Een oude man, een opgezet
paard en veel herinneringen
nr
'Er waren wel een paar rampen voor nodig'
Rtv show
'TV is een babysitter'
Ondanks de lage budgetten en het routi
nematige karakter werden de films van
Roy Rogers wereldberoemd. Van (Island
tot Japan en van Engeland tot Brazilië
(In Duitsland kent men hem niet: de
Duitsers hadden in de jaren '50 hun ei
gen jeugdidolen als Heinz Rühmann).
Tussen 1933 en 1950 maakte de'koning
der cowboys' 90 films voor Republic Pic
tures. Toen dit bedrijf de rechten van die
films verkocht en Rogers niet liet meede
len in de winst, begon Rogers een proces.
En won. Van het geld startte hij in 1950
een eigen produktiemaatschappij. Hij
maakte in 5 jaar tijd 106 tv-films van een
half uur. Die speelden zich niet langer af
in het Wilde Westen, maar in een coffee
shop. Roy Rogers is nooit helemaal ver
geten in de VS. jaarlijks is er een Roy Ro-
gersfestival en de liedjes over de held, ge
zongen doorzijn zoon Dusty, blijven po
pulair. Ook de liedjes in de films van Ro
gers raken niet in de vergetelheid. On
langs verscheen in de VS nog een cd met
de oude krakers van toen. Verder is men
bezig met het verfilmen van het levens
verhaal en start men binnenkort een
animatieserie met een getekende Roy
Rogers in de hoofdrol.
Roy Rogers, de koning der cowboys
STARDOM
Megaster Arnold Schwarzeneg
ger is op dit moment de best be
taalde acteur in Amerika. Voor ie
dere film krijgt hij het lieve som
metje van 30 miljoen gulden.
Niet slecht voor dat 'vleesgewor
den niets'.
Wie het breed heeft, laat het
breed hangen. Zo ook Whitney
Houston. De dame in kwestie
heeft een stulpje laten bouwen
voor met minder dan 42 miljoen
gulden. Logés ontvangen isook
geen enkel probleem. Het huis
telt maar liefst achttien slaapka
mers. De gasten hoeven zich ook
niet te vervelen. Er zijn tennisba
nen, een roller-skatebaan en ui
teraard een zwembad, dat ook
kan bubbelen.
MAANDAG 12 JUL11993ist
Sherilyn Wolter in de serie 'Secrets' in dialoog met haar tegenspeler Timothy Gibbs (Claude): „Het is eigenlijk
ongelooflijk dat ik zoveel succes heb." foto cpd
aalproblemen, cul
tuurproblemen, afwij-
M kende werktijden: de
opnamen van de Amerikaanse
serie Secrets (elke werkdag bij
RTL 4 te zien) in Italië ging niet
over rozen. De 65-delige serie,
naar een scenario van Judith
Krantz, werd in vier maanden
tijd gemaakt. Het onbegrip tus
sen het Italiaanse personeel en
de Amerikaanse crew leek de
voltooiing op een gegeven mo
ment onmogelijk te maken.
Maar achteraf zegt David Birney
(Tom Strickland): „Het was een
leerproces. Wij leerden de Itali
anen hoe het is om stijf van de
stress te staan, zij leerden ons
ontspannen te werken. We von
den op den duur de gulden
middenweg".
Sherilyn Wolter, die de rol van
dochter Justine voor haar reke
ning neemt, kijkt desondanks
met gemengde gevoelens terug
op de tijd dat de cast van Se
crets in Italië doorbracht. „Ik
weet niet of ik nog een keer zo
zou willen werken. Het voordeel
is dat je, als je lang met een
groep mensen in een ander
land werkt, er een intensieve
band ontstaat. Maar de culture
le verschillen tussen de Italiaan
se medewerkers en de Amerika
nen waren erg groot. We zijn
perfectionisten, gewend snel en
gestroomlijnd te werken, lange
dagen te maken. Maar als mijn
Italiaanse kapper alleen mijn
haar bij moest werken, waren
we alweer een uur verder. En
aan het einde van de middag, of
de opnamen nu afgerond waren
of niet, vertrokken de Italianen.
Naar huis".
Gereserveerd
De actrice omschrijft het perso
nage Justine als „een vrouw met
een sterke wil, egoïstisch, grap
pig en slim, avontuurlijk, ge
wend precies te zeggen wal ze
denkt. Altijd". Wolter lijkt in
werkelijkheid niet erg op de ex
traverte Justine Strickland. Bij
de vertoning van enkele frag
menten uit Secrets in het luxu
euze kantoor van filmmaat
schappij Alew World Internatio
nal in Los Angeles, voelt ze zich
wat opgelaten. „Ik hou er niet
van mezelf terug te zien. In het
theater, op het toneel, heb je als
acteur controle over je rol, over
de manier waarop je bij het pu
bliek overkomt. Bij film of tele
visie bepaalt de regisseur welke
'takes' hij gebruikt, de camer
avoering is van invloed op de
weergave. Dat zorgt ervoor dat
je soms anders overkomt dan je
bedoelde. Daarom voel ik me
vaak teleurgesteld. Als ik ervan
kon leven, zou ik het theater
verkiezen boven film en televi
sie. Het is 'natuurlijker'. Boven
dien wil ik voeling hebben met
het publiek, inspelen op hun re
acties, op een bepaalde atmos
feer".
Wolter startte haar acteer-car-
rière op de universiteit. Ze nam
deel aan theaterklassen, waar ze
de smaak te pakken kreeg. Op
een goede dag pakte ze haar
boeltje bijeen en vertrok vanuit
woonplaats Sacramento naar
Los Angeles. Ze kreeg er een
baantje als serveerster in een
restaurant en nam acteerlessen.
„Het was mijn droom actrice te
worden, van jongsaf aan. Ik was
enigst kind, extreem verlegen
en behept met een rijke fanta
sie. Ik las heel veel en had inte
resse in het theater. Daarom
had ik bedacht dat ik 's zomers
actrice wilde zijn, 's winters le
rares en schrijfster in mijn vrije
tijd. Het is eigenlijk nog steeds
ongelooflijk dat ik zoveel succes
heb. Ik denk vaak aan die tien
duizenden jonge mensen die
hier wekelijks arriveren met
plannen om beroemd te wor
den. En op mijn baan zitten te
azen. Vooral voor een vrouw is
het moeilijk goede rollen te krij
gen. Dat irriteert me mateloos.
Het is harde business, je moet
vechten voor elke rol. Maar ik
strijd voornamelijk met mezelf.
Soms ben ik erg onzeker, ik
moet ervoor zorgen dat negatie
ve gedachten over mezelf ver
dwijnen en steeds het beste van
mezelf geven".
Wolter vervulde, naast haar
theater-activiteiten, ontelbare
rollen in tv-series. Opmerkelijk
genoeg heeft ze geen televisie in
haar huis aan het strand. „Ik
kijk toch bijna nooit. Begrijp me
niet verkeerd, ik hou van mijn
werk, maar televisie is een soort
'babysitter', iets om mensen be
zig te houden. Als ik echt een
programma wil zien, ga ik naar
buren of vrienden."
Opwindend
Na Secrets heeft de actrice het
een tijdlang rustig aan gedaan.
Ze reisde veel en beleefde, zo
vertelt ze, de meest opwinden
de tijd van haar leven. Ze ver
bleef in een indianenreservaat
in South Dakota, mediteerde
met de monniken in een Zen-
Bhoedistenklooster en bezocht
onder meer Cuba. „Ik hou van
reizen, van de spanning van het
zien van het nieuwe dingen. Je
gaat je ideeën over het leven re
lativeren. Ik geniet dan van de
rust om me heen, niemand her-
ként me. Ik heb drie jaar in de
soapserie General Hospital ge
speeld en in die tijd voelde ik
me als the Beatles, omdat ik
nergens naartoe zonder dat er
oploopjes ontstonden. Heerlijk
hoor, al die belangstelling, maar
het is minder leuk als je met je
kar door de supermarkt loopt
en iedereen staart naar je. Dat
werkt aardig op je zenuwen."
Sherilyn Wolter, actrice in Secrets:
Cees Labeur blij met doorbraak in TV-verslaggeving
HILVERSUM JAAPTIMMERS
Cees Labeur, eindredacteur van Hier en Nu en voorzitter
van de werkgroep Actualiteiten van de gezamenlijke om
roepen. foto cipd
Het heeft een tijd geduurd
voordat de Hilversumse om
roepen tot elkaar kwamen.
Maar uiteindelijk is het er dan toch van
gekomen. Met het oog op kwaliteitsver
betering, kostenbeheersing en toene
mende concurrentie (RTL 4 en 5) zijn de
omroepbazen door de knieën gegaan.
Cees Labeur, eindredacteur van NCRVs
Hier en Nu-TV en voorzitter van de
werkgroep actualiteiten, maakte don
derdag het nieuws bekend over het ak
koord tussen de omroepen over de ge
zamenlijke aanpak van grote rampen
en oorlogen. Een en ander is vastgelegd
in het actieplan gezamenlijk berichtge
ving bij rampen. „Een doorbraak, het is
voor het eerst in de geschiedenis van
het omroepbestel dat alle omroepen
formeel gaan samenwerken", zegt Cees
Labeur. ,„Daar zijn wel een paar ram
pen voor nodig geweest."
Voor omroepjournalisten is samenwer
king volgens Labeur nooit een probleem
geweest. „Het voordeel van journalisten
is dat ze allemaal allergisch zijn voor om
roeppolitiek. Op de redacties van de ac
tualiteitenrubrieken wordt alles nogal
sterk vanuit het journalistieke belang be
keken en niet vanuit de gedachte of iets
goed is voor de omroep."
De procedure die in het geval van een
ramp of nog erger voortaan wordt ge
volgd, laat zich als volgt beschrijven. „Bij
een ramp of een oorlog bel ik met Hans
Emans van Nederland 2 en Tom Kamlag
van Nederland 3", aldus Labeur. „Als we
willen samenwerken, neem ik contact op
met de nieuwe coördinatiecommissie
van televisiedirecteuren, die vervolgens
ook even met elkaar telefoneren. En bin
nen vijf of tien minuten zijn we eruit.
Dan kunnen de verslaggevers op pad. We
kunnen snel afspraken maken, dat is wel
eens anders geweest."
Golf
Samenwerking is al vele jaren onderwerp
van gesprek in de werkgroep actualitei
ten, waarin alle eindredacteuren van de
rubrieken en de hoofdredactie van het
NOS-Journaal zitting hebben. De eerste
echte gezamenlijke activiteit leidde tot
een overmaat aan berichtgeving over het
uitbreken van de Golf-oorlog.
Labeur: „Toen die oorlog uitbrak, zaten
juist alle omroepvoorzitters bijeen in
Noordwijk. Ze spraken daar af om te
gaan samenwerken. Dat was allemaal wat
improviserend tot stand gekomen. Vooral
de eerste week was er op Nederland 3
sprake van overexposure. Alles werd uit
gezonden. Deze samenwerking duurde
vijf dagen; het heeft een godsvermogen
gekost. Toen de grondoorlog begon wa
ren we beter voorbereid. Dat ging al een
stuk beter."
Maar tot een gedegen verslaggevings-
plan kwam het niet. De Bijlmer-ramp
(oktober 1992) was journalistiek gezien
ook een drama, meent Labeur. Hoewel
KRO's Brandpunt op dat moment ter
plaatse was en een uitstekende uitzen
ding verzorgded, stoof alles en iedereen
erop af en was er geen sprake van geza
menlijkheid. „Al die straalzenders en
mensen erheen, dat heeft echt tonnen
gekost."
„Na afloop van die ramp heb ik een
evaluatie geschreven", vervolgt Labeur.
„Aanleiding was de kritiek in de pers dat
de verbindingen zo laat tot stand waren
gekomen. We hadden bij de Golf-oorlog
nog het idee dat dit een eenmalige cala
miteit was, maar een ramp als die in de
Bijlmer kon toch vaker gebeuren".
Twee maanden later verongelukte een
Martinair-toestel op het vliegveld van
Faro in Portugal. Andermaal dreigde een
journalistieke janboel. Labeur: „In eerste
instantie wilde iedereen er weer op af
stormen. Toen heb ik gebeld met de ac-
tualfteitencoördinatoren van Nederland 2
en 3, Emans (Nieuwslijn) en Kamlag
(NOVA). De tv-directeuren waren ak
koord en we hebben de ramp 48 uur sa
men verslagen. De kosten waren 240.000
gulden. Als we dit niet gedaan hadden,
dan hadden alle omroepen privévlieg-
tuigjes gecharterd. Maar alles verliep re
delijk, hoewel de NCRV en de KRO hun
eigen actualiteitenrubriek niet wilden op
offeren, Wat bij de Nederland 2-omroe-
pen (Veronica, TROS en EO) en NOVA
niet in goede aarde viel."
Afspraken
Het nieuwe akkoord valt in vier delen uit
een. Eerste afspraak is dat het initiatief
tot samenwerking uitgaat van de actuali
teitenrubrieken. De televisiedirecteuren
wijzen per net een zendercoördinator
aan, die lid wordt van een nieuwe coördi
natiecommissie. Deze commissie is be
voegd tot het nemen van beslissingen op
directieniveau. Het tijdrovende overleg
met de achterbannen is daarmee terug
gebracht lot een onderonsje van zes per
sonen. Wie de directie-afgevaardigden
zijn, is nog niet bekend.
De uitvoering van de klus, wordt vol
gens de tweede afspraak, gelegd bij de
NOS, die de meeste kennis in huis heeft
en ook over de vereiste mankracht be
schikt. De NOS bepaalt ook hoeveel men
sen er nodig zijn en wie waar naartoe
gaat.
Over het derde uitgangspunt is langdu
rig gesoebat. De vrijheid van de omroe
pen om de eigen rubriek te handhaven
naast de gezamenlijke aanpak. KRO en
NCRV zullen daarvan gebruik maken;
Het bereikte compromis is dat deze om
roepen zich beperken tot het geven van
samenvattingen van ouder nieuws en.
achtergronden, of desgewenst het geza
menlijke aanbod doorprikken in de eigen
uitzending. Al het zelfgemaakte materiaal
is voor algemeen gebruik.
Achtergrond van deze status aparte is
dat Hier en Nu en Brandpunt forse kijk
cijfers halen. Labeur: „Bovendien vinden,
wij dat het andere nieuws gewoon door
gaat. De wereld stopt niet bij één enkele
ramp." De omroepen verwijzen allemaal
naar de gezamenlijke verslaggeving, ook
als deze op een andere zender is.
De vierde en laatste afspraak is dat er
een dossier met namen en telefoonnum-.
mers wordt gemaakt, zodat iedereen pa
raat is. Ten slotte de vraag wanneer iets
als een calamiteit wordt gezien, waarvoor
men gezamenlijk ten strijde trekt. Een
ernstig verkeersongeluk in de mist bij
Prinsenbeek? Labeur: „Nee, wij denken
meer aan een eventueel militair ingrijpen
in Bosnië."
Ze laat het zingen voorlopig
voor wat het is. Laura Fygi is na
melijk vorige maand bevallen van
een gezonde zoonVoor haar is
Roger, zo is zoonlief gedoopt,
voorlopig het belangrijkste in
haar leven. Pas in september zal
zij weer de podia beklimmen.
Roy Rogers wordt onder schot gehouden door Bay Williams. Dat had Bay niet moeten doen. De volgende scène is fataal voor hem. Met een stevi
ge kaakslag krijgt hij zijn verdiende loon. foto gpd
Eind vorig jaar scheidde ze
van Rolling Stone Bill Wyman.
En nu is Mandy Smith al weer in
de huwelijksboot gestapt. Awel
met Pat Vandenhouwe van Belgi
sche afkomst, die nog voetbalt
ook en inmiddesl de Britse natio
naliteit heeft. De relatie was nau
welijks een paar maanden oud
toen het paar al besloot om te
trouwen. En nu maar hopen dat
het huwelijk met de grillige Man
dy langer stand houdt.
is Wcstemzanger) en het Roy
Rogersmuscum. Daar ontmoet
te hij Rogers, zijn vrouw Dale
Evans, zijn paard (opgezet) en
zijn magie.
Ockersen: „De magie kwam al
terug toen bleek dat de klein
dochter van Roy Rogers zonder
dat ik het wist bij mij in de wijk
woonde. Vroeger was de jongen
uit de buurt die een oom had
die Roy Rogers had ontmoet al
een held. En nu maakte ik het
dus mee dat zijn kleindochter
bij mij om de hoek woonde."
Die magie nam voor Ocker-
sen alleen maar toe naarmate
hij zijn idool naderde. In het
museum heeft de ontmoeting
plaats. Voor buitenstaanders
praat Ockersen dan met een ou
de man en een oude vrouw die
weinig te vertellen hebben (en
ook weinig gevraagd worden),
voor de insider is het hoogte
punt bereikt: gestoken in zijn
cowboyoutfit van weleer lijkt hij
nog steeds een beetje op de
held. Of zoals Ockersen het uit
drukt:
„Als Rogers reist, doet hij dat
incognito. Dan heeft hij gewone
kleren aan en is hij gewoon een
oude man."
(Uitzending: morgenavond,
20.26 uur, Nederland 3)
Angela Groothuizen houdt de lief
de voorlopig voor gezien.
foto archie&
Het zit Angela Groothuizen niet>
mee in de liefde. Nadat haar re
latie met Peter-Jan Rens op de
klippen was gelopen, wilde ze de
heren even voorgezien houden.
Niettemin liet haar hart weer snel
van zich spreken toen ze geluids
technicus Benno Linneman te
gen het lijf liep. Pats, liefde op
het eerste gezicht. Helaas, het
heeft weer niet zo mogen zijn. De
stormachtige relatie hield net
iets meer dan een jaar stand en
Angela heeft nu echt gekozen
voor vrijheid, blijheid.
Het is al eerder gemeld, Shan-
nen Doherty (Brenda Walsh in de
serie Beverly Hills 90210) is be
paald geen katje om zonder
handschoenen aan te pakken. De-
lieflijke Brenda ontpopt zich als
Shannen zo langzamerhand tot
een ware feeks. Onlangs heeft zij
haar ex-verloofde met de dood
bedreigd en wel met een geladen
pistool in haar hand. De politie
heeft haar nu een straatverbod
opgelegd, omdat haar ex echt
voor zijn leven vreesde.
Dc fan op zoek naar
zijn idool. I lel gege
ven heeft iets ont
roerends, het resultaat is bij
voorbaat kritiekloos. Journalis
ten die hun vak gebruiken om
hun grootste wens in vervulling
te laten gaan. En waarom niet?
Het mooiste voorbeeld op de
Nederlandse tv is zonder twijfel
de ontmoeting van Boudewijn
Büch met Mick Jagger, maar de
zoektocht die Thys Ockersen
ondernam naar de held uit zijn
jeugd, Roy Rogers, mag er ook
zijn. Ook kritiekloos, tevens ont
roerend en zonder dat Ockersen
er erg in had, toch informatief.
De kleine Thys was op zon
dag een ettertje thuis. Zand-
voort hield rust, maar Thysje
zette elke week weer de boel op
stelten. De film 'Roy Rogers, ko
ning der cowboys', morgen
avond bij de NOS, begint er
mee: Zittend onder een tafel,
snikt hij het uit, terwijl de benen
van zijn moeder ijsberend door
het beeld draven. „Elke week
weer naar de bioscoop. Waar is
dat goed voor," moppert een
vrouwenstem. „Ach Lenie, laat
die jongen toch," verzucht een
onzichtbare vader. 'I hysje treur
de, schreeuwde of ziekte net zo
lang tot hij met de benodigde
stuivers op zak naar de bio
scoop kon. „Mijn moeder heeft
een paar weken geprobeerd een
eind aan dit ritueel te maken,
maar ze kon niet legen me op.
Als er visite was. gilde ik de boel
zo bij elkaar dat ze blij was dat
ik was opgerot."
Ockersen bezocht de mati
neevoorstellingen waarin stee
vast films draaiden van de ko
ning der cowboys, Roy Rogers,
en zijn palominofJaard Trigger,
the smartest horse in the mo
vies (het slimste paard in film
land). De Robin Hood van het
Wilde Westen bracht hem en
zijn leeftijdgenoten elke week
weer in vervoering. Ockersen:
„En niet alleen toen. Voor de
film die ik maakte, heb ik kinde
ren van nu laten kijken naar een
oude Roy Rogersfilm. Zonder
dat ik het regisseerde, reageer
den zij net zo als wij toen. Ze
zaten als gebiologeerd te kij
ken."
Ockersen vindt dat wonder
lijk. „Toen ik naar Roy Rogers
keek, was het een saaie tijd. De
jaren '50: je ging naar school,
maakte huiswerk en op zondag
middag ging je naar dc bio
scoop. Er was geen tv; alleen in
de huiskamer stond een radio
die afgestemd was op de zender
waar je ouders naar wilden luis
teren. Die zondagmiddagen wa
ren dus echte uilslapjes die
enorme indruk op je maakten."
Een paar jaar geleden kreeg
Ockersen een paar tapes met
Roy Rogersfilms in handen en
van een marktkoopman, die ou
de kauwgomplaatjes verhan
delt, hoorde hij dat een klein
dochter van Rogers in Amster
dam woonde. De nostalgie deed
de rest. Als een echte cowboy
volgde hij het spoor naar zijn
held van toen.
Rooie Roggers
Hij begon in Amsterdam bij de
marktkoopman („Rooie Rog
gers bracht ons in extase: hoi,
hoi, hoi") en Mindy Petersen,
de kleindochter (Ockersen: „Zij
woont al tien jaar in Amster
dam. Ze is lid van 'Youth in the
Mission', een religieus clubje te
genover het Centraal Station.").
Ockersen trok daarna naar de
Verenigde Staten. Hij bezocht er
een Roy Rogersfestival, Duck
Run (het oude huis van de fami
lie Rogers), een concert van Roy
'Dusty' Rogers (de zoon van Roy