Investeren op North Sea Jazz A Jury: niveau moet beter Kwaliteit op druk Werfpop Cultuur&Kunst Sinead O'Connor is te moe voor toneeldebuut Den Haag schrapt subsidie voor Schönberg Ensemble LEIDSE MAANDAG 12 JUL11993 21 Le Corbusier's stad in KunstHal rotterdam De enige stad die ooit door de beroemde Zwitsers- Franse architect Le Corbusier is ontworpen, is het Indiase Chan digarh. De stad leek in niets op andere steden in India. Ze ver rees aan het begin van de jaren vijftig, bedoeld voor 500.000 mensen. In Le Corbusier's ontwerp, nauwelijks beinvloed door lokale tradities, zijn wonen, werk, verkeer en recreatie geschei den. Inmiddels is het inwonertal gegroeid tot 700.000 en is Chandigarh 'ge-indianiseerd'. Op de tentoonstelling in de Rot terdamse KunstHal (van 17 juli t/m 22 augustus) zijn originele niet eerder gepubliceerde tekeningen te zien. een fotografische weergave van de stad 40 jaar na oplevering, het dagelijks leven in de stad is in beeld gebracht, er zijn beelden te zien uit de beeldentuin van de stad en een selectie van modern van Indiase kunstenaars met Chandigarh als inspiratie. Jeugdorkesten in De Doelen rotterdam ln het Rotterdamse concertgebouw De Doelen zijn deze zomer zes internationale jeugdorkesten te horen onder lei ding van gerenommeerde dirigenten en met een keur aan solis ten voor elk concert. Op 30 juli begint de serie met het Nationaal Jeugdorkest olv Roberto Benzi met Boris Bel kin als solist. Op 11 augustus het Wereld Jeugd Orkest (olv Ole Kristian Ruud en Mi chael Brewer), op 14 augustus het European Community Youth Orchestra olv Kurt Sanderling, op 16 augustus het Asia Youth Orchestra olv Eri Klas met de violist Gidon Kremer als solist, op 18 augustus het Gustav Mahler Jligend Orchester (Marc Al- brecht) en tenslotte op 30 augustus de Junge Deutsche Philhar monic olv Heinz Holliger. Evenement in teken van overleden grondlegger Paul Acket Op het North Sea Jazz Festival is het tegenwoordig een kwestie van 'investeren', zoals een ervaren bezoeker con stateerde. En hij heeft gelijk. Met name in de kleinere za len van het Haagse Congresgebouw moet je ruim van te voren een plaats zoeken als je per se iets wil zien. Kom je te laat, dan ben je gedoemd op de gang te staan om slechts wat flarden op te vangen. Aan het gebruik om de hele avond overal even aan te lopen om zo iets nieuws te ontdekken, is een eind gekomen. pleet te maken. Het is voor veel mensen een uitje geworden dat op vrijdagmiddag al begint. Op het station in Leiden hebben zij afgesproken met vrienden. Zij staan met attachkoffer te wach ten in hun ongemakkelijk zit tende kantoorkleding. Tijd om naar huis te gaan en zich op te frissen is er niet, want om zes uur begint al het eerste concert. Gegeten wordt er in het con gresgebouw: gefrituurde lekker bek met een kwak knoflook- De omstreden Ierse zangeres Si nead O'Connor ziet wegens „emotionele uitputting" af van haar voorgenomen debuut als toneelspeelster. De kortgescho ren zangeres zou vanaf donder dag op de planken staan in het stuk „Hamlet's nachtmerrie" waarin zij de rol van de Dood zou spelen. In een korte verklaring zei de producent van het toneelstuk dat O'Connor haar verontschul digingen aanbiedt voor haar te rugtrekking. De Ierse zangeres zag vorige maand op het aller laatste moment ook al af van een optreden tijdens een vre- desmanifestatie en plaatste ver volgens in Ierse kranten een ad vertentie waarin ze fans vroeg haar met rust te laten. den haag anp Den Haag houdt de komende jaren de begroting voor kunst en cultuur op 87 miljoen gul den. Een verhoging zit er ge zien de slechte financiële situ atie van de stad niet in. De ge meente wil wel geld vrijmaken voor onder meer kunst in het onderwijs, beginnende kun stenaars en een centrum voor jazz in het Theater aan het Spui. Dat gaat ten koste van de subsidie van een ton aan on der andere het Schönberg En semble. Een en ander staat in het meerjarenplan cultuur van de gemeente. Den Haag wil de subsidie van het Schönberg Ensemble schrappen omdat het kamermuziekensemble volgens de gemeente onder de verantwoordelijkheid van het rijk valt. Daarnaast vervalt de garantie van 150.000 gulden voor opvang van financiële te genvallers van het North Sea Jazz Festival. Dat wordt omge zet in een subsidie van 75 mil le. Hoewel Den Haag graag meer opera binnen de stads muren ziet, is^ het idee van Danstheaterdirecteur Carel Birnie niet overgenomen. Bir- nie wilde een zaal laten bou wen als nationaal podium voor opera- en musicalpro- dukties. MEINDERT VAN DER KAAIJ Het is allemaal een logisch ge volg van de enorme toeloop die het festival dit jaar kende. Een recordaantal van 70.000 men sen kwamen het afgelopen weekeinde af op de 18de versie van North Sea, dat inmiddels het grootste overdekte jazzfesti val van de wereld is geworden. Nog nooit eerder kwam het voor dat alle dagen uitverkocht De drie dagen stonden onver mijdelijk in het teken van de vo rig jaar overleden grondlegger Paul Acket. Behalve Sonny Rol lins en Hans Dulfer kreeg ook hij de Bird Award toegewezen, een prijs voor mensen die een wezenlijke bijdrage hebben ge leverd aan de jazz. Bij de uitrei king zei Hans Dulfer dat er ei genlijk een smet aan zijn Bird Award kleefde: „Het is verdomd jammer dat ik deze prijs niet uit handen van Paul Acket krijg." Toch had het overlijden van de eigenzinnige Acket weinig gevolgen voor de programme ring van het North Sea Jazz Fes tival. Het draait al jaren op de combinatie van populaite pop groepen die in de verte iets te maken hebben met jazz, en de gevestigde namen in de jazzwe- reld. Het gevolg is wel dat met na me jongeren steeds meer wat 'meepakken' van jazz. Zij pen delen rustig heen en weer tus sen de immense Statenhal en het plein dat vergeven is van de snack- en biertenten. En als het even kan mengen zij zich ook in de andere zalen waar de 'moei lijke muziek' wordt gespeeld. Langzamerhand nemen zij het concertplan ter hand waar op het programma schematisch staat aangegeven. Met behulp van een merkpen stippelen zij een route'uit van concerten die zij beslist willen bijwonen. Af en toe wordt er een pauze ingelast om wat drank en eten tot zich te Want dat lijkt dit festival com- De nieuwelingen blijken soms wat aanpassingproblemen te hebben. Tijdens het concert van Santana roept iemand 'harder'. De muziek is hem niet luid ge noeg. En inderdaad, het ge luidsniveau is zodanig dat een gesprek tussen twee mensen mogelijk is zonder al te veel de stembanden te belasten. En het relatief geringe aantal decibel len weerspiegelt de houding van veel bezoekers: rustig aan. Met rugzakjes en klapstoeltjes schuifelt de massa zonder te dringen door de te nauwe gan gen. Het tovert het Congresge bouw met twaalf podia om in een ware mierenhoop. Vele onvergetelijke namen mogen de jazz de laatste jaren dan zijn ontvallen, denk aan Miles Davis, Dizzy Gillespie, Stan Getz, Art Blakey en Dexter Gordon, het betekent niet het einde van deze muziekvorm. Tienduizenden mensen kwa men dit weekeinde af op erken de grootheden als B.B. King, Lional Hampton, Toots Thiele- mans en McCoy Tyner. Maar minstens net zo in trek waren de 'nieuwe' namen zoals The Brecker Brothers, David San born en onze eigen Candy Dul fer met haar band Funky Stuff. Zo is hopelijk ook, ondanks het overlijden van Paul Acket, het North Sea Jazz Festival nog lang niet aan zijn einde geko men. Muziekliefhebbers uit de Leidse en Haagse regio mogen zich gelukkig prijzen met zo n evenement vlak bij de deur. Te gen een van zijn medewerkers pop recensie hans keuzers Werfpop met Railroad Steel. Soapstone, Painting over Picasso. Roots Syndicate. Spo-Dee-O-Dee. De Abbas, gezien 11/7 Van Der Werfpark, Leiden. Vraag naar de grootste angst van elke festivalorganisator en hij zal naast het uitvallen van de hoofdact onmiddellijk regen roepen. Het zag er gistermiddag even naar uit dat het Werfpop- festival flink in het water zou vallen. Tijdens de soundcheck van Railroad Steel viel het water even met bakken uit de hemel. De eerste en gelukkig ook de laatste bui. De elfde editie van Werfpop had naast een op papier aan trekkelijk programma een zeer grote publieke belangstelling. Werd er vroeger wel eens ge klaagd over de lauwe, koele pu blieke ontvangst dit jaar ging de Leidse popliefhebber al vroeg en veelvuldig uit zijn dak.Dat was in eerste instantie te dan ken aan de traditionele Leidse opener Railroad Steel. De groep, net uitgekomen met hun de- buut-cd heeft zonder meer goed geluisterd naar The Black Crowes en de Stones. Veel riffs zijn prettig geleend van deze supergroepen. Zanger Rikkert Meilof heeft een prima roek- stem en als hij zijn stem wat laat janken doet hij sterk den ken aan de zanger van de Tragi cally Hip Gordon Downie. Met hun podiumact doet Railroad Steel echt niet veel onder voor de (bijna)top van het Neder landse club circuit. Drukke dagen staan te wach ten voor het Belgische Soapsto ne. Eind juli reist de band naar het New Musical Seminar in New York. Dat ze daar recht op Met zijn podiumact doet Railroad Steel, de traditionele openingsact op Werfpop, niet veel onder voor de (bijnajtop van het Nederlandse club circuit foto loek zuyderduin hebben bewijst de band tot op zekere hoogte tijdens Werfpop. Een hoofdrol is weggelegd voor het jaren zeventig Hammond orgeltje. Ook bij deze band weer ongelooflijke retroverwijzingen. Er wordt een stortvloed aan Jimi Hendrix, Lenny Kravitz en een vleugje Creedence Clearwater Revival op het publiek uitge stort gelardeerd met een be hoorlijke brok psychedelica. Het basismateriaal van de band is zonder meer uitstekend maar mist spanning. De band werkt te weinig naar een goede cli- max.De Amerikaanse maar te genwoordig in Amsterdam ver blijvende groep Painting over Picasso speelt aan het eind van de middag het publiek volko men plat. De 8-mans formatie brengt met een Jango Edwards- Festival of Fools-achtig geheel een enorme energieke set. John Lindland is de prettig gestoorde Zappa-achtige zanger. Zijn Eric Clapton/MTV-aankondiging is onovertrefbaar. De band speelt een kaleidoscopische set. Zan geres Monica Page laat met een klassiek geschoolde stem in' True essence of a Diva een schitterend operagedeelte ho ren. Painting over Picasso is een waanzinnige live-sensatie en de groep is rijp voor het grotere clubcircuit. Zowel Roots Syndicate als het Amsterdamse Spo-Dee-O-Dee zijn twee duidelijke missers in de Werfpopprogrampiering. Roots Syndicate komt. ondanks het single succesje Mocking Bird Hill, niet echt verder dan het uitkauwen van diverse reg- gaestijlen. Het ontbreekt de groep zonder meer aan sterk basismateriaal.Spo-Dee-O-Dee doet het later niet veel beter. De Amsterdammers leveren een veel te eenvormige set af en ei genlijk alleen de Beatlescover She Said kan er goed mee door- .De Abbas besluiten het 11e Werfpopfestival. Lang voordat er sprake was van een Abba-re- vival speelden Henk Koorn, Toon Moerland en Erik Jansen, beter bekend als Hallo Venray, al hun rockversies van Abba hitsongs. Koorn presenteert met een geweldig gevoel voor un- derstatempnt en brengt de hits met de nodige rock (S.O.S), jazz (Knowing me, knowing you) of ronduit belegen country (I have a dream). Met een aantal Ne derlandse klassiekers (Het oude cafe aan de haven, en Vader Abraham had zeven zonen) voluit meegezongen door het enthousiaste publiek besluiten de Abbas het zeer drukbezochte Werfpop 93. Jim Henderson speelde met zijn trio op het North Sea Jazz Festival dat ee legde Acket een week voor zijn was. Daar boven, daar waar al overlijden wat schertsend uit zo veel jazzgiganten een heen dat hij op aarde niet meer nodig komen hebben gezocht, was hij i record aantal bezoekers trok. foto anp beter op zijn plaats. „Zij hebben daar een goede organisator no dig", zo sprak hij. Voorschotense big band wint Leids jazzfestival recensie «wilfreds ig Band Festival in het kade Lakenfeesten Met Fnts I Big Band. West Coast Big Band. rgen Dubbelaar Big Band. Swing Tu Band, Fly Over Big Band. The WindmiTl Big Band. The Very Big Band. Big Band Pauwkes Jazz Orkest. Cabanza Big Band. Benny Bright Orchestra Gehoord Pieters- kerkplein, 11/7, Leiden De West Coast Big Band uit Voorschoten is gisteren de win naar geworden van het Leids Big Band Festival op het Pieter skerkplein. De voorzitter van de jury, Fred Racké, prees de band om het goede samenspel tussen de secties, de mooie klankkleur, de goede stijl en de kwaliteit van de musici. De band krijgt als prijs een live optreden van een uur in het radioprogramma van Racké op Radio West. Tweede werd de Pauwkes Jazz Band uit Beek en Donk en de Windmill Big Band eindigde als derde. De typische big-bandjazz van orkestleiders als Glenn Miller, Count Basie, Benny Goodman en Duke Ellington is de laatste tijd bijzonder populair. Ons land telt nu ruim driehonderd big bands en dat aantal groeit gestaag. Het strenge rapport van de jury, die naast Racké bestond uit Philip Paar, Rob Matla en Herman Schoneveld, doet ver moeden dat er op dit moment zelfs sprake is van wildgroei. Zij vond het niveau van het con cours weliswaar 'zeer redelijk tot goed', maar maakte toch ook harde opmerkingen: „Vaak is de coördinatie tussen de vier secties (saxofoons, trombones, trompetten en de ritme-sectie) zoek. Er ontstaat geen eenheid en dan klinkt het niet als band." Ook over de kwaliteit van de solisten was Racké niet te spre ken: „Te vaak improviseren ze niet stijlvast en boven hun ni veau. Op vocaal gebied viel er helemaal weinig te beleven." Het ernstigst vindt Racké dat de bands te vaak arrangementen kiezen die te hoog gegrepen zijn voor de musici. Zelfs de IVësf Coast Big Band maakt zich hier aan schuldig. Daar staat tegen over dat de Voorschotense ama teurs volgens hem een enorm speelplezier hebben. Yeah! Oké, Man! Er waren grofweg twee soorten bezoekers. De jazzliefhebbers sleepten hun stoelen van podi um naar podium en stelden zich keurig in rijtjes voor de bühne op. Zij luisterden vooral, gaven na ieder nummer een klaterend applaus en lieten zich soms een welgemeend 'Yeah! Oké. Man!' ontvallen. De ande ren waren gewoon voor het gekomen. Zij be schouwden de muziek vooral als een prettige achtergrond om met vrienden te praten. Hier klónken zinnetjes als: „Mag ik je aan m'n ex voorstellen? Ik heb echt een ge-wel-di-ge ex!" De prachtige sonore koper klanken en de zogeheten 'jazz- explosions' (felle uithalen en uitbarstingen van alle instru menten samen, zoals in de eer ste maten van de James Bonds- ong 'Goldfinger') waren overi gens niet aan iedereen besteed. Een paar jongens die waar schijnlijk waren overgewaaid van Werfpop, dat tegelijkertijd plaatsvond, konden de muziek maar matig waarderen: „Piep piep piep piep, pep pep pep pep," imiteerden ze de klanken van het Benny Bright Orchestra misprijzend: „Dat is nou jazz." 56472, PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071-356473 Van Paassen laat treurige vleugel zingen MUZIEK RECENSIE WILFRED SIMONS Pianorecital van Marius van Paassen m het kader van de Leidse Lakenfeesten We ken van L van Beethoven. R Schumanr M van Paassen en C Debussy Gehoord Burgerzaal van het Stadhuis. 10/7. Leiden Medelijden heb ik met de vleu gel in de Burgerzaal van het Stadhuis. Al jaren staat hij daar tussen de pilaren te verkomme ren. Weinigen kijken naar hem om; hooguit krijgt hij af en toe een aai over zijn toetsen van een gelegenheidspianist die een stukje Strangers in the Night ten beste geeft. Geen wonder dat hij er niet al te best aan toe is: warmte, kou en droogte hebben hem de zwevende klank van een barpiano gegeven. Een tin- gel-tangelgeluid dat weliswaar sympathiek klinkt, maar waar mee je eigenlijk geen serieus pianorecital kunt geven. De pianostemmer had de John Brainsmead Son nog kort tevoren gestemd voor hot concert van afgelopen zaterdag avond. Toch was het net alsof Marius van Paassen het beken de Rondo opus 51 nr. 1 van Van Beethoven op diens eigen in strument speelde. Ook bleef tij dens de Fantasie opus 17 van Schumann een toets in het hoge register bijna een minuut lang hangen. Gelukkig had Van Paassen hem in die tijd maar één keer nodig. Maar het gaal te ver om van een mislukt concert te spreken. Integendeel, met zijn fenomenale technische ver mogen, dat hij onopvallend en spaarzaam gebruikte, bracht Van Paassen de treurige vleugel werkelijk tot zingen. Van Paassen beheerst het ma teriaal tot in de puntjes en heeft een enorm goed gevoel voor melodie en sfeer. Opvallend is een zekere analytische benade ring van de romantische stuf ken; hij toont de emoties die erin schuilgaan meer dan dat hij ze de luisteraar laat voelen. Bij het Rondo vallen die emoties nog niet zo op; het stuk staat in de Idassieke. 'Mozartiaanse' tra ditie. Van Paassen gaf er een frisse, eigenzinnige uitvoering Met de Fantasie van Schu mann is het heel anders gesteld. In dit zéér romantische stuk geeft de componist uiting aan die c de negentiende eeuw maar kon hebben. Achtereenvolgens liet Van Paassen op boeiende wijze frustratie, berusting, bevrijding, vreugde, zelfvertrouwen, loute ring. strijdlust, strijd en uitein delijk verzoening horen. Interessant was Tadda van Van Paassen zelf. Hierin klinken invloeden door van Debussy en Satie, maar vooral van Philip Glass. Hier geen negentiende- ste-eeuwse: de eenzaamheid van het individu in de massa, de vervreemding, de anonimiteit van de mens in een dolgedraai de. ontzielde wereld. Tadda doet denken aan de muziek van de film KoyaanisqatsL maar is optimistischer; Van Paassen heeft ook momenten van rust en genade gecreëerd. Muziek als'het leven zelf. zou ik haast zeggen. Hans Heesakkers, de trompettist van de winnende West Coast Big band u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21