Bekende Nederlanders door het weerpraatje
'Er wordt absoluut geen heiligschennis gepleegd'
TT
Rtv show
Caroline Forrester stierf,
maar actrice is terug in serie
Oude
Luv-nieuwe-stijl kiest voor televisie
Heieen de Boer en Tom van der Spek van Meteo Consult
MAANDAG 5 JUL11993
et weerbericht op televisie is
I langzamerhand veranderd in
JEL JL infotainment informatie ver
mengd met een beetje show en gepresen
teerd met 'een menselijk gezicht'. De weer
man is een bekende persoonlijkheid, die
het publiek direct aanspreekt. Érwin Kroll
en John Bernard zijn showmasters in weer.
Op de radio wordt ook gestreefd naar her
kenbaarheid. Het commerciële weerbureau
Meteo Consult in Wageningen sleepte vorig
jaar het contract voor de horizontale weer-
berichtgeving op Radio 1 on 3 binnen. De
weervrouw van Radio 3, Heieen de Boer,
was ook al daarvoor dankzij discjockey
Jeroen van Inkel hard op weg de status van
bekende Nederlander te bereiken. Haar te
genhanger op Radio 1, Tom van der Spek,
moet het met heel wat minder luister en
minder luisteraars doen.
„Houden we 't droog vandaag?", vraagt
Radio 3-presentator Peter van Bruggen net
voor half negen aan Heieen de Boer. De
Meteo Consult-weerkundige komt superla
tieven te kort om de prachtige zomerdag te
beschrijven, waarmee heel Nederland de
nieuwe werkweek kan beginnen. Een dag
voor een grote barbecue, zegt Heieen. De
kooltjes zullen die avond in elk geval op
haar „postzegel van een balkon" gloeien.
Een willekeurig, maar een haar typerend
weerbericht van meteorologe Heieen de
Boer (32) op de Hilversumse muziekzender.
Van maandag- tot en met vrijdagochtend is
ze rond half acht en half negen te horen op
Radio 1 en 3. Op onze nationale nieuws- en
actualiteitenzender draagt ze met bedaarde
stem een zakelijk weerbericht voor, vol
temperaturen, informatie over de windrich
ting en bewolking en een voorspelling voor
de komende dagen.
Ad rem
Op radio 3 is Heieen ad rem en altijd in
voor een geintje. Daar brengt ze „het weer
voor de doorsnee Nederlander". Bij Radio 1
vindt ze zichzelf minder goed passen, het is
te zakelijk, te serieus. „Tom past beter in
actualiteiten. Ik kijk meer naar het weer als
een gewone Nederlander. Ik kom weinig
met getallen, fronten, hogedrukgebieden,
want het interesseert me weinig of er een
hogedrukgebied links, rechts of boven me
ligt. Ik wil gewoon weten wat voor weer het
is".
Tom van der Spek (37) is 's middags te
horen op Radio 1. Hij is de 'serieuze' radio
collega, en zeer geïnteresseerd in getallen,
fronten en hogedrukgebieden. „Heieen
krijgt af en toe volstrekt onweerkundige
vragen op zich afgevuurd", zegt hij met een
stem waarin het das niks voor mij duidelijk
doorklinkt.
Het weerbureau waar ze werken, bestaat
sinds 1986 en is op poten gezet door ex-KN-
Ml'er Harry Otten. Hij begon met een
handjevol medewerkers. Nu lopen er dertig
personeelsleden rond in de onlangs betrok
ken nieuwbouw in Wageningen. Meteo
Consult is een puur commercieel bedrijf dat
zeggen. Het past bij wat ze doen. Hoe ze
omgaan met mensen. Bij Radio 1 ben je ge
woon de man of vrouw die het weer of het
verkeer voorleest, vindt Heieen. „Persoon
lijk denk ik dat het weer de mensen bij Ra
dio 1 weinig interesseert. Als ze het als een
dooddoener presenteren en wat wordt
het vandaag? dan valt je verhaal als een
plumpudding in elkaar".
Tom houdt juist wel van zo'n eenvoudige
introductie: „Een gemakkelijke vraag hoeft
helemaal niet negatief te zijn. Het stelt de
meteoroloog in de gelegenheid om zijn ver
haal te doen."
In z'n hum
Hij kan intens genieten van het weer. Voor
al als het onweert, is Van der Spek in z'n
hum. Dan zet hij het zolderraam open om
naar de bliksem te kijken. „Dat kan ik rustig
drie uur volhouden. Slecht weer bestaat
niet, het is interessant. Een mooie zonnige
dag niet."
Heieen heeft gewoon liever dat de zon
schijnt. Records interesseren de weervrouw
niets. Tom zegt: „Daarmee kun je aangeven
hoe extreem weer is. Net als de laatste week
van april. Toen was het intens genieten, dat
kun je benadrukken door aan te geven dat
het uitzonderlijk is. Dan moet je God op de
blote knieën bedanken voor het weer." He-
leen: „Na drie dagen zon is de mens eraan
gewend. Wordt het koud dan lopen ze te
blauwbekken. Dan is het koud, steenkoud".
Tom: „Je moet proberen het publiek op te
voeden". Heieen: „Daar geloof ik niet in".
menlijke omroepen op Radio 1 en 3 in de
arm genomen. Óndanks hevige tegenstand
van het KNMI.
Dollen
Haarlemse pianist Bertid Brackman speelt hoofdrol in Classiclips
Heieen de Boer en Tom van der Spek: respectievelijk dollend en serieus van depressie naar hoge
drukgebied." FOTO GPD
het weer bewaakt voor klanten. Media, ver
zekeringsmaatschappijen, transportbedrij
ven, boeren, duivenmelkers, particulieren,
wie wat wil weten over het weer kan dat te
gen betaling te weten komen.
Met de handel in weer is geld te verdie
nen en wie zijn diensten het best kan toe
snijden op de wensen van de klant, weet de
meeste afnemers aan zich te binden. Het
KNMI heeft het NOS-joumaal, maar ook de
radionieuwsdienst van het ANP. Meteo
Consult zit bij RTL 4 en is door de geza-
Voor Heieen de Boer en Tom van der Spek
is het 'weerprodukt' dat ze moeten leveren
heel duidelijk: amusement op drie, infor
matie op een. Tom is verzot op het weer.
Hij was vroeger als weeramateur al te horen
in een radioprogramma van FelLx Meurders
bij de VARA op Radio 3. Inmiddels is hij al
weer zes jaar in dienst van Meteo Consult.
„Mijn grote kracht is mijn enthousiasme".
Heieen is geen weerfanaat, nooit geweest
trouwens. Eigenlijk bij toeval is ze als me
teorologe terechtgekomen bij Meteo Con
sult. Voor haar studie plantenziektekunde
in Wageningen moest ze ook meteorologie
doen en tijdens een stage bij het KNMI liep
ze Harry Otten tegen het lijf. Nu werkt ze al
weer een jaar of vier bij het Wageningse
weerbureau. Ze vindt het leuk om te zien
hoe het weer zich ontwikkelt, maar als ze de
deur van het kantoor dichttrekt is het weer
weer gewoon weer. „Ik neem het weer niet
zo serieus. Dat is mijn kracht. Radio 3 is
puur amusement. Dan moet je het weer
ook zo brengen. Behalve natuurlijk als het
weer nieuws wordt, dan moet je even niet
dollen."
„De meeste mensen kennen me van Ra
dio 3", weet Heieen. „Daar maken ze een
bekende Nederlander van je. Ze maken er
een hele show omheen en daar heb ik geen
bezwaar tegen. Ze willen mij graag per
soonlijk hebben omdat ik reageer op wat ze
Maar niet alleen door dat aspect
hield Johnson het op een gege
ven moment voor gezien. Nog
moeilijker had ze het met de in
haar ogen vrij opgefokte film
en televisiewereld in en om
Hollywood, waar vooral vrou
wen nog steeds moeten voldoen
aan allerhande ongeschreven
regels en wetten die vooral het
uiterlijk betreffen. Mooi, jong,
rimpelloos en voorzien van een
buitensporig slanke taille, dat
zijn helaas nog steeds de stan-
daardvoorwaarden voor een ac
trice, die plannen heeft voor
een carrière bij de film of televi
sie. Acteertalent lijkt minder be-
Luv in vroeger dagen. Ouder en wijzer geworden treden de dames weer
Op. archieffoto
Een bordje met 'Oud is goud' zou tegen
woordig in het kantoor van de gemiddel
de platenbons niet misstaan. Immers
opnieuw uitgebrachte schijven van bij
kans vergeten groep halen tegenwoordig
verkoopcijfers die er niet om liegen. Het
leek producer Wil Hoebee dan ook geen
slechte gedachte de Nederlandse mei
dengroep LUV nieuw leven in te blazen.
Hoebee zocht contact met Niel van Hoff,
de dertigjarige product-director van pla
tenmaatschappij Arcade. Resultaat: de
CD LUV-golddie gretig aftrek vindt.
Niel van Hoff: „De eerste aanzet is ei
genlijk gekomen van de mensen achter
het Veronica-programma Nederland
Muziekland. Die proberen steeds oude
groepen bijeen te brengen voor een op
treden op de buis. Toen Wil Hoebee zich
meldde, met het 'LUV-idee' heb ik voor
gesteld om Patty Brard, José Hoebee en
Marga Scheide te benaderen. Na al die
jaren en ook allerlei verhalen over ruzies
en weet ik wat nog meer, had ik geen
idee of ze er wel iets voor voelden."
„Al heel snel bleek dat er van al die
roddels en geruchten niets klopte. Zon
der uitzondering vonden ze het een leuk
idee om na de succesperiode eind ze
ventiger jaren nog eens bij elkaar te ko
men."
„Vervolgens rees de vraag, hoe pakken
we de zaak aan? Uiteindelijk hebben ge
kozen voor een optreden in de Amster
damse disco It, toch een beetje het cult-
paleis van Nederland. Dat was op 26
april. Vantevoren was ik behoorlijk ge
spannen. Je hebt geen idee of LUV op
nieuw aan zou slaan. Het werd een fan
tastische avond. De tent was afgeladen
vol. LUV bracht daar alle oude succes
sen. It stond op zijn kop, één groot feest
was het. Ook de CD knalde daarna gelijk
de hitlijst in."
Vanaf de eerste contacten wist Van
Hoff dat de drie meiden niets voelden
voor optredens in zalen overal in Neder
land. „Na dat optreden in Amsterdam
stond de telefoon dagenlang roodgloei
end. Allerlei zaaleigenaren die belden en
wilden boeken. We hadden de agenda
met gemak voor maanden vol kunnen
krijgen. Dat hebben we allemaal afge
wimpeld. LUV wilde het hele verhaal van
dag-in-dag-uit optreden in allerlei uit
hoeken van Nederland niet opnieuw
meemaken. Er is nu gekozen voor televi
sie. Vandaar dat we contact hebben ge
zocht met de mensen van Veronica. Na
rijp beraad stelde Veronica voor de op
names van LUV te maken tijdens de Pe
ter Stuyvesant Travel Windsurftour 1993.
(Nederland 2, morgenavond op Neder
land 2 om 18.50 uur)
Joanna Johnson (Carolyn) met Ron Ross, die in The Bold and the Beati-
ful Ridge gestalte geeft foto cpd
Joanna Johnson van The in Bold and the Beautifiil
LOS ANGELES MONIQUE BRANDT
De toekomst ziet er somber uit
voor Caroline Forrester-Spen-
cer, de lieftallige echtgenote van
Ridge Forrester uit de RTL 4-
soapserie The Bold and The Be
autiful. Caroline heeft een
kwaadaardige ziekte onder de
leden, en het vermoeden rijst
dat ze weieens snel uit de serie
verdwenen zou kunnen zijn. We
zullen het hierbij maar verklap
pen: ze sterft inderdaad. Haar
Nederlandse bewonderaars
kunnen echter gerust zijn: actri
ce Joanna Johnson, die de rol
van Caroline voor haar rekening
neemt, is alive and kicking. Én
terug in de serie, in Amerika al
thans. Als Caroline's tweeling
zuster. Ingewikkeld, maar in
soap-land is nu eenmaal alles
mogelijk.
In het gigantische studiocom
plex van CBS in Los Angeles,
waar de serie vrijwel dagelijks
wordt opgenomen legt Joanna
Johnson uit waarom ze genoeg
had van haar gedeelde leven
met de steenrijke Caroline
Spencer. „Heel simpel: ik ging
weg omdat ik mijn horizon wil
de verbreden. En ik kwam terug
omdat die horizon toch niet zo
breed was. Op dat moment zat
ik in een impasse. Ik wilde graag
andere dingen gaan doen,
schrijven bijvoorbeeld. Maar
daarvoor had ik door mijn rol in
The Bold and The Beautiful
nooit tijd. Aangezien de scripts
steeds vlak voor de opnamen
worden geschreven, moet je als
acteur altijd stand by zijn, je
weet nooit wanneer je weer
moet opdraven."
Schoonheidscultus
langrijk. „Ik twijfelde er orit die
reden sterk aan of ik nog wel
wilde acteren, of de druk niet te
groot voor me was. Niet op de
set, want hier is de sfeer heel
goed, maar het feit dat je als
\touw, als actrice in zo'n knel
lend keurslijf wordt gegoten."
Toch is Johnson weer terug in
de serie, in Amerika al zo'n an
derhalf jaar. Het personage van
de bij de kijkers zeer populaire
aristocratische Caroline Spen
cer bleek een groot gemis. En
wat de makers ook probeerden,
niemand bleek Joanna Johnson
adequaat te kunnen vervangen.
Zodat ze op een gegeven mo
ment toch weer werd opge
trommeld voor een rol als Caro
line's tweelingzus. Wat natuur
lijk de vraag oproept: waarom
besloot ze toch weer terug te
keren naar The Bold And Beau
tiful?
„Ik heb in de tijd dat ik uit de
serie was natuurlijk veel nage
dacht over hoe ik verder wilde.
Ik kwam erachter dat mijn hart
toch bij acteren ligt. Ik ben na
tuurlijk wat ouder en wijzer ge
worden, en ik zie ook beter de
voordelen van dit werk: je ver
dient geld, je krijgt aandacht,
mensen zijn geïnteresseerd in
wat je doet en je hoeft niet elke
dag te werken. Ik zie nu pas dat
ik eigenlijk een ongeloofglijk
leuk leven heb. En daarnaast
heb ik meer tijd voor mezelf in
geruimd die ik gebruik om te
schrijven."
In de studio heerst een
prettige wanorde. Er staan
vreemde attributen: een
uit elkaar gesloopt klavier, gip
sen Beethovens - waarvan één
met een draaiorgelhendeltje in
zijn oor - monitoren van waar
uit Ludwig grimmig op de be
drijvigheid neerblikt en een ge
vaarte van papier maché dat de
binnenkant van
Beethovens hoofd
voorstelt. De grote
componist zelve
beent krakend van
alle opvullingen die
zijn forse gestalte
vorm geven door de
ruimte. Stijfjes
neemt hij plaats
achter het hammer-
klavier. „Camera
klaar, geluid klaar?"
roept de regisseur.
„Draaien maar."
Hier wordt ge
werkt aan een bij
zonder produkt: de
Clcissiclip. In op
dracht van de TROS
maken verschillen
de regisseurs in to
taal dertien clips
waarin klassieke muziek op een
moderne, nog niet eerder ver
toonde manier in beeld wordt
gebracht. Klassieke muziek om
naar te kijken. De hierboven be
schreven Beethoven-attributen
horen bij de set van scriptschrij
ver/regisseur Roeland Ha-
zendonk, die het Scherzo uit
Beethovens Hammerklavier So
nate en diens Bagatelle opus
126 nr. 4 omzet in zeer tot de
verbeelding sprekende beelden.
Zo krijgt de uitvoerend pia
nist een hevig meningsverschil
over een b en een bes met de
geest van de componist die
woedend tot leven komt, wordt
hij in vertwijfeling gebracht
door zijn vleugel die opeens
zelfstandig begint te spelen en
in de rede gevallen door com
puterpiano's die overal om hem
heen opduiken. Ook wordt een
rondreisje gemaakt door de bin
nenkant van Beethovens hoofd,
waar zich merkwaardige dingen
blijken af te spelen.
Inmiddels zijn de eerste drie
'Classiclips' gereed voor uitzen
ding. Vanavond kunt u de eerste
bekijken en beluisteren: Ha-
zendonks verfilming van het
Scherzo uit de Hammerklavier
Sonate van Beeüioven. Op 12
juli aanstaande volgt Beetho
vens Bagatelle en op 19 juli de
Blazersserenade van Dvorak,
geregisseerd door Martijn van
Hees. Bij de TROS op Neder
land 2, telkens rond de klok van
11 uur.
Hoofdrolspeler in de Beetho
ven-clips is de Haarlemse pia
no-virtuoos Bernd Brackman.
Brackman voltooide
in 1985 zijn studie
aan het Sweelinck
Conservatorium en
volgde meestercur-
sussen bij onder an
deren Vlado Perl-
mutter en Leon
Fleischer. Naast de
vele 'reguliere' op
tredens die hij ver
zorgt, speelt Brack
man ook regelmatig
in ziekenhuizen.
„Mensen uit het vak
kijken daar vaak op
neer," zegt hij, „ter
wijl ik dat nu juist
het zuiverste ge
bruik van muziek
vind."
Voor sommigen
zal de Classiclip een tamelijk
onorthodoxe benadering zijn
van klassieke muziek. Wat denk
je, draait Beethoven zich om in
zijn grafl
„Absoluut niet. Het is een
briljant script dat Beethovens
muziek perfect in beelden weer
geeft."
Dus het is geen heiligschen
nis?
„Beslist niet nee. Het verhaal
dat in de clip wordt uitgebeeld
heeft precies het soort humor
dat je in de brieven van Beetho
ven ook tegenkomt. Een clip
maken van een klassiek stuk is
natuurlijk niet zo gebruikelijk,
maar het is absoluut niet shoc
kerend. Wel shockerend vond ik
wat kort geleden op televisie te
zien was, Liz Snoyink als George
Sand. Ze deed het wel goed
hoor, daar niet van, maar tja..."
Heeft een clip als deze op
voedkundige waarde, in de zin
dat hierdoor misschien klassieke
muziek een breder publiek
krijgt?
„Dat zou kunnen. Maar dan
zou ik het liever niet 'opvoed-
Het
Wereldje
PANDA DE
L'ISLE
Bernd Brackman: „Een briljant script dat Beethovens muziek perfect in beelden weergeeft."
kundig' noemen, het is gewoon krijgt. Iets wordt mooi, interes
leuk. Ik denk dat in het alge- sant omdat je het kent. Wat de
meen klassieke muziek door boer niet kent, vreet-ie niet, zo
iets als dit een groter publiek gaat dat tenslotte."
foto frank fahrner
Het verhaal dat verbeeld
wordt, de strijd tussen de b en de
bes, dat ervaar je persoonlijk ook
„Jazeker, dat stuk zit zo in el
kaar. Om maar even 'opvoed
kundig' te doen: wat in de Clas
siclip in beeld wordt gebracht is,
een verduidelijking van de har
monische inhoud van het stuk.
Wat de clip laat zien is vooral zo
goed omdat Beethoven voort
durend strijd voerde, heel an
ders dan Mozart, die altijd bij
iedereen in de smaak wilde val
len. Beethoven wilde de wereld
verbeteren met zijn muziek.
Wat hij eigenlijk wilde was net
zo goed zijn als God. En dat hij
dat in zijn leven niet was, wat
ook onmogelijk is natuurlijk,
wordt in de clip heel goed ver
beeld. Ik heb ook echt meege
daan omdat het script me zo
aansprak. Het moet namelijk
wel ergens op slaan, vind ik, aan
zo'n kerstspecial van Berdien
Stenberg zou ik beslist niet
meedoen. Zij verandert de oor
spronkelijke muziek en dat vind
ik verkeerd, dat doet geen recht j
aan die muziek. Beethoven, of 1
welke componist ook, heeft er
tenslotte verschrikkelijk lang
over nagedacht. In de 'Classi
clip' wordt de muziek niet ver
anderd, maar wordt een soort
extra dimensie toegevoegd aan
de noten zoals ze er staan."
Een clip als deze, is die ver
nieuwend?
„Het is nog bijna nooit ge- i
daan. Je hebt wel clips van een
leuk filmpje, gecombineerd met i
een mooi muziekje, maar die
twee hebben dan niet zo veel
met elkaar te maken. Dat is dan
gewoon een melodietje met een
paar mooie meiden erbij of zo
iets. In deze clip hebben muziek
eri beelden alles met elkaar te
maken, en dat is zeker iets heel
nieuws. Wat muziek voor mij
interesssant maakt is niet alleen
de structuur van hoe iets mooi
in elkaar zit, maar ook dat het
een soort afspiegeling is van de
werkelijkheid, van de waarheid.
En dat is zeker ook een facet
van deze clip. Ach, klassieke
muziek is voor iedereen wat an
ders, maar het is gewoon ook
hartstikke leuk. En als je het ge
luid heel hard zet, gaan al je
botten trillen, dat is ook heel
leuk. Wel jammer dat ze bij de
televisie de muziek vaak veel te
zacht zétten. Dus ik zou ieder
een aanraden om vanavond om
acht minuten voor elf de volu
meknop flink open te draaien."