Stierenrennen dodelijk ritueel I. Zigeuners dupe van Fluwelen Revolutie Feiten &Meningen 'Heren, heren, dat kan beter' DONDERDAG 15 JULI 1993 Eén dode en tientallen ge wonden, van wie enkelen ernstig, is de balans van de stierenrennen die de afge lopen dagen op verschil lende plaatsen in Spanje zijn gehouden. Het is een terugkerend ritueel, want de inwoners van Spanje zijn niet bereid afstand te doen van hun eeuwenoude fascinatie voor 'El Toro', de stier. MADRID/DEN HAAG TJABEL DALING ANP Vicente Girones uit het Noord- spaanse Tafalla stierf op 28-jari- ge leeftijd bij de stierenrennen in dq Baskische stad Pamploma. Hij liet een boerderij, een vrouw en twee kinderen na. Jaarlijks bezocht hij het feest van San Fermin, de beschermheilige van de Baskische stad Pamplona. Zijn vrouw waakte de dag na Vicentes dood bij zijn lijk. De dag daarop droegen de le den van dans- en drinkclubs uit Tafalla de lijkkist naar het sta tion waar het stoffelijk over schot van Girones in een goede renwagen van de trein werd ge laden. De trommels gingen voorop en de pijpers bliezen op hun dwarsfluitje. De stier die Vicente Girones doodde was nummer 118 uit de stierenfok kerij van Sanchez Taberno. De jonge torero Pedro Romero gaf het dier nog diezelfde dag de genadestoot. Ernest Hemingways dramati sche sfeertekening uit 1926 van de stierenrennen in Pamplona in zijn onvolprezen boek The sun also rises is nog steeds actu eel. Vorige week kwam bij een stierenren in het nabijgelegen San Sebastian een 28-jarige Spanjaard om het leven. Bij de feesten van San Fermin voor de lokale bevolking LosSanfer- minesdie gisteren werden af gesloten, raakten in enkele da- heid die in de lidia (synoniem voor 'corrida') vooral een 'geri tualiseerde slachting' ziet, vindt bij de politiek nauwelijks weer klank. Buitenlandse Spanje-liefheb- bers tonen meestal een zekere» tweeslachtigheid tegenover de tauromachie. Annie M. G. Schmidt verwoordde dat in de verzamelbundel Viva Espaha treffend: „Ik heb het vreemde gevoel: hier moet ik tegen zijn, dit behoor ik barbaars te vin den. Ik behoor medelijden te hebben met de stier die van de ene rode lap naar de andere wordt gelokt. Ik behoor medelij den te hebben met dat paard dat daar onbeholpen in matras sen gehuld rondzeult met een picador er boven op, en dat door de stier als een zaagselpop ondersteboven wordt geramd. Maar waarom ben ik dan toch niet verontwaardigd en ge schokt? Ik kom toch uit het land van 4 oktober dierendag en ik huil toch bij het zien van een dood musje?" Voor de stier, die altijd een ongelijke strijd vecht, is de dood een onvermijdelijk gegeven. Maar ook voor de to rero ligt de dood altijd op de loer. Spanje's briljantste dichter van deze eeuw, Frederico Gar cia Lorca, deed daar in 1935 op dramatische wijze verslag van. Hij voorspelde dat zijn vriend, Ignacio Sanchez Mejias, bij zijn come-b'ack als torero het leven zou laten. „Ik had alles voor voeld. Ik heb zijn bloed niet wil len zien", verklaarde Lorca kort voor het fatale incident. In een dramatisch gedicht beschrijft hij de dood van veteraan-torero Don Ignacio: „Aanvang om vijf uur vandaag. Pal was het vijf uur vandaag. Een kind bracht het witte laken, aanvang om vijf uur vandaag. De kalk stond klaar in een mand. aanvang om vijf uur vandaag. En sterven rondom, enkel sterven. Aan vang om vijf uur vandaag." De Spanjaarden krijgen er geen genoeg van, ook al vallen er jaarlijks doden en gewonden bij de populaire stierenrennen, zoals hier in Pamplona. foto reuter »jim hollanl gen tijd al tien mensen zwaar gewond. Tientallen mensen moesten zich onder medische behandeling stellen. Volgens de plaatselijke politie nemen steeds meer mensen deel aan de stierenren in de nauwe stra ten van het oude centrum van de Baskische stad. De kans op ongelukken met dodelijk afloop wordt daardoor elk jaar groter. Het evenement in Pamplona begint om acht uur 's morgens met de encierro, het bijeendrij- ven van de stieren uit de bin nenplaats naar de arena, de Plaza de Toros. longemannen proberen hun moed en manne lijkheid te bewijzen door voor de stieren uit te rennen en zich op het allerlaatste moment in veiligheid te brengen. Na de siësta volgt een stierege vecht in drie bedrijven (corrida de tercios), waar de stieren wor den gedood, 's Nachts is er vuurwerk en wordt er in alle overgave gefeest, gegeten, ge dronken en gemusiceerd. Tij dens deLos Sanfermines' gaat het feest zeven dagen lang 24 uur per dag onafgebroken door. „Pamplona rust niet uit", kopte het El Pais maandag. Voor Spanjaarden roept 'het spel met de dood' associaties op met seks, godsdienst, dood, hu welijk, passie en vruchtbaar heidsrituelen. De corrida, geënt op de regels van de klassieke tragedie, is het volksfeest bij uit stek, waarbij de Spaanse volks aard het best tot uitdrukking komt, zo beweren kenners van het stieregevecht (tauroma chie). De ongelijke strijd tussen torero en stier is populairder dan ooit. Respectabele kranten besteden elk dag drie tot vier pagina's aan de stieregevechten, die in Span je als kunst met een grote K worden beschouwd. Evene menten als in Pamplona en de Madrileense F er ia de San Isidro, het belangrijkste stierevech- tersfestival in Spanje, krijgen een prominente plaats op de kunstpagina's. Compleet met recensies, voorbeschouwingen, analyses en portretten van de belangrijkste toreros. Het stieregevecht maakte deze eeuw verscheidene crises door, maar het fenoneem kenmerkt zich door zijn vitaliteit. De Brit se journalist John Hooper, een groot Spanje-kenner en auteur van het standaardwerk 'De Spanjaarden', zegt dat het stie regevecht elke keer weer „her leeft en overleeft". De minder- crimineler en luidruchtiger dan Tsjechische gasten. Toen op 3 april de Finaliste van de Tsjechisch/Slowaak se Miss-verkiezing voor de televisie werd gevraagd wat ze van haar toekomst verwachtte, antwoordde de schoonheid: „Ik hou niet van criminelen, vooral niet van die met een donkere huid, en ik zou mijn stad graag van hen willen reinigen. Daarom word ik advo caat." De presentator van het programma keek haar bewonderend aan en zei: „Je bent een dapper meisje. Zulke advocaten hebben we nodig." Het publiek klapte de handen stuk. Miss Magdalena Babicka komt uit Noord-Bohemen, een streek die samen met het oosten van Slowakije be kend staat om zijn grote aantal zigeuners en om zijn extreme rassenhaat. Het is de regio waar skinheads hun grootste triomfen vieren. De problemen zijn de laatste tijd nog toegenomen, om dat Noord-Bohemen naast zijn traditionele zigeunerge meenschap een grote golf immigranten uit Slowakije heeft opgenomen. Enkele duizenden Slowaakse zigeu ners besloten te verhuizen, omdat ze vreesden dat hun situatie na de opsplitsing van Tsjecho-Slowakije sterk zou verslechteren. Het gevolg was, zo zeggen de Noord- bohemiërs, een duidelijke stijging van de criminaliteit. Dat leidde in sommige steden tot maatregelen die niet echt onder doen voor het uitgaansverbod in Spisski Podhradie. Zo bestaat in het stadje Jirkov een verorde ning waarbij vergrijpen tegen de openbare orde kun nen worden bestraft met een boete van 100.000 kronen (een dikke 6500 gulden) en onmiddellijke uitzetting uit de gemeente. Begin dit jaar wilde het Tsjechisch openbaar ministerie dat soort maatregelen vastleggen in een wet die onder meer huiszoekingen zonder gerechtelijk bevel zou toe staan. Verder mochten bezoekers van buiten de stad zich niet langer dan vijf dagen in een gemeente ophou den. Openbaar aanklager Jiri Setina stak niet onder stoelen of banken dat de wet alleen maar tegen zigeu ners was gericht. Een grote verschil tussen Praag en Bratislava is dat het wetsvoorstel er in Tsjechië niet doorheen is gekomen, terwijl de Slowaakse regering tot nu toe niets tegeri het uitgaansverbod in Spisske Podhradie heeft onderno men. Het valt niet te ontkennen dat de zigeuners in Slowakije er in vergelijking met Tsjechië sociaal en economisch veel slechter aan toe zijn. Met name in Oost-Slowakije en vooral juist inde Spis-regio, waar Spisski Podhradie ligt, zijn de omstandigheden erbarmelijk. „Een reis in de zestiende eeuw", noemde één van de leden van het Slowaakse parlement de rondreis door de regio. Het grootste deel van de Slowaakse zigeuners is werk loos en meer dan tachtig procent leeft op of net onder de armoedegrens. Hun situatie is na de val van het communistische systeem dramatisch verslechterd, om dat ze als zwaar gediscrimineerde en ongeschoolde groep de eersten waren die hun baan kwijtraakten. Voor de zigeuners heeft de val van het communisme weinig goeds gebracht. Dat vinden ze zelf ook, want blijkens een enquête is 55 procent van hen absoluut niet te spreken over de Fluwelen Revolutie van 1989. Nauwelijks is Slowakije lid van de Raad van Europa ge worden, of de eerste minderheid heeft al een klacht in gediend. Twee Roma-organisaties (zigeuners) hebben de hulp van de Raad ingeroepen naar aanleiding van een nachtelijk uitgaansverbod voor zigeuners in het Oostslowaakse stadje Spisske Podhradie. De maatregel tekent de sfeer in het vroegere Tsjecho-Slowakije, waar zigeuners aan beide kanten van de nieuwe grens ten diepste worden veracht. „Ze slapen overdag en gaan 's nachts uit stelen." Dat was in het kort de motivatie van de burgemeester van Spisske Podhradie voor zijn anti-zigeunermaatregel. Hij wist zich daarbij gesteund door een grote meerderheid van de bevolking. Volgens een enquête die het Engelstalige weekblad The European onlangs hield, heeft 91 procent van de Tsjechen en Slowaken een hekel aan de pakweg half miljoen zigeuners in het voormalige Tsjecho-Slowakije. Bovendien is een meerderheid van mening dat zigeu ners hun erbarmelijke leefsituatie louter aan zich zelf hebben te danken. Een kwart van de ondervraagden vindt het een goede zaak dat skinheads de zigeuners 'in bedwanghouden'. Sommige cafés in Praag zetten ondanks een verbod openlijk het bordje 'geen toegang voor zigeuners' op de voordeur. Protesten blijken in de praktijk weinig uit te halen. De openbaar aanklager heeft namelijk alle be grip voor de café-eigenaren: zigeuners zijn nu eenmaal Spanjaarden en toeristen denken hun mannelijkheid te kunnen tonen bij het stierenrennen. foto anp /^ecnriKMfi,scHêT- M-öaijë etEBH 35 /W6E£,IK VW JB- UOq STB£0* HAffTSi'iK^e iVwo' Alleenje. W&tèHF&ST6£ Hi y v è\EjwooM op anüö-Ê- Vrouwen boven de 35 doen er beter aan zich niet in het openbaar in een bikini te vertonen. Alleen 'mooie' vrouwen zijn geschikt voor het tweedelig badpak. Anderen zouden volgens een gemeente raadslid van de Italiaanse Lega Nord 'de goede smaak moeten hebben niet onbedekt rond te lo pen'. Hij vertegenwoordigt daarmee ook de me ning van een aantal pas gekozen burgemeesters van de Lega Nord, de partij die een maand gele den veel succes boekte bij de gemeenteraadsver kiezingen. De burgemeesters hebben een verbod uitgevaardigd op het dragen van bikini's, zwem broeken en andere vormen van schaarse kleding op straat, in winkels en in snackbars. Een aantal toeristen ging al op de bon. Slanke meiden en vrouwen onder de 35: grijpt uw kans en boek nu het nog kan een zonnig reisje naar noord-Italië. Over een jaar kunt u al te oud zijn. Eén confectiemaat groter en het is voorbij. Dan wordt u aan de Italiaanse kust veroordeeld tot het dragen van soepjurken en kaftans. Dan is een bikini uit esthetisch oogpunt niet langer ver antwoord. Dat moet u toch begrijpen, dames. Ita liaanse mannen liggen natuurlijk niet op het strand om te loeren naar hammen, vetkwabben en rimpelbuiken. Nee, die willen jong en strak en verafschuwen oud en lobbig. Want oud is uit en jong is in voor de ongetwij feld mannen van de Lega Nord. De partij wil fris bloed zien, overal in het land. De Lega stelde al voor de politiek te 'schonen' door de ouwe knarren eruit te werken ten faveure van jonge po litici met 'gezonde' vernieuwende ideeën en een verkwikkende, fatsoenlijke kijk op de zaken. Ook de nieuwe lichting Lega Nord-burgemeesters in noord-Italië heeft merkbaar de smaak te pakken nu de laatste gemeenteraadsverkiezingen zo zon nig voor de partij zijn uitgepakt. De bezem door de politiek, de bezem door de maatschappij, dan ook de bezem over de stranden waar Italië zo trots op is. Weg met oude, dikke schaarsgeklede Maar jongens, jongens. Is dat alles? Dat kan toch nog veel beter? De Noorditaliaanse stranden en pittoreske dorpjes zijn pas echt een plaatsje in de vakantiefolders waard als behalve in Lega Nord termen 'dikke, ouwe, ordinaire dellen' nog wat groeperingen van strand en straat worden gehou den. Te dikke mannen met te kleine zwembroekjes? Wegwezen! Dommekrachten met glimmende trainingspakken die bij elke buiging de bilnaad tonen? Opdonderen! Binken met druppelvormige zonnebrillen met spiegelglas? Niet om aan te zien! Mannen in korte broek maar daarbij wel de rest van hun dPledelig pak aan? Weg ermee! De lijst kan nog veel langer en wie suggesties heeft, is bij deze uitgenodigd ze op te. sturen.' Of de burgemeesters iels met de suggesties doen, is de vraag. Het is natuurlijk helemaal niet uitge sloten dat ze zelf tot een van de bovenstaande ca tegorieën behoren. Het is te hopen dat zij dan de goede smaak hebben zich ver verwijderd te hou den van hun eigen stranden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 2