucht. Binnen
deze thema's mag weer alles met alles gecombineerd
worden, want de moderne (modebewuste) mens neemt
het met de historische feitelijkheid niet zo nauw.
De klassieke trend met het type
kleding dat wordt geassocieerd
met de gegoede klasse in Enge
land zet door. In de rondgang
die voert langs de buitens van
Windsor en Fontainebleau krij
gen evergreens als de paardrij-
broek en de tweedblazer nieu
we aantrekkingskracht door ge
raffineerd materiaalgebruik en
een nieuw kleurbeeld. Ruige
tweeds, ribfluweel, lange
trenchcoats, pastelkleurige
twinsets en de lamswollen trui
en in countrystijl verwijzen alle
maal naar grootgrondbezit.
In die sfepr passen de accessoi
res van huizen als Hermès en
Gucci die door de decennia
heen een constante stijl hebben
weten te handhaven: hand
schoenen, scfioerien, sjaals en
tassen van het type Kelly Bag.
Deze tas met twee sloten opzij
is genoemd naar Grace Kelly,
die als prinses Gracia de tas ge
bruikte om haar zwangerschap
voor fotografen te verbergen.
Crisistijden vragen om ernst en
op het gebied van kleding bete
kent dat goede kwaliteit en
duurzame stof. Deze winter zijn
dat cashmir wol, losse tweeds
en soepele suède naast glanzen
de stoffen zoals gewassen zijde
en satijnbindingen. Truien,
pullovers, spencers en cardi
gans zijn gebreid van zachte
angora en lambswool. En ook
de dessins zijn klassiek met
tweedruiten in vernieuwde
kleurstellingen, plaidruiten,
Bommelruiten en Hermèskrul-
len voor blouses en bedrukte
lambswool.
Nostalgie
Nostalgische invloeden zijn er
genoeg, waarin onder meer van
klederdracht afgeleide modellen
uit Oostenrijk en Noorwegen
worden opgevoerd. Bodywar
mers en gebreide jasjes, warme
kabeltruien gaan over flanellen
hemden, knickerbockers en rui
me skibroeken en onder spor
tieve gecoate en of opgevulde
jacks met (nep-)bontkragen en
dekenjasjes. Het sfeertje van
ouderwetse wintersportoorden
wordt extra benadrukt door de
versieringen: borduursels van
edelweiss en andere Heidi bloe
metjes, ijsmotieven en Noorse
jacquards.
Met deze modieuze comeback
van oer-Europese folklore is de
strijd aangebonden met de
Amerikaanse invloeden, die met
de komst van Euro Disney bij
Parijs het continent overspoe
len.
Sartre
Een ander thema het existen
tialisme van Sartre getuigt
daar ook van. Dit thema heeft
betrekking op een kleedgedrag
waarbij mannen en vrouwen le
nen uit eikaars garderobe zon
der daarbij hun sekse in te leve
ren. De simpele belijning, de
donkere kleuren, het vele zwart
en grijs vormen een somber
beeld. Zwart en grijs mogen
worden gecombineerd met wit
als ondersteunend accent. Ook
nu weer getailleerde blazers die
mouw- of kraagloos mogen zijn.
Ze worden gecombineerd met
gilets en spencers en witte over
hemdblouses of strakke zwarte
coltruitjes. Bij wijze van uitzon
dering mag het jasje vervangen
worden door een lang vest, als
er maar een wijde bandplooi-
broek, een smalle broek met
omslag of een lange rechte rok
met hoge loopsplitten onder
wordt gedragen. Stoere, leren
jacks en gilets en korte en lange
wollen jassen met geschoren
bontkraag zijn ook heel ken
merkend voor het kostuum van
de nieuwe existentialisten,
evenals de baret.
Folklore en barok
Het sobere zwart en grijs staat
in schril contrast met het kleuri
ge folkloristische beeld van zi
geuners en nomaden uit cen
traal Europa en Azië. Hetzelfde
geldt voor het barokke beeld
van dandy's, sprookjesprinses
sen en markiezen aan het hof
van LodewijkXV. Deze maske
rade door de eeuwen heen
wordt vertaald naar een uitbun
dig modebeeld, waarin het ge
zegde 'overdaad schaadt' niet
aan de orde is.
Felle sprankelende kleuren gaan
in dit barokke thema samen
met zwart en andere donkere
tinten en er is opvallend veel
rood en goud. Smalle broeken
worden gedragen met lange
dandy-achtige blazers met rond
weggesneden panden en een
fluwelen kraagje en romanti
sche witte blouses met brede
manchetten. Korte getailleerde
jasjes horen bij- wijde lange rok
ken of strakke modellen met
een hoge split. Uitbundig zijn
ook de rijk gedessineerde over
hemden met omamentale be-
Gebreid pakje uit de collectie van Christian Lacroix.
FOTO Reuter.
In gebroken witte organza met enorme stroken, zo wil André Courrèges
zijn uitgaande vrouw zien. foto afp
Terug naar de hippietijd met Lolita Lempicka. Over
een zwarte broek en een veelkleurige bh laat zij een
gehaakt zwart jurkje met wijd uitlopende mouwen
dragen. foto» afp
Claudia Schiffer in een ensemble van pistachegroene chiffon van Chloe.
foto» afp
Het Franse fin de siècle betekent einde van de
eeuw. Wij gebruiken de uitdrukking om een pe
riode van decadentie en verval aan te duiden. In
het fin de siècle zijn de stromingen in de kunst,
vormgeving en mode over hun hoogtepunt heen
en wordt een periode van zoeken en vernieuwing
ingeluid.
De herfst- en wintermode 1993/'94 heeft alle de
cadente trekjes in haar hart gesloten en fin de siè
cle tot een geuzennaam gemaakt.
Toch is van herhalen en uitkauwen van bepaalde
trends geen sprake. Het nieuwe is juist dat alles
terugkomt in een potpourri van flower power, re-
trotrends, de pruikentijd, existentialisme, ecolo
gie. klassiek, plateauzolen en Aziatisch allerlei. Al
het mooie, romantische, spannende, intellectuele
en onbegrensde van de afgelopen duizend jaar
bepaalt dit seizoen en waarschijnlijk ook de
seizoenen die deze eeuw nog volgen de modi
euze thema's.
De mode is geen kwestie meer van proberen en
zoeken, van experimenteren en rondtasten, maar
van een rondgang langs het beste dat deze en
voorgaande eeuwen te bieden hebben. Zo is niet
alleen de 'revival' van de semi-folkloristische hip
piemode te verklaren, maar is het ook niet
vreemd dat de jasjes met hooggesloten revers
waarin de Beatles de internationale hitparade be
stormden weer actueel zijn, evenals dat het geval
is met het klassieke mannenpak waarin Greta
Garbo haar mysterieuze sensualiteit een extra di
mensie gaf en de lange vrouwelijke rok, die eigen
lijk thuishoort in de jaren twintig en dertig.
Als televisiekijkende 'kanaalzwemmers' zappen
de modeontwerpers door de tijd. Maar ondanks
dat het lijkt dat alles mag en kan, zijn de keuzes
van kleuren, materialen en vormen wel degelijk
bepaald.
Het hippe van de Sixties blijkt te inspireren tot
een mix van een getailleerde en een zachte wijde
re belijning in lagen over elkaar. Romantische
bloemetjesjurken kunnen weer gedragen worden
onder het strenge colbert van de Engelse bankier,
bell bottom-broeken doen het goed onder een
wijde regenjas en het Afghaanse vestje mag over
een wijde trui van chenille.
Het meest opvallende is dat deze trend zo breed
wordt gepresenteerd dat die in alle wintercollec
ties is terug te vinden en niet meer uitsluitend
een jongerenaangelegenheid is. Wie door wil
gaan voor een rijke hippie stapt naar de grote
couturiers en wie een arme hippie wil voorstellen,
winkelt in de grote warenhuizen óf op markten
waar tweedehands kleding wordt verkocht.
Uit de geschiedenis en de literatuur (lees: de fan
tasie) van de middeleeuwen tot nu mag alles wat
de moderne mens aanspreekt weer een rol gaan
spelen. En dat gecombineerd met het hoofdthe
ma dat elke wereldburger bezig houdt of zou
moeten houden: de zorg voor milieu en natuur.
Deze 'ecologietrend' heeft zich door toepassing
tot in de finesses alomtegenwoordigheid verwor
ven. Ze uit zich niet alleen in de mode, maar ook
in de presentatie van de kleding met verpakkin
gen van 'eerlijk' karton, bruin pakpapieren touw.
Broekpak met vestje in brokaat uit de collectie van de Britse ontwerpster Caroline Charles.