Tekening aan neus Volkenkunde voorbij Cultuur&Kunst Knap verteld, maar waarom eigenlijk? LEIDSE Slagwerkduo op niveau RMO-ploeg weer naar Amsterdamse Waag opgravingen Syrië ËÉÈÉEl «t V centrum kinderboeken 'Een vreemde gebeurtenis' in Leiden Staande ovatie voor bijzondere Zauberflöte VRIJDAG 16 JUL11993 ANNEMIEK RUYCROK, 071-356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM, C Sotheby 's overweegt schadeclaim tegen WVC Het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden dreigt een Japanse tekening uit de 17de eeuw mis te lopen door een geschil tussen veilinghuis Sotheby's en het ministerie van wvc. De tekening zou in mei van dit jaar bij Sotheby's worden geveild-. Ongeveer twee weken voor de veilings datum nam het Rijksmuseum contact op met WVC om subsidie voor aankoop van de tekening aan te vragen. WVC zette, aldus Sotheby's, daarop de tekening van de stad en baai van Nagasaki op de lijst van beschermde voorwerpen. Het veilinghuis zag zich toen gedwongen de tekening daarop vlak vóór de veiling terug te trekken. MUSEA LEIDEN MUSEUM BOERHAAVE Lange St. Agnietenstraat 10. Di t/m za 10-17 uur, zon-en feestda gen 12-17 uur. 'De reizende astro noom', Nederlandse sterrenkundi ge expedities naar de Oost en de West, t/m 26/9. Elke zondag om 14 en 15 Uur gratis rondleidingen. MOLENMUSEUM DE VALK 2e Binnenvestgracht 1/a. Di t/m za 10-17 uur, zon-en feestdagen 13- 17 uur. RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN Rapenburg 28. Di t/m za 10-17 uur, zon-en feestdagen 12-17 uur. Tentoonstelling 'Mummies onder het mes', t/m 5/9. NAT. NATUURHISTORISCH MUSE UM Pesthuislaan 7. 'Man-ApeApe- Man', dag 10-17 uur (maandag ge sloten), rondleiding dag 14.00 uur, t/m 31/10. RIJKSMUSEUM VOOR VOLKEN KUNDE Steenstraat 1. Di t/m vr 10-17, za zon-en feestdagen 12-17 uur. 'Het Berefeest', rituelen en leefomge ving van de Ainu in Japan in foto's van Fosco Maraini, t/m 22/8. Zo- meropstelling '93, voorwerpen uit de verschillende verzamelgebie den, t/m 29/8, elke zondag injuli gratis rondleidingen om 14.00 uur. Koreaanse keramiek van 500 v. Chr. tot heden, tevens in Korea ver vaardigde foto's van Mark de Fraeye, t/m 29/8. Zondag 18 juli: Gratis rondleiding langs de ten toonstelling Koreaanse Keramiek (ca. 1,5 uur), 14.00 uur; Fifm 'No- vietenschool' dagelijks leven van jonge monniken in een boeddhis tisch klooster in Nepal, 15.00 uur. Elke 2e en 4e woensdag van de maand-een seniorenochtend (10.30-12.30 uur). ACADEMISCH HISTORISCH MUSE UM EXPOSITIES LEIDEN BLEIJENBERG GALERIE Breestraat 113. Di t/m za 9-18 uur, le zondag van de maand 12- 17 uur. BLEIJENBERG BEELDEN Langebrug 61. Vaste opstelling diverse beelden; vr, za en le zon dag van de maand 12-17 uur. GALLERIA PROPITIA Nieuwe Rijn 93. Do t/m zo 13-18 uur en op afspraak (071- 130821/144182). DE WAAG Aalmarkt 21'Why is the sky blue', foto's van Kathy Hoyer in tentoonstellingenreeks 'De Muur', t/m 25/7; woe t/m za 12-17, zo 13-17 uur. CENTRUM BEELDENDE KUNST Hooglandse Kerkgracht 19/21. 'A place where friendly people meet', schilderijen van Hein Van- dervoort, van 24/7 t/m 28/8; woe t/m za 12-17 uur, do 19-21 uur. AMBER Hooglandsekerkgracht8. Haiku, monotypes en keramische sculp turen van Johanna Lismont, te vens mixed media en foto's van Miche van den Broeck, t/m 26/7. Natuurfoto's uit Korea en kera miek van Bike van Gucht, t/m 28/8; woe t/m zo 11-17 uur. DE KLEINE KLUP Nieuwe Rijn 1. Foto's van Christopher Collier, t/m' 5/8; ma t/m za 10-22, zo 12-22 uur. ART ACRYLAAI Nieuwstraat 53. Stock-vooraad met werk van Nel Haringa Fred Olijve, Cyril Lixenberg, Teun Re- nes, e.a., t/m 24/7; woe t/m za 12-17 uur, le zondag van de maand en volgens afspraak (071- 122597). MECENAS Middelstegracht87. Ma-vr9-17 uur, za 11-16 uur. ZÓNE Nieuwstraat 17 b. Werk van de Canadese kunstenaar Dave Bo- broske, t/m 30/8; di t/m vr 11-18, do 19-20, za 10-17 en zo 13.30- 16.30 uur. ANTIQUARIAAT VAN PADDEN- BURGH Diefsteeg 14. Kleuretsen van Marcel Schellekens, t/m 21/8; di t/m vr 13-18, do ook 19-21, za 12-17 uur. PRINSEHOF Rapenburg 8-10. Ma t/m vr 10- 17 uur, zo 13-17 uur. ALPHEN AAN DEN RIJN HOFMAN VAN DER ZEE Hooftstraat 209. Olieverf van Marion de Man en Willem van den Broek, t/m 23/7; woe do 13-17, vr 13-21, za 11-17 uur en volgens afspraak (01720-76752). leiden Het Rijksmuseum van Oudhe den (RMO) in Leiden gaat weer graven in Syrië. Volgende maand trekt een ploeg van ze ventien mensen om twee ruïne heuvels te onderzoeken in het steppegebied vlakbij de Syrisch- Turkse grens. De expeditie staat onder leiding van dr. P. Akker mans, conservator van de afde ling Oude Nabije Oosten en gaat drie maanden duren. RMO gaat voornamelijk gra ven in de bijna vijf hectare grote ruïneheuvel Teil Sabi Abyad, de Heuvel van de Witte Jongen. Bij eerder veldwerk trof het muse um hier de goed geconserveer de restanten aan van een dorpje van ongeveer 5200 jaar voor Christus. Sommige huizen had den meer dan vijftien kamer tjes. De voormalige bewoners gingen kennelijk kruipend hun woning binnen. De deurope- Rapenburg 73. Wo t/m vr 13-17 HORTUS BOTANICUS Rapenburg 73. Ma t/m za 9-17 uur, zon- en feestdagen 10-17 uur. Kassen geopend ma t/m za 9-17 uur. Clusiustuin geopend van ma t/m vr 10-12.30 en 13.30-16.00 DE LAKENHAL Oude Singel 28-32. Di t/m vr 10- 17 uur, za zon-en feestdagen 12- 17 uur. Zondag 18 juli; leder half uur gratis rondleiding met als on derwerp de Leidse lakennijverheid, tevens demonstraties van het kam men, kaarden, spinnen en weven van wol, vanaf 12.00 uur. LEIDSE PILGRIM COLLECTIE Vliet 45. Ma t/m vr 9.30-16.30 PRENTENKABINET Rapenburg 65. Di t/m vr 14-17 PIJPENKABINET Oude Vest 159/a. Zo 13-17 uur en volgens afspraak (071-121340). 'Pijpen uit donker Afrika', t/m 4/11. KONINKLIJK PENNINGKABINET Rapenburg 28. Di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen 12-17 uur. 'Kunst voor de hand' 2600 jaar vormgeving in het Penningkabinet, t/m eind 1993. 'De schat van het Vliegend Hert', Compagniesgeld en smokkelgeld uit een VOC-schip, t/m 30/1/94. Museumspreekuur el ke woensdag 14-17 uur. WAGENMAKERS MUSEUM Oude Varkenmarkt 13. Zo 13-17 KATWIJK KATWIJKS MUSEUM Voorstraat 46. Di t/m za 10-12 en 14-17 uur. Tentoonstelling 'B.J. Blommers (1845-1914)', t/m 25/9. STAA-GALERIE Prinses Irenelaan 88. 'Vanuit het ei gen gevoel': cartoons, schilderijen, collages van Roel Steinhart en goua ches, olieverven en tekeningen van Grace Vendel, t/m 12/8; woe t/m za 12-17, vr ook 19-21 uur. HAZERSWOUDE DORP GALERIE LAERKEN Bent 2. Werk van meer dan 40 Deen- '"seen Nederlandse kunstenaars, tot 5/9; za en zo 11 -17 uur en op af spraak (01728-9837). GALERIE PASTEL Voorweg30. Schilderijen van Riet Ebberinken Riet Luckel, bronzen ke ramiek van Harry Englebert en scha len van steengoedklei van Mieke Bij kerk, t/m 31/7; woe t/m vr 14-17, za 12-17 uur. HILLEGOM GALERIE CATHARINA Meerstraatpromenade 12b. Aquarel len van Jeannette van Kampen, rea listische dierfiguren van Marinka Sie- bols en surrealistisch werk van Rado Vleugel; t/m 14/8. OEGSTGEEST GALERIE DEZIJ-DEUR Terweeweg 82. Di t/m vr 13-17.30, za 11-16 uur. VOORSCHOTEN AMBACHTS- EN BALJUWHUIS Voorstraat 12. Tentoonstelling 'Meu belkunst in Nederland', t/m 25/7; dag 14-17 uur. WARMOND GALERIE HET OUDE RAADHUIS Dorpstraat 36. Landschappen van Popco Bakkers, t/m 22/7; woe t/m zo 14-16, di 19-21 uur. GALERIE DE POMP Dorpstraat 38. Pentekeningen van Hans Finger en schalen en objecten van glas van Bas Treffers, t/m 22/7; di 19-21, woe 10-12 en 14-16; do za zo 14-16 uur. WASSENAAR RAADHUIS DE PAAUW Raadhuislaan 22. Beelden van Goke Leverland en landschappen van Ada Sier, t/m 25/7; di t/m vr 10-16, za zo 13-16 uur. GALERIE 27/DE GREEF DE GREEF Schoolstraat 27. Groepstentoonstel ling van negen bekende kunstenaars, t/m 1/9; di t/m vr 10-18, za 11-17 uur en op afspraak (01751 -16090). GALERIEVERHAAR Schoolstraat 9. Schilderijen van Nan cy van Overveldt, Bert van Leeuwen en Liesbeth Polder-Osinga, t/m 2/9; do t/m zo 13-18 uur. 'T KLOOSTER Kerkstraat 32. Vr en zo 14-17, za-12- 17 uur. ningen waren nauwelijks 50 centimeter hoog. Het dorpje stamt uit de zoge noemde Vroege Halaf-cultuur. Rond 5200 voor Christus werd het door brand verwoest. In de voorraadschuurtjes rondom de huizen zijn hoeveelheden ver koolde tarwe aangetroffen. Ook zijn er complete stukken aarde werk, stenen kommen, benen priemen en andere werktuigen aangetroffen. Assyrische handelaren en sol daten bouwden rond 1250 voor Christus een nieuwe nederzet ting op die plaats. Op de top van de heuvel staat een groot fort met metersdikke muren eri fraai bewaarde boogdeuren. Het is mogelijk dat hier de lokale heerser heeft gewoond. De ploeg gaat drie maanden graven met de hulp van zestig plaatse lijke werklui. Het is voor de der de maal dat het museum hier veldwerk verricht. leiden/amsterdam annemiek ruygrok Door plaatsing op de lijst mocht de tekening het land niet verla ten en haakten de potentiële buitenlandse kopers af, aldus een woordvoerster van het vei linghuis, dat nu overweegt een schadeclaim tegen WVC -in te dienen. De tekening zou name- recensie wunand zeilstra 'Het laatste getuigenis' van Belcampo, verteld door Piet van der Pas Regie. Mie ke Lelyveld. Gezien. 15/7, Burchtzaal Lei- Door het dra^ën van de echte steek van Napoleon ging oom Gait zich ook daadwerkelijk als zodanig gedragen. Deze ogen schijnlijk betekenisloze gebeur tenis blijkt tenslotte grote gevol gen te hebben gehad. In het verhaal 'Het laatste getuigenis' van Belcampo leidt dit zelfs tot de officiële proclamatie van alle ministers om de dijken te ope nen en Nederland door de zee te laten overspoelen. Met het uitspreken van deze proclamatie opent Piet van der Pas zijn voorstelling. Op dit ene punt wijzigt hij de opbouw van de oorspronkelijke tekst. Hierna vertelt hij het verhaal, inclusief deze episode met de proclama tie, gewoon van begin tot eind. Alleen blijft merkwaardig ge noeg de intrigerende slotzin achterwege: Nu pas begrijp ik waarom Noach aan de drank ging. Hoe kun je zo'n zin in een eigentijds zondvloedverhaal weglaten?! 'Het laatste getuigenis' van Belcampo (uit de bundel 'Nieu we verhalen' uit 1947) is een verhaal, en zeker geen mono loog. Met andere woorden: niet in eerste instantie voor het the ater bedoeld. Piet van der Pas heeft het uit zijn hoofd geleerd en vertelt het voor ons na. Knap verteld, maar waarom eigenlijk? Gedurende de voorstelling frummelt Van der Pas wat met een flink aantal papieren hoed jes. De knipoog naar de steek van Napoleon is duidelijk, en het geeft hem als acteur iets om handen. Maar als middel om deze navertelling iets theatraals mee te geven, is het te door zichtig en te veel uitgesponnen. Deze voorstelling blijft dan ook beperkt tot een navertel ling. Van der Pas spreekt duide lijk, denkt aan accenten en tem poverschillen en heeft goed over de spanningselementen van het verhaal nagedacht. Al leen de eventuele meerwaarde van het kijken en luisteren naar dit verhaal in plaats van het zelf te lezen kan deze 'voorstelling' niet overbrengen. lijk ten onrechte op de lijst voor beschermde voorwerpen zijn geplaatst. Volgens een medewerker van de afdeling Japan van het Rijks museum voor Volkenkunde is de handelwijze van Sotheby's uiterst laakbaar. „Het lijkt erop of het veilinghuis dit heeft ge daan om de verkoopprijs op te drijven. Bij een dergelijke vei- opera recensie monica schiks Die Zauberflöte van Mozart door het Utrechts Conservatonum. Met Sylvia Leentvaar als de Koningin van de Nacht, Nanco de Vries als Sarastro, Frank van Aken en Annelie Brinkhof als Tamino en Pamina en Jan-Willem Baljet als Papage- no. Solisten, koor en orkest o.l.v. Udo Rei- nemann. Regie: Hans Nieuwenhuis. Ge hoord 15/7 Stadsgehoorzaal, Leiden, al daar nog vanavond. Lang leve de Lakenfeesten! Op deze feestelijke manier krijgt Leiden hoe langer hoe meer operavoorstellingen binnen haar veste. En geen saaie verto ningen, maar hartverwarmende produkties zoals nu weer Mo- zarts Zauberflöte door het Utrechts Conservatorium. Het ling biedt WVC doorgaans de zelfde prijs als een buitenlandse koper. Dit om te voorkomen dat zo'n waardevolle tekening uit Nederland verdwijnt. Door de tekening van de veiling terug te trekken, wordt dit WVC onmo gelijk gemaakt. Bovendien drijft een dergelijke gang van zaken de prijs dermate op, dat WVC de tekening niet meer kan be kostigen. Hij gaat dus onze neus voorbij." Een woordvoerster van WVC vindt dat deze aantijging te ver gaat: „Meestal komen we in zo'n geval wel tot een vergelijk met de eigenaar van de teke ning en het veilinghuis. En So theby's is natuurlijk geen chari tatieve instelling. Het is vol gens WVC ook nooit de bedoe ling om door zo'n tekening op de lijst van beschermde (kunst voorwerpen te zetten er met een koopje vandoor te kunnen toneelbeeld (Hans in 't Veld) is eenvoudig maar doeltreffend: een zes meter hoge, verticaal geribbelde, matglazen driehoek die in delen uit elkaar kan wor den geschoven. Af en toe ver schijnen er lichtbeelden op, sij pelt er (heel verrassend) water langs omlaag of wordt de om trek in een bijzondere verlich ting naar voren gehaald. Verder is het podium kaal op een aantal stoelen na, waarop de zangers soms plaats nemen; ze moeten toch ergens blijven. Vóór het podium zit het orkest, bestaande uit een strijkkwintet, blaaskwintet, slagwerk en celes ta. Een muzikaal ensemble, ver fijnder en vaak solistischer van klank dan een heel symfonieor gaan. „Daarover beslist de Rijksdienst Beeldende Kunst en niet wij. Die lijst staat er hele maal los van." De Rijksdienst Beeldende Kunst wist aanvankelijk van het bestaan van de tekening niet af. „Omdat hij alsmaar in particu liere handen was. Naar aanlei ding van een mededeling van het Rijksmuseum voor Volken kunde heeft de Rijkscommissie besloten dat deze tekening be langrijk genoeg was om hem op de lijst te zetten. Later bleken de erfgenamen hiervoor geen toe stemming te hebben verleend, waardoor hij weer van de lijst geschrapt is", aldus een woord voerster van de Rijksdienst Beeldende Kunst. Volgens Sotheby's heeft WVC een hele grove fout gemaakt, waardoor veel mensen en be drijven gedupeerd zijn. De prent wordt op 27 oktober als- kest, maar met zeker zoveel overtuigingskracht. Deze Zauberflöte is heel bij zonder door zijn frisse uitstra ling. De zangers, van wie een aantal pas kort geleden is afge studeerd, stralen iets prils en gretigs uit. De spanning blijft gedurende de hele lange opera door behouden. Dat komt on der andere door de goed lopen de regie met leuke vondsten zoals de wilde dieren die mee deinen op de klank van de to verfluit. Maar het verhaal wordt vooral gedragen door de muziek van Mozart die bij het orkest en zeker ook bij de zangers voorop staat. Zelden heb ik zo'n ont roerende koningin van de nacht gehoord. Niet alleen had Sylvia amsterdam gpd Het oudste gebouw van Amster dam gaat een tweede jeugd te gemoet. De Waag op de Nicuw- markt wordt een Centrum voor het Kinderboek. Het oudste deel van de Waag, ooit een stads poort, dateert uit 1488. In het waarschijnlijk januari te openen Kinderboekencen trum gaan diverse instellingen nauw samenwerken. Het zijn de Openbare Bibliotheek als hoofdhuurder, de Universiteits bibliotheek, het Letterkundig Museum, het Nederlands Bi bliotheek- en Lekt uurcent rum en de Stichting Kinder- en Jeugdliteratuur. De instellingen beschikken over een schat aan informatie op het gebied van het kinderboek, die straks in de Waag bijeen wordt gebracht. In het centrum komen voorts wisselende tentoonstellingen. nog geveild. De richtprijs van de tekening ligt tussen de 15 en 25 duizend gulden, maar een ex pert verwacht dat de prent bij veiling ongeveer één ton op brengt. „Het hangt ervan af wat de tekening in oktober opbrengt of wij een schadeclaim tegen WVC zullen indienen en hoe hoog die zal zijn," aldus een woordvoerster van Sotheby's, De tekening is inmiddels weer van de lijst van bescherm de cultuurgoederen geschrapt, omdat de wet bepaalt dat als de eigenaar niet langer dan dertig jaar geleden is overleden, zijn erfgenamen toestemming moe ten geven voor plaatsing op de lijst. De eigenaar overleed in 1979 en zijn vier erfgenamen - die van de opbrengst een reis naar Japan willen maken - heb ben die toestemming niet ver leend. Volgens de woordvoerster van Leentvaar een prachtig geluid en een soepele techniek, ze wist zich er ook expressief mee uit te drukken. Frank van Aken zong tijdens deze Lakenfeesten zijn tweede opera: na de warm bloedige aria's in Haydns 'Fe- delta premiata' was hij hier een nobele prins Tamino. Pamina, door Annelie Brinkhof, leek zo uit een sprookje te zijn weggelo pen. Ook zij is een talent voor de toekomst met een schitte rende, warme sopraan waarmee zij, na Tamino's vermeende af wijzing, ons de rillingen over het lijf joeg. De Stadsgehoorzaal was nu niet bepaald overvol, maar de aanwezigen brachten een langdurige, staande ovatie voor deze bijzondere voorstel- ling. Het materiaal daarvoor komt vooral uit de vaak zeer bijzon dere collecties van de deelne mende instellingen. Op die ma nier kan een veel breder publiek daar kennis van nemen. Voor kinderen worden spe ciale thematentoonstellingen gehouden. Zoals over het werk van de 'koningin' van het Ne derlandse kinderboek, Annie M.G. Schmidt. De schrijfster heeft zich enorm voor de komst van het centrum ingespannen. Door middel van workshops, het zelf schrijven, illustreren of toneelspelen hoopt het centrum kinderen weer aan hel lezen te krijgen. Dat het met dit laatste slecht is gesteld, bewijzen de cijfers. Slechts zeven procent van de Nederlandse jeugd leest tegen woordig nog spontaan een boek, tegen vijftien procent tien jaar geleden. Sotheby's was het al sinds fe bruari bekend dat de tekening zou worden geveild. „Musea als het Rijksmuseum voor Volken kunde zijn bij dit soort veilingen onze belangrijkste klanten. Al in februari hadden zij in de catalo gus kunnen zien dat het om de ze tekening ging. Nu werd pas op het laatste moment, en nog wel ten onrechte, verhinderd dat de tekening zou worden ge veild. Terwijl wij heel belangrij ke buitenlandse potentiële ko pers hadden." Of het Rijksmuseum voor Vol kenkunde alsnog op de veiling van 27 oktober zal meebieden, is nog niet duidelijk. Volgens de woordvoerster van \WC is dat niet onmogelijk, maar is. het museum aan een budgel ge- bonden. Gaat de prijs van de te kening daar (ver) bovenuit dan zal het museum inderdaad van de koop moeten afzien. ^<uée*t^ee4te*t muziek recensie dick hermsen Concert: Marinissen Matthi|sse (Arnold Mannissen, vibrafoon en marimba, Emicl Matthijsse, marimba) Gezien. 15/7, Pie terskerk, Leiden Eigenlijk zou dit concert plaats vinden in de Hortus Botanicus, onder de blote hemel. De weer goden hadden blijkbaar hun be denkingen en zorgden voor on ophoudelijke wateroverlast. Dan maar naar de Pieterskerk. Daar was het in ieder geval droog. Akoestisch kent deze lo catie twee problemen: de galm tijd is veel te lang en er is een voordurend klinkende ruis in het gebouw. Het galmprobleem wordt vooral prominent hij in strumenten als marimba en vi brafoon. Er gaat een groot stuk verfijning verloren door het sa menvloeien van de klank. Het geluid wordt troebel, zodra het volume enigszins toeneemt. Arnold Marinissen en Lmiel Matthijsse hebben nogal wat gemeen:* ze zijn beiden heel jong, 26 en 22 jaar, zeer getalcn teerd en studeerden allebei aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Bovendien kun nen ze bogen op een rijke erva ring in onder andere Slagwerk groep Den Haag, het Schönberg Ensemble en het Residentie Or kest. Het repertoire dat het tweetal gisteravond bracht was gevari eerd. De muziek van Steve Reich leent zich uitermate goed voor dit soort bezettingen. De door hem bedachte techniek, waarbij twee dezelfde melodie en tegelijk beginnen, langzaam over elkaar heen schuiven en uiteindelijk weer samenkomen, kwam in Marimba Phase' goed tot uiting. Ondanks de enorme zaalgalm kreeg dit werk toch een strakke uitvoering en bL- ven de beide melodieën, ten opzichte van elkaar, goed over eind. Van de Japanse componist met de welluidende naam Katsuhiro Tsubonoh werd een stuk voor twee marimba's ver tolkt. Deze rijkelijk saaie com positie werd door beide slag werkers toch van een mooi. muzikaal jasje voorzien. Het meest tot zijn recht kwam een compositie voor vibrafoon van Rodney Sharman. De verstilde sfeer werd buitengewoon goed aangevoeld en overgebracht door Marinissen. Het concert werd afgesloteh met een wal ongelukkige keus. Overeenkom stig in alle voorafgaande stuk ken was de nadruk op klank kleur en melodie in plaats van op harmonie en ritmiek. Met de meer op het popidioom geeente afsluiter kreeg het programma plotseling een heel andere wen ding. Beide muzikanten staan ga rant voor een avond heden daagse muziek op goed niveau. Muzikaal zetten ze een uiterst verantwoord programma op de planken. Misschien dat een uit breiding met wat percussief slagwerk de afwisseling in klankkleur nog kan verhogen. leiden Tijdens de Lakenfeesten duiken - tra- mannetjes, die gistermiddag de druilerige 'A strange and unexpected event' gisteravond ditiegetrouw- onverwacht middenin de stad binnenstad opfleurden. Behorend tot het En- op het Stadhuisplein, soms de merkwaardigste figuren op. Zoals gelse Horse Bamboo Theatre maakten ze deze drie vreemd uitgedoste, maar muzikale het publiek warm voor hun straatvoorstelling foto loek zuyderduin RMO aan het werk tijdens de vorige expeditie op de ruïneheuvel in Syrië. foto'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17