Indiase droomstad keert terug naar werkelijkheid Blommers schilderde vooral bezige mensen Cultuur&Kunst Onderzoek naar gebrek aan ateliers Jeugdheld Biggies herleeft op Schiphol De (andere) wereld van Marten Toonder WOENSDAG 21 JULI 1993 annemiek ruygrok, c Rap uit Frankrijk in Amsterdam Amsterdam» De Franse dansgroep Black Blanc Beur presenteert van 3 t/m 14 augustus „Rapetipas" in de Amsterdamse Stads schouwburg. De leden van deze groep, kortweg B3 genoemd, zijn allemaal ooit in de straten van Parijs begonnen. Acrobatiek beheersen zij tot in de puntjes, hun danslust is niet te stuiten, zo kondigt de Stadsschouwburg aan. Met de snelheid van een vi deoclip passeert in Rapetipas twintig jaar rap-geschiedenis de revue. B3 trad in 1990 ook al in de Stadsschouwburg op. Aan vang 21.00 uur. Dogtroep met 'absurde' voorstelling Dogtroep speelt van 28 t/m 31 juli „L'Ascension du Mandarin" aan de Meidoornweg in Amsterdam-Noord. De voorstelling wordt omschreven als een grootse en absurde ver beelding van het gewone leven, van feesten en angsten, van bloei en treurnis. Primitieve figuren gaan elkaar te lijf met gro tesk wapentuig. Dit straattheaterstuk vindt plaats in het kader van „Over het IJ festival". Aanvang 22.00 uur. Ingewikkelde keramiek in Van Abbe eindhoven» In het Stedelijk Van Abbemuseum in Eindhoven wordt tijdens de zomeropstelling (t/m 5 sept.) een complex ke ramisch werk tentoongesteld. Het heet „In Camera" en is van de Britse beeldhouwer Tony Cragg. Hij werkte van oktober 1992 tot januari 1993 met de hulp van enige keramisten in Den Bosch aan een serie objecten die tezamen deze sculptuur vormen. Het kunstwerk is als permanente bruikleen toegevoegd aan de col lectie van het Van Abbemuseum. Expositie in Leeuwenhorst noordwukerhout» Van Bep van der Lans-Lengers zijn wandkle den, glasgravures en aquarellen te zien in Congrescentrum Leeuwenhorst. De expositie duurt tot 19 september en is op werkdagen geopend. Hedendaagse kunst in Witte Duif katwijk De nieuwste grafiek van Corneille en Karei Appel, zeef drukken en litho's van Walasse Ting en werk van minder beken de Nederlandse kunstenaars zijn te zien en te koop in de Kat- wijkse galerie De Witte Duif. En - heel toepasselijk - is ook de in grote oplagen gemaakte zeefdruk 'Witte Duif van Picasso te be wonderen. De tentoonstelling 'Moderne Kunst' gaat zaterdag 24 juli open en duurt tot 12 september. Openingstijden van de ga lerie aan de Koninginneweg 12 a: zaterdag van elf tot een en van twee tot vijf uur. Picasso's 'Witte Duif' digd. schiphol »gpd Wie kent ze niet, de Biggles- pockets. Biggies in Afrika, Big gies koerst West, Biggies staat zijn Mannetje. De titels van de verhalen over vliegenier en jeugdheld James Bigglesworth blinken niet uit in originaliteit. Maar het is juist die onschuld en nostalgie die tientallen Big- glesaanbidders aanspreekt en hen naar het Aviodome op Schiphol lokt, waar de Interna tional Biggies Association (IBA) een Bigglestentoonstelling op touw heef/ gezet. Opvallend is hoeveel vrouwen men onder de bewonderaars van de 'jongensheld' aantreft. „Meisjesboeken vond ik maar niks", zegt Marvel Wagenaar (40), vice-voorzitter van de in Nederland gevestigde IBA en sinds haar twaalfde verknocht aan Biggies. „Meisjesboeken zijn zo zoet, zo lief. 'Mien ont dekt het geluk'. Nou, dacht ik, da's leuk voor d'r, maar wat heb ik daaraan. Ik las liever span nende jongensboeken, zoals de Biggies die ik van mijn opa kreeg. En ik was niet de enige. Bij mij in de klas lazen alle meisjes ze." Bijna dertig jaar later heeft Wagenaar zich opgewerkt tot een van de grootste Bigglesver- zamelaars. Haar collectie be staat uit honderden boeken, leiden loman leefmans De gemeente Leiden gaat de komende dagen een onderzoek houden naar de noodzaak van atelierruimte in Leiden. Alle bij de gemeente bekende, Leidse kunstenaars krijgen een vragen lijst opgestuurd. Aan de hand van de resultaten wil de ge meente de behoefte aan werk ruimtes in kaart brengen en wachtlijsten aanbren- Alleen het 'Bramenzoekstertje' is overduidelijk aan het niksen. Op haar rug ligt ze in het gras. De schrammen staan op haar benen. Wat bramen liggen op haar schortje. Ze is de enige van al Blommers' personages die de kijker recht in het gezicht aanstaart met een verbaasd lieve blik. afbeelding katwijks museum Terecht eerherstel in Katwijks Museum beeldende kunst recensie letty stam B J. Blommers in het Katwijks Museum, Voorstraat 46, Katwijk. Te zien di t/m za 10-12en 14-17 uur tot 26 september. „Licht uitdrukken...al dee je 't met je teenen," vertelt Bernard- us Johannes Blommers (1845- 1914) in 1906 aan Elsevier's Ge ïllustreerd Maandschrift. De Haagse kunstschilder heeft wei nig op met vakbroeders die het licht proberen te vangen op hun doeken. Blommers blijkt ook niet gecharmeerd van de im pressionisten. Merkwaardig ge noeg doet zijn werk sterk aan die stroming in de kunst den ken. En, ondanks zijn gering schattende woorden, is Blom mers er wel degelijk in geslaagd het licht te vangen. Zoals te zien is op de tentoonstelling in het Katwijks Museum. In zijn tijd was hij een be roemdheid. Later vonden de kunstcritici Blommers' huis-, tuin- en keukentafereeltjes maar burgerlijk. Zijn werk was te truttig, te benepen in vergelij king met dat van zijn beroem dere collega's van de Haagse School zoals Israels, Mauve of de gebroeders Maris. Deze schilders maakten in tegenstel ling tot hun tijdgenoten de alle daagse werkelijkheid niet mooi er. Wat ze zagen, kwam op het doek. Op deze eerste solo-ten toonstelling van Blommers wordt duidelijk dat hij in het Katwijk rond de eeuwwisseling vooral veel zon, zee en spelende kinderen zag. Op de olieverven en aquarel len zijn de mensen steeds bezig. Ze eten, breien, schillen aardap pels, praten met elkaar terwijl ze wachten bij de visafslag, leg gen de was te bleken in de dui nen of laten hun speelgoed bootjes te water. Alleen het 'Bramenzoekstertje' is overdui delijk aan het niksen. Op haar rug ligt ze in het gras. De schrammen staan op haar be nen. Wat bramen liggen op haar schortje. Ze is de enige van al Blommers' personages die de kijker recht in het gezicht aan staart met een verbaasd lieve blik. Ook afwijkend is 'Het af scheid'. Een visser kust zijn klei ne voordat hij weer aan boord gaat. Blommers heeft de figuren op de voorgrond afgebeeld. De kijker ziet het tafereel als het ware over de schouders van de andere mensen die afscheid ne men. Beklemmend als je be denkt dat pa misschien voor maanden weer op zee is. Of misschien nooit meer terug komt. Het is ook een werk dat duidelijk laat zien dat Blom mers met steeds lossere streken zijn penseel over het doek laat gaan. Hij zet de voorstelling op maar werkt het niet gedetail leerd uit. Het Katwijks Museum geeft Blommers een terecht eerher stel. Hij mag dan wel één van de mindere goden zijn van de Haagse School. Zijn tafereeltjes zijn inderdaad vaak wat lievig. Maar wat is er op tegen om de zonzijde van het leven te schil deren? Bovendien kan het Kat wijks Museum putten uit een lijst van 750 kunstenaars die ooit in het dorp zijn neergestre ken. Als het museum rustig doorgaat met de traditie elke twee jaar een overzichtstentoonstelling te organiseren van één van hen, komen vroeger of later ook de zwarte kanten van het leven in het Katwijk van toen misschien aan bod. gen. De gemeente heeft 40.000 gulden per jaar ter beschikking om kunstenaars aan atelier ruimte te helpen. Behalve het probleem dat dit bedrag niet erg hoog is, weet de gemeente tot nu toe ook niet precies hoe groot de behoefte is. Dat komt omdat veel kunstenaars niet voor de Raad voor de Kunst wil len verschijnen om officieel het predikaat 'kunstenaar' te krij gen. En de gemeente mag al leen met de officiële lijst wer ken. Maar dat de behoefte groot was in Leiden bleek onlangs bij de kraakactie van de oude LTS aan de Haagweg. In het inmid dels tot kunstcentrum omge doopte gebouw hebben onge veer veertig kunstenaars werk ruimte gevonden en staan nog enkele tientallen op de wacht lijst. De gemeente wil daarom nu met een grote inventarisatie be ginnen. „Uiteindelijk willen we komen tot een wachtlijst waar mee we kunnen werken. En als er een grote behoefte blijkt, wil len we kunnen zeggen: „O.k. we geven geld aan de Haagweg of we gaan een ander gebouw als atelier gebruiken", aldus Yvon ne van Baarle van de afdeling cultuur van de gemeente. Maar. het probleem van offi ciële en niet officiële kunste naars blijft. „Daarom wil ik twee wachtlijsten aanleggen. Als ie mand van de eerste lijst om wat voor reden dan ook wegvalt, kan iemand van de tweede lijst er toch gebruik van maken. Daarom houden we ook het on derzoek", aldus van Baarle. •STERFHUIS Na een sluiting van zes jaar gaat herberg Ravoux in Auvers-sur-Oise, waar Vincent van Gogh in 1890 op 37-jarige leef tijd stierf, op 25 augustus opnieuw open voor het publiek. In dit ou de établissement langs de oevers van de Oise ten noorden van Pa rijs sleet Van Gogh de laatste maanden van zijn leven en schilderde hij nog zeker zeventig doeken. waaronder veel complete series. Bovendien is ze net klaar met het samenstellen van de eerste Bigglescatalogus ter wereld. Haar volgende doel is het schrij ven van een biografie over Willi am Earl Johns, de schepper van haar held. Johns - geboren in 1893 - schreef in de jaren dertig zijn eerste Biggies. Inmiddels zijn zijn verhalen in 23 talen uitge geven, waaronder het Tsje chisch en het IJslands. Johns voltooide in totaal 167 boeken, voordat hij stierfin 1968. Wagenaars kennis blijft overi gens achter bij die van sommige Britten. „Daar is het echt een wetenschap. Ze organiseren er lezingen van academisch ni veau. Over thema's als de kaste len in de Bigglesverhalen, de kenmerken van verschillende uitgaven of over het aantal ke ren dat Biggies is neergestort." Johns' ouderlijke huis in Hert fordshire is inmiddels het bede vaartsoord geworden voor de Bigglesfan. Als echte aanbidder moet je er toch minstens één keer in je leven geweest zijn. Een aantal Britten heeft in middels de tentoonstelling be zocht. Wat ze er te zien krijgen, overtreft hun stoutste verwach tingen. Complete series, zeldza me uitgaven en een heuse Big- gles-video. Verder het levens verhaal van Johns met zijn ge- Chandigarh van le Corbusier in Rotterdamse Kunsthal William Earl Johns, schrijver v routineerd vlieger. boortecertificaat, klassefoto's, rapporten en brieven aan zijn vrouw. En natuurlijk de onver mijdelijke Bigglesspeldjes, Big- glespennen, Bigglesmokken, n de Biggles-avonturen, was zelf een ge- Bigglestruien mats. De Biggies-tentoonstelling is nog te zien tot 26 september in het Aviodome. arnhem »gpd Tekenaar wilde hij worden. Tot stomme verbazing van zijn va der. „Tekenaar? Dat is toch geen beroep", moet hij gesta meld hebben. „Daar heb je toch niet voor geleerd." Later bekeek vader Toonder het van een zon nigere kant. Hij nam voor zijn zoon Marten de stripbijvoegsels van de Amerikaanse zondags bladen mee. „Ze bepaalden voor een groot deel mijn loop baan", zei Marten Toonder la- De omvangrijke carrière van de inmiddels 81-jarige be roepstekenaar is het onderwerp van de tentoonstelling 'De an dere wereld van Marten Toon der', te bezichtigen in de Arn hemse bibliotheek. Natuurlijk besteedt de expositie veel aan dacht aan zijn misschien wel bekendste creaties Tom Poes en Heer Olivier B. Bommel. Maar ook andere activiteiten van deze creatieve geest worden uitge breid belicht. Van 1933 tot 1939 was Toon der in dienst van de Nederland- sche Rotogravure Maatschappij in Leiden. Daar maakte hij ze ker tien tekeningen per week. In die periode ontstonden ook de eerste ideeën voor zijn wereld- - beroemde strip Heer Bommel. De eerste aflevering daarvan verscheen op 16 maart 1941 in De Telegraaf. Op dat moment speelde Tom Poes nog de hoofdrol. De expositie in de Bibliotheek Arnhem staat uitvoerig stil bij alle andere bezigheden van de illustrator. Er zijn voorbeelden te zien van reclame-opdrach ten, van boekomslagen en van spotprenten die hij gedurende de Tweede Wereldoorlog maak te. Interessant zijn ook de vele originele tekeningen waarop aanwijzingen voor de drukker staan. Aandacht ook voor de Toonder-Geesink Studio, die Toonder in 1942 oprichtte met Joop Geesink. 'De andere wereld van Mar ten Toonder' is tot 3 augustus te bezichtigen in Bibliotheek Arnhem aan de Koningstraat 26. Zelf ooit nog eens een stad bouwen. Is dat niet iets waarvan elke stedebouw- kundige of architect in stil te droomt? Het is maar weinigen gegeven, maar de Franse architect Le Cor busier heeft een heel eind kunnen gaan bij de verwe zenlijking van die droom in de Indiase provinciestad Chandigarh. rotterdam gpd Chandigarh werd in de jaren vijftig gebouwd als symbool van de onafhankelijkheid van India. Een stad die gezien mocht wor den, waarmee India kon bewij zen op eigen benen te staan. Omdat stedebouwkundige ken nis in het land ontbrak werd voor plannenmakers over de grenzen gekeken. Uiteindelijk werd de Zwitsers-Franse archi tect Le Corbusier voor het pro ject ingeschakeld. Het resultaat van zijn be moeienis is nog steeds contro versieel en in staat heftige de batten in de architectuurwerfeld op gang te brengen. Hoe het er nu voor staat en hoe de ideeën van Le Corbusier de tijd hebben getrotseerd in Chandigarh is in 1990 onderzocht door een Ne derlands ontwerperscollectief, waarbij zich later een aantal studenten bouwkunde van de TU in Delft voegde. De resulta ten van hun bevindingen zijn onderwerp van de tentoonstel ling 'Veertig jaar na Le Cor busier' in de Rotterdamse Kunsthal. De tentoonstelling, die gro tendeels bestaat uit fotomateri aal, terwijl met audio-visuele middelen wordt getracht de sfeer van de stad voor de bezoe ker op te roepen, laat in elk ge val zien wat er allemaal mis kan gaan, wanrteer een Westerse ar chitect aan het bouwen slaat in een land dat hem niet voldoen de bekend is. Bij zijn voorbereidingen heeft Le Corbusier alleen maar de Woningen met kubistische plaatselijke elite geraadpleegd en verder eindeloos zitten dag dromen onder de azuurblauwe hemel, klinkt het verwijtend in de begeleidende catalogus. Le Corbusier zag de mens als een robot, als een wezen, dat pre cies zou doen wat de door hem geschapen omgeving van hem verlangde. Bij het maken van de nieuwe opzet ging Le Corbusier uit van rechthoekige segmenten van 800 bij 1200 meter, alle voorzien van de belangrijkste faciliteiten. De open structuur leek in niets op een Indiase stad. De kubisti sche vormen van de woningen, de brede wegen, het vele groen, dat kwam de mensen ter plaat se nogal vreemd voor. Het stadscentrum, met daarin het bestuurlijke hart van de pro vincie, moest het huzarenstuk van het plan worden. Een groot hooggerechtshof, een enorm provinciehuis en een vergader gebouw waren de belangrijkste onderdelen van dit stadsdeel. Chandigarh, de Indiase droomstad van Le Corbusier. Majesteitelijke gebouwen, mo numentaal groot, enorme bouwwerken waarin in tal van details de hand van de meester is te herkennen. Een blik-op de foto's toont hoe de situatie er nu voorstaat: het hooggerechtshof is te klein, de zalen zijn veel te krap en tot overmaat van ramp regenen de gebruikers doornat wanneer de moesson toeslaat. In het pro vinciehuis werken inmiddels driemaal zoveel ambtenaren als oorspronkelijk was voorzien. Het gebouw vertoont jammer lijke slijtageverschijnselen. De droomstad van toen gaat ge bukt onder de harde werkelijk heid van alledag. Beeldentuin Markantste punt in de stad Chandigarh is, nog steeds, de beeldentuin, met het levens werk van de kunstenaar Neck Chand. Hier zijn 20.000 beelden verzameld, vervaardigd uit alle mogelijke afvalmaterialen. Van deze beelden staan enkele voor beelden in de Kunsthal. De westerse invloed is in Chandigarh nog steeds niet te vermijden. Maar in de loop der tijd heeft de stad zich langzaam aangepast aan het land, waarin ze als vreemd element werd op gebouwd. Naast de modem-ar chitectonische hoogbouw zijn de sloppenwijken hier en daar al verrezen, de fietstaxi's staan geparkeerd in de grasperken, waar de voetgangers het gras tot wandelpaden hebben platgetre den. Nieuwbouw, meer in de stijl van het land, moet nu de mensen onderdak bieden. Te gen het jaar 2000 moeten dat er bij elkaar een miljoen zijn. Die zullen de siad nu, als afgebrok kelde droom, meer waarderen dan toen, veertig jaar geleden bij de oplevering. Chandigarh, veertig jaren na Le Corbusier; Rotterdam, Kunsthal; 17 juli tot augustus. 22

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17