'Doen wat we moeten doen' 'Meneer Reve vond het goed' LEIDSE Cultuur Kunst Tere nijlpaarden en plaatjes van tuinen Met Ackets geesteskind gaat het verrassend goed Talentenjacht jazzy muziek Avondenna het boek en de film nu ook het restaurant: 5'. r%«,4rP/»/MN ZATERDAG 10 JUL11993 15 RUYGROK. 071-356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM. C Lakenindustrie belicht in Lakenhal leiden In de Lakenhal is morgen en op zondag 18 juli te zien waar de Lakenfeesten hun naam aan te danken hebben. Ieder half uur is er een rondleiding in het museum met de lakennij verheid als onderwerp. Ook zijn er demonstraties kammen, kaarden, spinnen en weven van wol. De eerste rondleiding is om 12.00 uur. Gratis exposeren in Lisse lisse Amateur-kunstenaars kunnen op zaterdag 11 september, de Nationale Monumentendag, gratis exposeren in de Agatha- kerk in Lisse. Dankzij het enorme succes van de kostenloze ten toonstelling vorig jaar, is besloten het initiatief te herhalen. Be langstellenden kunnen zich voor eind juli opgeven bij de com missie Monumentendag Agathakerk, Kastanjelaan 9,2161 MN, Lisse of via telefoonnummer 02521 -10084, mevrouw M. Steen- land. Mondriaan-portret Wilhelmina Apeldoorn Een portret van koningin Wilhelmina op 16-jarige leeftijd, in 1896 geschilderd door Piet Mondriaan, is het rijksmuseum paleis Het Loo. De stichting 't Konings Loo wist het olieverfdoek uit een particuliere verzameling te verwerven en schonk het aan het museum. De toen 24-jarige Mondriaan schilderde Wilhelmina realistisch en met een forse penseel streek. De prinses draagt een hoed met witte in menigten gemakkelijk te herkennen was. Mondriaan's portret Tentoonstellingen regio regio» In de Hooglandse kerk in Leiden is gedurende de Laken feesten de tentoonstelling 'Kijk op Leiden te zien' met inzendin gen van amateur-kunstenaars voor de Rembrandt-schilderwed- strijd. Bij koffiehuis Fenix, aan de Botermarkt 26 in Leiden, ex poseert tot 18 juli en van 14 t/m 29 augustus Juul M. Gartler haar schilderijen. De bibliotheek in Noordwijkerhout houdt tot september de tentoonstelling Moderne Architectuur met gebou wen uit de directe omgeving. In congrescentrum Leeuwenhorst in Noordwijkerhout hangen tot 19 september aquarellen van Toety Graafland waarop bloemen de hoofdrol spelen. In het An kermuseum in Alphen aan den Rijn mag de bezoeker tot 1 no vember zijn eigen huizen maken met bouwmateriaal van het in middels verdwenen Nederlandse speelgoedmerk Mobaco. De expositie is samengesteld uit de collectie van verzamelaar Nick Cranendonk. Behind The Sofa leiden In de Droomfabriek in Leiden speelt morgen Behind The Sofe Live. De muziek is volgens het kunstcentrum aan de Oude Singel 56 niet te omschrijven. De aanduiding Ierse folk-rock komt het dichtst in de buurt. Het optreden begint om 22.00 uur. A-HA rekent af met kauwgomballenpop Hoe zou dat zijn, wanneer het lachen je finaal vergaat? Dat je de dagen slijt in louter somberte en gepeins? O, wat zijn de jongens van A-HA dodelijk serieus geworden. Hier valt met goed fatsoen voorwaar geen mop meer te tappen, zelfs geen schuine. Hier zit men hoog te paard: „We hebben ons ware publiek nog niet gevonden." utrecht ton de jonq A-HA (wereldwijd 20 miljoen al bums verkocht) is nog steeds een naam van formaat, maar het publiek weet moeilijk raad met het nieuwe werk. Waar hits als 'Hunting High and Low', 'I've Been Losing You' en 'The Sun Always Shines on TV' met veel jubel worden begroet, be koelt het enthousiasme duide lijk bij de pronkstukken van het nieuwe album, 'Memorial Beach'. Het is geen pose, verklaren de Noorse zondagskinderen in hun zoveelste poging om de wereld duidelijk te maken dat A-HA nog wel A-HA heet, maar nu haast niets meer uit te staan heeft met A-HA. Zanger Morten Harket, blikvanger sedert het eerste uur, voelt zich tot weinig meer verplicht: „We doen te genwoordig wat we moeten doen. De muziek die we nu ma ken is, hoe dan ook, de interes santste kant van ons drieën. Dus wie mee wil: prima, maar hou ons niet vast." Pal Waaktaar (gitaar, songwri ter) gaat nog een stap verder: „We hebben in het verleden al teveel compromissen gesloten. Dat was een fout. Nu maakt het ons niets meer uit. Al verliezen we onze hele aanhang... We voelen ons nu een stuk beter; dit is eindelijk waar A-HA om draait." We hebben gewoon ons ware publiek nog niet gevonden, durft Waaktaar te stellen, de im posante verkoopcijfers en het opgebouwde krediet ten spijt. Vooral in Zuid-Amerika heeft de groep in de afgelopen jaren een enorme populariteit gekweekt maar het gevierde trio is de wet ten van de business meer dan beu: men heeft lang genoeg in de mallemolen gezeten. Harket: „De eerste twee jaar vonden we het nog leuk, geno ten we van het succes, maar we dachten dat het allemaal wel over zou waaien. We rekenden erop dat we de aandacht op een goed moment vanzelf wel af konden leiden, het publiek kon den laten zien waar het bij ons werkelijk om draait. Dat viel vies tegen. Je moet met de stroom mee, ook al vind je het niet leuk. Dat hebben we nu beeldende kunst Jen Rijn Te zien tot 16/7 Olie- i/en van Marion de Man en Willem van i Broek bij Hofman Van der Zee ïstzaken, Hooftstraat 209, Alphen aan den Rijn Te zien tot 24/7. Het Noorse drietal A-HA voelt zich tot weinig meer verplicht: „We heb ben in het verleden al teveel compromissen gesloten. FOTO ANNETTE VLUG dus lang genoeg gedaan." Het vorige album, East of the Sun, West of the Moon (1990), kondigde al een nieuwe richting aan. Geen kauwgomballenpop meer, maar volwassen songs. Memorial Beach gaat op die in geslagen weg verder, zij het meer ingetogen. Onderkoeld, bijna. Donker bij vlagen, maar een ontdekking voor wie tijd en moeite neemt. Harket: „Het is een album met autoriteit. Er zit een hoop in." „Dit album staat stevig", meent Waaktaar. „Inderdaad, het heeft donkere kanten, maar zo zijn we nu eenmaal. Num mers als 'Locust' en 'Cold as Stone', dat zijn nummers die naar mijn mening precies ver beelden waar A-HA voor staat. Memorial Beach doet het als al bum in de Verenigde Staten nu al beter dan al onze vorige al bums daar. Daar putten we moed uit." Ware het niet puurder ge weest om de oude huid af te leggen en onder een nieuwe noemer voort te gaan? Ze heb ben het daadwerkelijk overwo gen, vertellen Harket en Waak taar, ze vonden het een verlei delijk idee, maar ze houden nog teveel van sommige ankers die ze in het verleden hebben uit geworpen. „En och: Het is ook North Sea Jazz al op eerste avond uitverkocht recensie john oomkes North Sea Jazzfestival. Gehoord in Den Haag op 9/7. Zaterdag en zondag nog tal van concerten in het Congresgebouw. Wat is er dit jaar anders aan North Sea Jazz? Geen zonover goten Den Haag. Geen moor dend warm Nederlands Con gresgebouw. En geen Paul Acket - en dat is überhaupt de reden dat iedereen met nadruk vraagt hoe het er nü aan toe gaat. Ln zekere zin is de afgelopen jaar overleden organisator van 's werelds grootste jazz-evene- ment nog zó aanwezig tijdens de 18de editie van zijn geestes kind dat er niets veranderd lijkt. Oppervlakkig gezien is dat ook zo. Het is gezellig druk in alle zalen van het gebouw; de toeloop is zelfs zó massaal dat de deuren op de openingsavond al om 21 uur dicht gaan: uitver kocht! „Als de voortekenen ons niet bedriegen", zegt Theo van den Hoek, een van het drietal dat de praktische organisatie van Paul Acket heeft overgeno men, „dan gaaf het er op zater dag en zondag óók zo aan toe." Voeg daarbij de grote aandacht die de Nederlandse televisie za terdag en zondag voor het eerst in de geschiedenis aan het Nor th Sea Jazzfestival zal besteden, en de eerste conclusie staat op papier: kennelijk bedacht Paul Acket zo'n sterke festivalformu le dat die ook zonder zijn lijfelij ke aanwezigheid kan overleven. Tegenvaller Op de openingsavond van het festival vormt het wegvallen van de blanke bluesman Gary Moore (de vroegere heavy-me- tal-god) een forse tegenvaller. Zijn deelname alsmede die van het uit de klassieke hoek af komstige Kronos Quartet de Soul Revue rond de lang vecge- ten Millie Jackson en de Libane se oud-speler (een 'oud' is een luit) Rabih Abou-Khalil zijn lichte toevoegingen van pro grammeur Paul Dankmeyer op de formule-Acket. Die toevoe gingen zijn noodzakelijk: jazz in de breedste zin van het woord kan niet zonder prikkels van buiten het medium. Ook de toe stroom van de jonge garde (Gary Thomas, Rachelle Ferrell, Sixun, Vinx) moet in dat licht worden bezien. Het zijn vooralsnog vingeroe feningen in variatie. Niemand zet namelijk zo'n stevige-ouder wetse, mid-fifties Count Basie Big Band neer als Frank Foster. Ferrell, vedette voor de toe komst, is aan de beterende hand in vergelijking tot vorig jaar en op weg naar de rijpheid die haar talent zo hard nodig heeft. Een metershoog weefwerk van plastic aan de vijver aan de Prinses Irenelaan, maakt meer dan duidelijk waar de Alphense Lon Blom zich mee bezig houdt. In de STAA-galerie zelf hangen ingelijste stukken stof dadige rust met vierkanten, driehoeken en ronden. Aan de wand vind ik ze saai. Als keukendoek zou ik de in blauw, groen en aquatinten geweven werken met een enkel geel of rood blok prachtig vin den. Kan de inkoper van dat heel normale warenhuis niet langskomen? Boeiender zijn de tweeluiken 'Schijn en werkelijkheid' die be wijzen dat Blom van kleuren houdt die langzaam verlopen. In kleur en voorstelling zijn de rechter- en linkerhelft eikaars spiegelbeelden. Bijzonder zijn ook haar 'aquarellen'. De kun stenares schildert de voorstel ling op de verticale scheringdra den van haar getouw. Dat weeft ze tot een geheel met de hori zontale inslag. De piepkleine, witte stukjes garen die over de beschilderde draden liggen, ge ven de bloemenweelde een ex tra waterigwazig effect. Van Peter Stamkart staat er in STAA een vogel met jong onder haar vleugel. Teer en sterk tege lijk. Die geborgenheid komt steeds weer terug in zijn werk. Snavel en veren zijn weggeboet- seerd tot afgeplatte bollen. Een krul of overkapping verbeeldt de beschermende vleugel. Zijn kalebassen lijken eerder grote 'onthoofde' eieren waarvan de bewoner is vertrokken. Alle ob jecten van Stamkart hebben vloeiende lijnen. Ook in 'Nijlpaarden' zoekt het jong be scherming bij zijn moeder. Hoe stevig de lobbessen er ook uit zien, ze ogen tegelijkertijd net zo kwetsbaar als dat vogeltje met haar jong. 'Hé. Hofman Van der Zee heeft een groene band aange bracht in de galerie', denk ik in de deuropening. Eenmaal bin nen blijken het de schilderijen te zijn van Marion de Man. Haar mintaferelen en doolho ven zijn groen in alle mogelijke variëteiten. Met een enkele haas, te grote vogels, bloemen en blaadjes. Heel veel blaadjes. Zo verschrikkelijk veel blaadjes dat je bijna kramp in je vingers krijgt bij de gedachte dat De Man die allemaal, stuk voor stuk. heeft geschilderd. De kijker ziet de tuinen in een diffuus licht. Alsof hij vanachter de voile in een koel huis naar buiten staart. Of onder een bla der- en dus schaduwrijke boom de zon ontvlucht. Want die schijnt bijna onverbiddelijk op elk schilderij. De Man heeft 'plaatjes' van tuinen gemaakt dankzij het groen een wei- uit gaat. De sterke geometrische indeling van haar werken met de rechte, schuine, ronde lijnen van de heggen ontneemt elke schijn van zoetigheid. Gelukkig maar. Anders zouden die oases van De Man snel vervelen. Het werk van Willem van den Broek op de bovenste vèrdie- ping is ronduit zonnig. Veel gele en groene vlakken met kleine driehoeken, ellipsen eq niet na der te identificeren 'flingen' die waaien in de wiqd. Ik zie er blaadjes in en vissen. Een mand met vissen die wordt leeggestort terwijl de zon in alle kleuren van de regenboog van hun schubben afschittert. Van den Broek schildert zo vrolijk, krach tig en swingend dat je zin krijgt om te gaan zingen. Geen gekke aanvechting want titels als 'Stairway to heaven', 'A long hot summer', 'Swinging in a green world' of 'Dancing queen' be wijzen dat de kunstenaar veel muziek en plezier stopt in zijn schilderijen. den haag gpd Talentvolle Nederlandse muziekgroepen die zich bewegen in 'het niemandsland tussen pop en jazz' kunnen zich voor het eerst op geven voor de Heineken Crossover Award. Het bedrijf besloot naar aanleiding van de toenemende populariteit van elkaar overlappen de muziekstijlen - crossovers - als acid jazz, fusion en jazz rock de ze jaarlijkse terugkerende prijs te sponsoren. In september zijn er vier landelijke voorronden in Den Bosch, Amsterdam, Groningen en Enschede. Voor meer informatie: 020-4202100. HTm A<x£e*t£ee4te*t- Feeërieke voorstelling in Hooglandse kerk La Fedelta Premiata, opera van Haydn uit gevoerd door de Zomeropera. Solisten: Ju lian Hartman, Ellen van Haaren, Tom Sol, Frank van Aken en Xenia Meijer. Regie: Jan Bouws. Het Esterhazy Orkest o.l.v. Frank van Koten. Gezien op 9/7 in de Hooglandse kerk in Leiden. Daar van avond weer te zien. Aanvang 20 30 uur. De halfronde cirkel van witte zuilen vormden een prachtige van Haydn. Wat een fantasie entourage voor Haydns opera volle kostuums: overwegend 'De beloonde trouw'. Een volle tribune met toeschouwers keek neer op deze feeërieke theater gebeurtenis. De eerste klanken De intrige van de opera doet in van de ouverture en de verschij- ingewikkeldheid niet onder ning van vreemde hoofdeksels voor een willekeurige heden- achter de coulissen schiepen daagse soapserie op de televsie. meteen al een sfeer van opgeto- Verwarring wordt veroorzaakt gen verwachtingen die gedu- door liefdesverwikkelingen van rende de avond absoluut niet ware en voorbijgaande aard. En dèt in een dorpje waar jaarlijks een trouw liefdespaar moet worden geofferd aan een zee monster. Daar heeft natuurlijk niemand zin in. Omdat er alleen gezongen wordt, en dat nog wel in het Ita liaans, is het de toeschouwer niet altijd duidelijk wat er pre cies gaande is. Daartegenover staat de voortreffelijke regie van Jan Bouws die mimiek, spel en oogopslagen boekdelen laat spreken. Vooral Tom Sol die de amoureuze, hansworstachtige graaf zingt, is daar een meester in. Prachtige muziek heeft Haydn geschreven voor de per sonages van Celia en Fileno, die ook in dit geval gloedvol werd gezongen door Xenia Meijer en Frank van Aken. Wie ook eens kennis wil maken met dit zeer onderhoudende en vrolijke genre kan deze voor stelling vanavond nog zien in de Hooglandse Kerk. leiden «jan rusdam Eten en eetgewoonten. Talloze schrijvers hebben er over ge schreven, maar nog niet zo vaak heeft een restaurant zich ge tooid met een boektitel om eet- lustigen over de drempel te krij gen. Deze week opende restau rant 'De Avonden' haar deuren, vrij naar het debuutboek van volksschrijver Gerard Reve, ge vestigd in een voormalig pak huis aan de Choorlammersteeg (tussen Breestaat en Boter markt). Een pand, met een ka rakteristieke pui, dat de afgelo pen maanden een flinke op knapbeurt heeft ondergaan. Op het eerste gezicht oogt het restaurant een beetje als een antiquariaat. Achter één van de ramen hangt het affiche dat Joost Veerkamp ontwierp voor de film die naar het boek ge maakt is. Eenmaal binnen val len vooral de meterslange plan ken op die helemaal gevuld zijn met (pocket)boeken. Een spie gelwand, een nieuwe planken vloer, houten stoelen en met wit linnen gedekte tafels bepalen verder de sfeer die het beste ge karakteriseerd kan worden als 'een beetje Frans'. „Ik heb de naam in de eerste plaats gekozen omdat ik het een leuke naam vind", vertelt eige naar Henri Timmerman die tot voor kort een koffieshop annex restaurant ("Vooraf en toe') run de aan de Botermarkt. „Meneer Reve vond het goed. Ik wist niet of de naam beschermd was, dus heb ik contact gezocht met de schrijver. Via uitgever De Bezige Bij heb ik hem een briefje ge stuurd met de vraag of ik de boektitel voor mijn restaurant mocht gebruiken." „Tot mijn grote verbazing belde Reve mij op een gegeven moment zelf op. Dat was op een k.WHTf~TM~WÊÊÊM Kffl i'i Henri Timmerman ir zaterdagochtend, in mijn vorige zaak. net op een moment dat ik het hartstikke druk had. Ik her kende zijn stem direct. Hij heeft een heel bijzonder stemgeluid, dus dat kon niet missen. 'Met Reve', zei hij. 'U heeft mij een briefje geschreven met het ver zoek mijn boektitel voor uw zaak te mogen gebruiken. Daar heb ik geen bezwaar tegen. Meer heb ik er niet aan toe te voegen." Dat was alles wat hij zei. Ik heb nog geprobeerd het gesprek wat te rekken door iets over de bedoeling van het res taurant te vertellen. Dat hoorde hij beleefd aan, maar hij zei ver der niet veel meer. Ik vind het al heel leuk dat hij gereageerd heeft." Is 'De Avonden' eigenlijk wel zo'n geschikte naam voor een restaurant? Immers: de avon den van Frits van Egters, de hoofdpersoon in het boek van Reve. zijn dodelijk saai en doortrokken van zinloosheid. En de tafelmanieren van Van Egters vader doen ook het water niet in de mond lopen: hij slurpt bij het drinken, prakt het eten op zijn bord door elkaar, neemt het vlees in zijn vingers, veegt zijn handen af aan het ta fellaken en laat winden zonder dat iemand er een nodig heeft. „Dat is hier niet zozeer de be doeling," reageert Henri Tim merman lachend. „Integendeel. Ik streef juist een beetje een bourgondische sfeer na." „Het wordt ook geen typisch Reve- Wel met een beetje tintje. In een zaaltje op de verdieping zullen we af en toe culturele activiteiten organi seren: poczie-avonden. de pre sentatie van een boek, dat soort dingen. Gluurt de volksschrijver zelf nog ergens over de gedekte ta fels? Nee, Reves portret hangt niet levensgroot aan de wand. In een hoek hangt wel een affi che dat gemaakt is voor de jubi leumtentoonstelling 'Reve in boekvorm', in 1989, van het Leidse antiquariaat AioloZ. In een andere hoek hangen, uit vergroot, de eerste regels uit 'De avonden'. Er valt dus heel wat te lezen in het nieuwe restaurant En. voor we het vergeten, na tuurlijk kan er ook het nodige geconsumeerd worden. Vijf avonden per week.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 15