'Sunset Boulevard' uitverkocht ewondering Cultuur&Kunst Jubilerend Diligentia krijgt opknapbeurt Aangename solo Kim Soepnel Matig spel in sfeervolle Pieterskerk LEIDSE jHOPÏbmR Whitney Houston komt voor optreden naar Maastricht CLIP&PflPER DONDERDAG 15 JUL11993 17 CONCERTEN LEIDEN HOOGLANDSE KERK Vrijdag 16 juli Orgelconcert door Anton Door- heim, 12.30 uur. Zaterdag 17 juli Orgelconcert Frank van Wijk, 13.30 uur. Zondag 18 juli Inloopconcert door Die Haghe Sangers, 14.30 uur. Exotisch dubbelconcert van do centen Rotterdams Conservatori um mmv harpist Purmtam en Ka- runa en Simone op tanpura, 21.00 uur. LOKHORSTKERK Zaterdag 17 juli Concert door Caroline van Oyen, sopraan, en Anton Doornheim, oregel. Werken van o.a. Purcell, Handel, Pergolesi, Diepenbrock, Mendelssohn en Batholdy, 14.30 HARTEBRUGKERK Zondag 18 juli Lakenmis. Messe Brêve van Gou nod doqr Gemengd koor en Scho- la Cantorum, 10.30 uur. WATERPODIUM Zaterdag 17 juli Music for the Royal Fireworks, slotconcert door Soreo met vuur werk, 22.00 uur. BINNENSTAD Zondag 18 juli De Gouden Pet, stratmuziekcon- cours, 13.00-17.00 uur. ARSENAALPLEIN Zondag 18 juli Finale De Gouden Pet, optreden finalisten en prijsuitreiking, 17.00-23.00 uur. VROUWENKERKPLEIN Zaterdag 17 juli Praet Pop part II met Stick to the Lips en The Curt Bausch Gang, 13.30 uur. STADHUISPLEIN Zaterdag 17 juli La Charanguita, salsa, 13.00 uur. LVC Vrijdag 16 juli GrQmngse rockband The Heat, 23.30 uur. KATWIJK VREDESKERK Dinsdag 20 juli Concert door Klaas J. Mulder met werken van o.a. Bach en Men delssohn, 20.15 uur. NIEUWE KERK Vrijdag 16 juli Concert zomerorgelserie: Ben van Oosten met werken van Charles- Marie Widor, Gigout, Franck, Bach en Merkel, 20.15 uur. LISSE ST. AGATHAKERK Donderdag 22 juli Concert door Simon Stelling, Frans programma met werken van o.a. Vierne, Duruflé en Guilmant, 20.15 uur. NOORDWIJK OUDEZEEKERK Woensdag 21 juli Chr. gemengde zangvereniging 'Hosanna in Excelsis', 20.30 uur. AMSTERDAM CONCERTGEBOUW vrijdag 16 juli Mozart Festival, Radio Kameror kest olv Arnold östman, soliste Emmy Verhey, viool, 20.15 uur. zaterdag 17 juli Mozart Festival, Radio Kameror kest olv Arnold Östman, solisten Christiane Oelze, sopraan, Claron McFadden, sopraan, James Doing, tenor, Liewe Visser, bas, 20.15 uur. zondag 18 juli Mozart Festival, Radio Kameror kest olv Arnold Östman, solisten Melvyn Tan, Ronald Brautigam en Bart van Oort, fortepiano, 20.15 dinsdag 20 juli Hilliard Ensemble-, 'Connections. Music of twelve countries and five centuries', 20.15 uur. donderdag 22 juli Kamerorkest van Litouwen olv Saulius Sondeckis, soliste Tatia- na Nikolayeva, piano; werken van Arensky, Sjostakovitsj, Tsjaikovs- Met een nu al volledig uitver kochte reeks voorstellingen van Youp van 't Hek begint het Haagse theater Diligentia op dinsdag 17 augustus zijn jubile umseizoen. Het theater bestaat 200 jaar en markeert dat met een fikse opknapbeurt. De zomermaanden worden besteed aan een renovatie van de zaal en het voorhuis. Tegelijk worden de ruim 500 stoelen vervangen door betere. Volgens een woordvoerder moet de renovatie ervoor zor gen dat het gebouw het monu mentale karakter van twee eeu wen geleden zoveel mogelijk te rugkrijgt. Diligentia is één van de vier Nederlandse theaters die nog.gebouwd zijn vóór de Fran se tijd. De andere drie staan in Maastricht, Leiden en Amster dam. Diligentia heeft, om aan geld voor de opknapbeurt te komen, stoelen 'verkocht' aan met na me bedrijven. Die krijgen dan een naamplaatje op de achter kant van hun stoel. Ze kosten 5000 gulden per stuk. THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'De Contrabas' van Patrick Süskind door Kim Soepnel. Gezien 14/7, Burchtzaal Het weer was wispelturig ge noeg om de voorstelling 'De Contrabas' van Patrick Süskind naar de Burchtzaal te verplaat sen. Gelukkig maar, want de door Kim Soepnel gespeelde monoloog zou in de open lucht waarschijnlijk verloren zijn ge gaan. Het stuk is gebaat bij een intieme sfeer. Op een bijna geluiddicht ka mertje mijmert een contrabas sist over zijn vak en over zijn le ven. De ene keer verdedigt hij het instrument met verve; zo wordt ons op belerende toon voorgehouden dat een orkest het eventueel wel zonder diri gent kan stellen, maar beslist niet zonder de contrabas. Als we dan eenmaal anders tegen dit kennelijk onderge waardeerde instrument aankij ken, volgen uitweidingen over de beperkingen er van. Het blijkt soms letterlijk en figuurlijk een sta-in-de-weg in het leven van deze contrabassist, wiens liefde voor een jonge mezzoso praan door zijn bescheiden po sitie binnen de hiërarchie van het orkest vermoedelijk niet be antwoord zal worden. In de vertolking van Kim Soepnel wordt 'De Contrabas' een aangename voorstelling. Omdat ze zelf als contrabassiste aan het conservatorium is op geleid, kan ze meespelen met langspeelplaatfragmenten en kan ze laten horen wat ze be doelt. 'De olifant' uit het werk van Saint-Saëns bijvoorbeeld, het anderhalve minuut durende 'allegretto pomposo' voor con trabas, brengt zij met een de monstratieve afkeer ten gehore. Dat ze als actrice een enkele keer minder overtuigt, stoort daarom nauwelijks. Ze haalt bij voorbeeld door een wat one venwichtige timing nog lang niet alle humor uit deze prach tige tekst. En het bravour waar mee ze in dit stuk een man tracht uit te beelden, is wel eens clichématig. Het neemt niet weg dat haar optreden door een sympathieke uitstraling wordt gekenmerkt. Voor'Andrew Lloyd Webber gaat zon nooit meer onder Niet alle critici waren met lof vervuld, maar zoals een van hen schreef: „Een nieuwe musical van Andrew Lloyd Webber is zoiets als een pas-ontworpen tank - jarenlang voorwerk, enorme ontwikkelingskosten, en niet te stop pen." „Middelmatig", oordeelde de toneelrecensent van de Daily Telegraph. „Een dwaas plot", meende de Financial Times. Maar wat deed het oordeel van de scribenten er eigenlijk nog toe? De produktiekosten van 'Sunset Boulevard' waren 10 miljoen gulden gweest, en in de twee weken voorafgaand aan de première was al voor 14 miljoen aan tickets verkocht. Voor wie de show nog wilde zien: er wa ren nog kaartjes voor de decem ber-voorstellingen. Niet alleen voor de benepen zitplaatsen in het Londense Adelphi Theatre was de belang stelling overweldigend, ook voor de plaatsen op het toneel had het storm gelopen. Liza Mi- nelli, Meryl Streep en Elaine Paige hadden allen gepoogd de titelrol te krijgen. Maar vergeefs. Sir Andrew Loyd Webber gaf uiteindelijk de voorkeur aan een oude bekende: de actrice Patti LuPone die op Broadway ooit Evita speelde in Lloyd-Webbers gelijknamige musical. De première, afgelopen maapdag, bracht menige Rolls Royce in beweging. Er waren musici als Shirley Bassey en Cliff Richard, acteurs als Roger Moore en Emma Thompson, en de politici Neil Kinnocken Betty Boothroyd (Lagerhuisvoorzit ster en ex-balletdanseres). Klassiekers 'Sunset Boulevard' is de nieuw ste loot aan de immer groeien de Lloyd Webber-stam. Met zijn 46 jaar heeft de Britse compo nist nu 11 musicals op zijn naam staan, waarvan vele in middels klassiekers zijn gewor den: Jesus Crist Superstar, Evita, Cats, Phantom of the Opera. In het rijk van Andrew Lloyd Webber, 's werelds beroemdste in leven zijnde componist, gaat de zon nu nooit meer onder. In de Londense West End draaien momenteel vijf Lloyd Webber- shows, maar daarnaast gaat op elk uur van de dag ergens an ders op de aardkloot wel een gordijn omhoog voor een van zijn produkties. Andrew Lloyd Webbers 'Sun set Boulevard' is de theater-ver sie van Billy Wilders gelijknami ge film over het leven van de ac trice Norma Desmond. Het ver haal heeft Lloyd Webber niet wezenlijk veranderd. Ooit een befaamd actrice, is Norma Des- mond in haar majestueuze huis aan Sunset Boulevard (Holly wood) in vergetelheid wegge zakt. Ze raakt verliefd op een jonge script-schrijver die bij toeval in haar huis verzeild raakt, maar vermoordt hem als hij voor een jongere vrouw kiest. Nog een keer komt Nor- ma Desmond daarna in de schijnwerpers te staan, maar dit keer zijn het de schijnwerpers van Los Angeles' misdaad-re porters. Billy Wilder, inmiddels 87 jaar, was bij de première aan wezig en velde een positief oor deel. „Ik heb er bijzonder van genoten", zei hij. „Andrew Lloyd Webber heeft de klus heel goed geklaard. De strekking is dezelfde gebleven De rol van Norma Desmond wordt gespeeld door de 46-jari- ge Patti LuPone, een Ameri kaanse van Siciliaanse afkomst. LuPone, die hiervoor naar ver luidt 55.000 gulden per week krijgt, draagt de hele show. De musical komt pas op gang als zij na 20 minuten op het toneel verschijnt, en zonder omhaal het nummer zingt dat dagen lang op het trommelvlies ach terblijft: With One Look. LuPone zingt haar nummers tegen een decor dat tijdens een van de previews door het pu bliek op een applaus werd ont haald, hetgeen ongebruikelijk is. Het decor is de barokke ont vangstkamer van haar landhuis aan Sunset Boulevard, waarin de musical zich goeddeels af- speeld. Ironisch genoeg was het dit decor dat Sir Andrew Lloyd Webber vorige maand noopte de première twee weken uit te stellen. Bij toeval was ontdekt dat het decor, dat vele tonnen Patti LuPone met Kevin Anderson: musical gedragen door LuPone. foto ap weegt, in beweging werd ge bracht als iemand buiten het theater een draagbare telefoon hanteerde. De radiogolven van de telefoon, zo leerde nader on derzoek, activeerden de hydrau lische pompen van het toneel systeem. Maar die valse start was afge lopen maandag al weer verge- RECENSIE Concert: Ensemble Tuhü (Rose-Marie Bekker, zang; Tom Burmanje, gitaar), ge zien: 14/7, Pieterskerk. Leiden. Spanje kent een rijke muziek cultuur met een enorme diver siteit aan stijlen. In de ene streek klinkt de muziek weer net iets anders dan in alle andere. Toch zijn er overeenkomstige kenmerken die ervoor zorgen dat de muziek 'Spaans' blijft, zoals de temperamentvolle uit voeringswijze, de directe ma nier van zingen en de meesle pende melodieën. Ensemble Tuhü bracht gister avond iets van die zuidelijke sfeer naar Leiden. In de Pieters kerk vertolkten zangeres Rose- Marie Bekker en gitarist Tom Burmanje, overigens de helft van het voltallige ensemble, op de flamenco-cultuur gebaseer de volksliederen. De zang werd afgewisseld met solostukken voor gitaar. Het repertoire was uitstekend gekozen met prach tige composities van groothe den als Rodrigo, Granados en Albéniz. Hoe moeilijk het is de ze muziek te vertolken op een manier dat het ook echt Spaans blijft klinken, bleek bij dit con cert eens te meer. Bekker is een zangeres met een mooi, maar, voor dit soort muziek, veel te gecontroleerd stemgeluid. Een 'cancion' van Rodrigo klinkt nu eenmaal anders dan een canta te van Bach. Een te klassiek ge bruik van de stem is dodelijk voor het temperament waar de ze stukken om vragen. Nog twij felachtiger wordt het, wanneer alle teksten moeizaam van blad worden gelezen. De afstand tot de liederen wordt hiermee wel erg groot. De versterkte klank van de begeleidende gitaar klonk flu weelzacht en als zodanig erg mooi. Het chorus-effect, een lichte zweving in toonhoogte waardoor het geluid voller wordt, werkte wonderwel heel goed. Wonderwel, want volks muziek, akoestisch gitaar en elektronica gaan niet altijd even De Amerikaanse megaster Whitney Houston, al geruime tijd 's werelds best verkopende popzangeres, komt dit najaar voor een eenmalig optreden naar Nederland. Op zaterdag 23 oktober staat de 'Zwarte Strei sand', zoals zij door haar fans liefkozend wordt genoemd, zo goed als zeker op de planken van het Maastrichtse congres centrum MECC. De populariteit van het gewe zen fotomodel en voormalig nachtclubzangeres is dit jaar wereldwijd tot recordhoogte ge goed samen. Burmanje is een vaardig gitarist maar speelde gisteravond slordig. Veel hape ringen en daarbij het onvol doende beheersen van een aan tal typische flamenco gitaar technieken zorgden, mei name in zijn solostukken, voor te wei nigovertuigingskracht. Met het sausje uitbundigheid dat de toegift bedekte, hadden alle voorafgaande stukken ook beprenkeld mogen worden. Ondanks de matige uitvoe ring van de muziek was het concert wel heel sfeervol. De ambiance van de monumentale kerk leent zich prima voor dit soort kleinschalige uitvoerin gen. stegen. Alleen al in Nederland verkocht de 29-jarige Houston van haar meest recente album, de soundtrack van de film Body Guard, tot nog toe bijna een half miljoen exemplaren. Opmerkelijk is overigens dat Houstons concert in het MECC amper 24 uur na het optreden van een andere popvedette, Eros Ramazzotti, plaatsvindt. Voor de organisatoren bete kent dat een lucratieve 'efficien- cy-winst': de kostbare extra in frastructuur zoals tribunes, po dium en dranghekken kunnen gewoon blijven staan. PC-werkstation Ergonomisch design Ijk Deels voorgemonteerd j ShopToppers zijn aktie-artikelen van Clip Paper, een landelijke keten van Kantoorsupers voor een Superkantoor! Bel de dichtstbijzijnde vestiging voor toezending van de aktuele aktiekrant Koopavond en j.' zaterdag open Vareseweo 41Rotterdam Tel 010-262 10 22 Tiber 40. Le.dschendam Tel 070 320 30 04 Hanzeweg 11Gouda Tel 01820-723 88 0e Hemmen 23, Drachten Tel 05120-421 21 In deze rubriek komen al of niet bekeftde streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Irène Prinsen haar bewondering uit over haar inspiratiebronnen: schrijvers en filosofen. Van de Leidse kunstenares is tijdens de Lakenfeesten het werk Apocalypse te zien in de Pieterskerk. In de Hooglandse kerken staat El Greco, basiliek voor een schilder. „Schrijvers die de zandbak van buitenaf laten zien, vanaf de maan, vind ik inspirerend." tffkMkk Met dingen hebben ik niet zo veel. Die kunnen kapot gaan, in de brand vliegen. Ik heb meer met denken. Dat inspireert me. Er is één ding waar ik wel iets mee heb. Een schilderij, een aquarel van Hilmar Schafer dat ik heb gekocht tijdens mijn studie filosofie. Het is ook steeds mee verhuisd. Voor mij drukt het leegte uit, het niets. Een wolkenlucht met daaronder gras. Links in de verte zie je nog de suggestie van een riviertje. Verder is er niets. Er gebeurt niets dat menselijk is. Denken begint ook in het niets. Herbegint en eindigt in het niets. Net als de wereld, het leven. De bijbel zegt het al: in het begin was er niets. Leegte. Zo kom je ook ter wereld: als baby ben je helemaal lëeg. Je wordt geboren in een in een tekst waar al heel lang aan is geschreven. Tegelijkertijd moet je iets presteren in dat specifieke stukje tijd waarin je wordt geboren. Je bent een soort prisma waarin het licht van de tijd breekt. Voor ieder mens is de ervaring van denken anders. Als filosoof denk ik radicaal. Ik vraag terug vanuit dingen die voor anderen vanzelfsprekend zijn. Wat is waar en wat is onwaar? Wat is zekerheid? De meeste mensen hebben die behoefte niet. De vanzelfsprekendheden zijn het speelgoed dat we in de zandbak krijgen waarin we worden geboren. We vragen niet: wat is dit? Wat is het spel? Wat zijn de regels? Hoe komen die tot stand? Wie biedt dit aan? Wat is dat voor instituut? En waarom? Een filosoof, een kunstenaar is iemand die deze vragen wel 'stelt. Schrijvers, die de zandbak van buitenaf laten zien, vanaf de maan, die vjnd ik inspirerend. Mensen zoals Menno ter Braak en Albert Camus. En filosofen als Nietzsche, Heidegger, Wittgenstein of de Fransman Ricoeur. Zij stellen wel vragen bij die vanzelfsprekendheden. Met filosofie ben ik niet verder gegaan. Dat wordt kennelijk gebruikt als inspiratiebron in mijn werk als kunstenaar. Het rationele versus kracht, drift. Kunst is zo aantrekkelijk omdat je gedachten via die drift kunt uitwerken. Je beweegt je tussen geest en drift. Het geeft je de mogelijkheid om in contact te komen met die drift, dat oer. Daarom werk ik graag met staal. Het is een krachtelement. In mijn werk zit een paradox. Het is zeer aanwezig, heel expressief. Ik leef zelf in een soort volheid van die culturele bagage terwijl ik toch weet dat mijn werk voortkomt uit de leegte. Ik geloof in de waarheid van de paradox. We leven intens. We leven om te sterven. Als je veel volheid produceert, sta je dicht bij de leegte, het niets. De leegte waar de wereld uit is ontstaan en waarin ook weer zal eindigeiij,^/ TEKST LETTY STAM FOTO LOEK ZUYDERDUIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17